Cum Să Faci Keyword Research În 2023?

Durata citire articol - 14 min.

Vrei să atragi trafic organic pe site şi să afli adevăratul interes al potenţialilor tăi clienţi? Ai ajuns exact în locul potrivit pentru a-ţi îndeplini obiectivele. Acest articol îţi va dezvălui cei mai importanţi paşi pe care să îi urmezi pentru a face un Keyword Research de calitate care să-ţi ofere un ROI timpuriu.

Subiecte abordate în acest articol:

Ce spun clientii despre Limitless Agency?
Paul Sevan - CEO Enipau.ro
Andrei - CEO Ecovent.ro
Cristian Bolocan - Head of SEO & Partner la Limitless Agency
  • O scurtă introducere în lumea Keyword Research
  • De ce este important Keyword Research?
  • Înțelegerea intenției de căutare. Ce își doresc cu adevărat utilizatorii?
  • Cum se clasifică cuvintele cheie?
  • Tipuri de cuvinte cheie
  • Cum te ajută un pattern de căutare?
  • Ar trebui să vizezi cuvântul cheie singular sau plural?
  • Este important să analizezi concurența?
  • Instrumentele de bază pentru Keyword Research

O Scurtă Introducere În Lumea Keyword Research

Keyword Research reprezintă procesul de găsire a tuturor posibilelor interogări (cuvinte cheie) ale motorului de căutare ce pot fi relevante pentru afacerea şi clienţii tăi, urmată de sortarea şi prioritizarea acestora în grupuri logice şi corelate.

Aşadar, poţi afla ce termeni de căutare introduc oamenii în Google atunci când sunt interesaţi de anumite subiecte, produse sau servicii, doresc să se informeze sau să achiziţioneze. În urma acestui proces va rezulta o listă cu termenii de căutare populari, pe care îi vei putea include strategic în conţinutul tău, astfel încât acesta să apară cât mai sus în Google, scopul final fiind atragerea traficului de calitate pe site, precum şi creşterea ratei de conversie.

Cu alte cuvinte, Keyword Research reprezintă fundaţia unui site, unul dintre cei mai importanţi paşi în atingerea obiectivelor de business pe termen lung, în marketingul online. Prin găsirea cuvintelor cheie SEO, se pot prezice schimbările în piaţă, se pot produce noi produse / servicii sau conţinutul pe care oamenii îl caută în mod activ. Cu ajutorul acestui proces se poate rupe bariera dintre business şi cumpărători, deoarece le poţi înţelege şi satisface nevoile mult mai uşor.

De Ce Este Important Keyword Research?

Odată cu trecerea anilor, se poate remarca o evoluţie a metodelor utilizate în mediul digital, alături de motoarele de căutare care devin din ce în ce mai inteligente şi de schimbarea preferinţelor utilizatorilor, însă, cu toate acestea, importanța cercetării cuvintelor cheie păstrează o constantă, fiind un factor esenţial pentru a atinge obiectivele afacerii pe termen îndelungat.

Premiile castigate de Limitless Agency:

Mai mult decât atât, cuvintele cheie stau la baza traficului organic şi a celui plătit, întrucât reprezintă interesul potenţialilor clienţi pentru ceea ce oferă site-ul.

Realizarea unei cercetări corecte a cuvintelor cheie reprezintă o etapă fundamentală, pentru că aceasta relevă şi clarifică termenii de căutare folosiţi de către publicul vizat. Spre exemplu, dacă utilizezi un set de cuvinte pentru a-ţi descrie produsele / serviciile, iar publicul tău ţintă foloseşte un alt set de cuvinte total diferit, potenţialii clienţi nu îţi vor găsi site-ul şi, astfel, nu te poţi face cunoscut.

Este esenţial să foloseşti vocea publicului vizat şi a clienţilor tăi atunci când utilizezi cuvinte cheie pentru a te distinge în domeniul tău de interes.

Prin urmare, un proces amănunţit de cercetare a cuvintelor cheie te poate ajuta să pătrunzi în mintea clienţilor tăi şi îţi poate aduce siguranţa că foloseşti aceleaşi cuvinte pe care le utilizează şi ei. Acest lucru duce la găsirea subiectelor pe care să le incluzi în strategia de conţinut pentru a-l optimiza, oferind răspunsurile de care publicul tău are nevoie.

Citește și: Optimizare SEO Magazine Online: 10x în Trafic Organic

Înţelegerea Intenţiei De Căutare. Ce Îşi Doresc Cu Adevărat Utilizatorii?

În prezent, strategiile SEO ar trebui să pună accentul pe răspunsurile la întrebările pe care le au utilizatorii şi pe oferirea unor soluţii optime pentru problemele lor. Acestea trebuie să ia în calcul faptul că fiecare întrebare necesită un răspuns specific. De fiecare dată când un utilizator introduce o interogare / fraza cheie în motoarele de căutare, este de la sine înţeles că acesta este în căutare de ceva şi, drept urmare, trebuie să descoperi intenţia din spatele căutării.

Studii de caz Limitless Agency:

Pentru a descoperi mai multe despre intenţiile de căutare şi a crea conţinutul dorit, corespunzător unei intenţii corecte, poţi examina tipul de pagini care se clasifică pentru anumite interogări. Poţi vedea, aşadar, dacă se afişează pagini de produse sau articole informative pe diferite bloguri, videoclipuri, tutoriale sau un mix între acestea, ceea ce reprezintă indicii cu privire la ceea ce Google presupune că este intenţia de căutare a unei interogări.

Este esenţial să descoperi ce îşi doresc sau care sunt nevoile utilizatorilor. Nu te concentra doar pe cuvintele cheie, ci ia în calcul şi obiectivele ce stau la baza dorinţelor utilizatorilor. Astfel, conţinutul prezentat trebuie să ofere soluţiile cele mai bune pentru problemele oamenilor.

Intenţiile de căutare pot fi categorisite, după cum urmează:

  • navigaţionale: utilizatorii cunosc exact locul în care doresc să ajungă, cum ar fi: pe un anumit site web, pe Facebook, Youtube etc.;
cautari navigationale
  • informaţionale: utilizatorii au nevoie de informaţii, doresc să înveţe ceva sau caută răspunsul la o întrebare;
cautari informationale
  • tranzacţionale: utilizatorii doresc să achiziţioneze ceva sau să realizeze o acţiune, de pildă, să cumpere un bilet de tren sau să asculte o melodie;
cautari tranzactionale
  • investigaționale (comerciale): utilizatorii caută informaţii care pot duce la o tranzacţie, compară produse pentru a le găsi pe cele optime pentru nevoile lor specifice;
cautari investigationale
  • locale: utilizatorii vor să găsească ceva local, în proximitate, cum ar fi: un restaurant, un salon de înfrumuseţare etc.
cautari locale

Cum Se Clasifică Cuvintele Cheie?

Înainte de a începe procesul de Keyword Research este importantă înţelegerea clasificării cuvintelor cheie pentru a-ţi putea crea strategia de cuvinte cheie pe baza cercetării aprofundate a acestora, ceea ce presupune stabilirea tipului de conţinut ce se doreşte a fi creat, concentrarea pe tipul de cuvinte cheie cel mai relevant şi stabilirea locului unde va fi publicat conţinutul.

Cea mai întâlnită modalitate de a descrie cuvintele cheie este dată de: head terms (cuvinte de tip short tail), midterms şi long tail terms:

  • head terms: reprezintă căutările formate din 1-2 cuvinte competitive, cu volume foarte mari de căutări (aproximativ 30% din numărul căutărilor);
  • midterms: se referă la cuvinte cheie cu volum mediu de căutări;
  • long tail terms: 3 sau mai multe cuvinte cu căutări specifice şi search volume mai redus (în proporţie de 70% din căutări); pot avea mai mult succes decât head terms, deoarece ajută la înţelegerea mai bună a intenţiei de căutare.

Un long tail term este adesea mai lung şi mai concentrat decât un head term. De pildă, dacă termenul principal este dresaj pentru câini, un cuvânt cheie long tail ar putea fi dresaj pentru rase de câini de talie mică.

În cele din urmă, low hanging fruit keyword face referire la toate cuvintele cu search volume (volum de căutare) mare şi competiţie SEO mică. În general, acestea au între 500 şi 2-3000 de căutări lunare.

În urma stabilirii intenţiei de căutare, o altă clasificare a cuvintelor cheie poate fi reprezentată după cum urmează:

  • cuvinte cheie navigaţionale;
  • cuvinte cheie informaţionale;
  • cuvinte cheie tranzacţionale;
  • cuvinte cheie comerciale;
  • cuvinte cheie locale.

Majoritatea oamenilor care fac Keyword Research tind să pună accentul pe head terms, ceea ce nu reprezintă întotdeauna cea mai bună variantă, deoarece aceste cuvinte cheie principale sunt luate în cea mai mare parte de către înteprinderile mari.

Long tail terms, pe de altă parte, deşi au mai puţin trafic de căutare, au o concurenţă mai mică şi o valoare de conversie mai mare, fapt datorat de o concentrare mai intensă pe un anumit produs, serviciu sau subiect şi, implicit, o nişă. Astfel, dacă eşti la început de drum, este de preferat să nu te axezi pe head terms, deoarece pot trece ani de efort pentru a atinge succesul dorit. Factorul esenţial al acestui tip de cuvinte cheie long tail este specificitatea, deoarece, cu cât expresia va fi mai lungă, cu atât va fi mai specifică şi va avea un volum de căutare mai redus. Acest lucru este evidenţiat în figura de mai jos:

Schema

Această figură face referire la faptul că:

  • atunci când vei căuta „rochii”, vei obţine zeci de mii de rezultate ale căutării;
  • în cazul în care cauţi „rochii lungi”, vei obţine mii de rezultate;
  • dacă vei căuta „rochii lungi din mătase naturală”, vei obţine mult mai puţine rezultate care se potrivesc mai mult cu ceea ce cauţi cu adevărat.

Prin urmare, cu cât utilizatorul adăugă mai mult context la termenii de căutare, cu atât va obţine rezultate mai bune.

Tipuri de Cuvinte Cheie

» Broad-Match Keywords (cuvinte cheie cu potrivire amplă)

Potrivirea amplă reprezintă tipul implicit de potrivire căruia i se atribuie toate cuvintele cheie, ca şi când nu se specifică alt tip de potrivire (potrivire exactă, potrivire a expresiei sau un tip de potrivire negativ). Acest lucru te ajută să atragi mai mulţi vizitatori pe site-ul tău, să petreci mai puţin timp construind liste de cuvinte cheie şi să îţi concentrezi cheltuielile pe cuvintele cheie care funcţionează.

Sintaxa pentru potrivirea amplă este introducerea, pur şi simplu, a cuvântului cheie. Mai jos se poate remarca un exemplu de funcţionare a potrivirii ample (broad match):

broad match keywords

» Partial-Match / Phrase-Match Keywords (cuvinte cheie cu potrivire parţială / potrivire a expresiei)

Cuvintele cheie sau expresiile cu potrivire parţială se referă la rezultatele căutării care se potrivesc cu o parte a cuvintelor cheie din interogarea de căutare, însă nu cu toate sau într-o altă ordine. Cu ajutorul potrivirii expresiei, poţi ajunge la mai mulţi clienţi, în timp ce afişezi în continuare anunţurile tale clienţilor care, cel mai probabil, caută produsul sau serviciul tău. Potrivirea expresiei este mai flexibilă decât potrivirea exactă, dar este mai direcţionată decât opţiunea implicită de potrivire amplă.

Sintaxa pentru potrivirea expresiei este dată de prezenţa ghilimelelor în jurul cuvântului cheie, cum ar fi „ghete fotbal”. Mai jos este un exemplu de funcţionare a potrivirii expresiei:

partial match keywords

» Exact-Match Keywords (cuvinte cheie cu potrivire exactă)

Cuvintele cheie cu potrivire exactă se referă la rezultatele căutării care se potrivesc perfect tuturor cuvintelor cheie din interogarea de căutare, exact aşa cum au fost introduse. Acestea sunt importante atât pentru căutarea organică, cât şi pentru cea plătită şi sunt un subiect frecvent al dezbaterilor SEO. Dintre cele trei tipuri de potrivire a cuvintelor cheie, potrivirea exactă oferă cel mai mare control asupra persoanelor care văd anunţul tău.

Potrivirea exactă este desemnată cu paranteze precum [costume damă]. Mai jos se poate observa un exemplu de funcţionare a potrivirii exacte:

exact match keywords

Care este diferenţa dintre cuvintele cheie cu potrivire exactă şi potrivire a expresiei?

În vreme ce un cuvânt cheie cu potrivire exactă indică cuvântul ţintă care corespunde în mod exact unei interogări de căutare, text de ancorare într-un link sau nume de domeniu, o potrivire parţială reprezintă cuvântul cheie inclus printre alte cuvinte în acele elemente.

Cuvintele cheie cu potrivire exactă şi potrivire a expresiei sunt adesea folosite în SEO, link building şi PPC şi, deşi ambele tipuri sunt eficiente, va trebui totuşi să te asiguri că utilizezi tipul optim de potrivire pentru a evita penalizările Google sau costurile Ads.

Cum Te Ajută Un Pattern De Căutare?

Pattern-ul de căutare sau modelele de cuvinte cheie fac referire la situaţiile în care mai multe persoane diferite caută acelaşi subiect folosind cuvinte în aceeaşi ordine. Atunci când o mulţime de persoane caută acelaşi lucru, în mod automat vor exista anumite fraze care vor apărea mult mai des decât altele, alcătuite din cuvinte cheie dintr-o arie lexicală.

În altă ordine de idei, un pattern de căutare te poate ajuta să descoperi caracteristicile unice ale unei game de produs. Spre exemplu, în cazul în care utilizatorul doreşte să achiziţioneze un articol de vestimentaţie, pattern-ul de căutare poate fi legat de mărimi, culori sau modele: costume M, rochii negre sau tricouri oversize.

Alte exemple de pattern-uri de căutare pot fi reprezentate de: „ieftine”, atunci când utilizatorii caută produse sau servicii la preţuri avantajoase sau „cel mai bun / cele mai bune” care poate fi un alt model popular de cuvinte cheie util pentru oamenii care doresc să obţină rezultatele optime pentru satisfacerea nevoilor lor.

Aşadar, alegerea unor cuvinte cheie în funcţie de tiparele fiecăruia reprezintă o modalitate de a descoperi cuvinte cheie cu o intenţie specifică de căutare, iar potrivirea unei intenţii în deplină concordanţă cu ceea ce oferă site-ul va ajuta la creşterea numărului de conversii.

Ar Trebui Să Vizezi Cuvântul Cheie Singular Sau Plural?

Pentru a răspunde la această întrebare, este necesar să verifici rezultatele căutărilor în Google, deoarece acest lucru depinde de interogare. Cu cât Google află mai multe despre intenţia de căutare a interogării tale, cu atât este capabil să ghicească mai bine ceea ce cauţi.

De pildă, în cazul în care cauţi cuvântul lectură, vei obţine un rezultat diferit faţă de cazul în care cauţi cuvântul lecturi. Google va crede că, în primul caz, cauţi o definiţie a lecturii, iar în cel de-al doilea caz va crede că intenţionezi să cumperi lecturi şcolare. Astfel, trebuie să te asiguri că ştii ce oferi pe pagina ta şi că se potriveşte cu interogarea şi rezultatele oferite de Google.

Este Important Să Analizezi Concurenţa?

Este important să ştii că verificarea cuvintelor cheie vizate de concurenţii tăi te poate ajuta să îţi rafinezi propria strategie de conţinut.

În cazul în care urmăreşti cuvintele cheie long tail, acest lucru va depinde în mare măsură de concurenţa ta. Dacă concurenţa pe nişa ta este foarte mare, atunci vor apărea dificultăţi în utilizarea unor termeni competiţionali şi, drept urmare, este de preferat să pui accentul pe long tail keywords. În cazul în care concurenţa este mică, vei putea utiliza mai mulţi termeni principali. Aşadar, este necesar să faci câteva analize comparative pentru SEO.

Cu toate acestea, pentru început, este de preferat să iei în calcul head terms. Consultă pagina cu rezultatele motorului de căutare (SERP) şi îţi vor apărea site-urile cu care vei concura odată ce îţi optimizezi conţinutul pentru un astfel de cuvânt cheie.

Analizează în detaliu şi pune-ţi întrebările: sunt site-uri profesionale? Sunt egal cu aceste companii? Site-ul meu se încadrează printre aceste site-uri? Compania mea are o dimensiune similară şi are la fel de multă influenţă în nişa mea?

Astfel, este mai greu să ieşi în evidenţă atunci când concurezi împotriva site-urilor cu nume de marcă puternice. Dacă mărcile sunt cunoscute din reclame TV sau radio, şansele de a te face remarcat şi de a te ridica la un nivel înalt vor deveni extrem de mici, însă este bine să arunci o privire asupra conţinutului lor pentru a vedea dacă este bine scris sau optimizat, deoarece, dacă concurenţa ta are un conţinut slab, există şansa de a o depăşi.

Mai mult decât atât, poţi evalua şi anunţurile din Google, atât timp cât ele există. În situaţia în care ai un cont Google Ads, atunci vei putea verifica plata pe click (CPC-ul). Termenii de căutare care au o plată pe click ridicată sunt, în general, mai greu de clasat în rezultatele organice.

Instrumentele De Bază Pentru Keyword Research

Printre cele mai bune instrumente de cercetare a cuvintelor cheie se numără: Google Keyword Planner, Ahrefs, Ubersuggest şi AnswerThePublic. Acestea te pot ajuta să evaluezi, pe lângă cuvintele cheie, multe alte aspecte ale performanţei site-ului tău, cum ar fi: volumul căutărilor, dificultăţi de clasare (folositoare pentru strategia de conţinut şi SEO), valoarea cuvintelor cheie (utile pentru publicitatea cu plata pe click), concurenţă şi multe altele.

» Google Keyword Planner: Acest instrument (,,planificatorul de cuvinte cheie”) este esenţial pentru primele etape de cercetare a cuvintelor cheie, putând fi utilizat pentru determinarea unor seturi de cuvinte cheie fundamentale. Deşi poate restricţiona datele în ceea ce priveşte volumul de căutări, Keyword Planner rămâne o sursă ce conţine o multitudine de informaţii privind cuvinte cheie de interes şi oferă variaţii ale acestora, relevante pentru afacerea ta. Acesta îţi permite să analizezi volumul lunar de căutare globală sau locală, niveluri de concurenţă şi un cost pe click estimat.

google keyword planner

Este un alt instrument popular de cercetare a cuvintelor cheie, un pachet complet de instrumente de cercetare, conţinut şi SEO pentru cuvinte cheie. Folosind acest explorator, vei putea veni cu idei de cuvinte cheie prin tastarea unor cuvinte în caseta de căutare. Va apărea, apoi, o listă completă de sugestii de cuvinte cheie.

De asemenea, acest instrument poate fi utilizat pentru a descoperi cuvintele cheie profitabile folosite de concurenţii tăi şi care nu se regăsesc în conţinutul propriu, astfel încât să poţi crea un nou conţinut care să vizeze cuvinte cheie legate de subiectele respective.

O altă funcţionalitate de inteligenţă competitivă pe care o oferă Ahrefs este abilitatea de a găsi cuvinte cheie noi şi mişcări ale acestora în interogările de căutare. Mai mult decât atât, te poate ajuta să găseşti cuvinte informaţionale utilizate de către competitorii tăi, accesând Content Gap din Organic Search.

Ahrefs oferă, pe lângă cele menţionate mai sus, o serie de alte instrumente utile, precum: rapoartele care găsesc linkuri negative pe site-ul tău, cuvinte cheie PPC pentru Ads, Keywords Explorer şi multe altele.

ahrefs

» Ubersuggest: Este un instrument gratuit care oferă date despre volumul căutărilor, sugestii de cuvinte cheie, idei despre dificultatea clasării cuvintelor cheie (dificultate cuvânt cheie) etc. Pe lângă faptul că afişează o multitudine de sugestii pentru cuvinte cheie asociate, se poate vizualiza şi un tabel cu primele 100 de rezultate Google pentru cuvântul cheie căutat, cu vizite estimate, numărul de backlinkuri, un scor de domeniu şi un număr total de acţiuni sociale.

Ubersuggest

Este un instrument de cercetare a cuvintelor cheie care funcţionează puţin diferit de celelalte, prin faptul că prezintă cuvinte cheie într-un format vizual frumos, deşi ele pot fi văzute şi sub forma de listă sau descărcate într-un fişier .csv.

Rezultatele cuvintelor cheie din acest instrument sunt bazate pe funcţiile de sugestie / completare automată Google şi Bing. Dacă faci click pe oricare dintre aceste cuvinte cheie pentru a-l căuta în Google, automat se va deschide într-o filă nouă care va afişa conţinutul ce se clasează pentru termenii respectivi şi dacă există un fragment prezentat pe acesta.

answerthepublic

Concluzii

În cele din urmă, procesul de Keyword Research este esenţial pentru orice afacere din mediul online şi, de aceea, este extrem de important să fie realizat cu atenţie, respectând fiecare pas în parte. Fiind un factor cheie din domeniul SEO, Keyword Research se află într-o continuă evoluţie şi perfecţionare, ceea ce face ca succesul afacerii tale să fie mai uşor de atins.

Este important de menţionat faptul că e necesar să ai în vedere cuvintele cheie cu volum redus de căutare, deoarece acestea pot duce la atingerea obiectivelor tale de afacere. Alege cuvintele cheie potrivite pentru o promovare online de succes.

Aşadar, dacă doreşti să dezvolţi un site pentru o companie cu autoritate de domeniu redusă, cu trafic organic scăzut şi fără backlinkuri, poate fi complicat să creezi o strategie de conţinut SEO capabilă să ofere un ROI timpuriu.

Cu toate acestea, nu trebuie să te laşi intimidat de marile branduri care utilizează cuvintele cheie cu volum mare de căutare, ce par a fi cele mai potrivite pentru afacerea ta.

Tot ce trebuie să faci este să te concentrezi pe alte aspecte extrem de importante, cum ar fi: intenţia utilizatorului, contextul sau relevanţa şi mai puţin pe frazele stricte ale cuvintelor cheie sau pe măsurători ale densităţii şi, astfel, poţi crea o strategie de cuvinte cheie variată şi profitabilă, care te va ajuta să atragi cititori de conţinut de calitate şi mai mulţi clienţi pe site, care, ulterior, vor genera vânzări şi venituri.