Durata citire articol - 7 min.
Fiecare site are avantaje şi dezavantaje, însă important este ca atunci când sunt probleme să le identifici şi să le ai în vedere pentru rezolvare. Ne propunem ca prin acest articol să te ajutăm să îţi poţi evalua site-ul/magazinul online în doar 10 minute, fără cunoştinţe tehnice, doar parcurgând paşii de mai jos.
Iată 7 verificări practice și rapide cu ajutorul cărora îţi poți crea o imagine de ansamblu asupra site-ului tău:
1. Verifică dacă urmăreşti macro-conversiile şi micro-conversiile în contul de Google Analytics
Cuprins
În funcţie de site (magazin online sau site de prezentare servicii), înainte de a seta campanii de marketing online (SEO, Google Adwords, Facebook Ads, Email marketing etc.), trebuie să ai setate obiectivele de business, segmentate prin macro şi micro-conversii.
Iată câteva exemple uzuale de macro-conversii/micro-conversii pentru un magazin online / site de prezentare:
Macro-conversii:
- numărul de comenzi (tranzacţii) şi valoarea acestora (se aplică pentru un magazin online)
- vizualizarea paginii de comandă (se aplică pentru un magazin online)
- nr. de solicitări primite cu ajutorul formularului de contact de pe site (se aplică pentru un site de prezentare)
- nr. de click-uri pe datele de contact, telefon sau email (se aplică pentru un site de prezentare)
- nr. de conturi create pe site (se aplică pentru un magazin online)
- nr. de comenzi rapide (se aplică pentru un magazin online)
Micro-conversii:
- nr. de adăugări în coş ale produselor (se aplică pentru un magazin online)
- vizitele de pe site care stau minimum 2 minute (se aplică pentru site de prezentare + magazin online)
- nr. de abonaţi la newsletter (se aplică pentru magazin online + site de prezentare)
- nr. de click-uri pe butonul de Solicită oferta (se aplică pentru un site de prezentare).
Pentru a verifica dacă ai setate corect obiectivele, intră în Google Analytics —> Acquisition (Achiziţie) —> Source / Medium (Sursa / Modalitate) şi apoi vizualizează tabelul cu indicatori din dreapta, aflat imediat sub graficul de trafic.
Iată şi 2 exemple mai jos:
Exemplu 1) o micro-conversie şi o macro-conversie setate pentru un site de prezentare
Exemplu 2) Enhanced E-commerce (macro-conversie) setat pentru un magazin online
2. Verifică dacă în paginile site-ului tău se regăsesc multiple elemente <h1>
Este important ca o pagină web să aibă un singur element <h1> care să fie reprezentativ pentru user privind conţinutul din pagină. Din punct de vedere SEO, existenţa mai multor elemente <h1> poate dilua importanța acestora.
Iată care sunt paşii cu ajutorul cărora poţi verifica acest lucru:
a) Intră pe o pagină importantă a site-ului
Presupunem că vizitezi pagina https://www.cora.ro/electro&it/televizoare-si-accesorii
b) Odată ajuns pe pagină, acţionează butonul mouse-ului click dreapta şi, apoi, alege opţiunea “View page source” sau “Vezi sursa paginii” (depinde de limba browserului).
c) Se deschide un nou tab în browser reprezentat de o pagină cu cod html. Foloseşte combinaţia de taste CTRL + F şi apoi scrie <h1> în search bar.
În search bar, poţi observa că pagina https://www.cora.ro/electro&it/televizoare-si-accesorii are două elemente <h1>, astfel ea poate pierde din cauza diluării celor 2 elemente.
Este important ca fiecare pagină să aibă un singur element <h1>, iar acesta trebuie să fie reprezentativ şi unic conform conţinutului afişat userului.
3. Verifică dacă site-ul tău are un fişier robots.txt
Cum poţi afla dacă site-ul tău are un fişier Robots.txt? Foarte simplu, accesând în browser adresa site-ului tău (ex: altex.ro) şi adăugând extensia /robots.txt la sfârşitul URL-ului.
Mai exact, URL-ul va fi de forma altex.ro/robots.txt care te va duce pe pagina de mai jos:
Acolo vei găsi câteva rânduri, reprezentând condiţionările de indexare ale site-ului.
Sfat: Atenţie la condiţionările din fişierul robots.txt, deoarece ele trebuie aplicate de un specialist SEO, astfel încât să nu se piardă ocazia de a avea acces la anumite oportunităţi SEO.
În exemplul oferit de la Altex.ro, specialiştii SEO au decis să blocheze de la crawling URL-urile care conţin în string /filtru/, astfel că s-au pierdut oportunităţi de ranking organic pe anumite expresii.
Pe lângă pierderea traficului organic, trebuie evidenţiat că aplicarea unei strategii incoerente d.p.d.v. SEO poate genera o rată de conversie mai mică din traficul organic non-brand şi, implicit, un nr. de comenzi mai mic.
Iată un exemplu în care pagina de destinaţie nu este în conformitate cu user intent:
Dacă vom căuta în Google “televizoare panasonic” vom regăsi ca pagină de destinaţie URL-ul https://altex.ro/televizor-led-smart-full-hd-100cm-panasonic-viera-tx-40dsu401 , URL care nu este relevant, deoarece:
- produsul nu mai face parte din ofertă (nu este vandabil la momentul acestei analize)
- analizând query intent, observăm că interogarea este la plural, deci îşi doreşte să vadă “mai multe” televizoare Panasonic, nu doar unul singur.
(Iată şi cum arată pagina de destinaţie a unui un produs nevandabil)
Varianta corectă a URL-ului de destinaţie era https://altex.ro/tv-audio-video-foto/televizoare/filtru/brand-3334/panasonic/
4. Verifică dacă paginile site-ului tău au implementate date structurate
Datele structurate ajută la o înţelegere mai bună a conţinutului şi structurii site-ului tău. Practic, cu ajutorul implementării datelor structurate în pagină, poţi ajuta motorul de căutare să aibă o imagine de ansamblu corectă asupra clasificării conţinutului din pagina respectivă.
Iată cum poţi verifica dacă ai implementate datele structurate.
a) Intră pe pagina https://search.google.com/structured-data/testing-tool
b) Adaugă pagina pe care vrei să o testezi.
Dacă rezultatul arată precum imaginea de mai jos, înseamnă că nu ai implementat pe site date structurate (nici schema.org, nici JSON-LD).
Dacă rezultatul arată ca în imaginea de mai jos, înseamnă că există aplicate pe site datele structurate (JSON-LD sau schema.org).
Sfat: Pentru implementarea datelor structurate este recomandată varianta JSON-LD.
5. Verifică dacă ai activată opţiunea de Search Tracking în Google Analytics
Activând opţiunea de Search tracking în Google Analytics poţi urmări care sunt cuvintele căutate în căsuţa de search de către vizitatorii site-ului tău.
Astfel poţi descoperi ce caută cei care intră pe site şi, astfel, poţi optimiza conţinutul şi rezultatele generate din respectivele căutări.
Spre exemplu, dacă observi că există multe căutări pe cuvântul “placă video” şi timpul după căutare este redus (presupunem 15 secunde), înseamnă că trebuie să verifici ce rezultate oferă site-ul tău pentru acea căutare şi, ulterior, să îmbunătăţeşti acele rezultate.
Cum poţi vedea dacă ai setată această opţiune?
a) Intră în contul de Google Analytics şi accesează opţiunea de Admin (vezi imaginea de mai jos)
b) Vei găsi 3 coloane, dă click pe ultima, în secţiunea View Settings. Acolo vei găsi, mai jos, opţiunea Site search Tracking, fie bifată, fie nebifată.
c) Dacă este bifat şi setat acel query parameter, vei regăsi cuvintele căutate pe site-ul tău în secţiunea Comportament (Behaviour) —> Căutări de pe site (Site search) —> Termeni de căutare (Search Terms).
6. Verifică care este calitatea site-ului din punct de vedere al vitezei de încărcare
Pentru a-ţi crea o imagine de ansamblu asupra vitezei de răspuns a site-ului/serverului poţi face un mini-test accesând site-ul https://gtmetrix.com.
Tot ce trebuie să faci este să adaugi adresa/linkul paginii pe care vrei să o testezi, de preferat o pagină de categorie/subcategorie (în cazul unui magazin online) sau o pagină internă (în cazul unui site de prezentare).
Trebuie să aştepţi câteva secunde pentru ca raportul să se genereze şi, apoi, va fi prezentat sub forma imaginii ataşate mai jos.
Există şi câţiva indicatori generali de performanţă + câteva detalii, printre cei mai importanţi fiind timpul de răspuns şi dimensiunea paginii.
De la acest raport, un developer poate optimiza:
- baza de date a site-ului
- imaginile de pe site prin comprimare
- comprimare în fişiere a codurilor JS şi CSS
- activare sisteme de caching la nivel de platformă şi server
- implementare CDN
7. Verifică dacă scripturile de Google Analytics/Tag Manager şi Facebook Pixel sunt implementate corect
Pentru a verifica dacă cele 2 scripturi funcţionează corect, evitându-se erorile, trebuie, în primul rând, să instalezi cele 2 extensii de Google Chrome:
Facebook Pixel Helper – https://chrome.google.com/webstore/detail/facebook-pixel-helper/fdgfkebogiimcoedlicjlajpkdmockpc
Google Tag Assistant – https://chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant-by-google/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk?hl=ro
După ce ai instalat cele 2 scripturi, intră pe o pagină de produs a unui magazin online (de exemplu, https://www.emag.ro/laptop-apple-macbook-pro-13-cu-procesor-intelr-dual-coretm-i5-2-30ghz-13-3-ecran-retina-8gb-128gb-ssd-intelr-iris-plus-graphics-640-macos-sierra-int-kb-silver-mpxr2ze-a/pd/D0Y74KBBM/ )
Ulterior accesării, în dreapta sus, vei găsi extensia Facebook Pixel, iar dacă dai click pe ea îţi vor apărea informaţii despre datele culese de către Facebook. Dacă sunt afişate cu verde, înseamnă că datele sunt culese corect. Dacă apar erori, atunci vor fi evidenţiate cu roşu.
Privind partea de Google Analytics, trebuie întâi să îl activezi, apăsând pe butonul Enabled, iar apoi poţi da un refresh la pagină şi vor apărea informaţiile necesare referitoare la scripturile de Google Analytics / Tag manager.
Concluzie: Acestea sunt doar câteva evaluări practice pe care le poţi verifica singur, însă un site de prezentare / magazin online trebuie să răspundă și altor criterii. În general, dacă doreşti o evaluare amplă şi completă, cel mai bine este să apelezi la un specialist pe un anumit domeniu sau la o agenţie de marketing.