Durata citire articol - 10 min.
Pentru a înțelege de ce orice website, atât ecommerce, cât și informativ, are nevoie de SEO, trebuie să existe o anume claritate. Ce este SEO? Cum funcționează motoarele de căutare? Aceste două întrebări sunt vitale pentru succesul unui website, deoarece sunt în legătură directă cu atragerea de trafic relevant.
Ce Este SEO?
Cuprins
Vom începe cu o scurtă definiție. SEO înseamnă Search Engine Optimization și presupune optimizarea website-urilor pentru motoarele de căutare, astfel încât acestea să apară în rezultatele organice cât mai sus pentru o multitudine de cuvinte cheie relevante.
Cum a luat naștere SEO? În urmă cu mulți ani, în 1991, când Tim Berners-Lee dădea viață Internetului prin lansarea primului website (http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html), nimeni nu ar fi preconizat impactul uriaș pe care SEO urma să îl aibă asupra prezentului.
În tot acest timp, SEO a progresat, ajungând de la un simplu sistem unicelular, la un multi-sistem capabil să conecteze generații întregi de oameni dornici de cunoaștere.
Cum a luat naștere Google Adwords? În ceea ce privește promovarea Google Adwords, ea s-a lansat în 1999, moment în care Google a început să testeze un sistem de publicitate, pe bază de cuvinte cheie, ce urmau să fie afișate separat de rezultatele normale ale unei căutări.
În 2002, a fost lansată versiunea AdWords cu sistemul de PPC (Pay Per Click), dar și o inovație revoluționară numită Rata de Clic (CTR) utilizată pentru a măsura performanța cuvintelor cheie folosite și a anunțurilor. CTR-ul calculat ca raport între numărul de click-uri și cel de afișări putea influența costul și poziționarea anunțului.
SEO este o ramură a marketingului online SEM (Search Engine Marketing), fiind acronimul de la Search Engine Optimization (optimizarea motoarelor de căutare). În fapt, este o practică a creșterii cantității și calității traficului unui site cu ajutorul rezultatelor organice ale motorului de căutare.
În ultima perioadă, din pricina concurenței tot mai acerbe, dar și a timpului redus pe care utilizatorii îl alocă pentru achiziționarea produselor, mediul online a devenit una dintre cele mai importante modalități de achiziționare. În plus, cumpărăturile pe internet au început să câștige teren în comportamentul consumatorului. De aceea, optimizarea site-urilor după anumite cuvinte cheie a devenit tot mai necesară pentru succesul unui business.
Concis, cu cât un magazin online sau un site de prestări servicii este mai sus listat în prima pagină a motorului de căutare, cu atât el va obține un volum tot mai mare de:
- vizibilitate;
- trafic organic (neplătit);
- conversii;
- brand awareness.
Să luăm un exemplu:
În urma acestei căutări, Google va afișa site-uri relevante pentru interogarea realizată. Unele anunțuri apar listate în spațiul plătit și sunt marcate cu simbolul “Anunț” (fiind rezultatele campaniilor de Google Ads – stânga, Google Shopping- dreapta), iar celelalte apar în spațiul neplătit, numit „organic” (fiind rezultatele pe baza campaniei SEO).
SEO vizează spațiul neplătit, scopul campaniei fiind acela de a poziționa site-ul în topul primelor rezultate din zona organică.
Însă pentru a ajunge aici, SEO înglobează 3 mari aspecte care nu trebuie omise: SEO On-page, SEO Off-Page și Content marketing.
Scopul SEO este generarea de trafic, atât cantitativ, cât și calitativ
- Calitatea traficului: Se referă la relevanța paginii website-ului pentru o căutare aparte. Dacă un site vinde mixere (echipamente de dj), iar utilizatorul caută (broad) mixere, dar dorește mixere de bucătărie și ajunge pe site-ul de mixere audio, acesta nu este trafic calitativ. Foarte important de reținut este că pagina respectivă trebuie să răspundă intenției utilizatorului. Doar atunci putem discuta de trafic de calitate.
- Cantitatea traficului: Se referă la cuvintele cheie relevante, volumele lor de căutări și poziția lor în rezultatele organice. Pe măsură ce website-ul începe să rankeze în primele poziții (1-20) pentru mai multe cuvinte cheie cu volume mari de căutări, traficul va începe să crească.
Pentru a putea înțelege mai bine ce este SEO, trebuie să înțelegem exact cum funcționează motoarele de căutare pentru care optimizăm.
Principalele motoare de căutare
Când vine vorba de motoarele de căutare, primul gând ne duce la Google și nu este nimic greșit. Conform statisticilor, putem spune că Google are monopol în ceea ce privește căutările online. Alte motoare de căutare sunt bing, Yahoo!, Baidu, Yandex, DuckDuckGo etc. Platformele de socializare & video (Facebook, Twitter, Youtube) pot avea și ele funcții de motoare de căutare.
În acest articol, pentru a înțelege ce înseamnă SEO, ne vom concentra exclusiv pe motorul de căutare Google.
Cum funcționează Google?
Pentru a ne da seama exact cum funcționează Google, dar și alte motoare de căutare, trebuie să acceptăm că acestea sunt platforme de publicitate.
Rezultatele organice sunt doar un mijloc către un scop – acela de a face profit, dar nu generează direct venituri.
De ce este importantă această conștientizare? Pentru că în baza ei se produc schimbări în rezultatele de căutare – se schimbă layout-uri, apar diferite SERP Features, se modifică CTR-ul rezultatelor organice. În 2019, peste 50% din rezultate nu au avut niciun click, de aceea a înțelege ce este SEO și ce presupune va fi în continuare vital pentru succesul unui business online.
Principalii pași prin care Google trece de când descoperă un site și până îl poziționează în rezultate sunt:
- Crawling
- Indexing
- Rendering
- Ranking
Crawling
Primul pas către aprofundarea a tot ce este SEO este stăpânirea proceselor importante pe care motoarele de căutare le desfășoară. Crawling-ul este procesul prin care un crawler / bot / spider descoperă și colectează date despre conținutul unui website: titluri, imagini, keywords, linkuri etc.
Este prima acțiune pe care Google o face.
Se realizează strict prin linkuri. Crawler-ul descoperă o pagină urmărind linkurile care duc spre ea. De aceea, structura internă a site-ului și linkurile interne sunt esențiale.
Crawling-ul se realizează constant, descoperind conținut nou și eventuale modificări ale paginilor.
Pentru a bloca un crawler pentru anumite fișiere / pagini de pe un website, avem la dispoziție fișierul Robots.txt.
Robots.txt
Este un fișier prin care se dau directive crawlerilor.
Fiecare website are alocat un Crawl Budget. Acest crawl budget este definit de importanța site-ului și de viteza serverului. Pentru a evita suprasolicitarea site-ului cu request-uri, se pun directive pentru a bloca anumite URL-uri:
- URL-uri generate de search-ul intern
- Filtre & parametri, wishlist & customer account
Se plasează doar la top-level domain, iar pentru orice subdomeniu se realizează separat.
- exemplu.com/robots.txt – OK
- exemplu.com/rochii/robots.txt – not OK
- blog.exemplu.com/robots.txt – OK
Acest fișier este case sensitive și depinde de o sintaxă specifică. Înainte de a implementa acest fișier este indicat să îl testăm înainte pentru a nu genera probleme de indexare.
Este considerat un best practice să se declare în robots.txt și locația sitemap-urilor.
Ce este foarte important de știut este că Google poate indexa o pagină fără să o crawleze!
Procesul este următorul: Crawler -> Pagina restricționată de robots.txt -> Nu o poate citi -> Nu știe dacă trebuie să o indexeze sau nu, deoarece directivele de indexare sunt în codul paginii.
Soluție pentru a bloca crawlerul și pentru a bloca indexarea unei pagini:
- <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW”> în codul paginii, iar după un timp, directive din robots.txt.
- Alte directive:
- <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, FOLLOW”>
- <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”INDEX, NOFOLLOW”>
- Lipsa directivelor -> Index, Follow
Ce înseamnă aceste directive din punct de vedere SEO?
- NOINDEX, NOFOLLOW – Crawlerul nu indexează pagina și nu urmărește linkurile din ea.
- NOINDEX, FOLLOW – Crawlerul nu indexează pagina, dar urmărește linkurile din ea, descoperind astfel alte pagini.
- INDEX, NOFOLLOW – Crawlerul indexează pagina, dar nu urmărește linkurile din ea.
- INDEX, FOLLOW / Fără directive – Crawlerul indexează pagina și urmărește linkurile din ea, descoperind alte pagini.
Indexing
Un lucru foarte important de știut când discutăm despre ce este SEO, este procesul de indexare. Diferența dintre crawling și indexing este că prima acțiune colectează datele și descoperă paginile, iar cea de-a doua decide dacă pagina respectivă este eligibilă pentru a apărea în rezultatele de căutare.
Cum ne asigurăm că paginile site-ului se indexează?
- Sitemap XML – Un sitemap este un fișier ce cuprinde informații despre paginile site-ului și cum relaționează între ele. Acest fișier se va uploada în Search Console. Pentru site-uri de ecommerce cu multe pagini, se recomandă folosirea a mai multor sitemap-uri.
- Request Indexing – Tot în Search Console avem opțiunea de a indexa manual pagină cu pagină.
- URL Individual – Search Console – Inspect URL – Request Indexing
Rendering
Procesul de rendering este cel prin care crawlerul descoperă pagina exact cum se afișează în browser.
Se întâmplă după indexare și poate dura câteva săptămâni.
Citind codul își face doar o imagine de ansamblu, dar odată ajuns la procesul de rendering află:
- Informații despre user experience (Elemente, Poziționarea lor & Importanță pt. User);
- Dacă există content ascuns;
- Dacă există reclame care acoperă toată pagina;
- Dacă pagina se încarcă greu.
Procesul de rendering nu afectează site-urile cu conținut simplu (HTML), doar pe cele cu conținut dinamic ex: Java Script.
Ranking
Google ține cont de peste 200 de factori de ranking atunci când poziționează o pagină în search. Acești factori țin de domeniu, de pagină, de site, linkuri, interacțiunea utilizatorului, semnale spam, semnale sociale & brand.
În procesul de poziționare, vom explica exact pașii pe care Google îi parcurge.
Clasificarea căutării
Inainte de toate, Google clasifică query-ul:
YMYL (Your Money, Your Life) – în principal din domeniul financiar & medical
Locale – căutări ce țin de o zonă anume
Căutări Noi – Între 16-20% din căutarile zilnice pe Google sunt noi
Adult
Întrebări
Context
- Următorul pas este să ofere contextul. Unde este posibil, încearcă să se folosească de orice informație pe care o are despre utilizatorul care face căutarea. Putem observa acest lucru la căutări generice precum ‘vremea’.
- Practic, în al doilea pas, scopul este legarea căutării de factorii istorici & de mediu ai utilizatorului.
- Locație
- Timp
- Dacă query-ul este o întrebare
- Device-ul folosit pentru căutare
- Formatul căutării
- Dacă query-ul actual este în corelație cu precedentele căutări
- Dacă utilizatorul a mai avut acea căutare în trecut
- Relevanță
- În pasul 3 se cântărește relevanța factorilor, în principal al factorului de freshness. De exemplu, pentru căutarea ‘revoluție’ avem Revoluția de la 1989.
În cazul în care ne interesează informații mai actuale, rezultatele se schimbă:
Aici intervine RankBrain, machine learning-ul de la Google care a devenit parte de core algorithm. Acesta este realizat să cântărească relevanța semnalelor și să recunoască entități astfel încât să ofere informațiile corecte.
- Layout – În funcție de fiecare căutare, Google poate să afișeze diferit rezultatele. Din exemplul de mai sus putem observa Knowledge Panel pentru Revoluția din ’89. Formatul paginii este determinat de intenția de căutare a utilizatorului și resursele disponibile. Există 16 SERP Features importante pe care Google le afișează și acestea fac parte din 4 categorii:
- Rich Snippets (ex. sistem de review)
- Rezultate Plătite (ex. Reclame, Adwords)
- Rezultate Universale (ex. imagini)
- Knowledge Graph (ex. celebrități, evenimente)
- Ranking-ul propriu-zis
- Utilizatorul face o căutare, Google ia în considerare tipul căutării și îl clasifică pentru a înțelege ce criterii să aplice în funcție de căutări precedente similare sau identice.
- Google ia în considerare locația și ora din zi a utilizatorului pentru a determina intenția.
- În baza clasificării și semnalelor utilizatorului se determină relevanța.
- Apoi se alege layout-ul cel mai potrivit.
- Cunoscând toate aceste informații, Google selectează pagini, aplică semnalele de relevanță corelându-le cu algoritmii interni și determină ordinea în care trebuie să apară.
Diferența dintre SEO și Google Ads
Atât SEO, cât și Google Ads sunt două strategii de promovare online ce ajută la obținerea unui volum mai mare de trafic relevant pe site și, implicit, la creșterea volumului de conversii. În timp ce scopul ambelor campanii este identic, există totuși câteva diferențe prin prisma strategiei.
SEO sau Google Ads?
SEO vs. PPC a fost întotdeauna o dezbatere amplă. Noi recomandăm ca aceste două strategii de promovare online să fie utilizate împreună, ele fiind complementare și ajutându-se reciproc.
Cele două canale lucrează bine împreună. Iată câteva dintre avantajele oferite dacă sunt utilizate în același timp
- Creșterea vizibilității: SEO și PPC dublează vizibilitatea site-ului în urma unei căutări. Astfel, atât rezultatul organic, cât și cel plătit cresc numărul de oportunități ca utilizatorul să intre pe site.
- Sporirea traficului: utilizarea SEO și PPC împreună oferă cele mai mari șanse de a trage trafic de valoare. PPC ajută la câștigarea rapidă a traficului pe termen scurt, iar SEO ajută la câștigarea traficului pe termen mediu și lung.
- Utilizarea cuvintelor cheie: Utilizarea anunțurilor Google pentru a licita pentru aceleași cuvinte cheie pe care le vizezi în campania SEO înseamnă mai multă expunere pentru acele cuvinte cheie. În plus, testarea cuvintelor cheie folosind anunțuri PPC ajută la descoperirea interogărilor ce pot fi cele mai eficiente în campania SEO.
La final, dacă ne imaginăm că SEO este o supă, iar Google Ads este un pahar cu apă, nu putem spune că unul este mai bun ca celălalt pentru organismul uman.
Ambele reprezintă alimentația de zi cu zi. Și, cu toate acestea, ambele sunt diferite.
Dacă dorim să avem o viață sănătoasă, ar trebui să le consumăm pe amândouă.
În concluzie, odată ce știm ce este SEO și cum funcționează motoarele de căutare, putem adopta strategii potrivite care să aducă businessului rezultatele dorite din acest canal media.
În final, dacă te întrebi ce să alegi între SEO și PPC, vizionează și acest videoclip:
One thought on “Ce este SEO & Cum Funcționeaza Motoarele de Căutare?”
Comments are closed.