“Întrebări Incomode” cu Mircea Căpățână @SmartBill : Podcast Limitless Agency Ep 16

Bine ai venit la podcast-ul ,,Întrebări incomode”! În fiecare episod explorăm lumea e-commerce-ului, a marketingului și a agenției noastre fără limite prin intermediul unor întrebări dificile și provocatoare. Ne propunem să dezvăluim adevărul din spatele industriei și să oferim sfaturi valoroase pentru ascultătorii noștri. Dacă ești interesat să afli mai multe despre cum să îți dezvolți afacerea online și să ai succes în lumea digitală, urmărește-ne! 

[00:00:00] Și în zona asta de marketing, din păcate, foarte mulți antreprenori se uită la preț și nu se uită la valoarea pe care o poate aduce agenția sau tool-ul sau așa mai departe. În marketing, și pentru unde am trăit aș, e cel mai ușor să spargi bani. Deci, cel mai ușor să spargi bani. Poți să faci bugete, campanii, nu contează, e foarte ușor să spargi bani.

Și de asta e atât de extraordinar de important să alegi cum și cu cine faci petrecerile astea de spart bani. Pentru că degeaba iei ceva ieftin și cu țărăita sunt ca un robinet de ăla… curge mai puțin, dar e ce nu trebuie. La noi, în industrie, cel puțin, antreprenorii se uită la fee, dar nu se uită că de fee-ul ăla, de fapt, ei din, să spunem, 10.000 de euro, Au plătit un fee poate de 500 de euro în loc, de 800 de euro, dar nu s-au uitat că din bugetul ăla 3000 [00:01:00] de euro s-au dus efectiv pe fereastră.

Deci unde este economia, nu e nicăieri economia de fapt, că așa se întâmplă. Trist, nu?

Salutare, bine ați venit la un nou episod din podcastul nostru. Astăzi îl avem alături de noi pe Mircea Căpățână, cofondator și marketing director la Smartbill.ro. Salut Mircea, mulțumesc că ai venit. Salut, salutare tuturor, nu știu unde mă uit, anyways, hello world. Ce faci, cum ești? Foarte bine, sunt extrem de agitat acum de când a început, efectiv, aici și când apeși pe un buton a început e-factura.

Noi tot anunțăm, vorbim, dregem, facem și a venit legea și acum lumea se trezește și, aoleu, pe ce punem mâna, ne sună, ne întreabă, e haos. Unul plăcut, adică l-am așteptat. E bine. Și noi suntem clienți Smartbill cu mai multe conturi și ne-a venit notificarea și chiar destul de [00:02:00] agresiv și eu sunt super happy cu treaba asta.

Am rumegat un pic cât de agresiv să fim cu asta și băi, trebuie să știe lumea asta. Pentru că adesea s-au mai fost de lungul, fiind zisem, 17 ani, eu am trecut prin multe, s-au schimbat tva-uri și din astea de-a lungul timpului. Anunțam, făceam și clienți foarte mulți se trezeau exact în începutul anului, știați că e asta, păi bine că știam și m-am anunțat și l-am anunțat.

De asta acum am pus-o așa un pic, cum zici tu, mai agresiv, anume că e musai să știți că este asta, vine, e aproape sigur că aproape toată lumea va trebui. Pentru că dacă emiți o factură… Spre o persoană juridică, adică spre o firmă, ești deja în jocul ăsta. Am văzut. O să discutăm și despre asta un pic mai îndetaliat spre final.

Hai să începem așa un pic cu deschiderea. Spune ceva ce crezi că nu știe multă lume despre tine. Păi dacă nu știe, nu… [00:03:00] Hai să dau una care am văzut că e așa de unde… Am avut 130 de kilograme la 26 de de ani și fumam 3 pachete pe zi de țigări. Da. Bun. Arăți bine acum. Acum iarăși m-am greșat un pic așa de prea mult bine, dar… da. Super. Te iau cu mine la sport. Am auzit ce faci tu. Sport, fasting și de astea. Mie îmi place viața, mă. Nu vreau să mă chinui. Trebuie să mă temperez. E calea aia de mijloc. Așa să beat myself. Dar oricum, felicitări. Bravo. Să știi că cumva eu mi-am propus să fac lucrurile astea și că mă simt mai liber dacă fac lucrurile astea.

Dacă nu am dependență, oricare ar fi ea dependența, mă simt eu mai liber. Simt că am bătut sistemul cumva. Da și nu poți să ajungi într-o dependență de senzația pe care o primești când băți sistemul. Nu poți întotdeauna să dai în… Inclusiv la sport, știi? Am [00:04:00] prieteni care s-au apucat de fugă și acum fuga e viața, merg prin lume ca să alerge, ceea ce… În fine nu trebuie să am eu o opinie dar mi-am pus, apropo, tot întrebarea asta, dependența. Nu e tot un fel de demo până la urmă. Nu ți-ai făcut cum era în Biblie un chip cioplit, nu ți-ai găsit iar un scop la care să te închini?

Nu neapărat. Nu, din contră, tocmai asta, dacă mă întrebi pe mine, renunț la dependență și mă apuc și fac ceva sănătos pentru mine. Și mă ajută, în fine, pe mine personal, în momentul în care fac sport, mă ajută să iau decizii mult mai liniștit și mai clar Am încercat-o și fără sport, am stat trei luni fără sport, eram obosit, nici „lucid”, adică nu mai luam deciziile la fel de corect ca și cum le-aș lua acum când fac sport. Și acum când faci sport și fasting, gata ți s-a luat un văl de pe creier?

Poți spune chiar asta, da, dar trebuie să-l faci [00:05:00] constant, că altfel nu vezi efectul. Dacă faci pe termen lung, o să vezi efectul. Uite ce sfat, hai să încercăm. Când ai fost ultima doară fericit și de ce? Aseară, ieri, astăzi Cred că sunt în cel mai mișto moment al vieții mele, adică viața mea e foarte frumoasă.

Bravo, te felicit. De fapt, hai să nu intrăm, că poate sunt niște chestii personale. Putem să intrăm, nu, adică mi se pare că am ajuns după toți anii ăștia, am avut multe struggles și demoni și mai am și acum și inclusiv apropo de, nu știu dacă dependențe e cuvântul, căderea asta la mine a fost mereu în pofte. Nu prea le-am avut cu vicii și așa, nu…

Jocuri de noroc și de-alea n-au nicio treabă cu mine, am avut zona de a fi pofticios. Mâncare, inclusiv și la băut, știi? Când deschideam o sticla de prosecco, ea e spuf în secundă, doi ca [00:06:00] pe suc pentru mine. Dar în rest nu prea am avut. Și da, viața mea este chiar amazing acum. Adică o poți pune pe toate planurile.

Evident că tu timpul vrei mai mult și mai ai altceva și mai schimbăm mașina și din astea. Dar mi-am dat seama și lucrez cu mine că nu ai ce să te aștepți la mai mult. Super, felicitări. Nu înseamnă că nu trebuie să tindem mereu și să ne bunătățim și așa și sport și ce zici. Dar dacă toată viața alergi după ceva și după aia vine bătrânețea și începi probabil cu rămâușcarea dacă mă bucuram mai mult de viață și așa.

Și cum realist vorbind și faptic, eu am mult, prea multe planuri și atunci chiar ar fi nasol, adică n-aș poate să mă plâng. Dacă și eu mă mai plâng, să zic așa, așa e. Să știi că ești printre puțini antreprenori care spun lucrul ăsta că de obicei antreprenori au și un tipar d-ăsta ăsta psihologic care aleargă mult spre ceva sau de ceva și nu [00:07:00] apucă să se bucure de momente sau uită să se bucure de momente și eu sunt la sentiment cu tine și eu mă bucur de viață destul de mult atât cât pot. Așa pare, da. Mi-am pus și eu mereu problema asta și am mai zis-o pe unde vorbesc cred că unul dintre indicatorii sau să zic acei factori care ajută sau determină un om să aibă succes, fie în antreprenoriat, în sport sau în viață în general, este drive-ul ăsta, cum zicea Jobs stay hungry, stay foolish și mi se pare că putem să luăm tot exemplul cu Jobs care e cunoscut de oricine sau Elon deci oamenii ăștia au fost sunt că el încă trăiește, hungry adică ai drive-ul ăla de a face ceva. În continuu trebuie să facă ceva mai mult și dacă nu e ăla, unii au foarte puțin, în general majoritatea oamenilor pe pământ îl au foarte puțin și atunci fac foarte puțin în viața, unii sunt ca ăștia rarități care plus alt context sunt la locul potrivit, [00:08:00] omul potrivit, toate cele, ajung să facă lucruri extraordinare. În general, antreprenorii au drive mai mult decât oamenii care nu fac foarte multe lucruri în viață. Și atunci mi se pare că e în echilibru viața Trebuie să fie echilibru ăsta în a avea suficient drive cât să faci lucruri care să îți asigure ceea ce îți dorești de la viață. Dar nici nu, dacă rămâi doar acolo, ok, ai trăit, ai schimbat lumea bravo, o statuie istorică ,dar tu poate n-ai fost fericit niciodată sau nu ai apucat să te bucuri de nimic pentru că tu ești veșnic în obsesia aia, de a face și mai mult.

Și mi se pare că ar trebui să fim cumva self-aware toți ca oameni. Măi, eu pe unde sunt și unde aș vrea să fiu? Și dacă vreau să fiu aici, trebuie ca drive-ul meu să mă ducă până aici. Știi? Dacă e o disparitate între ce drive-ai și unde te visezi să ajungi ca să-ți fie bine, poate unii confortabil să aibă un job, să facă doi copii și să stea la televizor toată viața which is fine.

Adică nu-i cu bine și cu rău la regulat. [00:09:00] Și de asta mi se pare importantă să-ți găsești în mintea ta, băi, unde ești. Perfect, de acord. Legat de lucrul ăsta, pe cine admiri? Să știi că nu admir, cum să spun, încerc să încerc, nu am eu întregul. Admir diverse lucruri la diversi oameni. Așa mi se și pare. Cu un om trebuie să-l iei cu ce are bun și să nu facem din nou idoli Ca un exemplu foarte bun e cu sportivii, știi, face și după care vezi că face tot felul de răutăți sau chestii nașpa legate de comportament.

Bă, dar lasă-l în pace să fie și el om. Nu trebuie să-ți faci tu un idol din el și trebuie să fie el perfect ca tu să te regăsești în el și dacă el… Bă, lasă-l să se facă și ăla greșeli. Cum faci tu noi greșeli, are și ăla dreptul să facă greșeli. Are opinie bună pe deoparte. Putem să luăm un exemplu din altă țară, cum e Djokovic, care mi se pare genial ca [00:10:00] sportiv și asshole ca om.

Așa îl percep eu pe el, poate sunt eu greșit complet. Mi se pare un om gen ăla pe conspirații, dus un pic antisistem și așa. E un sportiv, atât. Da, face bine ce face. Exact. Altul este antreprenor. De la politicii ai mai puține exemple pozitive. De asta mi se pare că ar trebui să luăm… Părți din oameni.

Unul este foarte nice cu copiii, altul este într-un anumit fel. Și cred că poți să înveți de la diversi oameni diverse lucruri. Nu neapărat să-l iei unul care să fie bun la toate, un idol și hai să fiu ca altul. Nici nu cred că există un om bun la toate, fie vorba între noi. Și nici n-ar trebui să fie. Și nici n-ar trebui.

Și din păcate în ultima perioadă cu zona asta de social media toți vor să posteze în ceva ce nu neapărat sunt în viața privată. Și în momentul în care au ieșit și au făcut ceva urât, încep să-și piardă tot. Și când zic tot, pentru [00:11:00] ei tot înseamnă imaginea lor din online, care nici măcar nu este aia adevărată.

Și de acolo depresii și așa mai departe. Sunt puțini care își revin, din câte am văzut. Tu vezi că apropo de ăsta din Friends care a murit, Matthew Perry, Chandler Bing, mama ce mi-a plăcut de Chandler Bing. Și eu am fost fan Friends. Generația. Dar omul a fost în super, super depresie. Da, mi se pare foarte important să luăm pe ăștia exemplu.

Iei câțiva de ăștia, băi, le-au făcut pe toate, absolut toate. Faimă, maxim, făcea un milion de dolari pe episod acum 15-20 de ani, maxim. Adică avea totul și totuși e golul ăla care e acolo ceva care spune băi, nu-i bine. Ceva a fost în depresie, cum a fost și Robbie Williams și mulți actori trec prin asta pentru că probabil ești și foarte singur și multă presiune când cobori din hype-ul ăla, cum zici de ăștia din social media, la o scară infimă pe [00:12:00] lângă aia.

Și atunci de asta mi se pare atât de mult să lucrezi cu capul tău, băi, trebuie să fiu fericit cu ce am, să-ți setezi niște lucruri și când le ai, chiar te bucuri de ele, nu să gonești la nesfârșit după ceva, după himere. Corectul. Să știi că am analizat și eu mult oamenii ăștia care au super succes din punctul nostru de vedere material, da?

Și am văzut că majoritatea nu sunt foarte fericiți. E o problemă acolo. În fine. E the problem, de fapt. Asta vrem de la viață, să fim fericiți. Legat de friends, câți prieteni ai? Dacă ar fi să facem o definiție, știi cum erau alea cu limită de la A la B, în care e cea mai mică distanță? Primul cuvânt care îmi vine în minte este foarte mulți, foarte mulți.

Adică eu sunt foarte social, așa, de felul meu. Care sunt foarte apropiați, nu știu exact, să zic, unde închidem cercul, știi? Ăia la care, nu știu, te doare orice și pui mâna pe telefon [00:13:00] și suni, sunt mai puțini. Ăia cu care te imaginezi că ai ieșit oricând la o bere sau ceva, la o distracție, poate fi mult mai larg.

Deci depinde ce înseamnă prieten. Dar aș zice că mulți, și unde sunt puțini, cred că am mai mulți decât… Oamenii în general, dar am avut o înclinație în zona asta, de a fi prietenos și a avea…, îmi plac oamenii și… Am văzut, ne-am cunoscut, da, de altfel. Asta e bine, cred că asta te ajută să fii fericit, că ai spus că ești fericit.

Pe mine mă ajută, de exemplu, eu și eu sunt la fel ca tine, am o grămadă de oameni în cercul meu social și am diferite grupuri pentru diferite activități, că nu poți să ai o persoană cu care să faci tot, că nu există așa ceva. Exact, deci asta apropo de asta tot repet, când am cunoscut-o pe Oana, logodnica mea, ea așa, obișnuită cu universul ei, încerca cumva să mă pună în niște cutiuțe, tu ești, nu știu cum, tu ești așa, știi, vedea că, îți dau niște exemple, știi, am fost în Mykonos și [00:14:00] distracții de alea, totodată eu veneam și puneam murături, știi.

Și este genul de mix care e prea… fac mămălig, adică chestii de alea, de fac sarmale. Super. Da, astea două nu prea se… ști. Acum suntem la Nuba, ne distrăm sau la Loft pe mese și după care sunt cu prietenii mei geeks și vorbim de codat și aplicații și viitorul omenirii și filozofăm chestia asta de geeks.

Și zic, bă, nu sunt așa, nu-i cu cutii, cu label-uri din asta. Eu sunt și așa, am prieteni și acolo, am prieteni și acolo, trăiesc în toate universurile astea și mi se pare mișto viața să fie diversă și nicio etichetă nu mă reprezintă. Anume și atunci ăștia sunt așa mi se pare mișto. Așa sunt și eu nu știu cum ne cum, chiar nu știam lucrul ăsta despre tine dar la fel fac și eu am prieteni cu care mă duc la basket la fel, prieteni cu care ies în oraș prieteni cu care poate [00:15:00] merg la biserică prieteni cu care vorbim diferite lucruri cum ai spus tu de geek și că mie îmi place și zona asta de programare, de AI cred că mă știu oamenii din cercurile mele că…. Nu sunt… Foarte multe, și foarte largi. Bun, te descrii ca antreprenor, marketer și investitor de ce în ordine asta?

Cred că în ordine asta s-au întâmplat da? La început am fost antreprenor și pseudoprogramator, după care am devenit marketerul firmei, pentru că trebuia să facă cineva asta la început, nu știam și de genul nu ești bun la programare, să găsim și pentru tine ceva. M-am descurcat binișor cu marketingul și investitor am devenit foarte târziu, când chiar am avut și bani, să poți să fii investitor, că te decizi tu să fii investitor.

Și acum la asta încă sunt începător și să spun așa, fac baby steps. Învăț, adică este un proces de învățare. Să ști ca daca… tu ai făcut programare în zona asta de marketing, așa este. Eu am terminat matematică informatica nu știu dacă știai și m-am dus în zona asta de marketing pentru că marketingul online cel puțin, înseamnă multe date. În momentul de față dacă nu ai date și nu îți place să analizezi

[00:16:00] Filozofezi doar pe blog sau și în viața de zi cu zi? Am citit un articolat interesant. Mi-e ciudă pe mine că am filozofat cam puțin pe blog în ultimii ani. Știi cum e chestia aia? Că nu suntem în București, m-am mutat în București, aveam niște prieteni care de câte ori veneam în București, mă întâlneam cu ei, după ce m-am mutat în București și știam că sunt acolo la îndemână, nu mă mai vedeam cu ei, trecea un an și noi am văzut.

Lasă că stau un pic și revin, revin și nu… Am tot zis că o să fac și niște video-uri, dar e o zonă de confort din care nu am ieșit și eu filozofez pe unde ajung. Deci eu filozofez mult, mult. Și viața de zi cu zi? [00:17:00] Dau, din cap, din gură, peste tot pe unde mă duc, absolut peste tot. Și la televizor am filozofat. Așa sunt, adică eu sunt cu filozofiile de-astea.

Deci da, nu doar pe blog. În era conținutului video, cum ai menționat mai devreme, tu continui să scrii. De ce? Good question. Cred că din inerție și mi-e foarte ușor și nu prea îmi place să mă văd pe cameră în ciuda a totă cele, mai ales dacă mă filmez eu. Am încercat și am zis, mamă, ce urât e, nu-mi place.

Și când scrii, poți să faci pauză, poți să le așa, e mai simplu, e mai simplu. Dar nu scriu, nu știu cât scriu, pe social media, nu mai scriu cât scriam. Și e ok, acum vorbesc, uite. Sunt mereu în discuții, inclusiv în fața camerelor și e ok, îmi place, I like it. Pentru un om cu [00:18:00] educație tehnică, scrii foarte bine.

Yes, abia așteptam să spui asta. Serios, chiar scrii foarte bine. De unde ai înclinația asta, ca idee? Bă, nu știu, mă gândesc acum că îmi plăcea foarte tare de când scriam compuneri la școală. Adoram să scriu compuneri. La română, la engleză, scrieam cumpuneri. După aia mi-a făcut să aberez mereu, deși am urât materia română din tot sufletul meu.

Am avut șase note de trei la română în liceu. Am avut un caiet de 200 de file pe care l-am ars după ce am luat ba cu foaie, cu foaie. Am urât materia aia cu tot sufletul. Pentru că trebuia să învăț comentarii pe de rost. E un coșmar pentru mine. Oricum mi-e greu să învăț. Am aăa un mic ADHD, așa să zic, auto-diagnosticat.

Nu cred că e ceva oficial. Oricum am deficit de atenție și lipsă de răbdare. Și a fost un coșmar ăsta. Dar mi-a plăcut mereu să scriu și să aberez. Și scrieam SMS-uri de alea [00:19:00] kilometrice. Că când costa nu știu cât un SMS și aveam telefoanele alea creepy cu butoane așa cringe. Și scrieam română. Da. Nu știu de unde a venit, dar it is acolo.

Fii atent, referitor tot la ce ai scris pe blog. Când ai mâncat ultima oră și-a urmat pe bordură? La 5 dimineața? Mai, am mâncat o singură dată și, bine, în felul ăla, în acel fel în care cred că am scris, eram student încă, cred că s-au post imediat după perioada aia, după studenție. Ne-am spart în club și am mâncat shaorma pe bordură, putem zice și de pe bordură.

Bă, tu știi cât de mișto a fost asta? Mi se pare mișto viața, știi, să treci prin toate fazele astea. Îmi povestesc mereu, chiar acum am fost în weekendul ăsta la Timișoara și mi-am revăzut că mii în unde a stat cinci oameni într-o cameră. Băi, acum nu mai am un apartament mare, mișto, stăm doi oameni [00:20:00] și te-ai obișnui cu spațiu.

Suntem cinci într-o cameră și aveam baia undeva în fundul holului, care uneori era absolut infectă. Băi, life was amazing, îmi plăcea maxim. M-am distrat și să mai era o chestie de tinereții. Și asta se înțelege că sunt etape pe care e firez să le trăiești așa cum vin ele și să nu trebuie ținut. Mamă, ce atunci, nu mă mai răgătesc, mai sunt de ăștia, știi?

Care m-am ajuns, nu mai povestesc despre mine, șterge. Mă întrebau oameni, știi, de ce nu ceri la ăștia să ștergă de pe net pozele cu tine când erai gras? What the hell? Adică era gras și… Asta te-a definit. Da, adică nu mă apuc acum, wow, eu vezi că sunt cineva, nu știu cum și nu mai mă recunosc. Mi s-a părut mișto și mă mândresc cu lucrurile pe care le-am făcut, inclusiv de astea mai jenante cu reșou, mâncare pe holul căminului și prăjeam slănină și mâncam cu ceapă beți în cămin cu clisă cum ziceau ăștia în Timișoara [00:21:00] era genială, ne plăceam maxim beam niște mizerii de băuturi eram lipiți la vremea aia, n-aveam bani cunosc și eu am fost din același proces, când m-am mutat în București chiar stăteam cu un prieten de-al meu doi oameni într-o garsonieră și la fel și cu alcoolul dacă găseam ceva, era bun exact, aveam teoria asta, știi, dacă curge, e bun da cum ți-a venit ideea să fii antreprenor?

Erai mulțumit de ce făceai? Ce făceam, că nu făceam nimic, eram student și aveam un problem asta cred că o problemă, nu știu, din familie din jur, whatever nu am avut așa un soi de ,da, problemă e cuvântul cu autoritatea, știi, nu suportam ideea de autoritate, de a fi, stai în banca ta, fii cu minte, nu prea, și în școala am avut probleme, nu că am avut un notis că stai la purtare, dar am fost borderline pe acolo.

Și mi-era clar, adică mi-era foarte clar că nu m-a interesat niciodată să fac bani, că nu m-am visat niciodată [00:22:00] cu bani, dar visam să fiu liber, spiritul liber, să fac eu chestii. Evident că a fost altfel, că antreprenoriatul nu înseamnă că tu te faci antreprenor și ești liber. Asta urmă să te întreb și acum ești liber?

Din contră și eu de când am început cu antreprenoriatul mi se pare că… Dar îmi place ce fac, ceea ce… E huge și mie îmi place în ultimii ani mai mult ce fac și sunt mai liber. Pentru că echipa noastră e foarte sudată și chiar fac treaba bună toți colegii mei, dar mulți ani au fost, primii cinci pentru mine au fost groaznici.

Și a fost, na, aici și mi-am asumat, am răbdat Și de asta am pornit pe calea antreprenoriatului am avut noroc când ne-am găsit în formula asta Radu, Ioana și cu mine adică am fost toți în filmul ăsta să zic așa, facem 18 ani la anu Mulți înainte! Facem majoratul Smart Bill. Suntem și noi în spate, Doamne ajută! Doamne ajută, dați și voi 6 euro pe lună Ori 3, 4, 5 firme. Dăm, [00:23:00] dăm Dăm bine, ne-am luat și API acum. E ok, suntem bine Suntem clienți buni pentru Smart Bill. Mulțumesc, mulțumesc Ați început Smart Bill-ul cu banii de la părinți Despre câți bani este vorba?

Deci noi am mers cu 200 de lei 2 milioane de lei Că în 2006 când am făcut noi era cu lei vechi. Cred că 2 milioane 100 de mii. Am înregistrat firma la Registrul Comerțului Am luat unitatea centrală sub braț, am mers la birou care era casa părinților lui Radu, unde a fost șase ani birouul nostru și și acum este sediul social al filmei.

Da, și banii de la părinți au venit în forma de vă mai răbdăm așa ca studenți. Am trăit o studenție plungită în care încă vreo doi ani mai îmi dădea maică-mea bani. Și cum dădea să stă în facultate? Îmi dădea bani, nu știu câte erau, vreo 400 de lei, 500 de lei. Erau [00:24:00] alți bani atunci, dar oricum era puțin.

Fostii mei colegi de facultate se angajaseră direct pe ăștia care s-au angajat programatori pe la Bitdefender, pe la Timițoara, pe la Zimas, de a devenit Continental, pe la 1.000-1.500 de euro pe lună. Da, super. Și mă întâlneam cu ei prin baruri, cluburi și deja ei erau un pic la alt nivel. Și eu eram tot rupt. Și tu ce faci?

Păi noi am început o firmă și facem… Adică un pic era așa, știi Părinții la fel că nu vă angajați și voi? Ok, hai că așa, dar nu vă angajați și voi? Și nu ne-am angajat și noi, n-am vrut Felicitări! Vezi, știi cum e viața asta? Că acum toată lumea o să se uite, toți ăștia mai micuți. O să se uite la rezultat direct și o să zică, ia uite ce bine e să fii antreprenor, ia uite ce faci, știi?

Uite ce frumoasă e viața Îi frumoasă viața, așa e. Dar nu pun munca din spate, la ea nu [00:25:00] se uită și nici nu povestește mai nimeni despre ea în zilele noastre, din păcate, în social media. N-am observat niciun antreprenor, adică sunt foarte puțini cei care o fac și zic bă, da, uite cât de greu a fost să ne creăm niște sisteme, să funcționeze bine lucrurile, uite cât a trebuit să avem răbdare, cât de organizați și conștiencioși am fost, că despre asta este vorba, că și la tine tot despre asta e vorba. Da, e reziliență, ăsta e cuvântul, să rabzi mai pe românește. Da.

Băi, a fost cu mult răbdat, din multe planuri. Și da, tot zic și eu, chiar acum zilele trecute am vorbit unor elevi de clasa 11-a, care cochetează cu antreprenoriatul și vreau să le… Totodată vrem să le spunem, băi, deveniți antreprenori, să ieșim din tagma asta cu stai în banca ta și fii cuminte și fii un average.

Ieșiți vârfuri, încercați, vă luați un freză, vă repliați. Dar nici nebunia asta de era social [00:26:00] media swipe totul la minut, la aia intre, cum a făcut sute de milioane, milioane, a dat lovitura și îți bagă acolo, îți scrie în subconștient că nu ai timp cu alea, că nu ai timp să muncești, că trebuie să faci bani repede, să iasă succesul și cred că asta o să-i băge pe foarte mulți în depresie treaba asta.

Da, din, uite, mie personal ca antreprenor, ca să ai succes există o singură rețetă pentru mine personal, disciplină și consecvență. Dacă nu le ai păstea două e foarte greu să reușești. Așa e. Nu știu dacă rezonează și cu tine. Așa e, fără consecvență e greu. Și disciplină, da. Deci astea două sunt… și drive-ul ăla de care ziceam.

Da. Care ăla de fapt e engine-ul ăla care împingepentru că dacă n-ai disciplină și consecvență, o iei așa pe toate, păi azi faci aia, mâine aia, adică you’re all over the place, cum se zice. De asta îți trebuie disciplină și consecvență. Și motorul ăla care să te [00:27:00] împingă să nu te lași, să nu te oprești, să te duci, stai și fă și fă și obții mult și vreau mai mult și mai mult și mai mult.

Dar, în paralel, să te bucuri și de ceea ce faci. Vezi și simplu, în cuvinte și în teoria, dar… Care a fost primul obstacol major ca antreprenor? Prima a fost, am avut foarte repede un reality check, când noi credeam că facem site-uri și magazine online și, mamă, ce o să rupem noi, și 600 de euro pe care în loc să-i luăm într-o lună, i-am luat în șase luni.

Mamă, ne-a picat cerul în cap. Deci, din prima, ne-am luat o prima reality check. În niciun caz, și fac o mică paranteză, nu e statul care vine și face, da, așa, totul fără taxe, cum e un pic mai nasol. Era și Paradis Fiscal România, doar cum e nasol, mai ales când vine așa și pe o perioadă ori un pic mai de criză, așa.

Dar o tot spun când ești antreprenor dacă te împiedici de buturuga asta care stă în [00:28:00] drumul tuturor numită statul român, e nașpa pentru că totuși sunt care reușesc în același sistem. Ar trebui să ne adaptăm. Absolut, adică dacă asta te oprește dacă din motivul ăsta nu reușești probabil nu reușeai oricum că competiția te mănâncă. Cred că ca și antreprenor trebuie să vezi întotdeauna și partea bună a lucrurilor și să găsești soluții la orice se întâmplă că de obicei trebuie să existe o soluție oricare ar fi ea problema statul și așa mai departe Ideea despre asta și este în antreprenoria să găsești soluții că dacă n-ar fi problemele la care să vii tu cu soluții Înseamnă că n-ar avea sens să existe pentru că un business prin natura lui rezolvă niște probleme din lume Cred că așa era când ne-am apucat noi.

Acum cred că gândirea este un pic altfel din ce am văzut la ăștia mai mici. Da? Cum e? Nu știu. Văd pe cineva că fac un lucru și zic, bă, mai să fac și eu. Ideea este că nu mai [00:29:00] vin cu o analiză în spate să vadă, băi, eu ce rezolv în societate sau cât de mare este piața mea. Nu mai vin aici. Încep să creeze ei piața, cumva, cei care știu bine să o fac.

Prin marketing, de altfel, încep să creeze ei piața pentru… Pentru diverse… creează ei nevoia. Creează ei nevoia, da. Odată cu soluția pe care o… Da, acum… Interesant. Bravo lor, ce să zic. Dar cred că, overall, in the big picture, totul excepții, cred că, rămân în situațiile de genul ăsta. Da, sunt excepții.

Care sunt gândurile limitative care te poți sabota ca antreprenor și om? Mamă, cred că chiar sunt multe și aici e de filozofat care sunt gândurile limitative. Cred că pur și simplu asta, când îți tot pui un tavan jos, că noi facem o firmă care face atât, cumva nici nu poți gândi dincolo de nivelul ăla, dincolo de tavanul ăla.

Tu vezi că ăla-i totul și tot ce faci, acțiunile tale sunt… Și uite dau un exemplu [00:30:00] și chiar mi se pare că se leagă, pare că fug un pic, dar se leagă. Mai aud câte unul că spune că nu ia Smart Bill, că e scump. Și zic, mă, dacă tu ca antreprenor îți iei focusul de la ceva care costă câte o pizza, deci vorbind de business-ul tău în el, pentru firma ta, unde pui acte critique ale firmei și iei ceva care costă câte o pizza și tu te apuci să cauti și să consumi timp și energie și gândurile, ca să economisești 10 lei, 15 lei pe lună, practic toată gândirea ta este una limitativă și gândești în zonele astea de 15 lei.

E foarte greu să ajungi să zici, băi, am făcut un business de succes, dar eu ce făceam cu mintea și timpul meu era să câștig câte 15 lei pe aici și pe acolo. E foarte important în antreprenoria să cheltuiești cu cap banii, dar tu deja când o duci într-o zonă de asta, de very small stuff, e limitativ, efectiv, nu există business mare.

Nu o să auzi vreodată o poveste să zică, băi, [00:31:00] am avut succes sau printre lucrurile care au ajutat să am succes, a fost că economiseam câte 15 lei pe lună. Oricât de puțin bani ai avea, nu contează. Nu poți. Nu poți sta cu capul la nivelul ăsta de sume, de probleme. Nu poți să fie o prioritate în viața ta genul ăsta de…

Aici te înțeleg perfect pentru că și în zona asta de marketing, din păcate, foarte mulți antreprenori se uită la… Preț și nu se uită la valoarea pe care o poate aduce agenția sau tool-ul sau așa mai departe. În marketing și pentru cine am trăit cel mai ușor să spargi bani. Exact. Cel mai ușor să spargi bani.

Poți să faci bugete, campanii, nu contează. E foarte ușor să spargi bani și de asta e atât de extraordinar de important să alegi cum și cu cine faci petrecerile astea de spart bani pentru că degeaba iei ceva ieftin și cu țârâita, sunt ca un robinet d-ăla… [00:32:00] curge mai puțin, dar e ce-mi trebuie. La noi, în industrie, cel puțin antreprenorii se uită la fee, dar nu se uită că de fee-ul ăla, de fapt, ei din să spunem 10.000 de euro au plătit un fee de poate de 800 de euro în loc Poate de 500 de euro în loc, de 800 de euro, dar nu s-a uitat că din bugetul ăla 3000 de euro s-au dus efectiv pe fereastră.

Deci unde este economia, nu e nicăieri economia, de fapt, că așa se întâmplă. Trist, nu? Da, și sunt foarte mulți care fac lucrul ăsta și la noi și noi avem aceleași provocări în business. Dar e ok, au început să mai înțeleagă în ultima perioadă, pentru că cumva ne-am și poziționat noi un pic diferit pe piață, știi?

Și nu cred că mai ajung foarte mulți clienți micuți care sunt la început de drum, pentru că îi înțeleg și pe aia. Lucrăm și cu startup-uri, dar, repet, cred că ne filtrăm cumva. Și din punctul meu de vedere, lucrul ăsta de care ai [00:33:00] spus și vorbeam de gânduri limitative, ține foarte mult și cum ești tu ca antreprenor, ca persoană, că de obicei business-ul este imaginea ta.

Și chiar atragi oamenii o asemenea ție. Da. Nouă ne pare că am reușit bine că am ajuns luna asta, în fine, trecută, că deja a trecut, la 100.000 de clienți. Apropo de tavan, la noi tavanul era 100.000 de clienți. Și am dat cu capul în el acum și… Super, ține-te! Suntem o sută de mii de firme nu vreau să mă gândești ce înseamnă baza de date și restul. E adevărat că e o mică să zic așanavă spațială acolo. Oricum nu știu să o explic foarte bine dar în două cuvinte noi din 2020 suntem în grupul Visma și zona asta de security a fost main priority acolo până de când a achiziționat și în Visma sunt [00:34:00] 400 de specialiști pe zona de securitate inclusiv din ăștia infiltrați prin dark web, e exact ca în filme deci no joke, e exact ca în filme sunt acolo niște oameni foarte tari și mereu lansăm întrebări, vin și înspre noi, avem audituri de securitate adică e mult în… nava aia spațială. Bănuiesc că testăm și noi și noi avem nevoie să avem datele noastre interne și avem și noi tool-ul nostru. Suntem și noi, cred că în 90%, ca să zic așa, puși la punct. Lucrăm cu genul ăsta de servicii. Dar marea majoritate a hacking-urilor au loc tot prin oameni, din păcate. Și de cele mai multe ori prin oameni din companie.

Păi da, prin oamenii din companie. La asta mă refer. Prin oamenii tăi care au dat click și au instalat ceva. Acolo se întâmplă majoritatea problemelor. Și asta este un pic mai greu de controlat. Dar noi avem niște, apropo de asta, zic și eu, așa că de cât știu, de exemplu la birou de la CBO, unde avem acces, [00:35:00] toată lumea este doar pe fir conectată la internet și sunt, cred că, 2 sau 3 colegi care pot să facă doar update-uri în…

Știi să sunt cu noi de practic parte din echipă, sunt shares avem niște contracte acolo, toată lumea adică e foarte și sunt doar ăia acolo the gatekeepers of the world și așa se face în tot felul de niveluri și cu niște complicățenii, nu-i de genul stă unul pe telefon, intră să vină un mail să viruseze sau din astea. Ne-am protejat inclusiv la nivelul că vin cu mașini de surveillance pe stradă și sparg wifi-urile de prin clădiri și din alea, adică am luat-o foarte am dus-o foarte departe zona asta foarte bine. Noi ăștia la București, marketing, suport tehnic și așa, nu avem niciun soi de acces la nimic, adică vedeai doar diverse rapoarte și lucruri dar nu există angajații intră pe… no way. Spuneai într-un interviu că Smart Bill a crescut încet și nesigur. [00:36:00] Băi, da! Cum ai învățat să gestionezi incertitudinea?

The hard way, cu răbdare. Ajută foarte tare că planul B ăsta de a ne angaja sau a face altceva nu putea să existe. Și atunci, când ai o singură opțiune, în colo mergi. Adică era ca pe un munte pe care te chinui și mergi așa mai în genunchi, dar alea e de only way. Și atunci eu am mers. Nu mai era că n-am…

Știi, n-am stat să filozofăm atât. Nu aveam planul B. N-aveam coreștirea. Am ars corabile. Acum nici nu aveam ce să arde. N-aveam planul B. Așa că ne-am dus. Dar era nesigur, pentru că am început cu modelul ăla de licență pe viață, care este worst possible. Așa a fost piața atunci. Și nu mai luai a două oară bani de la un client.

Și trebuia să iau cu… oferind suport, actualizări pe viață. Și am ținut produsul ăla mult. Până și acum avem… Gândește-te că acum cu e-factura chiar anunțăm oameni buni. Ăla chiar nu mai merge. Ei toți zic că e foarte drăguț, nouă ne place, merge. De ce să-l schimbăm? [00:37:00] E și gratis, practic, din momentul în care l-au.

Și le-am zis, băi, nu mai merge tehnic, e vechi, îl pui pe un ecran mare, e atât a fereastra aia, că nu mai e făcut pe rezoluțiile de acum. Îți dai seama, era la ultima versiune, am făcut-o prin 2013-2014. Și mai sunt vreo șapte mii care sunt activi acolo, lunar. Oh? Unstoppable, unbelievable, da, ei vor, nouă, ne place progrămelul ăstea.

Ok, ce să facem, dar nu mai merge. Haideți pe asta nouă, pe cloud. E aici, adică e numai. Da, și e obligatoriu. Noi am avut prima discuție, ca să înțelegi, în 2009 la Transfond. Am fost prima dată să înțelegem ce e cu facturarea electronică și de atunci erau idei. De când am intrat în UE, era perspectiva asta că la un moment dat factura electronică va deveni main thing.

Și noi atunci am avut prima discuție în 2009 despre ce va urma să fie factura electronică. Și a existat factura electronică, doar că pentru IMM-uri nu era deloc sexy, așa cum era în lege. Și acum, în [00:38:00] final, au venit în forma asta de e-factura și it’s happening. O perioadă era încă cu ștampile neapărat. Și acum mai sunt care pun ștampile.

Și sunt semnate și tot. Super. Mai sunt, da, da, da. Mai sunt. Mai sunt care fac asta. Old habits die hard. Ai avut vreun moment în care te-ai gândit să renunți? Să te angajezi sau ceva de genul ăsta? Deci era așa, se întâmpla într-o clipă totul și de multe ori. Oh my God, îți , vine să renunți? După care să mă angajez, nu.

Hai înapoi. Așa venea ca o palmă virtuală după cap îmi închideam ochii și îmi imaginam 5 secunde cum ar fi să bat pe la uși și să mă șefească unii, oricum nu ar fi rău să fie angajat, doamne ferește mi se pare mult mai relaxant, dar nu era filmul meu genul meu de personalitate era groaznic, cred că aș fi un [00:39:00] angajat groaznic m-ar da cred că afară, pentru că aș fi rebel și impertinent sau nu știu, probabil. Eu cred că ai fi un intrapreneur bun. Dacă m-ar lăsa în pace. Da, uite de exemplu și noi avem un sistem foarte bun de management, zic eu, în care managerii sunt un fel de intrapreneuri în care își pun obiective în fiecare quarter și avem și bugetat atâta timp cât ei se încadrează în bugetul respectiv și își ating obiectivele toată lumea este happy și cred că într-un genul ăsta de sistem, nu cred că ți-ar fi foarte greu.

Deci eu le dau cumva libertate maximă din poziția de CEO pe departamentele lor, atâta timp cât se încadrează în obiectivele respective și în bugetul respectiv. Bineînțeles că dacă se întâmplă ceva pe parcurs și este [00:40:00] nevoie de vreo intervenție, se face meeting. Foarte smart. Bravo! Ok. Bravo! Așa poți să-i lași oameni să crească.

Da, altfel nu crești. Nu crești și nu-ți ții oamenii buni lângă tine. Da, vezi, vă apropo, mulți antreprenori își iau un yes man lângă el. El, i-a… Ca să zică, da, șeful, da, așa e, ești tare, ești. Mi se pare cel mai periculos lucru pe care l-am văzut. The value of the shadow of death. Da, asta mi se pare cheia insuccesului.

Pentru că… Asta e, cred că, tipică în instituții de stat, mai ales. Și pe la companii de astea mai ruginite. Poștă și… Nu aș vrea să intru în detalii de asta. Ne deprimăm aici. Da, ne deprimăm. Cred că știm împreună ce înseamnă… Cred că doar ne imaginăm că dacă ar fi să fim acolo… Ce-am observat în ultima perioadă, acum să vedem și partea bună, încep să se miște.

Adică apar site-uri în care poți să-ți plătești niște [00:41:00] lucruri online. Doar 30 de ani mai târziu Da, da, dar suntem în direcția bună cumva. Sper să evoluăm. La un moment dat o să evoluăm. Dacă nu evoluează se va disipa nu mai e opțional. Pe hârtie vorbind antreprenorial În momentul de față, nu stau bine deloc, nu sunt productivi, nu sunt nici măcar pozitivi. Profitabil, ce să mai vorbim de profit Nu vorbesc de profit, măcar să fie productiv. Nici la ei nu mai e productivă treaba și nu se mișcă la fel ca ștampilele alea de la poștă. Bun!

Mai spunemi o chestie te rog, când ai simțit prima oară că ai avut succes cu Smart Bill? Primul mare succes. Primul mare succes. Când am luat [00:42:00] investiția de la 3TS a fost primul mare succes. Când au intrat banii aia, fiind din două fonduri, erau 800.000 și încă 260.000 și faceam poze cu telefonul la internet banking.

Nu văzusem niciodată atât de mulți bani în viața mea. Și a fost o muncă, știu cât a fost Radu, care el e CEO și când ești CEO tu duci greu la chestiile astea, discuții, la toată partea asta de acte, e horror. Pentru mine a fost mereu chinuitoare. Și au fost șase luni de du-te vino pe acte, pe discuții, pe niște termeni care nu știam că există, atunci învățam niște lucruri, deci a fost de genul, mamă, apropo de…

Avocat și hasl, a fost mindfuck. Într-un final, au intrat banii în cont, era de genul mama asta da validare, chiar s-a întâmplat. Cumva parcă nu credeam că se va întâmpla până nu vedeam banii în cont și după aia, în secunda, a doua eram de genul, mama, acum chiar trebuie să livrăm tot ce am [00:43:00] promis, știi? Eram convins că va fi așa și trebuia să facem ce se întâmplă.

Să cheltui banii foarte ușor. Foarte ușor. Cunosc capul. Chiar acum am avut un bord zilele trecute și am amintit de treaba asta cât de departe sunt totuși numerele noastre față de Excel-ul ăla de atunci. Și unele mult mai bine și unele nu s-au întâmplat. Ok. Ce mi se pare important este ca antreprenor să ai un business plan totuși, să știi în ce direcție te duci.

Lucrul ăsta mi se pare mandatory. Și cred că cumva prin fondurile pe care le-ați accesat v-au disciplinat și pe voi în zona asta. Disciplină e cuvântul. Ne-au disciplinat chiar, da. Pentru că una e când ne promitem noi nouă și după, ok, nu se întâmplă asta, nu ne ieșim, nu mai… dacă promiți și altora care ți-au dat bani te scoate din zona de [00:44:00] confort adică te pune să faci lucruri Dar aia ne dădea așa un fel de: nu putem să zicem și să nu facem

Am observat asta și la noi, norocul nostru este că suntem mai mulți parteneri și la un moment dat când unul dintre noi se mulțumește cu o chestie micuță, vin ceilalți și spun doar atât putem, hai să ne ridicăm unul pe celălalt și asta este bine. Și la un moment dat noi am avut și cumva o autoritate externă, pentru că noi am fost mult timp parteneri Google Premier SMB, așa se numea programul de atunci, este total diferit față de ce înseamnă acum parteneriat cu Google-ul.

Și aveam efectiv întâlniri trimestriale și se uitau la vânzările noastre. Vânzările noastre [00:45:00] înseamnă în câte conturi am creat noi, la ce bugete am ajuns și așa mai departe. Și cumva ne-a ajutat lucrul ăsta pe noi ca și antreprenori, ne-a dat o rutină de asta, să ne uităm în fiecare quarter și să vedem, bă, n-am putut.

Și la un moment dat mai veneau și cu date din industrie și ne spuneau, bă, v-ați trecut cu 30%, ia uite, în industrie media a fost de 60% și ne enervam, bă, noi nu putem și intram într-o competiție de asta. Ne-a ajutat, a fost ok. Tot genul ăla de push. Push, push, push. Spune-mi, ce nu s-a schimbat în rutina ta? Ai vreo rutină pe care ai avut-o în prima zi ca și antreprenor și n-ai schimbat-o până azi, de fapt?

Cred că primul lucru, verific mail-urile. Asta cred că face toată lumea. Adică nu aș spune că… Mă trezesc și mă uit peste mail-uri și nu din prima zi, că nu era cazul atunci, dar de prin [00:46:00] 2014-2015, în fiecare zi, mă uit câte conturi s-au creat în ziua anterioră. A, ok. Asta înseamnă verificat mail-uri. Nu, verific mail-uri în general.

Dar asta e un lucru pe care îl fac fără… Adică e impulsiv. Stă capul, mă uit să văd și știu… Din start știu că am o zi mai bună să văd. Păi puțin acum fiind o mamă relaxată, chiar dacă Smart Bill, a crescut foarte mult. Dar da, mă, pentru că ăsta e… Principalul, să zic așa, principalul roadei ale echipei de marketing și mai departe, dacă se creează conturi, o să vină și client.

Dacă nu sunt conturi, o să fie și luna aia mai… Deci e vârful de launch al companiei și da, mă preocupa asta și mă fac zilnic încă. Chiar și astăzi m-am uitat și am fost pot să spun că ieri a fost all-time record de conturi create într-o singură zi. Bravo! Felicitări! Vine e-factura! Acum, revenind la partea asta în care [00:47:00] de eficiență și de focus nu e bine să începi ziua prin a citi mail-urile.

Sunt multe statistici… Nu sunt foarte grozav pe zona asta de focus și eficiență. Am fost mereu haotic. A fost în zona mea de minusuri a fi organizat. Uite, eu personal încerc să nu mă uit pe mesaje, mail-uri, telefoane și așa mai departe până în ora 12. Până atunci lucrez la cele mai importante task-uri.

Și după aia încep să iau contact cu… Am încercat și eu diverse, să zic așa, școli de gândire pe zona asta și nu. Nu zic doamne ferește nu e bine. Eu am și fac multe lucruri, multe întâlniri, discuții, oameni și de vreo 2-3 ani cam ăsta e job-ul meu să fiu, să zic, ca un dispecerat între lucruri. Mai demult într-adevăr făceam eu campaniile, scriam newslettere, tot, tot ce făceam [00:48:00] trecea automat, le tastam.

Acum am colegii mei suficient de maturi și, să zic așa cum se zice, dau briefurile, facem call-heist, trebuie să facem asta, și de câte ori au nevoie ne sfătuim. Fac și eu review-uri la final, dar nu mai stau să fac toate campaniile. Făceam noi toate campaniile din adwords, oricum facem intern. Suntem din-ăia obraznici, partea asta o tai nu o pui pe podcast. Ba nu o să o tai deloc, pot să spun care sunt chestiile pro și contra aici și dacă vrei chiar putem să discutăm. Ideea este că dacă tu ai pe cineva intern care nu are contact cu piața ok, pe B2B trebuie să ai o persoană ca tine sau cineva care să coordoneze foarte bine zona asta și sunt multe servicii pe care trebuie să le coordoneze, adică trebuie să ai pe cineva intern să dea direcția dar în zona de PPC, de exemplu dacă se întâmplă ceva cu piața și cum apare acum campanii noi, tipuri de campanii noi, adică ce se întâmplă acum [00:49:00] nu mai are nicio legătură cu ce se întâmplă cu 6-8 luni de zile, iar omul tău dacă nu este trainuit, ceea ce este foarte greu să-l trainuiești intern sau să ia contact cu Google, Facebook, TikTok și așa mai departe el nu o să știe ce se întâmplă și noi testăm mult gândește-te că noi administram în agenție 40 de milioane de euro, dacă se întâmplă ceva ceva Voi știți în secunda 2 orice.

Știm în secunda 2 că nu mai funcționează un anumit tip de campanie și începem să setăm și având bugete foarte mari pe mână ne dăm seama ce funcționează și ce nu. Uite, de exemplu, la tine o să spun o întrebare. Cine se ocupă de partea de tracking la tine? Între colege. De fapt mai multe. Avem mai multe colege care se ocupă.

Și a fost nebunii la asta cu OG4. Nici nu sunt 100% siguri că e totul. Și dacă îmi permiți o să-ți fac și un audit să vedem și dacă ești GDPR compliant înainte de toate și dacă [00:50:00] funcționează bine tracking-ul cum ar trebui să funcționeze. Mai degrabă cred că în zona aia să nu există probleme. Mai degrabă aș crede în partea de măsura totul perfect.

Că mai degrabă acolo am putea avea acolo sunt cele mai mari probleme. Fi atent, acolo sunt cele mai mari probleme. Și în momentul de față algoritmii de la Google se bazează foarte mult pe AI-ul din spate și ai zis că mai ai cunoștințe tehnice. Dacă nu-i dai AI-ul lui ăla, dă ajuns de multe date și corect, poți să faci tu orice tip de campanie.

Noi am ajuns la ceva acum și cu una dintre provocările noastre pe zona asta de Analytics este că avem prea multe date și ne dă un mesaj că ni se blochează și ar trebui să trecem la Google, la Pay, care costă Analytics. Cum îi zice? 360? 360, da. Nu cred că v-ați dus în zona aia, cred că nu faceți voi ceva bine.

[00:51:00] Dacă vreți, facem un audit, free of charge. Nu trebuie să fie free of charge, dar cred că ne-am dus în zona aia. Cred că volumul de date care sunt, pentru că tracking-ul e pe tot cloud-ul, pe totă… Păi da, dar tu poți să-ți faci first party cookie? Să faci server site tracking, să fii ok și din punct de vedere GDPR și să ții datele la tine pe server, că despre asta este vorba de fapt.

Și serverul ăla poți să-l ai la Google, Amazon și mai departe. Și de acolo o să-l trimiți mai departe. Asta probabil ar fi o soluție. Ca să-ți faci o idee, cam 80% din clienții noștri au probleme pe zona de tracking când vin la noi prima oară. Foarte bine. Și de acolo începem să reparăm. Este o problemă care chiar e…

Este o problemă mare, doar că din păcate clienții nu înțeleg foarte bine lucrul ăsta și nici nu văd valoarea din spate. Încă nu percep valoarea din spate. Și [00:52:00] practic lucrul ăsta face diferența între o agenție bună și o agenție mai puțin bună. Ei nu vor să plătească și sunt și foarte puțini specialiști în România care știu să facă cu adevărat lucrul ăsta.

Adică spre norocul nostru… Foarte puțini. Noi avem doi oameni care știu bine și sunt unul dintre ei chiar care mi-este și partener. Cred că au fost în primii zece care au avut examenul luat de Analytics în România. Acum mult timp. Și nu găsești oamenii ăștia, nu-i mai găsești de obicei pe piață, știi?

Era genul de, să zic, bule de oameni, știi? Erau ăia care aveau examenul de Analytics. Era o… Tare. Bravo, bravo. Ai simțit 2023 ca fiind o piață a angajatorilor sau a angajaților? Da. N-am o, să [00:53:00] zic așa, un feeling foarte clar. S-a mai temperat în a fi o piață a angajaților. N-aș zice că e o piață a cuiva sau a altuiva.

Se mai așează lucruri. Când e nasol în economie, atunci e o piață a angajatorilor, când e prea bine, e o piață a angajaților și se întâmplă așa ups and downs. Da, cred că s-a mai așezat lucrurile, adică mai coborâm un pic din înaltul cerului. Pe anumite zone pare că se dusesc un pic prea departe. Dar nu, a fost ok.

La noi a fost un an foarte ok ăsta. Adică creștem neașteptat de bine. Ok, se digitalizează lumea, adică, repet, ne ducem într-o direcție corectă. Da, se duce piața, exact, într-o direcție corectă, chiar da, adică se întâmplă, numai…. până acum trebuia să propovăduim digitalizare, tehnologie, avantaje, cloud și așa, când eram în 2014, când eram baubau, când am lăsat noi cloud, era baubau, cloud și acum a devenit [00:54:00] mainstream, adică e obvious.

Acum mi se pare o altă problemă, că sunt foarte multe tool-uri, softulețe și așa mai departe, care nu au API, adică, și nu fac integrări. Apropo de GDPR și security și de alea, adică, și e fascinant cum oamenii își băgă așa date critice în chestii pe net și parole și toate, acum și asta cu 2Factor avem o…

Este o reală provocare să facem pe clienți să folosească 2Factor-ul cumva lucrul ăsta ține tot de educația antreprenorului și bineînțeles și de bugetul lui, că lucrurile astea le cam lași pe ultimul plan, din păcate. Și ne văd și la noi. Noi suntem aproape 100% GDPR compliant și ne-a luat ne-a luat ceva să ajungem aici.

Ne-a luat ceva și încă lucrăm la toate procesele astea și este [00:55:00] destul de costisitor înainte de toate și destul de complicat. Dacă mă duc și spun clientului, știi că noi suntem GDPR compliant? Îl dorem basket. Exact. Știi? Și apropo de asta cu date și GDPR, tu dacă introduci datele într-o platformă, Tu răspunzi, nu platforma.

Pentru cei ale căror date le introduci în platformă, tu răspunzi, platforma îți răspunde ție. Platforma îți răspunde ție, nu îi răspunde terțului ale căror date le bagi tu. Corect, corect. Asta voiam să zic că cumva și ei îți răspund ție. Da, îți răspunzi ție, dar ție pentru cine bagi tu acolo la o mie de persoane fizice sau nu, whatever, nu îți răspunde platforma.

O să citez acum ceva de la tine de pe blog. Nu, ca antreprenor sau manager ești pe ultimul loc. După clienți, după echipă, după furnizori, după stat, după [00:56:00] nenea de la poartă. Absolut. Când ai simțit cel mai tare asta? De câte ori se plânge cineva. Adică zilnic. Când am stat iarăși, nu știu ce a fost pe Facebook iarăși discuții stai seara și scrie…. nu niciodată nu m-am putut rupe de treaba asta cu dă-i mă încolo nu le mai răspund nu, stau și răspund acum! Da, adică mi se pare că așa nu pot să las treaba aia să rămână și atunci stai după toți, evident nu pot să știu că eu sunt mama întreprinorului mi se cuvine. It’s not about us. Așa este și eu pun pe primul plan echipa colaboratorii pe care îi avem și după aia vin și restul, știi?

Ale mele. Cea mai mare țeapă pe care ți-ai luat-o de la un consultant, tot de am citit un articol la tine pe blog. Ia zi ce am mai scris acolo, că nu mai știu la ce. Imediat nu mai am [00:57:00] net aici. Ziceai, în perspectiva poziționării tale ca viitor consultant, poți interveni să spui cum ți se pare ție că ar trebui să fie un consultant.

Ai intrat tu acolo și îi spui ceva pe blogul personal. Mă, n-am luat nicio țeapă-țeapă de la un consultant. Noi n-am luat țeapă. Chiar mi-am dat seama că am foarte mare încredere în oameni, că lasă așa pe mâna lor lucruri. În general, în viață, de la chei de mașini și lucruri de astea. Dar cred că am avut și un, să zic așa, ochi, un feeling în zona asta de a nu…

Că ne-au dat târcoale fel și fel de gurus de ăștia, de vindecători. Eu când văd o promisiune prea generală și prea mare, automat închid treaba aia. Creșteți afacerea X, 10X, sales, nu știu cum, scaleup-uri de-astea, când le văd, e automat, mi se pare, un bullshit. Pentru că nu ai cum să vii cu o promisiune de genul [00:58:00] ăsta.

Dacă eu am un business mic, care nu poate să crească și să fac niște chestii handmade, poți să fii tu ce vei fi și nu ai cum să-mi vinzi promisiunea asta. Doar mă frustrezi că îmi dai senzația că eu nu pot reuși și că dacă nu pot reuși, eu sunt nașpa sau fraier. Că alții, uite ce scaleup-uri fac. Mi se par toxice genul ăsta de abordări.

Personal, îți spun, dacă eu aș fi consultant, de exemplu, și noi am apelat la diferiți consultanți, eu mă aștept la un consultant să vină să-mi dea nu neapărat o rețetă. Dar să știe să-mi pună întrebările corecte, astfel încât să vină cumva și din zona asta de coaching. Să știe să lucreze cu mine, să-mi pună niște întrebări corecte, astfel încât eu să-mi dau seama de răspuns. Pentru că nu există adevărul absolut și rețeta succesului în antreprenoriat, clar doar că un consultant, din punctul meu de vedere, este ok în [00:59:00] momentul în care începe să-ți spună niște întrebări și eventual îți dă și niște direcții să-ți spună, băi, uite, am mai testat lucrurile astea și au funcționat la mine Sau poate să-ți dea un model de management care a funcționat și funcționează la români. Dar nu poate să vină cu o promisiune că-ți crește afacerea. Nu, niciodată, nu.

Ok, poate să vină cu o promisiune că-ți crește afacerea, dar… E foarte greu să vină cu promisiunea că îți crești afacerea și rămâi la fel de profitabil, că asta se întâmplă de fapt. De crescut este simplu să crești un business, dar să și rămâi profitabil… Cred că nici prima, nici a doua. Evident că poți să te îmbunătățești, dar cu…

Depinde și în ce punct al business-ului ești, că tu deja ești un business mare. Adică de la tine este greu să faci. Dar nu vorbim de mine acum, de noi. Vorbim de-a lungul istoriei, adică vreau să vin cu niște generalități, că am mai auzit din astea. Să dai, nu știu, mail-uri, să faci niște lucruri astea.

Crezul meu este că dacă neapărat, [01:00:00] bine, să vorbim sălămurind treaba asta cu consultanții, e foarte tare să iei consultanți pe diverse ramuri. Vrei un consultant financiar? Perfect. Vrei un consultant pe Analytics? Perfect. Vrei un avocat, vrei un doctor Consultant, pentru mine înseamnă un om care știe o ramură foarte bine. Dacă zici business și antreprenor e așa o pălărie foarte largă și când vine unul care e guru în de toate, băi, acolo și că am cunoscut dintre oameni pe care-i stimez și eu mai mult în business, niciunul n-ar veni vreodată, ever cu un statement de genul ăsta. Corect, cu ce poți să vină de obicei și oamenii pe care eu îi apreciez sunt oamenii care au reușit să facă niște exit-uri și vin și îți povestesc cum au reușit ei să facă lucrul ăla. Exact! Și cu plus întrebări, cum ziceai tu. Plus întrebările pe care trebuie să ți le pună, astfel încât să te ajute pe tine să faci… Dar eu am văzut oameni și inclusiv care au avut succes, care propovăduiesc. Nu-ți mai zic din zona asta de [01:01:00] marketing adică Care și marketingul trebuie să…

Deci nu vreau să intru în… Nu, nu, că nu ne mai oprim. În zona asta că nu ne mai oprim. Uite, legat de marketing. Mai are Smart Bill nevoie de marketing? La greu acum, acum e nebunia cu e-factura. Păi sunt în discuție cu… Să facem spot-uri pe TV. Îți dai seama, pe TV, tu știi cât am visat la lucrurile astea.

Facem pe TV advertising. Așa, într-o zonă mai mică, nu ți-am imaginat. Și acolo, mic hint, este foarte important să te duci targetat și acolo și să o faci pe termen lung. Să nu te duci o lună, două, pentru că nu vei avea succes și este testat din grupurile noastre. Dar ai mare grijă, pentru că dacă faci o singură lună… Nu o să fac o singură lună, este momentul acum. La voi chiar este momentul. Este momentul critic și de asta o facem Pentru [01:02:00] că lumea e… sunt oameni care ori n-au auzit de noi ori știu așa vag și momentul să lămurim lumea, there is no better way! La modul cel mai deschis: there is no better way, nu fă vreun rabat ca să economisești 15 lei. Pick the best pentru e-factura și ăsta e mesajul făcut mult mai drăguț, simpatic ca să fie fun.

Sper! Ce cotă de piață dețineți voi acum? Depinde ce înseamnă după ce metrică te uiți. Noi estimăm că sunt realist cam 300.000 de afaceri în România și 100.000 îi avem deci am putea zice că avem cam o treime din piață. Deci mai e loc. Cred că pe termen mediu Smart Bill poate să ajungă la 200.000 mai peste, mi se pare foarte greu pentru că sunt o grămadă de motive, ramificări și tot felul de situații și am fi totuși o unealtă one size fits [01:03:00] all, dar cât mai mulți și atunci cred că la un 200.000 se poate ajunge. Îți mai amintești ce abordare ați avut cu prima campanie de marketing?

Păi la început am fost SEO și am început cred că chiar din 2007, nu suntem foarte bătrâni pe Google, am fost large customer, nu știu ce statut am avut cea mai mică firmă din România cu statutul ăla, au venit cei de la Google era Bogdana Butnar atunci la Google și mai era Tudor și Adriana Puchianu. Au venit toți trei la noi la Sibiu atunci nu mai sunt la, sau nu mai știu unde sunt oamenii, și era foarte fain și acum avem account la Google. Tocmai astăzi, înainte să ne vedem, am văzut ce spend am avut în octombrie și m-am speriat un pic.

De ce te-ai speriat? Că tocmai mi-ai spus că ai avut cea mai bună zi. Da, dar a fost scumpă, știi? Nu contează. Am avut cea mai bună șampanie, după aia a venit o dată de plată. Da, să [01:04:00] vedem ce se leagă. Dar era pe zona asta cu încercă gratuit, 30 de zile fără obligații la final. Mereu am avut headline-ul ăsta, încă din 2007.

Aveam niște competitori, apoi mai există unul, unul încă mai mișcă, unul este așa, hai că mai este, și restul, they’re gone. Și erau 10, adică nu am fost noi sau ceva primii sau singuri. Real, ce din ce faceți voi în marketing acum îți aduce cea mai mare valoare în viziță? Google. Da, taia asta că nu vreau să se umfle în pene.

Google a fost, este un motor, adică e un engine absolut critic pentru business-urile online care adresează să zic așa o piață cât de cât largă. Dacă faci ceva foarte de [01:05:00] nișă, poate nu-i neapărat. Ba și pentru campanile de nișă. Să știi că în momentul în care cineva intră în Google și caută un anumit produs sau un anumit serviciu, deja el are intenția de a achiziționa, adică mai bine de atât nu poți targeta nicio platformă.

Targetești în celelalte platforme, dar în altă poziție a funnel-ului lui, știi? Depinde unde se află. Iar Google-ul face foarte bine lucrul ăsta. Adică și eu recomand clienților să înceapă prima oară cu Google și după aia să scaleze în celelalte direcții. Iar în momentul de față, ca să ai succes, trebuie să ai, să fii peste tot prezent, asta clar.

Dar trebuie să o faci cu cap și să ai un plan de marketing bine. Și o agenție top. Și o agenție top. Uite, mai sunt oameni care au succes și cu oameni interni și asta e bine. Mi se pare aici, aș sublinia o chestie. Dacă ești companie de produs, mi se pare critic să ai [01:06:00] intern. Nu știu dacă doar intern, dar mi se pare critic să ai intern.

Pentru că tu ai creat ceva care fiind doar la tine, trebuie să ai oamenii care să înțeleagă efectiv the way you walk, the way you talk și să spună povestea în lume, accordingly. Dacă tu vinzi ceva care e ușor de înțelesă, dau mereu exemplu, cauciucuri, flori, whatever, acolo e musai să lucrezi cu unii care au o experiență mai largă în piață pe zona respectivă.

Ce facem noi e greu de explicat. Nu este atât de greu de explicat, poate n-ai nimerit o colaborare acorectă, pentru că întotdeauna o agenție îți va aduce mult mai multă plus valoare și ți-am explicat mai devreme și de ce. În campanile… De Google, Facebook și așa mai departe pentru că au o expertiză mai mare.

Da, cred că un mix funcționează dar e musai să ai și nu este șase. Trebuie să ai un om cel puțin de marketing intern [01:07:00] care să dea direcțiile, să dea comunicarea și așa mai departe. Perfect de acord cu tine. Pentru că nu o să stea agenția să-ți facă research-ul atât de în detaliu, ar trebui să stea pe lumea tăie.

Nu știu cum tonul voie și toate alea trebuie să pornească de la tine, de la oamenii care au brand-ul. Corect, dar nu m-am legat de lucrurile astea. De acord cu tine trebuie să fii un om intern care să dea direcțiile astea. După aia mai departe în zona de implementare și vorbesc lucrurile tehnice, acolo se întâmplă cele mai mari probleme.

Pentru că tu dacă, repet, n-ai un tracking corect, nu te uiți corect la date, nu știi ce tipuri de campanii noi au mai apărut, o să rămâi pe niște setări vechi. Aștept să vedem auditul al vostru să vedem ce găsiți voi acolo. Eu primez mereu, mi se pare apropo de antreprenori, mi se pare mereu important să fii deschis. Băi, poate se poate mai bine Întotdeauna e loc de mai bine Adică nu rămân cu ideea asta că mamă noi suntem cei mai deștepți și știm.

Hai să vedem [01:08:00] Povestește-mi o campanie de marketing care te-a inspirat Care m-a inspirat? Este una, dar n-am reușit să o replicăm exact în felul ăsta Este, a fost una The Direct Cable. E mai veche de prin state , inclusiv cu Charlie Sheen era în campania respectivă. Era de genul: dacă faci, îți iei o zi liberă și te uiți pe geam îți merge prost cablu și te plictisești ca ai lag, gen, și te ridici capul pe geam și tocmai , a fost martor la o crimă. Ăia te văd, fug după tine, fug după tine fugi și pățești nu știu ce fugind, pățești nu știu ce, răstorni o chestie și după aia zice nu răsturna nu știu ce chestie ca să o ia invers cumva știi și e foarte funny campania și cu diverse chestii nu știu ajunge unu pe care îl pișcă nu știu albine prin Maldive și din alea și era mega mega funny de chestii de boring legate de cablu, [01:09:00] era mega funny știi și mi-aș fi dorit foarte tare să facem campania, am încercat un pic am avut niște spoturi video un pic în zona asta de funny n-au fost la nivelul ăla că n-am avut niciodată bugete de genul ăla, dar mi-a plăcut foarte tare ideea de a putea face o chestie boring în ceva foarte funny, a fost și viral la vremea respectivă, a fost un mare succes în State campania aia.

Mircea, mulțumesc mult că ai răspuns invitației mele! Mulțumesc și eu tuturor și ați auzit lucrați cu o agenție și dați banii la Google, dar mai important decât orice, Smart Bill pentru e-factura! Super, mulțumim! La revedere!

Podcast Transcription
Invitați
Daniel Slavenie - Limitless.ro
Daniel Slavenie
CEO & Co-Founder

Cu peste 15 ani de expertiză solidă în marketing digital și antreprenoriat, Daniel Slăvenie este în prezent CEO al Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing online din România. Pasionat de tehnologie și dezvoltare de soluții pentru business, Daniel a intrat în online încă din liceu, devenind între timp și investitor în companii de tech și din alte domenii. Concomitent, antreprenorul se ocupă de dezvoltarea business-ului Limitless Agency pe piața locală, dar și de extinderea companiei la nivel internațional.

Mircea Căpățînă
Mircea Căpățînă
Co-fondator & Marketing Director Smartbill.ro

Mircea Căpățînă este cofondatorul SmartBill. Alături de Radu și Ioana Hasan, el a dezvoltat cel mai folosit soft de facturare și gestiune din România. Deși are un background de programator, Mircea excelează în online marketing și business development.

Ultimele podcasturi
Fii informat

#belimitess #thinklimitless #wearelimitless