Inteligenţa Artificială (IA) în Marketing Online

Durata citire articol - 11 min.

Marketingul a evoluat foarte mult de-a lungul timpului, iar treptat, de la simple idei de promovare în mediul fizic, am ajuns în prezent să discutăm despre concepte moderne de advertising, precum marketingul online.

În prezent, marketingul online este strâns legat de inteligenţa artificială, iar prin acest material îţi voi explica şi de ce. Până atunci voi face o afirmaţie pe care îmi voi ”construi cazul”.

Inteligenţa artificială este un algoritm care aparţine deja prezentului.

Da, poate că acum 10 ani am fi făcut referire la inteligenţa artificială ca la un element care aparţine viitorului, însă acest viitor era mai aproape decât am crede.

În marketing online inteligenţa artificială este mai prezenţa decât oricând şi ne ajută să prezicem anumite comportamente. Vorbim aici despre marile reţele sociale, precum Facebook şi Google, a căror activitate se bazează destul de mult pe comportamentele noastre de căutare şi interacţiune.

Ţi s-a întâmplat cu siguranţă să vezi că anunţurile afişate de către reţelele sociale sau Google au legătură cu categoriile tale de interes. Sau cu căutările tale specifice? Ei bine inteligenţa artificială are ramificaţii care permit corelarea informaţiilor, în vederea personalizării anunţurilor.

Ce este inteligența artificială?

Inteligenţa artificială este simularea inteligenţei umane, însă făcută de maşini, şi nu ne referim la cele auto 🤣. (AI) este o ramură largă a informaticii care se ocupă cu construirea de maşini inteligente capabile să îndeplinească sarcini care necesită de obicei inteligenţa umană.

Aplicaţiile AI includ motoare de căutare avansate ca Google, sistemele de recomandări utilizate de Youtube, Netflix şi Amazon, înţelegerea vorbirii umane ca Şiri şi Alexa, maşini care se conduc singure ca Tesla şi sistemele care joacă jocuri ca şah sau GO.

Care sunt tipurile de AI?

  1. Reactive Machines
  2. Limited Memory
  3. Theory of Mind
  4. Self-Awareness

Cu ce te ajută acest lucru?

Inteligenţa artificială în marketing online înseamnă customizare. Ca un costum realizat la croitor. Comod, bine cusut, perfect. Exact aşa ar trebui să fie şi experienţa navigării pe internet. Fără cusur, lina. Perfectă. ”Croită” pentru tine.

Inteligenţa artificială aduce o direcţie clară în marketing

Targetarea reclamelor a fost dintotdeauna o problemă pentru antreprenori. Cumva este dificil să lansezi anunţuri fără a şti ce profil are clientul ideal. Iar acum să ne închipuim cât de greu trebuie să fi fost să promovezi un produs înainte de era internetului.

Ce avantaje aduce inteligenţa artificială în marketing online?

Fără inteligenţă artificială nu am fi aici, în prezent. Nu am putea monitoriza nimic din tot ceea ce am construit în mediul online şi nu am fi putut dezvolta atât de mult această ramură a comerţului.

Aşadar observăm aceste avantaje şi mult altele, pe care le detaliez imediat.

Inteligenţa artificială eficientizează procesele de lucru

Dacă ar fi să punem în balanţă ceea ce poate face un operator uman versus inteligenţa artificială în marketing, vom vedea ca timpul nu ne este prieten. Majoritatea proceselor automatizate prin inteligenţă artificială ne-au ajutat să câştigăm timp. Iar acest timp a fost investit în promovare eficientă.

Gândeşte-te doar la newslettere şi la abilitatea de a transmite informaţii targetate în mod automat, fără a fi nevoie de un operator uman în acest sens. Desigur, este nevoie de operare umană la nivel de analiză şi gestionare a informaţiilor, însă acest lucru este necesar şi nu ocupă atât de mult timp precum culegerea datelor în sine.

Aşadar inteligenţa artificială în marketing aduce un avantaj substanţial, fără de care astăzi nu am putea realiza o promovare eficientă a serviciilor sau produselor.

Inteligenţa artificială în marketing este neutră

Îţi propun un joc, sau de fapt ia-o ca pe o provocare. Cum vezi căutarea de noi clienţi în perioada următoare? Are impact, te determină să cauţi soluţii? Îţi creează anxietate? Ei bine inteligenţa artificială în marketing online nu simte anxietate.

Neutralitatea este foarte importantă în marketing, iar inteligenţa artificială te ajută prin imparţialitate şi printr-un control clar al informaţiei. Inteligenţa artificială nu are în vedere componentă umană şi trăirea, ci analiza clară a unor date care să te ajute în targetarea cât mai bună a publicului. Aşadar vei beneficia de rezultate reale, care nu sunt influenţate de factorul uman, iar acest lucru este cât se poate de avantajos.

Inteligenţa artificială are o rază destul de mare de acoperire

Am spus destul de mare pentru că inteligenţă artificială în marketingul online nu deţine un monopol, ceea ce este perfect. Acest lucru te va ajuta să îţi delimitezi vânzările personale de vânzările realizate prin programe care folosesc platforme de identificare.

Totuşi, aspectul inteligenţei artificiale este destul de amplu, deoarece o proporţie actuală a rezultatelor ne arată o rată de succes de aproape 90% prin folosirea inteligenţei artificiale, faţă de procesele uzuale de promovare în marketing online.

Constanța în vânzări

Spre deosebire de vânzările punctuale, bazate pe reduceri, oferte sau promoţii, care ar putea justifica o creştere, inteligenţa artificială în marketingul online îţi oferă o constantă a vânzărilor.

Să presupunem că ai un atelier de prelucrare a lemnului şi ca o parte a vânzărilor vine din participarea la târguri. Aşadar, în perioadele cu târguri vei înregistra vânzări, posibil mai mari decât în altă perioadă. Dar ele sunt punctuale.

Inteligenţa artificială rescrie această informaţie. Prin inteligenţă artificială în marketing se schimbă regulile jocului, iar vânzările pot creşte prin simplă asociere a informaţiilor despre avatarul clientului cu oferta ta de produse şi servicii.

Ce este avatarul clientului?

Avatarul clientului nu este o invenţie nouă, el a existat dintotdeauna. Ce e nou însă este implicarea inteligenţei emoţionale în determinarea profilului clientului.

În prezent cu ajutorul inteligenţei emoţionale putem determina absolut orice ţine de clienţi şi de preferinţele acestora, astfel încât să ne putem adresa acestora direct, fără intermediere, atingând exact nevoile acestora.

Avatarul de client acoperă zone importante din profilul a ceea ce numim buyer personna. Iată câteva dintre acestea explicate pe larg.

Date demografice

Datele demografice sunt deosebit de importante în procesul de determinare a profilului cumpărătorului, iar acestea nu ar putea fi identificate fără inteligenţă artificială. Acest lucru constă în culegerea datelor şi în corelarea acestora, astfel tu să te poţi adresa clienţilor pe baza vârstei, a locaţiei, sau a detaliilor legate de familie acestora.

Exemplu: avatarul de client îţi poate oferi informaţii despre sex, vârsta, locaţie, stare civilă, şi număr de persoane dependente de acest buyer persona. Aceste date poţi fi culese din profile de Facebook sau preluate din comportamente similare de cumpărare.

Aşadar, acum înţelegi de ce reclamele la scutece targetează ca buyer persona exact persoanele care au copii?

Nivel de educaţie, venituri, ocupaţie

Vânzările nu înseamnă preţuri preferenţiale în funcţie de cât de bine este îmbrăcat clientul. În interacţiune directă poate că acest lucru a funcţionat la un moment dat.

În era marketingului online însă nu. Vânzând online nu ai oportunitatea de a interacţiona fizic cu clientul, însă poţi şti detalii despre acesta analizând componente precum nivelul de educaţie, veniturile sau ocupaţia.

Comportament de cumpărare

Trebuie să fi fost tare greu în trecut să cauţi clienţi pentru expunerea produselor şi a serviciilor. Cumva că o vânătoare oarbă. Să nu ştii nimic despre client înseamnă să consumi resurse inutil, iar aceasta este una dintre cele mai mari probleme ale marketigului online. Statistic vorbind, o parte substanţială a investiţiilor se pierde fără a aduce un rezultat.

Eu prefer să văd partea care aduce rezultate. Inteligenţa artificială în marketing online joacă un rol substanţial în prezent deoarece pot identifica potenţialul client prin a şti detalii despre acesta. Comportamentul de cumpărare este analizat foarte bine în prezent, iar acesta este motivul pentru care personalizarea anunţurilor şi afişarea acestora doar persoanelor interesate este un lucru atât de important.

Aşadar comportamentul de cumpărare vizează direcţii foarte ample, iar din acestea pot numi:

  • putere decizională de cumpărare în familie
  • disponibilitate financiară
  • experienţă în achiziţii online
  • produse specifice, cumpărare targetata

Dispozitive utilizate

Dispozitivele utilizate pentru achiziţii devin importante, deoarece oferă informaţii importante despre persoana care face achiziţiile. Intervalele orare, aplicaţiile, motorul de căutare folosit sau alte date aduc informaţii preţioase pentru marketingul online.

Ce se va întâmpla cu inteligenţa artificială în marketingul online în viitor?

După ce guşti mierea este destul de greu să te întorci la zahăr, iar dacă extrapolăm, exact acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul inteligenţei artificiale.

Am cunoscut în ultimii ani câteva avantaje notabile în ceea ce priveşte marketingul online, promovarea şi ideea de brand awareness dincolo de bannere stradale. Este firesc ca inteligenţă artificială să evolueze şi să ofere noi orizonturi, iar acest lucru începe deja să se vadă.

Una dintre direcţiile foarte importante este cea a content marketingului.

Content marketingul este în continuare o piesă de bază în marketingul online. Multe companii se luptă zilnic pentru a construi site-uri calitative prin intermediul conţinutului web. Conţinutul calitativ, unic, reprezintă o punte de legătură preţioasă atât spre utilizatori, spre public, cât şi spre motorul de căutare.

Aşadar conţinutul este valoros, pentru că prin el se face creşterea unui site.

Cum ar fi aşadar că tot ce înseamnă content să fie realizat cu ajutorul inteligenţei artificiale? Ar fi cu siguranţă mai uşor, nu-i aşa?

Poate fi, cu ajutorul inteligenţei artificiale.

În prezent există programe care experimentează încă realizarea conţinutului unic, pe baza cuvintelor cheie. Unele programe facilitează chiar realizarea până la nivel de câteva minute, lucru care poate reduce substanţial munca unui operator uman.

Cu toate acestea, deşi nu suntem departe de o utilizare la scară largă a inteligenţei artificiale, ea va juca un rol important în viitor. Până atunci varianta optimă de creare a conţinutului este cea realizată prin mijloace specifice, actuale, prin content writeri şi copywriteri care să dezvolte conţinut valoros.

Conţinutul elaborat momentan cu ajutorul inteligenţei artificiale nu se ridică la standardele de care avem nevoie pentru o promovare eficientă. Google încă dictează reguli destul de stricte în ceea ce priveşte modul în care trebuie să fie optimizate materialele, astfel încât un site să rankeze cât mai bine în clasament.

Pe de altă parte inteligenţa artificială în marketing are legătură cu tehnologia machine learning

Fiecare bază de date pe care o folosim în prezent este de fapt un element solid al inteligenţei artificiale. Preferinţele pe care le oferă fiecare platformă pe care o utilizezi sunt bazate pe un comportament pe care algoritmul îl ”învaţă”. Recomandările de filme, bazate pe aprecierea unui film urmărit sau pe căutarea acestuia, recomandarea unui artist, bazată pe căutările tale sau pe similitudini, acestea fac parte din realitatea noastră de zi cu zi.

Inteligenţa artificială în marketing duce acest lucru la un alt nivel. Poţi primi în prezent recomandări de produse, totul bazat pe comportamentul tău.

De câte ori ai cumpărat scutece pentru copil şi mai apoi ai primit şi recomandări de alte produse specifice de puericultură? Ei bine despre asta este vorba în marketing online şi inteligenţa artificială.

Din ce în ce mai multe magazine online apelează la tehnici de recomandare de produse utilizatorilor, bazându-se pe modele comportamentale pe care noi le expunem, ca utilizatori. Este lesne de înţeles faptul că aceste corelaţii conduc către un rezultat menit să ajute utilizatorul, oferindu-i acestuia anunţuri personalizate.

Studiile arată că un procent însemnat de utilizatori preferă chiar să vadă anunţuri bine realizate şi targetate, reale, care le propun să încerce produse noi sau care ajută la completarea unor nevoi pe care aparent aceştia le pot pierde din vedere.

Google AI

Având în vedere că Moloso este o agenţie de marketing şi tehnologie, noi lucrăm pe platformele Google, atât pentru optimizarea SEO cât şi pentru Google Ads.

AI-ul Google pentru SEO, pentru rezultatele organice se numeşte Rank Brain. Acest „sistem” poate înţelege mult mai bine intenţia din spatele unei căutări făcute de useri. Am vorbit despre asta în aproape toate video-urile pe care le-am făcut în ultima vreme, în special în cel de Keyword Research pentru magazinele online. Rank Brain este un sistem de machine learning, care la început era responsabil de doar 15% din totalul de căutări, însă acum este responsabil pentru toate.

Rank Brain este corelat cu Hummingbird (un alt algoritm Google) care schimbat modul în care motorul „înţelege” şi „vede” atât căutările cât şi „entităţile din spatele căutării”. Mai exact acum Google „ştie” că stringul Laptop este chiar un laptop, şi nu mai este doar un cuvânt simplu.

În momentul de faţă, Google are poate cele mai avansate sisteme AI din lume, care împuternicesc sistemele lor interne de Search. Scopul fiind întotdeauna acelaşi: să ofere cele mai bune rezultate în search.

Citește și: Optimizare SEO Magazine Online: 10x in Trafic Organic

Un alt algoritm care se ocupă de procesarea limbajului natural este BERT.

At the heart of Google Search is our ability to understand your query and rank relevant results for that query. We’ve invested deeply in language understanding research, and last year we introduced how BERT language understanding systems are helping to deliver more relevant results in Google Search. Today we’re excited to share that BERT is now used in almost every query in English, helping you get higher quality results for your questions. We’re also sharing several new advancements to search ranking, made possible through our latest research in AI:

Mai multe aici: https://blog.google/products/search/search-on/

Google Machine Learning în GoogleAds

În 2018 Google a anunţat că a introdus noi moduri de a ajuta advertiserii prin Machine Learning. Câteva aplicaţii care se folosesc astăzi sunt de exemplu Campaniile Smart de Google Shopping care promit simplificarea managementului campaniilor, maximiarea conversiilor şi a vânzărilor într-un mod automat, fără a fi nevoie să faci bidding pe anumite produse sau pe anumite cuvinte cheie.

Din experienţa noastră, nu funcţionează atât de bine pe cât promite însă este un pas înainte spre eficienţă. Cum funcţionează? Se iau în calcul multe semnale că interesul în căutări şi sezonalitate, preţ, interes, intenţia de căutare şi multe altele pentru a afişa reclamele în Google Shopping, Image Search, Youtube.

Un alt motiv important pentru care Google foloseşte AI este pentru că vrea să ştie exact cui livrează reclamele şi când. Google învaţă comportamentul tău ca utilizator, îţi ştie interesele şi vrea să îţi afişeze reclame relevante la momentul potrivit, fie că eşti pe desktop sau pe mobile.

Pentru responsive search ads, Google poate face permutări la headline-uri şi la descrierea reclamelor şi în funcţie de ce performeaza cel mai bine, îţi va afişa reclamele.

Google AI în Youtube

Google a introdus pentru Youtube Maximize Lift, care te ajută să îţi afişezi reclamele şi să îţi atingi audienţa care are cele mai mari şanse să fie interesată de brandul tău după ce a văzut un video Ad. Acest tip de campanie smart bidding, este propulsată de Machine Learning. În mod automat ajustează biddingul şi timpul de licitaţie pentru maximizează rezultatelor.

Google Ai pe Local Search

Google a introdus Local campaings care au ca scop să aducă mai mulţi vizitatori în magazinul tău fizic în mod exclusiv. Google va optimiza locurile unde vor fi afişate reclamele pentru a-şi atinge scopul.

Aici sunt doar câteva exemple de cum AI-ul este implicat în Search.

Facebook AI în Ads

Atât Google cât şi Facebook folosesc inteligenţa artificială să livreze reclame personalizate. De ce fac acest lucru? Pentru a livra reclamele potrivite, oamenilor potriviţi la momentul potrivit. Pentru companii acest lucru înseamnă eficientizarea bugetelor şi în teorie costuri mai mici.

Cum livrează Facebook reclamele? În funcţie de targetul audienţei şi de rezultatele campaniei. Dintre toate anunţurile, Facebook le selectează pe cele mai bune în funcţie de un scor calculat (o combinaţie între valoare şi calitatea ad-ului), după care calculează Ad Quality Score.

Apoi Facebook foloseşte machine learning, pe măsură ce învaţă. Primeşte date noi, informaţii şi începe procesul de învăţare. De exemplu pentru useri învaţă unde aceştia dau click, cu ce tip de pagini/content interacţionează, de unde cumpără, când şi multe altele.

Pe măsură ca Ad-urile tale devin mature şi generează afişări, vânzări, CTR (etc) Facebook ştie din ce în ce mai bine să livreze reclamele.

AI pentru NewsFeed

Facebook are algoritmi care determină ce conţinut să îţi apară în newsfeed.

„Machine learning models are part of ranking and personalizing News Feed stories, filtering out offensive content, highlighting trending topics, ranking search results, and much more.” (Facebook)

The company’s machine learning systems are getting better at understanding text and images. And the ads you see could lean heavily on the preferences and insights AI reveals to the company’s data scientists.

Aşadar, inteligenţa artificială aduce doar avantaje în marketingul online, însă cât de mult o putem folosi? Cum va fi în viitor?

Inteligenţa artificială în marketing nu este cu siguranţă o tehnologie aşa cu o vedem prezentată în filmele americane, însă ea este o forţă de care este putem profita.

Până atunci nu putem decât să ne bucurăm de efectele inteligenţei artificiale şi să sperăm că aceasta va face mai mult decât ceea ce obţinem în acest moment. Va duce la ea la dezvoltarea comerţului online? Vă aduce ea noi direcţii? Eu cred că da, însă vă trebui să aşteptăm să vedem ce va implica acest lucru.

Resurse:

https://ai.google/

https://ai.googleblog.com/

https://blog.google/technology/ai/

https://ai.facebook.com/