Influencer Marketing: Cum să Dezvolți o Strategie Solidă în 2023

Durata citire articol - 15 min.

influencer 4492841 960 720

Influencer marketing reprezintă o metodă puternică de promovare a produselor sau serviciilor în era digitală. Prin colaborarea cu influenceri relevanți din industria ta, poți ajunge la o audiență mai largă și mai interesată de produsul tău.

Ce este un influencer? O persoană care are puterea de a influența deciziile de cumpărare ale altor oameni datorită autorității, cunoștințelor, poziției sau relației sale cu publicul său. Un influencer are un număr mare de urmăritori pe social media și este recunoscut pentru stilul lui unic de a prezenta produse sau de a face recomandări de produse către publicul lor.

În acest articol, vom explora modul în care marketingul prin influenceri poate fi utilizat eficient în strategia ta de business și cum poți alege influencerii potriviți pentru a-ți atinge obiectivele.

Ce este Influencer Marketing

Marketingul prin influenceri implică angajarea unor creatori de conținut de nișă pentru a îmbunătăți gradul de cunoaștere a mărcii, a crește traficul și a transmite mesaje către publicul țintă al brandului. Această colaborare între mărci și creatori este cea care le permite companiilor să-și extindă acoperirea în rândul clienților ideali.

Influencerii sunt de obicei experți într-un anumit domeniu, cărora li se adresează urmăritorii dedicați de pe rețelele sociale pentru mai multe informații și sfaturi despre un anumit subiect. Aceștia sunt sponsorizați și compensați de către branduri prin plăți sau beneficii cum ar fi un produs gratuit sau un discount mare, în schimbul unei promovări oficiale distribuite pe paginile lor de social media.

Socmed Day 2 01

Statistici Influencer Marketing 2022-2023

🔥 Industria de influencer marketing va crește la aproximativ 21,1 miliarde de dolari în 2023.

🔥 63% intenționează să utilizeze AI pentru executarea campaniilor de marketing prin influenceri, iar 2/3 dintre aceste branduri vor folosi AI pentru a identifica influencerii.

🔥 80% dintre consumatori caută recomandări de produse și servicii de la creatorii și influencerii rețelelor sociale. Odată cu creșterea personalizării și înclinația brandurilor spre a spori autenticitatea și încrederea, consumatorii devin din ce în ce mai interesați să asocieze mărcile cu figuri populare și lideri de opinie.

🔥 Aproape 60% dintre influenceri au simțit că s-au confruntat cu discriminarea în 2022.

🔥 Specialiștii în marketing realizează parteneriate cu influenceri și creatori de conținut celebri, 51% ajungând la concluzia că influencer marketing îi ajută să atragă consumatori mai buni, însă costurile de achiziție cresc pe toate canalele digitale.

Din acest motiv, relația cu clienții aflați deja în portofoliu devine esențială pentru a încuraja achizițiile repetate și pentru a consolida brandul în mintea consumatorilor actuali.

🔥 71% din respondenți recunosc că au crescut cantitatea de conținut pe care îl produc și îl distribuie.

🔥 Motorul creșterii este conținutul video în comunicare și publicitate. Ponderea TikTok din cheltuielile de marketing crește rapid, însă Instagram (Reels & Stories) are încă peste 50% din bugetele de marketing pentru influenceri.

🔥 67% dintre respondenții care au alocat un buget pentru influencer marketing intenționează să-și crească acest buget în 2023.

🔥 23% dintre respondenți intenționează să cheltuie mai mult de 40% din întregul buget de marketing pe campanii cu influenceri.

🔥 Există o preferință crescută pentru lucrul cu influenceri mici (nano – 39% și micro – 30%) înaintea macro-influencerilor scumpi (19%) și a celebrităților (12%).

🔥 Acum este o regulă să plătești influencerii (42%), în loc să le oferi un produs gratuit (30%).

🔥 Instagram este încă cea mai utilizată platformă pentru marketingul prin influenceri, urmată de TikTok. Cu toate acestea, cel mai rapid canal de creștere pentru acest tip de marketing este TikTok în 2022.

🔥 În ceea ce privește cheltuielile pentru influencer marketing, acestea se estimează că vor crește cu 23,4% și 15,9% pe an în 2023 și 2024. Venitul total estimat până în 2024 pentru cheltuielile de marketing prin influenceri ar fi de 7,14 miliarde USD (față de 4,99 miliarde USD în 2022).

🔥 Specialiștii în marketing vor cheltui de aproape două ori mai mult pe marketingul prin influenceri pe TikTok până în 2024, comparativ cu 2022. Va fi cheltuită o sumă estimată de 1,32 miliarde de dolari, fiind de aproape zece ori mai mare decât cheltuielile din 2020.

🔥 71% dintre marketeri au menționat că atât calitatea clienților, cât și a traficului din marketingul prin influenceri este mai bună decât alte surse de marketing. Doar 6% dintre specialiști nu sunt de acord că acest tip de marketing generează perspective de bună calitate.

🔥 89% dintre specialiștii în marketing menționează că văd rentabilitatea investiției din programele lor de influencer marketing. Doar 11% dintre aceștia spun că marketingul prin influenceri are performanțe mai slabe decât alte canale. Noi considerăm că rentabilitatea investiției este subiectivă. Fiecare marketer își măsoară succesul în mod diferit.

În concluzie, Instagram este cel mai folosit mijloc pentru influencer marketing, după cum ne arată cifrele. Peste 90% dintre campaniile de marketing prin influenceri sunt pe Instagram, chiar dacă Instagram are mai puțini membri activi decât Facebook și chiar mai puțini decât TikTok în unele țări.

Pe de altă parte, TikTok acaparează tot mai mult E-commerce-ul. În 2023 va fi lider în Social Commerce și Live Shopping.

Dacă ești curios să afli mai multe despre promovarea prin TikTok Ads, citește și: https://limitless.ro/blog/tiktok-ads/.

Elements Business 17

Cât Câștigă în Medie un Influencer?

Cât de mult câștigă în medie creatorii din parteneriatele de brand pe platformele sociale? Pe baza unei analize a peste 850 de influenceri, realizată de Glewee, iată o defalcare a câștigurilor influencerilor pe fiecare canal al brandului:

• Youtube: Influencerii câștigă în medie 425 USD pe videoclip, 250 USD pe menționare de produs și 200 USD pe link în descriere.
• Instagram: Creatorii câștigă 225 USD pe postare în feed, 175 USD pe Instagram reel și 100 USD pe story.
• Facebook: Aceștia câștigă în medie 175 USD pe postare în feed și 100 USD pe story.
• TikTok: Câștigă în medie 175 USD pe postare în feed.
• Twitter: Creatorii câștigă în medie 175 USD pe quote tweet, 100 USD pe tweet și 100 USD pe retweet.

Potrivit estimărilor MOCAPP, valoarea pieței de publicitate digitală din România este de 377 milioane de euro, iar ritmul de creștere este de 13%. În ceea ce privește piața de influencer marketing din Europa, se estimează că volumul de afaceri realizat cu ajutorul creatorilor de conținut din România este de aproximativ 8-12 milioane de euro pe an.

MOCAPP și HypeAuditor au efectuat un studiu care se concentrează pe costurile și eficiența campaniilor de marketing cu ajutorul influencerilor de pe platforma Instagram, având în vedere creatorii de conținut din România. Această analiză a fost realizată pe un eșantion de 9.216 conturi Instagram ale influencerilor români.

Chiar dacă există diferențe semnificative în ceea ce privește dimensiunea pieței de influencer marketing, un creator de conținut din România câștigă în medie între 60 și 1.400 euro per postare, în cazul influencerilor care au o audiență de peste 100.000 de urmăritori pe Instagram.

PMT M521 04

Avantajele Marketingului Prin Influenceri

• Relevanța
Influencerii au o audiență specifică și sunt experți în nișele lor, ceea ce înseamnă că mesajul tău de marketing va ajunge la publicul relevant și interesat.

• Credibilitate
Mulți influenceri au construit o relație de încredere cu urmăritorii lor, ceea ce face ca mesajele lor de marketing să fie mai credibile decât cele care vin direct de la branduri.

• Accesul la audiențe noi
Prin colaborarea cu influenceri care au o audiență diferită de a ta, poți să ajungi la noi clienți și să îți extinzi baza de urmăritori.

• Contribuie la creșterea din punct de vedere SEO
Deoarece linkurile reprezintă unul dintre cele mai importante criterii de clasare în Google, cu influencer marketing vei avea mai multe șanse să construiești backlinkuri pe măsură ce atingi un public mai larg. Există, așadar, un efect indirect asupra SEO, deoarece ajută la creșterea awareness-ului și la creșterea traficului.

• ROI mai ridicat
1 din 4 marketeri care folosesc în prezent marketingul prin influenceri raportează că oferă al doilea cel mai mare ROI dintre toate tendințele de marketing, astfel încât investițiile tale în influencer marketing nu vor fi irosite.

• Costuri mai mici
În comparație cu alte forme de publicitate, marketingul prin influenceri poate fi mai ieftin și poate avea un impact mai mare.

• Îmbogățirea strategiei de conținut
Nu este simplu să produci continuu conținut fresh și relevant. În momentele în care nu ai idei sau întâmpini un blocaj, influencer marketing te poate ajuta să depășești aceste perioade mai puțin plăcute.

Influencerii care sunt familiarizați cu producerea de conținut captivant și de calitate pentru a interacționa zilnic cu urmăritorii lor îți vor aduce beneficii semnificative în cazul în care vei semna un acord de co-creare de conținut.

• Creșterea implicării
Mesajele de marketing prin influenceri pot să genereze un nivel mai mare de engagement din partea urmăritorilor, inclusiv prin comentarii, distribuiri și acțiuni de cumpărare.

• Creșterea vizibilității
Prin partajarea conținutului tău de marketing prin influenceri, poți să crești vizibilitatea brandului și să atragi atenția asupra produselor și serviciilor tale.

• Influencerii inspiră achizițiile
33% dintre membrii generației Z au cumpărat un produs pe baza recomandării unui influencer în ultimele trei luni, astfel încât influencerii au capacitatea unică de a genera achiziții pentru afacerea ta, în special în rândul publicului mai tânăr.

• Poți stabili relații pe termen lung
Specialiștii în marketing spun că un avantaj al colaborării cu influenceri și creatori mai mici reprezintă o posibilitate de a dezvolta parteneriate pe termen lung.

Relațiile pe termen lung sunt benefice, deoarece cresc credibilitatea în fața unui public atunci când adepții lor văd că influencerii continuă să lucreze cu tine, să-ți folosească produsele și serviciile și au încredere că ceea ce folosesc le servește bine.

• Creșterea autorității brandului
Prin colaborarea cu influenceri care îți susțin valorile și mesajul de brand, poți să crești autoritatea și reputația brandului tău.

• Influencerii te ajută să distribui conținut autentic într-un mod uman
Marketingul prin influenceri nu te pune doar în fața publicului la care încerci să ajungi, ci te duce acolo într-un mod autentic și uman. Mesajele influencerilor apar ca o recomandare sau o mențiune de la o persoană reală care a construit o comunitate dedicată bazată pe încredere.

9 Digital marketing

Cum să Construiești o Strategie de Influencer Marketing

Te gândești să angajezi un influencer pentru brandul tău, însă nu știi de unde să începi? Poate fi dificil să-ți setezi niște obiective clare, să alegi ce tip de influencer este cel mai potrivit pentru businessul tău și ce pași trebuie să urmezi în cadrul unei strategii de influencer marketing. Noi suntem aici să te ajutăm să iei cele mai bune decizii.

1. Definește obiectivele

Înainte de a începe orice altă activitate, este esențial să stabilești obiectivele campaniei tale de influencer marketing. Acestea ar trebui să fie specifice, măsurabile, relevante și realizabile într-un interval de timp determinat. Câteva exemple de obiective pot fi: creșterea vânzărilor, creșterea brand awareness-ului, creșterea traficului pe site-ul web sau creșterea engagement-ului pe rețelele sociale.

🧐 Pune-ți următoarele întrebări:

 ▪️ Ce obiective trebuie să îndeplinesc?
 ▪️ Ce pot face pentru a urmări indicatorii cheie de performanță?
 ▪️ Cum voi analiza succesul campaniei mele?

Apoi vino cu răspunsuri clare și concrete. Nu uita că trebuie să ai un set solid de obiective pentru cele mai bune rezultate!

2. Stabilește publicul campaniei tale

Indiferent de tipul de influencer cu care lucrezi, publicul țintă va rămâne același. Influencerii pot avea moduri diferite de a intra în legătură cu publicul tău, însă obiectivele generale de marketing ale companiei tale și buyer personas nu se schimbă.

Colaborează cu echipa de marketing pentru a dezvolta și a afla cât mai multe informații despre cumpărătorii ideali. Acest lucru te va ajuta să identifici tipul exact de client pe care îl urmărești și să determini ce tip de influență și conținut îl va atrage cel mai mult pentru a te asigura că publicul țintă este aliniat cu cel al influencerului.

🧐 Pune-ți întrebările:

▪️ Cine este clientul ideal?
▪️ Cu ce probleme se confruntă?
▪️ Ce tipuri de platforme de social media folosește?

Răspunzând la aceste întrebări, vei putea ajunge la piața ta țintă într-un mod eficient.

51283417704 af96733552 b

image credit: https://www.microbizmag.co.uk/

3. Setează-ți bugetul și stabilește termenii campaniei

Definirea bugetului este esențială, deoarece îți ghidează opțiunile de creare și distribuire a conținutului. De pildă, dacă ai un buget limitat, poți alege să utilizezi un influencer independent, în loc de o agenție.

Decide cât vei investi în campania ta de influencer marketing și cum vei plăti influencerii. Poți opta pentru plăți pe postare, pe acțiune sau pe perioadă. Unii influenceri sunt de acord să fie plătiți folosind produse sau servicii gratuite.

Stabilește, de asemenea, termenii campaniei, cum ar fi: perioada, numărul de postări și mesajul pe care trebuie să-l transmită influencerii.

4. Alege un tip de campanie

Modul în care îți promovezi brandul printr-un influencer depinde de obiectivele tale și de preferințele publicului țintă.

După ce ți-ai stabilit publicul vizat pentru campanie și înțelegi pe deplin nevoile acestuia, trebuie să determini ce tip de campanii vrei să rulezi. Acestea ar trebui să inspire oamenii să învețe mai multe și să interacționeze cu conținutul tău, precum și să fie suficient de atrăgătoare pentru a determina un influencer să dorească să lucreze cu tine.

Câteva exemple tipice de campanii de influencer marketing includ:

✔️ Guest posting
✔️ Conținut sponsorizat
✔️ Mențiuni pe social media
✔️ Concursuri sau cadouri
✔️ Re-targeting
✔️ Co-creare
✔️ Competiții
✔️ Afiliați
✔️ Coduri de reducere

1

5. Identifică influencerii potriviți

Odată ce ai determinat tipul de influencer cu care vrei să lucrezi, este timpul să identifici influencerul potrivit pentru compania ta.

Conform unui sondaj realizat de HubSpot Blog Research, calitatea conținutului și implicarea sunt primii doi factori pe care specialiștii în marketing îi iau în considerare atunci când caută un influencer pe rețelele sociale. Numărul de urmăritori se află pe locul 5 pe listă, în spatele alinierii la valorile companiei și branding.

Caută influenceri care se potrivesc cu valorile și mesajele brandului tău și care au o audiență relevantă pentru campania ta de influencer marketing. Poți folosi instrumente de căutare de influenceri sau îi poți căuta manual prin intermediul rețelelor sociale sau a altor platforme.

🧐 Pune-ți următoarele întrebări:

▪️ Acest influencer și stilul lui de viață se potrivesc cu imaginea brandului meu?
▪️ Cine este publicul actual al acestui influencer?
▪️ Publicul meu țintă este activ pe platforma / canalul utilizat în principal de acest influencer?
▪️ A folosit acest influencer vreunul dintre produsele / serviciile mele înainte? Este un client?
▪️ Are o personalitate cu care vreau să lucrez?
▪️ Lucrul cu acest influencer se pretează la bugetul meu?
▪️ A lucrat cu vreunul dintre concurenții mei?
▪️ Ce așteptări are acest influencer de la mine?

O platformă care te poate ajuta să selectezi influencerii potriviți pentru tine și valorile brandului tău este: https://mocapp.net/. Ce face această platformă? Construiește un instrument pentru a simplifica colaborarea dintre branduri și influenceri. Îți oferă acces pe loc la peste 191.700 de date de la sute de influenceri.

6. Creează conținutul

În această etapă, ar trebui să determini dacă influencerul tău va crea conținut pentru campania ta pe cont propriu sau dacă îi vei oferi tu conținutul pe care să îl posteze.

Dacă alegi prima variantă, atunci împărtășește influencerilor o descriere detaliată a campaniei și a obiectivelor de marketing, iar mai apoi, lasă-i să creeze conținutul pe baza propriilor idei și stil personal. Asigură-te că mesajul și valorile brandului sunt integrate în conținut.

În cazul în care mergi pe cea de-a doua variantă, odată ce ai ales un influencer, este timpul să-l conectezi la campania ta. Colaborează cu echipa de marketing pentru a-ți dezvolta mesajele campaniei și pentru a determina ce conținut ar trebui și ce conținut nu ar trebui să publice influencerul ales.

Împărtășește regulile brandului tău cu detalii despre vocea mărcii, sloganele și limbajul adoptat, astfel încât influencerul să se preteze la brand cu conținutul lui. Indiferent dacă un influencer postează despre produsul tău o dată sau de 10 de ori, el încă reprezintă brandul și afacerea ta. Așadar, asigură-te că are instrumentele necesare pentru a face acest lucru cu precizie.

Cu toate acestea, mesajul ar trebui să fie conversațional și autentic. Ia în considerare utilizarea cuvintelor cheie și a terminologiei țintă populare pentru a-ți atrage publicul și pentru a genera implicare față de brandul tău.

Citește și: https://limitless.ro/blog/keyword-research/ pentru a învăța cum să identifici cele mai potrivite cuvinte cheie pentru conținutul site-ului tău.

VNU M453 02

7. Decide platforma de socializare pe care vrei să o utilizezi

Există câțiva factori pe care ar trebui să îi iei în considerare atunci când vrei să alegi platforma de socializare pentru o campanie de influencer marketing.

Iată câteva sugestii:

• Obiectivele campaniei: Vrei să crești awareness-ul? Vrei să stimulezi vânzările? Vrei să-ți îmbunătățești imaginea de brand? Platformele de socializare au abordări diferite, așadar, anumite platforme pot fi mai potrivite pentru obiectivele tale decât altele.

• Publicul țintă: Află pe ce platforme sociale își petrece timpul publicul vizat de tine. În general, Instagram este popular în rândul utilizatorilor mai tineri, în timp ce Facebook are un număr mai mare de utilizatori de toate vârstele.

• Interacțiunea publicului: Platformele de socializare oferă diferite niveluri de interacțiune cu publicul. De exemplu, Instagram și Facebook sunt ideale pentru postări vizuale și engagement-ul prin comentarii, în timp ce Twitter este mai bun pentru conversații rapide și răspunsuri imediate.

• Competiția: Află ce platforme de socializare folosesc deja concurenții tăi și cât de eficiente sunt campaniile lor de influencer marketing pe acele platforme.

În general, o strategie eficientă de influencer marketing poate implica utilizarea mai multor platforme de socializare pentru a-ți maximiza acoperirea și a ajunge la publicul țintă.

Fii tot timpul informat! Citește și: https://limitless.ro/blog/facebook-ads/.

8. Monitorizează și evaluează

Monitorizează performanța campaniei tale de influencer marketing și evalueaz-o în conformitate cu obiectivele stabilite anterior. Măsoară indicatori de performanță, cum ar fi numărul de comentarii, de like-uri, share-uri și traficul pe site-ul web. Folosește feedbackul influencerilor și al publicului pentru a-ți optimiza campaniile viitoare.

Potrivit datelor dintr-un sondaj HubSpot Blog Research din 2021, veniturile sunt cea mai importantă măsură pentru marketeri atunci când vor să afle impactul unei campanii de influencer marketing.

Află mai multe despre cum să-ți promovezi afacerea online, accesând articolul: https://limitless.ro/blog/promovarea-online/.

Finance
Bearded young businessman manage finance using diagram. Isolated concept man character using modern device with online web technology and cash. Vector illustration.

KPIs Pentru a Măsura Succesul Unei Strategii de Influencer Marketing

Iată ce valori trebuie să urmărești atunci când măsori succesul strategiei tale de influencer marketing:

✤ Acoperire: Cât de mulți oameni au văzut postările tale și cât de departe s-au răspândit? Aici poți analiza numărul total de vizionări.

✤ Engagement: Cât de multă interacțiune au primit postările tale? Acest lucru poate include numărul de like-uri, comentarii, distribuiri, retweeturi, mesaje directe, repostări pe canalele de social media, bloguri sau forumuri și alte acțiuni de implicare.

✤ Rezonanță: Descoperă nivelul de rezonanță sau acțiunile care au fost finalizate de către membrii publicului tău după ce consumă și/sau interacționează cu conținutul influencerului care implică brandul tău.

✤ Awareness: Cât de mult a crescut gradul de conștientizare a brandului tău sau produsul tău datorită campaniei de influencer marketing? Măsoară gradul de awareness în rândul membrilor publicului influencerului tău pe măsură ce încep să partajeze conținut legat de brandul tău. Există modalități cantitative, cum ar fi traficul direct și implicarea socială, și calitative: ascultarea socială și sondajele de conștientizare.

✤ Clickuri: Examinează numărul de clickuri pe conținutul pe care influencerul îl împărtășește despre brandul tău, fie că este un link direct către site-ul tău, un CTA, un cadou pe rețelele sociale sau un formular de înscriere.

✤ Conversii: Cât de mulți oameni au efectuat acțiuni dorite, cum ar fi o achiziție, au vizitat un site sau s-au abonat la un newsletter în urma unei campanii de influencer marketing? Calculează-ți conversiile (numărul de clienți potențiali care devin clienți) ca rezultat al strategiei tale.

✤ ROI: Cât de mult ai cheltuit pe campania de influencer marketing și cât de multe venituri ai generat în urma acesteia? Calculează-ți rentabilitatea investiției în marketingul prin influenceri împărțind rentabilitatea la costul investiției.

✤ Numărul de urmăritori: Urmărește creșterea / scăderea numărului de followers pe rețelele sociale sau abonați pe blog în timp pentru a vedea dacă influencerul te ajută sau nu să crești numărul acestora.

Acești KPIs pot varia în funcție de obiectivele și nevoile specifice ale campaniei tale de influencer marketing. Este important să definești obiective clare înainte de începerea campaniei și să urmărești constant performanța ta pentru a-ți ajusta strategia în consecință.

planning

Concluzii

Influencer marketingul este aici pentru a rămâne și pentru a crește și mai mult în următorii ani. Brandurile din e-commerce pot beneficia cu adevărat de avantajele pe care le aduce colaborarea cu influenceri, indiferent care este scopul lor.

Influencerii te pot ajuta să-ți crești numărul de followers, să realizezi vânzări sau pur și simplu să transmiți mesajul afacerii tale.

Așadar, această tactică populară de promovare nu numai că poate crește rapid expunerea brandului tău, dar este și o modalitate eficientă din punct de vedere al costurilor de a-ți aduce afacerea în fața consumatorilor care cel mai probabil vor fi interesați de produsul tău.