Cum să Creezi și să Optimizezi în Pași Simpli Campaniile de Google Ads Search?

Durata citire articol - 15 min.

Ești la început de drum în ceea ce privește Google Ads, dar îți dorești să obții cele mai bune rezultate în urma unor campanii plătite de Google Search? Indiferent de mărimea bugetului de care dispui, cu ajutorul câtorva pași simpli te poți asigura că vei obține cele mai bune rezultate.

Acest articol îți va oferi câteva tips & tricks pe care le poți integra în strategia ta de Google Ads, cum ar fi alegerea cuvintelor cheie potrivite, includerea/excluderea locațiilor, actualizarea în permanență a listei de cuvinte cheie negative, dar și altele!

Cuprins

1. Ce reprezintă Google Ads Search?

2. Beneficiile campaniilor de Google Ads Search

3. Cum să creezi o campanie Google Ads Search?

4. Cum să optimizezi campaniile de Google Search în doar 5 pași?

4.1. Optimizarea campaniei de Search în Google Ads cu ajutorul unui keyword research potrivit

4.2. Optimizarea campaniei Google Ads Search prin intermediul locației 

4.3. Optimizarea campaniei de Search în Google Ads și originalitatea anunțurilor

4.4. Optimizarea campaniei Google Ads Search cu ajutorul extensiilor alese inteligent 

4.5. Optimizarea campaniei de Search în Google Ads prin folosirea cuvintelor cuvinte cheie negative

1. Ce reprezintă Google Ads Search?

Începem cu Google Ads – aceasta este principala platformă de publicitate a celor de la Google, fiind una dintre cele mai populare platforme de promovare plătită la nivel global. Campaniile Google Ads sunt împărțite în două categorii, în funcție de plasamentul ulterior al reclamelor: Google Display Network și Google Search Network. De asemenea, există mai multe tipuri de campanii: campanii tip Search, Performance Max, Shopping etc. În acest articol ne vom concentra atenția asupra Google Search Network și campaniile tip Search.

Google Ads Search se referă la reclamele tip text care apar în rezultatele din Google, adică în SERP. Partea apreciată adesea de către marketeri și antreprenori deopotrivă este că aceste reclame apar doar atunci când anumite cuvinte cheie sunt căutate de către utilizatori. Mai mult decât atât, tu trebuie să plătești doar dacă un utilizator dă click pe anunțul tău – nu plătești pentru spațiul publicitar sau pentru afișare, ci doar pentru click-uri și accesările directe! 

2. Beneficiile campaniilor de Google Ads Search

Mixul de marketing online al afacerii tale ar trebui, în funcție de obiectivele macro pe care le-ai setat, să conțină campanii Google Ads Search. Chiar dacă acestea nu vor rula constant, doar de câteva ori pe an, în funcție de sezonalitate și de nișa în care activezi, tot îți vor aduce (măcar!) o parte din următoarele beneficii:

  • Creșterea veniturilor – cel mai important avantaj, pe care toți antreprenorii doresc să îl obțină! Campaniile Google Ads Search vor contribui la creșterea veniturilor dacă sunt optimizate corespunzător și îți vor aduce numeroși noi clienți (pe care este indicat să îi fidelizezi cu alte tehnici de marketing).
  • Obținerea de lead-uri – dacă oferi servicii și te bazezi pe a obține lead-uri fresh periodic, campaniile Search din Google Ads pot fi soluția perfectă. Asigură-te că le optimizezi pentru publicul țintă și că ți-ai pus landing page-ul la punct înainte de a da drumul campaniei.
  • Ușurință în implementare – comparativ cu alte instrumente de marketing pe care le poți folosi, o campanie de Google Ads Search poate fi implementată fără mari bătăi de cap. Interfața platformei este user friendly și cei de la Google oferă numeroase sfaturi pentru o implementare corectă. În capitolul următor vei afla și sfaturile noastre despre cum poți crea o campanie tip Search în Google Ads.
  • Un grad mai mare de brand awareness – afacerea ta poate oferi cele mai calitative produse sau servicii, însă dacă publicul țintă nici măcar nu știe că exiști, nu le poate alege. Aici intervine creșterea gradului de brand awareness și popularizarea brandului printre membrii publicului țintă. Campaniile PPC contribuie la îndeplinirea acestui obiectiv și te ajută să îți plasezi produsele sau serviciile chiar în prima parte din SERP.
  • Vizibilitate sporită – o campanie în Rețeaua de Căutare îți plasează anunțurile pe o poziție avantajoasă în SERP, crescând astfel vizibilitatea și șansele ca utilizatorii să acceseze paginile promovate. 
  • Simplitate și rapiditate în măsurarea performanței – cu doar câteva click-uri și stăpânind câțiva termeni de specialitate, vei putea observa imediat cum performează campaniile implementate și îți vei da seama dacă trebuie să schimbi ceva.
  • Targetare precisă – selectând inteligent opțiunile de targetare oferite de platformă atunci când setezi campania, vei putea ajunge doar în fața acelor persoane care sunt cu adevărat interesate de produsele tale și care se află în acel punct din customer journey în care sunt pregătite să încheie o tranzacție.
  • ROI pozitiv – anunțurile tip Search din Google Ads sunt cele care aduc cel mai bun ROI pentru numeroase afaceri (bineînțeles, dacă sunt optimizate corespunzător).
  • Accelerarea vânzărilor și rezultate rapide – dacă ai implementat campanii cu reduceri sau lichidări de stoc ori dacă ai nevoie de un boost rapid al vânzărilor și creșterea ratei de conversie, te poți folosi de Google Ads Search pentru a grăbi procesul de vânzare.
  • Sprijinirea celorlalte eforturi de marketing online – raportează-te la mixul de marketing ca la o serie de ingrediente care contribuie la obținerea unei prăjituri gustoase. Fiecare ingredient este necesar și fiecare ingredient ajută un altul să fie pus în valoare cât mai bine (gândește-te la modele de atribuire din Google Analytics). Campaniile Search din Google Ads ajută în special campaniile SEO prin ocuparea a două locuri din SERP – unul organic (în cazul în care campania de optimizare SEO funcționează) și unul plătit! 

3. Cum să creezi o campanie Google Ads Search?

Există câțiva pași pe care îi poți urma pentru a da drumul la propria campanie de promovare prin Google Ads. Recomandarea noastră este să implementezi și variante de A/B testing, mai ales dacă ești la început, pentru a vedea care variantă îți aduce cele mai bune rezultate. De asemenea, continuă să experimentezi cu setările campaniilor și cu textele anunțurilor până când vei găsi cea mai bună variantă! 

  1. Dacă nu ai cont de Google Ads, intră chiar acum să îți faci unul. Asigură-te că ai o structură a contului organizată, grupează-ți corespunzător anunțurile în grupuri și grupurile în campanii, iar algoritmul Google te va răsplăti. De asemenea, îți sugerăm să setezi de unul singur datele campaniei, nu să alegi sugestia Google de Smart campaign (optimizarea automatizată a campaniei poate fi folosită dacă nu ai timp, răbdare sau dorința să înveți cum să creezi de la zero propria campanie). Așadar, apasă pe butonul „comutați în modul expert”/ „switch to expert mode” și haide să îi dăm drumul! 
  1. Alegerea tipului de campanie se face în funcție de obiectivele pe care le ai sau ce vrei să obții de pe urma promovării. Campaniile Search din Google Ads sunt potrivite pentru creșterea și accelerarea vânzărilor, obținerea de lead-uri etc.
  1. Configurarea campaniei presupune detalii precum numele campaniei, cum va apărea aceasta în contul tău de Google Ads, nu va fi vizibil în altă parte, și unde îți dorești să fie plasate anunțurile – aici selectezi Google Search Network pentru ca reclamele să fie afișate în SERP.
  1. Programarea anunțurilor are în vedere selectarea datelor între care îți dorești să ruleze campania și intervalul orar în care anunțurile să fie afișate. Poți avea campanii care să se desfășoare pentru puțin timp (o lună) sau pentru o perioadă mai îndelungată (șase luni, de exemplu).
  1. Alegerea locației și a limbii se referă la limba în care utilizatorii caută în Google și locația presupune locul fizic în care aceștia se află atunci când fac căutarea (aspect relevant în special dacă ai și magazine fizice).
  1. Stabilirea bugetului este partea care necesită o atenție sporită, deși cu cât vei implementa mai multe campanii Google Ads, cu atât vei deveni mai priceput în a alege bugetul corect. Există un sweet spot între a aloca prea puțin pentru campanie, a nu ajunge la rezultatele dorite și a aloca prea mult pentru campanie, a cheltui mai mult decât ar fi necesar pentru a obține rezultatele dorite.
  1. Alegerea strategiei de licitare care poate fi automată sau smart bidding (algoritmul Google calculează suma pentru fiecare click în funcție de mai multe aspecte) și manuală (tu stabilești care este cea mai mare sumă pe care o poți plăti pentru un singur click). Strategia de smart bidding automatizată poate fi potrivită în anumite condiții, însă pentru început este recomandat să alegi o strategie manuală pentru a înțelege mai bine mecanismele de licitare.
  1. Alegerea cuvintelor cheie este un alt pas de o importanță sporită. Trebuie să stabilești care sunt cuvintele cheie pentru care îți dorești ca anunțurile tale să fie afișate. Este recomandat să cercetezi înainte cu atenție care sunt acele keywords care îți pot aduce click-uri fără a-ți consuma o parte prea mare din buget. Conceptul de keyword mining este adesea folosit printre specialiști și presupune identificarea celor mai relevante cuvinte cheie.
  1. Crearea anunțului, adică scrierea propriu-zisă a textului care va fi afișat. Asigură-te că te folosești inteligent de cuvintele cheie, că ai un call to action poziționat corect și că te diferențiezi de competiție (research-ul în această direcție fiind un must!). Aceste elemente contribuie la un CTR și quality score (scor de calitate) ridicate! 
  1. Folosește extensii pentru a aduce mai multe pagini în fața unui utilizator, poate pagini care au legătură cu principala pagină promovată. Gândește-te la aceste extensii drept o oportunitate de a aduce plusvaloare utilizatorilor, de a-i ajuta să ajungă mai ușor la acele pagini care pot fi de interes. 
  1. Alegerea dispozitivelor unde va fi afișată campania poate crește ROI-ul. Analizează de pe ce device-uri îți vin vânzările și concentrează-ți eforturile de promovare către acele device-uri (telefon, laptop, tabletă).
  1. Asigură-te că landing page-ul este optimizat pentru o navigare user-friendly, produsele sunt aranjate frumos în pagină sau serviciile sunt prezentate corespunzător. Este important ca pagina de destinație (și întreg site-ul) să aibă un design care să țină cont de principiile UX și să convingă utilizatorul, dintr-o privire, că merită să își continue vizita la tine pe site.
  1. Time to go LIVE! Dacă ai trecut prin toate etapele de mai sus, poți da cu încredere drumul campaniei tale de Google Ads Search!

4. Cum să optimizezi campaniile de Google Search în doar 5 pași?

A ști cum să creezi diverse tipuri de campanii Google Ads este poate cea mai simplă parte. Lucrurile se complică atunci când îți dorești să optimizezi anunțurile în așa fel încât să poți profita la maximum de bugetul pe care îl investești și să ai un cost de achiziție al clienților cât mai mic. Iată 5 pași de la care poți porni:

4.1. Optimizarea campaniei de Search în Google Ads cu ajutorul unui keyword research potrivit

Găsirea cuvintelor cheie potrivite reprezintă un pas important atunci când vorbim despre performanța unei campanii plătite de Google Search. Cuvintele cheie sunt esențiale, iar cele folosite vor influența în mod direct calitatea utilizatorilor care vor ajunge pe site.

Este de preferat să aducem acei vizitatori care sunt extrem de interesați de produsele sau serviciile oferite de businessul tău. În același timp, trebuie să evităm să plătim pentru clickuri generate de căutări ce nu au o intenție clară de achiziție.

Putem controla calitatea traficului care ajunge pe site folosind în mod corect opțiunile de potrivire a cuvintelor cheie. O greșeală de evitat o reprezintă folosirea potrivirii ample (broad match), ce permite anunțurilor să se afișeze și pentru căutări cu sens asemănător cuvântului cheie (aici pot fi incluse cuvinte sinonime sau asemănătoare). În schimb, optează pentru un keyword match type cât mai potrivit sau chiar exact match pentru a-ți optimiza bugetul.

Spre exemplu, dacă incluzi în campanii cuvântul “rochii”, fără a menționa o opțiune de potrivire, anunțurile tale se vor afișa pentru o serie de cuvinte cheie irelevante. Acestea din urmă nu vor face altceva decât să îți consume bugetul fără să aducă vânzări.

Mai jos se pot observa mai multe exemple de cuvinte cheie ce trebuie excluse în mod obligatoriu dintr-o campanie destinată vânzării de rochii:

rochii broad match

Pentru a te asigura că anunțurile se afișează utilizatorilor interesați să îți achiziționeze produsele, poți adăuga în campanii keyword-uri specifice, precum: rochii de seară cu spatele gol, rochii de vară din in și bumbac, rochii de seară lungi cu crăpătură pe picior etc.

4.2. Optimizarea campaniei Google Ads Search prin intermediul locației 

Un alt factor important de care trebuie să ții cont atunci când pornești o campanie plătită de Search îl reprezintă locația din care utilizatorul își manifestă intenția de cumpărare.

Folosindu-te de Google Trends, poți identifica cu ușurință județele unde se caută cu precădere produsul sau serviciul promovat de tine. Astfel, eviți să cheltui buget pe zone/județe în care intenția de cumpărare este una scăzută.

De exemplu, pentru brandul de utilaje agricole Massey Ferguson există interes major doar în 5 județe din România.

google trends

În plus, pe lângă anumite județe specifice, poți alege să te afișezi doar în anumite orașe din țară. În zonele în care nu există o gamă largă de magazine fizice, oamenii apelează cu precădere la magazinele online. De aceea, este important să redirecționezi bugetul către zonele în care nu există opțiuni de a cumpăra în apropiere.

4.3. Optimizarea campaniei de Search în Google Ads și originalitatea anunțurilor

Originalitatea anunțurilor este vitală pentru a sublinia cât mai clar USP-ul pe care îl ai. Pentru acest pas, îți recomandăm două strategii pentru promovare: 

1. Axează-te pe nevoile potențialilor tăi clienți:

Înainte de a menționa detalii referitoare la preț, încearcă să evidențiezi beneficiile pe care produsul tău le poate aduce în viața consumatorului și cum îl ajută să își satisfacă nevoile.

Dacă vorbim despre campanii ce rulează pe termen lung, evită să introduci în anunțuri detalii referitoare la perioada din an (iarnă/vară) sau oferte promoționale (există riscul de a uita să modifici anunțurile după ce promoțiile expiră).

De asemenea, asigură-te că în anunțuri nu sunt menționate produse sau branduri care nu mai sunt prezente pe site-ul tău. Credibilitatea poate avea de suferit dacă utilizatorul nu găsește produsul menționat în anunț.

2. Scoate în evidență legătura dintre titluri / descrieri și cuvintele cheie:

Cu cât utilizatorul reușește să facă mai rapid conexiunea dintre anunțul tău și căutarea efectuată, cu atât șansele ca acesta să convertească cresc semnificativ. Așadar, este de dorit să incluzi cuvântul cheie în titlul anunțului, acesta fiind primul element pe care îl observă un utilizator.

4.4. Optimizarea campaniei Google Ads Search cu ajutorul extensiilor alese inteligent 

Pe lângă un anunț scris corect gramatical, extensiile joacă un rol foarte important în captarea atenției unui potențial client.

Extensiile oferă informații suplimentare care vin în completarea anunțului publicitar, încurajând astfel utilizatorii să aleagă produsele promovate. Extensiile pot cuprinde informații precum locația, număr de telefon, evaluarea magazinului, linkuri către anumite părți din site-ul tău etc.

Încearcă să incluzi în campaniile tale cel puțin 4 tipuri de extensii pentru a maximiza performanța anunțurilor. Cele mai folosite extensii atunci când vorbim despre optimizarea conversiilor sunt: extensiile de sitelinkuri, extensii cu informații suplimentare, extensii pentru fragmente structurate de informații și extensiile de promovare.

Sitelinkuri

Sitelinkurile redirecționează utilizatorii către anumite pagini utile pentru aceștia din site-ul tău. Sunt unele dintre cele mai versatile extensii pe care le poți folosi în anunțurile tale, iar conform Google, te ajută să crești rata de click cu până la 10-20%. În plus, acestea aduc rezultate indiferent de produsul/serviciul pe care alegi să îl promovezi.

De exemplu, pagina cu “Promoții”, paginile cu produse asemănătoare sau pagina cu informațiile de contact pot fi integrate cu ușurință în sitelinkuri.

Utilizatorul va da click pe sitelink și va accesa direct ceea ce dorește să afle. Este foarte important să verifici periodic landing page-urile pentru a vedea dacă acestea mai funcționează. Atunci când faci modificări în site, asigură-te că modifici URL-ul final al extensiilor tale. Vei evita astfel să plătești în plus pentru clickuri care nu îți vor aduce conversii. Totodată, redirecționarea utilizatorilor către o pagină care afișează un mesaj de eroare îi va descuraja pe utilizatori să mai acceseze site-ul tău în viitor.

Deși denumirea sitelinkului poate să aibă până la 25 de caractere, este recomandat să folosești denumiri mai scurte, acestea fiind cele mai eficiente (18-20 caractere pentru desktop și 12-15 caractere pentru telefoanele mobile).

sitelinks google ads

Extensii cu informații suplimentare

Folosește extensiile cu informații suplimentare pentru a evidenția caracteristicile care te diferențiază de concurență. Prin doar câteva cuvinte sau o expresie poți influența părerea pe care și-o formează utilizatorul în ceea ce privește businessul tău.

Poți să adaugi extensii la nivel de grup de anunțuri, de campanie sau la nivel de cont, astfel încât să nu omiți un anunț. Extensiile la nivel de cont ar trebui să includă detalii generice despre business precum: “Livrare Gratuită”, “Service și Mentenanță”, “Importator Unic” etc.

Grupurile de anunțuri și campaniile reprezintă niveluri mai detaliate și ar trebui să personalizezi extensiile în funcție de produsul pe care încerci să-l vinzi. Șansele ca un utilizator să dea click pe anunțul tău cresc considerabil în momentul în care acesta vede informații precise despre produsul pe care îl caută.

Extensii pentru fragmente structurate de informații

Aceste extensii îți permit să oferi utilizatorilor informații suplimentare despre produsele tale. “Structured snippets” sunt formate din antete predefinite (pot varia în funcție de produsul sau serviciul promovat: dotări, mărci, cursuri, programe de studiu, destinații, hoteluri prezentate, acoperirea asigurării, modele, cartiere, catalog de servicii, emisiuni, stiluri, tipuri etc.) și liste de valori.

Conform celor de la Google, este ideal să incluzi cel puțin 4 valori pentru fiecare fragment structurat de informații, astfel încât utilizatorul să poată observa varietatea serviciilor și produselor de pe site-ul tău. La fel, asigură-te că incluzi mai multe fragmente în campaniile tale pentru a crește șansele de afișare a unei extensii relevante.

Astăzi, peste 80% din trafic vine de pe telefoanele mobile. De aceea, este important să incluzi unele fragmente mai scurte în campanii, care să fie mai ușor de citit pentru utilizatorii care văd anunțul de pe un dispozitiv de dimensiuni reduse.

Extensii de promovare

Extensiile de promovare îți permit să prezinți în detaliu ofertele și discounturile prezente pe site, într-o manieră interactivă și intuitivă.

Prin intermediul extensiilor de promovare, poți scoate în prim plan ofertele fără a mai fi nevoie să modifici anunțurile de fiecare dată când vrei să promovezi o ofertă nouă. Utilizatorii pot vizualiza direct în anunț cele mai avantajoase discounturi de pe site-ul tău, determinându-i astfel să dea click.

extensie ads 3
extensie ads 2
extensie ads

4.5. Optimizarea campaniei de Search în Google Ads prin folosirea cuvintelor cuvinte cheie negative

Un aspect important pe care nu ar trebui să îl neglijezi îl reprezintă includerea cuvintelor cheie negative în campaniile de Search. Fiecare antreprenor își dorește să maximizeze potențialul bugetului de marketing online, iar acest lucru devine realizabil doar dacă anunțurile tale se afișează pentru cele mai relevante căutări.

De exemplu, dacă dorești să pornești o campanie pentru a vinde ulei de măsline, este obligatoriu să excluzi cuvintele cheie cu scop informativ.

Mai jos se pot observa mai multe exemple de cuvinte cheie ce nu implică intenție de cumpărare din partea utilizatorului:

Cuvintele cheie “ulei de măsline beneficii”, “uleiul de măsline beneficii”, “ulei de măsline pentru păr”, “ulei de măsline pentru ten” precum și alte căutări asemănătoare trebuie excluse înainte să pornești campania, întrucât costul pe care îl vei plăti pentru un astfel de click poate ajunge la 3 RON.

După o perioadă de timp în care campania a rulat, poți accesa rapoarte în care vei observa căutările pentru care anunțul tău s-a afișat. În acel moment, poți exclude manual acele căutări care nu sunt relevante pentru businessul tău, cele care nu au CTR bun sau cele care nu au adus conversii. În funcție de tipul de produs/serviciu promovat, poți porni campania cu o listă care să cuprindă de la 50-100 cuvinte cheie negative, până la câteva sute. Indiferent de numărul de cuvinte cheie pe care alegi să îl incluzi inițial, este necesar să revii periodic pentru a identifica și alte căutări irelevante.

Este important să îți creezi o listă de cuvinte cheie negative cât mai cuprinzătoare, deoarece Google nu va face legătura între sinonime sau alte variante asemănătoare. De exemplu, cuvintele cheie “beneficii” și “beneficiile”, deși pentru tine reprezintă același lucru, pentru Google reprezintă două căutări distincte.

O campanie de Search în Google Ads reprezintă o investiție pe termen lung care poate ajuta orice business să își atingă obiectivele de marketing. O serie de setări făcută ca la carte și o implementare corectă a campaniilor te vor ajuta să atragi clickuri din partea utilizatorilor în momentele în care aceștia caută un produs de care au nevoie și vei reuși să obții rezultatele mult dorite! Bineînțeles, poți lăsa lucrurile pe seama specialiștilor – contactează-ne și hai să punem la punct o campanie de succes!