Durata citire articol - 12 min.
Testăm soluția platformei de e-commerce (comerț electronic) a celor de la MerchantPro, care este noua identitate a platformei ShopMania BIZ. Vom analiza mai multe aspecte, detaliate în cuprinsul de mai jos, iar la final vom trage concluzii. Pentru acest test nu am primit un comunicat oficial în prealabil de la cei de la ShopMania, așa că nu avem și perspectiva lor despre platformă.
1. Funcționalități ale platformei MerchantPro
Cuprins
Cele mai importante funcționalități (features) pe care platforma le oferă sunt:
- Structură optimizată pentru SEO;
- Funcționalități generare vânzări și fidelizare clienți;
- Activare instant pentru plăți online și servicii curierat;
- Procesare intuitivă și rapidă comenzi;
- Module CRM simplu de folosit;
- Resurse API;
- Ecosistem deschis.
Legat de blog, în manualul de ajutor al platformei nu am văzut informații despre posibilitatea de a crea blog. Însă, pe blogul propriu platformei scrie despre posibilitatea de a face un blog și am găsit site-uri pe platformă (exemple: 1, 2) care folosesc facilitatea de blog.
Ce am putea adăuga?
- Funcție de tip newsletter integrată;
- Magazinul este optimizat pentru mobil;
- Opțiune de export clienți;
- Funcție dedicată pentru inventar. Există și opțiunea de a edita/adăuga produse individual, însă ar fi mai dificil, în această situație, să editezi stocul pentru fiecare produs în parte. Ei bine, magazinul oferă opțiunea de a edita stoc și preț cu discount/fără, toate într-o singură pagină, cu produsele listate unele sub altele;
- Opțiune de editare/adăugare bannere;
- Funcție de adăugare fișiere în site (extensii suportate – asf, avi, bmp, css, csv, dcr, doc, docx, eot, flv, gif, htm, html, ico, jpeg, jpg, js, mov, mp3, mp4, mpeg, mpg, ogg, otf, pdf, png, ppt, qt, ram, rm, svg, swf, ttf, txt, webm, woff, woff2, xls);
- Funcții de cupoane reducere, reguli preț dinamic, produse combo, reguli de cart (coș cumpărături);
- Bineînțeles, opțiuni de tip statistici site – catalog (de exemplu, produse în stoc), clienți (rata de retenție, CLV – Customer Lifetime Value -, număr mediu comenzi per client, coșuri abandonate), vânzări;
- Platforma oferă opțiuni pentru integrare cu Google Analytics / Google Search Console.
Funcția de editare inventar:
2. USP (Unique Selling Proposition – ce diferențiază platforma de alte platforme?)
Ne-am uitat aici pentru elemente care fac platforma MerchantPro diferită de alte platforme SaaS pentru e-commerce de pe piață.
Ce am găsit?
- Interfața magazinului e foarte ușor de folosit. Utilizatorii pot înțelege rapid cum se utilizează platforma;
- Funcția de abonare newsletter direct în platformă, cu gestionarea și exportul ei, gata pentru a fi importate în alte platforme;
- Legat de punctul anterior menționat, am găsit pe blog răspunsuri la întrebări precum „Ce pot face pentru a crește lista de abonați newsletter?”. Un blog bine realizat;
- Prețurile sunt foarte competitive, cu 77 € (+TVA), plata pe 12 luni, poți avea acces la cel mai complex pachet;
- Site-ul oferă inclusiv o ofertă gratuită, pentru magazinele care au până în 50 de produse, în care sunt incluse lucruri precum găzduire, domeniu propriu și suport tehnic;
- În back-end (sistemul de administrare a site-ului) se pot vedea rapoarte generale despre utilizatori, pentru a putea compara eficiența în folosirea platformei de diferiții utilizatori ai platformei. Astfel, se poate vedea numărul de produse adăugate/actualizate și numărul de facturi emise/anulate de fiecare utilizator al site-ului propriu.
Alte motive? Potrivit paginii „De ce noi?”/”Despre noi” (titlul diferă în meniu vs. în pagină):
- Performanță în ecommerce;
- Tehnologie accesibilă oricărui business;
- Dezvoltare continuă și stabilitate;
- Excelență în customer service.
La modul general, suntem de acord cu aceste observații.
Ar mai fi de adăugat și că MerchantPro „este cea mai populară soluție SaaS din România, conform datelor centralizate de BuiltWith.com” (citat de pe site-ul platformei).
3. Modalitate de administrare site
Platforma este ușor de utilizat. Pentru noi, meniul amintește de Shopify.
Se pot adăuga produse folosind un editor WYSIWYG. În pagina de adăugare produs, lucruri precum prețuri, reduceri, cod produs (SKU), categorie, producător, atribute, caracteristici, disponibilitate, imagini, opțiuni afișare (dacă produsul este vizibil sau nu), toate sunt ușor de înțeles și gestionat.
Sunt și lucruri neclare, precum dimensiunile imaginilor care trebuie adăugate, dar acestea pot fi lămurite după o scurtă utilizare a platformei – cum arată produsele pe site, cum se afișează pe mobil.
Există și un manager de meniuri, care amintește de cel al WordPress în unele aspecte și poate fi chiar mai ușor de utilizat decât al acestuia.
4. Ușurință configurare site
Precum în cazul altor platforme similare, setările pentru site sunt adunate într-o singură pagină, cu setări împărțite în mai multe secțiuni.
Împărțirea pe categoriilor este bine făcută, este destul de clar, din perspectiva de utilizator, ce ai de făcut.
Ce ni s-a părut foarte util a fost prezența unui App Store, în care sunt adunate numeroase aplicații. Unele, precum Smartbill, costă diferite sume, majoritatea între 4-10 € (+TVA) pe lună. Pe de altă parte, numeroase aplicații sunt gratuite.
Este foarte util să folosești măcar o parte din aplicațiile gratuite. De exemplu, integrarea cu Google Analytics permite afișarea chiar în ecranul principal de administrare a site-ului (dashboard) a unor statistici Google Analytics.
5. Ajutor și suport
Platforma oferă două lucruri foarte puternice – un blog bine actualizat și o funcție cu întrebări frecvente, prin care utilizatorii platformei pot să își rezolve singuri unele din problemele pe care le au.
Am contactat însă și suport clienți, cu o întrebare ceva mai complexă și am primit răspuns la cerere în termen de 5h. Era prima zi a săptămânii și dintr-un cont gratuit, demonstrativ.
Ce e de remarcat e că platforma oferă serviciu clienți inclusiv pentru conturile gratuite.
6. Teme (template-uri) disponibile
MerchantPro oferă pentru planul de început 12 template-uri din care să alegi.
Înțelegem dintr-un articol de blog că ar fi mai multe variante de template-uri, cu versiuni diferite. În orice caz, pentru un magazin de început, sunt suficiente opțiuni.
Probabil și pe viitor vor fi adăugate teme noi.
Se pot seta lucruri precum unele elemente grafice, fonturi, dimensiuni fonturi, alte asemenea – de exemplu, există setări speciale pentru ce se afișează pe homepage, cum arată coșul de cumpărături, numărul de produse afișate pe pagină.
Am putut schimba template-ul fără nicio dificultate sau piedică.
7. Ușurința în utilizare
Shopmania BIZ, acum MerchantPro, are o mare bază de clienți, este o platformă cu o vechime pe piață. Conform unui articol IQads, din februarie 2020, „5000 magazine online i-au utilizat funcționalitățile în cei peste 10 ani de prezență pe piață”.
O asemenea platformă, pentru a putea face performanță pe piață, ne așteptăm că a trebuit să își perfecționeze administrarea site-ului până în cele mai mici detalii. Considerăm că acest punct chiar s-a și întâmplat, site-ul este ușor de administrat și folosit.
Am putut folosi procesul de comandă, am creat o comandă fictivă, am primit confirmarea pe email.
8. Design
Am discutat mai sus despre opțiuni de a alege între mai multe template-uri.
Din ce am văzut, majoritatea sunt suficient de atrăgătoare ca să convingă vizitatorii că este un site cu design plăcut.
De reținut că un aspect important ce ține de designul site-ului e și calitatea imaginilor produselor ce vor fi adăugate.
Conform site-ului, se oferă acces complet editare CSS / HTML, direct în browser.
Cu alte cuvinte, site-ul se poate perfecționa în detaliu.
Designurile sunt valide W3C, conform site-ului.
9. SEO
Site-ul blochează automat prin robots.txt anumite URL-uri, precum cele cu filtre. Ne-a plăcut că în fișierul robots.txt se dă și justificarea:
„# Avoid duplicate content as it may do more harm than good”
Disallow: /*?f=*
Disallow: /*?fb_xd_fragment
Disallow: /*?qty=*
Disallow: /*?mobile=*
Nu am putut scana tot site-ul, la un moment dat obțineam erori de navigare (ceea ce e un semn bun, arată că există protecție împotriva parcurgerii automate de către boți), dar din URL-urile verificate nu am găsit erori de tip pagini care nu se încarcă.
Au existat niște URL-uri care aveau redirecționări 301, însă e posibil ca aceasta să fie pentru că am lucrat pe un magazin fictiv, fără date reale.
În funcțiile de editare a site-ului există opțiunea de a edita titluri (meta) și meta descrieri, dar dacă nu se completează manual, acestea preiau nume de produs/categorie, sau o scurtă descriere din descrierea categoriei.
În general, titlurile generate automat au fost OK (lungime <70 caractere), cu numele magazinului în el.
Meta descrierile nu au dimensiunea potrivită, dar este un magazin de tip demonstrativ, fiecare utilizator al platformei le poate seta să fie la lungimea recomandată (110-160 caractere cu spații).
URL-urile produselor și categoriilor sunt prietenoase și sunt generate pe baza numelui.
Site-ul folosește meta keywords, deși Google ignoră tagul.
Tagul h1 este pus pe numele categoriei/produsului, ceea ce e excelent.
Legat de tagul h2, am fi preferat să fie pus pe numele produsului, în pagina de categorie. Cel puțin pe template-ul testat (Odessa), nu era pus. Este însă un aspect mai puțin important.
Imaginile sunt bine optimizate, deși e vorba de un site demonstrativ. Doar două imagini din ~900 aveau între 100-200 KB (ceea ce e, oricum, bine!), restul, toate, aveau <100 de KB.
Sigur, rămâne în sarcina utilizatorilor platformei ca propriile imagini să fie bine optimizate.
rel=canonical – există și trimite către URL-ul curent, atât pentru produse, cât și pentru categorii, ceea ce este excelent!
Pentru paginile care nu sunt indexabile, rel=canonical lipsește, ceea ce e OK.
Site-ul folosește rel=next/prev, care în prezent nu mai este relevant, dar nici nu strică să fie.
sitemaps.xml – platforma creează automat un sitemap.xml cu index al mai multor sitemap-uri individuale, pentru branduri, categorii, produse.
Site-urile se pot securiza, există în directorul de aplicații funcție de tip certificat SSL, cu plata per an – 22-25 € / an (+TVA). Certificatul este disponibil pentru magazinele Premium, VIP și Enterprise.
Pagina de tip 404 nu are funcție de administrare în site, dar este generată automat și suficient de OK (mesaj de eroare, link homepage, redirect automat după câteva secunde).
Testul de date structurate dă 5 avertizări pentru pagina de produs, dar nu sunt erori, ci doar warnings. E posibil ca aceste erori să se rezolve într-o utilizare reală a site-ului.
10. Securitate
Am testat site-ul cu instrumente precum:
- http://www.isithacked.com/check/https%3A%2F%2Fboxejbl.demo.ro%2F
- https://sitecheck.sucuri.net/results/boxejbl.demo.ro
- https://scanner.pcrisk.com/
- https://www.siteguarding.com/
- https://unmask.sucuri.net/security-report/
- https://transparencyreport.google.com/safe-browsing/search?url=https:%2F%2Fboxejbl.demo.ro
- https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=boxejbl.demo.ro
- https://www.cdn77.com/tls-test
Nu am întâlnit probleme demne de menționat.
De remarcat că site-ul demo este găzduit pe MerchantPro, ca subdomeniu, și au fost apelate resurse de pe site. Așadar, chiar dacă era un site cu scop demonstrativ, au fost testate și aspecte reale, ce pot fi întâlnite în practică.
11. Varianta de mobil
Site-ul se încarcă corespunzător pe smartphone. Viteza o discutăm mai jos.
Am putut: naviga prin site, accepta cookies, adăuga produse în coș, ajunge la pas final comandă.
Bannerul cu abonarea la newsletter e pe tot ecranul, poate ar fi fost util un banner ceva mai mic.
12. GDPR (protecția datelor personale)
Pentru gestionarea GDPR (Regulamentul UE privind protecția datelor, General Data Protection Regulation) site-ul folosește, în mod implicit, niște pagini cu template generat automat (politica de cookies, politica de confidențialitate, termeni și condiții). De asemenea, afișează automat la intrarea pe site un cookie notice.
Considerăm însă că deținătorii site-urilor trebuie să se informeze pe tema GDPR. Da, cei de la MerchantPro ajută prin template-urile predefinite și cookie notice, însă mai sunt necesare niște customizări și pentru acest lucru poate fi necesar să se apeleze la un furnizor dedicat de servicii GDPR.
13. Viteză site
Am rulat teste de viteză pentru pagina principală, o pagină de categorie și o pagină de produs, folosind:
- http://gtmetrix.com/
- http://www.webpagetest.org/
- https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
- http://tools.pingdom.com/fpt/
- https://web.dev/measure
Notele sunt, în general, foarte bune. Am analizat nu un site gol, ci un site cu produse încărcate pe el. Magazinul nu are însă foarte multe produse / categorii în varianta implicită.
Ce ne-a impresionat realmente a fost numărul foarte mic de request al paginii testate de noi, între 23 și 31. Acest lucru înseamnă că pentru a încărca o pagină, un browser va solicita cel mult 31 de fișiere distincte din partea site-ului. De obicei, cu cât acest număr este mai mare, cu atât durata de încărcare a paginii va fi mai mare. Faptul că există pagini cu doar 23 de imagini arată o bună optimizare a site-ului.
Desigur, există și posibilitatea să fie mult mai multe produse per pagină și atunci acest aspect ar afecta notele negativ.
Sunt mai multe template-uri posibil de a fi testate, noi am testat unul singur.
GT Metrix (Vancouver, Canada):
Dimensiune pagină (mai mic e mai bine): 552 KB -> 1.18 MB
Timp încărcare (mai mic e mai bine): 4.6 -> 5.4s
Note teste Google/Yahoo!: 85 -> 92%
Requests (fișiere cerute pentru încărcare; mai mic e mai bine): 23 -> 31
WebPageTest (Dulles, Virginia, SUA):
Notă generală A (majoritatea) -> B (cu excepția unei singure note de C, la o pagină, pentru imagini); notele sunt pe sistemul american: A (maxim) -> F (minim).
Google PageSpeed:
Notă Desktop: 90 -> 95 /100
Notă Mobile: 69 -> 79 /100
Pingdom (test din Londra)
Notă: 90 -> 93 /100
14. Câți utilizatori are platforma?
Conform unui articol IQads, din februarie 2020, „5000 magazine online i-au utilizat funcționalitățile în cei peste 10 ani de prezență pe piață”.
Conform aceleiași surse, „în prezent pe platformă funcționează 1200 magazine active (cu activitate operațională), din care peste 80% sunt magazine premium (clienți cu abonament). Platforma are aproximativ 1.400 de clienți activi (folosesc în acest moment platforma).”
Într-un articol Economica.net din 7 mai 2020 se menționează: „MerchantPro a terminat 2019 cu o cifră de afaceri de 500.000 euro, în creștere cu 15% față de anul anterior.”
15. Evaluări și recenzii ale utilizatorilor
Am găsit o recenzie din ultimele 12 luni pe site-ul Ecompedia.
16. Prețuri
Există trei tipuri de tarifare, lunar, la 3 luni sau anual, prețurile de mai jos sunt fără TVA adăugat.
Este mai avantajoasă, desigur, soluția de abonament pe 12 luni.
17. Extindere ulterioară magazin online pe platforma MerchantPro
Așa cum te aștepți de la o platformă SaaS, este simplu să modifici abonamentul cu unul superior, care îți acordă mai multe funcționalități.
18. Motive pentru care să nu alegi platforma MerchantPro
Câteva limitări ale platformei:
- Ești destul de dependent de sistemul de aplicații specifice platformei;
- Odată ales un abonament, ar trebui să știi destul de clar că vei avea un magazin online pe un termen mai lung. Tranziția de la o platformă la alta poate fi dificilă, e bine să iei o decizie despre o platformă sau alta în cunoștință de cauză;
- Specific platformelor SaaS este că ai limitări în ceea ce poți face pe platformă. Da, ai numeroase opțiuni din care să alegi, dar dacă dorești o soluție foarte particularizată pe nevoile tale, s-ar putea să nu fie suficient;
- Este dificil să testezi o platformă în amănunt, este greu să știi cum te vei adapta unei platforme sau alta după 6 luni de utilizare, nu poți fi sigur că ai ales cea mai bună opțiune, cu certitudine 100%;
- Dacă sunt lucruri mai specifice pe care vrei să le editezi pe partea de SEO, vei întâlni limitări. Platforma oferă numeroase funcții de editare implicite, vine în mod standard cu numeroase opțiuni. Dacă însă vei dori să modifici câte ceva, este destul de dificil.
Sfatul nostru ar fi să nu alegi o platformă fără o documentare temeinică. Informează-te, citește despre platformă, rulează un magazin demo, vezi dacă platforma îndeplinește criteriile de care ai nevoie.
19. Concluzii
Ca o concluzie personală, MerchantPro oferă opțiuni potrivite atât pentru magazine mari, cât și pentru cele la început.
Platforma are numeroase funcționalități utile în mod implicit, tehnice și de marketing.
Posibilitatea de scalare a platformei există.
Costurile sunt competitive.
Există chiar varianta gratuită, în condiții foarte bune (domeniu propriu, suport clienți).