Durata citire articol - 28 min.
Cuprins:
Cuprins
A. PrestaShop
A1. Despre PrestaShop
A2. Instalare PrestaShop
A3. Certificat de securitate
A4. Viteză site
A5. SEO (optimizare pentru motoarele de căutare) – Testare Screaming Frog
A6. Serviciu clienți și suport tehnic
A7. Teme (template-uri) disponibile
A8. Ușurință în folosire
A9. Design
A10. Mobil
A11. Limbi străine
A12. Sisteme de plată
A13. Gestionare clienți
A14. Funcție tichete
A15. Câteva concluzii
B. OpenCart
B1. Despre OpenCart
B2. Instalare OpenCart
B3. Viteză site
B4. SEO (optimizare pentru motoarele de căutare) – Testare Screaming Frog
B5. Serviciu clienți și suport tehnic
B6. Teme (template-uri) disponibile
B7. Ușurință în folosire
B8. Mobil
B9. Limbi străine
B10. Sisteme de plată
B11. Gestionare clienți
B12. Funcție cupoane
B13. Integrare cu Google Shopping
B14. Câteva concluzii
C. WooCommerce
C1. Despre WooCommerce
C2. Instalare WooCommerce
C3. Setări inițiale
C4. Viteză site
C5. SEO (optimizare pentru motoarele de căutare) – Testare Screaming Frog
C6. Serviciu clienți și suport tehnic
C7. Ușurință în folosire
C8. Analytics
C9. Mobil
C10. Limbi străine
C11. Sisteme de plată
C12. Gestionare clienți
C13. Cupoane de discount
C14. Câteva concluzii
D. Magento
D1. Despre Magento
D2. Instalare Magento
D3. Setări inițiale
D4. Viteză site
D5. SEO (optimizare pentru motoarele de căutare) – Testare Screaming Frog
D6. Serviciu clienți și suport tehnic
D7. Ușurință în folosire
D8. Date statistice
D9. Varianta de mobil
D10. Integrări cu sisteme de plată
D11. Gestionare clienți
D12. Design grafic
D13. Concluzii platformă Magento
E. Concluzii generale articol
A. PrestaShop
A1. Despre PrestaShop
PrestaShop este o soluție Open Source Software (OSS), ceea ce înseamnă că codul e disponibil pentru oricine. Are o experiență de mai mult de 10 ani (din 2007), și, pe măsură ce a trecut timpul, a evoluat într-o soluție complexă.
Add-on-urile de PrestaShop nu sunt însă gratuite, template-ul (interfața grafică) costă și el, iar când apare o problemă trebuie alocat un buget fie de timp și efort, fie de bani.
A2. Instalare PrestaShop
Se descarcă PrestaShop de pe server.
Am încercat să punem o parolă de logare foarte complexă, am obținut o eroare conform căreia parola era prea scurtă, era de fapt prea lungă, dar nu ni s-a spus acest lucru. De asemenea, nici nu am știut care e lungimea maximă admisă pentru parola de administrare cont.
Sugerăm schimbarea prefixului tabelei bazei de date, la instalare.
Mic typo: „Se creaza tabelele bazei de date…”, iar la pasul următor: „Se creeaza magazinul de baza si limbile corespunzatoare…”.
Nu ne-am putut loga în site cu uBlock origin / FireFox adblocker dezactivate pe Mozilla FireFox, ne-am putut loga doar în Google Chrome.
Am vrut să resetăm parola în FireFox, am făcut acest lucru, am primit mailul de resetare parolă, dar nu ne-am putut loga. Zicem „Hai să mai resetăm o dată!”. Nu se poate reseta parola decât o dată la 6 ore. Ni s-a părut puțin nepotrivită soluția aceasta, e o soluție de securitate, desigur, doar că nu pare tocmai adecvată.
A3. Certificat de securitate
Serverul pe care am instalat PrestaShop are un certificat de securitate și am fi preferat ca la instalare fie să se detecteze varianta securizată a site-ului, fie să fim întrebați dacă dorim instalarea site-ului pe http:// sau https://. Nu s-a întâmplat acest lucru, site-ul s-a instalat implicit pe http://.
A4. Viteză site
Am rulat mai multe teste de viteză pe site. E o instalare standard, pe homepage e un slider și 8 produse, în pagina de categorie un singur produs, în pagina de produs o singură imagine, cu funcție de zoom in (mărire imagine).
Am testat viteza site-ului pe fiecare din cele cu 3 site-uri:
Rezultate homepage (pagina principală):
A. GT Metrix: 4 secunde timp total încărcare, 1.7 MB pagina, 33 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 95% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 96/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 0/100, Bune practici/Best Practices: 69/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 92/100; nota de la performanță părea foarte mică, am mai rulat o dată testul pe homepage și am obținut 95/100.
Rezultate pagina de categorie:
A. GT Metrix: 4 secunde timp total încărcare, 656 KB pagina, 25 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 95% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 95/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 89/100, Bune practici/Best Practices: 69/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 93/100.
Rezultate pagina de produs:
A. GT Metrix: 3.3 secunde timp total încărcare, 678 KB pagina, 33 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 92% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 95/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 89/100, Bune practici/Best Practices: 62/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 91/100.
Pe scurt, sunt note bune, dar e de reținut faptul că sunt notele unei instalări cu puține produse. E o funcționalitate de bază.
A5. SEO (optimizare pentru motoarele de căutare) – Testare Screaming Frog
Screaming Frog este un instrument cu care se poate scana rapid un site. În varianta gratuită, se pot testa 500 de URL-uri. Se poate folosi modul List (listă) pentru a scana mai mult de 500 de URL-uri. Am scanat cu o variantă premium a produsului.
Nu am obținut erori de navigare, ceea ce este foarte bine.
URL-urile de tip HTML ale site-ului (paginile de vizitat) au, toate, sub 115 caractere, deși am instalat site-ul ca subfolder al unui hosting deja existent, prin urmare aveam URL-uri ceva mai lungi decât atunci când se instalează site-ul în rădăcină (root).
URL-urile sunt prietenoase cu vizitatorii.
Site-ul nu adaugă, cu template-ul (aspectul grafic) și pluginurile (modulele, extensiile) implicite numele site-ului la finalul atributului <title>. Ar fi fost indicat să se întâmple acest lucru.
Produsele și categoriile au, în general, meta descrieri deja setate. Nu au lungimea potrivită, în general, dar este foarte bine că pentru majoritatea paginilor se pot seta.
Site-ul încă folosește meta keywords, o metodă considerată depășită de motoarele de căutare. (Official Google Webmaster Central Blog: Google does not use the keywords meta tag in web ranking)
Nu toate paginile au tagul h1 (util pentru titluri) setat corespunzător, paginile statice au două taguri h1.
Paginile de tip categorie folosesc tagul h2 pentru titlurile produselor, ceea ce e foarte bine. Nu e un aspect care contează atât de mult, dar e bine, totuși, de știut.
Imaginile din slider sunt de aproximativ 2-300 KB fiecare, ceea ce arată că e loc de îmbunătățire, dar ar putea fi schimbate cu ușurință de către deținătorii unui site.
Site-ul folosește rel=canonical, e o funcție utilă.
Paginile statice ale site-ului sunt setate în mod implicit pe „noindex” (să nu fie salvate automat), ceea ce considerăm că e o eroare. Există magazine online care poate doresc să apară în Google cu pagina „Despre noi” sau alte pagini similare.
Legat de date structurate (structured data), ele sunt puse puțin greșit în pagina de categorie, în sensul că sunt setate ca fiind date structurate pentru fiecare produs, deși se recomandă să fie puse, în general, doar pe pagina de produs. Se folosesc și date structurate pentru breadcrumbs („firimituri” e o traducere cam ciudată; ajută la stabilirea locației curente în site) – acest lucru este foarte bun.
A6. Serviciu clienți și suport tehnic
Pe partea de suport tehnic, există un forum gratuit și o ofertă premium, care începe de la 249 € (+ taxe) pentru 3 ore de intervenție și poate ajunge la 1.399 € (+ taxe) pentru intervenții mai complexe.
A7. Teme (template-uri) disponibile
Prețurile pentru template-urile disponibile în catalogul oficial încep de la 60 € și ajung la 300 € (+ taxe, desigur).
Sunt peste 3.000 de template-uri disponibile în catalog, dintre care aproximativ 1.800 sunt compatibile cu ultima versiune de PrestaShop.
Există riscul, când apelați la un template de PrestaShop, ca, la un moment dat, să nu mai fie oferit update pentru acel template și să aveți incompatibilitate cu platforma, dacă decideți să o actualizați.
A8. Ușurință în folosire
Am gestionat anterior magazine online pe PrestaShop, iar acestea sunt, în general, ușor de utilizat, după o oarecare deprindere. De menționat aici este faptul că un astfel de magazin online are numeroase facilități și e posibil ca o platformă de tip SaaS (Software as a Service) să fie mai ușor de gestionat, dar să nu aibă atât de multe funcționalități.
Ce înseamnă însă numărul crescut de funcționalități?
a. Numeroase opțiuni, particularizate după gustul propriu, dacă aveți nevoie de X, puteți avea X; însăși expresia „număr crescut de funcționalități” spune clar la ce se referă;
b. Posibilitatea de a apărea incompatibilități; se actualizează PrestaShop, modulele, template-ul; la un update pot apărea „bube”;
c. Dificultate sporită în gestionare; da, există opțiunea de X, dar există și opțiunea de a face Y sau Z, care poate nu v-ar interesa, dar ele, prin simpla lor existență, fac gestionarea magazinului o idee mai complicată.
A9. Design
Nu avem numeroase precizări aici, din mii de template-uri cu siguranță puteți găsi unul pe gustul dvs., puteți chiar apela la un dezvoltator să vă creeze un template 100% particularizat pe nevoile dvs.
Flexibilitate totală pe partea de design.
A10. Mobil
Site-ul e prietenos cu terminalele mobile, am putut urma pașii unei comenzi.
A11. Limbi străine
PrestaShop are un avantaj substanțial față de unele oferte de magazin online ca SaaS din România – posibilitatea de avea un magazin în mai multe limbi, gestionat, integral, dintr-un singur loc:
How to Create Multi Language PrestaShop Store.
A12. Sisteme de plată
Aici ar fi bine să faceți o cercetare dacă în sistemul de module / add-on-uri / extensii oferit de PrestaShop există și module care să facă integrarea cu furnizorii de servicii pe care îi căutați.
Exemple:
- PayU Romania,Turkey, Russia, Hungary, Ukraine – PrestaShop Addons
- MobilPay Plus – Card Payments – PrestaShop Addons;
- EuPlatesc Plus – Plati cu Cardul – PrestaShop Addons;
- PlatiOnline.ro – Plati cu cardul – PrestaShop Addons;
V-am sfătui să cercetați acest aspect cu atenție înainte de a apela la o platformă de tip magazin online dacă ulterior veți dori să faceți plăți cu un furnizor dorit de dvs.
Sunt și alte integrări care v-ar putea interesa: contabilitate, CRM (CRM – Wikipedia), livrări sau soluții de marketing (Analytics, de exemplu).
A13. Gestionare clienți
Platforma oferă opțiuni de gestionare a listei de clienți (un fel de CRM).
A14. Funcție tichete
Se pot deschide tichete de către clienții unui magazin PrestaShop.
A15. Câteva concluzii
Am folosit, cum am menționat mai sus, platforma anterior. Ne e familiară, am gestionat magazine cu ea.
Părți bune:
- Da, se instalează relativ ușor, cumva similar cu WordPress;
- Da, e prietenoasă cu buzunarul (se plătește un template de aproximativ 100 € și, în rest, cu efort, se poate face totul gratuit);
- Da, pe forumuri sunt mulți utilizatori;
- Da, se poate schimba un template ușor;
- Da, când apare o problemă (bug, eroare) versiunile ulterioare de PrestaShop o pot rezolva.
Pe de altă parte, însă:
- Când apare o problemă e dificil de rezolvat pe cont propriu. Deși există forumuri, în cel mai bun caz durează până când primiți un răspuns, iar în cel mai rău caz va trebui fie să depuneți un efort consistent în a rezolva o problemă, fie să plătiți ajutor specializat; cu cât un magazin devine mai complex, cu atât cresc riscurile de incompatibilitate.
- Este mai greu de scalat de la un magazin mic la un magazin mare, comparativ cu o platformă SaaS.
- Mai dificil de particularizat, dacă o funcție nu e îndeplinită în mod implicit. Se poate face acest lucru fie cu un plugin (dacă există pe o anumită nevoie), fie prin cod particularizat, dar deja discutăm de costuri. În plus, când se face un update (actualizare) platformei, pot apărea probleme.
Pentru a concluziona această parte a articolului, spunem că există câteva costuri fie materiale (template-uri, pluginuri), fie de efort și materiale (mentenanță site), care ar trebui să fie clare pentru oricine apelează la astfel de soluții.
B. OpenCart
B1. Despre OpenCart
Este un sistem gratuit pentru magazine online, bazat pe PHP și MySQL, la fel ca PrestaShop. Are o vechime de peste 10 de ani (2009-2010).
B2. Instalare OpenCart
Instalarea e o idee mai dificilă decât WordPress și similară ca dificultate cu PrestaShop.
Am avut o problemă cu parola, din nou, am setat o lungime nepermis de mare, aspect nesemnalat de OpenCart la instalare. Au apărut problemele ulterior, la logare.
B3. Viteză site
Am testat pagina principală, o pagină de categorie și o pagină de produs.
Pe homepage sunt afișate un slider cu 2 produse, 4 produse în listing produse și o listă de furnizori.
În pagina de categorie sunt 2 produse.
În pagina de produs este un produs cu 5 imagini.
Rezultate homepage (pagina principală):
A. GT Metrix: 6.9 secunde timp total încărcare, 503 KB pagina, 32 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 94% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 90/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 82/100, Bune practici/Best Practices: 85/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 96/100.
Rezultate pagina de categorie:
A. GT Metrix: 2.5 secunde timp total încărcare, 239 KB pagina, 18 requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 96% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 92/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 86/100, Bune practici/Best Practices: 85/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 89/100.
Rezultate pagina de produs:
A. GT Metrix: 4.4 secunde timp total încărcare, 706 KB pagina, 47 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 90% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 54/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 43/100, Bune practici/Best Practices: 85/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 82/100.
B4. SEO (optimizare pentru motoarele de căutare) – Testare Screaming Frog
Site-ul face tot felul de redirecționări, există URL-uri de forma: /index.php?route=account/wishlist (și altele, acesta e doar un exemplu) care redirecționează la /index.php?route=account/login. Este un lucru firesc pentru navigarea fără cont creat.
Parțial problematic e faptul că se folosește codul 302, mai degrabă decât 301, cum ar fi ideal.
În titluri (<title>), în mod implicit, nu este specificat și numele magazinului. Cu siguranță se poate rezolva, dar ar fi fost mai bine să fie direct în varianta standard.
Legat de meta descrieri, există doar două: „My Store” pentru homepage, și „Example of category description” pentru pagina de categorie. Așadar, se pot seta, deși în varianta implicită nu sunt setate.
Template-ul implicit (tema standard a site-ului) pune tagul <h1> în mai mult de un singur loc, adică nu doar titlul paginii e scris cu <h1>. E o problemă rezolvabilă.
Cu tagul <h2> sunt scrise, în mod curent, pe alte site-uri de tip magazin online, numele produselor din pagina de categorie. Pe template-ul standard OpenCart sunt scrise tot felul de lucruri.
Imaginile de pe site-ul model sunt foarte bine optimizate.
Site-ul folosește rel=canonical, dar nu pe 100% din URL-uri.
B5. Serviciu clienți și suport tehnic
Am gestionat o perioadă câteva site-uri care foloseau platforma OpenCart. Ne-am confruntat cu încercări de a face site-ul mai rapid, mai bun, cu mai multe funcționalități. Există o serie de soluții – de la pluginuri, la scriere de cod, la alegerea template-urilor.
Putem spune că suportul tehnic de pe pagina forumului oficial funcționează suficient de bine, însă uneori răspunsurile nu se mai aplică la variante recente de OpenCart. Este frustrant să lucrezi la un site, să îi pui ultima variantă de OpenCart și să observi la final că problema pe care o ai nu poate fi rezolvată pentru că OpenCart-ul tău nu e compatibil cu cel vechi.
Pe site-ul oficial este disponibilă o listă de parteneri, cu ajutorul căreia se poate contacta unul din parteneri inclusiv din România.
B6. Teme (template-uri) disponibile
Partea bună e că pe platformă se pot instala teme gratuite, iar pentru varianta aceasta există un număr suficient de teme disponibile (aproximativ 300 de teme, dar nu sunt toate compatibile cu ultima variantă de OpenCart, ci doar 18 dintre ele sunt).
Pentru varianta premium, sunt aproximativ 200 de teme compatibile cu ultima variantă de OpenCart, din cele aproximativ 1.400 de teme disponibile în total.
B7. Ușurință în folosire
Am gestionat, cum am spus, mai multe magazine pe OpenCart.
Meniul l-am găsit întotdeauna confuz.
Instalarea unui template, editarea unei pagini statice, gestionarea bannerelor ni s-a părut de câteva ori mai dificilă față de cât de simplu este în WordPress.
Altfel, odată ce stabiliți niște tipare, odată ce știți la ce se referă meniul „Information”, de exemplu, vă puteți obișnui cu interfața, nu e un obstacol de netrecut. În primele ore de folosire e posibil să fie puțin confuz.
Funcția de adăugare a unui produs e intuitivă și clară.
Similar, opțiunea de gestionare categorii e la fel de intuitivă.
Funcțiile de setări ale site-ului pot fi, însă, confuze și dificil de înțeles.
B8. Mobil
Site-ul se poate naviga cu ușurință pe dispozitivele mobile.
Am putut face pașii principali ai unei comenzi.
B9. Limbi străine
OpenCart se poate instala în mai multe limbi, nu doar cea implicită.
B10. Sisteme de plată
Am făcut câteva căutări despre furnizori de plată gratuiți și premium, puteți vedea aici un exemplu.
Ideal ar fi să consultați cu atenție oferta de sisteme de plată disponibile pe OpenCart pentru piața din România.
Desigur, se poate scrie și cod particularizat pentru platformă, dar ideal ar fi să rezolvați printr-un plugin. Sugestia noastră e să alegeți un plugin oficial sau unul plătit, acestea au cele mai mari șanse să fie actualizate și pentru versiuni ulterioare de OpenCart.
B11. Gestionare clienți
În admin, se pot gestiona clienții unui magazin online.
B12. Funcție cupoane
Este o funcție standard a aplicației.
B13. Integrare cu Google Shopping
Cu siguranță și alte platforme permit integrarea cu Google Shopping, dar în cazul OpenCart este implicită.
B14. Câteva concluzii
Platforma are câteva puncte similare cu PrestaShop, nu le vom relua.
Părți bune:
- Pentru un site mic, cu produse puține, poate fi o alegere foarte bună.
- Este ușor și ieftin de făcut un site rapid.
- Poate fi învățat relativ ușor prin numeroasele tutoriale online (inclusiv video).
Ca aspecte negative:
- Din experiența directă, sunt module și teme între care pot fi incompatibilități. Ni s-a întâmplat periodic să întâlnim probleme de la o instalare de modul, care, teoretic, nu ar fi trebuit să genereze dificultăți.
- Ceva mai greu de scalat.
- Pe partea de SEO nu stă foarte bine.
- URL-urile implicite nu sunt prietenoase, e ceva relativ surprinzător pentru un site construit pe o platformă de comerț electronic în 2020.
C. WooCommerce
C1. Despre WooCommerce
WooCommerce este o funcție suplimentară a platformei WordPress.
WordPress a pornit inițial (2003, acum mai mult de 15 ani) ca o platformă pentru bloguri, a început să fie folosită ulterior și pentru site-uri de prezentare, iar mai apoi pentru magazine online.
WooCommerce este unul din pluginurile cu care se pot face magazine online pe WordPress (sunt și altele) și a fost achiziționat în 2015 de compania care administrează WordPress, Automattic.
Practic, WordPress și WooCommerce devin mult mai bine integrate.
C2. Instalare WooCommerce
WordPress are una dintre cele mai binecunoscute proceduri de instalare, mândrindu-se cu faptul că procesul durează doar 5 minute.
Instalarea nu este complet lipsită de necesitatea de a cunoaște aspecte tehnice, dar pentru că WordPress este atât de popular, există servicii de găzduire care pot asigura unui începător o soluție foarte rapidă de instalare.
Ca și pentru alte platforme, recomandăm schimbarea prefixului bazei de date din wp_ în orice altceva, de cel puțin 3-4 caractere (e bine să nu fie foarte ușor de ghicit, totuși, adică nu luați 100% ce e în domeniu sau numele administratorului, puteți pune wp_4literealeatoare_).
De asemenea, recomandăm schimbarea numelui utilizatorului administrator din admin în orice altceva.
După instalarea (simplă, insistăm pe acest aspect) WordPress, în funcția de administrare am căutat în directorul de template-uri WordPress.
În directorul oficial există 1.000 de teme care răspund la căutarea „WooCommerce” (din cele aproximativ 4.000 de teme totale din platformă), dar foarte probabil sunt doar câteva sute complet compatibile cu ultima versiune de WordPress.
Recomandăm, însă, folosirea platformei ThemeForest, care are mai mult de 1.000 de template-uri premium pentru WordPress/WooCommerce.
Costurile medii pentru un template sunt de 40-70 USD (+ taxe).
În general, nu recomandăm template-uri gratuite.
C3. Setări inițiale
Recomandăm schimbarea permalinkurilor (/wp-admin/options-permalink.php) în „nume articol”.
La „setări generale” e de setat un slogan, de ales pentru fus orar Bucureștiul (e mult mai bine decât GMT +2/3).
La „discuții”, am bifa „Comentariul trebuie aprobat manual”.
La „media” am lua în considerare eliminarea tuturor dimensiunilor de acolo și folosirea, în schimb, a pluginului „Regenerate Thumbnails”, dar aceasta e o setare mai avansată.
Ca pluginuri esențiale, un plugin de backup site, un plugin de SEO, un plugin de caching site, un plugin de securitate, un plugin care să schimbe URL-ul de admin, un plugin de SSL, un plugin de cookies, eventual un plugin care renunță la editorul modern în favoarea unuia clasic. E necesară activarea unei soluții de Analytics, fie direct în cod, fie prin plugin de Analytics. Dacă mutați o instalare de WordPress de colo-colo, pluginul „Better Search and Replace”, cu o căutare după URL fără http://numesiteA, ci scris ttp://numesiteA sau ttps://numesiteA (fără h), poate să vă ajute cu o căutare automată în baza de date și să înlocuiască site A cu site B. Toate aceste pluginuri, în varianta lor gratuită, ar trebui să fie suficiente pentru multe instalări, în varianta de bază.
C4. Viteză site
Site-ul are o primă pagină complexă, cu numeroase poze de produs, harta Google Maps, nu e o pagină sumară, ca la alte teste realizate.
Pagina de categorie listează patru produse în coloana principală și cinci în bara laterală (sidebar), cu imagini mici.
Pagina de produs are o imagine, cu funcție zoom, două produse similare și cinci produse în bara laterală, cu imagini mici.
Rezultate homepage (pagina principală):
A. GT Metrix: 5.7 secunde timp total încărcare, 1.57 MB pagina, 91 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 95% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 35/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 35/100, Bune practici/Best Practices: 85/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 86/100.
Rezultate pagina de categorie:
A. GT Metrix: 3.9 secunde timp total încărcare, 553 KB pagina, 39 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 83% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 72/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 59/100, Bune practici/Best Practices: 85/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 90/100.
Rezultate pagina de produs:
A. GT Metrix: 5.8 secunde timp total încărcare, 547 KB pagina, 47 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 92% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 58/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 51/100, Bune practici/Best Practices: 85/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 92/100.
Am adăugat Yoast SEO (fără configurări la nivel de pagină) și LiteSpeed Cache; am retestat site-ul.
Rezultate homepage (pagina principală):
A. GT Metrix: 5.8 secunde timp total încărcare, 1.57 MB pagina, 92 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 76% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 36/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 36/100, Bune practici/Best Practices: 85/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 86/100.
Rezultate pagina de categorie:
A. GT Metrix: 3.3 secunde timp total încărcare, 555 KB pagina, 41 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 83% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 54/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 59/100, Bune practici/Best Practices: 77/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 89/100.
Rezultate pagina de produs:
A. GT Metrix: 3.4 secunde timp total încărcare, 549 KB pagina, 49 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 81% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 47/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 48/100, Bune practici/Best Practices: 85/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 92/100.
Nu e o concluzie generală, unele rezultate sunt mai bune, altele nu. E de testat, mai ales de testat în situații concrete, cum se manifestă site-ul pe desktop și mobil.
Recomandăm folosirea LazyLoading, sunt și pluginuri care fac doar acest lucru.
Am obținut rezultate bune cu această soluție.
C5. SEO (optimizare pentru motoarele de căutare) – Testare Screaming Frog
Am testat cu plugin SEO dezactivat, fără caching.
Zero redirect-uri, zero pagini eroare, totul pe un site cu o temă gratuită.
Toate titlurile (<title>) sunt așa cum trebuie.
Meta descrierile nu sunt setate implicit, e nevoie de plugin de SEO și de configurare manuală.
<h1> e pe titlul paginii, cum ar trebui să fie.
<h2> e pe titlul/numele produselor.
Doar două imagini erau peste 150 KB. Imaginile nu aveau însă texte de tip ALT, ca pe alte platforme. Se pot însă seta în admin.
Rel=canonical – 100%, mai ales cu plugin. Menționăm pluginul aici, deoarece enorma majoritate a instalărilor WordPress adaugă un plugin de SEO. Yoast SEO este probabil cel mai folosit plugin în general, nu doar de SEO, pe WordPress. Există și o variantă a acestui plugin, premium, pentru WooCommerce, dar există și alte pluginuri de SEO, gratuite.
C6. Serviciu clienți și suport tehnic
Am testat de-a lungul anilor numeroase instalări de WordPress, unele din ele pe WooCommerce. Sunt două surse mari de tip suport clienți:
a. O documentație incredibil de bogată, probabil (considerăm) cea mai bogată documentație pentru o platformă de tip comerț electronic;
b. Dezvoltatorii temelor, în special cele premium, asigură suport parțial; adică în cazul în care un internaut dorește o funcționalitate nouă la template sau să schimbe ceva complicat, e posibil să nu primească răspuns favorabil; dar pentru o rezolvare de tip bug / problemă punctuală, în general există soluții.
C7. Ușurință în folosire
Nu cunoaștem o platformă mai ușor de folosit decât WordPress. Uneori, poate deveni complicat, mai ales dacă se instalează numeroase pluginuri sau dacă o temă are o interfață de administrare mai veche. Dar, la modul general, este cel mai ușor de folosit sistem de management al conținutului (CMS – Content Management System).
C8. Analytics
WooCommerce vine cu un sistem de Analytics implicit.
C9. Mobil
Am putut urma pașii unei comenzi, iar pagina de mobil este prietenoasă cu utilizatorul.
C10. Limbi străine
Ca o recomandare 100% personală, vă sugerăm că, dacă aveți de instalat un WordPress în două limbi, să luați în considerare varianta de a avea două instanțe de WordPress distincte (una pe site.ro și alta pe site.ro/en sau pe site.com). Pe de altă parte, majoritatea preferă o singură instanță, cu un plugin de traducere site, cum e TranslatePress, sau altele similare.
Altfel, WordPress este ușor de gestionat în două sau mai multe limbi.
C11. Sisteme de plată
Este necesar să verificați că sistemul de plată WooCommerce suportă metoda pe care intenționați să o folosiți pe site.
C12. Gestionare clienți
WooCommerce are o funcție de tip statistici clienți.
C13. Cupoane de discount
Există această facilitate, implicit.
C14. Câteva concluzii
Am discutat la punctele anterioare despre diferite părți pro și contra ale diferitelor platforme.
WooCommerce are următorul punct pozitiv esențial:
- Simplitatea în folosire. Aproape orice problemă poate fi rezolvată ușor, în general WooCommerce este pe locul #1 la simplitate.
Ca punct secundar:
- Numeroase integrări, pluginuri, teme, soluții practice. E ușor să gestionezi un site pe WooCommerce.
Ca punct negativ, esențial:
- WooCommerce nu e o platformă de e-commerce dedicată. La un moment dat, e posibil să vă doriți facilități suplimentare și platforma să nu le suporte. Dacă aveți un magazin cu doar câteva produse sau vă doriți doar un magazin simplu, e posibil să vă satisfacă nevoile. Însă, pentru un magazin care va scala la un moment dat la ceva mai mare, pentru un antreprenor care are visuri mari cu magazinul său online, e posibil să fie insuficient.
D. Magento
D1. Despre Magento
Magento este, ca și cele de mai sus, o platformă de e-commerce. Prima variantă a apărut în 2008.
Este sub licență open-source.
În 2018 a fost achiziționată de compania Adobe.
Există două platforme diferite: Magento Open Source (înainte, Magento Community Edition) și Magento Commerce. Aceasta din urmă poate fi instalată pe server (anterior, Magento Enterprise Edition) sau ca un fel de SaaS, platform-as-a-service (anterior numită Magento Enterprise Cloud Edition).
D2. Instalare Magento
Am folosit echipa tehnică pentru a instala Magento, procesul nu este atât de simplu. Găsiți exemple de instalare aici: install magento – YouTube »
Cei de la Magento pun un mare accent pe un ghid demonstrativ și pe programarea unei întâlniri de vânzări (online, desigur).
D3. Setări inițiale
Interfața de logare este clasică pentru o platformă de e-commerce:
Odată logați, apare un dashboard cu principalele funcții ale platformei:
Putem vedea veniturile obținute, costurile de livrare, vânzările totale, valoarea medie a comenzii – indicatori relevanți pentru o primă impresie asupra magazinului și, ulterior, pentru a avea dintr-o privire o idee despre performanța vânzărilor.
Există inclusiv o funcție care arată cele mai recente căutări efectuate în site, care ar putea evidenția rapid care sunt produsele interesante pentru vizitatori, în funcție de sezonalitate.
Observăm aici inclusiv varianta de Magento folosită, Magento ver. 2.3.5-p2.
D4. Viteză site
Site-ul are o primă pagină cu mai multe bannere, 7 produse, inclusiv opțiuni culori, și elemente standard (footer, meniu, header, logo).
Pagina de categorie listează în mod implicit 12 produse.
Pagina de produs are o imagine principală, alte 2 imagini cu detalii, niște taburi cu informații, 4 produse similare.
Rezultate homepage (pagina principală):
A. GT Metrix: 12.8 secunde timp total încărcare, 1.10 MB pagina, 212 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 32% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 46/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 40/100, Bune practici/Best Practices: 79/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 83/100.
Rezultate pagina de categorie:
A. GT Metrix: 13.3 secunde timp total încărcare, 943 KB pagina, 220 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 31% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 37/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 51/100, Bune practici/Best Practices: 79/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 83/100.
Rezultate pagina de produs:
A. GT Metrix: 14.9 secunde timp total încărcare, 1.01 MB pagina, 242 de requests (cereri fișiere; cu cât e numărul mai mic, cu atât mai bine); 28% nota PageSpeed;
B. PageSpeed Insights (nota mobil): nota 37/100;
C. WebDev: Performanță/Performance: 35/100, Bune practici/Best Practices: 86/100, SEO (optimizare pentru motoarele de căutare): 91/100.
Rezultatele sunt sub medie. Atenție! Nu e instalat un modul de caching la momentul testării, e posibil ca acest lucru să afecteze rezultatele.
E de remarcat numărul mare de requests, convingerea noastră e că acesta afectează substanțial rezultatele.
Unele fișiere JS (JavaScript) nu sunt minifiate. CSS-urile stau mai bine.
Fonturile pot fi „cerute” și după afișarea paginii, dar pe Magento, cu instalarea implicită, sunt „cerute” obligatoriu înainte de randare.
Sunt numeroase observații în rezultatele testelor care se rezolvă prin pluginuri de caching.
Există un sistem de caching integrat în Magento: Magento cache overview | Magento 2 Developer Documentation.
Se pot face soluții custom de caching: Create custom cache engines | Magento 2 Developer Documentation.
Alte sisteme: 4 Cache Storage Management Methods For Magento 2 Store Redis vs Varnish.
D5. SEO (optimizare pentru motoarele de căutare) – Testare Screaming Frog
Magento are pe partea de SEO câteva funcții integrate:
Search Engine Optimization | Magento 2.4 User Guide
Se pot adăuga extensii:
10+ Best Magento SEO Extensions (Free and Paid Both)
Există o serie de bune practici în folosirea lui:
7 SEO Best Practices for Setting Up Your Magento Store | Magento;
Magento SEO: The Ultimate Guide full of Best Practices [2020].
Instalarea standard a adăugat 2046 de produse. Pentru acest număr de produse, ne așteptam ca nr. de URL-uri să fie de câteva mii/ în apropiere de 10.000 (+/- 5.000 de URL-uri).
Am rulat o scanare cu Screaming Frog și după o scanare inițială de 1.500 de URL-uri, s-au descoperit pe site 30.000 de URL-uri, ceea ce înseamnă că numărul real de URL-uri totale din site e mult mai mare de atât (pe măsură ce se scanează diferența dintre 1.500 și 30.000 se vor descoperi, aproape în mod cert, numeroase alte URL-uri).
Acest număr poate duce la unele dificultăți de indexare. Să ai un site cu 2.000 de produse, care generează zeci de mii de URL-uri (taguri produse, categorii, blog, imagini, JS, CSS, fonturi, alte fișiere) poate fi o problemă în navigare.
Sugestia noastră, când instalați o soluție de caching, căutați și soluții de reducere a numărului de fișiere pentru o singură pagină. E posibil ca aceasta să fi afectat viteza site-ului în mod semnificativ.
Legat de Screaming Frog, o primă observație ar fi unele URL-uri care redirecționează 301 de la
http://…k.ro/customer-service/ (URL cu slash în final) la
http://…k.ro/customer-service (URL fără slash în final).
Problema poate părea minoră, dar dacă de la instalarea platformei apar astfel de situații, va fi mai dificilă rezolvarea lor. E ca și cum ai cumpăra o mașină la care trebuie, din fabrică, să înlocuiești ceva. Efortul individual nu e mare pentru a rezolva problema, iar problema e mică, dar ar fi fost mai bine dacă mașina ar fi fost livrată din start în condiții optime.
Nu am întâlnit, în cele 1.500 de URL-uri scanate, probleme de tip 404.
Legat de titluri, nu conțin numele magazinului în ele. Ar fi fost o descoperire plăcută să fie prezent, chiar și cu template-ul standard.
Meta descrierile au toate cu mult peste limita recomandată de 160 de caractere. Aproximativ 80% din pagini nu au meta descrieri, dar acest lucru este oarecum firesc, sunt produse de test. Dar cele setate deja au, mai puțin două dintre ele, descrieri de cel puțin 200 de caractere cu spații, mult peste limita recomandată.
La modul general, site-ul nu folosește tagul meta keywords, ceea ce e un lucru bun.
H1 este setat pe toate paginile, inclusiv pe pagina principală, unde este chiar „Home Page”. E cam inutil, în general nu recomandăm tagul h1 pe homepage.
Ne-am fi bucurat ca în pagina de categorie și alte pagini listing produse (taguri, căutări, filtrări), să existe h2 pe numele produselor, dar cu tema standard nu se întâmplă acest lucru.
Din 183 de imagini identificate, multe din ele cu poze produse, doar una este de peste 100 KB, restul au sub această dimensiune. Excelent!
De văzut și (site-ul nu folosește WebP, dar utilitatea e de netăgăduit):
How to Use AVIF: The New Next-Gen Image Compression Format — Lightspeed.
Niciun URL nu folosește rel=canonical, ceea ce e destul de rău. (Consolidate duplicate URLs – Search Console Help)
Aproximativ 80% din URL-uri au puse, în mod implicit, „index,follow” pe ele. Acest lucru nu e ceva rău, doar că e inutil.
D6. Serviciu clienți și suport tehnic
Pe site-ul oficial, Magento oferă trei tipuri de suport tehnic:
a. Opțiuni de a contribui la platformă (să scrii tu însuți cod, să contribui cu traduceri, de exemplu);
b. Soluții de a învăța, documentație tehnică;
c. Opțiuni de interacțiune, pe forumuri, StackExchange sau contactarea echipei de suport.
Fiind una din cele mai populare platforme de e-commerce, suportul tehnic e bogat, se găsesc numeroase soluții pentru problemele întâlnite.
D7. Ușurință în folosire
Adăugarea unui produs e facilă, sunteți întrebați chiar de la început ce preferați:
– Un produs obișnuit;
– Unul configurabil;
– Un grup de produse;
– Produse virtuale;
– Un pachet de produse;
– Produs descărcabil.
În formularul de adăugare efectivă a produsului, câmpurile sunt unele tipice pentru o platformă realizare magazin online.
Există numeroase opțiuni de configurare, de la produse similare, upselling, cross-selling, produse cadou, opțiuni design.
Pe partea de SEO, alături de câmpuri tipice, URL, titlu, descriere, se pot adăuga și meta keywords, lucru pe care nu îl recomandăm.
D8. Date statistice
Numărul de rapoarte este impresionant. Există rapoarte de marketing, de vânzări, review-uri, consumatori, produse, statistici generale, business intelligence, consumer engagement.
D9. Varianta de mobil
Site-ul se afișează OK pe mobil. Am putut selecta culoarea produsului, dimensiunea și adăuga produsul în coș. Am ajuns cu comanda la ultimul pas, înainte să facem efectiv o comandă.
Puteți vedea mai jos cum arată pagina de categorie pe mobil:
D10. Integrări cu sisteme de plată
Există furnizori de pluginuri pentru Magento chiar și gratuiți:
În funcție de sistemul de plată dorit de dvs., vă recomandăm să faceți o cercetare de piață înainte de a intra pe platforma Magento.
D11. Gestionare clienți
Platforma oferă un sistem de bază de gestionare a clienților:
D12. Design grafic
Template-ul grafic cu care este pre-instalat Magento arată suficient de bine:
Ce se poate face este folosirea Marketplace-ului Magento pentru găsirea de template-uri: Magento Themes | eCommerce Website Templates | Marketplace.
Dacă pe acea platformă sunt doar 10 teme, în ThemeForest sunt peste 600: Magento Themes – Magento Templates | ThemeForest.
Așadar, suficiente opțiuni.
D13. Concluzii platformă Magento
Am lucrat anterior cu un magazin pe platforma Magento, și uneori gestionarea nu era cea mai facilă. Per ansamblu, însă, este o platformă modernă, cu numeroase opțiuni.
Facilitățile de bază ale unei platforme sunt acoperite chiar din versiunea de bază.
Sunt însă, de multe ori, necesare mici customizări, particularizarea la nevoile specifice.
Instalarea Magento pe serverul propriu e ceva mai dificilă decât instalarea altor platforme, se poate face, însă, pe baza tutorialelor disponibile online.
Legat de viteză, aceasta poate fi mult îmbunătățită, ținând cont de nivelul de la care se pornește, prin diferitele opțiuni oferite de Magento, detaliate mai sus.
Partea de SEO este mulțumitor oferită în mod standard, iar cu unele cunoștințe se pot obține rezultate bune.
Suportul tehnic este foarte bun, există o comunitate mare și resurse bogate.
Legat de add-on-uri, există un marketplace de extensii și teme cu care se poate extinde site-ul.
E. Concluzii generale articol
Am comparat până acum trei magazine online SaaS.
- Gomag – Evaluare obiectivă: Păreri, Prețuri & Motive să NU alegi platforma SAAS.
- MerchantPro – Evaluare obiectivă: Păreri, Prețuri & Funcționalități testate » Servicii de Marketing Digital – Agenție Publicitate online – Promovare Site Web.
- ContentSpeed – (Părere obiectivă): Analiză, Performanță și Funcționalități testate.
Între un magazin pe platformă de tip SaaS și unul care poate fi downloadat (descărcat) local și instalat pe un server ar fi următoarele două puncte esențiale:
- Un magazin SaaS este mult mai ușor de gestionat și actualizat.
- Un magazin pe serverul propriu este mult mai flexibil și configurabil (uneori și mai ieftin, dar acest lucru e discutabil pe termen lung).