,,Întrebări Incomode” cu Cosmin Daraban @Gomag: Podcast Limitless Agency Ep 13
Bine ai venit la podcast-ul ,,Întrebări incomode”! În fiecare episod explorăm lumea e-commerce-ului, a marketingului și a agenției noastre fără limite prin intermediul unor întrebări dificile și provocatoare. Ne propunem să dezvăluim adevărul din spatele industriei și să oferim sfaturi valoroase pentru ascultătorii noștri. Dacă ești interesat să afli mai multe despre cum să îți dezvolți afacerea online și să ai succes în lumea digitală, urmărește-ne!
[00:00:00] Care este cea mai bună platformă de e-commerce? Cea pe care o folosești. Vrem să fim ca cel mai mare magazin online din România! Ce analizezi acolo? Butonul? Vrei să faci butonul roșu, albastru? Cam acolo se opreau discuțiile. Exact, deci am văzut butonul ăla prin nu știu cate magazine. Da, sunt sute de programatori, au mii de oameni. Ai putea spune prin finanțe,
câte mii de oameni uitați-vă la depozit. Nu pot să te compar. Mă gândeam… hai să fim realiști la cunoștințele pe care le avem, la timpul pe care îl putem investi într-un proiect și într-adevăr, și la resursele financiare și atunci trebuie să ne comparăm cu cei care sunt de dimensiunea noastră, pentru că altfel ne dezamăgim.
Nu că au fost șmecherie, au fost la început, au prins valul. Da, valul este acum.
Salutare și ne bucurăm foarte tare să ne revedem la un nou episod din podcastul Limitless-agency numit [00:01:00] întrebări incomode. Astăzi avem alături de noi un om foarte activ în zona de e-commerce din România și pe zona de digital marketing, și anume Cosmin Daraban, care este CEO și co-fondator la Gomagg, o platformă SaaS pentru magazine online.
Cosmin. Bine-ai venit și îți mulțumim că ai onorat invitația noastră! Mulțumesc foarte mult pentru invitație. Îmi place numele podcastului vostru, întrebări incomode și să vedem ce se întâmplă aici. Mulțumim! Am ales varianta asta pentru că vrem să abordăm acele teme pe care. Oamenii în general nu prea vor să l abordeze și de care fug de obicei,
din ce am văzut eu de-a lungul timpului, avem o tendință să supra pozitivizăm anumite lucruri în loc să mergem la cauză și la lucruri care chiar se întâmplă cu adevărat, atât în piață, cât și în zona de antreprenoriat, în zona de e-commerce, în zona de marketing sunt foarte multe lucruri pe care cumva le evităm câteodată din tendința de poate a da bine sau ceva de genul ăsta.
[00:02:00] Oamenii, de regulă din ce am eu experiență, știu că se feresc de adevăr. Exact! Sau de propria realitate. Le place să viseze, să se motiveze pe baza rezultatelor obținute de altcineva într-o altă piață și cam acolo se oprește tot, Îi spui cuiva vezi că pentru a ajunge până la Z în alfabetul tău pe care l-ai făcut la școală în clasa întâi.
A trecut prima data a,b dupa a mic de mână după care A. Păi și trebuie să trecem prin asta? Altfel nu se poate. Las că mă prind eu din altă parte. Exact. Vrem scurtături. Este ca discuția pe care am avut o despre reel-uri, constanță și postarea lor exact același lucru. Fugim câteodată să ne-asumăm lucrurile acestea care să ne ducă la Z,
exact cum a spus și tu. Sunt foarte atrust de lucurile sclipitoare. Dacă am văzut că cineva și a luat o mașină nouă sau a avut succes, nu știu ce a făcut în spate, nu s-a făcut peste noapte. Ne uităm la modelele astea internaționale de antreprenori, că și în zona de e-commerce din tehnologie, pentru [00:03:00] că, să fim serioși, sunt cam cele mai mari businessuri din lume și
îi apreciem pe oamenii ăștia a căror produse și servicii le folosim? E normal, doar că să ne trezim puțin, să ne dăm seama că au 20 ceva de ani în spate, zeci de ani în spate, aplicațiile… n-au ajuns la milioane, miliarde de dolari și nu au avut impact însă la miliarde de oameni
doar așa și dacă fac o corelare între impactul pe care l au în societate asupra oamenilor și venituri, este super ok. Dacă tu, ca și antreprenor sau viitor antreprenor, nu ai un impact suficient de mare în societate, la milioane de oameni din România este mai greu să ai milioane de euro în România. Corect.
Am auzit un concept foarte interesant anume The Microwave Mindset și l-am cam văzut inclusiv în piața din România și Microwave Mindset este câteodată și la mine poate face parte din aer ceva aici. Ai văzut mâncarea [00:04:00] când o pui la microunde două minute caldă și pot, o mănânci? Da, dacă te apuci tu să îți gătești mâncarea, durează mult.
Da. Și ca să faci o paralelă cu un antreprenoriatul românesc sau zona de business din România. Eu am văzut comportamentul ăsta, nu știu dacă l-ai observat și tot tu. Este foarte mult. Eu și înțeleg dintr un punct de vedere. Hai să dezvoltăm un pic aici. Este drept că noi, ca și oameni, suntem clienți și furnizori la rândul nostru pentru toată lumea, dar totodată suntem acceptați sau nu,
suntem direct impactați de tehnologie și de conținutul pe care îl consumăm. Treaba cu suma acelor cereri în jurul tău s-a cam depreciat, pentru că acum suntem foarte mult singuri și cu acest dispozitiv minunat, unde de cele mai multe ori conținutul scurt, micro-conținutul ne face să ne pierdem timpul acolo și să ne-așteptăm ca totul să se întâmple foarte rapid.
Deja la micro-conținutul scurt ne uităm mai mult decât la cel unde vedem că depășește o jumătate de minut, [00:05:00] e plictisitor. Vreau ceva rapid, rapid, rapid, rapid și pe treaba asta de rapid, rapid, rapid. îți dai seama că sunt oameni care petrec ore întregi. Și la ce te-ai uitat, cu ce ai rămas. Nu știu, m-am distrat acolo cu ceva.
În loc să se uite la un episod până la final la acest episod sunt foarte curios și ne pot lăsa comentariu cei care au ajuns până aici suntem abia la început, dar dacă ne uităm pe statistici, sunt în jos. Dar toate statisticile astea legate de timpul de consum a unui conținut calitativ, timpul, de fapt partea de parcurs dintr un articol bun de pe blog sau un site de știri cu informație relevantă, nu un cancan sau un accident este iar o corelare între oamenii care ajung la obiectivele lor, la acel succes pe care și le poate defini fiecare versus timpul petrecut acolo.
Ne dăm seama că dacă vrei să ajungi undeva, trebuie să depui, dacă vrei să ai ce nu au alții trebuie să faci ce nu au făcut, nu fac alții. OK, deci ești un hai să spun militator pentru partea asta de [00:06:00] educație la educație corectă, utilă și făcută și pe termen lung. Da. că așa, ok, poți, te uiți la motivaționale pe Tik Tok toată ziua,
dacă nu te-a captat în trei secunde, pentru că ăsta precious time-ul pe care… Ai da mai departe. Și exact mai spus tu n-ai rămas cu nimic. E cunoscută abordarea asta, oamenii subevaluează ceea ce pot face în zece ani și supraevaluează ceea ce pot să facă într-un an. La începutul anului foarte mulți or să pună obiective, o să facă, o să rupă, o să schimbe tot și nu a făcut aproape nimic.
După un an de zile. Da, a fost un an mai ciudat, că a fost război, că a fost pandemia, că s-au întâmplat lucruri, dar nu s-a făcut o bază măcar pentru anul doi sau trei, pentru că dacă te uiți, iar revenim la companiile pe care le urmărim, ne plac, ne motivează, știm că putem să ajungem până acolo, astăzi poți ajunge mai rapid până la limita la care au ajuns ei acum, ei să crească mai mult, dar să te uiți care a [00:07:00] fost perioada de timp
în care a ajuns. Un business foarte mare și hai să luăm exemplu Gomagg. Cât are Gomagg de când e în piață? La noi e… cam ca business, ca brand o să avem o întrebare mâine. Da noi anul ăsta facem majoratul, facem 18 ani. Noi, ca și companie simplă care stăm în presă acum, testing avem, facem 18 ani. Deci nu se întâmplă peste noapte.
Nu. Nu. Exact. Și noi stăm de zece ani pe piață și în continuare și noi avem provocări și noi avem locuri. Da, acum avem multe altele, resurse și know-how și cunoștințe și ne este mult mai simplu ca acum zece ani să facem locurile pe care le facem în momentul de față. Mulți înainte și treaba asta trebuie să o vadă și cei care ne urmăresc,
faptul că aveți acces la mai multe informații puteți face lucrul mai ok, acum 10 ani sau 18 ani nu prea aveai acces la cine să te uiți, cine, cummișcă în România. Ce se pretează pe piața din România și era super greu, trebuia să testezi, să dai cu capu până faci chelie. Cosmin eu am o curiozitate. Îl știu pe [00:08:00] Cosmin Daraban din online, din grupurile și din evenimentele la care merge și din prezența lui.
Eu personal nu îl cunosc pe Cosmin Daraban dincolo de această hai să nu o numim mască, de această identitate pe care o are în online. Cine este Cosmin Daraban dincolo de partea asta? Să știi că eu sunt cam același peste tot vorbesc, aceeași persoană, aceeași atitudine și limbaj. Eu sunt și soț, sunt și părinte, am doi băieți.
Chiar dacă trupul meu de zeu nu arată, îmi place să fac sport. Și da, îmi petrec foarte mult timp online. Nu cred în treaba asta cu work-life balance. Dacă vrei, se nasc ceva cu un impact într-o industrie nu poți să fii 8 ore, 8 ore cu familia și 8 ore să dormi și să fie toată mai fericită. Nu se poate. Știi cum se spune dacă vrei să îți cumperi lucruri fără să te uiți la preț, [00:09:00] trebuie să muncești fără sens la ceas.
Și da, probabil din punctul ăsta de vedere, în societate sau în familie. Nu sunt un model. Dar. Eu cred în nebunia asta, în visul, în viziunea mea de a ajuta antreprenorii să vândă online și mă duc în direcția asta. Familia mă înțelege, mă susține dacă sunt prezent și cu ei. Dar cam asta fac și citesc foarte mult.
Mă educ când nu postez, dar citesc foarte mult cărți și citesc și pe internet și citesc online citesc foarte mult conținut premium, adică conținut plătit, chiar dacă consum același tip de conținut pe care îl consumă toată lumea.. Dă-ne, un exemplu poate este util pentru ceva, poate pentru mine. Cumpăr o mulțime de înregistrări de la evenimentele internaționale.
Eu am încurajat pe toată lumea și la nivel național să facă înregistrări, să le vândă, doar că peste câțiva ani probabil o să mă asculte mai mulți. Noi facem treaba asta la comandă, noi înregistrăm toate [00:10:00] evenimentele și cei care participă la evenimente nu se pot uita la înregistrări sau leapădă acces membrilor din echipă.
Da, e un act de cultură, e un lucru aici pe care, chiar când chiar nu l-am înțeles nici eu, că sunt foarte multe evenimente destul de ok și în piața românească, cu speakeri poate internațională, care măcar au ceva de spus și acolo pot să găsești value. În schimb, există acea parte de care fugim inclusiv eu
mai fug din când în când de acel pay the price, pentru că ok, tu ai de ales, stau copii sau să mă uit la un curs sau să postez un video sau să intru la o comunitate sau să rezolvi o problemă și la un preț faci aceste alegeri, dar și alegerile respective pe care să le faci trebuie să se muleze fix pe viziunea ta pe care o ai pe termen lung.
Exact. Nu e greșit să vrei să stai mai mult cu familia, cu copiii sau cu prietenul. N-am spus lucrul ăsta că mi se pare un lucru minunat. Adică dă. Dar depinde ce ne dorim și ce ne face împliniți [00:11:00] sau fericiți. Între împlinire și fericire este diferență mare. Și ok… Pentru prima dată când aud lucrul ăsta.
Pay the price, pentru că e un preț să plătești dacă vrei să fii professional super ok. Nu mai pot să stai cu familia. Sau dacă vrei să stai cu familia să spui că puteam mai mult profesional, dar n-am putut pentru că ai să dai vina pe familie dacă la un moment dat o spui, ai putea să faci și treaba asta. Sigur, mai sunt voci în piață sau persoane în persoana pot să fac și eu da, am ales să nu fac. Nu spune că pot să fac, dar nu facem decât. Fapte, nu vorbe. Exact. Eu sunt așa, mai pe acțiune. Orice fac acționez și d-aia oamenii descoperă lucruri, o informație, totuși o acțiune cât mai repede, că altfel informația, fără a fi pusă în practică, e doar un vis care se transforma și într-o dezamăgire din punct de vedere că aș fi băut, aș putea face și eu treaba asta și am încurajat întotdeauna oamenii atunci când află o informație sau se uită la un episod, reporta [00:12:00] sau merg la un eveniment să și noteze toate ideile
pe care le prind din zbor, vorba aia, și pe urmă să se uite la ele, să le marcheze chiar și să zică, care sunt primele cinci pe care aș putea să le implementeze acum? Nu cele mai grele, cele mai sofisticate, cu tehnologie complicată, cu AI. Primele cinci care crezi că te ar putea ajuta. Poate să fie simple poate să aibă și impact, poate să nu aibă nici costuri.
Exact. Să mi aducă măcar un mic de plus valoare, nu? Exact ,treci la următoarele treci la următoarele nu le pune pe toate, ce îți pare ție mai simplu. Și îți pui un deadline, ok, urmează în săptămâna următoare să fac treaba asta. O să le implementez? Da, da, m-am gândit, chiar o să fac, asta. Când?. Exact. Am observat și la mine. Eu am făcut SEO
toată viața, cu siguranță că știi și apropo de pay the price, am învățat mai mult SEO decât am învățat în școală și în facultate, că mi a plăcut și nu mi s-a părut că fac un sacrificiu sau că plătesc orice preț. Când dai în pasiunea respectivă care îți aduce împlinire și care mai departe duce la fericire, exact cum [00:13:00] zici tu,
poate că nici mai simți că muncește atât de mult, deși seara ești obosit și în același timp îți aduce ție o satisfacție personală și asta mi se pare foarte mișto. E mult mai important să faci lucruri micuțe constant. Decât să te chinui să faci un proiect în care poate durează 3 6 luni pentru că
am făcut în ultimul an de zile am făcut două proiecte de genul ăsta. Unul este acel cu e-book-ul la care și tu și co-autor și chiar vă recomand să intrați la noi pe site ul Limitless, să descărcați e-book-ul nostru care se numește e-commerce grow strategies, Cosmin, care este alături de noi astăzi, este unul din dintre co-autorii e-book-ului.
Sunt acolo peste 20 de experți care au foarte mulți ani experiență în piață și ne-au împărtășit cele mai bune strategii din experiența lor, pe care ei le folosesc în business zi de zi, astfel încât tu să vii să-ți iei cele mai acurate informații, [00:14:00] să îți iei cele mai bune informații de acolo. Și a durat trei luni de zile fără partea de planificare, concept și
până să avem o variantă și după aia încă vreo lună și ceva ca să rafinăm și să rafinăm și conținutul, și corecturi și alte cele. într-adevăr, a ieșit un material nice, ne-a costat și foarte mult, dar durează mult să faci o chestii miștocte, că zice OK, une-book, hai că vorbim cu doi oameni, punem conținut acolo la un pachet, am luat design-ul și gata, avem material.
Da, nu e chiar așa ușor. Este câtă energie ați depus pentru treaba asta și voi o dați gratuit? Da, o dăm gratuit pentru că suntem mărinimoși. Da, dar asta trebuie înțeleagă oamenii că uneori mai trebuie să faci sacrificii care nu ți aduc în secunda 2 venituri financiare sau beneficii financiare. Faci o chestie pe viitor și știi că nu există exact partea asta pe care[00:15:00]
o recomand tuturor, să faci educare înainte de vânzaresă vadă oamenii ce se întâmplă, cum se pot face lucrurile, cu cine pot să le facă și care pot să fie rezultatele? Pot să fi rezultate foarte bune, foarte rapid, pot să apară rezultate bune în timp, sau să nu apară rezultate, se întâmple și treaba asta. Se întâmplă, am avut și eu cazuri de-a lungul timpului, când cresc tot felul de businessuri cu tot felul de modele de business.
Sunt unele care nu știu, chiar nu prind în piață. Și uite, îți dau cel mai simplu exemplu în care eu personal am închis contul respectiv pentru că nu funcționa. Avea niște produse extraordinar de bune. Pe zona asta de bio food și așa mai departe, miere de Manuka. În schimb, piața noastră nu era pregătită pentru tipul acela de produse și nu funcționa nici zona de CEO nici zona de Google Ads.
OK, erau ceva sales-uri, erau ceva vânzări, erau ceva tranzacții, dar nu cât să fie sustenabil. Păi am și eu răspunsuri aici. [00:16:00] Era un produs care era produs pentru plăcere, nu un produs pentru durere. Nu rezolva o problemă din piață. Da, era un produs, dar fiind nice to have, noi avem bani, putem să cheltuim pe un produs mai scump decât este în piață.
Drăguț. Nu funcționează foarte bine-așa lucrurile. Dacă vrei să faci bani pentru un produs în zona de e-commerce, pentru că despre asta discutăm, cu asta ne pricepem, trebuie să rezolvi o problemă în piață, o problemă care este o durere, o durere. Produsele pentru durere se vând, astea pentru plăcere. Și de-asta merg farmaciile foarte bine. Și de asta da.
De exemplu, voi, ca și agenție, ce durere, ce probleme rezolvați pentru clienții noștri? Vreți să dau un răspuns?
Rezolvăm mai multe probleme. Problema principală pe care o avem pe care o rezolvăm noi în agenție este ideea asta de trust în primul rând, adică. Eu
am un business pe care vreau să l aduc în punctul [00:17:00] Z. Acei antreprenori care știu pașii A, B, C, D până la Z ,sunt rari. Nouă ne plac cel mai mult acești antreprenori pentru ca un plan, un business sau o viziune-au știu exact unde să ajungă și acolo putem noi să aducem plus valoare, foarte mult. În același timp acel antreprenor care are toate aceste componente de business, are nevoie de o echipă de marketing internă sau externă.
Cei mai mulți aleg extern că poate costul, poate expertiza și cel mai eficient să lucreze externalizat. Au nevoie să știe că bugetele respective, pe care ei le alocă, nu sunt aruncate pe fereastră. Și mai mult decât atât, 1. Important că în ai cum sunt anumite upsale-uri la CPM. CPC probabil mai știi de piață. Una e să vinzi de 3 ori mai scump și alta e să vinzi exact cât e acolo.
Asta 1 trust-ul bugetului și mai mult decât atât, ei vor să se asigure că bugetul pe care ei îl investesc [00:18:00] acolo le aduce plus valoare în business. Și deși cred că este prima dată când spun când sau când spunem lucrul ăsta, cel puțin din tot ce am văzut eu de-a lungul timpului. Ei au nevoie de partea asta. Au nevoie să zică băi, mă duc acolo, vorbesc cu Daniel sau cu Cosmin și știu că spre cele mai bune mâini îmi iau mâinile de acolo,
las marketingul pentru că știu că funcționează, pentru că, na, după un timp îmi dau seama din rezultate că mi se demonstrează și eu mă ocup la mine în business de ce știu să fac. Poate sunt foarte bun la achiziții, poate fi foarte bun la negocieri, poate sunt foarte bun la vânzări, poate sunt foarte bun la management, ca antreprenor
nu trebuie să fi bun la toate, dar tre să știi lucrurile. Adică tre să știi și un pic de marketing, măcar conceptual. Da, da. Dar dacă tu ai un skill în care ești un foarte, foarte bun manager sau un foarte, foarte bun strateg, du-te și investește poate 80% sau 90% din timp acolo. Și pune oameni care sunt foarte, foarte bun la marketing sau foarte, foarte bun [00:19:00] la creativitate sau foarte foarte bun la video, să facă ei ce au de făcut.
Deci voi asta rezolvați problema tehnică din zona de marketing, pentru că luptele se complică azi atât de mult încât, intern sau așa, totul este destul de greu să nu mai faci față. D-aia lumea vine la voi. Exact. Sunteți cunoscuți și deci rezolvați o problemă. Da care e practic o durere? Da, o durere.
OK, pe lângă asta, sunt multe alte lucruri. Că e vorba de trust, e vorba de brand, e vorba de know-how, e vorba de awareness și multe alte lucruri. Așadar, rezolvați problema exact. Exact dacă vor să vândă repet că trebuie să rezolve problema așa, cu produsul mai trebuie cumva acolo un ego pe care îl face un antreprenor
de regulă, ca second job sau gen hobby, hai să vedem ce o să iasă și spunem dăm vina pe piață. El n-a făcut un research să vadă că există căutări până nu e pregătită piața . E cel mai simplu lucru, e cel mai simplu lucru de spus. În loc să testezi șapte chestii până să [00:20:00] zici băi, gata, sunt pe calul ăsta care nu mai merge, trebuie să mă dau jos.
Cosmin, întrebarea care cred că are poate cele mai multe sau printre cele mai multe căutări, inclusiv în Google Search legat de platformele de e-commerce? Care este cea mai bună platformă de e-commerce, cea pe care o folosești? Este platforma care te poate ajuta pe tine în momentul respectiv cel mai mult în business, cu o tehnologie care să fie, din punctul meu de vedere, în permanență actualizată și să fie foarte eficientă din punct de vedere cost total control și predictibilitate în costuri.
Dezvoltă aici un pic, cât cât se poate de pe scurt, ce înseamnă cruise control, ce înseamnă predictibilitatea în costuri la platforma? Da, să investești pe platformă este, din punctul meu de vedere, cel mai mic, cea mai mică-investiție dintr un business [00:21:00] din e-commerce. Ne luptăm și mai puțin. Bani mulți se duc cu resursele umane interne, cu partea operațională, logistică, transport,
marketing. Platforma este cea mai ieftină, dar depinde cât de mult vrei să te poată ajuta. Și știm că există diferite tipuri de platforme. Gomagg este o platformă SaaS cu un abonament lunar. Acolo ai predictibilitate, la costuri. Se întâmplă folosim resurse, plătim atât, asta este abonamentul și dacă trebuie ceva în plus, în funcție de resursele consumate.
În rest nu intervine-absolut nimic. Dincoace, la custom pentru că se discută foarte mult și de zona asta, să facem ceva gratuit sau să le facem ceva custom al nostru. Nu înțeleg ce poate fi al tău, că nici buletinul al tău dacă-iei la rece nu știi când intervine o schimbare sau când te lasă compania sau freelancer-ul.
Că foarte mulți aleg să lucrezi cu companii mici la început sau cu freelanceri. Eu personal m-am lovit de cazul ăsta. Mi-a plecat [00:22:00] programatorul, nu mai răspunde programatorul. Pentru multe ori, nu o dată. Știi ce, Daniel încă nu este foarte bine pus la punct cultura de un online în România și oamenii încă cred așa vorbele atsea strălucitoare și există foarte puține companii care dezvoltă bine, dar
există în România treaba asta și, din păcate, companiile astea lucrează pentru proiecte internaționale de cele mai multe ori și în zona de e-commerce, de platforme sunt foarte mulți instalatori, nu dezvoltatori. Ei instalează o platformă gratuit, ți-o pun acolo și când apelezi la o solicitare, stai că nu mai am timp,
plec așa că am luat un proiect peste șase luni sau ți-l fac nu e nicio problemă, dar peste opt luni. Adică te refuză politicos vezi, descurcă-te, dar nu o fac, eu nu pot, dar știu să ia câteva mii de euro, care din punctul meu de vedere ar putea antreprenorul să îi bage în marketing sau să își valideze ideea, să crească, să facă alte lucruri?
Foarte, foarte bun răspuns, nu mă așteptam [00:23:00] la asta. Hai că am vorbit și de custom made, hai să vorbim un pic de în partea asta de eu dacă vreau să îmi încep, un business, adică sunt startup ce fac? Merg la un SaaS? Îmi iau un open source? Sau îmi fac un custom made? Mergi la un SaaS și să-ți spun și de ce. Te rog!
Pentru că, de exemplu, dacă ești la început, acum să zicem dacă ai până în 10200e produse este suficient să îți validezi ideea. Dacă tu ai un buget de dezvoltare, un buget de vis, de testare, să vezi ce se întâmplă, alegi să dai câteva mii de euro pe o platformă care tu crezi că este a ta, da, nu este a ta, este o platformă gratuită instalată pe niște servere la care tu nu ai acces sau nu știi ce să faci sincer. Și pe urmă cât buget de marketing mai ai. Nu prea mai e și cazul ăsta, dacă ai ști de câte ori ne-am lovit, am avut cazuri în care s-au investit în platforme, ori că sunt custom, ori că sunt opensource, ori că sunt alte cele zeci de mii de euro și după aia când venea vorba de [00:24:00] marketing,
dar pe știi ce putem să facem cu câteva sute de euro? Păi. Mai nimic. Dar în loc să, și fi atent, vorbesc aici doar de startup-uri. . Acum urmează întrebarea. Dacă vrei startup, du-te la un SaaS, plătește 20, 30, 50 de euro pe un abonament… La noi e cea mai tare oferta acum! Urma să
te întreb, cred, treaba Cosmin, un euro pe lună? Sună a faliment dacă mă întrebi pe mine, dar sunt sigur că nu este pentru că aveți o strategie în spate, care e treaba cu 1 euro pe lună? Da. Un euro nu e? Da un euro pe lună pentru primele trei luni. Deci misiunea noastră este să ajutăm antreprenorul să vândă online. Terminam scuzele.
Avem cea mai puternică tehnologie de e-commerce la cel mai accesibil preț. Eu consider că… Stai puțin că nu e accesibilă, e, nimic. Da, Adică nu e accesibilă, e nimic, nici o cafea nu îți iei. [00:25:00] Să vadă care este experiența de a vinde online cu noi și să își valideze business-ul. De ceilalți bani, câteva sute sau mii de euro,
să investească în marketing pentru a valida, pentru a vinde produse, pentru că noi credem că dacă el reușește în trei luni să își valideze ideea, să vândă produse, să rămână în permanență cu noi. Dacă nu, măcar nu a pierdut foarte mulți bani, că nu cu noi. N-are așa experiență. Am plătit undeva mii de euro,
m-a lăsat omul și n-am făcut nimic. OK. Și plus, la noi, pe lângă partea asta de tehnologie, platforma pe care o descoperă, tot ce trebuie să facă și în procesul de lansare, și în primele campanii și cum să și construiască o strategie și cu cine să lucreze. Adică noi avem un ecosistem în jurul Gomag, este mai mult decât o platformă pentru partea de Academie,
comunitatea, partenerii. Integrări cu tot felul de soluții care sunt strict, aplicabile-aici, în lume. Tot cu tot, cu tot, cu tot și aici intervine și [00:26:00] partea de marketing aside, despre care vorbesc foarte, foarte puțini oameni știu. Majoritatea antreprenorilor și mulți oameni de marketing se chinuie să învețe să dea bani la Google și la Face-book,
dau bani să afle cum să dea mai mulți bani, să vadă dacă are ajunge la anumite rezultate, dar neglijează, ignoră și uită ce pot să facă în site pentru propriul client ce experiență să i dea cum să l primească în buticul, în magazinul lui pe cel pentru care a plătit să vină acolo. Da, poate să ofere o personalizare, un conținut diferit în funcție de canal.
Nu? Cupoane interne. Și așa mai departe. Se poate și asta dar se promovează o campanie, un mesaj cu reducere în Google sau în Face-book când ajungeam în site nu mai vedem despre ce este vorba, unde continui. Chiar am mai vorbit cu tine despre același lucru. Comunici ceva într-o parte și când ajungi în partea cealaltă. Și spun clar am făcut o campanie și nu, nu a mers.
Apoi, câte produse oferă? Tote. Poți să îți faci o colecție, poți să îți faci un landing page să primești oameni diferiți, să le faci un banner, să le spui, [00:27:00] să pui un cronometru sau dacă tu vrei să fii diferit, vezi când adaugă omul produsul în coș, poți să îi dai un cadou. Ne plângem de transport gratuit. Este o provocare în zona asta, cunosc, dar poți să pui praguri de transportul tău.
Putem da transport gratuit la produse comandate în valoare de peste 200 de lei. Dacă tu notifici utilizatorul cu treaba asta, îți cresc șansele ca oamenii să adauge mai multe produse în coș, tocmai pentru a beneficia de transport gratuit. Și ghici ce se întâmplă? Tu, ca și antreprenor, faci mai mulți bani pentru că valoarea coșului tău este mai mare.
Dacă nu le ceri, nu le spui oamenilor ce pot să facă ca să obțină acel beneficiu. Nu o să facă treaba asta. Eu am făcut de multe ori lucrul ăsta. Mai adăugam 20 de lei în coș pentru că ok, mai adaug 30 de lei și mi un produs. Am transportul gratuit. Normal că e no brainer practic, adică makes sense.
Platformele trebuie să știe să suporte treaba asta. Sunt multe magazine mari cunoscute în piață, care nu știu încă, pentru că sunt pe tehnologie veche, au investit. Unii zeci de mii, alții [00:28:00] sute de mii de euro. Și este foarte greu să mai fac astfel de schimbări. Da, ar fi drăguț, știm, dar nu mai putem face pentru că nu mai avem ore.
E pe principiul ar fi frumos. Da, da, putem da, da, am rezolvat, nu se poate. Bun, Fi atent, hai să revenim de acuma la partea de Saas open source și custom made la business-urile care sunt foarte foarte stabile pe zona de enterprise, unde sunt sute de comenzi pe zi, milioane de euro cifră de afaceri acolo. Cum? Cum vezi tu abordarea?
E foarte nice, hai sa-ți spun tipologia de client despre asta nu prea am discutat în public. Tipologia de client la noi și cum vedem noi… În premieră astăzi cu tine? Cum, cum se întâmplă lucrurile? Companiile start up uri, companiile este în creștere, vin foarte mulți la noi pentru că au văzut că avem și clienți mari sau că suntem foarte vechi în piață.
Și ei își doresc să fie ca și ei. Companiile mari care au înțeles ce înseamnă un business în e-commerce și ce înseamnă suportul pentru clienți [00:29:00] și ce înseamnă posibilitatea de a scala resursele, într-adevăr, pentru că teoria este frumoasă, dar practica ne-arată altceva. Vin la noi pentru stabilitate și sunt companii care au sute de comenzi pe zi, care au magazin care vinde peste un milion de euro pe lună.
Este cel mai mare din portofoliul vostru. Da, și câte comenzi are pe zi? Nu știu pe zi dar undeva la vreo 12.000 pe lună.
12, a fost și lună cu 15.000 vin pentru stabilitate. Am trecut pe la toți, știm ce se întâmplă, știu că este foarte greu să. Voi susține pe toată lumea în aceeași măsură și este foarte greu să mă lăsați deoparte. O să mă neglijați, pentru că au fost situații în care plăteam mii de euro mentenanță la diferite agenții sau companii de dezvoltare și erau puși acolo ultimii în coadă, pentru că respectivii, respectiva companie,
da se [00:30:00] întâmplă cam peste tot treaba asta. într-adevăr, sunt focusați pe admisă de clienți noi, contracte mai mari contractelor și așa mai departe. Costurile la voi în platformă diferă de la magazin la magazin. Adică una e să am un client, un magazin online cu 100 de produse și cu două comenzi pe zi sau o comandă pe zi
și cu siguranță că este foarte diferit să ai un magazin care vinde de un milion de euro pe lună și are doi și pe mine comenzi. Adică costă direct proporțional cu partea asta. Noi avem pachetele de prețuri în funcție de numărul de produse și funcționalități. Chestia cu 1 euro pe lună până la 200 de produse și pe urmă treci la abonament de 7 euro.
Avem până la 500 de produse. Un magazin cu mai multe funcționalități. Deja 27 de euro avem până la 5000, cu 47 până la 10 mii 97 și avem varianta enterprise care pleacă de la 297 pe lună, însă sunt prețurile standard. Cât plătește acel client cel mai mare? Pe urmă, aceste [00:31:00] prețuri susțin un număr de 350 de comenzi lunar.
Când apare un multiplu la 720 sau când a depășit numărul acesta, automat se consumă mai multe resurse de server și apare un increment de 67 de euro și la multiplu de 10 increment uri este reducere de fiecare dată. OK, deci e un sistem destul de complex acolo, în spate, pe zona de pressing. Ideea este să ne susținem, să putem susține creșterea unui business pentru că să ajungi la vânzări de un milion de euro pe lună
înseamnă și un buget de marketing pe măsură, adică tu investești mai mult în marketing, investești mai mult in stoc-uri în infrastructură, sume mari de bani și așa mai departe. Dar cine poate susține treaba asta la 27 de euro nu pot să susțin treaba asta. Corect. Și ideea este că noi trebuie creștem împreună cu clientul.
Așa are clientul siguranța că noi îl putem susține. Și noi. Dimensiunea la servere crește de la lună la lună, [00:32:00] consumăm mai mult, plătim mai mult, Este absolut normal și ne referim, de exemplu, peste tot să fim cel mai important client pentru diferiți furnizori. Chiar de pe acum suntem. Nu sunt confortabili cu treaba asta.
Vrem ca furnizorii noștri de servicii să fie cât mai stabili din punct de vedere financiar, să nu fie nevoiți să alerge după alte lucruri, să mai facă bani. Mi se alocă resurse maxime din punct de vedere dar n-aș putea spune că mă încântă cel mai mult, treaba asta. Poate mă înșel dar cred că mai este o percepție în piață, inclusiv legată de voi cu, Gomagg,
site-uri mici, magazine mici, ieftin și în același timp cu… și cred că a plecat și de la companiile mari. Mă aștept să fie gratis cumva. Ce plătesc? Am gmail care-i gratis? Am Fce-book gratis, Tik Tok care e gratis de ce nu aș avea și un SaaS care e gratis. Ceea ce mi se pare stupid. Păi oamenii [00:33:00] lui stau gratuit la servici?
Da, exact atât de exact. Da cred că e percepția asta cumva nu știu de pe unde s-a înrădăcinat sau de unde a apărut. Păi gratis e cel mai scump cuvânt. Cum spuneam înainte, sunt platforme gratuite. Programele gratuite sunt o…. Respect toate platformele. N-am vorbit urât niciodată de nimeni, nici de o competiție, doar că să înțeleagă oamneii.
Platformele gratuite sunt în primul rând destinate companiilor care dezvoltă. Pentru clientul final. Nu sunt pentru cel care vrea să își facă neapărat un magazin, își instalează el ceva de pe internet. Va depinde ce vrei să spună despre tine peste 5 ani, că ești un antreprenor care face ceva sau un om descurcăreț?
Pentru că-iar revenim la primele discuții. Urmărim personalități din industria tehnologiei care au avut un impact în lume dar ca ce antreprenor acei CEO de companii? Cât de mult vorbesc despre lucrurile tehnice din spatele business-ului respectiv? Cât vorbește CEO-ul de la Google despre cum [00:34:00] funcționează algoritmul și ce trebuie să faci?
Vorbește despre impactul, despre ușurința de a folosi tehnologia și beneficiile pe care le are și ce mai fac ei pentru lume, în general. Proiectele non-comerciale. Tu l-ai auzit pe Elon Musk să spună cât ține bateria la Tesla sau câți cai putere sau ce situații sunt peste tot. Niciodată, dar nouă ne place. Avem exemple locale de la
magazine cunoscute. Nu vorbesc despre cum funcționează lucrurile, vorbesc despre ușurința de a folosi produsul, lucruri pe care le fac intern pentru oamenii lor și cam atât dar trebuie să vedem ce e în spatele business-ului respectiv. Și atunci când ne uităm la competiție, vrem să fim ca cel mai mare magazin online din România ce analizez acolo butonul? Vrei să faci butonul roșu cu albastru.
Cam acolo se oprea discuția. Da deci am văzut butonul ăla prin nu știu câte magazine. Eu am fost acum câțiva ani, când aveam o tentativă de colaborare. Tip of the iceberg nu vezi când te uiți la un [00:35:00] site? Da, da . Sunt sute de programatori, au mii de oameni ajutați prin finanțe. Câte mii de oameni uitați-vă la depozit?
Nu pot să te compar. Mă gândeam… hai să fim realiști la cunoștințele pe care le avem, la timpul pe care îl putem investi într-un proiect și într-adevăr, și la resursele financiare. Atunci trebuie să ne comparăm cu cei care sunt de dimensiunea noastră, pentru că altfel ne dezamăgim. Păi nu că a fost șmecherie a fost la început. Au prins valul.
Da. Valul este acum, pentru că de e-commerce discutăm. Oamenii deja sunt obișnuiți să cumpere online, plătesc tot mai mult cu cardul. Este tot mai facil să ajungi la ei, chiar dacă folosim și Tik Tok. Foarte mulți au râs când a apărut Tik Tok. Au râs și de mine când am început să postez acolo. Este ok. Au râs și de mine când începeau să facă selfiuri cu toată lumea pe la evenimente și când am început să fac live-uri. Au tot râs de mine dar e ok.
Păi așa e, trebuie să furi startul câteodată și oamenii [00:36:00] nu înțeleg și după aia, când se trezesc, e prea târziu. A, ăla a început atunci da. Atunci râdeai de el, îl arătai cu degetul. Exact, exact. Apropo de ce ai spus mai devreme. Ai avut vreodată? Eu cred că ai avut pe cineva care să vină la tine. Vreau și eu un-amazon mai mic, la 3 euro sau ceva.
Da, da. Ai idee de câte ori ai avut? Cu Amazon cred că fost o dată sau de două ori? Da, cu eMAG a fost de multe ori, acum s-mai a stins. Vin 3, 4 pe an. Da, într-o vreme veneau lunar. OK. Foarte interesant. Am mai auzit lucrul ăsta și mi se pare foarte interesant și amuzant în același timp dar și foarte interesant.
Și când am spus nu, sincer zic, la cum văd eu lucrurile, zic un milion de euro buget de marketing pe lună, nu faci mare lucru, ai banii ăștia să ia, să testezi. Mă gândeam că ceva mai mic. Cum? Păi fă-ți un magazin. Știi ce înseamnă să ai magazin? Zic dacă vrei să bați mai mulți furnizori. Da, normal să fie tot. [00:37:00] Eu fac o comandă, vin de la 3 și fac retur la 1
cum dai banii, ce faci tu și cum împarți comandă? Care sunt fluxurile în spate? Livrează-mi acum nu poți să te gândești atunci. Și nu înțeleg partea operațională deloc, ei vor interfața tehnică. Și știi ce e trist Daniel? Am avut o discuție de genul ăsta cu cineva care se pretindea destul de ok în zona de marketing și în zona de marketing pentru e-commerce, pentru că marketingul ăsta e mare, cuprinde multe zone și e diferit în zona de Lead Generation. Confirm, confirm.
Faptul că faci marketing nu înseamnă că le ști pe toate și zona de e-commerce e atipică față de B2B, față de SaaS sau față de partea asta cu pariuri. Este total altceva acolo. Și când vezi că cineva te întreabă văd tu cât marketing știi? Da,știi, dar nu știi. Toată viața a fost în [00:38:00] e-commerce și avem prinsă la un dat că m-am ce bun sunt, da, de fapt, când am trecut dincolo de doar de e-commerce păi ststai așa că am și zona de brand, am și zona de comunicare, am și zona de PR, am și zona de chimie și zona de social media, am și zona de video, am zona de creație.
Sunt atât de multe lucruri încât… ok,, ca marketer sau ca măcar să știi de ele, că există și după aia să îți iei pe cineva care să te ajute. Dar nu ai cum să le faci pe toate sau să le știi pe toate să le mai faci și bine. Asta e doar o parte de marketing. Da, ce spuneai, dar un antreprenor trebuie să știe măcar despre astea. Plus că are operațiunile din business care sunt ignorate.
Sunt foarte curios, pot sa lase în comentarii câți au o adresă de support unde să trimită oamenii când apare o eroare. Separată față de cea de contact. Dacă le-ai pe contact să discuți cu partenerii, cu agențiile de marketing, cu toată lumea, să se uite acolo e un bullshit din punctul meu de vedere. Faci haos.
Da, [00:39:00] da, câtă lume! OK, să nu mai discutăm despre o aplicație specializată de suport, altă discuție, Trebuie să ai niște proceduri pentru situații de criză. Când apare ceva. Oricum apar? Apar, apar, apar. Ce faci când îți pleacă oamenii în concediu? Cum comunici? Ce le spui oamenilor interesați?
Sunt o mulțime de lucruri de bun simț, de igienă le numesc eu, dar sunt ignorate. Care întotdeauna am spus-o, inclusiv la marketing și la SEO când făceam că nu prea mai fac în ultima vreme. Cel mai important lucru este fă lucrurile alea de bază dar fă-le foarte, foarte bine. Exact, exact. Și care sunt chiar de bun simț, efectiv, de bun simț.
Asta e, cum spuneam la început, oamenii umblă, sunt foarte atrași de lucrurile sclipitoare. Am văzut un buton, un banner nou, acum suntem foarte atrași de AI, chit că se pot folosi [00:40:00] aplicații, dar în foarte multe site-uri încă nu face sens să folosești aplicații cu Ai, gen de recomandări de produse, pentru că dacă nu ai suficient de mult trafic să înveți algoritmul cum funcționează pe la tine, nu prea face sens, doar că acolo aplicația,
nice to have, dar foarte puțin probabil să-ți aducă rezultatele la care tu te aștepți. Noi avem un parteneriat cu un software de genul ăsta din afară și la ei criteriul este să ai cel puțin 50.000, de useri pe lună. Foarte corect! Pentru că altfel nu ai date suficiente, astfel încât să poți să folosești tool-ul de personalizare de search interne și așa mai departe.
Foarte tare asta. Dacă ai apropo, de a, b testing. Am vrut și eu să fac a b testing pe un site și aveai câteva sute de useri sau 1000 pe lună pe un landing page. Merge mai greu. Se poate cumva, dar mai greu. Da, aștept să vină și România, cultura asta mai profundă de a ști să vinzi produse, software, [00:41:00] pentru că de cele mai multe ori se bagă pe gât produse, software spre client. Clientul știe entuziasmat de lucrurile astea interesante care se văd și vrea și el și rezultatele sunt puțin…
sunt reale să spunem așa. Probabil se vinde: uite ai putea să ajungi acolo clientul se așteaptă să se întâmple treaba, dar nu se întâmplă și după aia dă vina pe cine? Am avut la un dat o întrebare pe partea de adopții de tehnologie în zona de hai să zicem în zona de e-commerce. Așa. O tehnologie nouă, cam cum vezi tu partea asta adică,
sunt antreprenorii deschiși să adopte tehnologie nouă? Și dacă da, cât de repede o fac? Sunt foarte deschiși să afle despre tehnologia nouă, să li se pună la dispoziție tehnologia nouă dar când trebuie să facă ei acțiuni în direcția respectivă, să activeze, să folosească, s-a cam terminat. Foarte mulți deja sunt pe conceptul să facă tehnologia deja pentru mine [00:42:00] sau să facă furnizorul,
eu te plătesc, te execuție. Pe principiul dacă e Ai, să facă tot pentru mine, eu nu mai fac nimic. În niște automatisme deja se pot face foarte multe lucruri, doar că este periculos am mai spus treaba asta pentru că-intervine-acel buton roșu care deja a început să vină disponibil pentru toată lumea și dacă toată lumea are acces la aceleași lucruri, se întâmplă peste tot la fel cum mai facem noi diferența se pierde total, partea de comunicare se pierde total identitatea noastră ca și brand, pentru că deja se comentează la postările făcute cu chat GPT. Facem niște postări foarte mișto doar că au cam aceeași structură și deja se dau și răspunsuri pe grupuri sau răspunsuri foarte elevate.
Du-te, corectează-ți abordarea cu chat GPT, du-te învață despre fenomen iar după aia descoperă-l. Deja s-au creat foarte multe, foarte mulți experți consider că Ai-ul ajută, dar ar trebui puțin moderat sau cu un altfel de [00:43:00] acces, pentru că se dă teoretic foarte multă putere celor care nu știu să o folosească.
Deci nu e practic, tool-ul sau tehnologia este ce faci și cum folosești. Exact și să înveți cumva să te asiguri că știi să folosești corect. Și noi folosim în agenție inclusiv pentru e-book l-am folosit, am folosit chat GPT, de exemplu, ca să corecteze textele , să evidențieze greșelile gramaticale, foarte nice.
Apoi am folosit Midjourney pentru tot ce înseamnă vizuale, ca să ne genereze toate pozele. Și a ieșit un, noi o numim simbioză, pentru că și noi avem în partea asta de automatizări pe google shopping tool-uri făcute de noi și o numim simbioză între specialist, adică human touch și tehnologie, pentru că ai vorbit și tu de automatisme
știu că aveți cu boții, ba chiar vreau să întreb ceva dacă sunt chiar boți sau sunt doar niște condiții și automatisme. [00:44:00] Da, e nevoie de un om care să folosească tehnologia respectivă și Ai-ul sau ce o fi, nici nu contează ce și să-ți îmbunătățești măcar timpii de livrare sau de analiză tu, ca specialist. Și asta s înseamnă plusvaloare pentru business. Întotdeauna, tehnologia a ajutat, acum ajută și mai mult. Dar să te implici și tu. Exact. Exact. Nu, nu funcționează fără. Nu. Spune-mi un pic de boți e doar o dilemă personală. I-am mai auzit, sunt foarte drăguți, făcuți, arată bine, sunt împachetați zici că sunt niște roboței ce nu știu dacă chiar sunt roboți, adică roboți, roboți sau sunt doar niște condiții automatismele la voi acolo. Toate automatismele din lumea asta, sunt pe baza unor condiții. Chiar și Ai-ul este pe baza unor condiții. Da,sunt, condiții stabilite de client. Când să se întâmple? Când să pornească anumite procese ca să se întâmple? [00:45:00] Nu sunt cu Ai momentan, niciunul dintre ei mai încolo, pe baza
la ceea ce vedem noi că se întâmplă și s-ar preta să facă sens clienților noștri o să punem și Ai în spate, dar momentan își fac treaba super, super bine și fac o economie enormă de resurse umane și resurse de timp pentru clienții noștri. Da, sunt clienți care au recunoscut că le am economisit trei salarii.
Eu personal super fan automatisme, la marketing, la noi nu prea avem ce face. Și pregătim lucruri noi care sper să le dăm drumul în această toamnă tot la roboți, probabil un robot nou, coleg nou. Unii clienți îi numesc colegi. OK. E un lucru așteptat, dorit. Cred că reușim să îl facem. Cosmin, voi ani de zile ați fost Silkweb în care știu că [00:46:00] ați fost și agenție,
ați fost și agenție de web development și agenție de marketing online și consultant și avea și platformă în spate. La un moment dat ați făcut un shift și v-ați rebranduit în Gomag. De ce ați făcut mutarea asta? Noi am început în 2005 ca și agenție de web design, Silkweb, pe urmă
am început să dezvoltăm și eu personal-am descoperit CEO, nu știam ce fac, dar am făcut eu niște lucruri să mă promovez și mi-am dat seama că dacă scriai web design Baia Mare, eram primul. Oricum, noi am vrut să fim cei mai mari din Baia Mare pe vremea aceea. După ce ne-am dat seama, hopa, că nu prea sunt agenții în Baia Mare nu prea se întâmplă.
Vrem să fim cel mai mare din țară. Și am început. Am descoperit ce este CEO și am băgat o și pe optimizare, promovare. Și așa am început eu să învăț CEO. M-am specializat in-ambele zone. Da, și într-adevăr aveam, Aurelian, partenerul de business, este [00:47:00] programator și dezvoltam cusom la început siteuri, pe urmă magazin online cu ce am avut primul nostru magazin online și așa am început în e-Commerce cu primul nostru magazin online.
Am rezolvat o problemă pentru noi. Făceam parteneriat se numea dropshipping mai nou. Atunci am făcut un parteneriat cu un client să le vindem și le luam comisioane, a fost drăguț și mai ofeream servicii de promovare, web design, dezvoltare și nu reușeam să facem o sinergie nici în echipă, plus în partea de dezvoltare, recunosc, nu reușeam să facem bani, chiar dacă pe atunci se făceau proiecte cu mii sau zeci de mii de euro la final de an,
noi probabil ca și agenții, avem cele mai mici cifre financiare versus-alți colegi din piață și nu am știut să facem banii treaba asta cu custom, pentru că este super costisitor și clientul din România nu… ar trebui să se educe, să învațe să și plătească pentru lucruri. În fine, nu a fost pentru noi.
Nu pot să spun când a fost piața pregătită, nu am fost noi pregătiți, n-am [00:48:00] știut noi să facem business, pentru că noi avem un background tehnic foarte mare, și eu și Aurelian și ne-am dat seama că trebuie să fie o mișcare ok și pentru echipă, să vorbească toți despre același lucru, aceleași proiecte, aceeași viziune și ne-am dus în direcția sa să avem o predictibilitate în business și să oferim ceva
ce nu se oferă atunci publicului din România într-un mod atât de facil. Platforma îmi aduc aminte că se numea Silk Mart, nu? Da, da, da, de la Silkweb avea mai multe domenii cumpărate pentru atunci și Silkhost și Silksoft aveam o viziune să facem așa o ligă a ecosistemului. Da, da, și am schimbat în Gomag pentru că ne-am dat seama, după primii 100 de clienți, că oamenii nu știau să pronunțe brandul corect.
Cum pronunțau? Silky Mark, Silk Marte. Erau foarte puțini cei care căutau corect sau ne recomandau corect? Și am spus. Păi e o problemă mare din punct de vedere branding și pe termen lung, da. Și să vă spun de la început dacă oamenii sunt fericiți și ne recomandă fericiți că ne plătesc, recomandarea mea [00:49:00] și lucru fain să fie oamenii încântați că te plătesc să faci un produs sau serviciu atât de bun încât oamenii să spună vorba aia: taci și ia-mi banii!
Și zic oamenii ăștia care ne caută, ne recomandă, nu știu să ne pronunțăm, pronunță greșit. Trebuie să facem rapid o schimbare și am făcut-o. Gomag era un nume pentru un magazin online. Am testat noi la un moment dat ceva, aveam la un moment dat peste 100 de domenii cumpărate pentru noi. Deci aveți domeniul ăsta. Deci aveam domeniul da. Și ne-am uitat în ce avem acolo,
ce ar fi cel mai relevant pentru business, pentru platformă? Și am spus Gomag. Este românesc, nu Gomeg, Gomag este și așa mai pe accent de la Go dar… Sună bine, adică e destul de sugestiv. Da, și mie mi se pare. Exact, Exact, Exact așa văd și eu. Nu ai avut un întreg proces în spate de cum să ne-alegem un domeniu, ci pur și simplu era un domeniu cumpărat pe care era destinat, însă la altceva și ai zis, sună bine, pe ăsta îl luăm.
La un moment dat am fost un magazin, făcut împreună cu un alt client acolo, dar a avut o [00:50:00] viață scurtă, deci avea și istoric ok. Interesant. Da, noi am avut și în magazinele noastre personale cumva mai multă industrie și am învățat noi mai mult din e-commerce decât alții, pentru că este mișto să vorbim despre e-commerce din
spusele altora. Dar când ai trăit o, când s-a lucrat cu bugetul tău și a avut oamenii tăi să documenteze produse, să vorbească cu clientul. Înțelegi mult mai bine. E altceva total altceva. Deci am făcut și produsele noastre și fizice și jocul unde a fost implicată echipa să vadă echipa ce înseamnă pentru antreprenor și pentru client o experiență în e-commerce, cum să se vorbească, cum să își descopere o idee
cu GoFunnel mă refer, până ajungi la o idee OK, cum să discute cu un furnizor producător, în cazul nostru. Am avut de muncă destul de mult, am căutat în China, pe urmă le am făcut în Europa, în Polonia. Cum să faci treaba cu importul? Cum să le duci e o altă experiență și consider că este mult mai ok pentru [00:51:00] antreprenorii noștri
de exemplu, să înțeleagă că echipa din spatele unei platforme de e-Commerce știe ce înseamnă e-commerce, pentru că face zi de zi treaba asta și noi vindem în continuare, folosim într-adevăr tehnologia noastră, dar știm, am avut unele probleme cu curierii, am schimbat și noi curierii. Deci în continuare aveți magazinul vostru ca să vă mai loviți de probleme,
nu sunt rele. Da noi avem mai multe produse fizice, tu știi, avem cartea care se vinde la noi, avem mai multe materiale fizice, avem și digital, avem jocul. Pe online încă n-am pus că nu știu dacă e legal să vindem fizic, zic hai că m-am săturat de hate. L-am lua pe tot de oriunde te poate lovi cineva, o face.
Hai să vorbim un pic de partea asta de hate pentru că ne apropiem de final. Am auzit un lucru foarte interesant la tine la un eveniment. Spuneai că ai început în ultimii ani să îți măsori succesul în funcție de comentariile negative pe care le primești. Eu personal văd o problemă aici, în piața românească, în loc să ne [00:52:00] ok, poate nu am și o abordare mai , hai să nu zic productivă, mai pe pozitivism, mai pe susținere.
Nu pot să înțeleg. Sunt oameni care chiar fac lucruri mișto. E ok te mai dai cu capul de pereți, o mai dai în bară, mai mănânci o literă într-un comentariu sau într-o postare, că se întâmplă până la urmă. La final de zi suntem oameni și există și acel human error normal, dar nu înțeleg de ce există partea asta de nici nu vreau să o numesc hate pentru că sună rău tu cred că îți iei cel mai mult. Adică eu am văzut cu ochii mei. Din industrie asta da, sunt cel mai hate-uit. Adică nu știu, e Cosmin care face ceva greșit sau pur simt pe piața. Păi problema eu nu văd să fie la mine, e cel care își dă cu părerea cred că are o problemă cu el, nu-și acceptă anumite lucruri și refulează,
el nu o să recunoască, nu se uită în oglindă să spună: băi, ce aș putea să îmbunătățesc la mine? Să [00:53:00] fiu atent ce idee am să fac pentru mine? Dăm în cine putem. E mai simplu. Da. Și o facem și public. Da, pentru că în spatele tastelor și de cele mai multe ori sunt sunt și conturi de la persoane care nu te-ai aștepta.
Persoane normale, dar de cele mai multe ori se dă din spatele unor profile fake. Profile fake deci se duce până acolo. Dar e și se spunea la orele de istorie, când a învățat la școală că românii sunt naționaliști. Total greșit această abordare. Cred că trebuie schimbat. Așa să întreb pe băiatul meu dacă am face istorie și învață.
Aș propune să schimb, pentru că românii nu sunt naționaliști. Românii nu se încurajează între ei, românii recomandă alte soluții sau întotdeauna cineva din afară face lucruri mai bune și e treaba aia: că doar în România se întâmplă treaba asta doar în România nu ești respectat doar în România. Noi am avut experiențe cu companii internaționale, cu cele mai mari companii din lume și pe partea de soft și pe partea de auto, să spunem[00:54:00]
și e un bullshit total. Spuneam băi, dacă am oferi, noi astfel de servicii cred că ar veni lumea cu bâta de baseball la noi la ușă. Mi-am cumpăra recent o mașină electrică. într-adevăr, nu a fost din România, nu din România, un brand internațional din-america, de exemplu, dar sunt absolut sigur că dacă tot… Poți spune numele că regulile noastre podcast-ul nostru, putem să spunem… E tesla.
Produsul este super ok, dar eu cred că dacă cineva ar cunoaște experiență de achiziție, o Tesla România. Nu. Dacă s-ar întâmpla la Dacia, o astfel de achiziție ar bubui internetul ar da faliment. Experiența de a cumpăra o mașină românească în România este. Sunt absolut sigur și net superioară. De ce știu treaba asta?
Spun cred, pentru că la un dat, în trecut am lucrat pentru un dealer local de Dacia Renault în România, care oferea o experiență frumoasă și am fost la el showroom. [00:55:00] Dar ce mi s-a întâmplat mie și cu Tesla și am avut înainte, eram fan-audi, de exemplu. Am avut niște situații în care nu mi am putut imagina că se întâmplă treaba asta, ci am fost întotdeauna pe filiera oficială, pe piese, pe serie și pe absolut tot
să spună oamenii că nu au timp de livrare pentru ceva sau nu știu cum se întâmplă și să spui oficial treaba asta la. Produse de zeci de mii de euro, produse de mii de euro. Ce se întâmplă cu cei care cumpără servicii de 1 euro sau 27 de euro pe lună? Pretențiile sunt mai mari întotdeauna acolo unde prețurile sunt mai mici.
Asta este concluzia. Ce am înțeles din ce spui tu aici este că noi, cam cel puțin pe partea de servisare, că suntem agenții, că suntem platforme, că suntem magazine online, noi pentru clienții noștri facem o treabă foarte buna și poate câteodată chiar ne dăm peste cap ca să fie bine. Da, chiar dacă nu iese. Da, dar ideea este să vedem cum trezim așteptările omului.
Să nu îi vindem visul. [00:56:00] Mulți se așteaptă: mă așteptam la ,ce te așteptai, unde ai văzut că am promis treaba asta sau facem? Nu trebuie să pui așteptările sau să transformi așteptările tale în hate sau aroganță față de celălalt.
Am avut și astfel de situații pentru că există încă… știi cum e Daniel, eu am vrut să cunosc antreprenor și am trecut prin 18 ani, printr o mulțime am, ajuns de la cu foarte multe startup-uri să lucrăm și până la top 5 Forbes. Am discutat unu la unu cu miliardar probabil și sunt foarte mulți într-o zonă de e-commerce care sunt, nu într-o zonă de antreprenoriat care a făcut trecerea de la bișnițari
la antreprenor și au făcut bani într-un anumit mind set, anumite acțiuni care cred că pot să le replice aici e vorba aia, vor să scaleze. E bine, lucrurile se schimbă total aici. Nu mai funcționează chiar așa. Da. Și mai sunt cei care sunt și oameni foarte ok. Majoritatea sunt foarte ok, dar mai sunt [00:57:00] excepțiile de la regulă. Mai sunt cei care încep pe cont propriu să facă niște bani, își fac un salariu, dau două salarii bune de corporatist și încep să
fie foarte aroganți deja cred că ei le știu pe toate, lor li se cuvine, ei știu, adică și cred în liga mare, Liga corporte văd că se pot, faci un duș cu apă rece, să calmezi un pic, să vadă că sunt doar o bucățică ca și toți ceilalți, adică. La final de zi. Hai să facem lucurile cât mai bine, cât mai corect și să ne implicăm acolo. Să avem bun simț, pentru că treaba asta cu bun simțul eu zic că începe să se deprecieze și față de oamenii din echipă și față de parteneri, peste tot.
Cosmin, ultima întrebare pe care o mai am pentru tine. Cred că acum doi ani ați vândut, nu? Am cedat. Ați cedat? Da. Nu se întrebă ce sumă pentru că nu a fost [00:58:00] publicat nimic și cu siguranță că este confidențial la voi.. Care sunt planurile? După partea asta de cedare din părți, cu siguranță a fost o infuzie de capital acolo, poate mai mică, nu contează.
Și după ce ați făcut acest lucru, voi știu că ați crescut foarte mult. Care sunt planurile de viitor și ce ați făcut ca să aveți o creștere așa accelerată? Din statisticile pe care tu le-ai spus la un eveniment public, am ajuns de pe la 2500 în magazin, la 3500, nu, stau? Pe undeva pe la 3800. 3800 și asta în mai puțin de un an de zile, nu?
Deci ați crescut cu aproape 50 la sută, 40 la sută. Într-un an de zile adică e o adopție foarte mare ce ați făcut voi? Care e secretul? Și care sunt planurile de viitor cu acea infuzie de capital? Da. S-a dovedit științific sau faptic vorba aia? Da, faptul că facem niște [00:59:00] lucruri ok după. Atunci aveam 17 ani când s-a finalizat, am ajuns la maturitate împreună cu business ul nostru și cineva a validat-o.
Noi eram ok, stabili pe creștere și ok din punct de vedere financiar. Și da, am fost abordați de mai multe fonduri de investiții, am avut mai multe discuții, dar, repet, a fost abordați, nu am căutat noi. Și ne-am dat seama că facem lucruri ok. Că vrem să mergem și mai departe. într-adevăr, am avea ajutor de la cineva cu viziune mai mare, care mai are experiență în zona asta sau experiență în zona internațională.
Pentru că ne interesează partea asta, vrem să creștem și mai mult în România. Da, suntem lideri de piață, dar vrem să ne detașăm total total față de restul. Ajunge Shopify-ul din urmă? La nivel internațional? Nu e, sunt altele și acolo. Nu, nici o șansă. Este o platformă ok pentru vânzările internaționale, mai ales pentru cele din-america.
Noi suntem super legați de [01:00:00] piața din România momentan și îmi amintesc oarecum și acum este o nouă trecere. Noi când am lansat Gomag, am fost înainte o platformă enterprise . Aveam atât de multe chestii când dăm drumul clienților, că atunci făceam magazine cu 3, 4 mii de euro. Când o să vadă oamenii că-i abonament buluc o să fie foarte ok.
Ei, n-a fost chiar așa, pentru că era prea complicat pentru ei să folosească și la un moment dat când spuneam băi, consolidăm aici, facem platforma cu tot ce trebuie pentru România, o să ne fie foarte simplu să ieșim afară. E bine, nu e chiar așa, pentru că trebuie să te legi foarte bine de ecosistemele locale de acolo.
Cineva spunea a păi îți legi curierul oricum sunt toți internaționali. Pot să vorbească cei care au făcut treaba să sau care o fac, care să îți dai cu părerea despre lucru pe care nu l cunoști, este destul de dificil, dar vrem să consolidăm munca aici, să facem alte parteneriate, să venim cu cât mai multe lucruri utile, soluții pentru antreprenorii noștri pe care îi targetăm.
Faptul că datorită [01:01:00] lucruri bune pe care spune lumea că le facem și eu spun treaba asta, vin și business-uri mari în fiecare lună migrăm mai multe magazine medii și, ocazional câteva de-astea mai mari e un alt subiect. Mulțumim tuturor și vă încurajăm să testați, să vedeți ce se întâmplă, pentru că suntem foarte ok în zona asta de previzibilitate, de costuri și reducem
timpul și economisim bani pentru clienții noștri prin-automatizările despre care discutam înainte și pregătim și mai multe din punctul ăsta de vedere. În plus, la noi aproape toate integrări le sunt gratuite by default. Lucru care în alte părți le plătiți sau să plătești mii sau zeci de mii de euro pentru setup de integrare.
Și da, vrem să ieșim și afară. Deja facem pași tot mai mulți în direcția asta. Momentan consolidăm echipa, investim și mai mult în infrastructură și în securitatea infrastructurii. Infrastructura voastră actuală poate ajunge la 10.000 de magazine. Sigur că da și că lumea spune eu sunteți pentru [01:02:00] magazinele mici,
păi câte magazine cu miloane de produse cunoașteți? Câteva. În România nu sunt. Este marketplace-ul… Dacă te uiți la. Shopify mai toate site-urile de dropshipping cu două produse… Păi ăla e modelul sincer, ăla e modelul cu produse puține. România este un e-commerce versatil și chiar vorbeam cu cineva care tot va discuta despre platforma sa internațională
și când spunem ce înseamnă e-commerce în România îmi cer scuze, o să încerc să vă promovez, știam de voi, dar mă gândeam că la 3 4 produse, că și eu îmi caut dar într-adevăr e altceva, nu mă gândeam la treaba asta. OK, vino și uită-te ca să vezi. Cosmin îți foarte, foarte mulțumesc că ai fost astăzi alături de noi. A fost o discuție, cel puțin pentru mine, foarte interesantă.
Apreciez deschiderea ta și faptul că ai spus lucruri pe nume exact așa cum sunt, adică nu ai avut nicio perdea. Cel puțin eu asta am [01:03:00] văzut. Unde te găsim, dacă vrea cineva să vorbească cu tine, se poate? Eu răspund la toate întrebările în live-uri sau la evenimente. Sunt super deschis. Dacă vor sta să testeze platforma Gomag, pot intra pe Gomag.ro.
Avem comunitatea, suntem super activi pe toate conturile de social media. Comunitatea cum se numește? E-commerce cu Gomag. Un grup de Facebook și în rest suntem prezenți pe Instagram, postăm zilnic, avem podcast-ul doza de e-commerce, avem blog cele mai mișto articole din zona asta, zic eu actualizat săptămânal.
Avem academia de e-commerce Academia Gomag unde găsiți o mulțime de alte materiale. Care, apropo, a fost premiată la GPeC de 2 ori. Suntem și pe Tik Tok, pe Instagram, peste tot. Deci peste tot. Chiar am primit un feedback, noi avem o întrebare: unde ați auzit despre noi? Au fost două răspunsuri peste tot m-a bucurat, pe de o parte. Foarte tare..
Păi ăsta este noul marketing. Să te focusezi [01:04:00] doar pe un canal, să spui că vreau să fiu cel mai bun pe un canal după ce o să merg și pe restul. Nu funcționează. Cosmin, încă o dată îți mulțumim eu și întregii echipe Limitless Agency, podcastul îl puteți urmări la noi pe YouTube, să postăm și pe celelalte canale.
Până data viitoare poate ne vom mai auzi, cine știe în viitor sau la un alt episod. O zi minunată și urmăriți-ne pe canalele noastre de social media. Suntem Limitless Agency peste tot și noi. Mulțumesc, Daniel și ținem legătura! O zi minunată! Salut! Salutare!
Cosmin Dărăban are o experiență de peste 16 ani în online, fiind implicat în lansarea a peste 100 de magazine online dezvoltate în cadrul SilkWeb și GoMag unde este Cofondator și Director General.
Este autorul primei cărți românești dedicate comerțului electronic – „eCommerce no Bull$#!t” – o carte plină de sfaturi practice și extrem de apreciată de antreprenori la începutul călătoriilor.