Optimizare SEO Magazine Online: 10x în Trafic Organic

Durata citire articol - 24 min.

Dacă îţi doreşti să faci un update magazinului tău de Ecommerce în ceea ce priveşte Optimizarea SEO, ai intrat în locul potrivit. Fie că te afli într-o poziţie de conducere, eşti angajat sau freelancer, ceea ce vei citi în rândurile următoare va fi ca o gură de aer şi cu siguranţă se va lăsa cu multe „Aha!” moments.

Pentru cine este util acest articol:

  • SEO Manager
  • Marketing Manager
  • Business Owner
  • Freelancer

Ne dorim să venim în ajutorul pieţei de comerţ online, prin cunoştinţele şi experienţa noastră acumulate în mulţi ani de optimizat magazine online.

Trebuie să menţionăm că, în continuare, în ceea ce priveşte canalul de trafic organic, acesta este unul dintre cele mai profitabile pe termen lung. ROI-ul poate fi fantastic, după cum am prezentat în acest studiu de caz.

Dacă vrei să obţii mai mult trafic organic din Google, citeşte în continuare acest articol. Ne-ar face plăcere să ştim dacă ţi-a fost de folos. Hai și pe pagina noastră de Facebook!

Statistici Ecommerce România

Piaţa de Ecommerce în România a atins în 2019 cifra de peste 4,3 miliarde de EUR şi este în creştere cu 20% faţă de 2018, conform GpeC. Pentru 2020 încă nu avem statistici, însă suntem siguri că există o creştere majoră faţă de 2019. Din estimările ARMO, se preconizează în 2020 o creştere de 30% faţă de 2019.

În 2018, cumpărăturile online au înregistrat valori de peste 3,5 miliarde de EUR, în creştere cu 30% faţă de 2017.

Ecommerce-ul românesc a înregistrat creşteri semnificative de la an la an, iar în ultimele câteva luni, conform statisticilor noastre interne, a crescut şi mai mult.

De-a lungul timpului, am optimizat sute de magazine online, iar toate strategiile pe care le vei citi în acest articol sunt rodul experienţei noastre de peste 10 ani în SEO.

Cu ajutorul lor, noi putem dubla traficul pe aproape orice magazin online din România. Perioada diferă de la business la business.

De Ce SEO Este Important?

Conform DataReportal, în Ianuarie 2020 aveam:

  • 15.35 Milioane de utilizatori de internet;
  • Există 2% creştere faţă de 2019 în numărul total de useri;
  • 80% din români au acces la internet;
  • Există peste 26 de milioane de dispozitive mobile, care reprezintă 138% din populaţia ţării;
  • Conform ThinkWithGoogle, într-un raport global, 74% din cumpărăturile offline au început cu search online;
  • 59% din utilizatori folosesc Google pentru research şi pentru a cumpăra produse online.
  • În România, Google are market share de peste 98%.

Majoritatea traficului de pe site-uri vine din Google, dintre toate canalele.

Cuprins Articol

  1. Platforme de Ecommerce Folosite în România
  2. Keyword Research Pentru Magazinele Online
  3. Arhitectura Informaţiei Pentru Magazinele Online
  4. OnPage SEO Pentru Magazinele Online
  5. SEO Tehnic Pentru Ecommerce
  6. Mobile SEO pentru Magazinele Online
  7. Strategii de Content Marketing
  8. Link Building

Platforme de Ecommerce Folosite în România

Primim foarte des întrebarea: care este cea mai bună platformă de ecommerce pentru SEO? 

Răspunsul este simplu: toate sunt bune, atât timp cât sunt optimizate corespunzător. Toate platformele pentru shop-urile online au plusuri şi minusuri, nu este una mai bună decât cealaltă.

Din punctul nostru de vedere, o platformă de Ecommerce trebuie să satisfacă, în primul rând, toate nevoile de business, deoarece, indiferent de natura acţiunilor de configurare SEO, acestea se pot face uşor şi după lansarea site-ului. 

Pentru a-ţi uşura munca în timp, îţi recomandăm ca SEO să fie inclus încă din etapa de dezvoltare, însă din experienţa noastră, acest lucru se întâmplă poate în 5% din cazuri. Aşadar, avem soluţii pentru cei care au sărit această etapă.

Care sunt cele mai comune platforme folosite?

  • PrestaShop
  • Magento
  • CSCart
  • OpenCart
  • WooCommerce
  • GoMag
  • Shopify – am văzut că au început să apară din ce în ce mai multe magazine și pe această platformă

Keyword Research Pentru Magazinele Online

Descoperirea cuvintelor cheie este baza a tot ce înseamnă SEO pentru magazinul tău online. Dacă nu ştii cuvintele cheie relevante pentru site, atunci vei avea mari dificultăţi în a aduce trafic organic.

Lista de cuvinte cheie este fundaţia pe care se va construi întreg website-ul, de la arhitectură, structură şi optimizări onpage, până la link building. Toate elementele SEO se bazează pe cuvinte cheie.

Vedem foarte multe site-uri, în special cele noi, care nu folosesc cuvintele cheie principale. 

Aceasta este una dintre cele mai mari greşeli SEO pe care le-am observat de-a lungul timpului. Întreaga strategie pe termen lung a businessului tău se bazează în întregime pe descoperirea şi maparea cuvintelor cheie în site.

Cum facem keyword research? Sunt câteva strategii foarte simple pe care ţi le vom arăta.

Înainte de acest pas, trebuie să ştii exact care sunt tipurile de cuvinte cheie.
Sunt două tipuri principale:

  • Head terms
  • Long tail 

Cuvintele cheie „head terms” sunt acelea cu volume foarte mari de căutări şi generale. Un exemplu este „rochii de seară”, care are peste 70.000 de căutări lunare.

Targetarea lor este obligatorie, însă trebuie să iei în calcul următoarele lucruri:

  • volumele lor de căutări sunt foarte mari;
  • targetul lor este foarte broad;
  • nu au în spatele lor o intenţie de cumpărare clară;
  • investiţia în SEO este mare, iar returnul nu este atât de mare pe cât ai crede;
  • durează mult pentru a prinde tracţiune în căutări;
  • aceste tipuri de căutări pot fi informaţionale, direcţionale sau tranzacţionale, însă în principal sunt informaţionale (pentru că ţin de research).

Expresiile „long tail” sunt acei termeni de căutare formaţi din trei sau mai multe cuvinte. Un exemplu ar fi: „rochie de seară albastră lungă” sau „rochie de seară scurtă cu franjuri”. De ce să targetezi şi aceste cuvinte?

  • volumele de căutări sunt mai mici;
  • pot ranka în Google mult mai repede;
  • intenţia de cumpărare este mult mai clară;
  • aceste tipuri de căutări se mai numesc şi tranzacţionale;
  • aduc vânzări mai rapide;
  • investiţia în SEO este mult mai mică;
  • ROI-ul este mare.

Care sunt acele strategii simple pentru keyword research?

Deşi strategiile sunt simple, acestea sunt printre cele mai consumatoare de timp, iar timpul înseamnă bani.

În primul şi în primul rând, trebuie să ştii exact ce tipuri de produse vei vinde prin magazin.
Fă o listă clară cu:

  • toate tipurile de produse vândute;
  • analizează foarte bine furnizorii şi tipurile de produse;
  • brandurile pe care le vei comercializa;
  • listează-ţi toate categoriile actuale din site;
  • caută în site produse care nu sunt categorisite/ care sunt listate în alte categorii (am văzut acest lucru de prea multe ori).

Pentru categorii, vei face keyword research pagină cu pagină, pentru a te asigura că ai toată lista de cuvinte. Partea cea mai interesantă este că după ce vei avea cuvintele cheie, îţi vei înţelege foarte bine clienţii, vei descoperi toate acele pattern-uri de căutare şi vei şti exact care sunt cuvintele informaţionale vs. cele tranzacţionale.

Atunci când faci keyword research vei descoperi inclusiv toate căutările pentru content marketing şi content development, pentru că vei avea căutări ca „top cele mai frumoase rochii de seară”, care sunt perfecte pentru articolele de blog.

Alte surse utile pentru a găsi cuvintele cheie specifice site-ului tău:

  • Google Keyword Planner – noi îl folosim pe acesta, pentru că are cele mai bune informaţii;
  • Utile şi relevante sunt: search terms din contul tău de Adwords, pentru că vei şti exact şi cuvintele care îţi aduc conversii;
  • Contul tău de Google Search Console – pentru că poţi vedea, la nivel de pagină, care sunt toate cuvintele pe care Google le consideră relevante;
  • Ultimele două surse sunt adevărate mine de aur, dacă se investeşte timp în research.

Nu vom arăta exact cum facem noi keyword research, pentru că am pierde esenţa articolului, iar scopul nostru aici este acela de a-ţi arăta o varietate de soluţii pe care trebuie să le iei în calcul atunci când vrei să faci optimizare SEO în eCommerce.

Takeaways:

  • extrage cuvintele cheie pe categorii, grupează-le pe tipuri de produse, pentru a fi uşor de mapat;
  • extrage cuvintele head şi long tail (~70% din cuvinte sunt long tail);
  • fă o listă cât mai cuprinzătoare de cuvinte cheie, chiar dacă nu le vei folosi pe toate.

La final, vei şti exact ce anume se caută şi cum se caută produsele în nişa ta şi vei înţelege foarte bine tipologia de client.

Arhitectura Informaţiei Pentru Magazinele Online

Arhitectura informaţiei este una dintre părţile care ne plac cel mai mult, deoarece, în funcţie de cum structurezi site-ul, acesta va ranka sau nu în Google Search.

Întotdeauna, structura website-ului se va crea după ce avem lista completă de cuvinte cheie.

Cea mai bună structură la website-uri este cea pe foldere şi pe silozuri sau silos, cum este prezentată mai jos.

sursa foto: https://www.advancedwebranking.com/

Cea mai bună soluţie pentru structura arhitecturală este ca de la homepage până la pagina de produs să fie cel mult 3 click-uri pe care un utilizator le face. Google Bots simulează aceste click-uri prin descoperirea linkurilor interne. În general, cam toate site-urile pe care am lucrat fac o treabă destul de bună aici.

Provocările apar atunci când există sute de categorii în site şi zeci sau sute de mii de produse. Atunci devine ceva mai complicat să se păstreze această structură.

Cum ne asigurăm că oamenii au o experienţă plăcută atunci când ajung pe site?

Este important cum şi ce categorii/subcategorii afişăm în meniul principal. Aici este secretul. În cazul site-urilor mici, cu 100-150 de categorii/subcategorii este simplu, pentru că se afişează cele mai importante din punctul de vedere al căutărilor lunare şi strategiei de business/produs.

În cazul site-urilor foarte mari, se va face o selecţie manuală pentru categoriile de Top care pot conţine şi sute de alte subcategorii.

Exemplu:

Avem o categorie mare de Electrocasnice, iar în subcategoriile listate în meniu vor fi afişate doar cele mai importante, precum: Frigidere, Maşini de Spălat, Cuptoare, Aragazuri etc. Pentru fiecare astfel de subcategorie, se vor crea pe Lvl 3 sub-subcategorii de forma: Frigidere 2 Uşi, Frigidere No-Frost etc. Sunt sigur că ai înţeles ideea. În acest caz, tot vom avea 2-3 click-uri până la pagina de produs, pentru că Subcategoriile principale vor fi afişate în meniu.

Structura de categorii va ajuta site-ul foarte mult la scalabilitatea traficului şi a businessului, pentru că vor fi optimizate multe tipuri de cuvinte cu volume mari de căutări.

Ca o regulă generală: cu cât lucrurile sunt mai simple, cu atât mai bine.

Partea de structură şi de alegere a categoriilor este etapa unde apar erorile adesea în SEO, deoarece nu se bazează pe research făcut în prealabil. Aşa cum se zice în popor, acesta „se face după ureche”. Observăm atât de multe businessuri noi care investesc mult în crearea unui site, însă nu iau deloc în calcul optimizarea SEO, încă dinainte de a lansa site-ul online.

Din acest motiv, creşte investiţia, creşte bugetul alocat pentru site, creşte timpul de lansare, timpul de poziţionare în search şi multe altele. Nu este ideal.

În peste 90% din cazuri, noi facem restructurări la categorii/subcategorii deoarece nu sunt alese corect din punct de vedere tehnic şi din punct de vedere al interesului clienţilor. Categoriile trebuie să fie create întotdeauna în funcţie de volumele de căutări lunare.

OnPage SEO Pentru Magazinele Online

Optimizările OnPage conţin:

  • meta tagurile;
  • conţinutul;
  • imaginile.

Meta Tagurile care se optimizează OnPage sunt:

  • Titlurile;
  • Meta Descrierile;
  • Headingurile (H-urile) / subtitlurile.

Atât meta tagurile, cât şi conţinutul se optimizează doar după ce există strategia de cuvinte cheie. Fără a alege în prealabil cuvintele cheie potrivite pentru fiecare categorie/subcategorie, nu putem face aceste optimizări pentru a obţine maximul de rezultate.

Pentru site-urile care au structura de categorii bine implementată, se pot realiza optimizări dinamice, făcute programatic în funcţie de anumiţi parametri. Nouă ne place acest subiect, întrucât în zona de ecommerce poți jongla cu meta tagurile ori de câte ori ai ocazia.

Pentru a înţelege mai bine, avem câteva exemple mai jos pentru o agenţie de turism (Exotic Tours), iar pagina optimizată este cea de Early Booking Punta Cana. În cele ce urmează, îţi arătăm câteva tipuri de optimizări pentru Title Tag.

Ca regulă generală de număr de caractere, este bine să nu trecem de 70. Pe telefon sunt cazuri în care titlurile se afişează pe 2 rânduri. Pe Mobile, faţă de Desktop, Google alege să afişeze mai multe caractere.

Conform RankRanger avem mai jos statisticile pe România la titluri și descrieri:

Optimizari SEO Titluri

Early booking Punta Cana

Oferte Vacanţe Early Booking în Punta Cana 2021 | Exotic Tours

354+ Oferte Sejur Early Booking Punta Cana 2021 | Exotic Tours

354+ Oferte Sejur Early Booking Punta Cana 2021, Preţ de la 789€ | Exotic Tours

Punta Cana early booking – oferte

Tu pe care ai da click?

Din punct de vedere SEO, toate sunt „corecte” şi toate sunt optimizate pentru cuvântul principal Early Booking Punta Cana.

Optimizari SEO Meta Descriere

Meta descrierea este acel copy, text, care apare sub title şi care îndeamnă userii să acţioneze. Având în vedere că avem până la 160 de caractere afişate de Google, este nevoie să facem tot ce ne stă în putinţă pentru a obţine cele mai bune rezultate.

Când optimizăm meta descrierile, noi facem mult research pe clienţii businessului. Ne folosim de date din survey-uri, întrebăm ownerii despre punctele lor forte, despre punctele lor slabe, găsim care sunt fricile pentru care nu se plasează comenzi şi motivele pentru care se plasează comenzi.

Facem acest lucru pentru că dorim să înţelegem foarte bine cine este clientul clientului nostru. Alte date pe care le putem folosi sunt datele demografice din Google Analytics.

În testele noastre trecute, am observat că este o diferenţă majoră în modul în care dau click în Google femeile vs bărbaţii. Fiecare tipologie răspunde diferit la cuvinte, la mesaj. Într-un A/B test de CTR făcut pe titluri şi descrieri, am observat că pierdeam până la 40% din click-urile date de femei, dar obțineam o uşoară creştere la click-urile date de bărbaţi.

Contează mult, așadar, cui te adresezi şi cum formulezi mesajul. Ca un scurt guideline, meta descrierea trebuie să conţină cuvântul cheie optimizat în pagină şi un call to action ca: descoperă, află, cumpără, vezi, citeşte etc.

Mai jos avem câteva exemple tot pentru Exotic Tours (luate din Google :), mai puţin ultimul)

Charter Charter Punta Cana cu plecare din Bucureşti … Resortul este special conceput pentru cei care doresc să petreacă o vacanţă relaxantă împreună cu …

50% reducere All Inclusive PUNTA CANA 2021 | preţuri de la 31 euro | cele mai bune oferte All Inclusive din REPUBLICA DOMINICANĂ pentru PUNTA CANA. … Jeka Turism din 1991 | Vacanţe 2021 · Cariere · Echipa Jeka · Termeni & condiţii

Intră pe Exotic Tours şi mergi în vacanță în Punta Cana în 2021.
Oferte vacanţă şi sejur charter (zbor direct) Punta Cana 2021✅Plecări în Februarie-Martie 2021, reduceri early booking.

Rezervă-ţi ☀ vacanţa şi sejurul de vis ✈ în Punta Cana, 2021. Transparenţă 100% ○ Consultanţă & Asistență ○ Asigurări + Licenţă ○ Preţuri Mici.

Tu pe care ai da click?

Optimizările SEO pentru Headinguri

H-urile fac parte din structura unei pagini web. Atât userii, cât şi motoarele de căutare folosesc aceste subtitluri pentru a înţelege mai bine contextul şi topicul paginii web. Aici aproape toate platformele de Ecommerce fac o treabă bună, pentru că adaugă automat numele categoriei.

Problemele apar atunci când denumirile de categorii nu sunt alese în funcţie de cuvintele cheie importante.

Spre exemplu: Categoria de Early Booking Punta Cana, are numele Punta Cana. La fel și subcategoriile de last minute, bilete de avion, sejur și vacanţe au tot numele Punta Cana. H1 în toate aceste tipuri de pagini, care au oferte diferite, va fi Punta Cana.

Este parţial optimizat, pentru că nu se plasează şi tipul de ofertă. Google va avea nevoie de multe alte informaţii externe pentru a „şti” că acea pagină are oferte de Sejur în Punta Cana.

În loc să ajutăm motorul de căutare, îi facem „viaţa mai grea”.

Îţi vom da câteva exemple de H1 pentru Early Booking Punta Cana:

Early Booking Punta Cana

Oferte Early Booking Punta Cana

Oferte Early Booking Punta Cana 2021

Oferte Sejur Early Booking Punta Cana 2021

Toate variantele de mai sus sunt în regulă pentru H1, însă unele targetează mai multe tipuri de căutări şi au şanse mai mari să răspundă şi la alte cuvinte cheie.

Optimizările pentru Titluri, Descrieri şi H1 trebuie să fie formulate într-un limbaj natural, ca şi cum ai scrie o propoziţie cursivă. Abordarea noastră este să adăugăm cuvinte Head Terms şi Long Tail în titluri şi Headinguri sau, de la caz la caz, să folosim mai mult long tail doar în title sau doar în H1. Acest lucru depinde şi de abilităţile platformei.

De ce folosim şi cuvinte cheie long tail? Pentru că pagina are şanse mult mai mari să răspundă la foarte multe combinaţii de căutări ale cuvintelor cheie. În exemplul de mai sus, pagina Early Booking Punta Cana are şanse să răspundă la căutări ca:

  • punta cana early booking
  • oferte punta cana 2021
  • oferte early booking punta cana 2021
  • sejur early booking punta cana 2021
  • early booking punta cana preţ
  • ofertă punta cana early booking etc.

Deşi ordinea este destul de importantă pentru ranking, dacă paginile sunt relevante, pot răspunde şi la mii de căutări (cuvinte cheie) diferite.

Optimizări de conţinut

Există două tipuri de conţinut la un magazin online.

  1. Conţinutul din categorii/subcategorii
  2. Conţinutul din pagina de produs

Conţinutul informaţional, de pe blog, intră la altă categorie şi vom vorbi despre el mai jos, la Strategia de Content Marketing.

Într-un magazin online, dacă nu există conţinut pe paginile de categorii, Google va avea ceva provocări în a identifica cât mai corect topicul.

John Mueller: The one thing that I notice in talking with the mobile indexing folks is that when the e-commerce category pages don’t have any other content at all other than links to the products then it’s really hard for us to rank those pages. So I’m not saying all of that text at the bottom of your page is bad but maybe 90%, 95% of that text is unnecessary but some amount of text is useful to have on a page so that we can understand what this page is about.

Există anumite cazuri în care vedem mii de cuvinte în textul dintr-o categorie de produse. Atunci Google are alte provocări în a înţelege intenţia din spatele paginii:

  • Este conţinut informaţional? Pagina ar trebui să răspundă la căutări informaţionale?
  • Este conţinut comercial şi pagina ar trebui să răspundă la căutări tranzacţionale?

Din punct de vedere SEO, cel mai bun conţinut este cel scris natural de un copywriter. De multe ori am văzut cazuri în care se insistă prea mult pe cuvintele cheie targetate, lăsând la o parte intenţia de a ajuta clientul care ajunge în pagină.

În cazul în care un content writer va dezvolta conţinut despre, spre exemplu, Pantofi de Bărbaţi, automat va folosi acele cuvinte relevante şi sinonime care vor ajuta SEO.

Capcana în care intră atât specialiştii SEO, dar şi antreprenorii este că pun pe locul 1 SEO atunci când este vorba de conţinut. Cu siguranţă că aproape orice conţinut mai poate fi optimizat, însă nu acesta ar trebui să fie focusul principal.

Optimizări SEO pentru pagina de produs

Ajungem la conţinutul cel mai important al unui magazin online – pagina de produs. De ce este cel mai important? Pentru că aici se întâmplă vânzarea. Userii intră pe pagină, se uită la poze, citesc descrierea, review-urile şi apoi aleg să cumpere.

Cele mai mari greşeli pe care noi le-am observat când vine vorba de pagina de produs:

  • Denumirile de produs sunt prea generice şi slabe:
    • exemplu: pantofi G45 – listaţi într-o categorie de femei;
    • Tricou Sara;
  • conţinutul este preluat de pe alte site-uri;
  • conţinutul este generat dinamic cu softuri sau cu template-uri de text (boilerplate content);
  • imagini slab calitative și imagini tăiate;
  • prea puţine imagini la produs (doar una);
  • prea puţine informaţii tehnice sau informaţii tehnice care nu sunt exacte, nu reflectă realitatea;
  • conţinut preluat de la furnizori (fără alte îmbunătăţiri);
  • formatare slabă a conţinutului;
  • conţinut „ascuns” după butoane (vezi mai mult, taburi etc.);
  • conţinut care apare doar pe mobil sau doar pe desktop (el trebuie să fie pe ambele versiuni);
  • conţinut mult prea optimizat.

Care sunt cele mai importante elemente în pagina de produs:

  1. imaginea produsului;
  2. denumirea produsului;
  3. conţinutul text al paginii de produs: descriere + informaţii tehnice.

O observaţie internă: am văzut că acele businessuri care investesc în paginile de produs cresc mult mai repede în SEO şi nu au nici penalizări.

Să luăm cel mai important element SEO – denumirea de produs. Care ar fi cea mai bună variantă? 

Gândeşte-te că denumirea de produs este vizibilă peste tot, în toate campaniile: Google Shopping, GoogleAds, DSA, Facebook (de exemplu, reclamele Carousels), Google Search Organic etc.

Dacă vezi un anunţ pentru tricou John vs un anunţ pentru Tricou John Adidas Alb Pentru Bărbaţi, Mărimea M, Bumbac 100%, pe care ai da click? La fel este şi în listingul de Google Organic.

Denumirea de produs trebuie să fie cât mai descriptivă şi să conţină:

  • tipul de produs la singular;
  • brand;
  • caracteristici unice ale produsului;
  • informaţii tehnice dacă este cazul;
  • să fie în limbaj natural şi cuvintele să fie legate între ele pentru a nu suna „robotic”;
  • cod de produs (pentru produsele care au coduri unice şi sunt cunoscute, mai ales în zona IT&C).

Exemple pot fi nenumărate, pe unul l-am dat chiar mai sus.

SEO tehnic pentru Ecommerce

Zona tehnică la platforme pentru magazine reprezintă zonele noastre preferate, deoarece, sunt foarte multe elemente tehnice de analizat şi de optimizat. Nu vom intra în toate, pentru că sunt multe, însă vom avea două abordări:

  1. Elemente SEO tehnice importante;
  2. Top greşeli tehnice în Ecommerce-ul românesc.

Care sunt acele elemente SEO tehnice importante?

  1. Structura de URL-uri şi linkuri interne;
  2. Canonicals;
  3. Meta Robots + Robots.txt;
  4. Schema.org / Microdate;
  5. Viteza de încărcare;
  6. Conţinut duplicat;
  7. Sitemaps;
  8. Erori server;
  9. Coduri HTTP de răspuns (2xx, 3x 4xx, 5xx);
  10. Mobile;
  11. Meta taguri.

Avansate:

  1. Optimizări pentru Crawling şi Crawl Budget;
  2. Analiza de loguri de server;
  3. Restructurare filtre;
  4. Versiuni separate de mobile;
  5. Optimizări interne de search;
  6. Parametri de URLs;
  7. Internal spam.

Care sunt cele mai comune greşeli pe zona tehnică în România? Multe pleacă de la platformele de Ecommerce.

  1. Structuri de URL-uri slabe;
  2. Meta taguri duplicate şi neoptimizate;
  3. Netratarea filtrelor şi a conţinutului duplicat;
  4. Indexări de pagini inutile (ca paginile de Search). Dacă nu eşti Emag şi faci acest lucru, vei avea de pierdut pe termen lung;
  5. Erori în schemă.org;
  6. Lipsă sitemaps;
  7. Configurări slabe la Robots.txt sau meta robots;
  8. Viteza de încărcare foarte mare (este inacceptabil să mai existe site-uri care se încarcă în peste 5-8 secunde).

Una dintre cele mai mari capcane în care cad agenţiile şi specialiştii SEO este să creadă că dacă se indexează mai multe pagini, traficul va creşte. Google se uită, în primul rând, la calitatea paginilor şi apoi la cantitatea lor.

De exemplu, poţi face într-o săptămână un site la care imporţi 100.000-500.000 de produse, dar ai conţinut copiat. Crezi că va indexa Google tot site-ul? În mod cert nu o va face. Dacă mai adaugi la indexare şi toate filtrele + paginile de search, poţi ajunge la milioane şi milioane de pagini pe care GoogleBot trebuie să le descopere.

Partea tehnică este cea mai complexă pentru că sunt mult prea multe cazuri de analizat şi tot atâtea probleme care pot apărea.

Printre cele mai interesante probleme tehnice pe care le-am descoperit se numără cea din exemplul de mai jos, care ţine de URL-uri:

Un produs este adăugat în mai multe categorii şi are o denumire. Produsul poate fi accesat prin mai multe URL-uri. Exemplu:

  1. site.ro/categorie-1/subcategorie/nume-produs/
  2. site.ro/categorie-2/nume-produs/
  3. site.ro/categorie-2/nume-produs/?p=2
  4. site.ro/categorie-2/nume-produs/?search=produs
  5. site.ro/categorie-3/subcategorie-2/nume-produs/

Toate acele URL-uri au setat canonical spre site.ro/nume-produs/ însă acest URL nu se găseşte nicăieri în structura internă a site-ului. Acest lucru generează foarte mari probleme de crawling, de crawl budget şi, bineînţeles, de indexare, chiar dacă, din punct de vedere tehnic SEO, implementarea este corectă.

Mobile SEO pentru Magazinele Online

Conform StatCounter, la nivel global există 55.55% dispozitive mobile, 41.61% Desktop și 2.84% Tablete.

Pentru România cifrele sunt similare:

Ca o statistică internă, căutările pe mobile raportate de Google sunt în jur de 70%. Majoritatea clienţilor noştri au trafic de pe mobile tot în jur de 70%, chiar dacă veniturile nu au acelaşi procent pe mobile. Un comportament pe care l-am observat este că se face research pe Mobile şi achiziția se finalizează pe Desktop (din multe considerente, poate pentru că site-ul nu merge bine pe Mobile.)

95% din toate căutările efectuate global pe Mobile sunt făcute în Google:

În România, Google are market share de peste 97%. Aşa că este foarte importantă versiunea de mobile a unui magazin online.

În 2015 Google a introdus primul algoritm pentru Mobile, denumit de comunitatea SEO Mobilegeddon :).

În 2016 Google a introdus Mobile First Index.

Today, most people are searching on Google using a mobile device. However, our ranking systems still typically look at the desktop version of a page’s content to evaluate its relevance to the user. This can cause issues when the mobile page has less content than the desktop page because our algorithms are not evaluating the actual page that is seen by a mobile searcher.

Dacă înainte de acest algoritm Google „se uita” la versiunea de Desktop şi la conţinutul afişat, acum indexează prima dată versiunea de Mobile şi conţinutul pe care îl citeşte aici.

Există 3 tipuri de implementare pentru versiunea de mobile:

  1. Responsive design: este cea mai comună variantă;
  2. Dynamic serving: unde, în funcţie de user agent (mobile, desktop, tabletă), serverul răspunde cu versiuni diferite de HTML şi CSS;
  3. Versiune separată de site mobil: ca m.site.ro.

Sunt puţine cazurile în ecommerce-ul românesc de astăzi în care un site nu răspunde corect pe mobile.

Care sunt cele mai comune greşeli de implementare la Mobile Version?

  1. Se blochează fişierele JS şi CSS din robots şi Google nu poate randa paginile corect;
  2. Există conţinut diferit pe mobile vs desktop (ar trebui să fie exact acelaşi conţinut);
  3. Se folosesc pop-up-uri excesive, care apar pe toate paginile la refresh (în loc să apară o singură dată per user/sesiune);
  4. Butoane care nu pot fi apăsate (la tap) – ori prea mici, ori prea mari;
  5. Funcţionalităţi de UX ca filtrarea în site nu merg corect;
  6. Searchbar nefuncţional;
  7. Cart nefuncţional sau cu probleme (acest lucru aduce cu sine pierderi financiare mari);
  8. Optimizări nefăcute pentru diferite rezoluţii (este necesar de luat în calcul că nu toţi userii au telefoane performante, de ultimă generaţie);

Cum verifici dacă site-ul tău este optimizat pentru Mobile?

https://search.google.com/test/mobile-friendly: cea mai simplă soluţie este să mergi pe acest link de la Google. Partea mai puţin bună este că testul se face la nivel de pagină web. Poţi testa pe rând doar câte o pagină.

Varianta a doua este să mergi în Search Console la raportul de Mobile Usability:

Mobile Usability GSC report

În acest raport vei vedea erorile care apar la versiunea de mobile, dar şi câte pagini sunt valide. Dacă tu ştii că ai 10.000 de pagini în site, dar GSC îţi arată valide pe mobile doar 1.000, acest lucru nu înseamnă că 9.000 de pagini sunt invalide, ci doar că Google arată o parte din total. În exemplul de mai sus, site-ul are indexate în Google peste 51.500 de pagini.

Un alt raport interesant din GSC este cel de mai jos, în care vezi exact câte accesări a făcut GoogleBot pe user agent de Smartphone vs Desktop. În acest fel, îţi poţi da seama cum îţi crawlează Google site-ul.

Mobile Crawling GSC report

Strategia de Content Marketing

Spuneam mai sus că există două tipuri de content la Ecommerce: cel din categorii şi cel din pagina de produs.

Conţinutul informaţional de pe blog are multe beneficii:

  1. branding;
  2. trust/încredere în brand;
  3. trafic organic;
  4. ROI foarte mare (avem un calcul intern făcut unde am generat din investiţia pentru content 100x venituri);
  5. poziţionare în nişă ca expert;
  6. vânzări (chiar dacă sunt indirecte);
  7. oferirea de informaţii gratuite / contribuţie pentru bunăstarea clienţilor tăi;

În general, din ce am observat în România, pe bloguri se scrie doar ca să se scrie, pentru că Google spune să ai conţinut de calitate. Conținutul de calitate este relativ, pentru că nouă poate să ne placă un articol, pe când ţie nu.

Însă, dacă scrii doar de dragul de a scrie, pierzi timp, bani şi resurse „and it’s bad for business 🙂”.

Am văzut mult prea puţine companii care fac o treabă bună pe zona de Content Marketing.

Abordarea noastră aici este să mizăm mult pe EverGreen content, adică acel tip de conţinut care va fi relevant şi peste 3-5 ani de zile. De exemplu, dacă scrii un articol despre „Ce este SEO”, el va fi relevant şi peste ani de zile.

Dacă scrii un articol despre Ulei de Măsline, la fel, va fi relevant şi peste 10 ani de zile, pentru că uleiul de măsline va fi la fel, cu aceleaşi proprietăţi şi beneficii.

Dacă scrii un articol despre „cum să faci SEO pe Magento” sau pe o altă platformă, el nu va mai fi relevant peste ani, pentru că poate platforma nu va mai exista sau se va schimba.

Abordarea pentru EverGreen content te ajută pe termen foarte lung, pentru că după ce ai scris un articol, el îţi va aduce trafic organic peste ani şi ani, vânzări, lead-uri şi toate celelalte beneficii.

Cum se face strategia de content marketing?

Totul pleacă de la research-ul pe cuvinte cheie. Pe măsură ce faci research, găseşti şi acele cuvinte cu intenţie informaţională.

Exemplu: Cum se leagă cravata, tipuri de noduri de cravată, cum asortezi cravata la pantofi etc.

Există multe cuvinte la care nu ştii exact intenţia din spatele căutării. Exemplu: linte, năut, fasole.

Cine caută linte în Google vrea să găsească informaţii, vrea să cumpere, vrea să vadă un articol, un forum sau să intre într-un magazin online? Cum îţi dai seama de intenţie? Faci o căutare în Google pe cuvânt şi vezi cum interpretează Google intenţia din spatele căutării.

Dacă în search apar articole informative, dar şi magazine online, atunci poţi merge pe ambele abordări. Să ai şi produse, dar şi un articol despre linte.

După ce ai lista de cuvinte cheie şi căutările informaţionale, începe efectiv redactarea articolelor. Noi le prioritizăm în funcţie de numărul de căutări lunare şi începem să dezvoltăm conţinut pentru cele mai competitive cuvinte. Aşa ne asigurăm că acele cuvinte vor prinde tracţiune şi maximizăm traficul organic generat.

Se poate face brainstorming intern cu echipa de marketing și vânzări, pentru că din informaţiile in-house vei afla exact ce tipuri de produse se vând cel mai bine, ce întrebări au clienţii tăi şi care sunt trendurile din nişa ta.

Iar cea mai simplă soluţie este să faci analiza de competiţie, să iei fiecare blog al competitorilor tăi (în special cele mai mari, cu cel mai mare trafic), le exporţi cuvintele cheie informaţionale, faci un match cu articolele pe care le ai, pentru a nu duplica temele şi începi să redactezi conţinut pe acele cuvinte de care eşti sigur că aduc trafic. 

Aceasta este varianta noastră preferată, pentru că astfel ne asigurăm că avem cele mai bune cuvinte cheie de targetat.

Mai jos avem un exemplu de succes în tot ceea ce înseamnă o strategie de content marketing bine pusă la punct, conţinut calitativ redactat de copywriteri cu experienţă şi dorinţa de a investi în content:

strategie content marketing

Noi am început să facem optimizări SEO la blog în Oct 2019. La începutul lui 2020 am finalizat strategia de content marketing pe 12 luni. În 2020 am publicat constant articole pe blog. Creşterea traficului organic este de 7x, după cum arată cifrele de mai sus.

Link Building

Am lăsat la final ce este mai bun :), şi anume strategia de link building. Este cea mai sensibilă parte din SEO, pentru că din 2012 avem Google Penguin, care acum este integrat în GoogleCoreEngine şi funcţionează real time.

Linkurile sunt cele care îţi ajută domeniul să crească în autoritate. În termeni simpli: cu cât autoritatea domeniului tău web (a site-ului) este mai mare, cu atât ai şanse mai mari să fii poziţionat mai bine în căutările Google pe cuvintele cheie targetate.

De ce sunt sensibile linkurile?

Pentru că poţi aduce penalizări la site dacă nu eşti atent cu strategia de linkuri. În cei peste 10 ani de SEO, cele mai multe site-uri penalizate pe care le-am văzut, au fost penalizate din cauza linkurilor şi am văzut mult prea puţine penalizări din cauza conţinutului sau a site-ului.

Comunitatea SEO a fost bucuroasă când Google a introdus Disavow, pentru că poţi curăţa repede profilul de linkuri.

Despre link building şi tipuri de strategii de linkuri putem scrie articole întregi, însă acum ne dorim să îţi spunem cum facem noi link building, astfel încât să creştem traficul şi să maximizăm profitabilitatea afacerii:

Pe Ecommerce există, de obicei, o singură abordare, anume să poziţionezi acele categorii din site care au cele mai multe căutări organice.

Această abordare este costisitoare din multe puncte de vedere:

  1. când faci link building pe top căutări, durează mult prea mult până să rankezi în top 10, pentru că este o competiţie mare;
  2. acele categorii cu volume mari în general nu convertesc atât de bine;
  3. costul linkurilor este foarte mare (noi în ofertele SEO defalcăm bugetele pentru linkuri, content, tehnic, reportare etc. şi costul cel mai mare este la linkuri);
  4. acele cuvinte head terms odată poziţionate în top, vor aduce trafic, însă vânzările posibil să nu fie chiar aşa mari, raportate la investiţie;
  5. există riscuri mai mari de penalizări, pentru că tendinţa va fi agresivă atât cu anchor textele folosite, cât şi cu volumul;

Cum procedăm noi?

Având în vedere că oferim și servicii de PPC, avem foarte multe date din contul de Google Ads şi din raporturile avansate pe care le facem. Putem cunoaște, de exemplu, care sunt cele mai profitabile cuvinte cheie din Google Ads. Dacă sunt profitabile la PPC, automat sunt profitabile şi la SEO :).

Analizăm din punct de vedere SEO poziţiile organice a acelor cuvinte, calculăm un scor de oportunitate şi dificultatea SEO pe acele cuvinte. În funcţie de informaţiile primite, vom obține exact acele cuvinte care:

  • sunt profitabile;
  • sunt uşor de rankat;
  • au nevoie de investiţie relativ mică;
  • au competiţie mică spre medie;
  • generează deja vânzări;
  • generează deja şi cantitate vândută la produse.

Această abordare noi o numim ROI Focused Link Building. Este mult mai uşor să creşti în Google o pagină de produs, produs care deja se vinde foarte bine şi care are potenţial de trafic, decât să creşti categoria din care face parte produsul, unde nici nu vei avea siguranța că acel cuvânt general vinde la fel de bine.

În această abordare intră şi Product Focused Link Building, pentru că facem analize avansate pe toate produsele tale din site din punct de vedere:

  • trafic organic: useri/sesiuni;
  • click-uri;
  • impresii;
  • Google Shopping;
  • Google Ads;
  • rata de conversie;
  • venituri;
  • cantităţi vândute;
  • cost/venit;
  • marja de profit.

Corelând toate aceste informaţii + informaţii din CRM-ul clientului, ştim exact ce produse să promovăm prin SEO, pentru a ne asigura că investiţia în linkuri aduce cel mai rapid return.

Aplicând această strategie pe termen lung, poţi obţine un cost pe venit de 2% şi ROI din SEO de 4867% sau poţi creşte de 10 ori. Pentru că SEO este foarte profitabil atunci când se face corect şi pe termen lung.

Noi facem link building doar prin conţinut editorial, pentru că este cel mai bun din toate punctele de vedere.

Ştim că este un articol lung, însă intenţia noastră este să îţi oferim informaţii din „bucătăria” noastră internă, să îţi oferim informaţii despre strategiile pe care le folosim, pentru ca tu ca proprietar de magazin online să ştii cum să abordezi SEO.

Te invit să citeşti studiile noastre de caz pe Ecommerce SEO, înainte de a ne contacta pentru o posibilă colaborare.

Contactează-ne pentru o propunere SEO pentru magazinul tău online.

#LimitlessEcommerceSEO w/ Limitless Agency