Durata citire articol - 12 min.
Astăzi ne propunem să destructurăm noţiunea de Backlinks şi Link Building. Vom parcurge următoarele:
3. De ce sunt backlinkurile importante?
5. Ce scheme de Link Building sunt interzise?
6. Ce înseamnă o fermă de linkuri?
7. Metode pentru a câştiga backlinkuri
8. Care sunt criteriile pentru a obţine un backlink calitativ?
9. Comunicări oficiale de la Google despre backlinkuri
10. Sfaturi personale privind strategia de Link Building
Ce înseamnă un Backlink?
Cuprins
Backlinkurile sunt linkurile pe care o pagină web le oferă altei pagini web. Spre exemplu, dacă o pagină web plasează un link către site-ul tău, tu vei avea un backlink de la aceasta. Backlinkurile se mai numesc şi Inbound links sau linkuri externe în termeni mai specifici şi sunt importante în procesul SEO.
Structura unui backlink
Un backlink are o structură specială, această structură având cumva un dublu rol, aşa cum ziceam şi mai devreme. În primul rând, userul înţelege contextul în care se introduce resursa adiţională din pagină, iar algoritmii Google înţeleg contextul semantic în care s-a generat votul de încredere sau backlinkul. Ca elemente importante din structura unui backlink, am menţiona aici pagina web către care se face trimiterea şi textul ancoră asociat acelei pagini, aşa cum se vede şi în această imagine.
De ce sunt backlinkurile importante?
Backlinkurile sunt importante deoarece reprezintă un factor de clasare în algoritmul Google. Dacă ar fi să definim backlinkurile mai simplu, am putea spune că motorul de căutare vede backlinkurile ca o recomandare sau ca un vot de încredere pe care o pagină web o dă celeilalte.
Prin acel vot de încredere, o pagină web transferă din autoritatea ei către cealaltă pagină, de aceea vei afla în cele ce urmează că este foarte importantă şi autoritatea paginii web care îţi recomandă pagina ta web.
Bineînţeles, pe lângă principiul cantităţii (adică câte voturi de încredere primeşti), trebuie să te asiguri că backlinkurile sunt calitative şi relevante.
Pe lângă beneficiul de a fi considerate factor de clasare, backlinkurile mai ajută Google şi să descopere pagini noi în web, astfel îl putem considera şi un element de indexabilitate. Scopul backlinkurilor în web este acela de a ajuta utilizatorii să navigheze către resurse adiţionale, de aceea backlinkurile au caracteristica de a fi clickable.
Ce înseamnă Link Building?
Acum că am înţeles cu toţii ce înseamnă un backlink, hai să discutăm despre Link Building. Procesul de link building presupune achiziţionarea sau construcţia de backlinkuri naturale sau artificiale către paginile web ale site-ului tău.
Ce scheme de Link Building sunt interzise?
Este important de menţionat că Google interzice achiziţionarea artificială de backlinkuri şi condamnă orice alt proces cu excepţia aceluia în care obţii backlinkuri pe cale naturală.
Spre exemplu, în documentaţia din Google Search Central sunt interzise diferite scheme de linkuri care duc la achiziţia de backlinkuri artificial. Iată doar câteva exemple de scheme de linkuri pe care trebuie să le eviţi:
- Înscrierea în directoare locale sau site-uri de tip bookmark
- Comentarii pe forumuri în care incluzi în semnătura ta linkul către site-ul tău
- Plata cu bunuri în schimbul unor backlinkuri
Încălcarea acestor reguli se poate transforma într-o penalizare manuală dacă cineva o raportează şi poate la un moment dat algoritmii, prin detectarea acestor tactici interzise, să reducă la 0 valoarea acestor backlinkuri. Practic, vei avea voturi de încredere însă fără valoare.
Este de menţionat că deja algoritmii Google detectează anumite site-uri care construiesc backlinkuri artificial, motiv pentru care automat acestea sunt ignorate şi astfel nu se face transferul de încredere din acele pagini web.
Pe acest segment am văzut în general 2 situaţii care sunt folosite în procesul artificial de Link Building şi pe care vă recomand să nu le folosiţi:
- evitaţi concursuri plătite în care oferiţi produse sau bunuri pentru a câştiga backlinkuri, aici aş menţiona competiţia Superblog care încalcă regulile Google privind schemele de linkuri şi poate atrage o penalizare manuală.
- evitaţi să obţineţi backlinkuri de la ferme de linkuri.
Ce înseamnă o fermă de linkuri?
Pentru cei care nu cunosc termenul de fermă de linkuri, aceasta reprezintă un website care are predominant doar pagini web care oferă backlinkuri, scopul acestui website fiind acela doar de a oferi voturi de încredere nu şi a oferi informaţii relevante pentru utilizatori.
În imagine o să vedeţi şi un exemplu de site care este o fermă de linkuri, singurul scop cu acest website este acela de a oferi backlinkuri. Obţinerea unui backlink pe un asemenea site poate duce la un moment dat la 2 probleme: fie Google va identifica reţeaua şi va dezavua automat valoarea acestor backlinkuri, fie poţi primi o penalizare manuală dacă cineva te raportează.
Metode pentru a câştiga backlinkuri
Pentru a putea câştiga backlinkuri există mai multe metode pe care le poţi aplica, iată doar câteva dintre ele:
- guest post pe diferite site-uri de profil;
- realizarea de infografice sau ghiduri care atrag atenţia şi trimiterea lor către jurnalişti de profil pentru a fi preluate;
- identificarea unor menţiuni ale brandului care nu conţin link către pagina ta şi schimbarea lor în backlinkuri;
- parteneriate cu jurnalişti locali pentru a le putea furniza ştiri sau articole specifice zonei.
Ei bine, este de menţionat că metodele pentru a obţine backlinkuri naturale sunt limitate, de aceea va fi nevoie la un moment dat să vă îndreptați spre metode artificiale de a câştiga backlinkuri. Cea mai întâlnită şi folosită metodă artificială de a câştiga backlinkuri este de a le cumpăra.
Spre exemplu, acel articol de pe site-uri de ştiri menţionat mai devreme era un articol cumpărat, în acel caz folosindu-se o tehnică manipulativă şi artificială de a câştiga un backlink.
Menţionez că şi această practică manipulativă încalcă regulile privind schemele de linkuri, însă ea poate fi mascată aplicând anumite tehnici şi prin evitarea de tipare.
Pentru a putea cumpăra backlinkuri trebuie să ai următoarele lucruri în vedere:
- să alegi website-urile de la care vei dori să obţii backlinkuri;
- să ştii care sunt textele ancoră şi paginile cu care le vei asocia pentru fiecare website în parte;
- să planifici temporal momentul la care vei obţine aceste backlinkuri;
- să pregăteşti conţinutul în care vei integra textul ancora şi paginile care vor primi „votul de încredere”;
- să te asiguri că website-ul care a vândut backlinkul a respectat toate condiţiile;
- să monitorizezi calitatea backlinkurilor câştigate prin măsurarea evoluţiei cuvintelor cheie adiacente.
Hai să discutăm despre fiecare operaţiune în parte şi să definim puţin la ce ne referim.
Alegerea site-urilor undei vei cumpăra aceste backlinkuri se face ţinând cont de grupul de cuvinte cheie pe care doreşti să îmbunătăţeşti poziţionarea în clasamentul Google.
Pentru a identifica necesarul (adică cantitatea) de articole de care ai nevoie, va trebui să pleci de la numele topicului pe care vrei să îl optimizezi. Pentru acest lucru, vei avea nevoie de tehnologii speciale care te vor ajuta să spionezi profilul de backlinkuri al competitorilor, aşa cum se vede şi în această imagine.
După ce ai aflat care este cantitatea de backlinkuri de care ai nevoie, va trebui să identifici, tot pe baza profilului de backlinkuri de la competiţie, care este calitatea site-urilor pe care va trebui să obţii votul de încredere.
Pentru a identifica calitatea va trebui să spionezi de această dată granular fiecare competitor din Top 10 şi cu ajutorul acestor date să înţelegi tipul de publisher care îţi va oferi calitate.
Pentru a-ţi da seama care sunt publisherii cei mai calitativi va trebui să îi analizezi ţinând cont de mai mulţi metrici care relevă gradul de autoritate al acestora din mai multe considerente.
Spre exemplu, iată cum arată o comparaţie pe mai mulţi metrici de autoritate, calculaţi şi estimaţi de tehnologia Ahrefs.
Bineînţeles, trebuie ţinut cont de notorietatea site-ului, de traficul general, de calitatea conţinutului şi mulţi alţi factori, însă este suficientă şi imaginea de ansamblu pentru început.
După ce ai ales website-urile unde vei obţine backlinkuri, trebuie să începi să planifici care sunt textele ancoră şi paginile pe care le vei asocia cu acestea. Atenţie la asocierea între texte ancoră şi pagini pentru că în cazul în care acest proces este cumva eronat poate cauza situaţii de canibalizare care ulterior pot genera alte probleme de indexare.
Ziceam şi mai devreme că deoarece este un proces manipulativ trebuie să ne asigurăm că nu lăsăm urme sau tipare pe această strategie. Pentru a nu lăsa urme este indicat să foloseşti o ponderare a textelor ancoră, dar şi a paginilor cărora urmează să le câştigi backlinkuri.
Spre exemplu, poţi adopta următoarea tactică la nivel de texte ancoră în aşa fel încât să nu laşi urme în privinţa acestui element, dar şi pentru a face să pară că tot procesul este natural.
La nivel de pagini către care vei face trimiterea prin aceste backlinkuri, asigură-te că ai o varietate şi nu ai un proces forţat doar către o singură pagină, altfel algoritmii Google vor detecta procesul artificial.
După ce ai planificat şi aceste elemente, va trebui să ajungi la partea de conţinut. Practic, va trebui să construieşti o formă de conţinut prin intermediul căreia vei putea plasa textul ancoră şi pagina web, bineînţeles respectând condiţiile şi politica editorială a website-ului care îţi va oferi backlinkul.
Va trebui să ţii cont de faptul că trebuie să ai varietate în forma conţinutului, varietate în dimensiune, fără tipare sau urme în structurarea acestora pentru a evita posibile detectări ale algoritmului. Predominant se foloseşte ca tactică conţinutul de tip Native Advertising deoarece camuflează foarte mult backlinkul, dar în acelaşi timp oferă valoare adăugată şi cititorilor.
Iată o imagine care arată structura care trebuie respectată pentru a crea conţinut de tip Native Advertising şi cum poţi plasa astfel nativ, non-intruziv un backlink către pagina ta web. Această tactică este folosită în general de agenţiile de SEO care au echipe dedicate de conţinut şi metodologii bine construite în acest sens.
După ce ai obţinut backlinkurile şi te-ai asigurat că sunt respectate de publisher toate cerinţele tale, trebuie să monitorizezi. Nu uita că SEO este predominant un proces experienţial deoarece Google ne oferă undeva sub 10% informaţii despre funcţionalitatea algoritmului, motiv pentru care este nevoie de analiză pe baza datelor pentru a valida că tactica şi calitatea procesului sunt conforme cu aşteptările tale.
Pentru a face acest lucru poţi folosi o tehnologie specializată ori poţi folosi informaţiile din Google Search Console.
Care sunt criteriile pentru a obţine un backlink calitativ?
Pentru a putea obţine backlinkuri de calitate trebuie să ţii cont de următoarele aspecte:
- autoritatea domeniului;
- traficului general al acestuia;
- audienţa acestuia;
- notorietatea acestuia;
- contextul şi relevanța acestuia în raport cu site-ul tău.
Deoarece multă lume ignoră caracterul de relevanţă avem pentru voi o imagine care să facă puţină lumină în acest context.
Aşa cum se vede şi în această imagine este imperativ să ţinem cont de audienţa publisherului în raport cu site-ul nostru, adică să ţinem cont de locaţia audienţei site-ului respectiv în raport cu a noastră, de interesele acesteia în raport cu site-ul nostru etc.
Fără o conexiune de relevanţă între audienţe, nu vom reuşi să echilibrăm balanţa dintre costul tuturor operaţiunilor de câştigare al acelui backlink versus reacţia pe care o vom resimţi în urma acestora.
Deci nu uita să ţii cont de aceste lucruri atunci când alegi publisherii deoarece relevanța acestora este imperativă alături, bineînţeles, de autoritatea acestora.
Comunicări oficiale de la Google despre backlinkuri
Aşa cum ziceam şi mai devreme, algoritmul Google este secret, procesul fiind predominant unul experienţial. Totuşi, din când în când, Google comunică pe anumite topicuri, chiar dacă foarte evaziv şi mereu scos din context, însă unele comunicări merită să le evidențiem.
Iată doar câteva din comunicările care merită menţionate despre backlinkuri:
„Linkurile nu expiră, însă devin mai puţin importante pe măsură ce trece timpul”
Pentru a evita conflictul de opinii şi deoarece cei de la Google scot multe informaţii din context vă las pe voi să clasificaţi această informaţie.
„Linkurile externe care nu se regăsesc afişate în Google Search Console sunt în general irelevante”
O altă menţiune importantă este următoarea:
„Algoritmii Google ignoră o mare parte din backlinkurile obţinute din comunicate de presă”
O altă informaţie care ne poate ajuta să decidem lista de website-uri unde vom dori să obţinem backlinkuri este următoarea:
„Backlinkurile obţinute pe pagini care au trafic organic mare în Google nu sunt mai calitative”
Sfaturi personale privind strategia de Link Building
În încheiere vă oferim şi câteva sfaturi privind strategia de Link Building, rămâne la latitudinea voastră dacă le aplicaţi sau nu:
- Obţinerea de backlinkuri rămâne importantă, însă nu şi esenţială!
Luaţi în calcul că strategia de SEO să nu fie focusată predominant pe obţinere de backlinkuri, ci să fie un mix de procese şi activităţi complementare. Nu uitaţi sfatul inginerului Google John Muller în care îndeamnă specialiştii SEO să nu se focuseze doar pe backlinkuri!
- Strategia de link building trebuie să aibă consistență!
Ţineţi cont de faptul că la un moment dat în timp calitatea backlinkurilor va scădea, motiv pentru care trebuie întâi să aveţi consistență în obţinere doar din acest principiu. De asemenea, consistența trebuie menţinută din considerentul ritmului competitorilor care şi ei aplică aceeaşi tactică.
- SEO nu înseamnă doar backlinkuri!
Ştim că am tot repetat-o, însă observăm multe businessuri care consideră că dacă obţin backlinkuri vor avea rezultate imediate. Evită să aloci bugete doar pentru Link Building, gândeşte o tactică unitară care să includă operaţiuni tehnice On-Site, îmbunătăţirea conţinutului site-ului, creşterea vizibilităţii brandului, educarea şi informarea audienţei etc.
Ignoră astfel de website-uri care vând backlinkuri la kilogram atâta timp cât nu se încadrează în cele menţionate mai sus.
Nu uita că în procesul de Link Building calitatea şi relevanța sunt cele mai importante criterii, nu cantitatea.
- Setează întotdeauna obiective realiste în jurul unei campanii de Link Building!
Nu uita că scopul şi resursele alocate trebuie să aibă un obiectiv, în cazul de față obiectivul unei campanii de Link Building este unul micro. În marea majoritate a cazurilor, obiectivul este creşterea poziţionării organice a cuvintelor cheie din spatele paginii web.
De notat că creşterea cuvintelor cheie în clasamentul organic nu garantează şi creşteri de trafic şi implicit creşterea numărului de comenzi sau lead-uri.
De asemenea, setează aşteptări minime privind traficul de tip recomandare care fi generat din acele articole pe care le vei obţine cu referinţă către pagina web pe care o deţii.
- Evită implicarea în scheme de linkuri şi ignoră-i pe cei care îţi vând linkuri pe ferme de linkuri!
Am punctat şi mai devreme că implicarea în scheme de linkuri se va întoarce la un moment dat împotriva site-ului d.p.d.v organic. Setează-ţi o strategie pe termen lung şi gândeşte evergreen la nivel de strategie de obţinere de backlinkuri. Nu te bucura că rezolvi pentru moment o problemă pentru că ea în timp poate să însemne un consum şi mai mare de resurse pentru a îndrepta un rău făcut în trecut.
Atât pentru astăzi, ne vedem data viitoare pentru un nou material educativ. Între timp te invit să îmi scrii în comentarii experienţa pe care ai avut-o tu cu strategia de link building, ce ai învăţat din acea experienţă şi, de asemenea, împărtăşeşte cu toată lumea sfaturile tale, comunitatea are nevoie de educaţie şi informare pentru a lua decizii educate!
Referinţe video:
- https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/link-schemes
- https://ahrefs.com/blog/what-are-backlinks/
- https://moz.com/beginners-guide-to-link-building
- https://www.seroundtable.com/google-links-wikipedia-seo-29996.html
- https://www.seroundtable.com/google-ignores-unnatural-links-28614.html
- https://www.seroundtable.com/google-links-diminishing-28442.html
- https://www.seroundtable.com/google-links-do-not-expire-28331.html
- https://www.seroundtable.com/linking-out-is-good-or-bad-for-seo-27957.html
- https://www.seroundtable.com/google-links-primary-boilerplate-content-27958.html
- https://www.seroundtable.com/google-links-title-tags-matter-27717.html
- https://www.seroundtable.com/google-links-search-console-irrelevant-27342.html
- https://www.seroundtable.com/google-link-cruft-27066.html
- https://www.seroundtable.com/google-to-seos-you-focus-too-much-on-links-27000.html
- https://www.seroundtable.com/google-bad-links-ignore-26811.html
- https://www.seroundtable.com/google-ignores-press-release-links-25979.html
- https://www.seroundtable.com/google-links-high-search-traffic-23749.html