Canonical URL și Canonical Tag: Ce Este Necesar să Știi & Cum să le Optimizezi

Durata citire articol - 8 min.

În februarie 2011, Google a lansat PANDA, algoritmul care reușea să oprească procesul de ranking (obținerea de poziții în topul rezultatelor organice Google) al site-urilor care dețineau un conținut de o slabă calitate, iar din ianuarie 2016 Google a integrat Panda în “core” algoritmul său (aka Google’s core algorithm).

Astfel, în contextul luptei pentru deținerea monopolului pe pozițiile de top în motorul de căutare și, ținându-se cont de faptul că algoritmul penaliza site-uri al căror conținut era duplicat, cel original a dobândit o valoare mult mai mare în practicile SEO aplicate On-Page, dar și Off-Page.

Cuprins

  1. Ce reprezintă Canonical URL?
  2. Ce reprezintă Canonical Tag?
  3. De ce să folosești Canonical Tags și cum apare conținutul duplicat?
  4. Când ar trebui să folosești Canonical URLs?
  5. Cum să implementezi Canonical Tags?
  6. Cum să implementezi Canonical URLs?
  7. Cum să optimizezi Canonical Tags? Best practices pentru canonicalizare și principalele greșeli pe care le poți evita

1. Ce reprezintă Canonical URL?

Atunci când același conținut este disponibil pe site prin accesarea mai multor URL-uri, Google va alege un singur URL pentru a nu avea în SERP aceleași pagini, reprezentate de linkuri diferite. Canonical URL reprezintă URL-ul paginii originale din site, cea pe care îți dorești ca Google să o indexeze și să o afișeze în SERP. Pagina care poartă URL-ul canonical mai poate fi numită pagina principală sau versiunea reprezentativă dintre cele duplicat, cea pe care o optimizezi SEO și pentru care încerci să obții un ranking cât mai bun.

Reține că un URL canonical nu este de tip redirect, ci este mai degrabă o sugestie pentru motorul de căutare în ceea ce privește URL-ul pe care îți dorești să aduci trafic. Având un impact asupra performanței SEO, URL-urile canonical pot fi setate în codul paginii folosind tagul relcanonical.

2. Ce reprezintă Canonical Tag?

Un tag canonical reprezintă modalitatea prin care îi poți comunica algoritmului Google care sunt URL-urile din site-ul tău care reprezintă duplicatul unei pagini originale. Acesta este tagul care îi arată algoritmului care este pagina reprezentativă cu care îți dorești să rankezi în SERP. Este un element de bază când vine vorba de strategia de optimizare SEO și eforturile de SEO tehnic.

Acestea mai apar în literatura de specialitate sau în practică sub denumirea de linkuri canonical sau rel=”canonical” tags. Tagurile canonical se plasează în secțiunea <head> a codului HTML, fiind, așadar, printre primele informații transmise către boții Google atunci când are loc procesul de crawling.

canonical tag

3. De ce să folosești Canonical Tags și cum apare conținutul duplicat?

Tagul rel=”canonical”, cât și procesul de canonicalizare în sine sunt doar câteva dintre acțiunile care vizează blocarea indexării URL-urilor cu conținut duplicat. În fapt, cele 2 sunt procedee ce funcționează “hand-in-hand”, rolul canonical fiind extrem de important în protejarea site-ului de penalizările Google (pierderi de ranks și trafic).

Există mai multe motive care conduc la apariția conținutului duplicat sau duplicate pages, mai ales atunci când discutăm despre site-urile e-commerce (magazinele online), unde:

  • aceeași pagină de produs are URL-uri dinamice, ca rezultat al sesiunii utilizatorilor pe diferite categorii ale site-ului;
  • URL-urile duplicat sunt un artefact istoric sau există o problemă în arhitectura site-ului;
  • URL-urile filtrelor / sortărilor (ex. filtrul de preț) generează conținut duplicat/asemănător cu URL-ul static;
  • site-ul are indexate următoarele variante de adrese web: cu http, cu www., cu non-www. sau cu https ale aceluiași URL;
  • Site-ul dispune de URL-uri specifice (aka mobile URLs) generate de varianta de mobil.

Exemplu:

mobile URL

                        

* documentația completă pentru implementarea meta tagului canonical pe mobile URLs o găsești pe https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/separate-urls

În cazul site-urilor de conținut, existența URL-urilor cu conținut duplicat sau duplicate pages este realizată dacă:

  • conținutul existent este preluat parțial sau integral de pe alte site-uri;
  • site-ul dispune de indexarea variantelor de URL cu parametrul AMP (Accelerated Mobile Pages): exemplu: https://www.site.ro/tendinte-in-fashion-2017/amp

*Documentația pentru AMP poate fi accesată aici  https://developers.google.com/search/docs/guides/enhance-amp

  • site-ul dispune de indexarea atât a variantelor http, www., non-www. sau https ale aceluiași URL;
  • platforma generează și salvează automat mai multe adrese URL, în timp ce o postare este asignată în mai multe secțiuni ale site-ului.

*Dacă site-ul generează conținut identic sau similar pages ce pot fi accesate prin intermediul mai multor URL-uri, atunci trebuie controlată indexarea acestora în motorul de căutare!

În procesul de optimizare SEO (Search Engine Optimization) a unui site există multiple reguli și practici pe care fiecare webmaster ar trebui să le folosească în scopul prevenirii indexării conținutului duplicat.

Duplicarea contentului vizează atât site-urile de conținut (bloguri, site-uri de prezentare etc.), cât și site-urile e-commerce (magazine online)! Mai mult decât atât, URL-urile cu conținut duplicat pot dăuna site-ului în ceea ce privește relația cu motorul de căutare, creând 3 mari dificultăți:

  • Googlebot va fi în incapacitatea de a ști care versiune de URL trebuie indexată, lucru care poate afecta crawl budgetul;
  • Googlebot nu va putea hotărî cărui URL să îi atribuie datele metrice (link juice, ancore, autoritatea etc.);
  • Googlebot va avea probleme în a decide cărei versiuni de URL să îi ofere rank-ul pentru rezultatele interogării.

4. Când ar trebui să folosești Canonical URLs?

Există mai multe scenarii care să motiveze folosirea URL-urilor canonice. Printre acestea se numără:

Scenariul 1 – Când conținutul duplicat poate atrage penalizari din partea algoritmului Google de bază (aka Google’s Core Algorithm);

*despre Google’s core algorithm poți citi aici  – https://searchengineland.com/google-explains-what-it-means-to-be-part-of-the-core-algorithm-240681

Scenariul 2 – Când conținutul duplicat poate dilua capacitatea de ranking a site-ului;

Scenariul 3 – Când în ciuda faptului că site-ul poate beneficia de o evoluție a rank-urilor, motorul de căutare poate alege URL-ul greșit, considerându-l pe acesta ca fiind cel original;

Scenariul 4 – Când aplicând rel=”canonical” unui URL către un altul, se va transmite motorului de căutare să le combine forțele (link juice, autoritate, încredere etc.);

Exemplu: Aplicând rel=”canonical” pe pagina https://www.site.ro/biciclete/?sort=p.price&order=ASC către https://www.site.ro/biciclete, motorul de căutare va oferi celui din urmă toate șansele de ranking.

5. Cum să implementezi Canonical Tags?

Elementul rel=”canonical” este instrumentul cu ajutorul căruia se realizează procesul de canonicalizare și trebuie folosit cu atenție, astfel că alegerea URL-urilor este importantă!

Folosirea corectă a meta tagului rel=”canonical” se realizează astfel:

Pasul 1 – Decizi care este URL-ul pe care îl consideri original;

Pasul 2 – Marchezi cu rel=”canonical” către URL-ul orginal toate URL-urile cu conținut identic sau similar, conform următoarelor exemple:

  • URL-uri dinamice ale paginii de produs

https://www.site.ro/biciclete/bicicleta-greck-sport este URL duplicat pentru https://www.site.ro/bicicleta-greck-sport

  • URL-uri generate de filtre:

https://www.site.ro/biciclete-copii/&filter=28 este URL duplicat pentru https://www.site.ro/biciclete-copii/

În astfel de cazuri, trebuie implementată relația: <link rel=”canonical” href= https://www.site.ro/biciclete-copii/>

Din punct de vedere analitic, tagul self-referential canonical este definit ca o mișcare SEO defensivă. Însă, din punct de vedere tehnic, asemenea tagului “rel=canonical” el reprezintă un element HTML aplicat în zona header a site-ului.

Tagul self-canonical se aplică în cazul unui URL considerat ca fiind cel original și cel care se dorește a fi indexat în motorul de căutare.

  • Exemplu practic pentru aplicare tagului self-canonical:

trebuie să aibă aplicată următoarea relație de canonical:

<link rel=”canonical” href= https://www.site.ro/biciclete-copii”/>

Este corect să aplici tagul self-canonical pentru fiecare URL original?

Ei bine, aceasta este un topic destul de dezbătut în rândul specialiștilor SEO, însă la această întrebare, John Mueller, unul dintre oficialii Google, a răspuns “Da, este corect!”, deoarece neaplicând o autoreferință de canonical (aka self-referential canonical) pe URL-ul original,  CMS-urile ar putea permite adăugarea de parametri în structura URL, fără a fi modificat conținutul. Sau, chiar dacă CMS-ul nu impune aspectul explicat anterior, este posibil să te confrunți cu probleme generate de alte persoane fizice (hacker) sau juridice (concurență).

6. Cum să implementezi Canonical URLs?

Există mai multe variante prin care poți implementa URL-uri canonical: 

  • HTML – prima variantă, și cea mai des folosită, presupune plasarea tagului canonical în secțiunea <head> a codului paginii, alături de meta description. 
  • Sitemap – în momentul în care este finalizat un site, Google ar trebui să primească un sitemap al acestuia. Ei bine, în această hartă a site-ului pot fi incluse doar paginile care sunt considerate variantele reprezentative, nefiind incluse paginile duplicat.
  • Plugin – cu ajutorul diverselor pluginuri pot fi stabilite URL-urile canonical fără multe bătăi de cap.

Unele persoane recomandă și varianta de redirecționare. Totuși, trebuie să știi următoarele lucruri despre redirect 301 versus tagul canonical:

Aplicate în cazul URL-urilor cu conținut problematic, ambele soluții par a fi identice însă, doar la prima vedere! De fapt, în termeni metrici, ele nu sunt!

Redirect 301 – Dacă se folosește status code-ul 301 pentru a redirecționa X către Y, utilizatorii vor ajunge către Y automat, neavând șansa de a vizualiza și conținutul paginii X!

Tagul canonical – Dacă se aplică  rel=”canonical” lui X către Y, motorul de căutare va vedea că Y este pagina originală, iar utilizatorii pot avea acces la ambele URL-uri.

*Dilema dintre aplicarea redirectului 301 versus rel=”canonical” – https://moz.com/blog/301-redirect-or-relcanonical-which-one-should-you-use

7. Cum să optimizezi Canonical Tags? Best practices pentru canonicalizare și principalele greșeli pe care le poți evita

Recapitulând, în limbajul tehnic, tagul canonical (aka rel=”canonical”) reprezintă un element HTML, ce face parte din zona header a unei pagini web. Cu ajutorul acestuia, motorul de căutare reușește să identifice conținutul original în detrimentul celui duplicat/similar sau, mai precis, care este versiunea de URL care va fi returnată în rezultatele Google, atunci când utilizatorii realizează o căutare.

În momentul în care site-ul generează mai multe adrese URL cu același conținut este necesară aplicarea procesului de canonicalizare. Canonicalizarea este acțiunea de alegere a celui mai bun URL, atunci când există mai multe versiuni de URL având conținut identic sau similar.

A aplica regula de canonical pare a fi o chestiune destul de simplă, însă, ca și în cazul prezenței conținutului duplicat, în fapt poate fi destul de tricky!

Cum poți greși:

  • O parte din URL-uri să fie canonicalizate către o variantă a domeniului și o alta către o altă variantă a domeniului: https://www.site.ro/biciclete și https://site.ro/biciclete;
  • Setarea homepage-ului ca URL preferat;
  • Folosindu-se canonicalizarea mixtă:
  • Aplicând rel=”canonical” pe pagina X către pagina Y și, ulterior, aplicând rel=”canonical” pe Y către X;
  • Aplicând rel=”canonical” pe X către Y și, ulterior, aplicat redirect 301 de la Y către X.
  • Folosindu-se lanțul canonical (canonical chain): U-V, V-X, X-Y Y-Z;
  • Neținând cont de autoritatea paginilor. Este important să verifici autoritatea duplicate pages pentru a lua în considerare acest factor atunci când stabilești versiunea reprezentativă.
  • Folosindu-se rel=”canonical” către o pagină cu cod de răspuns 404.

Best practices când vine vorba de canonical tag:

  • Canonicalizarea homepage-ului este importantă întrucât aceasta este una dintre cele mai importante pagini dintr-un site, iar evitarea potențialelor probleme care pot apărea în cazul în care ai pagini duplicat este esențială pentru rezultate SEO de succes pe termen lung;
  • Folosește URL-uri tip absolute peste tot pentru a evita erorile;
  • Pune un singur canonical URL într-o pagină;
  • Asigură-te că ai specificat dacă URL-ul este cu sau fără slash la final;
  • HTTP sau HTTPS? URL-ul canonical trebuie să conțină domain protocolul corect;
  • Fii consecvent în ceea ce privește tipurile de URL canonical și setează-le pe toate sub aceeași formă;
  • Nu folosi robots.txt pentru canonicalizare;
  • Folosește tool-uri precum Screaming Frog pentru un audit complex și complet al tagurilor și URL-urilor canonicals;
  • Aruncă o privire în Google Search Console întrucât unele probleme legate de canonicalizare sunt vizibile aici;
  • Ajută algoritmul să înțeleagă mai bine care e pagina reprezentativă prin adăugarea de linkuri interne în site către aceasta. Fii atent să nu folosești linkul către o pagină duplicat pentru că acest lucru nu ajută deloc!

Orice site cu URL-uri care afișează conținut duplicat/asemănător poate fi o țintă sigură urmărită de algoritmul core al motorului de căutare, iar acest lucru va duce la pierderi suferite în materie de rank și trafic și poate împiedica atingerea obiectivelor campaniei SEO! Așadar, tagul canonical trebuie setat și implementat corect pentru a oferi rezultate de succes. În caz contrar, el poate afecta performanța întregului site.
Dacă îți dorești să fii sigur că elementele de SEO tehnic sunt puse la punct corect în site-ul tău, ne poți contacta chiar astăzi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *