“Întrebări Incomode” cu Florin Grozea @MOCAPP: Podcast Limitless Agency Episodul 17

Bine ai venit la podcast-ul ,,Întrebări incomode”! În fiecare episod explorăm lumea e-commerce-ului, a marketingului și a agenției noastre fără limite prin intermediul unor întrebări dificile și provocatoare. Ne propunem să dezvăluim adevărul din spatele industriei și să oferim sfaturi valoroase pentru ascultătorii noștri. Dacă ești interesat să afli mai multe despre cum să îți dezvolți afacerea online și să ai succes în lumea digitală, urmărește-ne! 

[00:00:00] Care este un lucru imposibil la care tu te-ai gândit și el s-a împlinit? Nu m-așteptam la întrebarea asta. Sunt puțini influenceri care cu adevărat influențează și provoacă publicul să și cumpere. Visul meu este să facem acest network effect, unde sunt mulți clienți, vor veni și mai mulți influenceri și se ajută cele două părți ale marketplace-ului.

Dacă în 2019, undeva la 20-25% din bugetele mondiale de influencer marketing veneau din e-commerce, acum după pandemie, spre 60% din bugetele de influencer marketing vin de la companii din e-commerce. Eu cred din tot sufletul că dacă vom fi mai transparenți, toată lumea va crește. Eu vreau să aduc transparență în influencer marketing.

Inclusiv acum de podcastul ăsta, mă îmbubără la nebunie. Aia, uite ce frumos! Super! Bună, sunt Florin Grozea de la Mocapp.net și sunt invitatul lui Daniel Slavenie. La podcastul Limitless[00:01:00]

Salutare, bine ați revenit La un nou episod din podcastul nostru. În seara aceasta îl avem alături de noi pe Florin Grozea, CEO și fondator Mocapp.netp.net și un bun prieten. Salut Florin, ce faci? Bine te-am regăsit Daniel! Foarte bine mai ales când vin la un podcast al unui prieten și al unui om pe care îl admir foarte mult.

Sărut mână! Și desigur am emoții din cauza asta. Dacă era o emisiune sau cineva, nu eram la fel de intuit, la fel de încărcat. Dar acum, pentru că ești tu aici, am emoții. Ok, trecem peste. Mai bem un pic de apă. Emoțiile-s bune. Ia spune-ne, Florin, tu ce muzică asculti dimineața în mașină? Nu m-aș stăta la întrebarea asta într-un podcast limitless.

Ce muzică ascult? Sincer, ascult muzică nouă. Mie mereu mi-a plăcut muzica nouă. Să aud ce se mai poartă, ce [00:02:00] se mai… Muzică pop, hip-hop în general, muzică electronică. De exemplu, s-a lansat noul album, Martin Solveig. Martin Solveig fiind un DJ francez care, când eram eu tânăr… Era foarte la modă. Și acum a scos un album care sună în același timp anii 90 și anii 2023.

E foarte tare. Super. Care este un lucru imposibil la care tu te-ai gândit și el s-a împlinit? Da, asta e o întrebare foarte bună și e pentru că eu am studiat asta. Când te-ntreabă cineva ce-ți dorești să fii când vei fi mare, cu cât ești mai mic, cu atâta ai mai puține posibilități. Niciodată nu mi-am dorit, când eram mic, să fiu vedetă.

Niciodată nu m-am gândit că voi ajunge să fiu… Number one, sau că voi avea o emisiune de mare succes, sau că voi porni o [00:03:00] companie. Niciodată nu m-am gândit la asta. Poate erau și alte vremuri. Pur și simplu nu existau asemenea exemple. Dar dacă e să o întoarcem pozitiv această poveste, este că mi-am atins visele pe care nu le-au avut niciodată.

Super. Sună bine. Mulțumesc. Toată lumea te știe ca Florin de la hi-q. Cum ai făcut desprinderea asta de superstar în România și te-ai dus în zona asta de antreprenoriat? Pentru mine, lucrurile au un fir roșu foarte clar. Eu am început în școala generală și în liceu eram foarte bun la informatică, la matematică, la fizică, olimpic, nu știu ce.

Deci eu ar fi trebuit să fiu un programator, probabil. Pentru că am început cu muzica în liceu și am avut succes, am intrat la automatică, dar n-am continuat automatica. Deci pentru mine, vezi, partea asta de tehnologie, de internet, de calculatoare a fost mereu o pasiune. [00:04:00] Chit că am cântat, am compus, am avut un studio de înregistrări, mereu am fost atent în zona asta tehnologică și ne-am inovat mereu cu tropa hi-q datorită acestei pasiuni ale mele.

Pentru mine, apoi când am lansat eu e-OK.ro, care a fost lansat prin 2007, primul meu startup… online, care era o platformă de muzică, de streaming. Vezi, până la urmă, tot o chestie care combina internetul cu muzica. Și apoi când am lansat Mocapp.net în 2019, este tot despre oameni creativi, oameni creatori, influenceri, creatori de conținut, vedete pe internet.

Deci pentru mine există un fir roșu foarte, foarte clar. Într-adevăr, mai rar întâlnit, dar mereu am fost la intersecția între creativitate și tehnologie și, practic, dacă te uiți în felul acesta, de la început, de la 15-16 ani de când am început cu muzica, până acum mereu am fost aici. [00:05:00] Ai scris pe blogul tău că cât de multe sacrificii trebuie să faci ca să fii un artist de succes.

Cât din sacrificiile astea te-au ajutat și în antreprenoriat sau din învățăturile de atunci? Ceea ce multă lume a observat că nu știe este că un artist, cel puțin un artist de succes, este un solo-antreprenor. El este, dacă ești într-o trupă cum eram noi, el este fondatorul unei companii care se numește o trupă muzicală, dar tot companie e.

De ce? Pentru că are cheltuieli care sunt fixe sau dinamice care pot apărea punctual, are venituri, are profit, are angajați, are furnizori și așa mai departe. Deci pentru noi, faptul că noi am abordat destul de serios chiar de la început această carieră, ne-am făcut firmă [00:06:00] foarte repede, tăiam facturi, aveam contracte și așa mai departe, a fost într-adevăr o pregătire pentru mine.

Eu, când am lansat în 2007 primul meu startup online, deja fusesem fondator la trupa hi-q, Compania hi-q, și fondator la un studio muzical împreună cu Mihai Sturzu și cu Marius Moga. Deci eram deja la al treilea startup. Uite, acum sunt la cincelea.

Din punctul ăsta de vedere, artiștii sunt apropiați de antreprenori. Dar care ar fi o lecție? Care ar fi lecția pe care ai învățat-o atunci și ți-a aplicat foarte mult în antreprenoria?

Uite, nu m-a întrebat nimeni asta. Care ar fi lecția?

Scrisul. Scrisul? În sensul în care… Sunt curios cum te ajută scrisul în zona asta de antreprenoria. Fie că ești compozitor, cântăreț, fie că [00:07:00] vrei să pornești un business, totul începe cu pixul pe hârtie. Că faci o melodie, că faci un plan de turneu sau că faci un plan de business sau un plan de promovare sau o organigramă, un PNL, totul punește de la a scrie.

Și nu e doar partea tehnică, numere, e și vorba de a scrie ceva care să inspire oamenii. Că ești în muzică sau că ești în antreprenoria, trebuie să-i inspiri oamenii. În primul rând trebuie să-i inspiri clienții, dar trebuie să inspiri și partenerii, cofondatorii, echipa. Și desigur, dacă ai noroc, să-i inspiri inclusiv investitorii.

Și atunci trebuie să-ți spui o poveste frumoasă sau, dacă nu frumoasă, măcar o poveste inspirațională, care să inspire oamenii. Eu cred că, și sunt foarte atent în ultimii ani, să învăț mai mult copywriting. Bine, eu scriu, îți dai seama, de la 15-16 ani, dar vreau să fiu și mai bun. Pentru că îmi dau seama cât de puternic este cuvântul, indiferent în ce industrie ești, [00:08:00] indiferent unde vrei să pornești un business. În zilele noastre consideri că este mai important scrisul decât contentul video? Contentul video este o declinare. Eu nu cred că există un video de bună calitate, mai ales dacă vorbim în contextul business-to-business, nu doar un dans pe TikTok, fără să fie scris ceva înainte.

Până și tu, ca să te pregătești de acest podcast, ți-ai scris niște întrebări, ți-ai creat cumva o direcție și ți-ai făcut cumva un plan astfel încât să iasă un content care e video, dar la bază a fost pixul, știi? Și hârtia. Așa este, da, da, da. Te-am prins. M-ai prins un pic, da. Eu sunt destul de structurat, îmi place să am structura, ca să nu, nu știu, să nu ne ducem într-o zonă în care poate nici nu e interesantă pentru…

Ascultătorii noștri, da? Dar să știi că și la muzică e asta. Muzica, [00:09:00] când zici muzică, te gândești la ceva foarte creativ, frumos, metafore și așa mai departe. Dar melodiile care au succes de la Mozart și Beethoven până acum la, nu știu, Kanye West și Taylor Swift au o structură, au o matematică în spate. Sigur că au inspirații, dar au o structură, există o structură.

Mereu există o structură, nu neapărat ca să se repetă, dar există o matematică în spatele muzicii. Și vezi, iată, din nou la intersecția, știi, cifrelor, rațiunii și a creativității. Dacă te duci prea departe cu creativitatea, e jazz. Și foarte puțin vor înțelege jazz-ul. Îmi place un pic de jazz, dar nu foarte mult.

Tocmai asta spun, vezi? Un pic. Un pic, da. Adică n-aș asculta zi de zi jazz. Din când în când… Și știi de ce? Pentru că structura la jazz, structura este foarte superfluă, nu [00:10:00] prea există refrene, nu se repetă multe lucruri, dar nouă oamenilor ne plac lucrurile astea, ne plac să ne legăm de niște structuri, de niște lucruri care se repetă, care le poți înțelege, de aia muzica pop are succes.

Și de aia când iau investiție, cei care dau bani vor să audă lucruri la care se așteaptă, vor să audă lucruri pe care le-am mai auzit și în același timp vor să audă și lucruri pe care nu le-am mai auzit. Dar niciodată doar una sau doar alta. E o combinație între ordine și haos. Super. Florin, ai doi copii minunați, am văzut, preadolescenți, ai o familie extraordinară.

Cum împaci antreprenoriatul și familia?

E o mare diferență între un antreprenor care e părinte și unul care nu e părinte. Și cred că ambele categorii au pro și [00:11:00] contra. Au lucruri bune și lucruri care sunt, să zicem, provocări. Ca tată sunt mult mai atent la timpul meu pe care îl dedic muncii pentru că știu că există niște ore fixe la care trebuie să fiu cu familia.

Vreau să fiu, nu că trebuie. Vreau să fiu cu familia. Când ai copii mici mai ales, timpul trece atât de repede încât te uitai la un Excel și când te întorci copilul merge sau vorbește sau gătește sau tocmai a făcut o prezentare în Google Drive și tu ești like… E pe bebelușul meu. Cum știe el să facă prezentare în Google Drive?

Timpul trece foarte repede când ai copii și atunci sunt mai disciplinat și, pe de altă parte, limitat că există și familia pe care pentru mine este foarte importantă. Din punctul ăsta de [00:12:00] vedere, înțeleg de ce mulți investitori investesc în fondatori care nu au o familie, pentru că ei se gândesc sau știu sau speră că acei fondatori vor sta până la 2, 3, 4, 5 dimineața în fiecare zi, vor lucra și weekend-ul, deci vor avea mai mari șanse să iasă rezultate.

Pe de altă parte, când ești părinte, ești mult mai responsabil. Băi, eu am văzut, am în jurul meu antreprenori care în continuare stau la birou destul de mult, alocă timp și familiei, dar stau și… Nu vreau să generalizez. Spuneam așa că, în general, dacă te uiți la cineva care are 24, 25, 27 de ani și nu are încă copii, cu siguranță va pushuii, dar va munci mai mult.

Și ăsta e un lucru bun? E un alt drive, da. E un alt drive. La vârsta aia este un alt drive. Pe de altă parte, sunt la al cincilea, a cincea companie, cum ar fi… experiența pe care o am acum, n-aș da-o pentru nimic, știi? Adică sunt și advisor la niște startup-uri al [00:13:00] unor oameni mult mai tineri decât mine și uneori în 10 minute îi clarific ceea ce ei puteau să lovească poate în 2 ani, știi?

Deci experiența aia e și aia importantă. Experiența, da. E foarte importantă. Spune-mi un pic, te rog, pe tine te-a ajutat într-un antreprenoriat faptul că ești vedeta, că ai fost în zona asta? Da, foarte tare. În primul rând, în momentul când m-am hotărât că vreau să fac un software, un produs software, un start-up tech, nu se numea pe vremea aia așa, care să servească piața de influencer marketing, primul gând a fost să fac un marketplace.

Și aici fac o paranteză, am studiat foarte mult marketplace-urile și am descoperit că de fapt foarte, foarte puține marketplace-uri de fapt au succes. Pe noi ne impresionează faptul că vedem Amazon, eBay, Facebook, marketplace-uri de succes, dar nu le vedem pe alea care de fapt sunt [00:14:00] enorm de multe, de fapt alea sunt doar niște excepții super întâmplătoare.

Și atunci m-am hotărât foarte repede, studiind această teorie, că nu vreau să fac un marketplace, că vreau să fac un produs software. Și atunci, ce înseamnă marketplace? Un marketplace are două sau mai multe părți și tu îi servești, tu faci un produs, software în cazul nostru, care servește mai mulți player, pe mai multe side-uri, mai multe părți ale acestui marketplace.

Din start mi-am dat seama că pentru a crește mai repede trebuie să am acest unfair advantage, am descoperit și eu acest concept și m-am gândit care e unfair advantage? Asta este răspunsul la întrebarea ta, pentru că eram vedetă și deja avusesem artiști pe care i-am crescut, influenceri cu care am lucrat și desigur un brand în industria muzicală, mi-a fost mult mai ușor să construiesc baza de influenceri, practic [00:15:00] furnizorii, și apoi să construiesc soft-ul nu pentru ambele părți ale marketplace-ului, ci doar pentru clienți.

Am construit soft-ul doar pentru clienți, 3 sau 4 ani pentru că am avut, știi, acest unfair advantage. Deci da, m-a ajutat faptul că eram cunoscut și am putut pur și simplu să mă pun mâna pe telefon să spun Andreea Bălan, hai în această platformă. Ce-i asta? Nu știu.

Ai încredere în mine. Chiar voiam să te întreb cum ți-a venit ideea de a face platforma, mai ales în momentul ăla, în 2017, când încă un marketing nu era atât de bine cunoscută și de promovată partea asta de influence marketing. Mai, trăim într-o lume globalizată. În 2017, marketplace-urile de influence marketing în America erau deja lansate de 2, 3, 4 ani.

Dar în România nu era atât de… Păi te uiți în America. Și în muzică, dacă îți place această paralelă, în muzică nu am inventat noi rock-ul. N-am inventat noi muzica dance, poate [00:16:00] manelele le-am inventat noi, dar în rest, ce facem? Ne uităm și noi la alții și alții se uită la noi, mai mult noi spre vest, așa au fost vremurile și atunci eu mă uitam și vedeam ce se întâmplă afară și mi se părea foarte, foarte logic.

De asemenea, o chestie care ține de viziune și vreau neapărat să o spun, noi avem trei valori la mocapp. Așa cum te aștepți, pentru că eu sunt unul dintre fondatori și CEO, sunt valori care îmi sunt dragi mie. Cu siguranță, da. Ele sunt transparență, meritocrație, descentralizare. Noi în ultimii trei ani, patru de când ne-am lansat, am comunicat mai mult pe transparență, pentru că eu am simțit că ăsta este diferențiatorul într-o piață în care nu suntem singuri, nu suntem primii, există manageri de artiști, case de discuri, manageri de talente, influenceri și așa mai departe. Deci există jucători, inclusiv platforme și aplicații de influencer marketing [00:17:00] mai nou de când ne-am lansat și noi. Care-i diferența? Diferența este că sunt opace. Marea majoritate a deal-urilor din showbiz, din zona asta de celebrități, de vedete, de influenceri, sunt opace.

Eu am văzut o oportunitate. Eu cred din tot sufletul că dacă vom fi mai transparenți, toată lumea va crește. Nu vor câștiga acei șmecheri. Care sunt puțini de fapt, sunt o minoritate, va câștiga toată piața. Și atunci transparența a fost viziunea mea. Eu vreau să aduc transparență în influencer marketing.

Apoi îți spuneam că am crescut o parte a marketplace-ului și anume influencerii sunând pur și simplu, eu și cu colegii mei, chiar și cu soția mea, stăteam și dădeam email-uri și sunam și îi rugam pe prietenie. Mă, dați-ne aceste date pentru a face această bază de date, pentru a porni acest lucru. Apoi, desigur, clienții.

Și acum, de anul ăsta, am început să [00:18:00] construim tool-uri pentru ambele părți ale marketplace-ului. Pentru că am investit foarte mult în tool-uri, în software pentru clienți, agenții, magazine online, dar e clar că la un moment dat era dezechilibrată platforma noastră. Și am început să investim și am lansat acest Influencer Accelerator, care asta este, o aplicație pentru influenceri, în care influencerul este client, nu mai este furnizor.

Povestește mai mult de partea asta, de influencer accelerator. Totul a pornit de la observația că cererea în piața de influencer marketing este din ce în ce mai mare și o să spun ceva care vă surprinde pe multă lume există o părere în piață că sunt prea mulți influenceri, domnule domnule, ca ciuperci după ploaie. Trebuie să definim un pic influencer. Noi care facem campanii de influencer și am făcut mii de campanii, o să vă spunem că nu sunt prea mulți influenceri de fapt, când vrei influenceri de bună [00:19:00] calitate, cu o audiență serioasă, sănătoasă cu un brand personal bun și care să aibă rezultate pentru lucrul cu campanii, despre asta vorbim, da?

Ei bine ei sunt destul de puțini pe fiecare nișă ei sunt probabil mulți, noi în platformă avem aproape 2000 de influenceri români ,în momentul de față, din cei 94.000 de influenceri pe care avem în total din 48 de țări. Revenind la cei români, 2.000 pare o cifră mare, dar dacă tu vrei 10 bucătari vegan din Ardeal, aici e greu.

Și vrei să zic ceva? Noi, cu bază noastră dată și cu expertiza noastră, o să-ți găsim, dar vezi ce se întâmplă? Că din aia 10, 5 au lucrat cu competiția. Deci, încă o dată, mai tai din ei. Deci, revenind, am descoperit că sunt puțini influenceri, de fapt. Și am zis, hai mă să ajutăm, să ajutăm. Haideți să împingem, să creștem această bază de influenceri, nu doar cantitate, ci și [00:20:00] calitate.

Înțelegerea pe care acești creatori de conținut, poate nu sunt încă influenceri, poate sunt doar creatori de conținut. Cu cât influencerii înțeleg mai bine piața de publicitate, înțeleg ce înseamnă PPC. Înțeleg care e diferența între content marketing și influencer marketing, affiliate marketing, lucruri care se aseamănă, dar nu răsar, știi cum se zice, despre funnel-ul de marketing, despre branding, despre poziționare și așa mai departe.

Cu cât influenceri înțeleg mai multe lucruri, cu atâta crește și valoarea pe care platforma noastră oferă clienților și atunci vor veni mai mulți clienți și visul meu este să facem acest network effect în care avem niște clienți care cheltuie bugete, avem niște influenceri, pe măsură ce influencerii cresc ca valoare, ca rezultate chiar.

Vor veni mai mulți clienți, unde sunt mulți clienți vor veni și mai mulți influenceri și se ajută cele două părți ale [00:21:00] marketplace-ului și iată după patru ani pot investi timp și knowledge într-un marketplace cu două părți și mă bucur că n-am început așa, pentru că este foarte, foarte greu să încep cu două părți ale marketplace-ului, trebuie să încep cu una dintre ele și la una dacă ai și unfair advantage, e foarte bine.

Iar eu am avut pe partea asta, alții pot avea pe partea de clienți, de exemplu să plece cineva de la o… Nu știu, de la Microsoft sau de la Oracle și pleacă cu toată baza de date de clienți. Nu este legal. Nu este legal. Să ziceam. Da. Mai țin să precizesc că și noi intern știi că avem destul de multe campanii, am făcut campanii și cu influențări, încercăm să educăm și noi clienții în zona asta să apeleze la influence marketing.

Uite, chiar noi avem foarte multe rapoarte intern și foarte multe date atât pe clienții noștri și cât de la third party și avem o statistică și în 2022, [00:22:00] 30% din clienții care au cumpărat un produs de Black Friday au luat decizia pentru că au fost influențați de un artist sau de un influencer.

Spune-mi, te rog, cum crezi că o să afecteze ultima nebunie din online, dacă pot numi așa, cu Brânza Regelui și cu mai este, cum îl cheamă, cu hâț, cu Dorian Popa. Cum crezi că o să afecteze treaba asta? Sunt trei subiecte. Putem să-l facem unul singur, știi? În primul rând, da. Influența pe care o au recenziile în social media este foarte mare.

Și noi, Mocapp.net, am făcut un studiu împreună cu agenție de research în 2021 și am descoperit lucruri pe care nici nu am mai făcut în 2022, pentru că toate studiile arată cam același lucru. 65-70%, în funcție de țară, [00:23:00] din consumatorii care cheltuie bani în online, au spus că, fii atent, nu cumpără înainte să se uite pe recenziile făcute de prieteni sau influenceri.

Deci, tu ai spus 30% s-au dus pentru că le-au spus influencerii, le-au recomandat. Eu spun că aproape trei sferturi din oameni se uită în jur. Acum, că ei se uită la prieteni, că se uită la alți creatori de conținut, la experți, la influenceri, la vedete, e clar că social media este o putere în e-commerce.

Deci, e un lucru pe care tu îl știi, eu îl știu și uite acum cei care se uită la noi îl știu și ei. Influencer marketing crește enorm. De asemenea, mai vreau să spun un lucru. Noi insistăm foarte mult pe e-commerce și spun asta pentru că știu că voi sunteți în e-commerce, pentru că dacă în 2019 undeva la 20-25% din bugetele mondiale de influencer marketing vinau din e-commerce, acum după pandemie spre 60% din bugetele [00:24:00] de influencer marketing vin de la companii din e-commerce.

Ceea ce în primul rând e o creștere de 3-4 ori în câțiva ani și în al doilea rând arată foarte clar că deși voi știți… Reclamele cu vedete de la Coca-Cola, L’Oreal, EMAG, deci brandurile mari, de fapt, mare majoritatea bugetelor pentru influencer vin din e-commerce în momentul de față. Și atunci noi, la Mocapp.net, am și investit în a construi un tool, se numește Link, care exact asta e o aplicație pentru magazinul online, care îți scanează acolo order-urile, deci comenziile dintr-o zi și îți găsește influencerii care deja au cumpărat de la tine.

Deci noi am investit în această direcție pentru că am văzut acest trend. Acum, tu mă întrebi despre scandaluri. Nu știu dacă sunt scandaluri neapărat, dar… Asta se întâmpla acum în online. Mereu s-au întâmplat și mereu se vor întâmpla.[00:25:00]

Mă interesează foarte mult dacă consideri că anul ăsta, Black Friday-ul actual din 2023, utilizatorii o să mai spună că au fost influențați de un influencer. Cam cât de la sută? Dacă va scădea sau va crește după toată nebunia asta cu brânza regelui? Nu, nu mi s-a părut că a schimba nimic. În primul rând a fost o abordare la fel de nelegitimă și de înșelătoare ca ce a vrut să demonstreze.

Adică e ca și cum ai vrea să furi de la cineva care zici tu că te fură. Împachetarea a fost atât de bine făcută și branding-ul și brief-ul și email-urile pe care le-a făcut încât era aproape imposibil să nu-i cadă 2-3, dar voi știți câte zeci sau sute de influenceri și manageri nu au picat în asta și s-au prins că e șmecherie sau nu ne uităm la asta? Ba chiar te rog, eu nu știu, chiar nu am datele astea și sunt [00:26:00] curios . Eu știu, am vorbit cu manageri care au zis băi, normal că am primit email-ul mi s-a părut un pic fishy sau dacă nu mi s-a părut fishy am făcut ceea ce orice manager sau influencer care se respectă vrea să facă Hai să facem contract, hai să facem factură, hai să facem brief.

Normal că n-a răspuns la asta pentru că nu exista contract, nu exista factură. Și atunci când 99% din influencerii din piață n-au picat în farsa asta… Asta este adicat 99%? Păi nu, hai să zic altceva. El a dat câteva exemple acolo. Câte au fost? 3, 4, 5? Nici nu știu exact, dar au fost câteva. Sunt curios la câți a trimis mail-ul.

N-o să spună asta. Dar eu zic, noi avem aproape 2000 de influenceri în platforma mocapp. Din aceștia peste 700 au și făcut campanii. Câte scandaluri au fost anul ăsta cu influenceri? 3? 4? Ce înseamnă 3-4 din 700? Și cred că ți-am răspuns la întrebare. Ok. Deci știu [00:27:00] că îți plac cifrele și știu de asemenea că nouă ne place să comentăm ce e rău.

Dar noi suntem aici să și spunem clienților: Fraților, să se întâmple prost este foarte, foarte rar. Iar dacă apelezi la o agenție ca Limitless sau la o platformă ca Mocapp.net, șansele să iasă prost sunt aproape nule pentru că lucrezi cu niște profesioniști. Este vorba de experiența pe care o avem și asta este bine.

De fapt, în momentul în care vine un client și la noi și la voi, trebuie să apeleze la experiența din spate, nu la altceva. Și vrei să zic ceva? Este și mai ieftin uneori. Mult mai ieftin. Nu, este mult mai ieftin. Pare că… Este mult mai ieftin pentru că decât să mergi și la cineva și să nu ți seteze campanile corect și o să te uiți probabil după 3-4 luni că, nu știu, ai ars buget de 20 ceva de mii de euro când ai făcut tu să dai 100 de euro în plus poate la factură.

Adică vorbim de 4 luni înseamnă 400 de euro și tu ai ars 25 de mii de euro. La noi, experiența [00:28:00] arată așa. Pentru că Am zis de transparență, dar eu cred că înainte de transparență, data-driven marketing e de fapt diferențierea între platforma noastră și agenții sau manageri și așa mai departe. Și dacă ne uităm la date, statisticele noastre arată că cu totul comisiunul platformei mocapp, campaniile ies în medie între 6% și 24% mai ieftine decât dacă te duce direct la influenceri.

Și este și pe site, adică nu e niciun secret această statistică și explicația este foarte simplă. Tu ai impresia că dacă lucrezi cu o echipă, cu o agenție sau cu o platformă cum suntem noi, apare un intermediar. Nu este așa. Dacă e serios în piață cum suntem noi, cum sunteți și voi, el va veni cu o expertiză și cu un trust care va face să ungă roțile mult mai repede.

Un influencer, dacă primește un e-mail de la un brand sau un telefon. [00:29:00] Îl prioritizează altcumva decât dacă primește prin platforma noastră de unde a mai luat bani, de unde a fost plătit la timp, de unde a fost respectat, de unde a avut feedback.

Și va lăsa și din preț. Și atunci noi încercăm, și sigur că timpul o să o arate, că de fapt, apelând la o platformă, ai și datele și transparența, ai și expertiza echipei și uneori este și mai ieftin, chiar și într-un domeniu în care este foarte complicat să definești ceva, pentru că nu există standarde, nu sunt șuruburi acești oameni, știi?

Sunt și ei oameni cu așteptările lor, cu, cum să zic, le plac unele brand-uri, nu le plac unele industrie și așa mai departe. Dar aici intervii tu cu AEM, nu? Legat de standarde. Da. Încercăm și noi, îți dai seama. Când îți dorești să faci treabă pe termen lung, vine clar și datoria [00:30:00] asta de leadership. Noi am fost printre primii care am susținut standardizarea brief-urilor, care am susținut marcarea publicității. Din punctul nostru de vedere, nici nu trebuie să fie o lege nouă. Este clară în legea publicității treaba asta. Dacă vreți neapărat să schimbăm legea, să fie mai clar că e despre Instagram sau despre TikTok, se poate face asta. Dar nu e nevoie. Publicitatea înșelătoare este ilegală și a fost mereu.

Nu contează că e pe TV, că e pe bannere pe stradă, că sunt flyere sau că e pe Instagram. Deci, ce spuneam este că mereu am fost, am promovat această transparență a onorarilor, am promovat această standardizare a brief-urilor, am promovat anunțarea publică a dealurilor, astfel încât consumatorii să știe că este o [00:31:00] reclamă, că este o campanie plătită.

De asemenea, noi nu am acceptat campanii care să nu fie cu contract, să nu fie PFA sau SRL. Sunt, înainte de apariția Mocapp.net, existau poate, nu știu, majoritatea probabil campanilor erau făcute nu vreau să generalizez, multe nu știu dacă majoritatea, multe erau făcute fără contract. Noi din start am spus Și asta și pentru că eu ca persoană publică mi-am dorit să fie totul super aliniat am spus nu există influencer care să fie o persoană fizică. Un influencer este în sine un business care e partenerul brandului pentru a promova o campanie. Nu este un om, nu este un șofer. Dar și șoferul mi se pare ca au… Poate să aibă PFA, dar în același timp o să-l și angajezi pe șofer și lucrează 8 ore pe zi .Doar că un influencer nu lucrează 8 ore pe zi. Un influencer e ca un freelancer, lucrează punctual pe o campanie sau pe o [00:32:00] activitate și îl plătești punctual pentru acel parteneriat. Deci, cum spuneam, încercăm să introducem lucruri care ni se par normale ni se par de bun simț și care fac să fie mai sănătoasă întreaga industrie Uneori reușim, alte ori mai trebuie să treacă timp până când toată piața vine, să zicem, după.

Eu zic că faceți treabă bună acolo. M-ai invitat tu aici. Mi-ai povestit de Link, mi-ai povestit de AEM. Spune-mi ce planuri de viitor ai. Uite cum credeți că vă afectează industria voastră partea de inteligență artificială. Noi am investit în inteligență artificială la Link. Link, această aplicație pentru magazinele online, folosește tool-uri de la Microsoft și de la Google, tool-uri de inteligență artificială, pentru a descoperi care dintre consumatorii unui magazin online este și influencer.

Este foarte complicat [00:33:00] ce au făcut colegii mei, dar în sine pleacă de la un lucru care e ușor de înțeles. Lucrezi mult mai bine cu un influencer care deja a cumpărat pentru produsul tău. El te cunoaște, el știe de ce ești bun pentru ca a dat banii pe produsul tău și canalul de comunicare este deschis.

Mai mult decât atât este o publicitate autentică și nu plătești pe un om să te laude pentru că i-ai dat bani, ci colaborezi cu cineva care deja e clientul tău să spună părerea în mod public. Este mult mai autentic și din punct de vedere moral e mult mai bine să faci așa. Așa este și s-ar putea să aibă și un succes mai mare, pentru că în momentul de față, cum ne plac nouă datele, tot analizăm diferiți influenceri pe diferite industrii și vedem și rata de conversia lor.

Sunt puțini influenceri care cu adevărat [00:34:00] influențează și provoacă publicul să și cumpere, să achiziționeze produsul respectiv sau poate un serviciu. E o combinație pe care nu știu dacă v-a ști cineva ca o formulă matematică, dar include creativitate, brand personal, calitatea audienței și autenticitate, că despre asta vorbeam.

La autenticitate poți să lucrezi cumva dacă zici mă, porți Apple Watch? Da, păi nu promovat Samsung, știi, adică, sau cu a ei, știi, adică, hai să-i găsim pe aia care folosesc Samsung și care cred în Samsung. Și dau exemplu ăsta pentru că Samsung chiar are teoria asta, deci ei se uită pe social media, pe influenceri și îi văd pe oamenii care folosesc Samsung.

Și dacă vine un influencer care folosește iPhone și se vede în social media că folosește iPhone, oricât ar fi de mare, este refuzat decât de Samsung. E o gândire pe termen lung, foarte sănătoasă, în care [00:35:00] brand-ul spune vreau să lucrez cu cei care într-adevăr sunt aliniați cu valorile mele și sunt clienții noștri, consumatorii noștri.

Ceea ce e de lăudat și se văd și rezultatele. Samsung este un brand aspirațional în România. Este un brand pe care lumea îl respectă, poate și datorită acestei abordări foarte morale, de bun simț. Uite, hai să-ți dau o provocare. Te rog. Dar tu dacă ești un brand nou și nu știe nimeni de tine, cum apelezi la influenceri?

Pentru că ei nu știu produsul tău, nu l-au luat niciodată. Asta este, cum să zic eu, definiția influencer marketing. Ești un brand nou pe piață, trebuie să ieși din turmă. Cum ieși din turmă? Poți să bagi în Google Ads, dar aia e în altă parte a funnel-ului. Poți să bagi în Facebook Ads, în Instagram Ads, dar, iară, nu asta te va scoate din turmă.

Îți va da trafic, îți va da [00:36:00] lead-uri și așa mai departe. Dar pentru a-ți construi acel brand, pentru a te diferenția de concurență, pentru a-ți dea acea aură, ai nevoie tot de un om. Deci ai nevoie de niște influenceri. Că ei sunt mai mari că îți permiți vedete sau că sunt mai micuți micro-influenceri, eu nu cred, m-ai întrebat de AI și cum o să se schimbe. Eu nu cred că ceea ce funcționează de 300.000 de ani în rasa umană și anume conexiunea între oameni se va schimba vreodată. Că va fi mai puțin importantă sau mai importantă, asta putem să dezbatem. Eu cred că cu cât crește digitalizarea, cu cât crește inteligența artificială, cu atâta oamenii pun mai mult accent pe partea umană.

Pentru că ei înțeleg că se automatizează multe și că practic ceea ce nu poți să automatizezi este chiar conexiunea umană, chiar sufletul, dacă vrei. Și atunci influencerii nu sunt ceva nou în [00:37:00] publicitate. Aș spune chiar că publicitatea e ceva nou. Influencerii au existat dintotdeauna. Când eram mic, mergeam la vecini, bă, ai fost la schi, e mișto, mă, bă, vezi că la Azuga nu prea e bine, la Perdeal e mai bine.

Putea să-mi zic că mi-e la televizor orice, oricine, orice reclamă. Pe mine, vecinul care schiază mi-a zis că la Azuga nu e în zăpadă. Ne luăm după alți oameni. La fel și când îți cumperi o casă. Tu vezi reclame la diferite complexe imobiliare și așa mai departe, dar dacă ai un prieten acolo sau cineva care are pe cineva și e mulțumit, te vei duce cu alt fel de deschidere.

Iar dacă îți spune că ăștia arată doar bine, vopseaua, dar înăuntru mi s-au spart țevile, băi, poate să fie reclama extraordinară. Mă, ți-a zis ăla care tu ai încredere în el, un alt om, asta vreau să insist, ți-a zis că nu e de bine. Gata, l-ai tăiat de pe listă. Și atunci, de ce cred eu în influenceri? Și în influenceri ea buni, aleși de experți, [00:38:00] pentru că, de fapt, ei apelează la ceea ce nu poate fi automatizat, ceea ce nu poate fi schimbat și care este de când.

Lumea în societatea umană. Ok. Deci tu spui că pentru un brand nou, dacă de acolo am plecat cu ideea, este foarte important să-și aleagă niște influenceri corecți. Sunt atâte exemple, de magazine online de care n-a auzit nici nimeni, CatMobile. Păi știa cineva de CatMobile înainte de Micuțu? Noi avem în portofoliu o grămadă de clienți care au avut succes.

Dar au avut succes pentru că au făcut mixul corect. Eu cred că întrebarea este cu ce să începi? Că așa, dacă răspunsul este investește în toate canalele, cine își permite să investească în toate canalele? Nu, asta cu ce să începi depinde foarte mult de produs. [00:39:00] Și ca să-ți validezi cel mai bine business-ul sau produsul, în primă fază trebuie să fii un mix de astea.

Dacă ai deja un produs cunoscut, poți să mergi către zona de PPC să vezi dacă ești ok în piață, ești ok cu partea de user experience și așa mai departe. Dacă ai un produs nou, nu te-a auzit nimeni, trebuie să mergi în zona de influence marketing și combina cu zona de PPC ca să iei informația pe care ți-o creează, contentul pe care ți-l creează influencerul și să o răspundești și tu mai adânc în internet, să ți atragi cât mai multe vizualizări.

Aș licita și mai mult. Aș zice că după ce ai făcut toate astea, începi să ai niște clienți, niște comenzi, dacă te duci și către community, adică comunitatea consumatorilor tăi și încerci să extragi de acolo recenzii, feedback, user-generated content, să folosești link pentru a descoperi cine sunt , nu vedete, micro-influencer, 5.000, 8.000, 12.000 de followeri în [00:40:00] comunitatea dată de consumer, affiliate, care tot un fel de comunitate de consumer înseamnă.

Da, dar vorbeam doar de start, că după aia ce trebuie să faci este un proces întreg, adică nu cred că ne-ar ajunge o oră, două, cred că ar trebui să dezbatem probabil o zi întreagă lucrul ăsta. Bun, ce provocări ți-au adus primele runde de investiții? Te-au schimbat ca antreprenor?

Investițiile în startup-uri erau foarte la început în 2019 când am lansat Mocapp.net oficial. Piața de startup-uri este la început în continuare, dar atunci era și mai și și sincer nimeni nu știa exact ce să facă. Noi cu toții ne-am luat desigur după ce se întâmpla în Statele Unite și am încercat să construim aici un ecosistem.

Așa încât [00:41:00] abia după ce am fost parte din acceleratoare, două din România, apoi unul în Polonia și apoi unul la New York, am început să structurez informația și să înțeleg mai bine prin ce am trecut. Dar la început, și până la urmă așa este teoria, apelez la prieteni, familie și următorul pas ar fi angels, niște oameni care au niște bănuți și vor să pună în mai multe coșuri.

Ce am învățat? În primul rând m-a responsabilizat, în al doilea rând am ieșit foarte mult din zona de confort pentru că eu m-am născut pe timpul comunismului și nu existau credite. Tu munceai, aveai niște bani, îi cheltuiai. N-aveai bani, nu cheltuiai. Când iei investiție ca startup, nu ești doar într-o societate capitalistă, ești într-o societate creditoare, în care practic iei bani pe ceva care 19 din 20 [00:42:00] startup-uri nu vor mai exista peste 3 ani.

Deci riscul investiției este foarte mare. Și atunci și responsabilitatea pe care eu am simțit-o ca generația X, știi? De unde vin eu, a fost foarte mare. Dar apoi, ușor, ușor, cum ți-am spus, pentru că am intrat în acceleratoare și apoi am primit educație și informație de la fondurile de investiții care au investit în noi, am înțeles exact care e jocul și am uitat care e întrebarea ta.

Spuneam cum te-ai schimbat tu ca și antreprenor de la prima investiție. Mamă ce… nu, dacă te-ai schimbat cumva ca antreprenor lucrul ăsta că ai reușit să obții investiție . Ai spus, ai punctat niște lucruri, ai zis că te-a responsabilizat lucrul ăsta și e foarte important să fii responsabil totuși acolo și da, cumva ține și de generația noastră, că am văzut că cei mai tineri, din păcate, nu mai sunt atât de responsabili.

De ce zici, din păcate, dacă ne asumăm [00:43:00] și suntem de acord toți la masa asta că 19 din 20 de start-up-uri o să pierdă banii? Nu în contextul ăsta mă gândeam să fii responsabil pe mai multe paliere, nu doar cu banii investitorilor sau cu business-ul și așa mai ales și în viața de zi cu zi. Nu mai sunt la fel de responsabil, cel puțin asta este percepția mea.

Nu știu dacă e neapărat un lucru rău, nu știu, încă nu știu, rămâne de văzut. Fiecare generație are, știi? Da, da, da, rămâne de văzut, fiecare generație are, exact, rămâne de văzut. Nu știu cu ce m-a schimbat, dar cu siguranță, nu ajungeam aici fără investiție, fără ajutorul Angels, ajutorul Seedblink, la care am avut de două ori runde de investiții și fără ajutorul fondurilor de investiții care au investit în noi.

Nu am fi ajuns aici cu siguranță. Am învățat mult mai repede, am accelerat practic învățarea și acum, apropo de asta, folosesc [00:44:00] această structură, această formulă de accelerare în lucrul cu influencerii.

Mi-a plăcut foarte mult că spre deosebire de o academie sau de un site de educatie care este pur și simplu acolo informația, dar nu ești deloc ghidat, în accelerator te ia de mânuță. În primul rând nu intru oricine în accelerator, dar când ai intrat în accelerator te ia de mânuță și te trece prin toată curicula și la sfârșit îți zice, dacă ai rezistat până la sfârșit, îți zice, îți dă notă cum ar fi și poate îți dă și o oportunitate să crești mai departe.

Același concept l-am luat și l-am pus în Influencer Accelerator. În momentul de față avem 650 de membri, din care vreo 35 de fapt sunt în accelerator. Din ochi așa aș spune că vreo 12 sunt de fapt care fac treabă, probabil vor rămâne 3 care de fapt la final. And it’s alright, adică that’s the whole idea, să găsim meritocrație.

Că-ți povesteam eu [00:45:00] la început că la Mocapp.net avem 3 valori. Transparență, am lucrat până acum și am comunicat, acum cu Influencer Accelerator mergem pe meritocrație. Vreau să scoatem la suprafață cei care într-adevăr merită. O făceam și până acum, doar că acum o facem proactiv. Noi suntem într-o industrie care crește.

Crește, crește. Asta spun datele. Să vedem anul ăsta cât de mult o să crească. Spune-mi, te rog, care este argumentul cu care tu ai mers la investitor și ai primit investiția? Sau cu ce crezi că ar trebui să mergi la un investitor? Să știi că de fiecare dată am fost cu alt argument. Pentru că tu ești o poveste de succes pe zona asta.

De fiecare dată am mers cu o altă poveste. Dacă acum aș fi în 2019, aș fi mult mai încrezător pe poziționarea unică a mea ca fondator skin in the game, expertiză și tehnologie. Nu [00:46:00] știu dacă așa am formulat-o atunci, dar acum, dacă mă întreb și nu sunt deloc modest, în piața din Estul Europei există foarte puțini antreprenori care au Experiența pe care o am eu, care au tehnologia pe care noi am dezvoltat-o până acum și care au poziționarea pe piață.

Poate că sunt patru, poate că sunt șase. În tot Estul Europei. Și atunci când mă duc la un investitor, îi spun asta. Câți competitori sunt într-o nișă, într-o țară, într-o anumită industrie? Probabil 80, 100, 300. Ei bine, la noi nu Estul Europei. În această industrie influencer marketing, e adevărat, una micuță.

Dar într-o creștere foarte mare, există patru sau cinci. Ei, noi suntem unii dintre aia cinci. Hai să-ți explic de ce suntem mai buni decât ceilalți patru. Nu trebuie să-ți explic de ce suntem mai buni decât știi ce zic? Nu am fost atât de curajos în 2019, dar a [00:47:00] mers și pentru că probabil toată piața s-a dus în sus și aveau nevoie de exemple din astea de succes și sper că până la urmă va fi o poveste de succes.

De ce argumentul suprem, ca să zic așa, ar fi… Poziționarea unică. Poziționarea unică, da, diferențatorul tău în nișa respectivă. Da. Super. Visezi și la fonduri din afară? Da. Eu încerc să transmit că, dincolo de lucrurile bune pe care le-am făcut, am dat-o și în bară de multe ori. Și sper că am învățat ceva din asta.

Eu cred că da. Dar cea mai mare frustrare de până acum, de când am dat drumul la Mocapp.net, a fost primăvara anului 2023. Noi eram pregătiți, conform deal-urilor cu investitorii noștri, și conform planului de business, planului [00:48:00] de afaceri, eram pregătiți să luăm o investiție de seed european. Adică să venim cu investitorii de până acum să pună o parte din bani români și apoi cea mai mare bucată să vină un investitor european.

Fix în momentul, sau în fine, în anul în care noi ne doream să luăm această investiție și credem noi că meritam, s-a întâmplat scandalul cu Silicon Valley Bank din Statele Unite și știi cum se zice, că dacă America strănută, toată lumea răcește. Așa s-a întâmplat, s-a dus în jos această problemă, a fost după aia problema cu cele două bani elvețiene și deodată, de pe o lună pe alta, dintr-o creștere extraordinară a investițiilor și toată lumea era all-in să investească în startup-uri, în 2-3 luni, cam din februarie până în mai, [00:49:00] investițiile în startup-uri, cel puțin în Europa și cel puțin în startup-uri tech, a ajuns aproape de zero.

Adică din ochi îți spun că dacă în 2022, deci anul trecut, vedeam 2-3 anunțuri de investiții serioase în startup-uri tech din această zonă pe lună, acum cred că am văzut 3 în tot anul, 4 poate, maxim. Adică distanța e foarte mare și mă uitam la o statistică că investițiile în startup-uri tech au scăzut atât de mult încât au ajuns la nivelul anului 2016.

Deci 2016 este pre-istorie. Eu în 2016 aveam o bucată de hârtie și nici nume nu-l aveam, înțelegi? Deci s-a ajuns. Ei bine, asta este cea mai mare, a fost cea mai mare frustrare a mea, dar ne-am repoziționat și am făcut vreo 80 de speech-uri cu investitori europeni și la majoritatea dintre ele am simțit că feedback-ul a fost it’s us, [00:50:00] not you, știi?

Adică unii au spus ce probleme au și le-am luat în serios și am încercat să le rezolvăm sau ce dorințe au, dar marea majoritate au spus ne place, dar nu e momentul. Și atunci, 2023 a fost un an foarte greu pentru noi. De asemenea, am văzut cum competiția noastră directă gâfâie de asemenea. Unii s-au și oprit au închis de tot, alții au pivotat alții au schimbat piața să vedem dacă vor avea succes în altă piață deci it’s not us it’s them cum ar fi toată lumea a avut de finanțare de context, aș zice chiar geopolitic cu inflație, cu război deci nu e totul roz, știi? Tehnologia e mișto, poziționare bună eu știu foarte bine dar cred sper că cine rezistă anul ăsta [00:51:00] sau cine trece de acest hop în care finanțarea este aproape zero în zona asta de startup-uri tech Va avea de câștigat și mai mult pentru că se va cerne practic piața. Cei care într-adevăr nu aveau un business puternic sau durabil sau nu, erau skin in the game antreprenorii și am fost surprins să văd câteva exemple foarte celebre, alea se vor opri și atunci vor rămâne într-adevăr cei care s-au vaccinat.

Crezi că investitorii străini sunt mai exigenți sau mai prietenoși? Și și. Mi se pare că la investitorii din vestul Europei și o spun cât se poate de obiectiv, datorită expertizei pe care o au, datorită istoriei pe care o au în investiții, nu doar în tech și în startup-uri, investiții în general, trec mai repede la subiect, sunt mai deschiși, dar trec mai repede la subiect, [00:52:00] ceea ce pentru mine ca fondator este foarte bine.

Mie să-mi zici repede ce nu-ți place. Sau că nu-ți place. Pentru că pentru mine viteza e importantă ca start-up. Și atunci, faptul că tu îmi dai 15 minute în care îmi pui 3 întrebări clare, măsurabile, și eu poate am dat grești, adică n-am răspuns cu întrebări la întrebări respective, e mai bine decât să mă ții o oră jumate sau 3 întâlniri de câte o oră și să mă învârți și să mă aburești.

Deci pentru mine, pitch-urile cu angels și investitori străini au fost o școală. Deci noi, după o lună de pitch-uri, ne-am întors, am făcut ședință, am schimbat. Am micropivotat. Pentru că am primit un feedback atât de clar de la potențiali investitori, după care ne-am dus din nou. Și cum îți spuneam, la un moment dat ne-am oprit să mai mergem, pentru că ne-am dat seama că orice am schimbat noi, de fapt, nu e momentul.

Dar crede-mă, au fost minim 3 luni în care eu am fost, în care m-am biciuit singur, am intrat ca într-o fel [00:53:00] de depresie, știi? Pentru că făcusem teoretic tot ce trebuia făcut, ca la carte, ca rezultate, ca tot. Aveam promisiuni care au căzut toate. Și atunci m-am simțit desigur, băi, stai un pic, stați un pic.

Dar după aceea m-am împăcat și ca orice om care, încă o dată, skin in the game, adică mie chiar îmi place ceea ce fac și vreau să iasă bine, am făcut ce trebuia să fac. Am tăiat în carne vie, am oprit anumite investiții, am oprit anumite cheltuieli, am refăcut echipa astfel încât să putem trece peste anul ăsta.

Și surpriza plăcută este că… Profitul brut de până în trimestru 4, deci în primele 3 [00:54:00] trimestre, am depășit profitul brut din anul trecut. Deci într-o perioadă mult mai complicată ne-am reușit un profit mai bun la o cifră de afaceri încă nu la nivelul celei de anul trecut dar mai bun profitul Deci am strâns din șuruburile alea Câteodata trebuie să mai strângem și din șuruburi. Care este sfatul cel mai important pe care l-ai primit de la ai tăi și o să-l trimiți și tu mai departe copilor tăi? Am primit atâtea sfaturi greșite de la părinții mei, în sensul că bine intenționate desigur și iubitoare dar care nu se potriveau cu realitatea în care am crescut și asta tot datorită sau din cauza contextului istoric eu fiind născut pe timpul comunismului eu am prins și cozile în frig la jumătate de pachet de unt și metavers știi?

[00:55:00] E foarte greu, ca sfaturile pe care mi le dădeau părinții în 85′, 86′, 87′, 88′ să se poată aplica într-o lume super tehnologizată, digitală, rapidă, globalizată în care trăim noi acum. Eu cred că sunt câteva esențiale așa, adică eu am minte, vin așa niște idei. Eu eram curios, nu știu.

Bine, tu-ți educi foarte frumos copiii, am văzut, adică am luat un pic contact.

Sunt foarte multe, adică trebuie să mă gândesc.

Uite, un lucru care cu siguranță m-a ajutat enorm și care a făcut ca viața mea să fie [00:56:00] foarte bogată și diversă este accentul pe învățare. Părinții mei au insistat foarte mult că indiferent ce vrei să faci, îți va folosi să înveți. Că e o limbă străină, că este o meserie, că este o carte, că este un film, că este un documentar, dar ei mereu m-au încurajat să învăț.

S-a și potrivit cu stilul meu, un pic mai geek, un pic mai tocilar, surprinzător pentru un cântăreț și un prezentator de televiziune, dar asta este, o combinație unică. Mulțumesc! Lucru pe care încerc să-l insuflu și eu copiilor mei. De exemplu, vedem un film și poate să fie Marvel, poate să fie un desen animat și de multe ori opresc și zic ce a vrut să zică aici.

De ce crezi că e cadrul ăsta? Încerc să le [00:57:00] insuflu această curiozitate, să nu fie doar niște consumatori, ci să înțeleagă lumea mai dincolo de ceea ce se vede. Pentru vârsta lor poate să însemne doar a, păi e cadrul ăsta cu soarele la apus pentru că e finalul filmului. Adică ceva care poate să fie foarte simplu, dar care dacă ai șapte ani și începi să gândești în felul acesta, eu cred că o să te ajute foarte mult mai încolo.

De exemplu, pattern-uri. Cu ce seamănă filmul ăsta? Păi nu seamănă cu nimic, că e cu o vulpe roșie. Ok, dar ce e vulpea asta? Păi e fica unei mame care mama… Aha, ok, unde ai mai văzut tu fica unei mame care… A, păi am văzut și în ăla și în ăla și în ăla. Și atunci treci, știi, e level 2. Poate există și un level …

Sigur, există și un level 3… Și așa mai departe poate, spiritualitate dar haideți să știi de mici să vă gândiți ce ar putea fi în spatele unor lucruri și îi duc în acest joc și văd că le [00:58:00] place pentru că copiii învață prin joacă poate și noi adulții ar trebui să facem asta, dar cu siguranță copiii învață mai bine prin joacă și dacă e un joc și dacă ei poate să câștigi o bilă albă sau pur și simplu admirația, bravo Sasha, bravo Raul că te-ai prins de asta, ce frumos ai gândit-o Cred că asta îi ajută să-și deschidă mintea și acum o zic foarte aspirațional, dar este și partea de asigurare a viitorului lor, pentru că trăim într-o lume în care există fake followers, fake video, fake news, în care vezi pe cineva că spune, și de fapt, nu e persoana respectivă.

Și o vezi și e acolo pe ecran, dar nu e ea. E cu altă voce, e modificată, e scoasă din context. Și atunci, noi ca părinți nu putem învăța copiii șmecherii de fake video și de intenții artificiale, dar putem să-i facem, [00:59:00] să îi învățăm, să aibă răbdare, să facă un pas în spate, să gândească ce-o fi în spatele, ce-o fi, de fapt, asta.

Să se gândească de două ori. Să decodifice, poate. Gândindu-se un pic mai mult. Am și jocuri, m-am abonat la un newsletter de gândire laterală și la început păreau niște glumițe, știi? Până când la un moment dat le-am zis, uite, asta este gândire laterală. Ce înseamnă gândire laterală? Înseamnă, n-ai observat că de fapt răspunsul pare în fața ta, dar tu trebuie de fapt să faci aaa, trebuie să faci un pas lateral.

Da, gândire laterală. Și au început ei să inventeze situații de gândire laterală, ghicitor cum ar fi. Sunt foarte mândru de copiii mei așa cum observi și îți dai seama că multe dintre aceste valori au venit de la părinții mei. Dacă vor dori să devină influenceri, o să-i oprești sau o să-i… Nu, nu o să-i oprești dacă vor să devină orice.[01:00:00]

Dar o să-i influențezi, nu neapărat să-i influențezi, o să le recomanzi să aibă și o altă meserie în paralel sau o să-i lasă să fie doar influenceri și să trăiască din asta? E un banc care îmi place mie foarte mult și care o să-ți răspundă la întrebări. O să-ți răspundă la întrebăre. Și le-am zis și lor. Și desigur, când erau mici nu l-au înțeles.

Poate nu l-au înțeles nici acum. Dar la un dat o să-l înțeleagă ca un inception, știi? Că le-am zis. Și bancul e așa. La școală, învățătoarea îi întreabă pe copii ce vreți să fiți când veți fi mari? Și fiecare zice ce vrea să fie doctor, mai nou ai văzut influenceri, vedete. Foarte mulți, foarte mulți, așa este. Și bulă răspunde fericit.

La care învățătoarea spune bulă n-a înțeles întrebarea mea. Și bulă îi zice: Doamnă, n-ați înțeles răspunsul meu. Ok. Super. Sună chiar bine. Ce ai plăti acum cu toți banii pe care îi ai? Timp! Vacanță cu copiii și cu soția. Știu că e un lucru comun să zici asta, dar e cel mai scump lucru pe îl am. Dar în același timp am descoperit un gimmick o [01:01:00] o șmecherie. Nu e în calendar, nu există. Pănă acum aveam carnețele, to do-uri. Aveam și acolo o mică tactică, tactica de la Team Fairies. Ai 12 lucruri de făcut, de fapt 20% din ele sunt cele mai importante, alege-le și pe celelalte, aia e, dacă nu le-ai ales, nu le faci. Eu plec cu 3 task-uri zilnic. Perfect. Eu am calendar. Și eu am așa, până în 10 dimineața. Trebuie să pregătesc copiii să-i duc la școală, să stau de povești cu ei, să-i spăl, ce avem de făcut, beau și eu cafea cu soția, ceea ce oricum să-ți pornești ziua la ora 10 după ce ai stat și cu soția și cu copiii deja mă simt un om [01:02:00] bogat era zic fericit, dar bogat, în sensul că nu multă lume își permite după care, în calendarul meu la ora 6, maxim 7 trebuie să se termine totul pentru că trebuie să mă duc să iau copiii pentru că nu că trebuie, vreau vreau să petrec mai mult timp cu ei vreau să petrec timpul cu ei, vreau să știu ce au făcut la școală pentru că, fie vorba între noi, oricum ei nu vor vrea să fie cu părinții toată viața adică acum că-s micuți mai, știi, petrec timp cu tine dar nici acum nu stau că mai vor și la o tabletă, mai vor să joace fotbal sau handball cu colegii și așa mai departe, vor să-și cumpere lucruri și așa mai departe și atunci, dacă eu nu sunt când iau de la școală pentru acea jumătate de oră, când o să mai fiu?

Pentru că după aceea, încă o dată, ei au și alte activități. Și atunci, cum îți spuneam, organizez în ăsta, 10-5, [01:03:00] 10-6. Nu a fost făcut, îmi pare rău, asta e, îl fac mâine. Uneori, mai îl fac și noaptea după ce adorm copiii. În sensul că unele lucruri chiar sunt urgente, de genul, nu știu, un răspuns foarte important, sau un raport și așa mai departe.

Dar am uitat ce m-ai întrebat. Timp. Ce ai plăti, da, cu toți banii pe care îi ai? Timp, da, da, da, să știi că plătesc timp. Când îmi iau o consultanță sau un PDF sau un studiu, eu practic am plătit timpul. Pentru că studiul ăla, așa cum ți-am zis am făcut la mocapp și la un moment dat n-am mai făcut că le-am cumpărat de la alții pentru că a durat atât de mult să fac studiul respectiv și cu efort și cu oameni și inclusiv cu bani, încât ne-am dat seama că mai bine plătim pe cineva care e specializat și îi dă peste două stămâni.

Și s-ar putea să iasă și [01:04:00] raportul mai bun. Ideea este… Vorbind aici de specialiștile. Păi da, nu, am apelat specialiștii atunci, dar am zis hai să ne implicăm și noi cu expertiza noastră și era logic la momentul respectiv, era și mai demult și poate nici agențiile de research nu aveau expertiză fix în ceea ce aveam noi.

Nu mai e cazul. Există și dacă nu e e chat GPT care te rezolvă știi? Pentru că și chat GPT tot asta face, îți cumpără timp mă uit la răspunsurile de la chat GPT de exemplu pe content marketing. M-ai întrebat mai devreme de inteligență artificială în influencer marketing pe zona de creare de conținut de idei, de brainstorming de creare de hook-uri, adică de acele fraze puternice care să call to action și așa mai departe, e de foarte mare ajutor și nu pentru că deocamdată cel puțin nu inventează rota. Nu inventează rota. Dar eu să scriu 20 de variante mi-ar fi luat poate 10 minute. Nu-i mai bine să-mi ia 5 minute? El nu zice altceva decât aș fi zis și eu. Este un asistent foarte bun. Un asistent foarte [01:05:00] bun, dar un asistent inteligent și care nu vrea salariu, nu vrea asigurare, nu e supărat că s-a certat cu soția sau cu soțul, înțelegi?

Adică, din punctul ăsta de vedere I’m so excited about artificial intelligence Nu știm în ce direcție se duce, dar deocamdată mi se pare breakthrough, mi se pare ceva incredibil de interesant dacă știi să-l folosești și sincer să fiu, înveți. Și noi îl folosim în agenție destul de mult pe task-urile repetitive, ne-am optimizat pe un anumit tip de task-uri, ne-am optimizat timpul cu vreo 70% și ne-am îmbunătățit rezultatul cu 30% și asta am calculat și cu feedback de la clienți Eu acum vorbeam de chestii de zi cu zi cum ar fi.

Am folosit chat GPT să-mi zică povești de adormit copiii. Am definit [01:06:00] vârsta, am pus 3-4 bancuri care le plac copiilor mei, după aia el a făcut niște bancuri și am dat feedback pe bancurile respective și după aia știi ce am făcut, nu? Că mie asta mi se pare că e inteligență artificială și în general tehnologia.

În combinație cu omul. Am citit povestea pe care a inventat-o, în gând, am citit-o, pe care a inventat-o chat GPT, am închis și am zis-o din memorie, băgând de la mine lucruri pe care știu că lor le place. Știi? Și în felul ăsta m-a ajutat cu inspirație, m-a ajutat, mi-a și scris o linie interesantă și da, până la urmă, tot eu sunt autorul, pentru că eu i-am zis ce să facă, el doar ce a făcut?

M-a ajutat ca să câștig timp. Și poate inspirație. Este de ajutor, dar e un asistent foarte bun, cum spuneam mai devreme. Florin, îți mulțumesc mult de invitație, îți mulțumesc că ai fost aici, le mulțumesc utilizatorilor noștri și sper să ne mai revedem. Și eu sper. [01:07:00] Mulțumesc.

Podcast Transcription
Invitați
Daniel Slavenie - Limitless.ro
Daniel Slavenie
CEO & Co-Founder

Cu peste 15 ani de expertiză solidă în marketing digital și antreprenoriat, Daniel Slăvenie este în prezent CEO al Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing online din România. Pasionat de tehnologie și dezvoltare de soluții pentru business, Daniel a intrat în online încă din liceu, devenind între timp și investitor în companii de tech și din alte domenii. Concomitent, antreprenorul se ocupă de dezvoltarea business-ului Limitless Agency pe piața locală, dar și de extinderea companiei la nivel internațional.

Florin Grozea
Florin Grozea
Fondator @MOCAPP

Tata. Antreprenor. Fondator MOCAPP (Influencer Marketing Platform).

Peste 25 de ani de experiență în industriile media și creative. Astăzi conduc MOCAPP – un startup martech, evaluat în valoare de 6 milioane de euro, cu clienți din 9 țări.

Cariera mea a fost întotdeauna la intersecția dintre creativitate și tehnologie. Caut să mă înconjur de oameni creativi (artişti, creatori de conţinut, influenţi) şi să găsesc, să creez şi să aplic inovaţii tehnologice care aduc valoare vieţilor noastre. Cred în puterea fiecărei persoane de a fi artist în ceea ce face, cred în optimism și ambiție, în transparență și meritocrație.

Ultimele podcasturi
Fii informat

#belimitess #thinklimitless #wearelimitless