Cum Îţi Construieşti Strategia de Marketing Online în 2022

Durata citire articol - 9 min.

Eşti în căutare de inspiraţie pentru strategia de marketing a business-ului tău în pentru anul 2022? Perfect, tocmai ai accesat un articol care-şi propune să îţi ofere câteva direcţii valoroase pe care şi clienţii noştri le fac deja.

Cu ce ne ocupăm noi? Cu o experienţă de peste 10 ani cumulată în online şi peste 10 ani în formula Limitless în care am oferit servicii de promovare prin Google Adwords, Facebook Advertising şi SEO, suntem agenţia de performance marketing probabil cu cel mai mare spend administrat din România.

Te invit să arunci o privire, după ce ai citit articolul, şi să vezi cum îţi putem face business-ul în eCommerce să aibă rezultate vizibile, de lungă durată. Obiectivul nostru este să măsurăm, să creştem şi să obţinem ROI pozitiv afacerii tale.

Revenind la subiectul articolului de astăzi, o strategie de marketing online te ajută, fără dar şi poate, la stabilirea unor obiective clare pe care să le atingi etapă cu etapă.

De aceea, am creat un ghid complet pentru cei care-şi doresc să creeze de la 0 un plan de marketing pentru social media, indiferent dacă eşti sau nu la început, sau îţi doreşti pur şi simplu să fii la curent cu noile abordări în 2022.

Ce găseşti în articol?

  1. De ce e important să îţi setezi obiective reale;
  2. Alocă timp pentru research, ai putea fi surprins;
  3. Stabileşte-ţi cei mai importanţi KPIs;
  4. Creează content de calitate;
  5. Stabileşte ce funcţionează şi ce merită un update.

1. De ce e important să îţi setezi obiective reale

Credem cu tărie că o întrebare simplă, te ajută să capeţi claritate. Aşadar, întreabă-te: “Ce vrei să obţii de la marketing?”

Un plan de marketing bine făcut începe cu stabilirea unor obiective clare de business. Obiectivele de marketing vin întotdeauna că o completare sau ca adiţie la obiectivele tale de business. Marea majoritate a antreprenorilor cu care intrăm în contact, nu au obiective clare de business, nu au o strategie clară de business şi nu au un plan de business.

În multe cazuri noi ne ocupăm de acest lucru, deşi noi ca agenţie de marketing online, nu intră în atribuţiile noastre. Noi putem contura şi defini strategia de marketing şi obiectivele pentru PPC, SEO şi Facebook, însă ele sunt mulate pe business.

Dacă ar fi să luăm un exemplu simplu:

Obiectiv de business: Creştere vânzări cu 50% faţă de anul anterior. Anul anterior s-au generat vânzări de 1.000.000 EUR, din care 40% sunt generate de Google Ads, 30% de SEO, 10% de Facebook, 10% de Comparatoare şi 10% Brand.

Anul acesta se doreşte atingerea obiectivului de 1.500.000 EUR în vânzări totale.

Dacă păstrăm procentele de anul trecut am avea ca obiective:

  • Google Ads: 600.000 EUR
  • SEO: 450.000 EUR
  • Facebook: 150.000 EUR
  • Comparatoare: 150.000 EUR
  • Brand: 150.000 EUR.

Noi ca agenţie dacă ştim aceste obiective, putem lua în calcul rata de conversie medie + comanda medie lunară şi analizând cifrele putem calcula bugetele de care este nevoie pentru atingerea obiectivelor. La PPC de exemplu ştim CPC-ul mediu şi putem calcula de câte click-uri avem nevoie într-un an şi care este bugetul necesar pentru atingerea obiectivului.

Similar, putem proceda şi la SEO, iar în urma unui forecast putem estima destul de bine, cât putem creşte, în ce condiţii şi care este bugetul necesar.

În acelaşi timp ne bazăm şi pe experienţa noastră din nişa în care tu activezi pentru a-ţi spune dacă obiectivele tale pot fi atinse sau nu şi în ce termeni.

Poate îţi doreşti să construieşti o comunitate, cu abonaţi care să te urmărească în mod constant. Sau poate îţi doreşti să ai mai multe vânzări, automat şi bani, în urma unor campanii cu obiectiv de vânzare. Sau poate doar îţi doreşti prezenţa în online… care, în timp să îţi genereze brand awareness.

Indiferent de scopul tău, obiectivele îţi vor stabili strategia de marketing online şi cât timp, energie şi bugete sunt necesare să aloci pentru a-ţi contura campaniile.

Cateva exemple de obiective de marketing 2022

Ce contează cu adevărat? Setarea de obiective reale. Îţi recomandăm să începi cu cele mici, şi să continui cu cele care-ţi scalează business-ul într-o formă rezonabilă.

Aşadar, obiective pe care orice afacere şi le poate stabili:

  • Creşterea de brand awareness – asta presupune că numele afacerii tale să fie peste tot. Pentru a crea brand awareness autentic şi durabil, evită să postezi doar mesaje promoţionale. Concentrează-ţi atenţia şi pe strategii de conţinut care să îţi scoată în evidenţă calităţile şi valorile afacerii.
  • Generare de leads şi vânzări – indiferent dacă e online sau în magazin fizic, audienţa nu va face cumpărături la întâmplare. Dacă printre obiectivele tale se numără şi înştiinţarea audienţei tale despre produsele şi serviciile pe care le oferi, creaza-ţi strategia de comunicare în social media în aşa fel încât, o bună parte din comunicare să fie axată pe astfel de obiective. Nu lăsa consumatorii să ghicească ce ai de oferit. Ştii bine că a ta concurentă e la un click distanţă.
  • Creşterea numărului de abonaţi – creşterea numărului de abonaţi presupune că strategia de marketing să aibă modalităţi noi de captare a atenţiei lor… într-o formă atractivă, nouă, eye candy. O audienţă mai mare, calitativă, se atrage prin intermediul unui research complex în jurul business-ului tău şi a industriei în care activezi. Cercetarea este aproape imposibilă fără monitorizarea unor comportamente şi cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta. De aceea, noi, cei de la Limitless, îţi punem la dispoziţie tool-urile necesare spre a găsi informaţii relevante despre piaţa în care activezi. Intră în contact cu noi şi află cum te putem ajuta!
  • Aducerea de trafic în site – dacă focusul tău este acela de a genera lead-uri sau de aducere de trafic în site, o strategie te poate ajuta mult. Fie prin postări promoţionale sau prin anunţuri cu scop de vânzare, urmărirea conversiilor şi a click-urilor pe URL, te poate ajuta să îţi determini rentabilitatea investiției în marketing. Îţi recomandăm să menţii strategia de  cât mai simplă, nu o complică, s-ar putea să îţi stabileşti prea multe obiective care să te distragă de la focusul principal.

2. Alocă timp pentru research, ai putea fi surprins

Nu este o soluţie să faci presupuneri. Pentu asta am putea să le mulţumim datelor demografice şi acelor tool-uri care ne servesc cu succes, indiferent de obiectiv. Tot ce trebuie să cunoşti este audienţa, ea îţi influenţează în mod direct strategia de marketing.
Keep în mind, fiecare platformă în care activezi are o audienţă diferită, cu un comportament specific.

Exemple de platforme de social media în care să activezi în 2022

  • Facebook şi YouTube –  nu trebuie să lipsească. Acestea excelează pentru ad-urile plătite datorită audienţei diversificare pe care-o poţi atinge prin targetarea potrivită.
  • Instagram şi TikTok – majoritatea utilizatorilor din aceste două platforme fac parte din categoria millennials sau Gen Z, fapt ce îţi indică faptul că tot conţinutul din cele două platforme e necesar să fie atrăgător, îndrăzneţ care să “iasă din mulţime”.
  • Pinterest – femeile depăşesc cu mult bărbaţii în această platformă, acest lucru trebuie să fie un tips bun pentru tine, dacă în core targetul tău se află preponderent femei.
  • LinkedIn – se caracterizează printr-un public educat, asta face din această platfoma un hub pentru conținutul in-depth, specific industriei în care activezi. Prezenţa ta e importantă aici dacă ai cu adevărat ce le spune oamenilor. Poţi deprinde aici activităţi business related.

Exemple de canale de trafic calificat:

  1. Google Ads
  2. SEO
  3. Social Media
  4. Marketplace-uri
  5. Comparatoare de preţuri
  6. Branding
  7. Afiliere
  8. Paid Media
  9. Referrals (Content Marketing, articole)
  10. ThirdParty Tools (Criteo, RTB House)
  11. Media Buying

3. Stabileşte-ţi cei mai importanţi KPIs

Indiferent de ceea ce vinzi, planul tău de marketing trebuie să fie bazat pe cifre. Asta înseamnă că focusul tău trebuie să fie, de fiecare dată, pe metricii care contează. În loc să pună focusul pe vanity metrics, brandurile au sarcina de a cerceta date care se aliniază direct cu obiectivele lor.

Care sunt totusi metrici de care sa tii cont per canal?

Metrici foarte importanţi pentru Google Ads, SEO & Paid Marketing

  • Venituri
  • Tranzacţii
  • Rata de Conversie
  • Rata de Retenţie
  • LTV (Life Time Value)
  • AOV (Average Order Value)
  • Trafic
  • Impresii
  • Clicks
  • CTR (Click Through Rate)
  • Add to Cart Rate (câţi useri adăugă produsele în coş)

Metrici Social Media

  • Reach – numărul de utilizatori unici care au văzut postarea ta. În business-ul tău câţi utilizatori unici atingi?
  • Clicks – numărul de interacţiuni realizate pe postările sau conţinutul din social media. Aflarea numărului de accesări pe campaniile pe cre le realizezi este necesară şi esenţială pentru a înţelege ce anume captează atenţia consumatorilor tăi, sau ce îi determină să cumpere.
  • Engagement – numărul total de interacţiuni sociale împărţit la numărul de impresii. Aceste rezultate te ajută să înţelegi cât de bine înţelege core targetul ceea ce vrei să comunici şi dorinţa lor de a interacţiona cu tine.
  • Hashtag performance – foloseşti hashtaguri în comunicarea pe social media a business-ului tău? Care hashtag-uri au fost cele mai asociate cu brandul tău? Dacă reuşeşti să faci rost de aceste răspunsuri, ai putea să realizezi o strategie de comunicare în social media ghidată de rezultatele colectate.
  • Organic şi paid likes – dincolo de numărul de Like-uri standard, aceste interacţiuni sunt atribuite conţinutului plătit sau organic. Cunoaştem, interacţiunea organică e din ce în ce mai greu de accesat, dar înţelegerea acestor metrici te poate ajuta să bugetezi atât cheltuielile de publicitate plătită, cât în şi timpul pe care-l investeşti în diferite forme de conţinut.

Sentiment – modul în care utilizatorii interacţionează la conţinutul postat în pagină. Indiferent dacă este conținut care comunică poziţia brandului sau hashtags. Dacă ultima campanie a stârnit admiraţie sau intrigă, analizează care au fost topicurile de interes care a provocat dialoguri în comentarii, trenduri, etc.

Toţi aceşti metrici te ajută în crearea strategiei de comunicare. Analizarea lor este o tehnică importantă pentru a şti ce obiective să îţi stabileşti în planul de marketing pentru afacerea ta.

4. Creează conţinut de calitate

Fără alte introduceri, strategia ta de marketing şi depinde şi de conţinutul pe care-l creezi pentru afacerea ta. În această fază trebuie să ai câteva idei conturate vis-a-vis de cum trebuie să comunice brandul tău, bazate, evident pe obiective şi pe identitatea de brand.

Cum ţi se pare ideea de strategie de conţinut?

Ei bine, în această fază dacă încă nu eşti sigur că ai nevoie de oameni specializaţi în acest domeniu, precum o agenţie de creaţie care să îţi furnizeze o strategie de conţinut, poţi să îţi analizezi concurenţă şi să vezi care sunt cele mai bune practici pe care le desfăşoară, şi mai apoi să le creezi intern în business-ul tău. Doar să ai în minte ideea că, un specialist în acest domeniu va şti să identifice punctele tari şi slabe ale afacerii, şi mai apoi să le transforme în beneficii pentru audienţa ta.

Stabilirea unui plan de comunicare ajută brandul să comunice eficient şi consecvent. O comunicare strategică şi creativă aduce business-ului tău rezultate măsurabile.

Ce presupune o strategie de conţinut?

  1. Stabilirea audienţei ţintă – crearea unui “buyer persona” va defini modul în care comunici în social media, de la tipul de conţinut, canalele de comunicare, calendarul de conţinut, etc.
  2. Stabilirea unui audit de conţinut – presupune analiza conţinutului deja existent în platformele deţinute de afacerea ta, pentru a localiza eventualele elemente lipsă, pentru a identifica tipul de content care performeaza deja, pentru a îmbunătăţi conţinutul slab, etc.
  3. Analiza competiţiei – analiza conţinutului pe care competiţia din industria în care activezi deja o pune în aplicare.
  4. Stabilirea tipurilor de conţinut – articole de blog, advertoriale, conţinut video, foto, podcast-uri, e-mail marketing, comunicare de presă, etc.
  5. Stabilirea canalelor de comunicare – Blog, Facebook, Instagram, Google, Youtube, TikTok, LinkedIn, etc.
  6. Stabilirea liniei de comunicare – modul în care brandul alege să comunice în funcţie de core targetul stabilit. Toată comunicarea brandului tău e necesar să fie realizată în baza funnelu-ului de marketing. Influenţare, Vizibilitate, Vânzare şi Loializare. 
  7. Stabilirea strategiei de distribuire a conţinutului – Organic. Plătit.

5. Stabileşte ce funcţionează, şi ce necesită îmbunătăţiri

Până în această etapă, ar trebui să îţi fi creat o idee clară despre ce trebuie să conţină strategia de marketing a business-ului tău. În momentul incare începi să implementezi ceea ce am prezentat mai sus, continuă cu analiza metricilor, pentru a şti ce funcţionează şi ce merită update urgent. Asta presupune să fii atent la strategia/canalul care performeaza, care este cel ce merită ajustări, şi ce conţinut nu trebuie să mai apară în comunicarea brandului tău.

O bună parte din strategia de marketing pentru business-ul tău o reprezintă perspectivă de ansamblu extrasă din metricii analizaţi de tine sau de echipa care stă în spatele afacerii.

Desigur, pentru a fi cu ochii pe metrici, e necesar să porneşti campaniile de mareting. Doar aşa o să poţi şti ce aduce sau nu valoare business-ului tău. Începe de astăzi să îţi analizezi afacerea, să îţi faci o listă cu obiective şi să treci la acţiune. Dacă simţi că nu e potrivit să te ocupi singur, apelează la o agenţie specializată.

În caz că ai nevoie de şi mai multă claritate, în site-ul nostru, aici, găseşti articole care să îţi aducă lumină cu privire la promovarea prin Google Adwords, Facebook Advertising şi SEO, noi perspective despre marketingul online, studii de caz făcute în baza rezultatelor clienţilor noştrii, etc.

Resurse:

https://learndigital.withgoogle.com/atelieruldigital