Durata citire articol - 7 min.
Astăzi abordăm un subiect pe care nimeni din România, în materie de SEO, nu l-a abordat până acum. Eşti curios să vezi despre ce e vorba? Hai să începem!
Toată lumea vorbeşte despre SEO tehnic, despre Backlinkuri, despre Content Marketing, mulţi le şi aplică. Însă, ce ne facem dacă într-o piaţă foarte competitivă, toată lumea abordează aceleaşi tehnici? Cine câştigă lupta pentru clasamentul organic din Google dacă toţi fac acelaşi lucru?
Ei bine, astăzi destructurăm 3 factori de clasare în SEO de care nimeni nu vorbeşte şi totodată o să vă dau şi exemple pentru a-i înţelege în detaliu! Te întrebi de ce nimeni nu vorbeşte de ei? Pentru că aceşti factori de clasare sunt greu controlabili şi pot fi îmbunătăţiţi doar prin crearea unui ecosistem perfect între specialist SEO şi client. Să trecem direct la subiect!
Dacă nu ai rabdare să citești întreg articolul iată și video-ul explicativ:
Cuprins
Primul factor de clasare este atingerea obiectivelor celor care îţi vizitează site-ul!
#1 Factor de clasare SEO -> Atingerea obiectivelor pe site-ul tău de către audienţa ta!
Pentru a vedea care este evoluţia gradului de atingere al obiectivelor trebuie să ai un cont de Google Analytics şi să ai implementate obiectivele site-ului tău. Dacă ai un magazin online ar trebui să vezi în Google Analytics o imagine de genul (Conversion => Ecommerce), iar dacă ai un site de prezentare cu care aduci lead-uri ar trebui să vezi o imagine de genul (Conversion => All Goals), acolo fiind setate micro şi macro conversiile tale.
În urma datelor pe care le-am analizat de la diferiţi clienţi cărora le oferim campanii de SEO am putut să observăm un tipar. De fiecare dată când rata de conversie plus metrici adiacenţi aveau o creştere, toate cuvintele cheie creşteau. Pentru a vă arăta concret vă invit să vă uitaţi la această imagine care ne arată cum un site din portofoliul nostru a avut o creştere a celor 3 metrici care semnifică atingerea obiectivelor. În imagine se observă cum timpul mediu pe site, rata de conversie, dar şi bounce rate-ul au valori îmbunătăţite începând cu data de 1 martie 2021.
Dacă ne uităm la această imagine care ne evidenţiază care este evoluţia unui metric de performanţă SEO, denumit Visibility Score, putem să observăm că începând cu data de 1 martie 2021 site-ul începe să câştige vizibilitate, întreg eşantionul de cuvinte cheie crescând în fiecare zi, pe măsură ce creşterea metricilor de atingere al obiectivelor era continuă, fără întreruperi.
Astfel, pe 11 martie am atins un scor de vizibilitate de aprox. 75% plecând de la 65%, totul întâmplându-se în doar 1-2 săptămâni.
Creşterea susţinută a celor 3 metrici din Google Analytics, care cumva confirmă faptul că rata de succes a utilizatorilor a fost peste media altor perioade a generat o scalare a anumitor cuvinte cheie care „înotau” în poziţii 5-10. Imaginea aceasta confirmă faptul că pe măsură ce Google observă o altă rată de succes privind atingerea obiectivelor la noi pe site, oferă un „boost de vizibilitate” site-ului.
Ce înseamnă creşterea ratei de succes? Păi dacă vorbim de un magazin online, obiectivele utilizatorilor sunt acelea de a cumpăra. Deci, trebuie să îmbunătăţeşti cel puțin 3 metrici: Rata de conversie, timpul mediu pe sesiune şi rata de respingere.
Din datele extrapolate de noi, am sesizat că Google nu reacţionează atunci când doar unul din cei 3 metrici sunt îmbunătăţiţi, ci doar în situaţia în care cei 3 cresc simultan, cumva acesta fiind un proces de validare.
De menţionat ca cei 3 metrici de succes se aplică şi site-urilor care au ca obiective acumularea de lead-uri. Aş adăuga câteva note în încheierea prezentării acestui prim factor de clasare:
- Acesta este doar un exemplu, au mai fost şi alte proiecte în aceeaşi situaţie, deci studiul de caz este validat de noi intern, înainte de a-l expune.
- Am exclus varianta creşterii datorată unei schimbări de algoritm, deoarece doar la acest proiect am găsit corelaţia între cei 3 metrici şi creştere.
- Creşterea ratei de succes este influenţată direct de campaniile de conştientizare şi considerare pe care le faci.
- Despre rata de succes am mai vorbit şi într-un video anterior când am menţionat pentru prima dată despre Google HEART Framework.
#2 Factor de clasare SEO -> E-A-T (Semnale specifice Expertizei, Autorităţii şi Încrederii)
Un al doilea factor de clasare despre care nu vorbeşte nimeni în România este E-A-T. Pentru a crea puţin context în jurul termenului E-A-T, vreau să vă vorbesc puţin despre programul Google Quality Raters. Programul acesta este aplicat de o divizie anonimă de la Google, care, pe baza unui manual bine stabilit, pe care îl vei vedea mai jos în imagine, clasifică cu ajutorul unui sistem de rating dacă anumite site-uri din clasamentul Google sunt poziţionate corect din punct de vedere al ranking-ului.
Aceşti „clasificatori” evaluează cu ajutorul criteriilor din acest manual expertiza, autoritatea şi încrederea pe care o transmite conţinutul site-ului. Acest sistem de clasificare nu impacteaza clasamentul organic Google, însă feedback-ul acestora este încorporat în schimbările periodice de algoritm pe care le rulează motorul de căutare. Pe lângă E-A-T, în manualul folosit de această divizie mai există un alt termen, este vorba despre principiul „Your Money, Your Life”.
Ce zice acest principiu? Principiul zice că orice pagină care poate impacta potenţial în viitor fericirea, sănătatea, stabilitatea financiară şi siguranţa trebuie să aibă semnale clare de E – A – T.
Hai să vă arăt un exemplu concret de site care a încorporat cu succes componenta de E – A – T.
Dacă ne uităm la site-ul Optiblu.ro, la acest articol de blog care are la bază topicul „Astigmatism”, o să vedem următoarele caracteristici care validează E-A-T:
- oferă surse la sfârşitul articolului care întăresc încrederea cititorilor în conţinut, dar atestă și calitatea informaţiei.
- articolul are un autor binedefinit, cu o identitate reală şi cu o biografie solidă.
Hai să vedem dacă autorul care a semnat articolul are şi semnale de E-A-T. Cum putem vedea acest lucru? Simplu. Căutăm în Google informaţii despre doamna doctor şi o să vedem care multiple apariţii: este un doctor la stat dar şi la privat, are blog propriu, apare în diferite reviste medicale, are interviuri pe Youtube etc.
Faptul că Google detectează menţiuni despre numele autorului în web creează această validare de tip E-A-T, care ne ajută în sistemul de clasare organic. Este de menţionat că principiul E-A-T este mult mai complex şi implică mai multe semnale care indică transparenţa afacerii, un exemplu fiind existenţa unei pagini „Despre noi”, a unei pagini de Contact, a unor pagini de locaţii bine definite şi segmentate etc.
#3 Factor de clasare SEO -> Core Web Vitals
Cel de-al 3-lea factor de clasare este Core Web Vitals. Acest factor de clasare va intra în vigoare în Mai 2021 şi va deveni un factor de ranking de tip nucleu, adică va deveni foarte important.
Acest factor încorporează seturi de micro-factori care calculează experienţa de uzabilitate a unei pagini web. Mai exact, Core web vitals are 3 micro-factori, ei având obiectivul de a monitoriza impactul vitezei de încărcare a unei pagini, interactivitatea şi stabilitatea vizuală a unei pagini web.
Pentru cei care nu ştiau, Core web vitals are deja o secţiune dedicată în Google Search Console unde poți să vezi şi să începi optimizarea acestor metrici.
Nu o să intru foarte mult în detaliu despre acest factor de clasare deoarece pregătim un video dedicat în perioada imediat următoare despre Core web Vitals, motiv pentru care te invit să te abonezi la canalul meu de Youtube dacă nu ai făcut-o deja.
Dacă încă nu ai început să lucrezi la aceşti 3 factori de clasare, îţi recomand să o faci deoarece aceştia pot fi diferenţiatorii unei strategii de SEO.
De asemenea, nu uita că aceşti 3 factori de ranking nu pot fi implementaţi de agenţia de SEO sau de un specialist SEO, ci trebuie construit un plan comun, doar folosindu-vă de eforturile şi expertiza comune veţi reuşi în ceea ce vă propuneţi.
Atât pentru astăzi, ne revedem curând cu noi informaţii din zona de Digital Marketing.