E-commerce Fără Frontiere: Creșterea Afacerii în Era Digitală cu Ciprian Cazacu @easySales: Ep 19

Limitless Podcast 19 transcript

Cred că e cea mai mare provocare a Occidentului din momentul de față și ne includ cumva și pe noi în acest Occident. Această penetrare agresivă a piețelor de e-commerce din Statele Unite până în Europa, chiar și în România, pe care ce doare cel mai tare este, ajungem în zona de marketing, face să crească foarte mult costul de achiziție a clientului pentru că vin și să bat…

Cresc CPC-urile, cesc costurile automat cresc CPA-urile și ce trebuie să facă comercianții și noi spunem asta de ani și ani de zile pentru că noi am văzut trendul ăsta de CPC-uri de ani de zile, adică nu e de ieri de azi și nu e că a intrat Temu sau că nu știu ce s-a întâmplat, ci pur și simplu o chestie naturală. Și brand-urile, dar și faptul că sunt comercianți din ce în ce mai mulți.

Trebuie să te axezi din ce în ce mai mult pe loializare. Da, și loializare ca să-ți crești lifetime value la client.[00:01:00]

Salutare, bine ați revenit la un nou episod din podcastul nostru, marca Limitless Agency. Astăzi avem un invitat special, aș putea spune, este un prieten drag de al nostru și partener în același timp. Îl avem alături de noi pe Ciprian Cazacu de la EasySales, o platformă care a luat amploare în ultimii ani de zile.

Ciprian este o persoană destul de vocală în această nișă de e-commerce în care suntem o mână de oameni cu toții. Ciprian, bine ai venit, îți mulțumim că ai dat curs invitației noastre.

Bine te-am găsit, Daniel. Îți mulțumesc, o plăcere întotdeauna să fiu alături de tine. Mulțumesc, mulțumesc. Ciprian, am o întrebare cu care încep de fiecare dată la toate podcasturile. Anume, cine este Ciprian Cazacu?

Ciprian Cazacu, un antreprenor de mulți ani, cred că în 2007 am început în această experiență antreprenorială. De mic mi-am dorit, dar nu erau [00:02:00] timpurile potrivite și mi-am sfătuit inclusiv părinții să o ia pe această cale, dar au fost mai conservatori. Și de mic mi-am dorit de asemenea să fiu un antreprenor alături de fratele meu. Cu toate astea am o experiență de 15 ani în multinaționale în care am învățat multe lucruri de la cultură, de la disciplină, de la cum să tratezi clienții, de la cum să discuți cu clienți și cu tipologii de clienți internaționali cu diferite culturi față de regiunea în care te afli. Și am descoperit în același timp că trebuie să fii ambițios și perseverent în ceea ce-ți propui ca să poți să realizezi cât mai multe. Ciprian Cazacu, ăsta este un antreprenor, vizionar, perseverent și care își dorește până la urmă să aducă un progres în lume. Cred că ăsta e [00:03:00] scopul nostru, luând-o așa un pic mai…

Deci, l-ai prezentat pe Ciprian Cazacu, cel din fața camerei. Hai să-l cunoaștem un pic și pe Ciprian Cazacu, cel din spatele camerei. Din spatele business-ului. Dăm business-ul la o parte și camerea la o parte. Ciprian Cazacu, omul.

Omul este, în primul rând, tot timpul agitat, tot timpul energic. Dornic, încă de când eram mic, părinții îmi spuneau că nu aveam stare, dovadă și băieții mei sunt într-o direcție similară. Și tot timpul am încercat să fac lucruri noi, am fost sau și sunt. Adopt tehnologii noi, tot timpul sunt curios ce mai apare, îmi doresc, nu știu, poate chiar să zbor în spațiu la un moment dat, dacă va fi mai ieftin și posibil.

Cât era? 250.000? 300.000 cu Virgin?

Cu Virgin Galactic, dar e la limita spațiului. Însă trăim [00:04:00] vremuri în care niciodată nu se știe ce va mai apărea, cum se vor mai schimba lucrurile. Și Ciprian Cazacu este cel care și-a dorit întotdeauna să realizeze cât mai multe lucruri, care au fost întotdeauna la o limită a barierei dintre posibil și imposibil. Asta cred că m-a definit și tot timpul am încercat să fiu, nu știu, sunt de asemenea șofire empatică și am încercat tot timpul să fiu într-o zonă în care, totul a fost așa mai neclar, să spun, la început.

Cum e antreprenoriatul, de obicei, că la început te duci într-un ocean, nu știi cum sunt valurile, nu știi dacă te scufuzi, nu știi dacă te afunzi.

Cam așa ceva, dar…

Ai placa de surf lângă tine, dar nu știi să te uiți pe ea?

Uite, surful nu l-am încercat încă, însă nu e niciodată timpul pierdut.

Da.

Și [00:05:00] întotdeauna am încercat să fiu așa energic și alături de oameni. Iarăși un alt lucru destul de important pentru mine, de mic, eram clasa noua prima dată, am organizat cu prieteni, colegi, un fel de tabără de unul singur și au fost vreo 30 de participanți.

Deci o coinițiativă, practic.

Da, o coinițiativă, tot timpul și în liceu eram cel care era între biserici, știi cum se formează biserici, așa, între colegi, eram cel care nu era nici într-o biserică, nici alta, legam, omul de legătură între toți oamenii, să zic așa, și sunt o fire empatică, îmi plac oamenii, nu știu, și pentru, poate zodii ajută, nu știu, cine crede în Zodii,

Fiecare cu ale lui

Sunt rac și racii au o zonă d-asta emoțională mai puternică și pentru mine contează oamenii foarte mult

Dar Ciprian este foarte: trei pași înainte și unul înapoi ,nu, ca racul?

Poți să mergi cu spatele și să faci trei pași în spate dar sa mergi înainte și unul înapoi mergând cu fața, chiar dacă mergi uneori poate mai încet. Însa tot timpul pentru mine au contat oamenii, de altfel este si o valoare care se găsește la easy sales [00:06:00] Oamenii este una dintre valorile… Pe care noi, una dintre principala valoare pe care o avem. Excelent. Oameni în parteneriat, oameni în colegi, oameni în clienți, oameni peste tot în spatele fiecărui business se află oameni de fapt.

Așa este Ciprian. Îți mulțumesc pentru definiția lui Ciprian Cazacu, dacă putem să o numim așa. Fii atent, eu mi-am notat aici câteva lucruri despre platforma voastră. Hai să facem un mic joc. Hai să vedem cum vede Ciprian Cazacu Easy Sales și cum își prezintă Ciprian Cazacu business-ul. Și după aia o să dau și eu definiția mea, e relativ scurtă.

Business-ul nostru. Noi suntem o platformă web, SaaS pentru cine știe, înseamnă cu abonamente lunare.

[00:07:00] Software as a service mai exact.

Software as a service cu abonamente lunare prin care ajutăm comercianții online să le listăm produsele pe mai multe marketplace-uri și să-și gestioneze activitatea dintr-un singur loc. Și de câte ori avem ocazia, facem o prezentare printr-un mod vizual în care arătăm modalitatea prin care noi obținem produsele, de exemplu, din site-ul clientului, în mod direct, deci refolosim informația pe care o are el acolo, o tragem din site sau din orice alt catalog, din ERP-uri, unde are el catalogul și chiar de excel-uri, după care le listăm pe marketplace-uri, fie el că este PMAG, că este Altex, că este eBay, că este Amazon. De asemenea, ne conectăm cu curieri, toți curierii naționali, chiar și DHL, FedEx, mulți alții. Ne conectăm și cu depozite, dacă clienții vor să-și trimită depozite, chiar și la EMAG Fulfillment, [00:08:00] FBA, Amazon Fulfillment by Amazon cu softuri de facturare cum în România sunt cunoscute cred că Smartbill, Fuguo, Facturis, astfel încât toată activitatea lor se întâmplă dintr-un singur loc și în modul ăsta noi susținem că am creat un ecosistem de e-commerce într-o singură platformă care nu este, este no-code, deci poate fi folosită de oricine, simplu astfel încât informația să circule automatizat între toate aceste platforme pe care noi le integram la rândul nostru.

Ok, și acum să vedeți cum e definiția noastră. Deci, EasySales este o platformă SaaS inovatoare destinată automatizării și centralizării activităților de e-commerce. Oferă soluții pentru listarea produselor pe multiple marketplace-uri, gestionarea comenzilor și automatizarea facturilor și a AWB-urilor. Cu o prezență pe peste 30 de marketplace-uri și integrare avansate prin feed-uri și API, EasySales a procesat comezi de sute de milioane de euro, demonstrând [00:09:00] eficacitatea și scalabilitatea soluțiilor sale pentru comercianții online. Definiția ta este mult mai umană decât ce am eu aici. Mai pe înțeles oamenilor.

Vine la pachet și cu alte informații mai concrete. În lume există diferite tipologii de oameni. Tocmai spuneam de diferențele culturale internaționale, la fel sunt și diferite tipologii de oameni. Sunt mulți oameni care caută o informație foarte precisă, tehnică. Și să uită la aceaste tehnicalități, alți oameni care să uită la oamenii din spatele business-ului, de la a înțelege mai general ce se întâmplă, urmând ulterior să descopere aceste tehnicalități. De aceea avem două tonalități de comunicare, o comunicare umană și o comunicare mai tehnică un pic, în care spunem ce am realizat, cum se întâmplă, cum funcționează și de aceea, na, acolo ai regăsită o descriere mai tehnică un [00:10:00] pic.

Descrierea aceasta este făcută de noi pe baza unor informații pe care le-am găsit și la voi pe site și pe internet. Fii atent, podcastul nostru are la bază câțiva piloni, prin care e-commerce-ul, pentru că suntem oameni de e-commerce, noi în agenție cam asta facem de o viață, partea de business și antreprenoriat și marketing-ul.

Ok.

Toate trei se cam îmbină unele cu celelalte și în întrebările pe care le am astăzi pentru tine aș vrea să acoperim toată partea asta.

Sigur, de aia suntem aici.

Adică să vorbim un pic și despre călătoria antreprenorială, despre investiții, că știu că ați luat mai multe investiții și poate sunt oameni interesați de procesul ăsta, dar să vorbim și despre cum să scalăm magazinele online, cum pot comercianții, de exemplu, să-și dubleze, tripleze vânzările dacă se poate, dacă e prezabil posibil.

Să facă de patru ori mai mult la noi.

Am văzut că urmează, să te întreb, că am și niște cifre de la voi interne.

Ok, ok, ok.

Hai să vedem la prima întrebare. De [00:11:00] ce e-commerce și nu alt domeniu?

A venit natural cumva. Are legătură foarte mult cu cum am început acest business. Și am început pentru că, după cum spuneam mai devreme, fratele meu a avut un alt business.

Iulian Cazacu.

Iulian Cazacu. El este cofondator cu mine. Și eu mi-am dorit întotdeauna să am un business fiind un frate mai mic, cu șase ani mai mic.

El este mai mare, nu?

Eu sunt mai mare. Atunci e mai mare. El este mai tânăr un pic. Încă de când eram mic și în copilărie, mi-am dorit să… fim alături multă vreme. Și mi-am dorit întotdeauna lucrul ăsta, dar aici a venit oportunitatea, pentru că el a avut anterior, fiind dezvoltator programator, a avut anterior o companie în e-commerce, care creeau site-uri [00:12:00] custom pentru diferite companii.

Deci făceau magazine online.

Făceau magazine online și aveau mai multe magazine online, mai măricele. Diferența sau care a fost problema, pentru că în cele din urmă a dat faliment, a fost că s-a bazat doar pe aceste magazine foarte mari și pe banii care ar fi trebuit să-i încaseze de la ei. Și când s-au adunat niște datorile în 40-50 de mii de euro, iar filmele respective au intrat în insolvență la rândul lor, adică nu mai puteau să le plătească datorile, n-a mai avut încotroi decât și el la rândul lui să închidă. Și eu cum din copilărie îmi doream să am un business cu el, i-am zis nu-i nimic fratele meu, haide că acum facem împreună ceva, uite, caut eu pentru tine clienți, găsim clienți care să și plătească, mă ocup eu de toată partea asta operațională, eu având un background…

Deci ăsta a fost momentul…

Nu, n-a fost ăsta aha momentul cu Easy Sales. A fost momentul în care am [00:13:00] decis, uite, statul român oferă prin Startup Nation un program, pare că era prima ediție. Pare că nimeni nu se înscrie, ce zici fratelo, nu facem și noi un business împreună și uite, eu îți găsesc clienții, tu faci site-ul.

În 2007 ați început, nu? Sau în 2017?

În 2017 firma, cu Easy Sales am început din 2019. D-asta spun că sunt diferențe între: aha moment și când am început noi. Da, dar de când am creat firma, până când au intrat banii, fiind primul an, firmele de consultanță, nici ele nu știau la rândul lor, proiectul a fost, nu a fost bine întocmit, a fost pe ultima oastă de metri, s-au întâmplat multe lucruri și noi efectiv am primit banii în 2018, în decembrie, deci foarte târziu efectiv. Da, și cam ăla a fost și momentul în care noi am început, prin 2018, am început să căutăm clienți să le, creăm website-uri, mai precis eu. [00:14:00] Întâmplarea a făcut…

Deci voi ați început ca firmă de development, de web design, practic, creare magazine online.

Creare magazine online.

Ok.

Asta ne-am propus, dar n-am făcut nici măcar unul. Pentru că primul client pe care l-am găsit era un client din Dragonul Roșu, avea o farmacie. , este încă clientul nostru. Și… Practic mi-am zis, băi, eu am website, când ne-am întâlnit, eu am website, merge cum merge, nu mă interesează, dar uite toți vecinii mei de aici din Dragon, băi, vând, vine curierul zilnic și încarcă o dubiță întreagă de produse, vreau și eu să vând, că ăștia vând toți pe EMAG, EMAG-ul era în 2018 atunci, vreau și eu, ajută-mă să pun produsele pe EMAG, băi, nu, noi facem website-uri, nu știu ce, uite, tu te angajează, îți caut, tu ești un student, eram pe lângă regie, încă suntem pe lângă regie, caută-ți un student și îi angajează. Bine, hai că mai vedem, dar când ai nevoie de la site-uri, anunță, bine, bine. [00:15:00] Al doilea client, tot așa, o prietenă cu bijuterii, băi, uite, eu vând și eu, fac și eu handmade-urile astea de aur, aș vrea și eu să vând pe EMAG, pentru că prietena mea care vinde argint, vinde multe bucăti, multe comenzi zilnic, vinde multe comenzi, știi, și vreau și eu acolo. Te pun în legătură cu primul client, angajezi același student, băiatul din regie, împărțiți costurile, cred că o să fiți câștigați amândoi. Dacă vrei site-a aia, bă nu, site-ul era complicat.

Se practică astea și la noi în marketing, știu un băiat.

Da, exact. Cum să mai caut, cum să mai caut, al treilea client a zis, băi, hai pune un anunț pe OLX, uite, creăm website-ul, nu știu ce, a, că au venit cineva, bă și chiar au venit mai mulți. Este surprinzător de pe OLX, un anunț de pe OLX, au venit mai mulți.

Deci bootstrapping și startup OLX.

Întâmplător. Și a venit cineva care era foarte [00:16:00] interesant pentru că avea… două website-uri, trei warehouse-uri, vindea și pe EMAG, vindea și pe CEL, vindea cred că și pe ocazii la vremea respectivă și avea o complexitate destul de mare. Dar ce voia el de la noi? Să-l ajutăm să facă exact același lucru, să-i listăm produsele, că aveam multe produse care nu erau încă listate pe marketplace-uri, să-i le listăm și pe cele și să comunice datele între ele. Băi, Iulian, tocmai ce plecați la birou, întoarce-te că avem discutat aici că se pare că e al treilea client, primii trei clienți care am vrut să le creăm website-uri. Își doresc, de fapt, această comunicare cu marketplace-urile. Pare să că este o piață. Și așa am început. Ăla a fost aha moment. Am zis, băi, opa, e asta așa, că e o nișă, o zonă unde nu este acoperită. Și am zis, băi, să vedem totuși cât de multe magazine sunt în România la momentul respectiv. Și erau 50.000, 60.000 de magazine online.

Zic, eu, aolo ce piață, ia uite, în Europa sunt, [00:17:00] mai știu câte, erau milioane în toată lumea. Zic, băi, mă, zic, e o nișă aici, ia uite, marketplace-urile în Statele Unite, în Europa de vest, cresc accelerat, apar tot mai multe. Toate magazinele mari, cumva, își dezvoltă și nișa asta de marketplace-uri.

Păi, după ce a dat EMAG startul la noi în România, au apărut câte? Tu știi mai bine.

Sunt vreo șapte acum, dar sunt…

Într-o… Piață de șapte miliarde și ceva de euro.

Da, sunt foarte multe. Și am zis, băi, e un trend ăsta, hai să ne gândim cum facem. Și cum eram noi fani așa la Salesforce, la modelul de business, după cum ți-am spus și despre mine, suntem întotdeauna ce apare mai nou și multe lucruri apar prin Statele Unite care sunt populare mai noi, inovatoare cel puțin. Și ne-a plăcut modelul ăsta de business al Salesforce și chiar și Shopify, erau chiar și mai mulți pe același model. Și am zis, băi, facem și noi un SaaS care să rezolve problema, că uite, pentru toți clienții ăștia, dacă le facem la fiecare în parte, costă mult pentru fiecare în parte, [00:18:00] după care ajungem într-o zonă în care trebuie menținute. Apare un marketplace nou, se schimbă API-ul, apare un curier nou, o să fie costisitor pentru fiecare dintre ei și la un moment dat o să întrerupem colaborarea și nu o să mai ne facem pe un model SaaS în care cumva democratizăm aceste costuri, împărțim costurile între toți și este un cost care poate fi practic folosit de oricine și simplificăm lucrurile și uite așa ajungem la progres. Ba chiar, poate vindem, le permitem comercianților să vândă internațional și în felul ăsta creștem nivelul de vânzări și am zis da, ăsta e momentul, hai să începem la drum.

Ok, foarte interesant, nu știam partea asta despre voi.

Așa am început noi, pur și simplu de la… De la o nevoie identificată în practic.

Piața, cerința pieții.

Da, are cerința pieții și are legătură…

Și mulțumim OLX, nu?

Da, și OLX, evident, [00:19:00] dar are legătură cu modul în care, uite, educația. Pe vremea aia, sau chiar terminasem atunci, am făcut la Politehnică, există o facultate foarte interesantă în care, în domeniul ingineriei, te învață cum să aplici, cum să fii un antreprenor. Se numește FAIMA. Și eram la master la vremea respectivă. Spre rușinea mea nu l-am dus până la capă din cauza timpului, lipsei de timp. Și ne-au învățat acolo. Niște lucruri simple, de la statistică matematică, dar aplicată pe nevoia din piață. Și întotdeauna era să studiez foarte bine nevoia din piață. Și exact nevoia asta am identificat-o și aici. Plus am lucrat la Capgemini, pe română, și [00:20:00] acolo exact același lucru ne învățam. Și exact lucrurile astea ne învățau să fim atenți foarte bine, să identificăm o nevoie care nu este în piață.

Și am refolosit cumva toate noțiunile astea din diferite zone, le-am pus la capăt și așa am descoperit, uite, e ceva, cred că putem să facem. Am mai descoperit un pic competiția, ne-am gândit cum să facem lucrurile astea. Să fie un pic diferite.

Știu că nu aveați competiție atunci pe România.

N-aveam în România.

În România, da.

Da, da, da. Dar bine, poți să numești inclusiv… Programatorii, alți programatori care și aceia pot fi competiție. Poți să numești chiar și Shopify, avea acum nu mai are o integrare cu Amazon. Adică existau oarecare o competiție, dar nu în mod direct. Însă în vest nu ne doream să rămânem doar în România, erau competitor.

Să vorbim și despre planurile voastre.

Ciprian, am niște cifre interesante de la voi in-house și spune așa. [00:21:00] 750.000 de euro ARR. Este interesant după câțiva ani de zile. Bun, pentru vreau să vorbesc acum din perspectiva de client, de comerciant, de magazin online, de owner de e-commerce. Și mă pun eu în acel rol. Și aflu așa despre voi. Creșterea media comenziilor după un an de utilizare a platformei, 394%, ca să fim și foarte specifici. Sună bine pentru mine în momentul de față. Creșterea vânzărilor, avem așa, 73% dintre comercianți își cresc vânzările în primele trei luni. Ok? Restul nu își cresc vânzările în primele trei luni.

Depinde fiecare ce comercializează. Depinde cât de mult timp investește totuși o platformă care devine un ecosistem acum, care devine din ce în ce mai complex și la început… Ca în orice lucru trebuie să investești un pic de timp, cel puțin.

[00:22:00] E ca în marketing, ca la orice.

Ca să înțelegi cum funcționează și cum te poate ajuta pe tine business.

Mai am așa, 91% dintre utilizatorii care făceau exact aceleași activități înainte de platformă, fac acum cu nu mai mult de 30% din efort, adică se eficientizează destul de mult. Și am o întrebare bazată pe aceste cifre. 1. Ce faceți voi atât de, hai să nu zic inovativ sau atât de bine, încât eu după un an de zile, ca și magazin online, să-mi crești vânzările cu 400%? De patru ori. Ok.

Păi îți dăm mai multe locuri unde să-ți vinzi produsele. Foarte simplu. Nu am inventat roata și în același timp îți dăm și timpul necesar. După o perioadă de timp după care ai nevoie de investiție ca să înveți cum funcționează platforma după care timpul tău va scădea considerabil pentru că tu nu mai iei anumite date pe care să le copiezi dintr-o [00:23:00] parte într-alta nu mai stai să verifici foarte multe lucruri pentru că ele se întâmplă automat te focusezi pe business-ul tău.

Ok, asta e pe zona de eficiență. Mă interesează un pic acum din punct de vedere Hai să-l numesc cumva și marketing, că e marketing și business în același timp. Eu sunt un comerciant, vând telefoane mobile, am o mie și ceva de produse pe site, vreau să scalesc business-ul și poate n-am buget necesar să mă duc la Google, la Facebook să dau 5-7-10 mii de euro pe lună. Vin la o platformă ca voi unde plătesc un fee care este de la 39 de euro și mă listez pe toate marketplace-urile și mă aștept ca într-un an de zile să crească business-ul de 4 ori. Creșterea asta are legătură cu, cu siguranță că are legătură și cu momentul în care e business-ul, pentru că dacă eu vin startup și îmi cresc mânzările de la 1 la 2, am făcut 200% Dar dacă vin ca un [00:24:00] business stabil unde am deja 1000 de comenzi pe lună, să mi le duci la 4000 de comenzi pe lună E posibil lucrul ăsta?

Este foarte posibil, este destul de des întâlnit. De cele mai multe ori lucrul ăsta se întâmplă la clienți mari, nu la clienți mici care sunt la început de drum. Perioada de timp la clienți mici…

Hai să definim un pic, el e mare.

Client mare este un client care există deja în piață de 2-3 ani cel puțin, care știe ce înseamnă să facă business în e-commerce, nu începe acum, nu este un startup în e-commerce. Și mai mult decât atâta are undeva la minim 1000 de comenzi pe lună.

Ok. Știi câte magazine sunt în România care au cifra asta? Avem noi statisticile.

Nu știu exact, știu că în România sunt 100 și ceva de mii de magazine online, 110 mii de magazine online parcă.

Ok, asta am auzit ieri de la tine. În România sunt 100 și ceva de magazine care au peste 1000 de comenzi pe lună.

100 și? Doar atât? Doar atât, da. [00:25:00] Hai să zic un 110-120 cu indulgență.

Eu pot să spun sigur că din baza noastră de date sunt mult mai mult de 100.

Ok. Noi aveam cifrele acestea de anul trecut. Nu știu de unde le ai, dar și anul trecut erau mai multe.

Ok.

Dacă mi-aduc aminte bine, aproximativ în momentul de față cel puțin 300.

Ah, ok. Trebuie să adaptăm noi cifrele atunci.

Da, nu știu de unde sunt cifrele, dar nu știu cum este piața și câți sunt și alții. Și cred că sunt mulți alții care au mai mult de data.

E posibil.

Dar la noi avem.

Bun, deci ăsta era client mare. Și eu tot ce am de făcut este doar să-mi listez produsele la voi în platformă și îmi cresc vânzările?

Nu le listez. Listezi cu ajutorul platformei noastre pe alte marketplaces-uri.

Ok. Și atât? Trebuie să mai faci și altceva?

Nu, nu trebuie să mai faci și altceva. Trebuie să ai grijă, să fii competitiv cu produsele [00:26:00] tale. Adică degeaba încerc eu să vând telefonul ăsta la, nu știu, 3000 de lei dacă el este vândut de un competitor al meu în piață la 1000 de lei. Adică, din nou, în e-commerce, din ce am observat noi de-a lungul timpului, este ca în orice business, de altfel este ca o junglă. Și de-astea, când m-ai întrebat prima dată cum facem să creștem, îi ajutăm practic prin eficiență. Doar cei care sunt eficienți, care reușesc să se identifice și să se focuseze pe lucrurile care contează pentru business-ul lor, cum ar fi produsele. Produsele in e-commerce, sunt unele dintre principalele lucruri pe care tu, ca și vânzător în e-commerce, trebuie să te focusezi.

Produs și preț.

Produs și preț, da. Cu produsul vine și preț. Deci, produsul tău să fie calitativ, să aibă un preț competitiv, nu trebuie neapărat să fie cel mai ieftin, eu nu prea cred în cel mai ieftin produs, dar trebuie să oferi servicii, da, care toate țin de [00:27:00] produsul tău.

Pentru cumpărătorul român.

Pentru cumpărătorul final și român.

Da, pentru cumpărătorul român prețul, mi se pare că este în top 3 factori de decizie atunci când se cumpără un produs online.

Așa este, de asta spun că trebuie să fii competitiv. Dar și aici am venit cu un tool, avem în platformă un tool în care tu poți să stabilești pentru produsul tău pe care îl vinzi un preț minim și un preț maxim de vânzare pe anumite marketplace-uri. Inclusiv pe EMAG e cel mai mare și pot să-ți dau un exemplu aici. Că ea să aibă buy button-ul acolo. Dacă noi amândoi suntem comercianți online și să zicem avem serviciile ireproșabile, avem nota 10, singurul lucru care ne mai diferențiază este prețul. Astfel încât tu pentru cumpărători să ai butonul ăla de buy button să fie ușor să te cumpere de la tine.

E la fel cu buy button și la celelalte platforme?

Este și la Amazon, sunt mai multe marketplace-uri și cam toate ajung, din nou ai și spus EMAG-ul este cel mai vechi, au apărut ulterior mai multe și cam toate ajung în zona [00:28:00] asta în care produc o competiție între vânzători.

Și atunci pentru comerciant, pentru un magazin online nu se ajunge din prisma asta la o bătălie doar a prețurilor și atât? Și toată lumea se bate în prețuri?

Nu neapărat. Asta și spun. Eapărat. Și spun asta inclusiv din prisma mecanismului de care spuneam de autopreț, de autopricing preț dinamic în românește pe care noi îl avem în platformă. A, și am și o poveste aici să spun cu unul dintre comercianții noștri care vindeau pamperși. Și competitorul lor era chiar EMAG. Tu poți să stabilești pentru pamperșii tăi cel mai mic preț și cel mai mare preț. Cel mai mare preț care să fie prețul ideal la care tu ai vrea să vinzi produs. Cel mai mic preț la… La care poți să fii și profitat. Ce s-a întâmplat? S-a întâmplat în felul următor. Prețul la care el își dorea să-și vândă produsul, să aibă un maxim de profit și să [00:29:00] rămână cât de cât competitiv era 140 de lei aproape, 130 ceva. Prețul minim la care putea să-l vândă era undeva la 90 de lei. EMAG, care era competiția lui și el avea setat acest mecanism în platforma noastră, mai mereu îl vindea undeva la 85 de lei. Deci, el nu avea niciodată butonul ăla de buy. Într-o vineri după amiază, efectiv, EMAG-ul pare că a terminat stocul și au început să-i comande produsele, decât că au început să-i comande produsele la 140 de lei. Până luni dimineața când EMAG-ul și-a reactualizat stocul, nu știu, a primit de la furnizori, unde era… Au făcut și o promoție de vreo 70 de lei. El avea 100 și ceva de comenzi, 120 de comenzi vândute la 140 de lei.

Deci nevoia e în piață și oamenii cumpără chiar dacă nu există produsul, nu mai contează prețul.

Exact. Contează și prețul, că probabil dacă îl lidea la [00:30:00] 300 de lei nu mai era.

Ce voiam să evidențiez aici este stocul.

Pentru că avem și noi un caz. La unul dintre clienții noștri, am auzit de curând de la unul dintre colegii mei, un client al nostru care era obișnuit cu câteva sute de comenzi pe zi, la un moment dat nu mai vindea. Ce s-a întâmplat de fapt după ce s-au analizat campaniile, s-au analizat toate lucrurile de marketing de acolo, nu existau stocuri în site la produsele care se vindeau.

Așa e, stocul este foarte important. Mai important decât, dar din nou, ține de produs.

Exact.

Mai important decât ți-ai dat seama, stocul chiar și atunci… Da, când vrei să faci anumite lucruri care țin de marketing, să te joci cu stocul, să spui ultimele trei bucăți. Cu stocul, știu că faceți o chestie interesantă pe care am aflat-o de curând. Spune-ne tu un pic acolo, pentru că mi s-a părut foarte interesant.

Este cea mai iubită funcție, din când [00:31:00] în când mai facem survey printre clienții noștri, și este cea mai iubită funcție pe care noi o avem în prezent, aceea de a sincroniza stocul în timp real pe toate canalele de vânzare. Și aici înseamnă site-ul tău. Marketplace-urile care sunt conectate la noi toate lucrurile care sunt conectate la noi noi le actualizăm în timp real.

În timp real înseamnă chiar în timp real sau este un delay acolo 2-3-5 minute, nu o zi?

În niciun caz 2-3-5 minute la secundă, dar este în timp real depinde efectiv și de cât de multe produse ai, dar de domeniul secundelor. Dacă nu știu, ai sub probabil o mie de produse e la secundă sau sub o secundă. Deci este în timp real efectiv.

Asta mi se pare foarte interesant.

În sensul că dacă îți vine o comandă, tot exemplificam aici, dacă îți vine o comandă prin EMAG și ai mai o singură bucată noi schimbăm, punem 0 în timp real pe toate, pe site-ul tău, pe Altex, pe Amazon. Astfel încât să nu [00:32:00] vinzi ceva ce nu ai. E cea mai mare problemă pe care comercianții o au, mai ales atunci când au multe produse. Când ai 3 produse… Când ești la început de drum ți le poți administra tot. Dar când ai foarte multe produse,

Nu, acolo n-ai ce să mai faci. Îți este foarte greu să le mai administrezi și de aceea noi de fapt ajutăm comercianții, mai ales pe cei cu multe produse, să-și listeze produsele în mai multe locuri și să le creștem vânzările. Prin eficiență cresc vânzările. Asta revenind la…

Ok, deci practic să faci un lucru bine, să-l faci pe termenul.

Da, și în general marketplace-urile, mă ajuta în marketplace-urilor, plătești doar atunci când faci vânzarea, plătești comisiună la vânzare. Investiția e minimă, investiția e de timp și efort, atenție.

Bun, deci tot ce am vorbit până acum ar fi practic… O strategie sau o parte dintre strategiile folosite de comercianții voștri pentru a crește, hai să zicem, hai să nu zicem rapid, dar să zicem într-un timp relativ [00:33:00] scurt.

Da. Și următoarea întrebare pe care aș avea-o tot din punct de vedere comerciant, cum ai putea tu să mă ajuti sau cum platforma, cum ar putea pe mine să mă ajute și să mă susțină dacă cresc exponențial?

Păi, este foarte simplu. În momentul în care crești exponențial, nu trebuie să faci nimic. Lucrurile ți se întâmplă automatule avându-le integrate în platforma noastră.

Păi cum nu trebuie să fac nimic?

Păi îți intră comenzile, toate comenzile intră la noi, avem inclusiv fluxuri automate, adică când îți intră o comandă, creează automat AWB-ul, creează automat să se printeze automat, să se creeze factura, se trimită notificare la client, totul se întâmplă și tu le-ai configurat odată, după aceea toate lucrurile astea se întâmplă automat.

Deci asta e practic eficiența de care ai [00:34:00] cea mai mare nevoie, nu?

Este o eficiență foarte mare care îți dă ție timp și libertate să te focusezi pe produs. Inclusiv asta te ajut, pentru că eu îți iau de pe cap multe lucruri pe care tu intrai într-o zonă în care ți era greu să le înțelegi, să le administrezi. Wow, uite ce marketplace-ul ăsta. Nici nu mai îmi bat capul să mă listez pe el pentru că îmi cere alte categorie, alte caracteristici, alte lucruri pe care eu nu le știu, nu le înțeleg. Cum fac asta? Nu mai mi-a loc timp la chestia asta? Sau dacă mi-a loc timp, trebuie să rup sau ori angajez pe cineva ori eu mă ocup de chestia asta ca să, primesc mai multe vânzări și în momentul ăla rupi de la marketing de [00:35:00] undeva. Suntem un singur om.

Nu rupeți de la marketing, da?

Evident. Noi de fapt asta facem. Prin eficiență le creștem vânzările. Prin faptul că foarte ușor și foarte repede, într-un mod simplificat, îi facem să fie disponibili pe mai multe marketplace-uri și aici este important, inclusiv eu, nu știu, poate și tu, te-ai uitat pe un anumit marketplace, ai văzut că produsul e vândut de altcineva și apoi ai intrat pe site-ul respectiv.

Da, multe ori. De ce? Pentru că e prețul mai mic.

În general este prețul mai mic, da.

Că se mai sar comisioanele acelea la marketplace-uri.

Exact. Și asta este tot un fel de marketing. Și tu nu ai fi ajuns niciodată. Cât ai fi trebuit să concurezi ca bani în marketing ca să…

E foarte greu să cuantifici lucrul ăsta, aproape că n-ai cum.

Exact. Și asta oferim noi. De asta cresc vânzările efectiv. Cresc vânzările nu doar după ce [00:36:00] ajunge cu platforma, nu doar pe marketplace-uri. Cresc vânzările și din site-ul propriu. Și deși pare a crescut că am făcut eu marketing. Da, ai făcut marketing pentru că ai avut mai mult timp, ai făcut marketing pentru că îți vine trafic și din celelalte marketplace-uri dacă tu ești pe toate gardurile. Știi cum zice Facebook că trebuie să te vadă cineva de 7-8 ori ca să ia o decizie de cumpărare sau să facă o acțiune la tine, da? Văzându-te în mai multe locuri, în felul ăsta ia decizia să cumpere la tine. Ești mai credibil.

Am o curiozitate personală. Câte produse are cel mai mare client al vostru?

40.000-50.000 de produse.

Ok. Cel mai mare site la care eu am lucrat vreodată avea 6 milioane de produse.

Da.

Deci n-aveți niciunul cu un milion de produse?

Nu sunt 100% sigur, nu m-am pregătit cu date, dar ultima dată când am verificat atâtea produse…

Era doar o curiozitate personală.

Sunt, avem [00:37:00] clienți, nu știu, unul dintre clienți este chiar Decathlon.

Care s-a făcut marketplace mai nou. E marketplace de multă vreme, la noi s-a făcut marketplace, cred că anul trecut, dar da, e și marketplace, e și clientul nostru.

Eu am aflat de curând că e marketplace Decathlon, că nu știam.

Da, e marketplace, iarăși, cei care comercializează produse sportive trebuie musai să fie acolo. Da, neapărat. Deci și are multe produse, dar la un moment dat nu mai intri așa de mult în zona de business.

Ciprian aș mai merge la o următoare întrebare despre internaționalizare. De obicei sunt foarte multe companii care vin din afară în România, cel puțin pe zona asta de e-commerce. E o chestie cu Polonia care vine în România foarte puternic și cu foarte multe branduri mari, au și investiții, au business module-urile foarte bune [00:38:00] și scalează foarte, foarte rapid.

E normal, dacă mă întrebi pe mine, să întâmple asta și e natural. Adică era de așteptat, nu e nicio surpriză în toată povestea asta. Și explicația e simplă. Ei sunt mai aproape de vestul Europei, au început mai devreme un pic să adopte tehnologiile și lucrurile care sunt normale și standardele din vestul Europei, s-au aliniat la ele, le-au îmbunătățit eventual un pic, însă nu pot să se ducă către vestul Europei, deși piața e mai mare, pentru că este well established, sunt lucrurile bine structurate, bine aranjate.

E mai simplu să penetreze piațele de aici. Ok, chiar dacă ar fi mai puțin bani, dar e mult mai simplu pentru ei să scaleze rapid.

Costul de achiziție al clientului e mult mai mic.

Decât în vest. Corect. Și atunci, comercianții români, prin platforma voastră, mă listez pe Amazon, pe eBay și pe Amazon, și pot să am acces la multe alte [00:39:00] piețe din Europa. Poți să vând și în America cu voi?

Și în America și în Statele Unite.

Ok, perfect. Deci pot să mă duc internațional cu voi.

Exact, ăsta e scopul nostru, ce ne dorim noi, așa ideal vorbind.

Au început românii și antreprenorul român să fie deschis la partea asta, adică să investească mai mult, că la noi au început să vină cereri cu partea asta.

Au început.

Sau au o reticență, băi, nu vând în Ungaria, că nu știu ce, sau nu vând.

Anul trecut în septembrie am făcut un studiu un pic printre comercianții noștri să vedem cât dintre comercianții români vând internațional efectiv pe marketplace-uri.

Cât sunt?

15%. Foarte puțin, părerea mea adică având în vedere că punem la dispoziție o platformă care le simplifică viața.

Ok și dacă n-ar fi Easy Sales tot ar fi alte modalități totuși suntem în 2024, să nu accesezi piețele astea că practic e și la un click nu e ca acum [00:40:00] 10-15 ani să stai așa că trebuie să-mi fac în țara respectivă depozit…

Există teamă de necunoscut asta e cel mai mare dușman al nostru teama de necunoscut și frica de a încerca lucruri noi și mai mult de atâta, nu e doar de a încerca de ce nu încercăm lucruri noi în direcția asta. Nu încercăm pentru că ne este frică de eșec ne e frică să încercăm și să eșuăm dar nu realizăm că de fapt așa învățăm eșecul întotdeauna înseamnă a învăța.

EMAG a fost în Polonia și a dat un mare fail acolo.

Da, dar a învățat ce să facă bine în Ungaria și Bulgaria Și întotdeauna pot să vezi doar partea, iarăși asta mi se trage din copilărie să știi că în general sunt un optimist așa și întotdeauna am văzut partea plină a paharului, dar da, ar trebui să încercăm tot mai mult. Și tema lor cea mai mare a comercianților venind la e-commerce este că se gândesc că nu sunt competitivi în piețele [00:41:00] respective, pentru că sunt piețe mult mai mari, cumva justificat, cu volume mult mai mari, care îi determină pe comercianții de acolo să obțină prețuri mai bune de achiziție de la furnizori. Și asta îi face, de fapt, pe comercianții noștri să nu poată să fie competitivi.

Da, dar poate aceia rămân fără stoc la un moment dat.

Aceia rămân fără stoc și mai e o barieră, a doua barieră este de transport. Pentru că tu nu poți să livrezi de aici la un preț competitiv în altă țară sau asta este preconcepția. Avem clienți care cu DHL de exemplu sau chiar și cu FedEx livrează din Israel până în Grecia, până în Cipru, până chiar și în Statele Unite.

Dar costuri foarte bune, nu?

Costuri foarte bune, dar la un moment dat nu mai contează costul. Din nou, este o teamă a comercianților legat de aceste lucruri [00:42:00] legate de nevoia pe care clientul final o are. Deci eu am clienți, mi-am uitat la un moment dat, m-am mirat cineva a comandat din Sofia, din Bulgaria, doar o sticlă de apă borsec, care acea sticlă de apă de 2 litri era chiar, mă rog, și grea. Costul ei era minim versus costul de transport.

Am înțeles. Și a dorit omul acela, produsul respectiv.

Și a dorit om, dar se întâmplă mult mai des de atâta. Altul din Ungaria, zgârciurile ale bani, cum se numesc, elastice de bani, au comandat trei pungi de elastice de bani din Ungaria, doar pe elasticele respective. În Ungaria…

Poate nu le-o fi găsit în altă parte?

Cred că se găsesc pe peste tot, apă plată găsești peste tot… Sunt lucruri care nu le putem explica rațional decât de genul acesta, și-a dorit omul, a vrut să ia el. Dar n-ai de unde să știi. Acum, pe astea le-am găsit, pe astea mi-au apărut repede în căutarea pe Marketplace-ul [00:43:00] respectiv. Nu mai stau. Timpul meu e mai important. Le-am comandat repede, am plăstit dublu pe ele, dar nu mai contează.

Ce mi se mai pare foarte interesant cu listarea asta pe Marketplace-ul e că voi faceți traducerea automat, pentru că La marketing, la site-urile web, practic la magazinele online, cred că una dintre cele mai mari probleme este partea asta de conținut de produs și neapărat trebuie să fiu tradus în alte limbi și voi o faceți automat.

O facem automat, în anumite limite.

Cât e de bună traducerea? Îți faci treaba cu ea, adică??

Îți faci treaba cu ea, evident, lăsăm comerciantul să își aleagă cu care din aceste două platforme să-și traducă produsele. Ce mai facem noi, venim cu un algoritm, nu i-aș spune AI, e un algoritm pe deasupra care [00:44:00] învață. Dacă tu ai corectat că a tradus greșit în maghiar husă, noi venim pe deasupra și ținem minte de fiecare dată când o să traduci husă, o să ținem minte cum ai corectat tu traducerea respectivă.

Deși nici asta nu cred că mai e o problemă pentru că uite-te la Shein și la Temu, la ce traducere au acolo și la ce denumiri au de produse. Sunt 50 de mii de comiți pe zi.

Cred că cea mai mare provocare a Occidentului din momentul de față și ne includ cumva și pe noi în acest Occident, această penetrare agresivă a piețelor de e-commerce din Statele Unite până în Europa, chiar și în România, pe care ce doare cel mai tare este, ajungem în zona de marketing, face să crească foarte mult costul de achiziție a clientului pentru că vin și să bat.

Cresc CPC-urile, cresc… Costurile automat cresc CPA-urile cepeaurile și ce trebuie să facă comercianții și noi spunem asta de ani și ani de zile pentru că noi am văzut trendul ăsta de CPC-uri de ani de zile, adică nu e de ieri de azi și nu e că a intrat Temu sau că nu știu ce s-a întâmplat, [00:45:00] ci pur și simplu s-a întâmplat, o chestie naturală și brand-urile dar și faptul că sunt comercianți din ce în ce mai mulți trebuie să te accesi din ce în ce mai mult pe loializare și loializare ca să-ți crești lifetime value la client adică să poți să plătești un CPA mare la început poate chiar să fii pe minus profitabil primele luni depinde de produsul pe care îl vii da, dar apoi într-un an, doi de zile tu să fii ceas.

Așa ar trebui și…

Și nu se întâmplă lucrul ăsta.

Uite că e încă un lucru pe care nu cred că îl știi despre noi. Noi practic suntem și avem o zonă de CRM, să-i spun așa, în care… Unificăm toți clienții din toate platformele în funcție de numărul de telefon. Deci dacă același client al tău ți-a comandat de pe EMAG o dată, de pe Altex, de pe site-ul tău, tu știi ce a comandat ăla de pe [00:46:00] toate platformele într-un singur loc și vezi ce comenzii a avut el, astfel încât tu o să poți să-l targetezi mai departe și să-l loializezi cu ce campanie și ce promoție sau în ce moduri vrei tu.

Și avem toți clienții tăi, nu contează din ce platformă sunt, sunt unificați, centralizați astfel încât tu să poți să îți automatizezi procesele pentru că, iarăși aici nu știu dacă știi despre noi, tot în zona de marketing mai mult avem în platformă notificări automate prin SMS sau prin e-mail dar customizate și personalizate pentru fiecare client. În sensul că tu scrii bună ziua, și tragi câmpul de nume client. Îți mulțumim pentru ultima ta comandă și tragi last order care Uite, folosește codul 5X pe site-ul nostru pentru 5% comandă și această acțiune să nu se întâmple decât la 3 luni de la ultima comandă astfel încât tu să-i faci un fel de reminder și de [00:47:00] loializare către clientul tău

Deci luați un pic și partea asta de marketing.

Da, este un pic. Este un pic informațiile sunt acolo și în felul ăsta tu poți să-i trimiți un mesaj personalizat clientului tău în funcție de interesul pe care tu îl ai, indiferent de unde, mai ales că știi că, clientul tău a comandat și din site-ul tău și din EMAG.

Deci, Ciprian, am vorbit despre tine, despre voi, despre ce trebuie să fac în magazinele online, despre cum mergem internațional. Hai să vorbim un pic despre partea de business și ce mi se pare mie interesant este că știu că ați început cu nimic. Ați luat mai multe runde de investiții. Povestește-ne un pic de partea asta. Cât e de greu, cât e de complicat, e simplu… Trebuie să dai foarte mult din business merită pe termen lung, nu merită înveți multe lucruri?

Depinde de la business la business dacă merită sau nu, [00:48:00] dar în principiu trebuie să merite, că de-aia facem business la noi în România iarăși și cred că și în alte țări după în regiunea noastră funcționează sistemul ăsta în care antreprenorul este același cu administratorul.

Da, care este și CEO. Care este și CEO și de toate și are foarte multe roluri la început.

Exact, ceea ce ăsta nu e un lucru bun. În multe țări din vestul Europei, unul este administratorul care știe cum funcționează, cu taxele, ce trebuie făcut, eventual un consultant financiar și altul este cel care se focusează pe business, care trebuie să crească, să facă parteneriate, să vadă ce funcționează…

business development, marketing, toate celelalte.

Și asta e cea mai grea parte pe care trebuie să o facă un antreprenor, dacă mă întreb pe mine.

Deci, că sunt două chestii, lucrurile operaționale care sunt focurile de zi cu zi și partea de creștere growth a business-ului care țin de viziune, de multe alte lucruri.

Și [00:49:00] aici pot să spun că experiența mea antreprenorială din viața anterioară, să spun așa, de până în Easy Sales, asta a făcut diferența, pentru că eram deja obișnuit. De la lucruri simple, cum să faci o factură, ce declarații trebuie să depuse, lucruri care trebuie să le știe un administrator de business, până la lucruri care țin de contracte, de iarăși legal, e complicat.

Hai să ne gândim că în momentul de față vorbim pentru acele start-up-uri sau pentru acele business-uri care vor să-și ia niște rânduri de finanțare sau vor să primească niște rânduri de investiții. Ce le-ai spune tu?

Să nu se descurajeze. Eu am învățat așa două lucruri și sunt cheia succesului în afaceri. Cel puțin în afaceri, dacă nu chiar și în viața personală și nu numai. Are doi părinți. Unul este… Îi spun eu tata, [00:50:00] care e Google, să zicem, dar la succes de fapt cu informația în spate. Deci dacă tu ai informațiile necesare și al doilea lucru, ai perseverența, mama ai perseverența, să tot repeți, să tot repeți, dacă n-ai informația, până când găsești informația, în momentul ăla o să fie un succes. Deci în momentul în care cu informațiile corecte o să reușești să reușești.

Voi spuneați la un moment dat că în 48 de ore ați luat o investiție de 350.000 euro.

Da, da, da. Prima rundă pe Seedlink. Legat de investiția am început și noi.

E un caz excepțional sau se întâmplă așa mereu?

Se întâmplă… Mai recent nu se mai întâmplă. Dar se întâmplă nu cred că e o nouătate sau n-ar trebui să fie o nouătate pentru orice antreprenor fie el că e la început de drum că piața efectiv de capital în momentul de față s-a schimbat un pic. Cum numesc americanii s-a transformat din bull market în beer market. Adică într-o piață foarte agresivă [00:51:00] într-una foarte calculată care se mișcă mai încet. Asta înseamnă efectiv costul banilor a crescut și lumea nu mai investește cu aceleași.

Deci banii sunt mai scumpi? Asta spui tu?

Da. Și nu mai investește la fel de ușor. Pentru că, și tu, dacă te duci la bancă acum, poți să-ți iei o dobândă mult mai bună dacă pui banii în depozit decât acum ceva vreme. Și nu trebuie să-ți asociezi cu un risc pe care îl reprezintă un startup. De asta spun că noi am început la început de drum cu banii noștri, cu un pic din Startup Nation, cu ce am avut și noi, am făcut credite și etc. Și ulterior am luat o investiție de la White Angel și prin prieteni, prin cunoscuți, am ajuns la un grup de investitori care le-a plăcut ideea noastră și am fost de interes pentru ei și am investit. Ulterior, pentru că aveam nevoie, pe măsură ce crește, a investit. Am avut nevoie de ce în ce mai mult capital, mai ales atunci când vrei să te extinzi. [00:52:00] Am făcut prima rundă prin Seedlink care s-a închis în 48 de ore. Am avut nevoie de 350.000 de euro atunci și s-a închis în 48 de ore. Ulterior… În 2022 am mai luat încă o rundă de 509.000 de euro și aceea nu s-a mai închis așa repede, dar deja a început să piața de capital se schimbe, să adapteze un pic și să fie mai precauți. Inflația, a început să războiul și toate lucrurile astea afectează deschiderea noastră și tu dacă ai fi investitor, deschiderea ta de a cheltui mai mult.

Ați avut și alte runde în afară de acestea două?

Nu

Acestea două. Deci 860.000 de euro aproape. Acestea, da, doar din Seedblink, dar au fost și alte runde anterioare.

Cât ați luat investiția în total?

Un milion, aproape un milion 100.

Cum v-au ajutat banii ăștia? La ce ați folosit? La ce ați investit?

Păi cel mai mult și cel mai mult în produs. Pentru că noi aveam…

Deci în dezvoltare?

În dezvoltare, [00:53:00] da.

Oameni plus tehnologie?

Oameni. Și în momentul de față, cred că costurile noastre 70-80% dintre ele sunt în oameni, în salarii și… În costul de funcționare de zi cu zi.

Deci aici s-au dus și 70% din investiții.

Da, da, da. Pentru că ce ne-am dat noi seama este că ok, noi am descoperit o nișă. Dar nevoiea este enormă pe nișa asta de e-commerce și de integrări. Complexitatea e destul de mare sau foarte mare, aș putea să o spun. Pentru că fiecare platformă are specificul ei, după care trebuie să o menții, să o întreții, să schimbă ceva, mai apare unul nou, mai apare ceva nou, o procedură nouă în EMAG și nu numai și la Amazon ne-a luat cred că 8 luni, 9 luni să-l integrăm, dintre care 7 luni ne-au fost doar de audit. Ne-au venit cei de la Deloitte, ne-au făcut audit, astfel încât să respectăm toate Procedurile de securitate [00:54:00] cel puțin care le solicită Amazon. Dar toate astea se traduce în efort, în ore lucrate. De asemenea, suntem în România, Ungaria și Bulgaria.

Ai putea să spui un pic din punct de vedere business sau revenue vs. clienți cam ce s-a întâmplat după aceste runde de investiții?

Nu știu dacă sunt neapărat în legătură, nu e relevant pentru că depinde tu cum cheltuiești banii respectivi. Dacă la început majoritatea banilor se duceau în totalitate în produs, Sau 90% dacă nu mai mult, ușor, ușor lucrurile astea s-au mai schimbat și în momentul în care tu ai mai luat bani și ai investit mai mult, mai puțin în produs și mai mult în marketing, s-au văzut și rezultatele în numărul de clienți.

Ok, deci atunci când iei investițiile, presupun că trebuie să faci niște hârțogăraie acolo și să spui la ce vrei să folosești [00:55:00] banii, nu? N-am trecut prin procesul ăsta niciodată și…

Da, evident, dar e mai mult pentru tine la ce folosești banii. Din experiența noastră, din nou, da, trebuie să spui și la ce folosești banii, dar trebuie să spui pentru tine la ce folosești banii mai mult decât pentru investitorii. Investitorii să uită mai mult să vadă potențialul tău de creștere și dacă…

Tu ca business sau tu ca om?

Al tău ca business și al tău ca om, dar sunt în legătură, strict în legătură unul cu altul. Și atunci, ăsta e principalul focus pe care ar trebui să-l creeze un owner de business, astfel încât business-ul să fie credibil, să aibă o perspective de creștere, să arate clar cum ar putea să crească și apoi, la nivel de detaliu, în ce cheltuie banii, cum îi bagă, mai puțin important dacă e să mă întreb pe mine, pentru că tu oricum, ca antreprenor, ca și calitate pe care trebuie să o ai, trebuie să fii foarte flexibil. Asta a schimbat ceva? Păi acum ceva [00:56:00] vreme era De exemplu bull market Trebuie foarte repede să ne ajustăm la condițiile de piață că ne-am dat seama că dacă mai vrem să luăm o rundă va fi foarte costisitoare și nu mai vrem, De ce să mai luăm până dacă nu…

Da, s-ar putea Aveți un parcurs destul de interesant și voi. Pe parcursul călătoriei tale, a voastră ca business, unde au fost acele momente cheie în care poate v-ați gândit să închideți, poate v-ați gândit să renunțați sau v-ați zis ori facem asta, ori mergem acasă Vorbesc mai exact despre provocări. Care au fost acele provocări grele de tot, pentru că cu toții le avem În fiecare business e cel puțin un moment din ăsta, cel puțin un moment. Cu siguranță că au fost mai multe…

Din păcate cred că cel mai mare sacrificiu pe care a trebuit să-l facem, atât eu cât și [00:57:00] fratele meu, a fost în a renunța la multe alte oportunități pe care le-am întâlnit de-a lungul timpului și care, la momentul respectiv, păreau mult mai bune. Eu, când am început business-ul, eram încă angajat la o multinațională. Nu știu, mi s-a propus să avansez, să progresez, dar a trebuit să refuz. Uite, nu vreau să accept să avansez, nu vreau să ajung într-o altă poziție. Fratele meu la fel, pentru că este un dezvoltator foarte bun. Avut oferte și din Statele Unite să se mute și să lucreze la niște salarii foarte mari. Și astea sunt niște momente în care te fac să te gândești, băi, unde-i mai bine? Oare chiar merit să mă chinui aici la început? Mna,, ca orice antreprenor, nu te plătești deloc. [00:58:00] Oare merită toate sacrificiile astea? Viața personală iar este cumva afectată pentru că ești stresat. Mai la început ești foarte stresat. Și toate astea, tot timpul, e ca un pitic din ăla în creier care te întreabă, băi, ești sigur? Ești sigur? Ești sigur? Știi? Însă știi cum e? Dacă atunci cât a fost așa de greu și așa de rău și am trecut peste aia, atunci pot să trec peste orice.

Devine mai ușor?

Devine mai ușor, da. Adică cu toții, știm cum e, cu ego-ul. Toți avem un ego mai mare, mai mic. Nu e bine, totdeauna e echilibru. Iarăși un lucru pe care l-am descoperit de-a lungul timpului și inclusiv cu Easy Sales este că echilibru este cel mai important.

Când vorbești de echilibru la ce anume te referi?

La Ego. De la [00:59:00] echilibru în investiții, de la echilibru în dezvoltări, inclusiv în marketing. Dacă ești dezechilibrat și zici gata, mâine bag un milion de euro să rup, ori la bar, ori la spital, păi s-ar putea să nu vezi rezultatul suficient de repede. Dacă acel milion îl împarți pe 12 luni, s-ar putea să ai niște rezultate și să îl resimți altfel.

Pe efectul bulgărului de zăpadă.

Exact. Din nou, echilibru este foarte important în business. Nu trebuie nici să fie închise. Eu nu cheltui deloc.

Deci au fost constrângeri financiare la început cu partea asta. Ai zis că nu te plătești, nu știi dacă mănânci, azi, dacă bei o apă.

Sunt constrângeri financiare tot timpul, dacă mă întrebi. Am lucrat în multinaționale și acolo erau constrângeri financiare… Mari, tot timpul erau bugete, tot timpul era destul de greu să te încadrezi în bugetele pe care le aveai, astfel încât să-ți obții țintele, să [01:00:00] realizezi țintele pe care le aveai propuse, știi? Și întotdeauna e o constrângere financiară, însă e dureros atunci când ajunge la un dezechilibru, la o extremă încât nu știi ce să mai faci mâine, știi?

Acolo ești cel mai tare întărit.

Da și cel mai greu moment și cel mai stresant pentru un antreprenor dacă e să mă întreb pe mine sau pentru majoritatea vor mai fi și excepții este atunci când știi că îți aproprie ziua de salariu pentru angajați trebuie să îi plătești ok, de tine, de tine tu, băi, apă până la urmă cură din asta de detoxifiere nu e așa de rea dar să nu plătești angajații să știi, nu știi dacă ai sigur bani să îi plătești sau nu ăla e cel mai mare stres atunci albești atunci ăla e cel mai mare pentru că, na, ești responsabil oamenii au și familie au și, na, un viitor și tu le destrami toate speranțele și [01:01:00] nu știu mai ales cum sunt eu ca om nu mi-a dorit niciodată lucrul ăsta.

Ciprian să știi că suntem aproape la final dar mai am vreo două întrebări la care te-aș ruga să răspunzi cât se poate de pe scurt spunemi așa, viziune și expansiune ce piețe noi vizați și de ce

Ne dorim să fim în toată lumea, dar următoarele piațe care sunt pe lista noastră și principala piață este Polonia, cât o spuneai tu.

De ce? Că e o piață mare și bună?

Nu, dar competitorul nostru numărul unu din regiunea a venit în România. Spre fericirea noastră a rămas în continuare numărul unu și pare să că și-au diminuitat un pic prezența. Și știm sigur că are undeva între 16 și 18 mii de clienți în Polonia care sunt deja educați, știu ce înseamnă un produs care există, știu cu ce îi ajută, văd beneficiile, au o nevoie. Iar competitorul a și mărit prețurile de câteva [01:02:00] ori și cred că e un moment oportun pentru noi de a merge acolo. De asemenea…

Următoarele?

Probabil tot în regiune, pentru că face sens. Între Ungaria și Polonia e Cehia, Slovacia.

Deci tot aici, aproape de noi.

Tot aici. Ne dorim și în Statele Unite. Am făcut și un experiment cu Statele Unite. Produsul nostru este… Am descoperit că produsul nostru este foarte cerut, dar foarte ieftin. Mult prea ieftin pentru piața de în Statele Unite și trebuie schimbată politica și puțin de preț.

Am înțeles, pe principiu dacă e prea ieftin și pare prea bun să fie adevărat.

Da, da, da, exact și vin întrebări. Băi, dar unde îmi ții tu datele? Dar ești companie încorporată în Statele Unite? Dar ce garanție am că tu nu te folosești de datele mele altfel? Și multe alte lucruri care în mod normal nu există astfel de întrebări. Și nu ești trustable, băi. Adică mi-ați zis dacă ies în oraș în seara [01:03:00] asta e mai scump decât dacă plătesc abonament la tine. Ceva e neregulă, știi? Și e mult mai greu de vândut produsul. De asta spun că nici prețul nu e cel mai ieftin, nu e întotdeauna cel mai relevant pentru client.

Bun. O întrebare personală acum. Zi-mi, spune-ne de fapt, nu îmi spui doar mie, care sunt top 3 lecții pe care tu le-ai învățat, care ar fi esențiale pentru, hai să-l numim succes, da, succesul oricum și le finește fiecare cum dorește, dar care sunt top 3 lecții învățate de tine, Ciprian, pe tot acest parcurs? Spune-mi-le și pe cele mai grele pe care le-ai învățat, inclusiv pe calea grea.

A, cele mai grele sunt, sau cel mai greu a fost să mă conving pe mine constant că drumul ales este cel mai bun. Ăsta a fost… Cred că cea mai mare provocare de-a lungul timpului e că deciziile [01:04:00] pe care le iau sunt cele mai bune. Și ca antreprenor, din nou, trebuie să fii flexibil și chiar atunci când e o decizie proastă să o poți schimba fără o problemă. Dar să fii sigur că decizia din momentul respectiv, cu informațiile pe care le-ai avut la momentul respectiv, este cea mai bună. Pentru că folosind acest lucru împreună cu, ce am spus mai devreme, perseverența și cu partea asta de informație de Google, cum numesc eu, cu tatăl, asta te va duce în cele din urmă la succes. Deci, asta aș spune. Fii sigur pe tine că… Dacă intențiile tale au fost bune, sigur aia e cea mai bună decizie. Dacă descoperi cu informații noi după o perioadă de timp că nu schimbă repede, adaptează-te și din nou ia o decizie. [01:05:00] De multe ori am văzut, chiar și în business-ul de e-commerce la clienții noștri, că nicio decizie e cea mai proastă decizie. Urmează campania de Black Friday, de Crăciun, anul trecut s-au vândut telefoanele, acum doi ani s-au vândut televizoarele. Aolo, anul ăsta ce să fac, ce să comand? Dacă nu comanzi nimic, automat nu o să poți să vizi nimic. Și de cel mai multe ori… când aștepți și când nu e nicio decizie, de fapt, te face să pierzi, să pierzi timp. Și timpul, cred că e cel mai important pentru noi, pentru că acum o singură viață e finită.

Care e foarte scurtă.

Care e foarte scurtă.

Mâine, pămâine, poate nici nu mai suntem aici. Și atunci… Decide, ia acționează, nu a fost bine, învață, foarte important să înveți, caută altă informație și…

Din ce spui tu este fix ca în marketing, apucă-te, fă ceva și reiterează.

Reiterează, învață, fă A-B testing, vezi cum [01:06:00] funcționează, n-a funcționat, treci la următoarea. Din nou, dar fă ceva, avem o problemă națională la nivel de antreprenoriat, avem prea puține companii și prea puține startup-uri, deși în ultimii ani lucrul ăsta a mai crescut, da? Însă dacă ne comparăm cu țări cum le vrem ca model, da? Din, hai să zicem, chiar și mai conservatoare, cum e Germania, ca să nu mai zic Statele Unite sau chiar și Polonia, numărul de antreprenori pe cap de locuitări este foarte mic, foarte mic, ar trebui să fim mult mai mulți. Industria asta întreprindurilor mie și mijlocii ar trebuie să crească mult mai mult. Dar nu putem să facem asta decât cu curaj. Ne trebuie mai mult curaj ca să încercăm, eventual să eșuăm, cum a făcut și fratele meu de exemplu, după care să încercăm din nou până când reușim. Asta e un proces, e dureros, dar progres fără durere e mai rar.

Două întrebări mai am pentru tine. Unul, [01:07:00] ce sfat i-ai da lui Ciprian care a început Easy Sales? Care ar fi cel mai bun sfat pe care poți să-i dai?

Să-și urmărească mai mult intuiția și să fie un pic mai curajos. Chiar și eu mie mi-aș da același sfat, să fiu un pic mai curajos.

I like it. Și la final, ultima întrebare. Știu că aveți undeva la 850 de clienți activi în momentul de față. Și cu siguranță că ai văzut și tu foarte multe business-uri care sunt, hai să zic, două lucruri comune. La comercianții, la magazinile online care au succes, care vând foarte bine, care sunt profitabili, care sunt stabili, au niște lucruri în comun cu siguranță. Care sunt acelea pe care magazinele care nu fac acele lucruri nu au rezultatele lor?

Le-am enumerat de-a lungul discuției de mai multe ori.

Hai să le mai spunem [01:08:00] o dată la final acum.

Ce ține de produs și de furnizorii produsului tău și brand-ul pe care tu îl ai?

Și preț? Puneți și prețul?

Prețul nu. Nu e atât de important prețul. În ciuda faptului, prețul să știi că am avut discuțiile astea cu comercianții din Ungaria, din Polonia.

Deci brand-ul tău.

Furnizorii, este foarte important pentru că furnizorii au legătură cu prețul au legătură cu stocul că te poți baza și produsele să găsești produsele cred că produsul e cel mai important să găsești produsul ăla pentru care tu poți să creezi un brand și care să identifici furnizori pe care te poți baza să-ți dea preț, să-ți crească stocul dacă ai nevoie rapid tu descoperi un produs nou și descoperi că mai ales pe Amazon trebuie să vinde altfel față de România adică contează mult mai mult brand-ul și să vând mai multe unități din același produs [01:09:00] dacă furnizorul tău nu poate să țină pasul cu tine și cu nevoia ta, o să ai o mare problemă.

Da, perfect Ciprian, îți foarte mulțumesc pentru timp, pentru informațiile frumoase pe care le-ai împărtășit.

Mulțumesc și eu Daniel foarte mult, e o plăcere întotdeauna.

Mulțumesc.

Te așteptăm și noi la podcast-ul nostru.

Vin cu mare drag.

Și eu zic așa de încheiere și întotdeauna am spus asta, toți suntem, facem parte în aceeași industrie de e-commerce, ce trebuie să facem cu toții este să lucrăm împreună astfel încât să creem mai multă valoare și să creem progres. Deci fiți curajoși Și hai să creștem comunitatea asta de e-commerce în România mult mai mult să ne ducem și noi către internațional către vest.

Cred că ne trebuie un pic de curaj, exact cum ai zis tu.

Exact asta am zis și eu și de-aia vreau să mergem

Și noi ne pregătim acum să ieșim cu serviciile noastre în afară.

Super, [01:10:00] avem un motiv în plus de discuție

Încă o dată îți mulțumesc! Ție care ai avut răbdare să stai atâta timp cu noi, îți mulțumim, ne revedem data viitoare, până atunci urmărește-ne pe toate canalele noastre de social. Postăm acolo informații destul de relevante, suntem foarte activi în partea asta de educație comunitate și facem tot ce ține de noi ca să venim cu un plus O zi minunată îți doresc

Podcast Transcription
Invitați
Invitat podcast: Ciprian Cazacu - limitless.ro
Ciprian Cazacu
CEO & Co-Founder

Ciprian Cazacu este un antreprenor român care a fondat împreună cu fratele sau, Iulian Cazacu, easySales, un tech start-up de generație nouă din industria de eCommerce. După ce au derulat mai multe proiecte de outsourcing pentru comecianții online, Ciprian și fratele său au observat că afacerile acestora sunt încetinite de dificultățile pe care le întâmpină în integrarea și automatizarea vânzărilor pe mai multe canale și marketplace-uri. Folosindu-se de abilitățile tehnice și experiența în domeniul eCommerce ei au construit în 2019 o aplicație SaaS plug and play.

Invitat podcast: Daniel Ene - limitless.ro
Daniel Ene
CMO & Co-Founder
Daniel Ene se consideră unul din norocoșii care și-au găsit pasiunea încă de la începutul carierei sale. De când a descoperit SEO, s-a îndrăgostit de această disciplină de marketing.
De peste 12 ani s-a implicat în proiecte mari și mici, de la start-up-uri până la companii internaționale.
Este mereu în căutare de nou și de dezvoltare, atât profesională, cât și personală. Zi de zi caută, testează și implementează noi trucuri de SEO pentru a-și ajuta clienții să aibă succes.
În prezent se ocupă de departamentul de marketing din cadrul agenției Limitless.

Ultimele podcasturi
Fii informat

#belimitess #thinklimitless #wearelimitless