Schimbi, Migrezi sau Actualizezi Site-ul? Ce Se Întampla cu Traficul Organic?

Durata citire articol - 4 min.

Ca şi proprietar de site, este posibil la un moment dat să vrei să îţi muţi site-ul la o altă adresă URL sau pe o altă infrastructură. Acest video te va ajuta să înţelegi mai bine procesul şi să înveţi cum să te organizezi, cum să implementezi şi cum să monitorizezi mutarea.

Înainte de a-ţi prezenta sfaturile generale, hai să definim cele 3 scenarii:

1. Schimbarea site-ului:

Nu este considerată o migrare, chiar dacă se adaugă conţinut nou, adică apar pagini noi în site-ul tău. Schimbarea site-ului poate fi definită prin modificarea grafică a unor pagini care deja există, în marea majoritate a cazurilor procesul fiind denumit redesign.

2. Migrarea site-ului

Reprezintă procesul prin care treci la noua infrastructură, spre exemplu decizi să treci pe o altă platformă. Migrarea site-ului pe o altă platformă are 2 posibile scenarii:

  • URL-urile site-ului se schimbă în urma migrării
  • URL-urile site-ului nu se schimbă în urma migrării

Este de menţionat că cel mai bun scenariu în cazul trecerii pe o altă platformă este păstrarea URL-urilor vechi, astfel vei reduce din impactul unei migrări.

3. Actualizarea site-ului

Acest proces este definit prin actualizări de module sau de versiune a platformei. Ca şi în cazul migrării site-ului, este recomandat ca operaţiunile de actualizare a infrastructurii să nu modifice URL-urile site-ului.

Acum că am definit cele 3 tipuri de mutări la nivel de site vă recomand să aveţi în vedere aceste sfaturi generale:

a) Împărţiţi mutările pe care doriţi să le faceţi în mini-mutari

Este recomandat ca iniţial să mutaţi doar o parte a site-ului pentru a testa efectul asupra traficului şi ranking-urilor. După ce s-a validat că mutarea parţială nu a impactat semnificativ se poate face trecerea la nivel general, însă recomandat să monitorizaţi zilnic efectele post-migrare. De asemenea, când alegeţi partea pentru migrarea de test asiguraţi-vă că identificaţi secţiuni care nu se modifică frecvent. De notat că mutând doar o secţiune este o modalitate bună de a testa, însă nu neapărat reprezentativă pentru migrarea totală, astfel putând fi rezultate diferite între mutarea parţială de test şi rezultatul final. De ţinut minte ca rezolvarea cu atenţie şi elaborat poate minimiza probleme.

b) Faceţi mutări ale site-ului în momente în care traficul este la cel mai scăzut nivel ca şi sezonalitate

Dacă traficul este influenţat negativ de sezonalitate sau sunt anumite zile/ore din săptămână în care este la un nivel scăzut încercaţi să sincronizaţi mutările în acele perioade. Asta va minimiza impactul şi de asemenea, va ajuta serverul să aibă mai multă putere, astfel ajutând Googlebot să recrawluiască site-ul mai rapid şi mai eficient.

c) Aşteaptă-te la evoluţii sinusoidale în perioda mutării şi ulterior acesteia

La fiecare modificare majoră a site-ului înseamnă că vei experimenta fluctuaţii la nivelul traficului şi poziţiilor pe măsură ce Google recrawluieste şi reindexeaza site-ul tău. Ca şi regulă generală, un site de mărime medie are nevoie de până la câteva săptămâni pentru că majoritatea paginilor să reintre în index, în cazul site-urilor mari timpul este bineînţeles mai mare. Viteza cu care Googlebot recunoaşte şi procesează modificările de URL-uri depinde de numărul de URL-uri modificate şi de resursele serverului. Nu uita să adaugi un sitemap nou în Google Search Console atunci când modifici URL-urile pentru a ajuta Google în procesul de recunoaştere.

Pentru că în ultima perioadă primesc foarte multe întrebări referitoare la impactul d.p.d.v. SEO pe care îl are schimbarea platformei sau actualizarea acesteia vă ofer şi nişte valori de referinţă:

  • Între 5% – 10% scădere de moment şi eventuale evoluţii sinusoidale pentru câteva săptămâni/luni, în funcţie de dimensiunea site-ului, cu condiţia de a nu modifica URL-urile
  • Între 10 % şi 20% dacă se modifică URL-urile, poate chiar şi mai mult dacă se modifică în special URL-urile generatoare de trafic şi se pierd anumite optimizări SEO.
  • Peste 20% în cazuri excepţionale dacă se pierd imagini sau alte forme de conţinut.

Vreau să vă prezint şi un studiu de caz pe un client care a pierdut aproape tot traficul organic din Google Images deoarece nu a tratat corespunzător procesul alături de un specialist SEO. După cum bine se vede acest client a venit la noi în agenţie după ce procesul de migrare făcuse deja complet, el fiind nemulţumit de scăderea traficului. În urma unei analize, am identificat imediat natura problemei pentru a putea începe ulterior un proces de recuperare a traficului. Se observă o scădere uriaşă, de la aproximativ 2000 de click-uri pe zi pre-migrare ajungând la 200 click-uri pe zi post-migrare.

Schimbi, migrezi sau actualizezi site-ul Ce se intampla cu traficul organic

Că şi concluzie, să ai în vedere că schimbările în site pot influenţa traficului organic şi implicit vizibilitatea site-ului tău pe anumite cuvinte cheie neplătite. Îţi recomand să operezi modificări întotdeauna împreună cu o echipă formată dintr-un programator specializat în acea platformă şi un specialist SEO pentru a controla reacţiile ulterioare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

WC Captcha 54 + = 60