Durata citire articol - 13 min.
Optimizarea SEO este […]
Singura disciplină din întregul mix de marketing online care este cel mai puţin înţeleasă şi de care marea majoritate a antreprenorilor online fug la propriu.
De ce se întâmplă acest lucru?
Pentru că:
- SEO nu este înţeles pe deplin
- SEO nu răspunde instant la întrebarea (şi te rog să ne ierţi exprimarea): „cât bag, cât scot şi în cât timp?”
- SEO nu răspunde la mentalitatea de cuptor cu microunde (unde mâncarea este gata într-un minut)
- SEO nu este clar pentru mulţi
- SEO are mult prea multe necunoscute (de fapt peste 200 de factori de ranking, după cum spune Google)
- SEO nu este profitabil imediat (mai ales în cazul start-up-urilor)
- SEO nu funcţionează la fel pentru toate businessurile
- SEO nu este pentru antreprenorii care vor rezultate „ieri” dacă se poate
- SEO nu este PPC (unde poţi începe să vinzi repede)
- SEO nu este atât de predictibil ca alte canale
- SEO nu este rapid
Deşi am început cu partea văzută ca „negativă” a SEO, am făcut-o special pentru că de-a lungul timpului am primit toate întrebările posibile şi imposibile despre cum funcţionează şi cum va funcţiona SEO.
În acest articol îţi vom spune adevărul despre ce este şi cum funcţionează SEO şi tu vei decide dacă este pentru tine sau nu. Având foarte multă experienţă şi lucrând la peste 500 de magazine online de-a lungul timpului, am văzut foarte multe cazuri şi am înţeles cum funcţionează SEO. Chiar şi aşa, tot învăţăm în fiecare zi câte ceva nou.
Haide să vedem care sunt acele întrebări pe care le tot primim des, mai ales la început:
- În cât timp îmi scot investiţia?
- Ce se va întâmpla cu site-ul, traficul, vânzările, veniturile, userii, rata de conversie, CTR-ul, în 1-2-3-X luni de SEO?
- Unde ne vezi site-ul peste 6 luni?
- La ce să mă aştept dacă fac SEO?
- Chiar am nevoie de SEO?
- Am făcut SEO în trecut şi nu a funcţionat, de ce să mai fac?
- De ce să fac SEO dacă îmi „merge bine”
Dacă ne punem în locul antreprenorului, aceste întrebări par să aibă sens. Dacă stăm fix unde suntem, aceste întrebări nu au sens. De ce? Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie să ştim ce este SEO şi cum funcţionează. Haide să vedem acest lucru, să aducem mai multă claritate.
Ce este SEO?
Cuprins
Chiar dacă am putea scrie un articol întreg despre SEO, ne vom limita foarte pe scurt.
SEO face parte din mixul de marketing online şi este unul dintre cele top 3 canale de marketing pentru România, ca nivel de trafic, useri şi vânzări.
În acelaşi timp, este una dintre acele strategii de marketing care poate părea cea mai grea, chiar dacă este simplă.
SEO este marketing organic, chiar dacă este nevoie de investiţii. S-au dus acele timpuri în care traficul creştea natural, fără să faci mai nimic de la an la an.
SEO este poate cel mai complex mix de lucruri de făcut şi strategii de implementat pentru a funcționa optim.
Pe termen lung – insistăm, pe termen lung -, este cel mai profitabil canal de marketing. De ce este cel mai profitabil? Pentru că nu este ca reclamele plătite, dacă plăteşti vinzi, dacă nu mai plăteşti nu mai vinzi. Dacă investeşti serios în SEO, îţi poate aduce multe beneficii ani de zile.
Ce nu este SEO?
Trebuie să răspundem şi la această întrebare. 🙂
SEO nu este ceva care se face o singură dată (adică 1-2 luni şi apoi gata, site-ul tău este super optimizat şi traficul va curge natural).
SEO nu este ceva neînţeles. Este neînţeles de nespecialişti şi de oameni fără experienţă. Era la un moment dat un articol care spunea că în România sunt două tipuri de oameni: cei care fac SEO şi cei care nu. :))
SEO nu este o magie pe care o ştiu doar câţiva oameni. Google este un motor de căutare, care funcţionează pe baza unor principii, pe baza unor cifre, pe baza unor scoruri. Este matematic, chiar dacă „formulele” nu sunt puse la vedere. E şi normal să fie aşa, pentru că de aici Google îşi aduce veniturile, fiind cel mai bun motor de căutare la nivel global.
SEO nu este o nebuloasă şi o necunoscută. Sunt milioane de studii de caz de succes cu SEO.
SEO nu este nemăsurabil. Este chiar foarte măsurabil.
SEO nu este pentru orice business.
SEO nu este rocket science.
De ce este SEO atat de complex?
Pentru ca un site să își crească traficul organic, are nevoie de foarte multe elemente SEO optimizate. Haide să le luăm pe rând:
Optimizarea SEO OnPage:
Ce avem nevoie să optimizăm onpage/onsite pentru a ne asigura că site-ul îndeplineşte toate condiţiile necesare de creştere:
- Keyword Research – vezi articolul nostru despre acest proces
- Meta taguri care înseamnă:
- Titlurile paginilor
- Meta descrierile paginilor
- Headingurile (H-urile sau subtitlurile din pagini)
- URL-uri
- Imagini
- Optimizarea structurii website-ului (IA – Information Architecture)
- Optimizarea conţinutului: atât din paginile de produs, cât şi din categorii
- Optimizarea linkurilor interne (breadcrumbs, linkuri interne din meniu, linkuri interne din paginile de produs, linkuri interne din blog)
- Optimizarea denumirilor de categorii
- Optimizarea denumirilor de produse
Optimizarea SEO Tehnică sau auditul tehnic al site-ului
- Optimizarea bugetului de crawling care este foarte important mai ales pentru site-urile mari (7-10.000+ pagini)
- Optimizarea flowului de indexare
- Optimizări pentru roboţii Google, astfel încât să le facem „munca” de crawling şi indexare cât mai uşoară
- Curăţarea paginilor junk
- Optimizarea infinite spaces (adică acel tip de structură/site care poate fi crawlat la infinit pentru că se generează pagini în funcţie de filtre/parametri)
- Optimizări UX (îmbunătăţirea experienţei utilizatorului pe website)
- Optimizări navigaţie
- Optimizări Meta Robots
- Optimizări canonicals
- Optimizări paginaţie
- Optimizări Sitemaps (XML + HTML)
- Optimizări Robots.txt
- Optimizări performanţă şi viteza de încărcare a site-ului (Google Lighthouse / PageSpeed Insights)
- Optimizări JS (sunt foarte multe site-uri / template-uri care funcţionează pe tehnologii ca Angular JS, Vue.js şi altele), indexarea şi randarea fiind foarte greoaie pentru toate motoarele de căutare
- Optimizări de Schema.org / JSON-LD, microdate sau datele structurate.
- Optimizări status codes (3xx, 4xx, 5xx)
- Recomandări de resurse şi server (deşi nu intră în atribuţiile SEO, noi am recomandat de multe ori alt hosting sau upgrades de resurse)
- Optimizări pentru dispozitive Mobile
- Optimizări conţinut duplicat
- Optimizări SEO în funcţie de logurile de pe server (aici ştii clar unde şi cum îţi „vede” Google site-ul)
- Optimizări în funcţie de la caz la caz pentru că fiecare site are anumite particularităţi şi probleme
- Optimizări şi verificări certificat SSL
Optimizare SEO OffPage
Aici este cu totul şi cu totul altă strategie de promovare, pentru că trebuie să iei în calcul multe aspecte: de la competiţie la nivel de domain level, până la competiţie la nivel de webpage level, istoric, profil de linkuri, ranking actual şi obiective.
Pentru ca zona de offpage să funcţioneze pro şi să aducă rezultate este nevoie de o strategie foarte bine definită de la început, pentru atingerea obiectivelor.
- Keyword research – pentru a şti exact care sunt keywordurile profitabile
- Analize profitabilitate per produse (să ştim exact care sunt acele produse care aduc vânzări şi profit pe termen lung)
- Analize profitabilitate per categorii (să ştim exact care sunt acele categorii de produse care sunt profitabile pentru business)
- Abordarea fiind pe ROI rapid (cât se poate de rapid, pentru că nu se va întâmpla de pe o zi pe alta)
- Analize competiţie
- Analize profile de anchor texte
- Analize profile de linkuri de la competitori
- Analize tipuri de linkuri de la competitori
- Analize de gap (adică să găseşti acele puncte slabe sau forte ale competitorilor pentru a şti oportunităţile de creştere)
- Strategia de content
- Strategia de anchor texte
- Mixul de linkuri de calitate
- Tipul de surse de linkuri
- Mixul de anchor texte
- Analize periodice de ranking (poziția cuvintelor cheie în Google)
Citește și: Optimizare SEO Magazine Online: 10x în Trafic Organic
Content Marketing
Aici este una dintre problemele pe care le vedem în piaţa de SEO din România, pentru că se scrie mult „conţinut de calitate” pentru că aşa zice Google. Ce observăm noi în analizele de content marketing pe care le facem este că un procent mare de articole publicate pe blogurile companiilor sunt scrise doar ca să fie scrise.
Se vede clar că nu există o strategie care să susţină temele alese pentru blog, astfel încât conţinutul scris să îţi aducă beneficii pe termen lung în termeni de trafic şi vânzări.
Ia în calcul că tot ce înseamnă conţinut informaţional te ajută indirect la vânzări, însă la ce te ajută în mod direct:
- Trafic organic
- Brand awareness
- Branding – prin poziţionarea afacerii tale ca un etalon în nişa din care faci parte
- Încredere: atât timp cât oferi informaţii utile pentru viaţa de zi cu zi a clienţilor tăi, ei căpătă încredere în tine, chiar dacă nu toţi vor cumpăra de la tine
- Vânzări indirecte
Content marketingul are, la fel, pe termen lung, cel mai bun ROAS. Noi am făcut analize la un client de al nostru după un an de content marketing şi am constatat că returnul investiţiei a fost de 100x.
Ca să ai succes prin content marketing ai nevoie de:
- o strategie bine pusă la punct
- conţinut care să răspundă la întrebările publicului ţintă şi să ofere informaţiile de care el are nevoie, nu de care tu ca antreprenor crezi că are nevoie
- copywriting
Abordarea noastră în zona de content marketing este pentru Evergreen Content.
Monitorizare rezultate și KPIs SEO
Toate acele strategii implementate trebuie şi măsurate. Ce măsurăm noi mai exact:
- Traficul organic total: comparat de la an la an
- Numărul de useri: comparat de la an la an
- Totalul veniturilor: comparate de la an la an
- Totalul tranzacţiilor: comparate de la an la an
- Totalul lead-urilor: comparate de la an la an
- Click-uri
- Impresii
- CTR (rata de click)
- Poziţie medie
- Numărul total de pagini indexate care atrag trafic organic
- Numărul total de cuvinte cheie indexate care atrag trafic organic
- AOV
- Rata de Conversie
- LTV – comparat de la an la an şi per surse
Dacă nu ştii ce înseamnă AOV şi LTV te invit să citeşti acest articol.
Cu ce măsurăm aceşti metrici SEO?
Google Search Console – care este un fel de Swiss Knife pentru specialistul SEO
Google Analytics
Despre fiecare dintre punctele de mai sus putem scrie câte un articol, pentru a detalia importanţa lor şi pentru a le explica mult mai bine.
Așadar, SEO este un proces cât se poate de complex şi simplu în acelaşi timp. De ce este simplu? Pentru că tot ce este de făcut, este să fie făcut constant. Rând pe rând să se rezolve câte un punct din cele enumerate mai sus, până când site-ul tău este optimizat complet.
Acum, fiind atât de multe lucruri de rezolvat şi implementat, haide să vedem care este procesul de optimizare prin care noi trecem la fiecare site:
- La început facem mai multe tipuri de analize macro şi micro
- Înţelegem site-ul (tipurile de pagini, structura, conţinutul)
- Înţelegem modelul de business
- Începem cu procesul de research: cuvinte cheie, competiţie, analize de nişă, audit SEO
- În funcţie de ce descoperim, construim strategia de optimizare SEO
- Prioritizăm ce avem de îmbunătățit în funcţie de impactul pozitiv pe care implementările le pot aduce
- La început lucrăm „bulk” rezolvând rapid problemele cele mai mari, pentru creşterea traficului organic cât mai repede (acum repede este relativ pentru fiecare nişă şi site în parte)
- Dezvoltăm documentaţii de recomandări pe care le trimitem la implementare
- Aici, de cele mai multe ori, lucrurile se blochează (pentru că multe companii de dev nu prioritizează taskurile de SEO) şi noi ca agenţie putem aştepta luni de zile până când recomandările noastre să fie implementate.
- Dezvoltăm şi implementăm strategie de content pentru link building
- Prioritizăm categoriile şi produsele pe care vom construi linkuri
- Dezvoltăm conţinut pentru categorii
- Dezvoltăm conţinut pentru blog
- Monitorizăm
- Reiterăm
Pentru tot acest proces, noi, ca agenţie, avem nevoie de ajutor din partea antreprenorului şi a companiei de dev, pentru a face lucrurile să meargă. Degeaba noi lucrăm şi tu ca antreprenor plăteşti serviciile de optimizare SEO, dacă nu se implementează recomandările noastre în zona tehnică de SEO.
De ce nu implementăm noi recomandările SEO?
În primul rând, facem tot posibilul să nu intrăm în zona de admin a site-ului, din motive evidente.
Sunt multe companii care au deja echipe de dev.
Sunt multe site-uri care funcţionează pe SaaS-uri – unde nu avem cum să facem noi modificări.
Sunt mult prea multe tipuri de tehnologii şi platforme de la custom made la templates, care necesită multe cunoştinţe.
Iar la final, costurile.
În schimb, suntem alături de tine şi verificăm toate implementările făcute, pentru că vrem să ne asigurăm că totul este optim din toate punctele de vedere. De fiecare dată când ceva nu se poate implementa exact cum recomandăm noi, venim cu alte soluţii în funcţie de platformă, dificultatea implementării sau priorităţi.
Pentru ca SEO să funcţioneze pentru tine, ai nevoie de un minimum de comitment şi dedicare pentru ca aceste lucruri să fie puse la punct. Partea cea mai bună la colaborarea cu noi este că avem viziunea de ansamblu pe termen lung şi tot ce implementezi de la noi îţi va îmbunătăţi platforma pe care activezi şi pe care îţi rulezi businessul pe termen nelimitat.
Odată implementate recomandările noastre, aşa vor rămâne pentru că venim mereu cu soluţia optimă, iar platforma ta va fi optimizată mereu, indiferent de câte categorii/produse vei adăuga pe site. Aici este un alt beneficiu al optimizării SEO, pentru că este eficientă pe termen foarte lung.
Cât costă campaniile de SEO?
Noi nu avem pachete standard, pentru că ştim că acestea nu funcţionează. Fiecare business are nevoi diferite şi bugete diferite. De exemplu, cele mai mari părţi din bugetele de SEO sunt investite în conţinut: blog + categorii + produse, link building (mai exact presa) şi tool-urile de monitorizare. Aici nu mai luăm în calcul costurile agenţiei de salarii, chirie şi alte costuri opreraționale.
Bugetul de SEO poate varia de la 1000 de EUR la zeci de mii de EUR în funcţie de investiţia făcută (ca timp, expertiză, linkuri, content etc.) şi de complexitatea website-ului.
Având în vedere că spaţiul online românesc este din ce în ce mai competitiv, s-au dus acele vremuri când puteai face SEO cu 2-300 EUR lunar şi site-urile creşteau de la lună la lună.
Deja majoritatea platformelor de ecommerce sunt stabile, există foarte multe branduri online care domină la propriu piaţa de ecommerce românesc şi este mai greu ca tu, cu un site nou sau fără brand, să fii printre ei.
Pune-ţi întrebarea din perspectiva Google: de ce te-aş poziţiona pe tine pe locul 1 pe căutarea Laptop sau Telefoane Mobile, când deja ştiu că Emag, Altex și Flanco sunt branduri stabile, cu istoric, care merită să fie acolo.
Pe de o parte poate părea nedrept, însă Google are întotdeauna în vedere experienţa utilizatorului, care îşi doreşte să ajungă pe un site care arată bine, care are varietate de produse, care livrează calitate, are suport, are garanţie şi, cel mai important, are încredere cât să plătească online.
Cum să ai succes cu SEO?
Având în vedere creşterea CPC-ului de la an la an cu 30-40% conform analizelor noastre interne, scăderea CTR-ului atât la CPC (pentru că sunt din ce în ce mai mulţi advertiseri) cât şi la SEO (la SEO CTR-ul pe 2021 este mai mic pentru că a apărut Google Shopping, care preia din spaţiul primei pagini), spaţiul online este mai competitiv ca acum câţiva ani.
Atât noi, cât şi clienţii noştri eram învăţaţi cu dublări de la an la an pe online, care vor fi din ce în ce mai greu de atins doar prin aceste două canale.
Pentru ca SEO să funcţioneze foarte bine pentru tine este nevoie, în primul rând, de Brand. Brandul se construieşte, la fel, pe termen lung. Cu cât Brandul tău este mai cunoscut, cu atât şi SEO şi PPC (Google ADS) devin mai uşoare pentru agenţie.
De ce?
Pentru că există istoric, există trust atât la Google, cât şi la clienţi. De ce crezi că Emag rankează cu paginile de Search (care sunt spam)? Aproape orice site mic dacă ar face acest lucru, ar fi penalizat. Pentru că acele pagini de search sunt pagini junk de care vorbeam mai sus. Marea lor majoritate nici măcar nu sunt relevante.
Dacă începi SEO cu un brand nou, asigură-te că ai răbdare şi 1-2 ani să investeşti serios pentru a culege roadele.
Care sunt beneficiile SEO?
- Traficul organic (care la început este plătit)
- Profitabilitatea (SEO făcut cum trebuie este profitabil)
- Canalul de SEO este unul dintre top 3 canale de trafic pe România
- Vânzări
- Rata de conversie mare
- AOV mai mare în general decât pe celelalte canale
- La SEO dacă te opreşti, tot vei avea rezultate organice ani de zile
- La orice canal plătit dacă opreşti bugetele nu mai ai vânzări
- Trust – fiind în pagina 1 din Google capeţi încrederea clienţilor tăi
- Creşte autoritatea domeniului web, iar acest lucru înseamnă potenţial de ranking mai mare
- Creşterea poziţiilor cuvintelor cheie prin poziţionarea lor în topul căutărilor (primele poziţii din Google)
- Optimizarea ratei de click
Facem SEO de peste 10 ani şi am văzut de la an la an cum Google îşi schimbă algoritmii, am văzut businessuri crescând şi scăzând în acelaşi timp de pe o zi pe alta, am văzut şi businessuri care au crescut de 10x în câţiva ani şi multe altele.
SEO este complex.
SEO nu este uşor, pentru cine este la început.
SEO este sigur pe termen lung, când nu se face spam şi nu se exagerează cu tehnici care încalcă politicile Google.
SEO se schimbă în permanenţă însă, în acelaşi timp, rămân multe lucruri la fel de peste 10 ani şi anume: calitate – calitatea overall a site-ului tău, a conţinutului, a serviciilor, a produselor, a preţurilor, a garanţiei şi a brandului tău.
Nici SEO, nici PPC nu pot face minuni peste noapte dacă businessul tău are multe hibe ca: stocuri lipsă, suport slab, brand inexistent, preţ bun (pentru că vrem nu vrem acest lucru se tot promovează peste tot: preturi mici tot anul, dacă găseşti mai ieftin îţi dăm de 10x diferenţa, cumperi mult, plăteşti puţin şi aşa mai departe).
Cum te putem noi ajuta?
Noi suntem agenţia care te poate ajuta să scalezi de la 30 de comenzi / zi la 100-500-1000 de comenzi / zi. Aici avem cel mai mult know-how. Ştim să facem acest lucru, pentru că am făcut-o deja cu businessurile stabile din portofoliul nostru.
Întotdeauna am avut ca prioritate businessul tău, pentru că acolo sunt implicaţi angajaţi, furnizori, parteneri, investiori care toţi au beneficii dacă businessul este profitabil şi creşte. Scopul nostru este ca tu să fii profitabil şi să îţi scalezi afacerea în acelaşi timp. Noi nu putem face „munca” în locul tău, ci putem face bine doar lucrurile la care ne pricepem.
Marketingul online nu înseamnă doar SEO, PPC, comparatoare de preţuri şi market place-uri. SEO şi PPC sunt două canale principale de trafic şi vânzări care ar trebui să contribuie la ceea ce tu ai construit deja.
Dacă tu nu ai un plan de marketing, un plan de business stabilit de la început, dacă nu îţi ştii costurile şi cifrele tale interne, noi nu putem eficientiza bugetele.
Dacă ai peste 30 de comenzi pe zi şi vrei să scalezi, atunci ne poţi contacta şi, în urma analizelor făcute, vom şti dacă te putem ajuta sau nu să îţi atingi obiectivele.
Linkuri oficiale Google:
https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide
https://developers.google.com/search/docs/beginner/do-i-need-seo
https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/get-started
https://www.google.com/search/howsearchworks/
https://www.google.com/search/howsearchworks/mission/users/