Canonical Tag: 8 Noțiuni Practice Pentru Optimizarea Corectă

Durata citire articol - 6 min.

În februarie 2011, Google a lansat PANDA, algoritmul care reuşea să oprească procesul de ranking (obţinerea de poziţii în topul rezultatelor organice Google) al site-urilor care deţineau un conţinut de o slabă calitate, iar din ianuarie 2016 Google a integrat Panda în “core” algoritmul său (aka Google’s core algorithm).

Astfel, în contextul luptei pentru deţinerea monopolului pe poziţiile de top în motorul de căutare şi, ţinându-se cont de faptul că algoritmul penaliza site-uri al căror conţinut era duplicat, cel original a dobândit o valoare mult mai mare în practicile SEO aplicate On-Page, dar şi Off-Page.

Cum poate dăuna conţinutul duplicat evoluţia site-ului tău?

În procesul de optimizare SEO (Search Engine Optimization) a unui site există multiple reguli şi practici pe care fiecare webmaster ar trebui să le folosească în scopul prevenirii indexării conţinutului duplicat.

Duplicarea contentului vizează atât site-urile de conţinut (bloguri, site-uri de prezentare etc.), cât şi site-urile e-commerce (magazine online)! Mai mult decât atât, URL-urile cu conţinut duplicat pot dăuna site-ului în ceea ce priveşte relaţia cu motorul de căutare, creând 3 mari dificultăţi:

  • Googlebot va fi în incapacitatea de a şti care versiune de URL trebuie indexată;
  • Googlebot nu va şti cărui URL să îi atribuie datele metrice (link juice, ancore, autoritatea etc.);
  • Googlebot nu va şti cărei versiuni de URL să îi ofere rank-ul pentru rezultatele interogării.

2. Concept – procesul de canonicalizare şi elementul rel=”canonical”

Tagul rel=”canonical”, cât şi procesul de canonicalizare în sine sunt doar câteva dintre acţiunile care vizează blocarea indexării URL-urilor cu conţinut duplicat. În fapt, cele 2 sunt procedee ce funcţionează “hand-in-hand”, jucând un rol extrem de important în protejarea site-ului de penalizările Google (pierderi de ranks şi trafic).

Procesul de canonicalizare  = În momentul în care site-ul generează mai multe adrese URL cu acelaşi conţinut este necesară aplicarea procesului de canonicalizare. Canonicalizarea este acţiunea de alegere a celui mai bun URL, atunci când există mai multe versiuni de URL având conţinut identic sau similar.

Rel=”canonical” tag = În limbajul tehnic, tagul canonical (aka rel=”canonical”) reprezintă un element HTML, ce face parte din zona header a unei pagini web. Cu ajutorul acestuia, motorul de căutare reuşeşte să identifice conţinutul original în detrimentul celui duplicat/similar sau, mai precis, care este versiunea de URL care va fi returnată în rezultatele Google, atunci când utilizatorii realizează o căutare.

3. Cum apare conţinutul duplicat?

Există mai multe motive care conduc la apariţia conţinutului duplicat, mai ales atunci când discutăm despre site-urile e-commerce (magazinele online), unde:

  • aceeaşi pagină de produs are URL-uri dinamice, ca rezultat al sesiunii utilizatorilor pe diferite categorii ale site-ului;
  • URL-urile duplicat sunt un artefact istoric sau există o problemă în arhitectura site-ului;
  • URL-urile filtrelor / sortărilor (ex. filtrul de preţ) generează conţinut duplicat/asemănător cu URL-ul static;
  • site-ul are indexate următoarele variante de adrese web: cu http, cu www., cu non-www. sau cu https ale aceluiaşi URL;
  • Site-ul dispune de URL-uri specifice (aka mobile URLs) generate de varianta de mobil;

Exemplu:

                        

* documentaţia completă pentru implementarea tagului canonical pe mobile URLs găseşti pe https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/separate-urls

În cazul site-urilor de conţinut, existenţa URL-urilor cu conţinut duplicat este realizată dacă:

  • conţinutul existent este preluat parţial său integral de pe alte site-uri;
  •  Site-ul dispune de indexarea variantelor de URL cu parametrul AMP (Accelerated Mobile Pages)
  •  Exemplu: https://www.site.ro/tendinte-in-fashion-2017/amp

*Documentaţia pentru AMP poate fi accesată aici  https://developers.google.com/search/docs/guides/enhance-amp

  • site-ul dispune de indexarea atât a variantelor http, www., non-www. sau https ale aceluiaşi URL;
  • platforma generează şi salvează automat mai multe adrese URL, în timp ce o postare este asignată în mai multe secţiuni ale site-ului;

*Dacă site-ul generează conţinut identic sau similar ce poate fi accesat prin intermediul mai multor URL-uri, atunci trebuie controlată indexarea acestora în motorul de căutare!

4. De ce contează atât de mult canonicalizarea?

Scenariul 1 – Conţinutul duplicat poate atrage penalizăridin partea algoritmului Google de bază (aka Google’s Core Algorithm);

*despre Google’s core algorithm poţi citi aici  – https://searchengineland.com/google-explains-what-it-means-to-be-part-of-the-core-algorithm-240681

Scenariul 2 – Conţinutul duplicat poate dilua capacitatea de ranking a site-ului;

Scenariul 3 – Deşi site-ul poate beneficia de o evoluţie a rank-urilor, motorul de căutare poate alege URL-ul greşit, considerându-l pe acesta ca fiind cel orginal;

Scenariul 4 – Aplicând rel=”canonical” unui URL către un altul, se va transmite motorului de căutare să le combine forţele (link juice, autoritate, încredere etc.);

  •   Exemplu: Aplicând rel=”canonical” pe pagina https://www.site.ro/biciclete/?sort=p.price&order=ASC către https://www.site.ro/biciclete, motorul de căutare va oferi celui din urmă toate şansele de ranking.

5. Cum trebuie folosit Rel=”canonical”?

Elementul rel=”canonical” este instrumentul cu ajutorul căruia se realizează procesul de canonicalizare şi trebuie folosit cu atenţie, astfel că alegerea URL-urilor este importantă!

Folosirea corectă a tagului rel=”canonical” se realizează astfel:

Pasul 1Decizi care este URL-ul pe care îl consideri original;

Pasul 2Marchezi cu rel=”canonical” către URL-ul orginal toate URL-urile cu conţinut identic sau similar, conform următoarelor exemple:

  • URL-uri dinamice ale paginii de produs

https://www.site.ro/biciclete/bicicleta-greck-sport este URL duplicat pentru https://www.site.ro/bicicleta-greck-sport

  • URL-uri generate de filtre:

https://www.site.ro/biciclete-copii/&filter=28 este URL duplicat pentru https://www.site.ro/biciclete-copii/

În astfel de cazuri, trebuie implementată relaţia: <link rel=”canonical” href= https://www.site.ro/biciclete-copii/>

Din punct de vedere analitic, tagul self-canonical este definit că o mişcare SEO defensivă. Însă, din punct de vedere tehnic, asemenea tagului “rel=canonical” el reprezintă un element HTML aplicat în zona header a site-ului.

Tagul self-canonical se aplică în cazul unui URL considerat ca fiind cel original şi cel care se doreşte a fi indexat în motorul de căutare.

  • Exemplu practic pentru aplicare tagului self-canonical:

trebuie să aibă aplicată următoarea relaţie de canonical:

<link rel=”canonical” href= https://www.site.ro/biciclete-copii”/>

Este corect să aplici tagul self-canonical pentru fiecare URL original?

Ei bine, aceasta este un topic destul de dezbătut în rândul specialiştilor SEO, însă la această întrebare, John Mueller, unul dintre oficialii Google, a răspuns “Da, este corect!”, deoarece neaplicand o autoreferinţă de canonical (aka self-canonical) pe URL-ul original,  CMS-urile ar putea permite adăugarea de parametrii în structura URL, fără a fi modificat conţinutul. Sau, chiar dacă CMS-ul nu impune aspectul explicat anterior, este posibil să vă confruntaţi cu probleme generate de alte persoane fizice (hacker) sau juridice (concurenţă).

7.  Greşeli comune ale utilizării tagului canonical

A aplica regula de canonical pare a fi o chestiune destul de simplă, însă, ca şi în cazul prezenţei conţinutului duplicat, în fapt poate fi destul de tricky!

Cum poţi greşi:

  •  O parte din URL-uri să fie canonicalizate către o variantă a domeniului şi o alta către o altă variantă a domeniului:
  •  Exemplu: https://www.site.ro/biciclete  şi https://site.ro/biciclete
  • Setarea homepage-ului ca URL preferat;
  •  Folosindu-se canonicalizarea mixtă:
  • Aplicând rel=”canonical” pe pagina X către pagina Y şi, ulterior, aplicând rel=”canonical” pe Y către X;
  • Aplicând rel=”canonical” pe X către Y şi, ulterior, aplicat redirect 301 de la Y către X.
  • Folosindu-se lanţul canonical:
  •  U-V, V-X, X-Y Y-Z;
  • Folosindu-se rel=”canonical” către o pagină cu cod de răspuns 404;

8. Redirect 301 versus tagul canonical

Aplicate în cazul URL-urilor cu conţinut problematic, ambele soluţii par a fi identice însă, doar la prima vedere! De fapt, în termeni metrici, ele nu sunt!

Redirect 301 – Dacă se redirecţionează 301 X către Y, utilizatorii vor ajunge către Y automat, neavând şansa de a vizualiza şi conţinutul paginii X!

Tagul canonical – Dacă se aplică  rel=”canonical” lui X către Y, motorul de căutare va ştii că Y este pagina originală, iar utilizatorii pot avea acces la ambele URL-uri.

*Dilema dintre aplicarea redirectului 301 versus rel=”canonical” – https://moz.com/blog/301-redirect-or-relcanonical-which-one-should-you-use

Concluzii

Pe lângă faptul că orice site cu URL-uri care afişează conţinut duplicat/asemenator poate fi o ţintă sigură urmărită de algoritmul core al motorului de căutare, în ceea ce priveşte pierderile suferite în materie de rank şi trafic!

Aşadar, tagul canonical trebuie setat şi implementat corect pentru a oferi rezultate de succes, iar în caz contrar el poate afecta performanţa întregului site!

One thought on “Canonical Tag: 8 Noțiuni Practice Pentru Optimizarea Corectă

  1. Daca metadescrierea e asemanatoare in proportie de 95 %, pagina este considerata duplicat, si atunci trebuie self-canonical?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

WC Captcha 4 + 3 =