Durata citire articol - 9 min.
În decizia alegerii celei mai bune agenţii de SEO, trebuie să iei în considerare, întotdeauna, criterii de clasificare pe baza unor livrabile, performanţă, portofoliu, experienţă etc.
Articolul pe care urmează să îl citeşti are un dublu rol:
- să ajute antreprenorii să ia cea mai bună decizie atunci când aleg cea mai bună agenţie SEO;
- să mărească standardele pieţei de servicii SEO pentru ca antreprenorii să aibă de câştigat.
În ansamblu, ambele obiective sunt orientate către client, promovând astfel una dintre valorile agenţiei noastre – Satisfacţia clientului.
Cea mai bună agenţie SEO pe baza unei recomandări?
Cuprins
Iată care sunt criteriile de clasificare pe baza cărora poţi să faci diferenţa dintre 2 tipuri de agenţii SEO:
A) Criterii privind calitatea şi cantitatea livrabilelor lunare
B) Criterii privind măsurarea performanţei
C) Criterii privind dimensiunea agenţiei SEO
D) Criterii privind transparenţa informaţiilor
BONUS: Algoritm de calcul – Pitching agenţie SEO
Înainte de a detalia criteriile de clasificare a unei agenţii SEO, vrem să îți prezentăm o analogie interesantă. Înţelegând-o, vei descoperi că rolul articolului este 100% acela de a mări standardele industriei SEO, acţiune care va avea ca rezultat servicii mai bune pentru orice client.
Produsul despre care vom vorbi în analogie este maşina. Pe scurt, ai observat că în ultimii ani, maşinile au în pachetul standard aerul condiţionat? Acum câţiva ani, această opţiune era plătită extra, însă, în acest moment, ea a devenit un standard, fiind aplicată la orice maşină nouă.
Acelaşi lucru este valabil şi la alte opţiuni care, în prezent, intră în pachetul standard (ABS, geamuri electrice faţă, radio cu afişaj electronic, computer de bord), acum câţiva ani, însă, acestea reprezentau caracteristici ce trebuiau plătite.
O să te întrebi: „Ce legătură are maşina cu SEO?” Ei bine, analogia are rolul de a explica, mai simplu, faptul că pe o piaţă concurenţială (cum este şi piaţa de servicii SEO) standardele sunt stabilite de clienţi şi de agenţii, însă creşterea standardului nu poate avea loc dacă clientul nu înţelege criteriile de clasificare.
Rolul articolului este unul educativ şi urmăreşte listarea criteriilor de clasificare a unei agenţii SEO, în aşa fel încât clienţii acestei industrii să aleagă corect un produs. Alegând corect un produs vei creşte automat standardele acestuia în piaţă şi implicit, tu, ca şi client, vei beneficia de servicii mai calitative.
Să începem cu lista de criterii, însă nu uita: Alegând corect vei mări standardele produsului!
A) Criterii privind calitatea şi cantitatea livrabilelor lunare
Operaţiunile SEO au în spate nişte livrabile ce pot fi măsurate prin cantitate, dar şi prin calitate. Aceste două valori nu pot fi separate, însă, 90% din agenţiile SEO consideră că doar prima este importantă, acest lucru funcţionând, de fapt, în detrimentul clientului.
Mai jos, vei descoperi de ce nu trebuie să faci compromisuri în ceea ce priveşte cel de-al doilea concept, calitatea.
1. Numărul de articole construite prin Native Advertising cu focus pe obţinere de linkuri inbound
Să luăm un scenariu ipotetic: Să zicem că eşti client şi ai un buget de 500-600 euro pentru strategia SEO. Găseşti o agenţie SEO a cărei specialişti îţi oferă 20 de articole pe lună la acest preţ.
Faci repede un calcul matematic în minte şi te gândeşti:
-> 20 articole x 50 lei per articol redactat = 1000 lei
+
-> 20 articole x 30 lei publicarea = 600 lei
=> Ceva nerealist
Din start lucrurile sunt ciudate, nimeni nu munceşte pro-bono, singurul argument pentru a putea susţine aşa ceva este integrarea într-un PBN (private blog network).
Atenţie la PBN-uri, există şi în România câteva astfel de scheme, însă poţi pierde foarte mult dacă acea reţea se expune.
Am lăsat mai jos un tabel cu diferenţele dintre o agenţie SEO Dacia şi o agenţie SEO Mercedes, la nivel de backlinkuri.
2. Numărul de articole de tip Content Marketing (creare de conţinut pe topicuri informaţionale)
Atunci când analizezi acest segment de acţiuni trebuie să te uiţi la următoarele:
- dacă agenţia cunoaşte traseul de căutare al clienţilor tăi
- dacă topicurile informaţionale sunt căutate de către audienţa ta
- dacă articolul este original sau este parţial copiat din alte medii
- dacă se monitorizează procesul şi se ajustează constant
Iată, pe acest segment de acţiuni, diferenţele între cele 2 tipuri de agenţii SEO:
3. Numărul de cuvinte cheie şi modul cum sunt administrate/monitorizate & optimizate
La nivel de cuvinte cheie, trebuie să iei în calcul câteva aspecte:
- volumul de cuvinte cheie optimizate şi monitorizate
- agenţia SEO tip Dacia optimizează 10-50 cuvinte cheie
- agenţia SEO tip Mercedes optimizează 500-1000 cuvinte cheie
- dificultatea acestora şi gradul de oportunitate
- clasificarea acestora în funcţie de traseul de căutare
În imaginea de mai jos, vei găsi diferenţiatorii dintre 2 tipuri de agenţii SEO pe acest segment de acţiune:
Totodată, iată cum arată eşantionul de cuvinte cheie la o agenţie SEO tip „Mercedes”:
Iată cum arată la o agenţie SEO tip „Dacia” informaţiile legate de tracking:
4. Extra-opțiuni pe care le oferă o agenţie SEO pe lângă livrabilele măsurabile
Pe lângă livrabilele măsurabile ce pot fi comparate uşor matematic, există şi alte feature-uri pe care ţi le oferă unele tipuri de agenţii SEO. Iată la ce mă refer:
Practic, dacă ne uităm la tabelul de mai sus se poate observa, din start, existenţa unui dublu standard. Nu mare este mirarea când descoperim clienţi ce acceptă servicii SEO pe sume decente (700-1200 euro), care nu primesc decât un audit SEO şi câteva linkuri într-o reţea de bloguri şi, posibil, „câteva comunicate de presă”.
Zicem câteva comunicate de presă pentru că mulţi antreprenori nu cunosc în detaliu procesul SEO şi sunt păcăliţi de cantitatea de astfel de materiale pe care le câştigă.
Totuşi, merită vizionat clipul de pe Youtube de aici sau, dacă nu există timp, un scurt rezumat al transcriptului aici.
B) Criterii privind măsurarea performanţei
5. Micro şi macro indicatorii de performanţă urmăriţi
Într-un articol anterior, scris în octombrie 2018, listam 13 indicatori micro şi macro care trebuie monitorizaţi atunci când ai o campanie SEO activă în strategia digitală.
Te invit să citeşti şi acei 13 indicatori, ei încă sunt aplicabili şi la acest moment şi trebuie luaţi în calcul atunci când doreşti să îţi cataloghezi agenţia SEO.
Ca să revenim, iată şi clasificarea dintre o agenţie SEO tip Dacia şi o agenţie SEO tip Mercedes:
Plecând de la aceste noi criterii, se pot naşte o sumedenie de întrebări pe care le poţi pune agenţiei cu care colaborezi în prezent, la care trebuie să primeşti răspunsuri simple şi sincere.
6. Studii care să arate succesul proiectelor SEO
Spre exemplu, în câte propuneri de strategie SEO ai găsit dovezi că există proiecte de succes?
Probabil, la foarte puţine, mulţi ferindu-se să vorbească despre succes, menţionând, însă, un subiect sensibil: „garantez că vei ajunge în #1/Top 3/Top 5 / Top 10”.
Pentru a continua analogia cu tipurile de maşini, probabil ai văzut şi tu că există mărci de automobile care oferă „Garanţie la 5 ani sau 100.000 km”. Însă, te-ai întrebat ce condiţii are acea garanţie sau sub ce condiţii se aplică? Probabil nu, doar cei care au păţit-o au înţeles cât de înşelător este acest cuvânt.
Aşadar, unul dintre criteriile de clasificare a unei agenţii ar trebui să fie reprezentat de succesul proiectelor lor, bineînţeles, existând dovezi şi referinţe.
Practic, ar trebui să primeşti o prezentare precum: „În exemplu de mai jos se observă cum proiectul X* care a început campania SEO în luna Decembrie 2018 (tot atunci a lansat şi site-ul) are o creştere impresionantă, generând aprox. 45.000 de vizite pe lună, în doar 7 luni de la lansarea site-ului. Acest lucru se observă şi în imaginea de mai jos, însă din motive de confidenţialitate agreate contractual nu putem furniza numele site-ului”.
C) Criterii privind dimensiunea agenţiei SEO
7. Cifra de afaceri pe ultimii 3 ani
Unul dintre criteriile importante îl reprezintă şi sănătatea unei agenţii SEO ca business. Pentru că, probabil, te gândeşti la un parteneriat pe termen mediu/lung (9-24 luni), trebuie să îţi găseşti un partener cu un istoric sănătos.
Pentru a-ţi confirma că este eligibil şi la acest capitol, trebuie să urmăreşti câţiva indicatori, uşor de descoperit prin câteva click-uri:
- cifra de afaceri pe ultimii 3 ani
- evoluţia acesteia în ultimii ani pentru a înţelege creşterea organică şi sănătatea businessului.
Iată un exemplu pentru agenţia noastră, un criteriu care este transparent şi care poate fi foarte uşor comparat cu o altă agenţie SEO:
8. Portofoliul agenţiei SEO respective
Un alt criteriu relevant pentru a face comparaţia între agenţiile SEO este cel legat de portofoliu. Sunt multe agenţii SEO care nu au un portofoliu transparent sau, în anumite cazuri, se identifică cu clienţi inactivi.
Ni s-a întâmplat şi nouă să observăm că anumite agenţii SEO concurente au în portofoliu proiecte care au migrat către noi, bineînţeles, aici fiind şi alibiul legat de neactualizarea site-ului.
Totuşi, ca să revenim, pentru a identifica şi compara foarte uşor tipul de agenţie, parcurge următorii paşi:
- verifică dacă pe site-ul agenţiei există portofoliu şi care sunt clienţii acesteia
- analizează oferta pe care ai primit-o de la agenţiile SEO şi vezi care este portofoliul acestora
- aplică Legea lui Murphy: „Dacă ceva poate să meargă prost, va merge prost”
- cere o referinţă la unul dintre proiectele din portofoliu sau contactează persoana care reprezintă businessul pentru a cere o părere.
9. Numărul de membri ai echipei + experienţa acestora
Nu ştim dacă ai un algoritm de calcul anume, însă există businessuri care, atunci când au un proces de selecţie pentru o agenţie SEO, trec prin următorii paşi:
- identifică top 3 agenţii SEO care să participe la acel pitch
- procesează toate cele 3 oferte şi apoi, pe baza unui algoritm de calcul, desemnează câştigătoarea
Iată un exemplu de algoritm de calcul în imaginea de mai jos, care poate fi bineînţeles îmbunătăţit pentru ca procesul de selecţie să fie cât mai relevant:
D) Criterii privind transparența informaţiilor
10. Acces la aplicaţii de tracking
Ni se întâmplă des să găsim cazuri de clienţi unde, din considerente de răzbunare, atunci când un client închide un contract cu o agenţie SEO veche, rămâne fără datele de la contul de Google Analytics.
Problema nu este comună, însă şi acest lucru arată o lipsă de profesionalism din partea agenţiilor SEO care, în loc să îşi coordoneze resursele pentru a atrage clienţi noi, recurg la acţiuni ce influenţează negativ clientul.
Ca să revenim, de la o agenţie SEO ar trebui să te asiguri că:
- ai acces de tip proprietar la conturile de Google Analytics şi Google Search Console
- ai acces white label la o aplicaţie de tracking a sănătăţii campaniei SEO
- ai acces white label la un tool de project management în care să vezi timeline-ul SEO în format Kanban
- nu eşti păcălit de informaţiile înregistrate de tehnologiile de tracking
11. Frecvenţa întâlnirilor client / agenţie
Ultimul criteriu pe care îl menționăm este legat de întâlnirile dintre client şi agenţie. Mulţi clienţi se plâng că nu există comunicare între ei şi agenţie, nu le sunt explicate principiile şi planul.
În condiţiile în care anul 2019 a fost plin de update-uri gigant din partea Google, comunicarea este şi mai importantă.
Cum fiecare site este impactat pozitiv/negativ de update-uri, discuţiile dintre agenţii şi clienţi trebuie să fie personalizate şi specifice, nu generaliste.
Întâlnirile frecvente înseamnă totodată şi construirea unei relaţii de business între agenţie şi client, relaţie care poate însemna schimb de informaţii & comunicare mai eficientă.
Bonus: Algoritm de calcul – Pitching agenţie SEO
Ţinând cont că am enumerat cele mai importante criterii privind modul de alegere a unei agenţii SEO, am decis să construim şi o formulă de calcul.
Aceasta îţi poate fi de ajutor, mai ales dacă ţii cont de mai mulţi factori, aşa cum tocmai ai aflat că este indicat să faci din conţinutul acestui articol.
Nu toate criteriile sunt cuantificabile numeric, însă am selectat şi am construit ceva relevant, care să te ajute să iei cea mai bună decizie pentru businessul tău.
Tabelul arată precum mai jos şi poate fi accesat prin acest link: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1n8D8rtuWsWNyI4_vTihdLfrv_l1jRK_1TGxcLqHwgW0/edit?usp=sharing
Adaugă-l la bookmark, posibil să ai nevoie de el mai târziu!
Aşadar, ţine cont de sfaturile primite dacă vrei să ai parte de o colaborare profesionistă, de încredere, care să contribuie considerabil la succesul afacerii tale!