Campanie SEO: 13 Indicatori (KPI’s) Prin Care Poți Evalua Proiectul SEO

Durata citire articol - 12 min.

Iată o scurtă segmentare (cuprins) a indicatorilor (KPI’s) privind succesul unei campanii SEO. Pe scurt, iată ce vei învăţa:

  1. Micro-indicatori SEO privind activitatea Off-Page folosind Ahrefs
  2. Indicatori SEO privind modul de măsurare(tracking) zilnic al cuvintelor cheie optimizate
  3. Indicatori de performanţă privind strategia de Content Marketing
  4. Indicatori de performanţă SEO prezenţi în Google Search Console
  5. Cum pot măsura succesul campaniei SEO cu ajutorul Google Analytics?
  6. Concluzii

Plecând de la cele 2 citate celebre ale lui Peter Drucker (1. „If you can’t measure it, you can’t improve it” şi 2. „Management is doing things right; leadership is doing the right things.”) fiecare antreprenor sau departament de marketing al unei corporaţii, trebuie să cunoască micro-indicatorii de performanţă a unei campanii SEO.

A) Micro-indicatori SEO privind activitatea Off-Page folosind Ahrefs

Câţiva dintre indicatorii Off-page specifici unei campanii de „Link Building” prin strategii de content marketing / native advertising pot fi urmăriţi cu ajutorul unor tool-uri SEO specializate precum Ahrefs / Majestic.com, ambii având câţiva KPI’s reprezentativi. Iată indicatorii de referinţă care pot fi monitorizaţi de către orice antreprenor sau departament de marketing:

1. Ahrefs Rank – indicatorul care măsoară cantitatea şi calitatea backlinkurilor

Folosind tool-ul SEO Ahrefs.com poţi să monitorizezi lunar evoluţia indicatorului Ahrefs Rank, indicatorul care înglobează atât calitatea backlinkurilor cât şi cantitatea acestora.

Iată unde îl localizezi:

ahrefs rank - calitatea si cantitatea backlinkurilor

Ce trebuie să ştii despre acesta?

  • măsoară atât cantitatea linkurilor cât şi calitatea acestora
    • dacă o agenţie SEO îţi vinde un număr lunar de backlinkuri ar trebui să dai atenţie acestui indicator
    • în SEO contează întâi calitatea şi apoi cantitatea
  • pe măsură ce acest indicator scade este un semnal pozitiv pentru campania SEO
    • scăderea indicatorului poate înseamnă că ai reuşit să obţii linkuri de calitate în raport cu competitorii din acea zonă numerică
    • competitorii apropiaţi ca şi valoare în clasamentul Ahrefs rank posibil să piardă backlinkuri-uri.
  • valoarea cea mai bună care poate fi atinsă este de #1.
  • în România locul #1 este deţinut de http://www.anpc.gov.ro/ deoarece este linkul obligatoriu pentru orice business care vinde produse persoanelor fizice.
    • în lume Facebook ocupă locul #1 deoarece aproape toate site-urile/toate persoanele au o pagină de Facebook pe care o integrează în site.
  • iată mai multe detalii despre acest indicator -> https://ahrefs.com/blog/seo-metrics/#section3

2. Referring domains – indicatorul care măsoară câte site-uri (domenii) unice au backlinks către site-ul/URL-ul tău

Iată la ce trebuie să te uiţi când vezi acest indicator:

reffering domains - campanie seo
  • cei 2 indicatori sunt reprezentativi din 2 perspective:
    • arată cantitatea de domenii ce fac referire către site-ul tău şi poate fi raportat la competitori prin comparaţie
    • arată evoluţia nr. de domenii unice, astfel poţi vedea dacă campania de Link Building concepută de firma ta de SEO este pe drumul cel bun.
  • este important de menţionat că acest indicator măsoară doar cantitatea nu şi calitatea backlinkurilor
  • trimestrial este recomandat ca fiecare antreprenor să verifice care este evoluţia graficului de mai sus privind creşterea/scăderea ritmului de referinţă.
  • în tabelul de mai sus se observă o creştere a ritmului privind nr. de domenii unice pentru site-ul ce are o campanie SEO activă cu noi de peste 12 luni.

3. Traffic value – indicatorul care îţi arată eventualul buget (necesar) cheltuit în Adwords pentru a genera traficul organic actual al site-ului tău

Acest indicator îţi arată cât ai plăti în Adwords pentru a aduce traficul acela pe site-ul tău, mai exact încearcă să îţi facă o imagine de ansamblu între preţul lunar al unei campanii SEO versus cât îmi aduce campania SEO ca şi trafic pe nişa mea.

traffic value - campanie SEO de succes

Iată ce trebuie să ştii despre acest indicator:

  • verifică care este raportul preţul lunar plătit de tine pentru campania SEO versus traffic value.
    • dacă traffic value este mai este mai mic decât costul campaniei SEO ar trebuie să te gândeşti la 3 variante:
      • să schimbi agenţia SEO cu alta
      • să încerci să te întâlneşti cu agenţia SEO pe care o ai şi să îţi explice aceasta situaţia şi cum puteţi fi mai vizibili pe un buget mai mic
      • să încerci să renunţi la SEO şi să te reorientezi către Adwords deoarece cu un buget mai mic decât campania SEO poţi obţine vizibilitate plătită.
    • dacă traffic value este mai mare decât costul campaniei SEO atunci trebuie să verifici trimestrial dacă acel indicator creşte şi care este procentul de creştere.
  • tot în secţiunea Organic traffic, în partea de jos vei mai găsi acest grafic de mai jos care îţi arată evoluţia acestui indicator, acest grafic fiind foarte important deoarece:
    • graficul este pe ultimele 12 luni deci poţi vedea evoluţia YOY
    • graficul îţi poate arăta dacă este vorba de sezonalitate sau chiar este creştere a campaniei SEO
    • poţi urmări procentual creşterea trimestrială şi totodată ai istoricul YOY a valorilor.

Atenţie: Acest indicator trebuie urmărit alături de sezonalitate, deoarece poate fi situaţia în care există creştere dar ea este bazată doar pe creşterea căutărilor/traficului.

evolutia traffic value intr-o campanie seo

4. Calitatea backlinkurilor – Cum poţi măsura calitatea campaniei de Link Building?

Pe lângă indicatorii de mai sus menţionaţi trebuie totuşi să urmărim şi calitatea backlinkurilor obţinute în cadrul unei campanii SEO. Cel mai uşor şi simplu mod de a urmări calitatea backlinkurilor este să parcurgeţi paşii de mai jos:

  • accesaţi secţiunea Reffering domains
  • sortaţi după DR de la cel mai mare la cel mai mic
  • identificaţi referinţele către site-urile locale şi data primei apariţii în indexul AhrefsBot

Iată şi o imagine reprezentativă pentru paşii de mai jos, cu evidenţierea unor ziare locale cu un DR foarte mare şi totodată dată primei apariţii în indexul acestui tool.

calitatea backlinkurilor - campanie seo

Prin această metodă puteţi monitoriza periodic:

  • dacă au apărut şi alte site-uri ce au autoritate foarte mare şi data primei apariţii a acestora
  • dacă au apărut doar site-uri mici în ultima perioadă că şi referinţe de tip backlink
  • poţi monitoriza health-ul site-ului tău privind posibile situaţii de bulk spam generate de posibili competitori/persoane rău intenţionate.
    • vezi o situaţie similară mai jos când un competitor al agenţiei noastre sau persoane rău intenţionate au apelat la strategii „nesănătoase” creând referinţe nerelevante către site-ul agenţiei.

exemplu strategie campanie seo nesanatoasa

B) Indicatori SEO privind modul de măsurare (tracking) zilnic al cuvintelor cheie optimizate

Partea de măsurare a cuvintelor cheie este foarte importantă, însă antreprenorii/departamentele de marketing care au o campanie SEO acordă foarte puţină importanţă acestui aspect sau chiar deloc. Tendinţa pieţei este în continuare să se focalizeze pe nr. de articole scrise, puţini însă pe punctul 0 de plecare a unei campanii SEO: cuvintele cheie pe care le caută clienţii tăi în Google.

Iată la ce trebuie să te uiţi când ai o campanie SEO în derulare sau te gândeşti să începi una (adică eşti în partea de căutare).

5. Numărul de cuvinte cheie optimizate – Tu pentru câte cuvinte cheie te optimizezi?

Verifică numărul de cuvinte cheie pentru care te optimizezi/urmează să te optimizezi şi totodată verifică indicatorii asociaţi acestora:

  • volumul de căutare a tuturor cuvintelor cheie din campania SEO
  • sezonalitatea acestora şi care sunt lunile de top în nişa ta
  • verifică pe ce device caută clienţii tăi produsele respective
    • Mobile-first deja este activ şi trebuie să pui accent în campania SEO pe acest lucru
  • verifică dacă eşantionul de cuvinte cheie pe care l-ai selectat are o creştere YOY
    • dacă nu există o creştere YOY înseamnă că research-ul a fost superficial şi s-au ratat anumite oportunităţi
    • în România căutările în Google au crescut YOY pe toate nişele, asta relevă şi studiile GPEC de mai jos:

*https://www.gpec.ro/blog/raportul-pietei-de-e-commerce-2017-romanii-au-cumparat-online-de-28-miliarde-de-euro

*https://www.gpec.ro/blog/statistici-despre-piata-de-e-commerce-din-romania-in-2018

  • dacă există o creştere YOY înseamnă că este posibil totodată să ai mai mulţi posibili clienţi, însă nu uita: Concurența nu doarme şi apar în fiecare lună business-uri noi care îţi pot deveni competitori!

Nişele principale (Fashion / IT & C / Foto / Bricolaj / Bebeluşi & Copii ) sunt foarte căutate la nivelul ţării, deci trebuie să te verifici dacă campania ta SEO are 100 sau 1000-10.000 cuvinte cheie.

cuvintele cheie din campania SEO

6. Gruparea cuvintelor cheie – Pasul la care mulţi specialişti SEO greşesc!

Pasul la care multe agenţii SEO/specialişti SEO lucrează superficial. Înţelegerea topicurilor este unul dintre paşii importanţi în faza 0 a campaniei SEO pentru că de la gruparea cuvintelor cheie poţi grupa conţinutul site-ului/magazinului tău online.

Exemplul ales mai jos nu este întâmplător, în nişa Anvelope foarte puţine site-uri au pagini grupate după topicurile căutate în Google:

  • Anvelope – Generaliste
    • Ex: Anvelope online / Magazin Anvelope etc
  • Anvelope + Dimensiuni
    • Ex: 175 65 R14
  • Anvelope + Dimensiuni + Sezon
    • Ex: 175 65 R14 iarnă
  • Anvelope + Marca/Brand
    • Ex: Anvelope Debica
  • Anvelope + Sezon
    • Ex: Anvelope Iarnă
  • Anvelope + Geolocație
    • Ex: Anvelope Buzău
  • Anvelope + Sezon + Marca/Brand
    • Ex: Anvelope Debica Iarnă / Anvelope Vară Continental

Foarte important: A nu se uită şi celelalte cuvinte cheie care sunt sinonime, în cazul de faţă, mergând pe acelaşi exemplu, cauciucuri/pneuri.

Gruparea cuvintelor cheie in campania SEO

Nu uitaţi că toate cuvintele cheie pot fi grupate la modul general astfel:

  • Buy word (cuvânt cheie ce arată intenţia de a cumpăra produse)
  • Know-word (cuvânt cheie ce arată intenţia de a se informa despre anumite subiecte)
  • Brand-word (cuvânt cheie ce arată afinitatea userului asupra unui brand anume)

7. Procentul de vizibilitate al cuvintelor cheie: Top 10 – Top 5 – Top 3 sau #1?

2 micro-indicatori de performanţă importanţi şi specifici unei campanii SEO de succes sunt următorii:

  • Visibility Score – un indicator comun afişat şi calculat diferit de diverse tool-uri de tracking
    • în general, prin estimări se poate observa procentul de afişări în Google pe care userii le văd din acel eşantion de cuvinte cheie

Iată cum arată privind un tool de tracking pe care îl folosim în cadrul campaniilor SEO:

procentul vizibilitatii campaniei seo
  • Avg position + Top position – 2 indicatori puţini comuni care arătă cum sunt grupate ca şi evoluţie cuvintele cheie.
    • Avg position este media tuturor poziţiilor cuvintelor cheie precum în imaginea de mai jos
  • Top position arată câte cuvinte cheie s-au regrupat pe baza a unor segmentari de poziţionare:
    • #1-3
    • #4-10
    • #11-50
    • #51-100
    • #101+

Iată şi un exemplu mai jos:

vizibilitatea procentuala in campania SEO

C) Indicatori de performanţă privind strategia de Content Marketing

Noţiunea de „Link Building” s-a schimbat foarte mult în ultimii ani, trecând prin diverse stadii şi cel mai probabil lucrurile vor evolua în continuare.

Pentru noi SEO Cupcake, partea de Link building este orientată şi spre engagement, nu doar cu scop de obţinere a unui backlink. Să obţii engagement în jurul unor articole este greu, însă aici intervine persoana (adică specialistul) şi momentul (adică topicul).

Iată care sunt indicatorii la care te poţi uita să îţi dai seama dacă campania de Link Building este de succes:

8. External Content performance – Care sunt sursele articolelor, autoritatea lor, engagementul articolelor şi impactul acestora?

Pentru a înţelege cât mai bine acest indicator trebuie să urmăriţi cu atenţie următoarele:

  • verifică autoritatea domeniilor pe care urmează să publici (dacă nu ai publicat deja)
  • verifică relevanța site-urilor înainte de a începe strategia de Content marketing
    • exemplul de mai jos este pe un site din zona de Fashion
  • verifică din momentul 0 (publicarea pe live a articolului) care sunt semnalele sociale ale acelui articol generate în urma engagementului
    • share, likes pe reţelele sociale Facebook / G plus / Linkedin
    • în România Facebook are cel mai mare nr. de useri, fiind şi cea mai importantă.
  • verifică vizitele + conversiile/tranzacţiile generate de fiecare articol în parte
    • traficul + conversiile generate sunt semnale de calitate a conţinutului pentru Google.
  • verifică impactul backlinkurilor obţinute în raport cu cuvintele cheie optimizate, anchor text şi pagina de destinaţie.

content marketing performance - succesul campaniei SEO

9. Clicks & Reach – Indicatori relevanţi privind scorul de calitate al topicului

Ziceam mai sus că nu mai este de ajuns doar să publici articole pe site-uri cu autoritate, ci trebuie să ai 2 obiective:

  • topicul/subiectul să fie de folos userilor la acel moment şi să interacţioneze cu brandul menţionat în articol
  • să promovezi articolul respectiv cu scopul de a transmite content-ul către end-user cu beneficii reale.

Dacă promovezi articolele prin Facebook Ads sau Google Ads atunci trebuie să urmărești indicatorii precum:

  • nr. de click-uri pe modelul de atribuire al acelor platforme
  • reach-ul campaniei sau nr. de afişări
  • frecvenţa de afişare a campaniei

Iată mai jos un exemplu privind o campanie de reach pe anumite topicuri:

clicks & reach pentru campania seo

Observaţie: Toate aceste implementări sunt parte din campania SEO. Dacă nu le-ai implementat încă ar trebui să începi să cauţi servicii SEO printr-o agenţie.

D) Indicatori de performanţă SEO prezenţi în Google Search Console

Google Search Console, încă cel mai bun „prieten” al agenţiilor SEO dar şi al webmasterilor, a suferit de curând mici modificări, mai exact pe 19 august (vezi aici despre ce este vorba). În urma acestui update anumite date din Google Search Console au fost ascunse, la fel ca în cazul situaţiei (not provided) din Google Analytics.

Totuşi, în continuarea Google Search Console este de referinţă şi are integraţi micro-indicatori de performanţă precum cei de mai jos:

10. Nr. de afişări din Google Search Console

Verifică nr. de afişări din Google Search Console folosind datele din ultimele 16 luni. Iată ce trebuie să faci:

  • Vezi dacă trendul afișat este precum cel de mai jos (crescător)
  • Exclude căutările de brand prin calcul matematic, este posibil ca acum cifrele afişate să nu fie totale, dacă vei încerca să excluzi expresii o parte din afişări vor fi ascunse.

Nr. de afisari din Google Search Console

11. Nr. de clicks din Google Search Console

Cel mai important indicator din SEO, traficul organic non-brand. El poate fi regăsit în Google Search Console şi poate fi calculat prin formula de mai jos:

Trafic organic non-brand = Trafic total din Google Search Console – Traficul organic de brand al site-ului tău

Dacă graficul arată precum cel de mai jos înseamnă că ai o campanie SEO de succes şi trebuie doar să profiţi cu adevărat de acel trafic pentru a-ţi creşte business-ul.

Nr. de clicks din Google Search Console

E) Cum pot măsura succesul campaniei SEO cu ajutorul Google Analytics?

Google Analytics, instrumentul care înglobează şi centralizează traficul din toate canalele de marketing online şi care are propriul model de atribuire al conversiilor, este de ajutor pentru cei care vor să măsoare succesul unei campanii SEO, iată cum:

12. Traficul organic YOY +  nr. de conversii/tranzacţii generate de SEO

Accesează secţiunea Organic Traffic, exclude din primary dimension landing page specific homepage-ului (acolo, în general sunt înglobate peste 70% din căutările organice de brand) şi apoi fă comparaţia YOY şi verifică dacă:

  • dacă a crescut nr. de useri şi nr. de sesiuni pe site
  • dacă a crescut nr. de conversii/tranzacţii

comparatie YOY GA campanie seo

13. Conversiile asistate generate de campania SEO

Un alt indicator care este legat strict de revenue, adică de valoarea financiară generată de o campanie de optimizare SEO, este nr. de conversii asistate.

Iată ce trebuie să faci:

  • Intră în Google Analytics la următoarele secţiuni: Conversions > Multi-Channel Funnels > Assisted Conversions
  • În stânga sus, deasupra tabelului cu conversiile asistate bifează pentru început doar conversiile de tip Ecommerce (dacă ai magazin online) dacă ai site de prezentare le poţi lăsa bifate pe toate (sunt toate goal-urile setate)
  • Aplică o comparaţie de perioada pe un trimestru YOY sau chiar Ian-Dec 2017 cu Ian-Dec 2016 pentru o imagine de ansamblu mai bună.

Aplicând cele de mai sus şi selectând traficul organic poţi, mergând pe modelul din imaginea mai jos, să excluzi folosind Secondary dimensions, toate conversiile care au venit din traficul organic de pe homepage. Aşa cum am zis şi mai sus în majoritatea cazurilor traficul organic de pe homepage este specific brandului într-un procent foarte mare.

Conversiile asistate generate de campania SEO

F) Concluzii

  • Verifică indicatorii de mai sus cel puţin trimestrial
  • Analizează evoluţia acestora, dar ţine cont de faptul că anumiţi factori te pot „păcăli”, iată câţiva enumeraţi mai jos:
    • sezonalitatea căutărilor în Google poate genera trafic mai mult şi conversii mai mari.
    • traficul organic de brand poate „păcăli” anumiţi indicatori de mai sus

Foloseşte aceşti indicatori pentru a lua decizii în business şi pentru a optimiza la momentul cel mai oportun.

2 thoughts on “Campanie SEO: 13 Indicatori (KPI’s) Prin Care Poți Evalua Proiectul SEO

  1. Salut, RWkY,

    Am rezolvat bugul semnalat de tine, iti multumim frumos.
    Apreciem totodata si ca ai rasfoit informatia din articol.

    Cristi Bolocan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

WC Captcha 88 − = 79