Durata citire articol - 15 min.
Marketingul a evoluat foarte mult de-a lungul timpului, iar treptat, de la simple idei de promovare în mediul fizic, am ajuns să discutăm despre concepte moderne de advertising, precum marketingul online. În prezent, marketingul online este strâns legat de inteligența artificială, iar prin acest material îți vom explica și de ce. Până atunci vom face o afirmație pe care ne vom ”construi cazul”.
Algoritmii cu inteligență artificială aparțin deja prezentului. Da, poate că acum 10 ani am fi făcut referire la inteligența artificială ca la un element care aparține viitorului, însă acest viitor era mai aproape decât am crezut.
În marketing online, inteligența artificială este mai prezentă decât oricând și ne ajută să prezicem anumite comportamente, să realizăm anumite materiale și să optimizăm campaniile. Vorbim aici despre marile rețele sociale, precum Facebook și Google, a căror activitate se bazează destul de mult pe comportamentele noastre de căutare și interacțiune.
Ți s-a întâmplat cu siguranță să vezi că anunțurile afișate de către rețelele sociale sau Google au legătură cu categoriile tale de interes sau cu căutările tale specifice? Ei bine, inteligența artificială are ramificații care permit corelarea informațiilor în vederea personalizării anunțurilor, dar și numeroase alte ramificații despre care vom discuta în acest articol.
Vei afla din acest articol informații interesante despre inteligența artificială, dar și care sunt tool-urile pe care le poți folosi în campaniile tale de promovare online – atât când vine vorba despre campaniile de optimizare SEO, cât și cele de Google Ads.
Cuprins:
1. Cum funcționează inteligența artificială?
2. Cum folosesc companiile inteligența artificială în marketingul digital și care sunt beneficiile de care au parte?
3. Cum transformă AI viitorul marketingului digital?
4. Ce este un tool de marketing AI și unde sunt folosite?
5. Top 5 instrumente de marketing AI pentru a-ți dezvolta afacerea în 2023
1. Cum funcționează inteligența artificială?
Cuprins
Inteligența artificială este simularea inteligenței umane, însă făcută de mașini, și nu ne referim la cele auto. (AI) este o ramură largă a informaticii care se ocupă cu construirea de mașini inteligente capabile să îndeplinească sarcini care necesită de obicei inteligența umană.
Aplicațiile AI includ motoare de căutare avansate ca Google, sistemele de recomandări utilizate de Youtube, Netflix și Amazon, înțelegerea vorbirii umane ca Siri și Alexa, mașini care se conduc singure ca Tesla și sistemele care joacă jocuri ca șah sau GO.
În cele mai multe cazuri, un sistem AI se bazează pe un set larg de date din care a învățat ceea ce a fost programat să facă. Spre exemplu, un chatbot poate fi „învățat” cum să fie de ajutor clienților de pe site-ul tău care întâmpină diverse probleme prin analizarea a numeroase exemple și situații din trecut. La fel, un tool AI de recunoaștere a obiectelor din imagini se bazează pe o bază de date vastă din care a învățat cum arată diversele obiecte, ce caracteristici comune au și cum pot fi identificate. De asemenea, tot bazându-se pe procesul anterior de învățare, tipurile de generative AI pot produce texte, videoclipuri, imagini și tot felul de elemente media care sunt deja folosite în marketingul online.
Care sunt tipurile de inteligență artificială?
- Reactive Machines
- Limited Memory
- Theory of Mind
- Self-Awareness
2. Cum folosesc companiile inteligența artificială în marketingul digital și care sunt beneficiile de care au parte?
Cu ce te ajută inteligența artificială când vine vorba de promovarea afacerii? Ei bine, inteligența artificială în marketing online înseamnă customizare. Ca un costum realizat la croitor – comod, bine cusut, perfect. Exact așa ar trebui să fie și experiența navigării pe internet. Fără cusur, lină. Perfectă. ”Croită” pentru tine.
Fără inteligență artificială nu am fi aici, în prezent. Nu am putea monitoriza nimic din tot ceea ce am construit în mediul online și nu am fi putut dezvolta atât de mult această ramură a comerțului.
Așadar, observăm aceste avantaje ale inteligenței artificiale și multe altele, pe care le detaliem în continuare.
Inteligența artificială aduce o direcție clară în marketing
Targetarea reclamelor a fost dintotdeauna o problemă pentru antreprenori. Cumva este dificil să lansezi anunțuri fără a ști ce profil are clientul ideal. Iar acum să ne închipuim cât de greu trebuie să fi fost să promovezi un produs înainte de era internetului.
Inteligența artificială eficientizează procesele de lucru
Dacă ar fi să punem în balanță ceea ce poate face un operator uman versus inteligența artificială în marketing, vom vedea că timpul nu ne este prieten. Majoritatea proceselor automatizate prin inteligență artificială ne-au ajutat să câștigăm timp, iar acest timp a fost investit în promovare eficientă.
Gândește-te doar la newslettere și la abilitatea de a transmite informații targetate în mod automat, fără a fi nevoie de un operator uman în acest sens. Desigur, este nevoie de operare umană la nivel de analiză și gestionare a informațiilor, însă acest lucru nu ocupă atât de mult timp precum culegerea datelor în sine.
Așadar, inteligența artificială în marketing aduce un avantaj substanțial, fără de care astăzi nu am putea realiza o promovare eficientă a serviciilor sau produselor.
Inteligența artificială în marketing este neutră
Îți propunem un joc sau, de fapt, ia-o ca pe o provocare. Cum vezi căutarea de noi clienți în perioada următoare? Are impact, te determină să cauți soluții? Îți creează anxietate? Ei bine, inteligența artificială în marketing online nu simte anxietate.
Neutralitatea este foarte importantă în marketing, iar inteligența artificială te ajută prin imparțialitate și printr-un control clar al informației. Inteligența artificială nu are în vedere componenta umană și trăirea, ci analiza clară a unor date care să te ajute în targetarea cât mai bună a publicului. Așadar, vei beneficia de rezultate reale, care nu sunt influențate de factorul uman, iar acest lucru este cât se poate de avantajos.
Inteligența artificială are o rază destul de mare de acoperire
Am spus destul de mare pentru că inteligența artificială în marketingul online nu deține un monopol, ceea ce este perfect. Acest lucru te va ajuta să îți delimitezi vânzările personale de vânzările realizate prin programe care folosesc platforme de identificare.
Totuși, aspectul inteligenței artificiale este destul de amplu, deoarece o proporție actuală a rezultatelor ne arată o rată de succes de aproape 90% prin folosirea inteligenței artificiale, față de procesele uzuale de promovare în marketing online.
Inteligența artificială te ajută să ai constanță în vânzări
Spre deosebire de vânzările punctuale, bazate pe reduceri, oferte sau promoții, care ar putea justifica o creștere, inteligența artificială în marketingul online îți oferă o constantă a vânzărilor.
Să presupunem că ai un atelier de prelucrare a lemnului și că o parte a vânzărilor vine din participarea la târguri. Așadar, în perioadele cu târguri vei înregistra vânzări, posibil mai mari decât în altă perioadă. Dar ele sunt punctuale.
Inteligența artificială rescrie această informație. Prin inteligența artificială în marketing se schimbă regulile jocului, iar vânzările pot crește prin simpla asociere a informațiilor despre avatarul clientului cu oferta ta de produse și servicii.
- Ce este avatarul clientului?
Avatarul clientului nu este o invenție nouă, el a existat dintotdeauna. Ce e nou însă este implicarea inteligenței artificiale în determinarea profilului clientului.
În prezent, putem determina absolut orice ține de clienți și de preferințele acestora, astfel încât să ne putem adresa acestora direct, fără intermediere, atingând exact nevoile lor.
Avatarul de client acoperă zone importante din profilul a ceea ce numim buyer persona. Iată câteva dintre acestea explicate pe larg:
- Date demografice
Datele demografice sunt deosebit de importante în procesul de determinare a profilului cumpărătorului, iar acestea nu ar putea fi identificate fără inteligența artificială. Acest lucru constă în culegerea datelor și în corelarea acestora, astfel tu să te poți adresa clienților pe baza vârstei, a locației sau a detaliilor legate de familie.
Exemplu: avatarul de client îți poate oferi informații despre sex, vârstă, locație, stare civilă și număr de persoane dependente de acest buyer persona. Aceste date pot fi culese din profile de Facebook sau preluate din comportamente similare de cumpărare.
Așadar, acum înțelegi de ce reclamele la scutece targetează ca buyer persona exact persoanele care au copii?
- Nivel de educație, venituri, ocupație
Vânzările nu înseamnă prețuri preferențiale în funcție de cât de bine este îmbrăcat clientul. În interacțiunea directă poate că acest lucru a funcționat la un moment dat.
În era marketingului online, însă, nu. Vânzând online, nu ai oportunitatea de a interacționa fizic cu clientul, însă poți cunoaște detalii despre acesta analizând componente precum nivelul de educație, veniturile sau ocupația.
- Comportament de cumpărare
Trebuie să fi fost tare greu în trecut să cauți clienți pentru expunerea produselor și a serviciilor. Cumva ca o vânătoare oarbă. Să nu știi nimic despre client înseamnă să consumi resurse inutil, iar aceasta este una dintre cele mai mari probleme ale marketingului online. Statistic vorbind, o parte substanțială a investițiilor se pierde fără a aduce un rezultat.
Noi preferăm să vedem partea care aduce rezultate. Inteligența artificială în marketing online joacă un rol substanțial în prezent deoarece poate identifica potențialul client prin a ști detalii despre acesta. Comportamentul de cumpărare este analizat foarte bine în prezent, iar acesta este motivul pentru care personalizarea anunțurilor și afișarea acestora doar persoanelor interesate este un lucru atât de important.
Așadar, comportamentul de cumpărare vizează direcții foarte ample, iar din acestea putem numi:
- putere decizională de cumpărare în familie
- disponibilitate financiară
- experiență în achiziții online
- produse specifice, cumpărare targetată
- dispozitive utilizate
Dispozitivele utilizate pentru achiziții devin importante, deoarece oferă informații esențiale despre persoana care face achizițiile. Intervalele orare, aplicațiile, motorul de căutare folosit sau alte date aduc informații prețioase pentru marketingul online.
Inteligența artificială te ajută să realizezi materiale de promovare smart
Dacă acum câțiva ani ar fi trebuit să scoți sume consistente din buzunar pentru a plăti persoane specializate care să realizeze diverse elemente media pe care le poți folosi în campaniile de promovare, texte catchy sau conținut pentru diverse pagini, acum te poți ajuta de instrumentele care funcționează pe baza AI pentru a avea un punct de la care să pornești. Merită să menționăm că vei fi nevoit să „șlefuiești” puțin materialele generate, acestea nefiind întotdeauna 100% perfecte.
Oricum, în prezent AI-ul te ajută să obții diverse materiale pe care le poți folosi pentru promovare cu costuri mult mai mici, tot ce trebuie să faci este să te asiguri că le folosești corespunzător, că le treci printr-un „filtru uman” cum ne place nouă să spunem, și că AI-ul înțelege exact ceea ce îți dorești să genereze.
3. Cum transformă AI viitorul marketingului digital?
După ce guști mierea, este destul de greu să te întorci la zahăr, iar dacă extrapolăm, exact același lucru se întâmplă și în cazul inteligenței artificiale.
Am cunoscut în ultimii ani câteva avantaje notabile în ceea ce privește marketingul online, promovarea și ideea de brand awareness dincolo de bannere stradale. Este firesc ca inteligența artificială să evolueze și să ofere noi orizonturi, iar acest lucru începe deja să se vadă.
Una dintre direcțiile foarte importante este cea a content marketingului.
Content marketingul este în continuare o piesă de bază în marketingul online. Multe companii se luptă zilnic pentru a construi site-uri calitative prin intermediul conținutului web. Conținutul calitativ, unic, reprezintă o punte de legătură prețioasă atât spre utilizatori, spre public, cât și spre motorul de căutare.
Așadar, conținutul este valoros, pentru că prin el se face creșterea unui site. Cum ar fi așadar ca tot ce înseamnă content să fie realizat cu ajutorul inteligenței artificiale? Ar fi cu siguranță mai ușor, nu-i așa?
Poate fi!
În prezent, există programe de inteligență artificială care reușesc să genereze conținut unic, pe baza cuvintelor cheie. Unele programe facilitează chiar realizarea până la nivel de câteva minute, lucru care poate reduce substanțial munca unui operator uman.
Cu toate acestea, deși nu suntem departe de o utilizare la scară largă a inteligenței artificiale, ea va juca un rol important în viitor. Până atunci, varianta optimă de creare a conținutului este cea realizată prin mijloace specifice, actuale, prin content writeri și copywriteri care să dezvolte conținut valoros, care poate totuși porni de la ideile generate de AI.
Conținutul elaborat în totalitate cu ajutorul inteligenței artificiale momentan nu se ridică la standardele de care avem nevoie pentru o promovare eficientă. Google încă dictează reguli destul de stricte în ceea ce privește modul în care trebuie să fie optimizate materialele, astfel încât un site să rankeze cât mai bine în clasament.
Pe de altă parte, inteligența artificială în marketing are legătură cu tehnologia machine learning
Fiecare bază de date pe care o folosim în prezent este, de fapt, un element solid al inteligenței artificiale. Preferințele pe care le oferă fiecare platformă pe care o utilizezi sunt bazate pe un comportament pe care algoritmul îl ”învață”. Recomandările de filme, bazate pe aprecierea unui film urmărit sau pe căutarea acestuia, recomandarea unui artist, bazată pe căutările tale sau pe similitudini, acestea fac parte din realitatea noastră de zi cu zi.
Inteligența artificială în marketing duce acest lucru la un alt nivel. Poți primi în prezent recomandări de produse, totul bazat pe comportamentul tău.
De câte ori ai cumpărat scutece pentru copil și mai apoi ai primit și recomandări de alte produse specifice de puericultură? Ei bine, despre aceste lucruri este vorba în marketing online și inteligență artificială.
Din ce în ce mai multe magazine online apelează la tehnici de inteligență artificială de recomandare a produselor utilizatorilor, bazându-se pe modele comportamentale pe care noi le expunem, ca utilizatori. Este lesne de înțeles faptul că aceste corelații conduc către un rezultat menit să ajute utilizatorul, oferindu-i acestuia anunțuri personalizate.
Studiile arată că un procent însemnat de utilizatori preferă chiar să vadă anunțuri bine realizate și targetate, reale, care le propun să încerce produse noi sau care ajută la completarea unor nevoi pe care aparent aceștia le pot pierde din vedere.
4. Ce este un tool de marketing AI și unde sunt folosite?
Tool-urile de marketing AI au fost realizate tocmai pentru a ajuta marketerii în misiunea lor de a ajunge la cel mai relevant public, de a facilita comunicarea dintre brand și utilizatori. Bineînțeles, și platformele de promovare au dezvoltat propriile tool-uri pe care le folosesc și le pun la dispoziția specialiștilor. Vorbim despre inteligența artificială și algoritmii de la Google și Facebook în cele ce urmează.
Google AI
Având în vedere că suntem o agenție de marketing și tehnologie, noi lucrăm pe platformele Google atât pentru optimizarea SEO, cât și pentru Google Ads.
AI-ul Google pentru SEO, pentru rezultatele organice se numește Rank Brain. Acest „sistem” poate înțelege mult mai bine intenția din spatele unei căutări făcute de useri. Am vorbit despre acest aspect în aproape toate video-urile pe care le-am făcut în ultima vreme, în special în cel de Keyword Research pentru magazinele online. Rank Brain este un sistem de machine learning, care la început era responsabil de doar 15% din totalul de căutări, însă acum este responsabil pentru toate.
Rank Brain este corelat cu Hummingbird (un alt algoritm Google) care a schimbat modul în care motorul „înțelege” și „vede” atât căutările, cât și „entitățile din spatele căutării”. Mai exact, acum Google „știe” că stringul Laptop este chiar un laptop, și nu mai este doar un cuvânt simplu.
În momentul de față, Google are poate cele mai avansate sisteme AI din lume, care împuternicesc sistemele lor interne de Search. Scopul este întotdeauna același: să ofere cele mai bune rezultate utilizatorilor.
Un alt algoritm care se ocupă de procesarea limbajului natural este BERT.
At the heart of Google Search is our ability to understand your query and rank relevant results for that query. We’ve invested deeply in language understanding research, and last year we introduced how BERT language understanding systems are helping to deliver more relevant results in Google Search. Today we’re excited to share that BERT is now used in almost every query in English, helping you get higher quality results for your questions. We’re also sharing several new advancements to search ranking, made possible through our latest research in AI.
Mai multe aici: https://blog.google/products/search/search-on/
Google Machine Learning în GoogleAds
În 2018, Google a anunțat că a introdus noi moduri de a ajuta advertiserii prin Machine Learning. Câteva aplicații care se folosesc astăzi sunt, de exemplu Campaniile Smart de Google Shopping, care promit simplificarea managementului campaniilor, maximizarea conversiilor și a vânzărilor într-un mod automat, fără a fi nevoie să faci bidding pe anumite produse sau pe anumite cuvinte cheie.
Din experiența noastră, nu funcționează atât de bine pe cât promite, însă este un pas înainte spre eficiență. Cum funcționează? Se iau în calcul multe semnale, ca interesul în căutări și sezonalitate, preț, interes, intenția de căutare și multe altele pentru a afișa reclamele în Google Shopping, Image Search, Youtube.
Un alt motiv important pentru care Google folosește AI este pentru că vrea să știe exact cui livrează reclamele și când. Google învață comportamentul tău ca utilizator, îți știe interesele și vrea să îți afișeze reclame relevante la momentul potrivit, fie că ești pe desktop sau pe mobile.
Pentru responsive search ads, Google poate face permutări la headline-uri și la descrierea reclamelor și, în funcție de ceea ce performează cel mai bine, îți va afișa reclamele.
Google AI în Youtube
Google a introdus pentru Youtube Maximize Lift, care te ajută să îți afișezi reclamele și să îți atingi audiența care are cele mai mari șanse să fie interesată de brandul tău după ce a văzut un video Ad. Acest tip de campanie smart bidding este propulsată de Machine Learning. În mod automat ajustează biddingul și timpul de licitație pentru maximizarea rezultatelor.
Google AI pe Local Search
Google a introdus Local campaings care au ca scop să aducă mai mulți vizitatori în magazinul tău fizic în mod exclusiv. Google va optimiza locurile unde vor fi afișate reclamele pentru a-și atinge scopul.
Aici sunt doar câteva exemple de cum AI-ul este implicat în Search, cel mai recent fiind Search Generative Experience care va oferi utilizatorilor răspunsuri directe pentru diverse tipuri de căutări, aceștia nemaifiind neapărat nevoiți să acceseze direct site-urile din SERP.
Facebook AI în Ads
Atât Google, cât și Facebook folosesc inteligența artificială pentru a livra reclame personalizate. De ce fac acest lucru? Pentru a livra reclamele potrivite, oamenilor potriviți, la momentul potrivit. Pentru companii, acest lucru înseamnă eficientizarea bugetelor de Facebook Ads și, în teorie, costuri mai mici.
Cum livrează Facebook reclamele? În funcție de targetul audienței și de rezultatele campaniei. Dintre toate anunțurile, Facebook le selectează pe cele mai bune în funcție de un scor calculat (o combinație între valoarea și calitatea ad-ului), după care calculează Ad Quality Score.
Apoi, Facebook folosește machine learning, pe măsură ce învață. Primește date noi, informații, și începe procesul de învățare. De exemplu, pentru useri învață unde aceștia dau click, cu ce tip de pagini/content interacționează, de unde cumpără, când și multe altele.
Pe măsură ce Ad-urile tale devin mature și generează afișări, vânzări, CTR (etc.), Facebook știe din ce în ce mai bine să livreze reclamele.
AI pentru NewsFeed
Facebook are algoritmi care determină ce conținut să îți apară în newsfeed.
Machine learning models are part of ranking and personalizing News Feed stories, filtering out offensive content, highlighting trending topics, ranking search results, and much more. (Facebook)
The company’s machine learning systems are getting better at understanding text and images. And the ads you see could lean heavily on the preferences and insights AI reveals to the company’s data scientists.
5. Top 5 instrumente de marketing AI pentru a-ți dezvolta afacerea în 2023
Sperăm că dacă ai ajuns până aici ai înțeles că AI-ul este deja peste tot și influențează într-o mare măsură marketingul online. Inteligența artificială poate ușura procesele de gestionare, implementare și monitorizare a campaniilor dacă vei folosi inteligent tool-urile existente. De asemenea, un site cu inteligență artificială poate fi mai performant decât unul care nu folosește aceste noi tehnologii. Iată ce îți recomandăm noi:
- ChatGPT
Acest tool sau soft de inteligență artificială este poate cel mai cunoscut dintre toate, și pe bună dreptate! Folosit corect, te poate ajuta să obții noi idei de content, noi idei pentru TikTok, să optimizezi diverse texte, să analizezi anumiți parametri, să compui newslettere, să scrii texte catchy despre produsele sau serviciile pe care le comercializezi etc. Cei de la OpenAI au dezvoltat ChatGPT, iar recent s-a făcut trecerea de la GPT-3 la GPT-4, tool-ul fiind din ce în ce mai performant. Trebuie doar să înveți cum să „comunici” cu ChatGPT-ul online și el te poate ajuta să îți îmbunătățești campaniile de promovare online!
- Jasper.AI
Jasper este un tool AI pe care îl poți folosi pentru tot ceea ce înseamnă text, content, pentru campaniile tale de promovare. Fie că este vorba de idei pentru campaniile de TikTok Ads, fie că este vorba de generarea de articole pentru strategia campaniei SEO, Jasper.AI reușește să vină cu idei noi și texte care nu au nevoie de multe îmbunătățiri.
După cum am zis mai devreme, recomandarea noastră este să treci întotdeauna conținutul generat de tool-urile AI prin propriul filtru pentru a te asigura că sună natural și tone of voice-ul este cel potrivit.
- Grammarly
Grammarly este un tool care există pe piață de ceva timp, iar utilitatea lui continuă să fie relevantă. Deși este folositor doar în cazul în care generezi texte în limba engleză, este poate cel mai bun pe ceea ce face. Nu doar că identifică greșeli gramaticale, typos sau alte nereguli de această natură, ci oferă posibilitatea de a verifica dacă tone of voice-ul este potrivit în tot textul, care este nivelul de claritate etc. Verificarea greșelilor de scriere este disponibilă gratuit, iar pentru opțiunile ceva mai sofisticate, trebuie să optezi pentru versiunea plătită.
- Rapidely
Rapidely este un AI tool specializat în conținutul pentru social media și gestionarea optimă a campaniilor derulate aici. Folosește tehnologia de inteligență artificială GPT-4 și promite eficientizarea și automatizarea multor taskuri care au legătură cu managementul campaniilor din social media. De la posibilitatea generării calendarului editorial lunar chiar în interiorul platformei, la generarea de copy catchy și relevantă pentru caracteristicile publicului țintă, Rapidely te poate ajuta să îți eficientizezi campaniile de promovare în social media și să le duci la următorul nivel.
- Frase.io
Frase este un AI tool recomandat pentru SEO și generarea de conținut SEO-friendly. Tool-ul te ajută atât în partea de research pe un topic, comparând primele rezultate din SERP, cât și când vine vorba de redactare, oferindu-ți un outline al conținutului pe baza cuvintelor cheie. Partea interesantă este că pe măsură ce scrii conținutul (sau îl generezi cu ajutorul unei alte platforme), Frase îți oferă un scor care te ajută să îți dai seama dacă sunt necesare îmbunătățiri.
Nu putem decât să ne bucurăm de efectele inteligenței artificiale și să sperăm că aceasta va face mai mult decât ceea ce obținem în acest moment. Va duce ea la dezvoltarea comerțului online? Va aduce ea noi direcții? Noi credem că da, însă vă trebui să așteptăm să vedem ce va implica acest lucru.
De la inteligența artificială GPT, la tool-uri de generative AI pentru imagini, cert este că AI-ul în marketing aduce multe avantaje, fiind o forță de care putem profita! Documentează-te temeinic în legătură cu tot ceea ce ține de AI, de roboții cu inteligență artificială, de punctele pro și contra și impactul pe care inteligența artificială îl are. Ulterior, vei fi pregătit să profiți și tu de pe urma noilor tehnologii!
Resurse: