Durata citire articol - 20 min.
Ce poate fi mai ușor în ziua de azi decât să faci o poză și să o încarci pe Facebook sau pe Instagram? Într-adevăr, fără să ai nevoie de cunoștințe IT sau competențe de fotograf, poți comunica întregii lumi, oricât și oricând te lasă creativitatea, cine ești tu sau firma ta, ce dorești să transmiți sau doar simple noutăți. Conținutul vizual nu doar că domină scena rețelelor sociale, ba chiar a și conturat-o, suficient încât o imagine sau un videoclip să fie cea mai viabilă opțiune, mai ales dacă vrei să lași și un impact prin postările tale.
Dacă acum 14 ani pozele la definiție înaltă erau un moft pentru cei cu posibilități, azi, într-o scenă atât de competitivă pentru atenția utilizatorului, rezoluția HD și aspectul impecabil au devenit standarde. Cu toate acestea, nicio platformă nu îți permite să te întinzi cu poze de zeci de megabiți și rezoluții de billboard-uri. Pe web totul trebuie să fie optimizat.
Mergi direct la informația care te interesează cu un click pe aceste secțiuni.
Până să intrăm în detalii, iată cum se raportează antreprenorii români la promovarea pe rețelele de socializare și cum arată situația actuală a utilizării acestora de către firmele din România:
1. Promovarea pe Social Media în România
Cuprins
Dacă oricine poate să încarce o poză pe Facebook, calitatea acestui tip de conținut însă, își impune tot mai mult punctul de vedere. Astfel, există și o diferențiere clară între utilizatorul care dorește să expună o poză din vacanță și cel care vrea să impresioneze și, în același timp, să monetizeze eventual, impresiile prin trafic sau aprecieri. Un studiu realizat de Data Reportal pe ianuarie 2023 (mergi la pagina 54) ne expune principalele motive pentru care românii folosesc social media:
Majoritatea informațiilor consumate de către români sunt preluate din mediul online și social media, însă principalul motiv pentru care aceștia folosesc rețelele de socializare este pentru a ține legătura cu prietenii și familia.
Facebook și WhatsApp sunt în capul listei în ceea ce privește consumul general de informații de pe rețelele de socializare care au pătruns cel mai bine în România.
Conform unui studiu Statista, în 2023, în România erau 13,5 milioane de utilizatori de rețele sociale. Platforma de socializare cu cea mai mare acoperire publicitară a fost YouTube – 13,5 milioane, urmată de Facebook – 9,55. Twitter a avut cea mai mică acoperire, de 1,25 milioane.
În România, Facebook se află pe locul al doilea în topul aplicațiilor de social media, fiind utilizată de 87% dintre utilizatori și având potențialul de a atinge o audiență publicitară de 9,55 milioane de utilizatori. Pe lângă menținerea legăturii cu alte persoane prin Facebook Messenger, această platformă de socializare exercită o influență semnificativă datorită capacității sale de a permite partajarea conținutului. Facebook este considerată cea mai utilizată sursă de informații pentru companiile românești.
În pofida poziției de lider în ceea ce privește numărul de utilizatori, popularitatea platformei Facebook este în scădere treptată în favoarea altor platforme precum Instagram sau TikTok. De exemplu, în ceea ce privește utilizarea rețelelor sociale în funcție de grupul țintă, Facebook rămâne mai popular și mai accesibil în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani. În schimb, Instagram câștigă tot mai multă notorietate, în special în rândul tinerilor de douăzeci de ani, datorită conceptului său reușit de partajare a fotografiilor și a videoclipurilor. Cu toate acestea, deși numărul utilizatorilor Facebook din România este aproximativ dublu față de numărul utilizatorilor Instagram, ultimul are o rată mult mai mare de implicare în ceea ce privește partajarea fotografiilor și a poveștilor.
2. Ce detalii tehnice de bază trebuie să știi și care sunt criteriile pentru calitatea unei poze
Faptul că majoritatea firmelor recurg la paginile lor de Facebook și Instagram aproape exclusiv pentru a-și spori popularitatea, nu este o informație nouă, dar mai degrabă o informație care te poate ajuta să-ți dai seama cât de competitiv devine spațiul publicitar. Dincolo de ochiul artistic, mesaj și alte aspecte care țin de creativitate, oricine trebuie să cunoască câteva lucruri de bază despre specificațiile imaginilor. Tocmai pentru a înțelege mai ușor ce înseamnă informațiile pe care le vei putea vedea în continuare, iată câteva noțiuni introductive:
2.1. Rezoluția imaginii și ce trebuie să știi despre acest factor
Această caracteristică a unei imagini poate fi explicată într-o singură propoziție: Rezoluția înseamnă, pur și simplu, cât de mult detaliu există într-o poză. Rezoluția digitală și de pe Web este exprimată în Pixeli (din moment ce vorbim despre imagini digitale) per Inch sau PPI. Acest indice îți spune câți pixeli se află în fiecare inch (2.54 centimetri). De mulți ani încoace și probabil și de acum încolo, 72 este standardul pentru orice fotografie pe web și, mai ales, pe aproape toate rețelele de socializare.
Există într-adevăr tot felul de dispute dacă acest standard de 72 de ppi chiar influențează cu ceva imaginea sau este doar o recomandare pentru a putea crește compatibilitatea cu mai multe tipuri de ecrane.
Cu toate acestea, W3schools ne arată în statisticile lor că, până în acest moment, majoritatea utilizatorilor au un ecran Full HD, adică 1920×1080. Acest lucru înseamnă că un ecran obișnuit de laptop sau de telefon poate să-ți arate mult mai multe detalii decât ar putea o rezoluție de 72 de ppi.
2.2. Raportul de aspect: Ce este și sub ce forme îl vei găsi
Raportul de aspect reprezintă relația proporțională dintre lungimea și înălțimea unei imagini.
Sub această formă vei găsi orice imagine pe internet sau în print, însă, pentru rețelele de socializare, forma sub care vei regăsi o astfel de imagine diferă destul de mult. Astfel, iată cum arată aceeași imagine în mai multe raporturi de aspect comune, atât pentru Facebook, cât și pentru Instagram.
- Raportul de aspect 1.91:1
O poză cu un astfel de aspect este foarte comună pentru aproape toate platformele de social media. Poți observa cum s-a renunțat puțin la laturile din lungimea pozei, astfel imaginea se afișează mai bine drept o poză din feed și poate fi vizionată mai ușor în landscape atât pe mobil, cât și pe desktop.
- Raportul de aspect 2.7:1
Cam așa arată orice fotografie de copertă de pe Facebook, laturi foarte înghesuite și generozitate în lățime. Din câte poți observa, o bună parte din imaginea inițială lipsește acum, așa că este nevoie de o atenție sporită pentru a alege ce parte din imagine vrei să păstrezi și la ce poți renunța.
- Raportul de aspect 3:1
Chiar mai turtită este o imagine de Header pentru Twitter de exemplu, unde aspectul 3:1 înlătură considerabil de mult din imaginea inițială, astfel, mai rămâne doar detaliul principal (cabana) și puțin context.
- Raportul de aspect 1:1.67
Cam orice postare sau postare evidențiată de pe Facebook va avea un astfel de aspect. Seamănă destul de mult cu 1:91.1 sau cu 16:9, dar este ușor mai pătrățos, din moment ce este mai apropiată de 1:1 (aspect pătrat).
- Raportul de aspect 1:1
Raportul de 1:1 înseamnă că atât lățimea, cât și înălțimea unei imagini sunt egale. Acest tip de aspect este cel mai folosit pentru imaginile de profil de pe Facebook sau pozele de pe Instagram.
- Raportul de aspect 4:5
O imagine care arată astfel este o alternativă la clasicul 16:9, cel puțin pentru Instagram. A nu se confunda cu bătrânul 4:3.
Acestea ar fi toate raporturile de aspect despre care ai nevoie să știi în ceea ce privește social media.
2.3. Formatul imaginilor: Ce trebuie să cunoști despre acest detaliu foarte important
În ceea ce privește formatul, tot ce trebuie să știi este că mereu vei avea de ales între PNG și JPEG. Foarte sumar explicat, lucrurile stau în felul următor:
- JPEG
- Păstrează calitatea imaginilor;
- Cel mai bun format pentru poze simple;
- Foarte eficient la mărime/file size (poți obține poze care să se vadă bine chiar și la 100kb).
- PNG
Aceeași imagine în PNG, dar de 6 ori mai mare:
- Foarte bun pentru grafică sau imagini cu mult text sau desene;
- Are dimensiuni mult mai mari față de JPEG;
- Păstrează cele mai multe detalii care nu se pierd în ulterioare modificări ale pozei (lossless).
Important!
- GIF
Nu te aștepta la imagini de calitate foarte bună sau peste medie dacă vrei să încarci un gif făcut de tine. O animație GIF are doar 256 de culori și o rezoluție destul de limitată, iar adesea arată mult sub așteptări.
Acum că ai aflat câteva lucruri de bază despre ce factori influențează calitatea pozelor, urmărește în continuare această listă unde vei putea vedea standardele și recomandările pentru fiecare tip de poză de pe Facebook și Instagram.
3. Dimensiuni poze Facebook
Facebook, dintre toate rețelele de socializare, are cea mai diversă categorisire a pozelor care se regăsesc pe această platformă. Evident, există specificații pentru oricare dintre acestea, specificații pe care va trebui să le respecți dacă îți dorești să ți se afișeze imaginea cât mai optim pentru ceilalți utilizatori. În continuare, vei putea vedea care sunt dimensiunile potrivite pentru următoarele tipuri de imagini de pe Facebook:
3.1. Dimensiuni poză de profil Facebook
Odată ce îți încarci fotografia de profil, publicul o va vedea la 170×170 pixeli pe desktop, 128×128 pixeli pe smartphone și 36×36 pixeli pe majoritatea telefoanelor cu caracteristici.
Dacă ai un logo sau un text în fotografia de profil, ia în considerare încărcarea acestuia ca fișier PNG și nu ca JPG.
- Raportul de aspect necesar: 1:1
- Format: JPG, PNG, GIF
De asemenea, toate fotografiile de profil vor fi convertite într-o ramă rotundă, astfel, colțurile nu vor mai fi vizibile din prima (ai grijă, așadar, unde îți poziționezi subiectul).
Notă: Da, poți să-ți setezi un GIF micuț pentru profil!
3.2. Dimensiuni fotografie de copertă Facebook
- Dimensiune recomandată: 851×315 px
- Dimensiune minimă: 400×150 px
- Raport de aspect: 16:9
- Dimensiune display desktop: 820×312 pixeli
- Dimensiune display smartphone: 640×360 pixeli
- Dimensiune ideală: mai puțin de 100 kb
- Format: RGB, JPG, PNG
Probabil te întrebi ce e cu RGB la format, ei bine, un alt detaliu în ceea e privește imaginea este profilul de culoare, dar, din moment ce toate editoarele foto au această opțiune de a exporta în sRGB, nu prea mai ai alte opțiuni de a alege, mai ales că acest profil este cel mai cunoscut. De asemenea, dacă poza de copertă este o fotografie artistică sau o poză normală, folosește mai bine JPEG. Dacă ai o grafică, mult text sau un desen grafic, folosește PNG.
3.3. Dimensiuni poze din cronologie (Timeline)
- Dimensiune recomandată: 1200×630 px
- Dimensiune minimă: 600×315 px
- Raportul de aspect necesar: 1.91:1
- Format recomandat: RGB, JPG, PNG
Acesta este cel mai comun format de fotografie pe care îl vei putea vedea pe Facebook. Pozele din Timeline apar atât pe pagina ta de profil în cronologia de activitate, cât și în Newsfeed sau postările pe care le faci. Astfel, orice postare ai face pe Facebook, în care vei include și o imagine, poți fi sigur că aspectul acesteia va urma specificațiile de mai sus.
Cât despre comprimarea pe care o face Facebook pentru pozele postate, încearcă să te încadrezi în 100 de kb. (Dacă încarci poze profesionale de 5+ MB, te poți alege cu surprize, unde calitatea inițială a imaginii să fie distrusă).
3.4. Dimensiuni poză evidențiată (Highlighted Image) Facebook
- Dimensiune recomandată: 1200×717 px
- Raportul de aspect necesar: 1:1.67
- Format recomandat: JPG, PNG
O imagine evidențiată este cea care apare pe cronologia ta sau în feed-ul prietenilor atunci când are loc un eveniment memorabil în viața ta sau a paginii pe care o administrezi.
De exemplu, pe Facebook toată lumea știe cum arată o poză evidențiată atunci când cineva declară că este într-o relație cu un/o prieten/ă. Acea poză va rămâne în cronologia ta sau a prietenului sub forma unei poze evidențiate. Aceasta, împreună cu fotografia de cronologie sunt cele mai mari categorii de poze personale pe care le poți găsi pe Facebook.
3.5. Dimensiuni poză de eveniment pe Facebook
- Dimensiune recomandată: 1200×628 px
- Raportul de aspect necesar: 2:1
- Format recomandat: JPG, PNG
Acesta este singurul tip de poză de pe Facebook care îți permite să lași o poză aproape exact cum ai încărcat-o. Posibilitatea de a avea o imagine full HD într-o postare pe Facebook este o oportunitate pentru aceia care vor să afișeze public detalii vizuale mai complexe decât o simplă poză personală.
Poza pentru un Eveniment pe Facebook oferă, de asemenea, și cea mai largă paletă de posibilități de dimensiuni, tocmai pentru a încuraja varietatea și pentru a fi mai permisiv cu cei care nu pot dispune de poze full HD.
3.6. Dimensiuni poze în link-uri pe Facebook
- Dimensiune minimă permisă a imaginii: 200×200 pixeli.
- Dimensiunea fișierului imagine nu trebuie să depășească 8 MB.
- Utilizează imagini care au cel puțin 1200×630 pixeli pentru cel mai bun afișaj pe dispozitive de înaltă rezoluție. Cel puțin, ar trebui să utilizezi imagini care au 600×315 pixeli pentru a afișa postări pe paginile de link cu imagini mai mari.
- Dacă imaginea ta este mai mică de 600×315 px, va fi afișată în continuare în postarea din pagina de link, dar dimensiunea va fi mult mai mică.
- Raportul de aspect al imaginilor: 1,91:1
3.7. Dimensiuni poze Stories pe Facebook
- Dimensiune recomandată: 1080×1920 px
- Raportul de aspect necesar: 9:16
- Nu alege o imagine cu o lățime mai mică de 500 de pixeli.
- Pentru Stories cu text, ia în considerare să lași 14% din partea de sus și de jos fără text (adică 250 de pixeli).
Acestea ar fi principalele tipuri de poze și dimensiunile pentru platforma socială Facebook. Informațiile de mai sus pot fi foarte ușor folosite ori de câte ori vei avea nevoie să îți pui la punct pagina personală sau afacerea pe Facebook. Cu toate acestea, ceea ce ai văzut mai sus nu sunt singurele tipuri de imagini care ocupă spațiul dintr-un tab de Facebook. Reclamele și bannerele de pe această rețea de socializare sunt în egală măsură un alt aspect de luat în considerare, mai ales dacă ceea ce urmărești este să-ți promovezi afacerea.
Iată în continuare câteva standarde de dimensiuni pentru reclamele de pe Facebook:
4. Dimensiuni poze pentru reclamele pe Facebook
Pe lângă pozele obișnuite, Facebook, din moment ce întâlnește interesele a 2 miliarde de oameni, reprezintă și un punct de interes pentru cei care vor de la pagina lor ceva mai mult decât simpla socializare. Posibilitatea de a putea fi vizibil pentru un număr atât de mare de persoane, în mod instantaneu, personalizat și, mai ales, cu acuratețea pe care înainte o știai doar de la Google, a însemnat o oportunitate perfectă pentru publicitate. Tocmai de aceea, reclamele și secțiunea de Marketplace au permis acestei platforme să devină o piață de desfacere pentru advertiseri și firme deopotrivă.
Dacă și tu te numeri printre cei care au în plan să înceapă o campanie pe Facebook sau printre cei care fac acest lucru deja, imaginile reprezintă forma cu care te adresezi potențialilor clienți. Astfel, iată în continuare o serie de specificații tehnice pentru dimensiunile imaginilor pentru diferitele tipuri de reclame de pe Facebook.
4.1. Dimensiuni fotografii pentru reclamele din Feed de pe Facebook
- Dimensiune recomandată: cel puțin 1080×1080 px
- Dimensiune minimă: 600×600 px
- Raportul de aspect: 1.91:1 până la 1:1
- Dimensiune maximă a unei fotografii: 30 MB
- Format recomandat: JPG, PNG
Aceasta este reclama standard pe care o poți vedea oricând pe Facebook. Oricine pornește să își promoveze produsele sau afacerea prin Facebook, cel mai probabil va fi văzut prin intermediul acestui tip de imagini, care se integrează cât se poate de nativ în feed-ul tău de știri și noutăți.
4.2. Dimensiuni poze pentru reclamele tip carusel de pe Facebook
- Dimensiune recomandată: cel puțin 1080×1080 px
- Dimensiune minimă: 600×600 px
- Raportul de aspect necesar: 1:1
- Format recomandat: JPG, PNG
Pozele pătrate devin tot mai populare pe rețelele de socializare, astfel, chiar și una dintre cele mai performante tipuri de reclame folosește un raport de aspect 1:1 pentru a expune un șir de imagini. O dimensiune recomandată de 1080 pe 1080 de pixeli ar trebui să-ți indice clar că orice poză de produs pe care o vei încărca în caruselul de poze trebuie să fie cel puțin full HD.
O altă mențiune importantă este faptul că ai dreptul să expui de la 2 imagini până la 10. Astfel, vei putea să-ți afișezi o întreagă colecție sau o întreagă gamă de produse într-o singură reclamă!
4.3. Dimensiuni poze pentru reclamele din coloana de pe partea dreaptă (Desktop)
- Dimensiune recomandată: cel puțin 1200×1200 px
- Dimensiune minimă: 254×133 px
- Raportul de aspect necesar: 1:1
- Format recomandat: JPG, PNG
Această categorie de reclame de pe Facebook se deosebește destul de mult față de restul, prin faptul că este sticky (adică rămâne afișată în partea dreaptă a ecranului în timp ce tu dai scroll). De asemenea, cu toate că pare afișată la dimensiuni mai mici decât o poză dintr-o reclamă din feed, specificațiile tehnice rămân aceleași. Ai mare grijă la cantitatea de text din imagine.
4.4. Dimensiuni fotografii pentru Facebook Marketplace
Pe Facebook Marketplace găsești două tipuri de fotografii pe care trebuie să le reții: Pozele de produse și Reclamele. Acestea au, însă, specificații diferite. În cazul unei reclame de pe Marketplace specificațiile sunt identice cu cele ale uneia de pe Feed:
- Dimensiune recomandată: cel puțin 1080×1080 px
- Dimensiune minimă posibilă: 600×600 px
- Raportul de aspect necesar: 1:1
- Dimensiune maximă a unei fotografii: 30 MB
- Format recomandat: JPG, PNG
Lucrurile se schimbă mai mult în cazul pozelor de produse, unde acestea trebuie să fie 1:1 (pătrate) și să aibă o rezoluție recomandată full HD:
- Dimensiune recomandată: 1200×1200 px
- Raportul de aspect necesar: 1:1
- Format recomandat: JPG, PNG
Chiar și în cazul acestor fotografii, încearcă pe cât posibil să nu le umpli cu text.
4.5. Dimensiuni poze pentru imaginile Facebook Stories Ads
- Dimensiune recomandată: 1080×1920 px
- Raportul de aspect necesar: 1:1
- Format recomandat: JPG, PNG
4.6. Dimensiuni fotografii pentru Articole Instant
- Dimensiune recomandată: 1200×1200 px
- Raportul de aspect necesar: 1.91:1 până la 1:1
- Format recomandat: JPG, PNG
Acestea au fost specificațiile tehnice pentru majoritatea tipurilor de poze pe care le vei încărca pe Facebook. În cazul în care te întrebi „Cum rămâne cu Facebook Messenger?” este important de reținut că specificațiile sunt aceleași, HD și 16:9. Facebook, dintre toate rețelele sociale populare, are cele mai multe astfel de tipuri de imagini, din moment ce fiecare servește unui scop diferit.
Totuși, în România cel puțin, reclamele din social media nu prosperă doar pe Facebook, din moment ce Instagram este o variantă care a prins extrem de bine la publicul autohton. În continuare vei putea vedea specificațiile pentru pozele de pe Instagram:
5. Dimensiuni poze Instagram
Pentru a înțelege ce impact au avut imaginile pentru rețelele de socializare, nu trebuie decât să întrebi pe cineva din jurul tău dacă are un cont pe Instagram. Spre deosebire de Facebook, totul constă în poze și videoclipuri, iar în România, acest obicei, care este însăși Instagramul, a pătruns tot mai stabil printre preferințe.
Pozele de pe Instagram vin într-o varietate mai mică decât pe Facebook, unde nu mai avem câte un tip de afișare pentru fiecare categorie de postare. În schimb, ai de-a face doar cu patru categorii importante: Fotografia de Profil, Fotografia de Thumbnail afișată pe profilul tău, Fotografia din Feed și evident, Story-ul! De asemenea, pe Instagram, calitatea pozelor este primordială!
Iată în continuare o serie de specificații tehnice și indicații pentru pozele afișate pe Instagram, cât și pentru reclame:
5.1 Dimensiuni poză de profil Instagram
- Dimensiune recomandată: 320x320 px
- Raport de aspect: 1:1
Fotografiile de profil ale Instagramului sunt afișate la 110×100 pixeli, dar fișierele de imagine sunt stocate la 320×320 pixeli, așadar, asigură-te că încarci o imagine cel puțin atât de mare.
Nu există prea multe informații despre specificațiile pozelor de profil de pe Instagram, dincolo de dimensiune și raportul de aspect. Ceea ce înseamnă că vei putea încărca o imagine cu o rezoluție destul de mare, dar care va primi un crop pătrat pentru a se putea potrivi la fix cu aspectul impus de către platformă.
Un lucru notabil aici este faptul că atât încadrarea subiectului în fotografie, cât și ușurința de a recunoaște ceea ce este în acea poză sunt factori foarte importanți pentru alegerea unei poze de profil pe Instagram.
5.2. Dimensiuni poză de Thumbnail Instagram
- Dimensiune recomandată: 161×161 px
- Raport de aspect: 1:1
Imaginează-ți aceste fotografii ca un șir de poze de profil, în sensul că toate sunt afișate la o dimensiune destul de mică, sunt foarte utile pentru a crea o primă impresie, dar nu expun detalii, cel puțin până nu dai click pe ele.
Toate aceste poze vor fi expuse sub un aspect pătrat, adică 1:1, ceea ce înseamnă că mereu va trebui să fii atent unde îți poziționezi subiectul în fotografii, altfel, fie vei vedea porțiuni lipsă sau figuri și fețe alungite.
Așadar, dacă vrei să exprimi ceva foarte rapid și eficient prin pagina ta de Instagram, încearcă să iei în calcul și acest tip de imagini.
5.3. Dimensiunea unei poze de pe Instagram
- Dimensiune standard recomandată: 1080×1080 px
- Raport de aspect standard: 1:1 sau 1.91:1, dar și 4:5 dacă imaginea este tip profil (afișată vertical)
- Landscape: 1080 x 566 pixeli
- Portrait: 1080 x 1350 pixeli
- Square: 1080 x 1080 pixeli
Aceasta este fotografia standard de pe Instagram, pe care o poți accesa fie prin feed, fie prin deschiderea fotografiilor de thumbnail de pe un profil. Calitatea full HD a imaginii este obligatorie, tocmai din acest motiv sunt recomandate dimensiuni de cel puțin 1080×1080. Totuși, imaginea nu va fi afișată așa, iată de ce:
Aspectul de 1:1 și dimensiunea de 1080×1080 nu sunt singurele specificații după care sunt afișate pozele de pe Instagram. Chiar cei de la Instagram recomandă ca în cazul în care folosești fotografii în aspect profil, adică verticale, optează pentru un raport de 1.91:1 sau 4:5 precum și o dimensiune de 1080×1350 pixeli.
Mai mult decât atât, Instagram nu va afișa pozele la aceeași dimensiune pe care o are poza înainte de a o încărca. Astfel, este bine să știi faptul că, în mod normal, imaginile îi vor fi afișate unui utilizator ca 612×612 px, în feed drept 510×512 px, iar pentru mobil și alte variații de afișare se poate ajunge chiar și la 409×409 sau 204×204 de pixeli.
5.4. Dimensiune poză de Story pe Instagram
Imaginează-ți că acest tip de fotografie a apărut înainte pe Snapchat, dar a prins cu adevărat popularitate pe Instagram, iar ulterior a apărut și pe Facebook. Oricum, acestea funcționează la fel pentru toate platformele, adică o poză care este afișată pentru o anumită perioadă de timp și care va fi ștearsă după 24 de ore. În principiu, nu ar trebui să-ți faci griji pentru conținutul efemer, cu toate acestea…
Story-ul de pe Instagram este popular, adică peste 300 de milioane de oameni folosesc acest tip de conținut, ceea ce îl face o oportunitate pentru advertiseri. Uite ce trebuie să știi:
- Dimensiune recomandată: Full HD 1080x1920px
- Raport de aspect: 9:16
Chiar dacă durata de viață și expunere a pozei dintr-un story este foarte scurtă, impactul trebuie să fie mare. Din acest motiv, Instagram și Facebook nu-și mai fac griji pentru optimizarea bazei lor de date și a serverelor dacă poza va fi ștearsă. Așadar, ești liber să mergi cât de mult vrei în specificații tehnice de fotograf și calitate cât mai mare. Desigur, în limitele algoritmului de compresie al acestor platforme sau până în limita a 4 Gb, ceea ce este mult oricum.
6. Dimensiuni pentru imaginile din reclamele de pe Instagram
În mare parte, specificațiile sunt similare cu cele pe care le-ai văzut deja pentru Facebook, iar în ceea ce privește reclamele tip carusel, poți folosi aceleași noțiuni de mai sus din secțiunea pentru Facebook. De asemenea, pentru reclamele din Story-urile de pe Instagram, specificațiile sunt aceleași cu cele ale unui story obișnuit.
Cea mai comună formă de publicitate de pe Instagram o vei regăsi sub forma imaginilor din feed, care se împart în trei aspecte diferite: Aspect Pătrat, Vertical și Orizontal. Toate aceste tipuri de afișare înseamnă specificații diferite pentru fiecare tip de imagine. Astfel, iată care sunt specificațiile pe care trebuie să le ai în vedere:
6.1. Dimensiuni pentru reclamele de pe Instagram cu aspect pătrat (Square)
- Dimensiuni recomandate: 1080×1080 px
- Raport de aspect necesar: 1:1
6.2. Dimensiuni pentru pozele folosite în reclamele afișate în plan orizontal (Landscape)
- Dimensiuni recomandate: 1080×566 px
- Raport de aspect necesar: 1.91:1
6.3. Dimensiuni pentru reclamele de pe Instagram afișate vertical (Portrait)
- Dimensiuni recomandate: 1080×1350 px
- Raport de aspect necesar: 4:5
Vei observa că toate, într-un fel, împărtășesc aceleași specificații, doar că sunt adaptate pentru raportul de aspect la care sunt afișate. Ceea ce trebuie să reții, însă, este faptul că vei avea nevoie de fotografii de cel puțin 1080 de pixeli pentru a putea încărca reclame viabile pentru standardele de azi. De asemenea, un sfat general ar mai fi să ai grijă la cantitatea de text și la raportul de aspect, deoarece Instagram va face crop automat imaginilor, ceea ce nu este de dorit întotdeauna.
Concluzii:
Acestea au fost specificațiile pentru dimensiunile imaginilor de pe Facebook și Instagram, precum și alte specificații generale pentru imaginile cel mai des întâlnite pe aceste rețele de socializare. Indiferent că ești printre cei care urmează o campanie de Facebook/Instagram ads sau că vrei să-ți pui la punct conținutul de pe aceste platforme sociale, informațiile din acest articol te vor ajuta să-ți optimizezi la un nivel mai profesionist calitatea conținutului pe care îl expui celorlalți.
Dacă nu ai tras singur concluzii în urma acestui articol, printre cele mai importante informații pe care le poți pune în aplicare ar fi următoarele:
- Dimensiunea unei poze influențează și mărimea fișierului acesteia, adică o poză full HD va avea mai mulți Mb decât una de o rezoluție mai mică.
- Pentru poze artistice, complexe, cu multe culori și detalii, folosește JPEG. Pentru text, grafică, logo-uri sau lettering, folosește PNG.
- Raportul de aspect nu doar că determină felul în care este afișată o imagine, dar te poate ajuta să evidențiezi mai bine subiectul imaginii. De exemplu, aspectul tip portret este foarte bun pentru a ilustra persoane, iar cel Landscape este foarte util pentru peisaje sau planuri de ansamblu și planuri generale.
- Rezoluția (cea cu ppi) nu merită luată în considerare foarte mult, din moment ce pe web nu putem vorbi de raștri. Cu toate acestea, un standard bun pentru a-ți putea face conținutul ușor de vizualizat pe orice tip de ecran ar fi cel de 72 de ppi.
- În afară de poza de profil de pe Facebook și alte câteva întrebuințări foarte nișate, formatul GIF încă nu te va ajuta prea mult pe social media, din moment ce videoclipurile sunt o alternativă mult mai bună. În schimb, JPEG și PNG vor fi singurele formate de care trebuie să știi.
În SEO, deseori se amintește sintagma ”Content is King” sau ”Conținutul este Suprem”, ceea ce devine tot mai adevărat, mai ales pe măsură ce semnalele și prezența pe social media a unui business sau a unui brand devin factori pe care Google îi ia în considerare atunci când decide cine răspunde mai corect, mai acurat și mai sigur la nevoile unui utilizator pe web. Imaginile, pe lângă textul clasic, sunt o formă de conținut râvnită, cel puțin în egală măsură de către public, astfel, printre factori precum sugestivitatea, imaginile trebuie livrate în mod optim pentru a fi cât mai utile celor care le vizualizează.