Durata citire articol - 7 min.
SEO este unul din cele mai bune canale de marketing online. Nu spunem acest lucru doar pentru că facem SEO de mult timp, ci o spunem pentru că am văzut cifrele pe termen lung la foarte multe businessuri online.
„Termen lung”, poate pentru mulţi dintre voi înseamnă o eternitate, dar dacă te apuci serios de un business online, cu siguranţă vrei să îl creşti pe termen lung. Creşterile în orice business nu vin peste noapte, fie că sunt ele de trafic, de vânzări, de brand, de ratele de conversie, de fidelizare clienţi sau de orice alt tip.
În cazul SEO, termen lung reprezintă în jur de un an de zile. În general, tot din observaţiile noastre de-a lungul timpului, un an de zile de investiţii serioase în SEO aduce cele mai bune rezultate, în aproape orice nişă. Acum, cu cât vei investi mai mult, cu atât va fi bine pe termen şi mai lung de 3-5 ani de zile.
Poate că un business online ajunge la maturitate după 10 ani, în tot acel timp singurul canal de vânzări fiind marketingul online. Încă vedem multe cazuri de antreprenori care nu înţeleg investiţia (poate pentru că nu au văzut beneficiile sau poate că există o lipsă de încredere) în online.
Pentru un business la început chiar este o investiţie pe termen lung, pe când pentru un business stabil, online-ul aduce creşteri în vânzări mult mai repede. Dacă online-ul nu este profitabil, atunci businessul nu este profitabil.
Gândeşte-te că mâine te decizi să ai un copil. Nu-i aşa că vei avea grijă de el în fiecare zi cu tot ce este nevoie astfel încât să crească în cele mai bune condiţii posibile? De ce nu ar fi la fel şi în cazul afacerii tale?
Având în vedere că vorbim de business, în anumite cazuri există multe investiţii (stocurile de exemplu sunt chiar investiţii pe termen lung, pentru că nu vei şti sigur în cât timp le poţi vinde), branding (care poate este mai puţin cuantificabil, mai ales pe termen scurt), dar şi investiții de marketing ca SEO.
Partea foarte fumoasă la online este că este măsurabil. Tool-urile ca Google Analytics îţi pot arăta cifrele defalcate pe canalele de trafic. De-a lungul timpului din toate conturile de Analytics pe care le-am văzut, în general SEO aduce cele mai bune cifre ca trafic, pagini vizualizate pe site, timp mediu petrecut pe pagină şi rata de conversie. Acest lucru pentru că utilizatorii au încredere foarte mare în rezultatele pe care Google le oferă.
Pentru că online-ul este măsurabil, atunci putem calcula ROI-ul, profitul şi încasările pe fiecare canal. Din punctul nostru de vedere, orice canal de trafic adus din online trebuie să fie profitabil sau cel puţin break-even.
La toate întâlnirile pe care le avem cu potenţialii clienţi, primim foarte des întrebările:
- În cât timp voi creşte?
- Cât voi creşte?
- Câte vânzări vom genera din acele creşteri?
- Care este planul?
- În cât ne vom recupera investiţia?
Toate aceste întrebări sunt foarte naturale. Ce am observat de-a lungul timpul este că antreprenorul online nu are răbdare, iar gândirea de business pe care o vedem noi nu este pe termen lung. Ne putem numi generaţia „cuptorului cu microunde”. Acum gândeşte-te că vrei să plantezi un copac. Vei sta în fiecare zi lângă el să vezi cum creşte?
Multă vreme, deşi ştiam ce aport poate aduce SEO în cadrul unui business online, nu am avut un model clar de estimări, astfel încât nu puteam prezice ce se va întâmpla cu traficul organic. Ştiam 100% că va creşte într-o perioadă de câteva luni, dar nu ştiam cât va creşte.
Datorită tehnologiei care a avansat foarte mult şi a tool-urilor online, putem face acum forecast-uri pe 6-12 luni astfel încât să vedem cât mai aproape de adevăr cât ar putea creşte un business online.
În general, o estimare de trafic se poate face în felul următor:
- Ştim toate cuvintele cheie din nişă
- Ştim volumul total de căutări lunare
- Pentru un site care acoperă toate acele cuvinte cheie în prima pagină am putea estima un CTR mediu (Click Through Rate sau Rata de Click) de 5%.
- De exemplu, dacă într-o nişă totalul de căutări lunare însumează 1.000.000 atunci potenţialul de trafic lunar pentru acel site ar fi de 50.000 de vizite lunare.
- O astfel de cifră de trafic organic este foarte bună pentru aproape orice business online (exceptând brandurile foarte foarte mari)
Acum putem prezice mult mai exact cum va evolua un business pe canalul SEO. Pentru businessurile care au istoric pe cel puţin ultimele 24 de luni, este mult mai simplu.
Care este metodologia de forecasting?
Cuprins
Mergem în contul Google Ads, la Keywords -> Search Terms şi descărcăm toată lista de cuvinte cheie, la care site-ul a răspuns pe o anume perioadă (mergem pe minim 6 luni). În exemplul de mai jos avem selectat All Time.
Toate acele cuvinte cheie sunt însoţite de: Impresii, Interacţiuni (Click-uri), Cost, Conversii, Rata de Conversie.
Pentru analiză, vom lua toate acele cuvinte care au un volum mare de impresii (afişări) şi care au convertit cel puţin o dată în toată perioada.
Pasul următor este să mergem în contul Search Console şi să exportăm top 1000 de cuvinte cheie însoţite de numărul de impresii. Impresiile sunt cele mai importante, pentru că reprezintă numărul total de afişări al site-ului pe ultimele 12 luni.
Având toate cuvinte cheie cele mai bune pentru website, le vom analiza pentru a vedea poziţiile actuale. Facem acest lucru cu tool-ul de monitorizare.
Observăm că avem monitorizate 1,240 de cuvinte, care însumează 664,000 de căutări lunare. Căutările pe Mobil sunt 65%, creşterea de la an la an este de 6%, iar vizibility score este de 21.8%.
În dreapta avem average CPC, Media Value (5,500), care înseamnă bugetul pe care site-ul l-ar plăti la Adwords pentru toate cuvintele poziţionate şi dificultatea SEO care este medie.
Având toate aceste informaţii, facem apoi forecastul de trafic pe următoarele 12 luni. De cifrele de trafic avem nevoie pentru a calcula mai târziu ROI-ul sau randamentul investiţiei.
Cum arată forecastul de trafic organic?
Linia verde reprezintă traficul cu SEO, linia portocalie reprezintă traficul fără SEO, iar linia albastră punctată reprezintă vizibilitatea SEO.
Mai jos este traficul Non Brand defalcat pe luni.
Acum că ştim datele de trafic, vrem să calculăm numărul total de tranzacţii şi veniturile lunare după care vom calcula ROI-ul SEO.
!!! Cifrele de trafic arată diferit pentru că sunt făcute pe perioade diferite, în caz că vor exista întrebări ?
În prima parte a tabelulului avem cifrele din 2018 care sunt luate din Google Analytics din secţiunea Source / Medium = google / organic. Conversiile sunt atribuite pe Last Click şi nu sunt luate în calcul conversiile asistate. Dacă am face acest lucru, cifrele ar fi mult mai bune şi ROI-ul ar creşte şi mai mult.
Avem nevoie de următoarele date selectate la nivel de lună din Google Analytics:
- Rata de Conversie
- Comanda Medie (Average Order Value)
- Numărul de Tranzacţii
- Traficul organic din 2018 (Sesiuni, nu Useri)
- Venituri
Se pot calcula Veniturile şi Tranzacţiile după formulele aferente.
!!! Aveţi în vedere că în Google Analytics nu sunt trecute comenzile telefonice şi că pot exista rate de erori de 10%, poate 15%, în funcţie de cât de bine este implementat.
Pe 2019 avem forecastul de trafic. Am estimat o rată de conversie mai mică, pentru că am observat că la cifre mari de trafic ea mai scade. În general, se va păstra aproape constantă. Am estimat şi o comandă medie mai mică, din acelaşi motiv şi nu avem comenzile telefonice. Forecastul din scenariu este cazul „pesimist”.
Cu toate acestea, avem un ROI estimat pe SEO (la un buget de 1.500 EUR lunar) de 5241%. Poate veţi spune că este imposibil, dar SEO poate aduce aceste rezultate într-un an de zile. Investiţia se întoarce foarte mult. În plus, acel ROI este calculat doar pe 12 luni în care se investeşte în SEO. Spuneam la începutul articolului că SEO este unul din cele mai bune canale de marketing.
Din estimările noastre, vom creşte traficul cu 75% şi veniturile cu aproape 73%. Costul / Venit va fi doar de 1.87%.
Tu ţi-ai calculat ROI-ul pe SEO?
2 thoughts on “ROI în SEO: Cum Calculăm Rentabilitatea Unei Campanii SEO”