Cum COVID-19 a Influențat Bugetele de Marketing: Grafice și Date

Durata citire articol - 6 min.

După câteva săptămâni în care analizăm ce se întâmplă în China , ne aşteptăm ca piaţa Ecommerce din România să fie afectată într-o anumită măsură. Preconizăm că o să existe scăderi pe anumite industrii precum imobiliare sau auto şi creşteri pe alte segmente. Făcând mai multe analize la nivelul întregii agenţii, am decis să împărtăşim o parte din statisticile noastre.

An de an ne-am propus să creştem bugetele, să ajutăm mai mulţi clienţi şi să oferim servicii din ce în ce mai bune. Calculele la final de Q4 începeau să arate bine, iar începutul anului arătau la fel de bine. Financiar, deja ne gândeam cum putem genera venituri şi mai mari business-urilor pe care le avem în porfotoliu şi la serviciile adiţionale pe care le putem adăuga pe lângă campaniile PPC (Google, Facebook) şi SEO. După cum vedem şi în graficul de mai jos, estimăm deja că anul acesta o să ajungem la bugete gestionate de 80 milioane de RON. 

Ţinând cont că pe lângă serviciile de marketing online pe care le oferim avem şi soft-uri (Limitless şi Whitelabel-uri) pe care mii de IMM-uri din lume le folosesc, am decis să împart acest articol în 2 părţi

  1. Business-uri din România
  2. Business-uri şi parteneri din Italia

Impactul COVID-19 asupra business-urilor din România

Ca în orice an, în funcţie de rezulatele obţinute în Q1 ne putem da seama de o tendinţă a unor industrii. Avem deja industrii în care Q1 este cel mai important din punct de vedere business şi al prezenţei online (ex: Turism şi ofertele „Early booking”, IT&C, Fashion) 

După cum vedem în graficul de mai jos, începutul a fost relativ slab şi a înregistrat o curbă înceată de creştere, deşi lucrurile arătau mult mai bine decât anul trecut. După calculele noastre, estimăm o creştere YoY a spendului în Google Ads de aproximativ 50%. După ce am înregistrat un maxim de spend pe data de 18 Februarie de 290.000 de lei, ne aşteptăm ca lucrurile să rămână la fel, cu estimare de maxim 20% scădere.

Iniţial, am crezut că asistăm la formarea unui clopot Gauss şi o să ajungem cu spend-ul mai mic decât la începutul anului, dar avem şi părţi bune 🙂 

CPC cu 26% mai ieftin 

Am analizat la nivel de toată agenţia (fără Italia) cu toate campaniile incluse (Shopping, Search, Display, Youtube) pentru o simplificare. Maximul înregistrat la nivel de click a fost pe 10 Februarie (tipic pentru zilele de luni să fie un CPC mai mare) de 0.23€ iar în prezent, înregistrăm un CPC mediu de 0.17 €, deci o scădere de 26%.

Când vine vorba de industrii, scăderile diferă de la industrie la industrie. Astfel, am decis să luăm datele din zilele de luni (când avem un CPC mai mare) şi am comparat 16 Martie cu 10 Februarie, în industrii precum: 

  • Auto care a rămas la acelaşi CPC
  • Retail & IT&C înregistrează scăderi de 50%
  • Banking scădere 15% 
  • Travel scădere 200%
  • Food – acelaşi CPC

CTR cu 4.8% mai mic

Prima metrică la care mă personal mă uit este CTR-ul (rata de click) care ne spune dacă oamenii încă mai dau click-uri pe reclamă. În astfel de momente se întâmplă ceea ce se numeşte „banner blindness” atât la nivel de display cât şi la nivel de alte tipuri de campanii.

La nivel de cont, în data de 1 ianuarie aveam 1.23% CTR şi în prezent este de 1.17%. Este o scădere relativ mică, însă panta este una descendentă după cum se poate vedea în grafic. În perioada 1 Martie – prezent scăderea este de 28%

Când vine vorba de industrii, am analizat aceeaşi perioadă că în graficul de mai sus.

Am comparat cu 10 Februarie.

  • Auto – scădere cu 50%
  • Retail & IT&C- scădere cu 13% 
  • Banking – creştere cu 16%
  • Travel – scădere cu 65%
  • Food – scădere cu 54% (Dacă e să ne uităm doar la campaniile de search, acestea au înregistrat o creştere de 25%. Scăderea este mai mult datorată campaniilor de display)

Rate de conversie cu 20% mai mici

Am evitat afişarea la nivel de cont pentru că măsurăm şi micro-conversiile şi datele sunt astfel denaturate. Am considerat ca şi conversii:

  • Ecommerce – Finalizarea unei comenzi (card / OP / Ramburs)
  • Imobiliare – Completarea unui formular şi apelurile telefonice
  • Travel – rezervarea unei oferte şi cererea unei oferte ( deşi diferenţele dintre aceste 2 metrici sunt uriaşe am decis să le unim şi să unim atât agenţii de turism cât şi hoteluri / pensiuni în acest raport)
  • Banking – aplicarea la un credit

Am comparat datele cu 10 Februarie.

  • Retail & IT&C- 83% scădere – Aici este o medie pentru toate conturile din această industrie. Pentru business-urile din această nişă care au stocuri, am înregistrat o creştere cu 30-40%.
  • Imobiliare – 47% scădere
  • Travel – 72% scădere
  • Food – 37% creştere
  • Baking – 25% creştere

Cum COVID-19 a afectat agenţiile din Italia

Cum am menţionat şi mai sus, am luat ca exemplu un partener din Italia care gestionează undeva la 800 de conturi mici. Dacă la nivel de industrii, scăderea este mult mai mare comparativ cu a noastră la nivel de adspend s-au lucrurile arată asemănător cu ale noastre.

Sunt prezente 800 de conturi iar media de bugete folosite în toată această perioadă ( 1 Ianuarie – 18 Martie) este de 2536 euro / perioadă. Extrapolând, avem un buget lunar de 900 euro ( bugete tipice şi pentru business-urile de la noi din ţară).

Dacă ne uităm în presă şi vedem măsurile care sunt impuse în momentul acesta, în cazul acesta , business-urile au o creştere a bugetului de 32% faţă de anul trecut. Singurul moment în care bugetele de anul trecut au fost mai mare decât cele din prezent au fost pe data de 10 Martie, când deja era instaurată panica.

Concluzii:

Vă sugerez următoarele măsuri pe care le puteţi lua în viitorul apropiat astfel încât să evitaţi un colaps financiar.

  1. Nu opriţi campaniile de marketing. De departe cea mai bună soluţie este să optimizăm şi să reducem bugetele pentru campaniile neperfomante. Dacă se ajunge în stadiul în care se închid toate, tocmai ce am început o reţetă perfectă a dezastrului.
  2. Rata de anulare şi rata de retur. Urmăriţi cu atenţie, la nivel de ora / zi rata de anulare şi rata de retur.
  3. Contactaţi furnizorii – Începeţi prin a întreba furnizorii dacă mai au stocuri şi ce program au de lucru în următoarea perioadă. Cel mai fustrant lucru este să nu îi puteţi livra clientului marfa care tocmai am plătit-o (cu cardul preferabil)
  4. Produse în stoc – Promovaţi agresiv prin campanii de Google Shopping produsele pe care le aveţi în stoc.

Nu ştiu ce va urma după toată această nebunie şi sunt convins că ne va afecta pe toţi din toate punctele de vedere şi prefer să nu fac pronosticuri şi să las datele să vorbească de la sine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

WC Captcha 3 + = 10