Statistici Black Friday 2022: Peste 20.000.000 de Euro Vânzări & Peste 150.000 Tranzacții

Durata citire articol - 5 min.

Black Friday este ziua mult așteptată în Ecommerce atât de către antreprenori, cât și de către consumatori.

Analiza este făcută pe 568 de conturi din industrii multiple, care includ de la start-ups până la leaderi de industrie la care Limitless Agency are acces.

Despre datele analizate:

Pentru ca cifrele să fie relevante, am ales două tipuri de comparații:

1-13 Nov 2022 vs 1-13 Nov 2021 și 11-13 Nov 2022 vs 12-14 Nov 2021, weekendul cu Black Friday.

Context:

În ultimii ani, piața românească de Ecommerce a înregistrat creșteri mari, care s-au datorat mai multor factori. Mai jos sunt cifrele din ultimii ani.

  • 2022: 7 miliarde EUR piața de Ecommerce, se estimează o creștere de 13%
  • 2021: 6.2 miliarde EUR, creștere 11% față de 2020
  • 2020: 5.6 miliarde EUR, creștere 30% față de 2019
  • 2019: 4.3 miliarde EUR, creștere 20% față de 2018

Cea mai mare creștere a fost în 2020, când oamenii au fost forțați să cumpere online pe fondul evenimentelor trecute.

Care sunt acei factori care au determinat creșterile Ecommerce-ului românesc?

  • În 2022, rata de penetrare a internetului în România este de 91%, iar în 2010-2011 era în jur de 40%.
  • Conform Statista, în România sunt peste 15.49M de utilizatori de internet, în creștere cu 50% față de 2014.
  • În 2019, doar 23% din utilizatorii de internet cumpărau online, iar în 2020 aproape s-a dublat procentul la 45% (iar gradul de retenție s-a păstrat și în anii următori).

Pentru că Black Friday în Romania nu este de obicei doar o zi (în prezent încă sunt magazine online care au campanii în desfășurare), noi am ales să facem două comparații.

Prima comparație: 1 – 13 Nov 2022 vs 1 – 13 Nov 2021, ca să acoperim primele 2 saptămâni din luna Nov. Anul trecut, Black Friday a fost pe 12 Nov.

Analiză useri

16.863.967, în scădere cu 2.7% față de anul anterior.

Analiză sesiuni

24.013.595, în scădere cu 2.8% față de anul anterior.

Analiză venituri

271.950.778 RON (55.447.013 EUR), în scădere cu 7.6% față de anul anterior.

Analiză Tranzacții

382.165, în scădere cu 9.9% față de anul anterior.

Analiză Rată de Conversie

2.05%, în scădere cu 2.6% față de anul anterior.

Analiză AOV

523.11, în creștere cu 3.6% față de anul anterior.

Analiză ARPU (Average Revenue Per User)

8.29, în creștere cu 6% față de anul anterior.

Top Industrii

Industriile cu cele mai mari vânzări înregistrate în cadrul agenției Limitless sunt:

  • IT&C: 157.349.804 RON, în scădere cu 11.8%
  • Fashion: 21.867.931 RON, în creștere cu 9.4%
  • Auto: 7.869.001 RON, în scădere cu 6.9%
  • Casă & Grădină: 7.584.530 RON, în creștere cu 24.7%
  • Librărie: 2.632.290 RON, în scădere cu 10%
  • Bijuterii: 2.386.896 RON, în creștere cu 10.4%
  • Food: 2.272.126 RON, în scădere cu 0.6%
  • Baby: 2.054.047 RON, în creștere cu 68.3%
  • Beauty: 2.000.883, în scădere cu 23.1%
  • Farma: 1.805.952 RON, în creștere cu 19.5%

Statistici Black Friday 11-13 Nov 2022 vs 12-14 Nov 2021

Mai jos comparăm zilele de Black Friday din 2022 vs 2021. Cifrele sunt raportate din Google Analytics, iar în business clienții au raportat creșteri între 5-10%, în condițiile în care așteptările erau mult mai jos.

Utilizatori: 5.006.237, în scădere cu 2.7%

Sesiuni: 7.650.347, în scădere cu 4.8%

Venituri: 102.996.442, în creștere cu 1.5%

Tranzacții: 150,499, în creștere cu 2.9%

Rată conversie: 2.39% în creștere cu 0.9%

AOV: 619.91, în scădere cu 2.1%

ARPU: 9.8, în creștere cu 6.2%

Venituri pe top Industrii în ziua de Black Friday 2022 vs 2021

  • IT & C: 78,657,954 RON, în scădere cu 1.4%
  • Fashion: 8,943,018 RON, în creștere cu 8.5%
  • Casă & Grădină: 3,446,223 RON, în creștere cu 30.5%
  • Auto: 3,414,754 RON, în creștere cu 19.7%
  • Librărie: 1,279,281 RON, în scădere cu 3.2%
  • Beauty: 960,878 RON, în creștere cu 163.3%
  • Baby: 846,072 RON, în creștere cu 31.7%
  • Bijuterii: 700,694 RON, în scădere cu 21.6%
  • Farma: 678,832 RON, în creștere cu 59.5%
  • Food: 668,270 RON, în scădere cu 14.6%

Curiozități Black Friday 2022

Cea mai mare comandă înregistrată în cadrul Limitless Agency este în valoare de 729,999.90 RON (148.731 EUR) și este un televizor.

Pe nișa de Fashion, am înregistrat comenzi cu peste 45 de perechi de încălțăminte.

Concluzii

Potrivit ultimilor ani, cu toții ne așteptam ca Black Friday să fie acea zi (sau acea perioadă) în care să înregistrăm creșteri mari de la an la an, însă anul acesta conform datelor noastre nu este așa. Potrivit analizelor interne, putem considera că Black Friday 2022 a fost similar cu Black Friday 2021, deși mulți clienți ne-au raportat creșteri între 5-10%.

Pentru anul acesta în ziua de Black Friday, interesul consumatorilor pentru această zi a scăzut cu 33% față de 2021, și cu 49% față de 2020, însă exista interes mai mare înainte. Românii se pregătesc înainte de Black Friday și încep dinainte să caute oferte, chiar și cu două săptămâni. Când vorbim de interes este vorba despre căutarile efectuate în Google care au Black Friday.

Conform statisticilor făcute pe utilizatorii de internet din orașe, în 2021, 46% (în creștere de la 39% în 2020) nu au făcut cumpărături de Black Friday și doar 53% au cumpărat, în scădere de la 61% în 2020.

În 2021, 26% din utilizatori și-au făcut cumpărăturile în săptămâna de dinainte de Black Friday, 32% au cumpărat în weekendul cu Black Friday și 42% au cumpărat de Black Friday.

Ponderea online din totalul vânzărilor cu amănuntul (retail) a scăzut de la 10% (22 ianuarie) la 7% (22 iunie).

În 2022, doar 13% din consumatori fac cumpărături spontate, în scădere de la 36% în 2021. Prețul produsului în continuare este un factor decizional important pentru cumpărăturile online.

46% din cumpărătorii online iau decizia de cumpărare în funcție de preț.

Termenul „reduceri” a înregistrat o creștere de 27% YoY ca volum de căutare în Google Search.

Loialitatea: 76% dintre consumatorii români folosesc doar unul sau câteva magazine online pentru nevoile lor de cumpărături online și doar 45% sunt interesați să cumpere de la un retailer nou, în scădere de la 52% în 2021.

Prețurile produselor au crescut accelerat anul acesta, pe fondul creșterilor costurilor de producție, din cauza prețurilor la energie.

În România este cea mai mare creștere la utilități din UE, de la 77% față de prețul de referință în 2020, până la 124% din prețul de referință în 2021, potrivit Eurostat.

Deși retailul anul acesta până în Mai 2022 avea o creștere de 22% YoY și accelerată în primele luni din an, Ecommerce-ul românesc a înregistrat o scădere de 3% YoY, până în Mai 2022, însă sezonalitatea a rămas la fel ca în ultimii 2 ani. Cea mai mare scădere a fost în Apr 2022, de 9%.

Creșterea din retail este de peste 20% și acoperă inflația.

Vânzările online sunt impactate de cumpărăturile offline, însă cifrele sunt peste nivelul 2020.

Românii au multă încredere în offline și retail la nivel european, fiind peste țări ca Franța și Germania, conform Eurostat.

Industrii YOY Iulie 2022 (din punct de vedere căutari online)

Fashion: +20%

Beauty: +16%

Cărți: +4%

IT&C: 0%

Food & Drinks: +12%

Games: +4%

Home & Garden: +7%

Bijuterii: +13%

Jucării & Jocuri: +1%