,,Întrebări Incomode” cu Andrei Radu @GPeC: Podcast Limitless Agency Ep 15
Bine ai venit la podcast-ul ,,Întrebări incomode”! În fiecare episod explorăm lumea e-commerce-ului, a marketingului și a agenției noastre fără limite prin intermediul unor întrebări dificile și provocatoare. Ne propunem să dezvăluim adevărul din spatele industriei și să oferim sfaturi valoroase pentru ascultătorii noștri. Dacă ești interesat să afli mai multe despre cum să îți dezvolți afacerea online și să ai succes în lumea digitală, urmărește-ne!
- 00:00 Intro
- 01:49 Cine este Andrei Radu. Începuturile GPeC
- 08:36 Cât de adevărat este clișeul business-pasiune-energie inepuizabilă
- 11:41 Provocări GPec în 18 ani. O echipa bine sudată
- 18:50 Asigurarea unei competiții echitabile a participanților GPeC
- 24:29 Riscul promovării succesului "de suprafață" la GPeC
- 31:32 Raportul pieței de E-Commerce din România
- 36:53 Previziuni asupra piaței de E-Commerce din România în următorii 5-10 ani
- 42:51 Testul timpului: Cum menții evenimentele GPeC la un nivel înalt de relevanță pentru public?
- 47:00 Consecințele unei recomandări neinspirate în zona de UX
- 54:23 Cele mai des întâlnite greșeli în zona de UX
- 01:05:56 Cauza greșelilor din zona de UX
- 01:12:15 Cum ai face reclama GPeC
[00:00:00] Toată treaba este să fii diferit. Să fii un pic altfel. Să îți gândești strategia de business și diferențiatorii pe bune. Nu alea cu transport gratuit la peste ț lei, unde ț lei variază în funcție de marja mea.
Exact.
Dar nu ține figura. Trebuie să fii cumva unic în mintea omului.
E o problemă pe piață cu partea asta, cu partea de lucrurile de la început, adică business plan și viziune. Că să-ți dai drumul la un magazin online pe un SAAS unde plătești foarte puțin.
E destul de simplu.
Ai luat un fee de la niște furnizori și gata.
Da.
Dar asta nu înseamnă că în business. Înseamnă doar că ai un magazin online cu niște produse pe el.
Exact. Și, eventual, în cel mai fericit caz, ți-ai creat propriul loc de muncă.
Atât. Nu e un business, dar business-ul în sine trebuie să fie gândit pentru a fi scalat.
Exact.
Pentru a tot crește, a tot crește și la un moment dat să poți să faci exit din el și să zici frate, gata, am plecat cu [00:01:00] niște bani puși deoparte.
Salutare și bine ne revedem la o nouă ediție din podcastul Întrebări Incomode. Astăzi îl avem alături de noi pe Andrei Radu, care este un nume sonor în toată piața asta de e-commerce din România.
Salut!
Numele lui este asociat cu GPeC, cu Trusted și cu multe, multe alte proiecte frumoase pe care le desfășoară.
Andrei îți mulțumim că ai faci parte din această lume frumoasă a e-commerce-ului românesc.
Eu mulțumesc în primul rând pentru invitație și, de fapt, facem parte din această lume a e-commerce-ului românesc, că am crescut împreună, deci…
Cred că ne știm de prin 2014, de când am venit la GPeC. Sunt deja 9 ani de zile în care tot am construit împreună, fiecare cum a putut, în felul lui. Andrei cu toată lumea, aproape toată lumea din piața asta de e-commerce știa despre acest nume, despre GPeC, despre Andrei Radu. O [00:02:00] curiozitate pe care o am eu și poate și alți colegi de-ai noștri care se uită la acest podcast. Cine este Andrei Radu? Dincolo.
Dincolo de GPeC?
Dincolo de GPec, exact.
E un om plictisitor. Dincolo de GPeC, sunt un om care a terminat Facultatea de Jurnalism, deci practic nu am avut nicio legătură cu zona de e-commerce și care, la un moment dat, mă rog, împins de împrejurările vieții în tinerețe, s-a apucat să facă antreprenoriat, după ce a lucrat într-un business, cu o publicație economico-financiară și la care nu am fost foarte happy de ce se întâmpla acolo. Nu aveam loc de creștere, știi? Și atunci am zis ok, trebuie să facem altceva. Ne am apucat de antreprenoriat, mă refer la mine și la fratele meu, doi nebuni la vremea respectivă.
În ce an era asta?
- De-abia [00:03:00] terminasem facultatea și m-am apucat să fac o revistă în zona de financiar, itnc, partea asta la care cumva eram pasionați. Zona de itnc era pasiunea noastră. Dar care era orientată în zona asta de business și se chema revista Link și ulterior, mă rog, a fost o revistă în print, adică distribuită către companii și așa mai departe. Și asta se întâmpla în momentul în care accesul la internet încă nu era, nu penetrase piața.
Încă era dial up pe atunci.
Da, da, da, era dial up-ul și era foarte scump, adică majoritatea așteptau după ora 9 să poată să intre pe internet și erau internet cafe-urile peste tot în București. Deci dacă aveai nevoie de ceva, te duceai, cumpărai o oră la un calculator și îți accesa internetul și așa mai departe.
Ușor, ușor s-au dezvoltat rețelele de cartier și ne-am dat seama că partea legată de print [00:04:00] pentru o publicație care avea apariție lunară este nesustenabilă, pentru că deja, câtă vreme oamenii aveau acces la informație în timp real, prin rețelele de cartier care asigurau internet de calitate bună la costuri decente, noi veneam cu informații care deja erau perimate. Știi? Adică puteai să citești știrea respectivă acum două săptămâni. Și pentru că am avut un număr dedicat zonei de comerț electronic, practic acolo am făcut cunoștiință cu cu partea asta de e-commerce, pentru că atunci ne-am și documentat noi, adică atunci am învățat cumva ce înseamnă e-commerce.
Habar nu aveam ce înseamnă tranzacții cross-border. Deci mă gândeam că-s peste graniță, dar din punct de vedere al procesatorului de plăți, ele nu sunt doar peste graniță. Asta înseamnă că banca e undeva în afară și procesează o plată care se întâmplă pe teritoriul României. Dar banca e în străinătate. Și uite așa am început să învățăm ce înseamnă toată nebunia cu e-commerce-ul și de acolo a mai [00:05:00] fost doar…
Era ceva dezvoltat atunci în e-commerce-ul românesc?
Da, da, apăruseră primele magazine online. Dacă nu mă înșel, eMAG a apărut în 2002 sau 2001, deci era deja lansat. Mai era Best Computers care…
mi-l aduc aminte.
Da, care aveau și magazinul fizic din Unirii și după aceea au intrat în online,
Diverta, Da, doll.Ro.
Deci el începuse să prindă contur.
Da, da, da, da, da. Și uite îmi scapă numele primului magazin online din România. Știu că am scris chestia asta în istoria comerțului online românesc. Era ceva cu e, dar nu mai țin minte exact. Deci începuse cumva distracția. Dar piața era foarte, foarte mică.
Și pentru că mi-a plăcut cumva deci am aflat diverse chestii și am citit foarte mult despre ce se întâmpla în afară și am văzut și despre bubble.Com din State. La un moment dat crescuse Amazonul și [00:06:00] după aia toate acțiunile au picat și așa mai departe. Zic hopa, dacă ne pândește și pe noi.
Că știi, de regulă, valul vine dinspre vest, înspre est.
La câțiva ani de zile. Un recul.
Exact, exact. Și zic, dacă s-o întâmpla și la noi?
Da după aia, pe de altă parte, am fost optimist pentru că revenirea acțiunilor lui Amazon după babalu.com com a fost spectaculoasă și rapidă și de la 7 dolari pe acțiune ajunsese la 200 de dolari pe acțiune într-un timp record.
Și zic ,,Băi se poate, nu are cum să moară, acesta e viitorul”. Și uitându-mă și la ce se întâmpla în țările din jurul nostru Polonia, Ungaria și așa mai departe, am văzut că exista acest avânt de creștere în zona de e-commerce și am spus ,,ok, pariem pe această piață.” Adică hai să să facem un eveniment care să fie reprezentativ al pieței de e-commerce din România, să fie acel eveniment etalon, să punem laolaltă toți jucătorii și să dezvoltăm o comunitate împreună.
Deci a fost un pariu bun acum după [00:07:00] 18 ani de gpec. A fost un pariu bun.
Așa pare. Așa pare. Că am fost inspirați la momentul respectiv. Dar practic acesta a fost începutul GPeC și în prima ediție de GPeC am pus cap la cap majoritatea oamenilor care știau unii de alții, dar nu se văzuseră niciodată.
Adică gen, nu știu, PC GARAGE care știa de evoMAG, da nu se cunoscuse Gabi Vasile cu Mihai Pătrașcu, știi?
Îți mai aduci aminte câte persoane au fost la primul eveniment?
În jur de 140 și ceva de persoane, chiar foarte mulți pentru nivelul industriei de atunci. Adică piața era foarte mică și au fost și oameni foarte, cum să spun, high class, Adică Visa, MasterCard, RomCard, eMAG, netopia, PayU, actualmente Netopia PayU. Și atunci s-au cunoscut majoritatea dintre ei și au zis
,,Băi, foarte fain că există acest cadru în care reușim să ne cunoaștem, să [00:08:00] discutăm, să schimbăm idei și așa mai departe”. Și cumva, acesta a fost momentul de start al GPeC. Dar revenind la întrebarea ta.
În afară de GPeC, Trusted, eplan la Știrile Pro TV, nu am foarte mult timp să fac alte lucruri, apropo de cine e Andrei Radu în afară de chestiile astea. De cele mai multe ori aștept weekend-ul să pot să-mi încarc bateriile și cam asta e tot. Și atunci, în weekend, na, e program lejer, de voie, ca toată lumea.
Da.
Mai citesc ceva, mai te uiți la televizor mai na, diverse. A obosit Andrei Radu după 18 ani de GPaC?
Da, nu am obosit. Adică nu este o chestie… am obosit în sensul de uite, anul ăsta am obosit pentru că n am avut concediu și nu o să am concediu până după ultima ediție din toamnă de GPac summit, că așa s-a nimerit.
Adică au fost foarte multe evenimente înlănțuite, inclusiv GPeC Republica Moldova, prima ediție și care [00:09:00] înseamnă un alt eveniment, adică cu totul altceva și care a fost cu un stres mai mare decât ceea ce se întâmplă acum în România, pentru că era într-o piață necunoscută, pentru că e destul de complicat să tratezi cu partea logistică a celor care te ajută în dezvoltarea evenimentului. Mă refer aici la uite scenotehnică, regie audio video și așa mai departe. Din păcate sau din fericire, nu îmi dau seama. Nu știu dacă e un păcat sau nu, dar majoritatea, din păcate pentru noi, pentru mine, majoritatea colegilor din Republica Moldova vorbesc limba rusă, nu știu limba română, nu știu limba engleză și a fost foarte complicat să te înțelegi cu cei de la regia tehnică și să le spui ,,Băi, trebuie volumul un pic mai tare, îmi trebuie nu știu ce”.
Eu nu știu limba rusă. De aia am zis din păcate pentru mine. Deci a fost o provocare, dar am făcut teste, am stat până la două noaptea, s-a rezolvat până la urmă. Deci [00:10:00] oboseala intervine doar atunci când ai un pic de pauză. Dar dacă mi-aș lua acum un concediu, să zicem de două săptămâni, ultimele zile din concediu încep să bat din picior.
Știi? Adică nu mai am răbdare și vreau să intru din nou în focuri. Ideea este nu, atâta vreme cât faci o chestie care îți place, n-ai cum să te plictisești.
Am auzit de foarte multe ori lucrul acesta și chiar citeam în anumite cărți și auzeam că dacă îți place ce faci, nu o să muncești niciodată în viața ta.
Și am înțeles foarte, foarte, foarte greu conceptul acesta.
Eu, de pildă, eu nu m-aș vedea altfel decât antreprenor. Adică dacă cineva mi-ar spune acum ,,băi, uite, nu știu, îți dau cel mai motivant salariu posibil dar, te angajezi la mine în companie, cred că aș spune pas. Cred că aș spune pas. E complicat, mai ales după 18 ani de GPeC și 2 ani de revista LINK.
Am deja 20 de ani de antreprenoriat de experiența antreprenorială on your own. Este greu să te mai [00:11:00] adaptezi acum într-o corporație cu cartela de gât.
Nu mai, nu mai.
Plus că trebuie să răspunzi în fața cuiva și după atâta timp în care tu ai făcut lucrurile în felul tău și în stilul tău și se pare că funcționează chiar foarte bine, n-ai cum să te mai duci la altcineva care să zică ,,Andrei, du-te și fă aia”.
Nu e vorba doar de asta. Adică nu e chestia de a nu primi ordine sau task-uri. E vorba de faptul că, uite, și atunci când eram prima oară angajat, eu consideram că anumite lucruri se puteau face mai bine altfel. Și pentru că exista un manager care spunea nu, nu, faci ca mine, am zis băi, nu.
Nu e ok. Trebuie să fug.
Andrei, după 18 ani de GPAC, sunt sigur că la toate edițiile pe care le-ai făcut, inclusiv pe cea din Moldova, ați avut poate sute și sute, dacă nu mii de provocări și obstacole și probleme și alte cele. Ce faci în acele momente? Cum? Cum îți găsești tăria să treci peste și să le și [00:12:00] rezolvi în același timp?
Într-adevăr, au fost, au fost foarte multe elemente DINASTEA, nici nu știu câte în care lucrurile nu au mers bine și de diverse, de diverse naturi. Știi? La prima ediție de GPeC, pentru că nu aveam experiență în organizarea de evenimente, noi am zis ok, facem ediția asta la Camera de Comerț și Industrie. Am închiriat spațiul, acolo ne-am permis acolo, asta a fost tot. Și noi nu am luat în calcul faptul că oamenii aceia termină programul la patru după-amiază și rup ușile și noi aveam evenimentul la 7 seara. Ei au pus tot ce trebuia la dispoziție, adică mixer de sunet, microfoane, videoproiector, toate găsite pe masă, dar niciunul din noi nu știa să le folosească. Nu știam să folosesc mixer-ul.
Ce Dumnezeu facem acum? Și zice ,,dom’le noi v-am dat sunet, v-am dat alea, vă descurcați”. Într-un final, partea de sunet am descoperit-o că era un mixer așa și era cu un buton on off, dă un pic volum [00:13:00] mai tare, am bătut în microfon, s-a auzit, zic gata, sunetul, l-am rezolvat. Dar partea de video nu am reușit să o facem și aveam niște înregistrări video cu diverși actori din piață pe care le făcusem înainte de eveniment și în care fiecare spunea cum vede potențialul pieței și erau foarte mișto.
Făcusem practic ca un soi de mini documentar. Luate diverse din astea. Nu am reușit să îl playam. Atunci ne-am stresat maxim și am întârziat vreo oră și ceva începerea evenimentului, lumea era deja în sală și începuse deja să se gândească. Deci au început să ne întrebe:
totuși îl mai faceți? Sau? Adică mai stăm sau venim în altă zi?
Și am zis Băi, pornim fără video. Asta este. Deci am zis ,,dom’le, avem probleme tehnice, this is it”. Ceea ce vreau să spun este că la o primă, când pățești o chestie de genul ăsta, la o primă ediție sunt două aspecte nasoale. De fapt, sunt doua aspecte unul nasol și unul pozitiv. Ăla nasol este că, nefiind pregătit, nu știi cum să gestionezi situația.
Adică [00:14:00] atunci a fost panică, deci efectiv nu, nu știam, ne-am cum să spun. Era. Îmi doream în clipa aia să plec și să închid ușa după mine și să mă ascund într-un colț, să nu mă mai vadă nimeni, să nu mai vorbesc cu nimeni și să zic Doamne, ăsta a fost un coșmar, un vis urât. Adică să mă trezesc după aia, să zic nu s-a întâmplat.
Da. Pe de altă parte, aspectul pozitiv a fost că șutul ăsta în fund ne-a făcut ca deja de la a doua ediție să devenim cumva ușor control freak.
Și mult mai atenți pe toate aspectele.
Exact. Pe orice detaliu, știi? Și să zici nu, nu, mă duc eu și verific dacă merge microfonul asta mă duce și văd exact ce și cum, cine e persoana tehnică care se ocupă de chestia respectivă și așa mai departe.
Și, evident, a doua ediție a ieșit mult mai bine, fiind pregătită din timp. A ieșit mult mai bine fără astfel de sughițuri tehnice. Însă, pe de altă parte, apropo de provocări, am avut și alte provocări, provocări de tipul nu îți mai vine speaker-ul. Headliner-ul, da? adică la care era [00:15:00] cap de afiș cu câteva zile înainte de eveniment, ne spune din păcate, nu mai pot ajunge și nici nu pot să trimit pe cineva în locul meu. Singura opțiune este să intre cineva online și nu eram în pandemie. Da, Adică ideea de zoom și așa mai departe nu era atât de acceptată și des întâlnită. Și îți dai seama când ai speaker-ul principal. Era cineva de la Zappos care trebuia să vină pentru prima oară în România și pentru care se înscriseseră foarte mulți oameni,
am zis ok, cum o gestionăm pe asta Cu 3 zile înainte, știi? Și cuvântul de ordine și asta am aflat din experiențele pe care le-am trăit. Cuvântul de ordine este transparență. Adică băi, în momentul acela trebuie să comunici cu baza ta de date cu cei care și-au cumpărat bilete și să le spui adevărul.
Guys, s-a întâmplat chestiunea asta. Ne pare rău. Nu depinde de noi, asta e. Și atunci am spus pentru cei care își doresc refund, adică să-și ia banii înapoi pe [00:16:00] bilet, ne scrieți un mail și facem chestia asta fără nicio problemă.
Presupun că nu s-a întâmplat lucrul acesta.
Doi oameni au cerut din vreo 800, deci tot… Și am primit mailuri de genul ,,Andrei, no worries”.
Adică se întâmplă, stați liniștiți, că nu venim doar pentru speaker-ul ăla. Venim pentru toți. Toți cei care sunt acolo pentru comunitate și așa mai departe.
Îmi place foarte mult asta, ce ai spus. Adică, atunci când se întâmplă un lucru care nu ar trebui să se întâmple sau pe care nu îl dorești să-l spui exact așa cum e.
Băi, asta e situația.
Adică asta e. Ok, am greșit noi, au greșit ei.
Da, da, da.
Da, mi se pare foarte, foarte frumos.
Și am avut și alte experiențe. Am avut. Uite, anul trecut, de pildă, tu știi că tu ești parte din juriu, din auditorii în programul gpec Proficiency. Aplicația de auditare pe anumite pe anumiți auditori care au punctat în ultimele zile,
da, nu a mai făcut backup de note.
A, îmi aduc aminte anul trecut. S-a întâmplat, da.
Exact asta s-a întâmplat. [00:17:00] Pur și simplu un bug, Nu a mai făcut backup, nu am verificat noi nu știu ce chestie, cred că se oprise serverul la un moment dat când s-a restartat aia, nu a mai făcut backup, din astea tehnice. Și îți dai seama.
Eram cu câteva zile înainte să dăm premiile, deci trebuia să încheiem evaluarea, să dăm trofeele în lucru și să putem să înmânăm premiile la 4 zile distanță. Și-ți dai seama atunci și am zis ok, ce facem? Era 10 seara. Noi voiam să scoatem rapoartele și am dat mail către toți auditorii și sunt vreo 30 de auditori. Dar din ăia 30 vreo 12 erau în situația asta, ceva de genul ăsta. Și am dat mail către toți auditorii cu subiectul we fucked up. Da, acesta a fost adevărul.
Băi, we fucked up pe aplicația noastră. La noi s-a întâmplat ceva și le am spus Guys, uitați ce am pățit. Pe bune? Transparență, corectitudine, zic. Ce putem face? Și toți au spus Băi, nicio grijă, stăm noaptea asta și le luăm de la capăt, le facem [00:18:00] și le punem în aplicație.
Deci am rămas surprins. Cum să spun, e ca și cum ceea ce s-a strâns, s-a coagulat în jurul GPeC. E ca o familie. Deci atunci când ți-e cel mai rău, nu te lasă nimeni. Adică, în momentul ăla toată lumea vine și spune Hai sus, gata, facem! Și au stat, au fost jurați care au stat toată noaptea.
Ce frumos, ce frumos, Andrei! Îmi place mult partea asta.
Anul trecut, mi-aduc aminte că stăteam cu Cosmin Daraban, cu care am avut podcast De curând, urmează să fie pus live, tot așa până pe la 10-11 noaptea să finalizăm niște note acolo.
Mulțumesc!
Cu drag! Cu drag, Andrei! Acum, că tot am vorbit de GPeC Proficiency și da, și noi suntem parte din juriu la gpec de de foarte mulți ani. Cum asigurați voi partea asta de competiție echitabilă și transparentă pentru participanții la GPeC? Poate mai sunt guri rele care zic că ăla a luat pe nu știu ce, ăla a luat [00:19:00] nu știu ce.
Nu sunt Guri rele. Adică mie mi se pare că e firesc să existe feedback. De ce să le catalogăm guri rele?
Toată lumea are dreptul la o opinie. Ceea ce am încercat noi să facem la Proficiency încă de când am dat drumul acestui program și care se chema înainte Competiția magazinelor online. Ea este practic de la prima ediție, cu asta am pornit până la ediția cu numărul 18, unde suntem astăzi, este elementul super constant. E diferențiatorul GPeC.
Noi am încercat să facem așa. La momentul respectiv mai exista un eveniment pe zona asta de awards în partea de digital, dar la care criteriile cumva nu erau făcute publice, erau niște chestiuni ușor subiective, se întâlneau auditorii și ziceau ,,Păi cred că ar trebui să îl punctăm mai bine pe ăla decât pe celălalt, pentru că”. Nu știu. Părere subiectivă, știi? Și noi am spus nu. Noi trebuie să avem o grilă publică cu toate criteriile și în care încercăm, încercăm să [00:20:00] eliminăm din subiectivism prin faptul că, de pildă, există o pereche de doi jurați în momentul de față care se uită pe același magazin online simultan.
De cât timp este implementată asta?
Chestia asta e implementată de doi ani de zile. Acesta este al doilea an.
Deci este al doilea an în care sunt doi jurați pe fiecare magazin online și pe fiecare criteriu în parte, nu?
Și pe fiecare criteriu în parte, Da.
Pentru că e foarte adevărat că atâta vreme cât există criterii care nu sunt cu da sau nu, adică are sau nu are? Știi? Automat intervine subiectivismul auditorului și subiectivismul lui Depinde de experiența lui și așa mai departe. Suntem oameni până la urmă. Da, atunci am zis ok, hai să punem doi oameni, pentru că două două perechi de ochi fac mai bine decât o singură pereche. Și în cazul în care unul zice nu știu, criteriul ăsta e de nota 4 și celălalt zice că e de nota 5, magazinul îi face o medie și asta înseamnă că media aia reflectă cât de cât realitatea pentru magazinul respectiv. Asta pe de o parte. [00:21:00] Pe de altă parte, din punct de vedere, că m-ai întrebat de corectitudine. Deci o dată ai criteriile cât se poate de transparente, ai un excel în față pe care îl dai după fiecare etapă magazinului online, iar magazinul se vede cu auditorul și practic se discută concret pe niște puncte în care magazinul poate să zică ok, de ce oare am fost depunctat aici?
Păi uite de ce. Pentru că am descoperit următoarea chestie pe care ți-o recomand să o îndrepți în felul ăsta. Și de asta magazinele care sunt înscrise în program nu contestă programatic că ele văd exact și ele își calculează la final. Noi am avut acum doi ani sau trei ani de zile, am avut pe cineva care mi-a spus ,,Eu știu care este scorul meu la GPeC, scorul final”. Înainte de premii, înainte de a da premiile.
Și zic hai să le confruntăm, să vedem dacă cumva e pe bune sau nu. Și a zis 134,7 puncte. Da, pentru că a avut prima etapă, a doua etapă a avut update-urile de note care s-au [00:22:00] întâmplat. Și când am făcut socoteala și am văzut în Excel, era identic scorul și am zis Da, așa este.
Oameni foarte implicați.
Da, da, și a fost scorul lui pus pe, cum să spun, pe scenă la GPeC.
Adică acela era.
Observ și eu comportamentul acesta, cel puțin la magazinele care s-au înscris în ultimii ani de zile. Sunt mult mai implicați ca înainte. Da, în 2015, 16, 17 intrau la Gpec ,, A, am doar niște note, nici nu veneau la sesiunile de mentorship da.
Nu, Nu veneau toți. Unii erau.
Dar cel puțin la mine veneau nu știu, poate sunt jumătate. Acum, în ultimii trei ani de zile, nu știu dacă mi-a lipsit unul și toată lumea foarte implicată să întrebe acolo ,,ok, cum îmbunătățesc aici? De ce mi-ai dat nota asta? Aici cred că ar fi… mult, mult mai implicați.
Corect, corect. Dar apropo de rata de prezență, să știi că cred că switch-ul pe care l-am făcut în mod pozitiv și pe care nu l-am dorit noi, a fost atunci în pandemie, când am făcut switch-ul de la întâlnirile face to face, că știi că ne duceam undeva și ne [00:23:00] întâlneam, față în față cu ei la întâlniri online în zona Rahova, la Crystal Palace.
Bine, am făcut și pe la Sheraton, am făcut și la Radisson la un moment dat și faptul că acum se întâmplă online, rata de participare este mult mai mare. Pentru că dacă tu aveai un magazin din nu știu Baia Mare și așa mai departe, era greu să vii în București. Presupunea și transport, și cazare și așa mai departe.
Acuma, uite, am avut sesiunile de mentorship în iulie. E perioadă de concedii, dar oricine, oriunde ai fi, dacă îți rupi o oră din timpul tău de vacanță și intri online, poți să o faci. Și acum rata de prezență a fost de vreo 90 și ceva la sută. Anul acesta.
Dar anul trecut mai știi cât a fost?
Cred că vreo 80 și ceva la sută. Deci din ce în ce mai bună, da.
Asta oricum se vede și în calitatea magazinelor, pentru că din. Și eu cred că am audiat peste 500 de magazine la GPeC.[00:24:00]
Cu siguranță.
Cu siguranță și de la an la an eu am văzut îmbunătățiri. Deci site-urile din ce în ce mai bune, din ce în ce mai bune.
Așa e.
Și sunt convins că GPeC a avut acolo o contribuție destul de mare.
Sperăm să fi avut și noi o contribuție în zona aia. Da, dar față de ce era în zona de UX, cum arătau site-urile acum 15 ani și ce se întâmplă acum, e diferență de la cer la pământ.
Asta cu siguranță, pentru că acum 15 ani nici nu aveam telefoane.
De acord.
Și acum….
Andrei, mai am o întrebare aici interesantă.
Există voci critice care spun că aceste evenimente cum este GPeC, ar putea crea o bulă în care se promovează doar succesul de suprafață, fără să intrăm un pic mai adânc în dificultățile reale ale antreprenorului de e-commerce din piața din România. Cum vedeți voi aceste preocupări în cadrul evenimentului?
Ideea este așa. Sunt două aspecte aici. O dată. Pe de o parte, noi, de când facem GPeC ca și [00:25:00] Conferință. GPeC a pornit întâi ca zonă de competiție și gală de premii. De când am adăugat modulul ăsta de conferință, întotdeauna ne-am axat pe a aduce content de calitate. Pe mine ce mă interesează este să aduc conținut practic audienței și în urma participării cuiva la o ediție GPeC să știu că a plecat de acolo cu cel puțin o idee pe care o pune în practică în business-ul lui și este bine. Eu atunci sunt mulțumit. Da? Deci dacă tu ai urmărit 7 speakeri pe scenă pe parcursul zilei și din aia 7, unul ți-a dat o idee care te ajută.
Du-te și implementeaz-o.
Du-te, implementeaz-o și eu sunt mulțumit.
Mission accomplished pentru mine. Deci pentru noi focusul major este să avem acest conținut de calitate pe scenă. Acum, există, apropo de cele două aspecte, există o limitare pe care o are orice organizator de conferințe. Într-o conferință nu poți să intri în [00:26:00] detaliu, în anumite subiecte. Pentru că pentru aia ai nevoie de workshop-uri, master class, adică ai nevoie de un timp mult mai îndelungat dedicat ca să poți să dezvolți un anumit subiect.
Gândește-te la tine cum ar fi să vorbești de SEO la GPeC timp de 30 de minute?
Ce ai să poți să spui? Ai să poți să spui și pe asta ne axăm la GPeC. Ai să poți să spui principalele tendințe. Ce se întâmplă acum, actualmente. Să zici,,Băi, uite, atenție, în momentul de față nu știu, Google a mai schimbat nu știu ce algoritm și s-a întâmplat așa. Atenție la ce faceți cu chestia asta, asta, asta.” Iar pentru detalii fie te duci acasă, cauți pe net, există informația, fie ajungi la un consultant specializat pe zona respectivă sau la o agenție, sau te duci la un curs de așa ceva dacă tu vrei să înveți să faci SEO pentru tine, da?
Ce facem noi la GPeC este așa. Partea de conferință trebuie să-ți aducă tot ce înseamnă Latest Trends. Tot ce înseamnă lucrurile astea care se [00:27:00] întâmplă astăzi și ce urmează să se întâmple în viitorul apropiat, atât cât ne permite timpul, dar de asta avem modulele celelalte dezvoltate de GPeC. Avem Școală de iarnă, școală de vară, unde vorbim despre cursuri, workshop-uri, deci acolo intrăm mai în profunzime în subiecte.
Avem cursuri dedicate GPeC Training unde poți să faci curs de o zi sau de două zile de Google Analytics și iarăși ai mai mult timp în care intri în detalii. Deci, cumva există acest mix între. Depinde de fiecare ce își dorește, știi? Adică vrei să ai o perspectivă de ansamblu ca owner de business și nu neapărat ca specialist tehnic.
Care este un aspect extraordinar de important exact, mai ales în zona de e-commerce. Măcar să știi că există.
Exact, exact să știi ce se întâmplă. Dacă vrei acest overview, e perfect să vii la conferința GPeC ca să ai all seeing eye. Să vezi echilibru ce se întâmplă. Pe tine nu te va interesa neapărat să înveți tu să faci SEO. Poate vei lucra cu o [00:28:00] agenție. Dar știi ce să-i ceri agenției.
Ai aflat acolo despre ce e vorba.
Ceea ce este foarte important inclusiv pentru agenție este foarte important.
Exact, pentru că și agenția vrea să discute cu un client care știe ce vrea. Adică nu ,,dom’le, vă dau și eu, nu știu, 100 de euro. Îmi dați și mie niște SEO de 100 de euro? OK…
It depends.
Da, exact, da, exact.
Deci eu nu cred, ca idee, Daniel, Nu cred că este o bulă în care vorbim doar de cei de succes și așa mai departe. Întotdeauna încerc să găsesc un echilibru și între cei între companiile, să zicem mari, cunoscute, de notorietate. Jucătorii mari la care jucătorii mici se uită, adică vor să știe ce a făcut eMAG, ce a făcut evoMAG, ce a făcut, nu știu.
Hai să nu îți mai zic, ce a făcut elefant, nu a făcut bine în momentul acesta, dar ca idee, jucătorii mici se uită să vadă ce fac playerii mari.
Ca să învețe.[00:29:00]
Ca să învețe. Sau se uită la cifrele pe care le spune pe scenă liderul pieței de curierat. Adică, dacă ăla îți spune ,,băi, noi am livrat mai multe comenzi anul ăsta cu X% și valoarea medie a comenzii este atât.”
Tu trebuie să știi că tu ești în media aia? Adică la tine ce se întâmplă, știi? Pe de altă parte, dacă îți amintești, la Conferințele GPeC am avut întotdeauna și pannel-uri dedicate magazinelor din TR 2, adică sau chiar start-up-urilor. Gen uite, flip.ro care e un proiect de succes și care a pornit de la niște, cum să spun, de la o idee a unor puștani super smart.
La douăzeci și ceva de ani au făcut un business care acum are cifră de afaceri de milioane de euro. E un lucru.
A prins am spune foarte repede.
Da, așa este. Și este și inspirațional. Adică e la modul Băi, dacă oamenii aia au făcut, eu de ce n-aș putea face? Dar toată treaba este să fii diferit, să fii un pic altfel, să [00:30:00] îți gândești strategia de business și diferențiatorii pe bune. Nu alea cu transport gratuit la peste ț lei, unde ț lei variază în funcție de marja mea.
Exact.
Nu, nu ține figura, Trebuie să trebuie să fii cumva unic în mintea omului.
E o problemă în piață cu partea asta, cu partea de lucrurile de la început, adică business plan și viziune. Că să-ți dai drumul la un magazin online pe un SaaS unde plătești foarte puțin.
e Destul de simplu.
Ai luat un fee de la niște furnizori și gata. Dar asta nu înseamnă că ai un business.
Nu înseamnă.
Înseamnă doar că ai un magazin online numai cu niște produse pe el.
Exact și eventual, în cel mai fericit caz, ți-ai creat propriul loc de muncă. Atât. Nu e un business. Dar dacă măcar în cel mai fericit caz, business-ul acela ție îți produce un salariu pe lună, ți-ai făcut un loc de muncă și cam asta e tot. Măcar ești independent, să zicem, financiar din punctul ăsta de vedere. Dar business-ul în sine trebuie să fie gândit pentru a fi [00:31:00] scalat. Pentru a tot crește, a tot crește și la un moment dat să poți să faci exit din el și să zici frate, gata, am plecat cu niște bani puși deoparte.
Cu banii de vacanțe.
Andrei, voi în fiecare an faceți raportul pieței de e-commerce din România. În fiecare an l-am citit și eu și l-am luat și am comparat cumva și cu alte statistici din alte părți. Cât de reale sunt datele respective din raport și cât de relevante sunt pentru piața din România?
Sunt foarte relevante și sunt. Au o marjă de eroare, nu sunt 100% accurate. Și asta pentru că în clipa de față nu există. Ca să poți să ai niște cifre foarte aproape de adevăr, că și acolo există o marjă de eroare, trebuie să faci o cercetare de piață, un sondaj efectiv, așa cum se fac ai văzut sondaje pe sistem politic. Da, da, ai văzut că și acolo, plus sau minus 3%. Marja de eroare există, nu se face, Nu s a făcut un [00:32:00] research de genul ăsta intern.
Adică la modul super să faci, să zicem, un fel de recensământ al pieței de e-commerce în fiecare an. Da. Și să știi.
Cred că ar fi foarte util să fie o instituție cum e insse să facă ceva de genul acesta.
Am tot vorbit cu diverși, am vorbit și cu The big four și ideea este că este un efort foarte mare pe care trebuie să îl faci anual, pentru că dinamica pieței e foarte mare.
Anul ăsta ai un magazin online în fashion. Anul viitor acela a dat faliment și ți-au intrat alte trei. Deci trebuie tot timpul să ții up to date informația asta și cumva, făcând, discutând cu ei, ne-am dat seama că sunt niște costuri foarte mari pe care da, le poți susține dacă ai avea, nu știu, niște sponsori sau dacă ai putea să vinzi acel studiu ulterior, dar piața din România…
Nu ar fi interesate magazinele online să cumpere un astfel de raport? Un raport de genul ăsta prin afară e în jur de două, [00:33:00] trei, cinci mii de euro. Tu câte magazine din România crezi că ar da două, trei, cinci mii de euro? Despre asta e vorba. Și atunci ceea ce facem, apropo de cifre, ca să revin la întrebarea ta, ceea ce facem este așa.
Întrebăm cumva magazinele cunoscute, alea top of mind de pe principalele verticale,, domne, cum ați simțit că a evoluat verticala voastră anul ăsta? Și, evident, există niște diferențe de la jucător la jucător unii cresc cu 10%, alții cresc cu 20% și așa mai departe. Dar întotdeauna luăm ca bază business-urile mature.
Pentru că dacă aș întreba un start-up mi-ar altera media.
Acela o să zică că a crescut cu 300%, sau 3000% că a plecat de la 1 la 3000.
Exact, exact. Și atunci ne alterează media. Deci, o dată întrebăm magazinele online, întrebăm companiile de curierat care ele știu exact ce se livrează de colo colo.
Sunt deschise să vă ofere cifrele?
Da. Întrebăm procesatorii de [00:34:00] plăți. Întrebăm the big players, așa cum am spus. Și cumva punem întrebăm uite 2performant pe zona de marketing afiliat, întrebăm platformele care au multe, platformele SaaS, care au multe magazine pe platforma lor și ele la rândul lor, văd și ele niște direcții. Și atunci cumva centralizezi toate informațiile astea, le pui cap la cap și fără să am pretenția de adevăr absolut, spun cam astea sunt lucrurile. Culmea este că de fiecare dată când am adunat informațiile din n surse, ele chiar se pun cap la cap, adică nu se bat cap în cap. Văd că informația dată de 2performant este cam la fel cu cea dată de Fan Courier. Sau știi? E în trend. Așa că, din punct de vedere relevanță pentru piață, cifrele respective eu zic că sunt super relevante în așa fel încât să îți dea exact ce spuneam un overview asupra pieței, o tendință.
Deci măcar să-ți faci o idee.
Să îți faci o idee despre ce s-a întâmplat în piață,
care este cât se poate de aproape,
cât a crescut, exact. Unde suntem din [00:35:00] punct de vedere share din total retail și așa mai departe.
Colaborați și cu armo pe partea asta de statistici?
Da, și cu ARMO colaborăm pe partea asta și în același timp centralizăm datele astea și cu iSense Solutions.
Adică nu mai facem și studiul ala de piață cu iSense Solutions, care e, cum să spun, dedicat consumatorului final.
OK.
Deci consumatorul final este întrebat de către noi ,,Băi, ce ai cumpărat? De câte ori ai cumpărat în ultimele 12 luni? Ce ai cumpărat? Cât ai cheltuit? De la ce magazin ai cumpărat?” Și în funcție de chestia asta îți dai seama și dacă declarațiile consumatorului se pupă cu valoarea medie a tranzacțiilor date de magazinele online.
Da, deci cumva sunt foarte multe elemente care sunt așa acolo. Știi? Și de-asta relevanța există, că există și o marjă de eroare există. N-aș putea să spun, plus minus 2%, 3%, 5%, dar cu siguranță roughly speaking 90% din ce e acolo este ok.
Deci și [00:36:00] estimările legate de cât de mare este piața de e-commerce. Parcă 6.3 miliarde.
6.3 miliarde, da.
Sunt făcute tot așa. Ea cred că e mai mare totuși. De 6.3.
Nu cred că e mai mare. Ar fi un pic mai mare dacă ai adăuga partea de servicii digitale pe care le plătești cu cardul online, adică plăți de facturi la utilități, turism, travel, care majoritatea, astea nu sunt luate în calcul.
Deci este mai mare dacă iei în calcul chestia asta, probabil că ajungi la un 8 și spre 9 miliarde, ceva de genul ăsta. Dar din punct de vedere. Deci noi luăm în calcul doar produsele fizice, care se livrează prin curier, de la magazin la consumator. Și cam pe acolo suntem cam la un 6,3 miliarde de euro.
O ușoară stagnare față de acum doi ani de zile, când erau 6,2 miliarde de euro.
Asta urma să te întreb că și tu ești foarte implicat în această industrie. Și noi stăm cu ochii peste tot pe statistici, și ne uităm [00:37:00] inclusiv la noi. A fost un salt pe care îl știe toată lumea.
Evident.
Dar după următorul an, deja , cel puțin din ce am văzut noi, a început să stagneze piața, adică o ușoară creștere, nu cine știe ce. Pentru că și noi, de exemplu, înainte eram învățați cu crește foarte mari. 20, 30, 40, 50, poate sută la sută în anumite businessuri și chiar și la businessuri care sunt stabile, adică de mulți ani pe piață.
În schimb, în ultimii ani, cel puțin eu, în ultimii doi ani, eu personal nu am mai văzut aceste creșteri. Ce voiam să te întreb de fapt este. Fiind implicat de atâta timp în statistici, în relația asta directă și cu magazinele online și cu piața, cum vezi tu că se îndreaptă piața în următorii 5-10 ani de e-commerce din România? Adică o să mai crească foarte mult?
O să crească cu siguranță. Tendința de creștere este, din punctul meu de vedere, incontestabilă. Atâta vreme [00:38:00] cât, Doamne ferește, nu se întâmplă, nu știu vreo catastrofă, vreun război. Adică să fie ceva factorul acela de forță majoră. Dar dacă lucrurile sunt pașnice și mergem mai departe fără alte nu știu, nebuneli, tendința de evoluție este cât se poate de evidentă și nu are cum să dea înapoi. Însă, procentele de creștere de acum înainte nu vor mai fi la fel de mari. Adică pe măsură. Evident, piața a fost mică, a fost la început de drum și creștea exact cum ai spus și tu mai devreme. Păi de la 0 la 3000 ai crescut cu 3000%. Ea creștea exponențial. De asta, la un moment dat, când jucătorii din piețele mature se uită și zic ,,Bă, ok. eu am ajuns într o piață destul de matură, da? Vreau să scalez business-ul. Unde mă duc? Păi hai să mă duc într-o piață care acuma se dezvoltă.” Și de-asta România a fost și încă este o piață foarte eye catchy, pentru business-urile internaționale. Și au [00:39:00] intrat nu știu câți.
În Polonia știu că au intrat foarte mulți.
Da, exact. E, pe măsură ce și ăștia intră și se consolidează piața și se ajunge la gradul de maturitate, nu mai ai cum să crești procentual la fel de mult.
Dar creșterile vor exista. Dacă ne uităm, de pildă, la piețe cum e Marea Britanie, acolo creșterile procentuale de la un an la altul sunt de 6-7%. Dar piața aia este super strong.
Da, da, 6%
din turnover de ecranizări
Exact, 50 de miliarde
înseamnă foarte mult. Asta se va întâmpla și la noi. Deci cu siguranță piața se va îndrepta.
Mie nu mi se pare că încă este o piață matură în România, dar se îndreaptă către maturitate și se va consolida. Deci va fi din ce în ce mai complicat pentru business-urile mici să-și dezvolte. Adică să zică cineva, un antreprenor ,,hai că deschid și eu acuma un business online.”
Va fi din ce în ce mai complicat pentru că concurența va fi din ce în ce mai acerbă, dar creșterile vor [00:40:00] exista în procente mai mici.
Eu estimez, nu știu, între 5 și 10%.
Exact lucrul acesta l-am spus noi anul trecut, public, cu Black Friday.
Corect.
Exact lucrul acesta.
Corect. Și cred că așa a fost.
Da, și cred că am fost printre singurii care am spus lucrul acesta.
Da, păi da e firesc să fie așa. Adică nu ai cum să mai crești cu 30%, 35% cât a fost în pandemie.
Oricum, piața se îndrepta către o zonă din asta de repaus, de stabilitate. Exact. Dar atunci, practic, când noi ne așteptam să existe așa un flat line, înainte de pandemie, a venit pandemia și a băgat steroizi, știi? Boost, asta e, că din clipa respectivă, majoritatea ca au vrut, că nu au vrut, au zis ,,Băi, ce fac? Sunt magazinele închise. Gata, trebuie să comand online.”
Și sunt obligat forțat și să îmi deschid magazin pentru ca s-au deschis și multe magazine.
S-au deschis multe business-uri în online și așa mai departe. Și atunci creșterea a fost semnificativă. [00:41:00]
Noi, în e-book-ul pe care tocmai l-am lansat, la care și tu ești coautor.
Și îți mulțumesc pentru invitație.
Avem acolo niște statistici prin care se spune că piața de e-commerce ar ajunge undeva pe la 10 miliarde până în 2025.
Cred că chiar are posibilitatea. Da, da, da, da, poate să ajungă. Până în 2025, nu. 2025, 3 ani, 2 ani de acum înainte nu cred. Să ajungă la 10 miliarde? dar dacă iei în calcul și serviciile, da. Dacă iei în calcul și serviciile, așa da. Dar din punct de vedere al retail-ului clasic, de la 6,3 la 10 în doi ani nu. E mult. E mult.
Sare de 7 miliarde anul ăsta?
Cred că ajungem acolo.
Da, cred că ajungem în jur de 7 miliarde pe acolo. Creșterile până în momentul de față, deci până în momentul de față, până la jumătatea anului, creșterile pe care le-am discutat cu principalii jucători sunt cam de 10%. Și curierii spun la fel. Deci dacă ai un
6,3 + [00:42:00] 10%
ajungi la un 6,9, 7. Cam pe acolo suntem.
Cam aia e cifra, da.
Bun, și dacă o să crească în fiecare an așa? Deci mai e loc de creștere.
Da, mai este.
Că ce se întâmplă pe România și cu 2020-ul, s-a dublat numărul de cumpărături online. Efectiv atunci s-a dublat.
Logic.
S-a dublat și în continuare suntem undeva la 45%, adică unul din doi români.
Încă mai este loc de creștere dacă te uiți la Norvegia, unde 90 și ceva la sută.
Danemarca la fel, Olanda la fel 97, 98%.
Țările nordice, în principiu sunt cele mai evoluate din punctul acesta de vedere.
Da, ai zice că acolo nimeni nu se mai duce la piață să-și cumpere și el ceva.
Asta e. Mai avem loc până să ne creștem, până când să devenim maturi.
Andrei, După atâta timp ca fondatorul Gpec, cum ați reușit voi să mențineți evenimentul atât de relevant, atât de bun încât oamenii să vină an de an? Pentru că [00:43:00] sunt cât? Peste 1000 de oameni care vin?
La ultima ediție am avut peste 1.000 de oameni, 1100 și un pic. Per eveniment, sunt două ediții.
Mai ales că, cel puțin în ultimii ani de zile, sunt din ce în ce mai multe de e-commerce.
Așa este.
Foarte multe.
Eu mă bucur că sunt. Mă bucur că sunt mai multe evenimente, pentru că asta înseamnă că piața este din ce în ce mai relevantă pentru oameni și ceea ce facem noi sau ce încercăm să facem este să menținem tot timpul această notă de fresh.
Adică de a veni întotdeauna cu speakeri, mai ales speakeri internaționali, pe care noi înșine ne dorim să-i vedem. Da, aici suntem foarte egoiști și alegem speakerii așa.
Îmi aduc aminte acum mulți ani, că abia așteptam să vină Ren Fisky, Nu știu de ce. Mi se pare mie o chestie mișto.
poate o să vină. La un moment dat. El s-a cam retras din zona asta de public speaking, se ocupă de altceva, dar ce încercăm este să aducem speakeri [00:44:00] buni, să fim în continuare relevanți în zona de conținut. Adică să nu fie blabla conținut, thin și așa mai departe, pentru că cumva mi se pare un respect față de timpul omului care vine acolo. Adică, dacă te duci o zi întreagă, îți rupi timp din business-ul tău, din ce faci tu, să stai o zi întreagă alături de noi și eu acolo să îți livrez niște chestii așa. De cafea, de șuetă. Nu, nu mă ajută cu absolut nimic. Și atunci na, trebuie să venim tot timpul cu informație de calitate, cu content fain și în același timp și cu entertainment. E un spectacol ceea ce înseamnă GPeC, adică trebuie să-i ții pe oameni angrenați în toate.
Și mâncare bună și poate…
exact trebuie să fie toate, toate și un party după și așa mai departe.
Da, deci. Deci asta încercăm să facem și până acum se pare că e ok.
Deci ajungem tot la ideea de
content is king.
Content is king în zona de conferințe, [00:45:00] content is king în zona de descrieri de produse și asta tu știi foarte bine chestia asta, dar de fapt e vorba de, dacă este să extrapolezi așa, referitor la orice fel de business, este vorba de grija față de clientul tău.
Da? Adică pentru mine, cel care vine în sală și și-a plătit un bilet de acces la GPeC este ca un client. Da? E clientul gpec. Și atunci trebuie să fii customer centric. Și de fiecare dată eu mă pun în locul lui. Ce aș vrea eu să văd? Cum aș vrea eu să decurgă procesul de registration ca să fie cât mai simplu?
Și anul acesta by the way am avut niște sughițuri acolo. Le-am recunoscut și pe alea, le îndreptăm. Tot timpul vei învăța. Se întâmplă diverse chestii. Și atunci când ajung în sală aș vrea să știu ce vreau eu, ce mă va ține pe mine pe scaun astăzi, toată ziua? Dacă eu, ca organizator, îți pot livra ție conținutul ăla pentru care tu vii, în același timp partea aia de [00:46:00] entertainment că sunt speaker, uite cum e Carl Gillis pe care vrei să îl vezi.
Deci omul ăla livrează și content și face și stand-up comedy pe scena. Deci e spectaculos. Dacă am toată zona asta care să-mi capteze atenția de la, nu știu, lumini, ecran led, fum greu, Habar nu am. Orice care îți dă feeling-ul acela că trăiești acolo, că ești în experiența GPeC, atunci nu m-aș plictisi, n-aș sti când trece timpul.
Da, du-te cu o chestie, cu discursuri din alea plate, eventual n-am nimic cu ele, Da, invită niște autorități. Să povestească așa la GPeC despre cum s-au gândit ei să digitalizeze România și ce proiecte au și secretarul de stat de nu știu unde și ministrul de acolo. Deci murim, ne tăiem venele cu toții.
Deci nu mai e atât de entertaining practic.
Da, da. Deci nu. Adică eu merg întotdeauna pe ideea de content relevant, nu bla bla-uri. Și na, până acuma se pare [00:47:00] că e o rețetă ok.
Andrei, știu că ești și consultant și trainer pe partea asta de user exceperience și e-commerce, pentru că ai văzut și tu
multe magazine.
Multe magazine, poate foarte multe de-a lungul timpului și ai văzut anumite lucruri.
Din perspectiva de consultant. Ce faci în cazul în care tu faci o recomandare unui magazin online și recomandarea respectivă nu ajută magazinul online, ba mai mult, îl face să dea fail.
Îți dai seama că m-aș simți groaznic dacă aș face chestia asta.
S-a întâmplat vreodată?
Nu. Și spun și de ce.
Tocmai asta e ideea. În primul rând nu, pentru că, vai, le cunosc pe toate, Doamne ferește! Dar în zona de user experience, doar dacă nu îți merge site-ul, poți să dai fail.
Sau checkout-ul.
[00:48:00] Exact. Doar doar atunci poți să dai fail complet. Da? Dar dacă ai mici bug-uri sau chestii de eroare sau lucruri care trebuie îmbunătățite în flow-ul utilizatorului tău pe site și întotdeauna e loc de mai bine, asta nu înseamnă că dai fail în business. Chiar dacă eu, să zicem, aș face o recomandare greșită, ar putea să fie o recomandare pe care, în baza căreia, după aceea să îți dai seama că ,,Bă, am testat și nu e ok la tine așa”. Dar asta nu înseamnă că tu vei da fail în business din cauza acelei recomandări. Pentru că, de regulă, dacă dai fail în business sau eșuezi, sunt alți factori care stau la bază, în niciun caz partea de UX
De care am vorbit un pic mai devreme, chiar.
Exact. Și apropo de asta, e partea legată de clientul tău, de cum tratezi cu custom, ce servicii ai, customer service și așa mai departe. Deci nu poți, nu prea poți să dai fail din UX. A, poți să îmbunătățești lucruri, poți să vezi, [00:49:00] să simplifici procesul de check-out, poți să simplifici toată partea asta de navigare în site, filtre, search, whatever.
Da, da, nu poți să dai fail decât, ți-am zis, dacă nu merge checkout-ul, da, e nasol.
Că ai pus în loc de cumpără, descoperă.
Exact. Exact, exact. Deci nu, nu, nu se întâmplă în zona de consultanță de UX, cred că niciun consultant de UX nu poate să spună ,,Domne, am recomandat cuiva ceva pe zona de UX și magazinul acela a eșuat.”
Nu, putem să spunem ,,a fost, am recomandat ceva, am văzut că nu e bine, o luăm ca pe un test și găsim work around-ul.”
Oricum, la tot ce înseamnă partea asta de marketing online, tehnologie, oricât ai fi de expert.
Am văzut inclusiv la mine lucrul acesta.
Bineînțeles.
Am aplicat aceleași strategii la două magazine diferite, din două nișe diferite, fix pe aceeași platformă. La unul am mers extraordinar de bine, la celălalt nu.
Așa [00:50:00] este. Nu există o rețetă unică pentru toată lumea.
Chiar și așa, singura diferență de acolo era doar modelul de business și atât și tipul de business. Platforma la fel, site-ul la fel.
Iată. Da, n-ai cum.
Am rămas surprins. Adică eram. Aș fi dat în scris că se va întâmpla la fel.
Deci la unul am o creștere de 30% din prima lună pe SEO și la următorul nimic. Și mă uitam.
Și ziceai de ce?
De ce? Exact, De ce? Nu avea niciun sens.
Da, nu e. Nu este o rețetă unică pentru toate business-urile, dar există și asta, știi și tu, Daniel. Există niște bune practici. Există niște bune practici de care trebuie să ții cont, așa cum sunt și în UX, așa cum sunt și în SEO. Adică măcar chestiile alea de bază pe care trebuie să, uite în SEO aici tu ești expert. Nu o să mă bag eu. La modul ,,domne, trebuie să ai title, meta title, Descriere pe poză, dimensiunea pozei în Kb a fișierului să fie cât mai mică. Deci există niște lucruri. Acum tu dacă din start o să vii și [00:51:00] le încalci pe astea, deja premisele tale de a avea un SEO ok, sunt din ce în ce mai joase. Da, scad șansele.
Corect. În schimb, am văzut cazuri în care best practices nu există. Fac all bad practices și merg foarte bine.
Da, da, da, sigur că da. Sigur că da. Există și reversul medaliei. Da.
Dar depinde un pic și cât ești de curajos. OK, vreau să aia, fac your staffing, hai să fac your staffing să văd ce se întâmplă.
Da. Și deși depinde și care este concurența ta pe segmentul respectiv. Adică sunt mai multe lucruri care cumva, congruente, pot duce la un anumit rezultat. Și eu știu un site care nu are nici nicio treabă cu zona de UX, dar are în spate o comunitate puternică și vinde foarte mult articole pentru copii.
Pentru că el a pornit de la un forum, era cel mai vizitat forum.
Poți să îi spui numele dacă vrei.
Ceva despre mămici sau ceva de genul ăsta. Și cel mai vizitat forum din România, cu mămici care intrau cu sfaturi că uite, ,,copilașul meu a făcut o [00:52:00] iritație.”
Nu știu cum și răspundeau alte mămici, nu știu ce. Și la un moment dat a zis Băi, ok, noi avem aici un gold mine.
Adică aveau nu știu câți utilizatori și au zis
Hai să vindem.
hai să vindem produse către ei și site-ul, la momentul respectiv, nu am mai intrat, dar la momentul respectiv era groaznic de utilizat, dar avea vânzări ca la balamuc, pentru că avea în spate comunitatea. Deci depinde de conjunctura pe care o ai.
Care e cea mai mare rată de conversie pe care ai văzut-o vreodată în e-commerce-ul românesc? 12%. Ceva de genul acesta. 12?
N-am văzut 12, am văzut 11.
Da, am văzut 12 și un pic. Da.
Nu pot să îți zic unde.
Nu, nu-mi spune.
Comanda medie, nu am văzut ceva spectaculos. Dar, cea mai mare comandă, am văzut și comenzi din alea de atunci de Black Friday cu mașini și așa mai departe.
Cu mașini n-am văzut, în schimb, la noi am văzut, în agenție, de două ori în trei luni, două televizoare de 150.000 de euro.
O, wow.
unul de Black Friday și unul în ianuarie.
Fantastic! [00:53:00] Iată, nu am văzut, n-am văzut astfel de valori. Recunosc.
Nu, voiam să te întreb care este valoarea la acel magazin cu 12%, dar 12% constant.
Ceva de valoare? Nu doar o dată, nu.
Valoarea comenzii.
Valoarea comenzii respective.
Comenzii medie. Media de comandă.
Nu mai tin minte și n-aș vrea să spun prostii. Nu mai țin minte. Dar rata de conversie era mișto, da. Deci există posibilitatea. Oricum, acum, întorcându-ne să zicem la overall piață, rata de conversie medie în România a crescut de la acel clasic 1% este peste 2% în momentul de față, da.
Media.
Media. Și pe desktop și pe mobil. Da, pe desktop în continuare este un pic mai mare, era undeva la 2,7 sau 2,8, adică se apropie de 3%, iar pe mobil e la 2,1-2,2%. Da, au depășit ambele pragul de 2% și este, repet, rata medie de conversie pe overall piață. Ea [00:54:00] poate să varieze.
E un benchmark bun, oricum.
Da, dar asta că știi că tot ziceam că domne, 1% sunt ăia care îți cumpără. Acum doi din 100 cumpără. Ceea ce e bine.
Și rata asta de conversie variază foarte mult în funcție de foarte multe lucruri.
Nișă, notorietate.
Da, dacă ai comandă medie de 4-500 de euro, nu o să mai ai rata asta de conversie. O să ai 0,00 ceva.
bineînțeles.
Andrei, tot pe zona asta de consultanță, pentru că și tu ai stat tot așa cu foarte, foarte multe magazine. Care sunt acele greșeli care sunt făcute cel mai des pe zona de, hai să zicem, user experience.
Îmbucurător este că în ultima perioadă nu mai sunt atât de multe erori în zona asta de user experience.
Adică știi, cum povesteam și mai devreme, site-urile noastre, magazinele online din România în clipa de față, mie mi se pare că sunt mult mai bine puse la punct decât unele din afară.
Confirm și eu lucrul ăsta.
Pe cuvânt. Și poți. Adică na, te descurci ca utilizator. Rar, mai întâlnești niște chestii din alea [00:55:00] grave pe care le întâlneam înainte cu întrerupere flow de comandă.
Îți spunea că pentru a putea comanda trebuie să îți faci cont la noi. Făceai cont acolo și zicea mersi că ți-ai făcut cont. Dispărea produsul din coș. Deci aia era gravă, știi? Adică stai puțin, eu voiam să comand produsul acela și tu m-ai întrerupt că așa și după aceea m-ai lăsat cu ochii în soare. Dar așa ceva nu am mai văzut de niște ani de zile.
Însă ce mi se pare și nu are neapărat legătură cu zona de ux, mie mi se pare că în continuare multe magazine online nu își gândesc bine strategia de business, încă de la bun început să-și dorească, adică să stai să te gândești
ce îmi doresc eu de la business-ul acesta? Ce vreau să fac? Vreau să fiu cel mai bun magazin online pe uite, mobilier scandinav.
poți te rog, să mai spui o dată lucrul acesta aici, ca să se audă, pentru că și noi spunem lucrul acesta mai vocal de un an de zile. Exact același lucru îl spunem [00:56:00] și noi.
Trebuie să știi exact ce. Și aici nu se pune problema. Știi că sunt mulți care spun
,, băi, ca businee, ca start-up și așa, trebuie să faci și tu un research, un studiu de piață.
Nu toată lumea își permite să facă studii de piață cu companii renumite și așa mai departe. Dar, chestiile de bun simț le poți face că orice plan în viață ai avea. Uite, dau un exemplu. În momentul în care te căsătorești și faci petrecerea de nuntă. Da, planifici nunta. OK, poate vei apela și la un wedding planner, dar tu o să-i spui wedding planner-ului respectiv
,,bă, eu aș vrea așa: flori albe, habar nu am. Decor cu roșu, Am atâtea mese și așa mai departe.” Ce înseamnă asta? O planificare. Da? Același lucru se întâmplă și în business. În momentul în care tu decizi sau ai deschis un magazin online deja, tu trebuie să planifici. Eu vreau să fiu cel mai bun pe nișa mea.
Eu vreau să am cea mai mișto comunitate în jurul meu. Eu vreau să fiu diferit față de alții [00:57:00] prin următoarele chestii. Să zicem că la mine acum deja a devenit cumva basic. Dar să zici băi, la mine produsul poate fi returnat într-un an de zile. Nu în 14, nu în 30 de zile da? Sau în 60 de zile, că deja avem și termenul ăsta în România. Dacă îți permiți, evident, dacă nu îți permiți, poți să fii, îți dau un exemplu în zona asta, care e deja super trendy de sustenabilitate. Deci, dacă tu vrei să fii un magazin online sustenabil, prietenos cu mediul și așa mai departe, tu poți să-i spui, pentru că există o comunitate, tinerii din ce în ce mai mult își doresc lucrul ăsta față de noi. Noi n-am fost educați în zona asta de hai să selectăm selectiv, să adunăm selectiv deșeurile.
Dar în continuare în România nu suntem educați în partea asta.
Să știi că generația de tineri 20, 20 și un pic de ani este mult mai educată decât noi și își doresc chestia asta. Și tu ca magazin online, pentru că acela va fi și este deja clientul tău, să știi că media de [00:58:00] vârstă a celor care cumpără online scade. Deja de pe la 16 ani ei cumpără online și ai să vii să spui ok, da de unde au bani?
Păi probabil de la părinți sau probabil dintr-o bursă. Da, el are bursa lui la școală și zice ,,Eu am banii mei pe cardul meu și eu cumpăr ce vreau.”
E, ei sunt foarte, sunt din ce în ce mai mulți și tu ai putea ca magazin online, atunci să spui ,,ok, eu voi livra doar cu mașini electrice sau eu voi livra doar cu motoscutere biciclete, whatever. Eu voi împacheta produsele mele doar în hârtie reciclată, fără plastic. Eu nu îți trimit factură pe suport hârtie pentru că salvăm natura și îți trimit doar electronic.”
Deci vezi, de la o simplă idee câte chestii se pot dezvolta, în sensul de a-ți crea ție diferențiatorii reali ai business-ului. Și atunci, oamenii..
Care să facă parte practic din ADN-ul tău.
Exact. Iar oamenii să te poată [00:59:00] identifica. Băi, ăsta este ăla care respectă natura din toate punctele de vedere.
Și uite, eu la showroom-ul meu am pus panouri solare deasupra ca să conservăm energie și așa mai departe.
Și cresc copaci înăuntru și plante.
Exact. Există lucruri de genul ăsta pe care le poți face, dar asta mi se pare că lipsește de regulă magazinelor online. Cu viziunea asta de unicitate și customer centricity în adevăratul sens al cuvântului.
Unicitate, autenticitate.
Da, da, da, diferențiatorii aceștia care cumva să fie originali, să fie ai tăi, dezvoltarea unei comunități în jurul brandului, pe care foarte puțini o fac, din păcate, și atenția față de clientul tău. De serviciile pe care i le dai, de cum îl faci să se simtă în tot lanțul ăsta. Nu e… știi, nu se opresc lucrurile la momentul în care cineva a plasat o comandă, tu după aia logistic o [01:00:00] procesezi, o faci așa și ai livrat.
Și acolo e tot user experience. Cum primești mailul de confirmare? Cum e SMS-ul?
Exact
Te sună cineva.
Tot procesul acesta, alerta, adică la modul să știu ce se întâmplă cu coletul meu în orice secundă. Automat asta vreau să știu. Da să știu
,,domne, a plecat acolo? S-a dus în showroom? Vine mâine? Vine poimâine?” E important. Iar după ce s-a terminat toată povestea, multe magazine online ignoră acești clienți pe care i au avut și se duc în continuare în achiziție de nou trafic.
În loc să îi fidelizeze pe ăștia, adică deja a cumpărat de la tine o dată.
chiar te rog să mă repeți încă o dată.
Așa se întâmplă. Sunt puține magazine online care fac pe bune o, cum să spun, revenirea la clientul care îți poate deveni recurent.
Deci fidelizare.
Fidelizare.
Cu siguranță știi și tu lucrul ăsta, tot ce înseamnă CPC-uri, indiferent de platformă, 30% de la an la an, și tu ca business, ca să îți aduci același număr de clienți [01:01:00] ca anul trecut, tu poate.
Pe tine te costă mult mai mult.
20-30% în plus.
Evident.
Și cu exact același număr de clienți ca anul trecut, o să faci exact același număr de comenzi.
Evident. Da.
Ok, poate o să ai un pic valoare mai mare, că ai.
Dar gândește-te acum, Daniel, cam câți oameni își calculează customer life time value, câți antreprenori?
Eu personal nu știu niciunul.
E foarte nașpa, pentru că, de regulă, dacă ai face calculul pe bune și ai vedea cât te costă să atragi, să aduci clientul acela pe site-ul tău.
Costul pe achiziție. Ai să vezi că tu, dacă cumva nu îl faci pe ăla recurent, de regulă, acum dau niște cifre. Nu sunt neapărat o medie, dar dacă nu îl faci pe omul ăla să cumpere de două, trei ori, patru ori de la tine,
pentru tine, de fapt, achiziția aia de client este o pierdere. Știi? Adică el devine, de regulă, devine profitabil pentru tine ca business după mai multe achiziții. Și atunci tu trebuie să-l ții acolo, în zona [01:02:00] ta de comunitate. Puțini fac lucrul ăsta. Partea de fidelizare, de loializare. Sunt alții care o fac și o fac bine și cred că va conta foarte mult lucrul ăsta în economia succesului unui business online.
Deci, practic, dacă ar fi o agenție care să se ocupe de partea asta, ar face foarte mult.
Dacă treacă și clienții ar înțelege cât e de important, atunci da, agenția ar face mulți bani. că altfel it’s complicated. Tu degeaba spui
,,Băi, uite cât de importantă e treaba asta”. Dacă el spune ,,a, ok, lăsați”.
Da, uite că și noi în agenție vedem exact același lucru și tot ne întrebăm și noi ce se întâmplă?
OK, CPA-ul, costul acela per achiziție e mare, în schimb, ție dacă îți comandă clientul respectiv de două, trei, patru, cinci ori la tine e super profit acolo.
Da.
Ok, Și chiar și așa, și noi, ca agenție trebuie să stăm în targetul acela de ROAS sau de un cost pe venit de la prima comandă. Nu da la doua sau de la a treia.
Da, de la prima comandă. Corect.
Zic [01:03:00] că e short term thinking. Deci practic tot ce am vorbit cu tine și tot ce ne-ai transmis tu mai devreme ar face diferența între un magazin online de succes versus unul care nu are succes.
Ar Contribui mult la partea asta de succes. Nu știu dacă neapărat ar face diferența. Dacă faci doar asta, înseamnă că ai succes. Nu.
Succesul, sau rezultatele pozitive într-un business sunt o înlănțuire de fapte. Adică trebuie să ai și aia, și aia și aia și aia. Dar unele din ele într-adevăr sunt mai importante decât altele. Iar partea asta legată de customer centricity unde majoritatea companiilor, adică tot Carl Gillis, spunea La GPeC majoritatea companiilor se consideră customer centric, 80% și clienții lor consideră că maxim 20% sunt customer centric.
Adică e o discrepanță majoră între una și alta. Deci, uite, îți dau un exemplu. Bogdan, îl cunoști. [01:04:00] Colegul meu. A vrut să comande ceva de la un…
Cel de la Trusted?
Da, da, da, da, da. A vrut să comande ceva de la un nu știu. N-aș vrea să-i spun numele magazinul.
De la un magazin.
De la un magazin super cunoscut de home&deco, Brico, whatever.
Știi? Nu s-a putut. Deci să poți să plasezi comanda pe site nu s-a putut efectiv, din varii motive de chestii, cum să spun de ordin tehnic, online. Și a sunat la un moment dat și a zis ,,Dom’le, vreau să plasez o comandă”.
A, să știți că nu merge, dar dacă vreți, puteți să plasați comanda acum telefonic. Păi zice ,,am o listă de 30 de item-uri pe care vreau să le cumpăr.”
Da, spuneți-mi-le și le notez.
Deci este comerțul rudimentar. Nu ai voie în secolul ăsta să faci așa ceva.
Și mie mi s-a întâmplat exact același lucru și, deși nu-mi place nici mie să dau în dreapta și în stânga, dar acum mi-am adus aminte. A trebuit să fac comandă cu niște echipamente pentru birou de vreo zece [01:05:00] mii și ceva de lei și n-am putut să o plasez online. A trebuit să sun.
Mi s-a părut și mie ciudat. Băi, stai. Suntem în 2023 totuși.
Da, da.
Gândește-te cum te simți ca și client la chestia asta.
Da, am vorbit de un neica nimeni acolo. Adică.
Nici eu nu vorbesc de un neica nimeni aici, deci vorbesc de..
Mi s-a părut foarte ciudat.
Toată lumea știe, nu zic brand-ul, dar toată lumea îl știe. Îl vezi că are showroom-uri prin toată țara, în zonă și în București.
Deci da, gândește-te că e foarte importantă zona asta de customer centric services trebuie să fie. Până la urmă indiferent. Și dacă spune cineva ,,domne, nu mai îmi place coletul ăsta sau nu mai îmi place produsul tău.”
Asta este. Îți asumi un pic de pierdere, dar tu îl faci pe clientul ala recurent la tine pentru că o să zică uită mă ce simplu este să returnezi la oamenii ăștia.
Ceea ce e minunat, adică din punct de vedere customer e minunat.
Exact.
Ne apropiem de final, Andrei și aș mai fi avut o întrebare pentru [01:06:00] tine.
Te rog.
Tot ce am vorbit în ultimele zece minute despre probleme și toate cele. De unde crezi că pleacă acele lucruri? Pleacă de la antreprenor? Pleacă de la faptul că noi, ca români, nu avem spirit antreprenorial sau nu știu să ne educăm sau?
Nu, nu, nu, nu. Cum să nu? Românii au spirit antreprenorial, aș zice aproape înnăscut. Nu. Sunt și nu, nu, nu neapărat pleacă de la. Adică nu aș vedea o vină a persoanei. Eu cred că este chestia asta.
Nu e vorba de a da vina pe cineva.
Da, de chestia de educație.
De asumare.
De educația noastră, știi?
Adică în momentul în care. Și nu mă refer la educația de la școală. Cum să te educi ca antreprenor? Uite, văd o mulțime de antreprenori online, care au participat la nu știu câte evenimente, la cursuri, la workshopuri, adică și nu doar în zona de e-commerce și în zona asta de management, și în zonă de [01:07:00] dezvoltare personală, în sensul că vor să aibă un mindset, să fie deschiși și să vadă toate lucrurile.
Toate lucrurile astea te pot ajuta. Dacă tu de fapt ești ca antreprenor, dacă tu te limitezi și spui A, da, la ce mă ajută chestia aia sau la ce mă ajută chestia aia? Lasă că le știu eu sau lasă că citesc eu pe net sau lasă că le fac eu. Există mulți care spun
A, da, de ce să îl angajez eu pe nu știu care să-i dau un salariu, când pot eu să fac descrierea produselor? Să zicem. Dar toate lucrurile astea.
Aici este greșeala, pentru că dacă ai avea un pic de. Deci dacă te-ai duce la diverse evenimente, ai citi despre lucrurile astea, Ți-ai da seama, ai citit cărți, ți-ai da seama că mindset-ul tău e greșit. Faptul că tu le faci Înseamnă timpul tău. Timpul acela e tot plătit. Chiar dacă tu nu te plătești pe tine.
Poate nu neapărat mindset greșit cât mindset care nu te susține, în obiectivul final.
Corect. Mult mai bine spus. Și cumva tu trebuie să te gândești că e ok dacă [01:08:00] angajez, cum spuneam, angajez o persoană care să facă lucrul ăsta. Da, simt fizic cum îmi pleacă banii din buzunar.
Da, e normal.
Dar în timpul respectiv eu mă ocup de strategia de dezvoltare a business-ului, că altfel nu ai cum să faci asta dacă tu ești angrenat în task-urile astea minore. Da, de descriere de produse, de hai că mai vorbesc eu, mai fac eu un pic de SEO. Hai că mă uit eu în WordPress sau în platformă și mai încarc eu produsele.
Vorbesc și cu furnizorul și fac. Și la finalul zilei o să vezi cum a trecut timpul și după aia spui da, am livrat, am vândut 3 comenzi, 5 comenzi. Încă nu poți să crești.
Dacă nu începi ușor-ușor, nu am zis de la bun început, dar ușor-ușor, când vezi că ai prins un pic de stabilitate, încearcă deja să te degrevezi de anumite sarcini, să le dai altcuiva și tu să ai timpul necesar pentru a dezvolta în așa fel încât peste încă ceva timp să mai vină încă cineva care să te ajute.
Și tot așa.
Exact.
Adică [01:09:00] creștere din asta, scalare organică cumva. Da, trebuie să o faci. Altfel vei rămâne un business de familie toată viața. Și, exact cum spuneam mai devreme, ești salariat la tine în firmă.
Ceea ce ceea ce nu e neapărat un lucru rău, dacă asta se dorește. Da, nu-i neapărat un lucru rău.
Dacă dacă pe tine asta te face fericit, adică dacă tu zici domne, eu am un venit constant de atât. Da, de regulă, când ești antreprenor nu prea ai venituri constante. Adică știi, tu nu prea știi.
OK, o să vând astăzi de atât și nu. Vara poate e mai nasol, depinde și ce vinzi. Poate vinzi articole pentru vară.
Da, dar sunt perioade când e mai nasol și perioade când e mai bine.
Dacă le vinzi pe alea pentru vară, în restul anului nu mai faci nimic.
După nu mai faci nimic, exact. Așa că na, dacă ești cumva mulțumit de veniturile respective, poți să te oprești acolo. Nu e nicio supărare și nu judec pe nimeni. De ce ai face chestia asta? Te oprești acolo unde e țelul tău.
Sunt mulțumit. This is it. Dacă vrei să crești, ai nevoie de ceva mai mult.
Deci rămânem tot la mindset și educație [01:10:00] practic.
Da, eu așa zic, eu așa zic. Și cel mai mult contează.
E super complex business acesta de e-commerce. Foarte complex mi se pare.
Nu aș vrea să-i speriem pe oameni. Nu e ca și cum nu poți să le faci.
E simplu, da e complex. Da, e simplu, dar e complex. Adică ce, trebuie să știi tu marketing? Nu. Poate să ai un pic de habar. Te duci la o agenție. Trebuie să știi tu logistică? Nu. Te duci la un curierat. Trebuie să știi tu email marketing? Nu. Te duci la o agenție.
Da, da, Vezi? În primul și în primul rând trebuie să fii aware, trebuie să fii conștient că ai nevoie de toate astea.
Păi da, vii la GPec și vezi că există și email, există și conținut, există și social media, există toate.
Sunt multe, multe.
Și le dai în brațe cuiva să le facă, care asta face de o viață întreagă.
Și tu, exact, să te concentrezi pe scalarea business-ului tău. Ok, n-ai buget la început. Du-te, începe cu măcar unu.
Exact cu unu din ele. Adică nu poți să le faci pe toate. Așa este, n-ai buget. Sau poți altă chestie, mai poți face și altceva daniel. Poți să îți validezi, de pildă, ideea de business fără să investești nici în site, nici în nimic.
Te duci într-un marketplace. Vezi cum e cu [01:11:00] produsul tău. Ea are căutare, se vinde se nu știu ce? Perfect. Și acolo, ușor, ușor de acolo începi.
Sau pui 200 de lei, 300 de lei într-un google Ads.
Și vezi dacă se întâmplă ceva. Un click, un ceva.
Exact, exact. Dar sunt, să știi că sunt mulți antreprenori și sunt convins că mai ales la voi în agenție te lovești de, probabil cereri de genul ăsta. Bă, am vrea să lucrăm cu voi. Dar sunt mulți care se gândesc de la bun început. ,,Păi ce am făcut? Am pus luna asta 100 de euro sau 200 de euro și nu mi s-a întors nimic.”
Da, mai sunt.
Păi da, dar și noi, de-a lungul timpului tot încercăm. Și tu și noi la GPeC, să le spunem oamenilor că având în vedere și cum e cu toți algoritmii ăștia în clipa de față, până învață, până știi cum e learning process campaign.
La Facebook mai ales.
Da, e learning.
Dacă nu ai 50 de comenzi într-o săptămână la Facebook, parca așa era. Sper să nu spun un lucru care nu e adevărat. Nu poate să îți intre în learning acolo.
Aia [01:12:00] este problema.
Și atunci da. Sunt niște bani pe care cumva trebuie să îți asumi că-i arzi. Adică trebuie să înceapă algoritmul să facă, dar după aceea se întoarce roata.
Da, Face parte din proces de învățare, pentru că și la un curs vii și dai bani ca să înveți ceva.
Exact.
Andrei, cum ai face reclamă la GPeC, dar fără să faci reclamă la GPeC?
Cum să fac reclamă la GPeC fără să fac reclamă la GPeC?
aș zice
Învățați băieți, învățați!
Bun.
Da.
Suntem la final. Andrei Am avut. Eu m-am simțit foarte bine cu tine.
Asemenea. Mulțumesc tare tare mult pentru invitație.
Mulțumesc că ai fost alături de noi astăzi și că ne-ai împărtășit din experiențele tale.
Apreciez deschiderea ta și transparența și autenticitatea lui Andrei Radu. Până data viitoare urmăriți-ne pe toate [01:13:00] canalele noastre de social media. Aduceți-vă aminte să descărcați e-book-ul pentru că îl avem și pe Andrei unul dintre co-autori.
Și au foarte mulți specialiști acolo, foarte faini, care scris chestii faine.
24.
E unul dintre cele mai complexe materiale pe care le-am văzut eu și nu zic că e de la noi, dar chiar avem un conținut foarte, foarte bun.
Da, da.
Pentru că a venit de la oameni experți din domeniu. Așa că, Andrei, îți foarte mulțumesc. Ne revedem la școală de vară cât de curând.
Da. Mersi tare mult!
O zi minunată!
Salutare!
Pa, pa!
Andrei Radu este, de 19 ani, CEO & Founder GPeC – cel mai important eveniment de E-Commerce & Digital Marketing din România și Europa de Est – și Co-Founder TRUSTED.ro – Programul Național pentru Certificarea Magazinelor Online, căruia i-a pus bazele alături de Legi-Internet.ro și Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România.
Din martie 2021, este realizatorul și prezentatorul emisiunii ePlan by ȘtirileProTV – prima emisiune de eCommerce din România realizată de Pro TV și GPeC.
Este specialist în User Experience și E-Commerce și oferă consultanță de specialitate în ceea ce privește piața de e-commerce din România și Europa de Est și oportunitățile de afaceri existente pe aceste piețe.
De asemenea, Andrei este speaker la numeroase conferințe și workshop-uri de profil atât pe plan național, cât și internațional.