,,Întrebări Incomode” cu Ionuț Carp, Expert în Marketing Digital – Podcast Limitless Agency Ep 9

Bine ai venit la podcast-ul ,,Întrebări incomode cu Cristian Bolocan și Cătălin Macovei”! În fiecare episod explorăm lumea e-commerce-ului, a marketingului și a agenției noastre fără limite prin intermediul unor întrebări dificile și provocatoare. Ne propunem să dezvăluim adevărul din spatele industriei și să oferim sfaturi valoroase pentru ascultătorii noștri. Dacă ești interesat să afli mai multe despre cum să îți dezvolți afacerea online și să ai succes în lumea digitală, urmărește-ne! 

Capitole

[00:00:00] Știu că tu ai background foarte solid în zona de SEO. Cum consideri că ar trebui unită zona de SEO de restul canalelor de marketing din punctul tău de vedere, ca să maximizezi rezultatele? Asta unu la mână și doi la mână, dacă ar trebui sau nu să separi vânzările pe canale, să zici că vânzările au venit din cana lui X, Y sau Z pentru că, cum am vorbit și mai devreme, ți-am dat un exemplu cu un client care a schimbat reclamele în Facebook.

În Facebook nu am văzut diferențe foarte mari în costul de achiziție. Da, au crescut după Google pe cuvintele cheie super specifice pentru un cuvânt căutările foarte, foarte mult. Și ne-au scăzut costurile în Google Ads pe achiziție cu câteva zeci la sută și au crescut și vânzările din SEO și atunci tu

cum vezi chestia asta? Ele sunt complementare adică așa trebuie, să le vedem, într-adevăr, ziceam și puțin mai devreme, nu mă mai repet cu acest paradox al simțului chiar e un filmuleț pe [00:01:00] YouTube, invit pe toată lumea să se uite și să l îsă-l înțeleagă pentru că e interesant. Am înțeles că este predat și pe la Stanford și pe la MIT, deci e foarte, foarte interesant conceptul,

ele sunt complementare și clar trebuie văzute ca fiind, să zicem, dependente una de cealaltă. Ieri văzusem un client care vinde plante de plante, tot ce înseamnă plante de interior, de exterior, care a devenit în acest sezon, sezonul de principiu pe planetă este acum la început de aprilie, mai, când vine primăvara, cam acum se plantează plantele și pe la interior și la exterior.

E cea mai mare cerere, este vârful de cerere, cel mai mare vârf de sezonalitate și am devenit top spend în Google Ads adică efectiv top spend. Budget x 3 față de oricine din competiție, efectiv, stocuri mari și atunci când a început să investească [00:02:00] foarte mult în zona de Google / CPC am observat o creștere organică dintr odată pe toate cuvintele cheie, adică tot ce ai tu din punct de vedere organic,

toată munca pe care o făcusem noi de doi ani de zile, dintr-o dată a prins o viteză extraordinară. Bineînțeles, sunt și multe schimbări de algoritm, dar e clar că putem lega creșterea din canalul Google Ads cu, clar creșterea sau viteza pe care o prinzi, tracțiunea pe care o prinde campania de SEO odată ce ai un buget mai mare în Google Ads.

E clar că ele sunt complementare. Adică atunci când organicul crește influențează și Facebook-ul, influențează și marketing-ul și așa mai departe.

Salutare! Bine ați revenit la un episod din podcastul întrebări incomode din e-Commerce. Îl am astăzi alături de mine pe Ionuț Ciprian Carp, expert în marketing [00:03:00] digital. Salut, Ionuț, ce faci? Salut Cristi! Bine, foarte bine, un pic obosit, dar toate bune. Am auzit că ai fost ieri la eveniment și ai fost destul de overwhelming, ca să zic așa.

Multe ore! Multe ore. Cum a fost? Foarte fain. Au fost foarte mulți antreprenori și interesant, cumva s-a luat pulsul antreprenoriatului. Au fost foarte multe discuții faine în pauze și evenimentul foarte pe subiect. OK, Ionuț, știi că formatul, înainte am vorbit puțin despre formatul acestui podcast,

scopul este să ne punem niște întrebări așa incomode și să ne ducem într-o zonă de offside, dacă se poate, bineînțeles, cu rolul de a da cât mai multă informație celor care se uită la noi. Eu am pregătit așa câteva schițe de întrebări înainte. O să facem un joc unu la unu. Eu pun o întrebare, tu vei răspunde și de altfel, după aia aștept o întrebare incomodă de la tine, ca ulterior să pot să dau și cel mai bun răspuns.

Notasem aici pe [00:04:00] telefon o întrebare care are legătură cu partea de client. Care este prima soluție la care te gândești tu când clientul primește trafic din diferite surse? Google Ads, Facebook Ads, dar acesta nu vine? La ce te gândești prima oară? Care prima soluție pe care ai da-o clientului în situația asta.

Primul lucru la care mă gândesc e să văd care e relevanța traficului. Ok. Și în general merg în Analytics să văd care e comportamentul, numărul de pagini vizitate, timpul petrecut în site și în general folosesc foarte mult Microsoft Clarity, un fel de Hotjar. Ok, să văd exact ce fac oamenii pe site. Se întâmplă uneori să fie probleme pe zona de conversie și dacă stai să analizezi un pic, îți dai seama ce se întâmplă.

Deci prima oară încep cu sursele de trafic să văd dacă e ok, mai ales pe zona de PPC să văd cât de [00:05:00] relevante traficul și după zona de analiză pe site. Acolo am întâlnit foarte multe situații, de la probleme micuțe, de exemplu, site-ul era foarte des analizat de developeri pe desktop și arăta extraordinar de bine

și pe zona de mobil poate erau elemente lipsă sau era foarte greu pentru oameni să ajungă la check out. Am întâlnit un un site care, deși a vândut foarte bine de prin 2012 pe piață, ei nici acum nu aveau notificare în zona de add to cart când adăugai în coș și sunt elemente micuțe pe care le-am schimbat, care au reușit să ne crească conversion rate-ul cu 20 30%,

ceea ce contează foarte mult. Adică dacă este 20-30%, poate să fie enorm pentru un business. OK, deci practic te duci în zona asta de optimizării, intri pe fiecare să zicem faci analize macro și după aia ulterior te duci în zone micro și faci optimizările. Exact. OK, ok. Bun. [00:06:00] Aștept întrebarea de la tine, rândul tău. Ce faci atunci când uite pe zona de SEO urmărești indicatori, de exemplu traficul pe care îl aduce din SEO asta vede clientul, dar

ai două tipuri de cuvinte. Cuvinte care știi clar că îți aduc lead-uri sau vânzări și cuvinte care aduc doar trafic pe site. Cum îmbini în strategia de SEO ambele? Încep prin a povesti așa puțin, un concept pe care poate multă lume nu îl cunoaște, este o chestie mai tehnică. Se numește acest topical authority conceptul care zice că ca să poți să crești pe anumite cuvinte cheie care aduc lead-uri despre care știm că

pot aduce lead-uri sau facem niște supoziții că aduc lead-uri, trebuie să creștem nu doar pe cuvântul cheie, că ziceai puțin mai devreme, înainte să intrăm de un client care avea cuvântul cheie cu gardul și ziceai băi, e o competiție foarte mare, că mă bat cu Dedeman că mă bat cu X, Y, [00:07:00] Z și am găsit o nișă pe un cuvânt cheie modele garduri, unde am urcat foarte repede și a fost competiția mai mică.

Bine. Conceptul ăsta de topical authority zice că pentru a urca pe cuvântul cheie cel mai competitiv și dealtfel cel mai căutat: garduri, să luăm exemplul ăsta ca să înțeleagă toată lumea concret, ar trebui să crești și pe derivatele de acolo. Adică practic există. Ăsta este în vârful piramidei, la cel mai căutat, iar la baza piramidei sunt niște cuvinte cheie, mai puțin competitive, cu volume mai mici, pe care tu trebuie să crești, ca abia apoi să urci pe cuvântul cheie

cel mai important. Deci, practic ar trebui să treci prin această etapă și de aici și acest concept de topical authority. Algoritmul vine și încearcă să valideze că tu înainte de a fi relevant pentru cel mai căutat cuvânt cheie sau să meriți, pentru cel mai căutat cuvânt cheie, reușești să fii relevant pentru toate cuvintele cheie derivate mai mici, cu competitivitate mai mică, volume mai mici și abia atunci cumva, lucrurile vor crește treptat

și de altfel și ziceai tu, confirmai acest concept, [00:08:00] ziceai că pe măsură ce ai crescut pe modele, gardurile au început să crească și celelalte cuvinte cheie, pentru că cuvintele cheie și algoritm în sine are o componentă de tracțiune. Același lucru care zic ei că se întâmplă și în cazul Tik Tok sau Facebook, unde dacă aloci foarte mult volum de la zi la zi în conținut,

la un moment dat, algoritmul îți va da tracțiune, îți va da un boost, pentru că tu ești consecvent în ideea de de creare de conținut și practic vorbim despre același concept, un concept care tehnic se numește topical authority. Dar revenind așa că ăsta este primul răspuns și un al doilea răspuns legat de cuvintele cheie,

pe lângă această componentă de topic authority de care trebuie să ținem cont, tot evidențiez multor oameni din ziua de azi un un se numește paradoxul Simpson. Este un concept, este o logică, o ipoteză, ca să zic așa, care se [00:09:00] întâmplă, acest paradox al lui Simpson și vreau să și explic puțin ce înseamnă.

Zice că poți să te uiți la doi indicatori sau la un indicator și acel indicator poate să fie în același timp și creștere și scădere. Adică se poate întâmpla să ne uităm, nu știu în Google Search Console într-un raport de SEO un Google Analytics și să ne uităm la nu știu, spre exemplu, cantitatea traficului care poate crește sau

faptul că, spre exemplu, rata de conversie crește din traficul organic sau traficul plătit. Paradoxul lui Simpson zice că acel metric care crește, el chiar dacă crește, poate să și scadă în același timp. Adică sunt două perspective diferite. Poți, cu argumente diferite, să demonstrezi că există și creștere și scădere.

Ce se întâmplă? De aceea este foarte bine să ne uităm întotdeauna la rapoarte, la indicatori de performanță, chiar dădeai și tu un exemplu când mai discutam legat de faptul [00:10:00] că investești într-un alt canal și poate nu îți crește canalul. Da, da, exact asta. Asta este cumva acest paradox al lui Simpson care vine și zice că

poți să crești, dar în același timp tu te uiți și crezi că crești dar poți fi și în scădere. E o creștere cumva aparentă. Da. Și legat de chestia asta, dacă tot m am dus în direcția asta, mai aveam o întrebare pentru tine ce faci sau la te-ai gândii tu ca soluție dacă ai un client care are foarte multe vânzări, foarte multe vânzări, sute de comenzi, sute de clienți pe lună, depinde din ce zonă Lead Generation, e-Commerce și nu face profit.

Indicatorii de performanță de marketing arată bine, el e mulțumit plătește pe marketing 10% vine și zice la 10% cu adaosul meu sunt, sunt ok. Toți indicatorii de de marketing arată bine. Costurile din Google Ads, Facebook Ads, Tik [00:11:00] Tok sunt acolo la 10% maxim și la sfârșit de lună el vine, și zice că nu face profit.

Ce? La ce soluție te gândești? Sau cum ai aborda situația? Bine, asta e o întrebare foarte bună că ai fi tentat, fiind în zona de marketing, să vezi cum poți optimiza mai mult pe zona respectivă. Corect. Da, uneori poate e bine să vorbești cu business owner-ul, să vezi și care i strategia lui de business, pentru că sunt nișe, mai ales unde recurența e mare, unde poate nu contează profitul la prima tranzacție, cât contează

recurența și faptul că clienții respectivi vin înapoi pe termen lung și poate ar trebui văzut dacă iei marketing-ul strict ca și canale de promovare Google ADS, Facebook și așa mai departe, nu poți influența asta în mod direct, dar poți influența dacă te duci în marketing strategic. Poate clientul respectiv ar putea să facă anumite activități de marketing,

pentru reactivare a clienților. Lucrez cu un client foarte mare din zona de Denta. Ei vând produse către cabinete [00:12:00] și laboratoare, B2B și acolo, de exemplu, mă uit inițial venind din zona de e-Commerce, B2C, cumva pe mine mă frustra, mă uitam la indicator, și ziceam: nu suntem profitabili, nu sunt de profitabili.

Dar când m-am uitat în spate și am văzut că sunt clienți care vin și de 11 ori pe site, atunci întrebarea e cum îi facem să revină mai des? Deci poate să fie o problemă de strategie, de marketing business per total. Zona a doua, s-ar putea ca undeva în zona de marketing să existe o zonă de activități care aduc 80% din venituri, să zicem în momentul de față și restul să contribuie poate la awareness-ul companiei și pregătesc cumva terenul pe termen lung.

Dacă profitabilitatea e cel mai important lucru pentru businessul respectiv în momentul de față, mă uit și analizez să văd ce aduce cele mai [00:13:00] multe rezultate și în general, aici putem să tăiem din costuri pe zona de, dau un exemplu Goggle Ads, unde dacă faci o analiză sunt cuvintele care sunt în zona de decision making

cumva la client, vezi că alea îți aduc conversiile, cumva chiar am trecut printr-o etapă de genul cu un client acum, înainte de paște a fost foarte interesant pentru că am mai mulți clienți din nișa respectivă, efectiv a căzut nișa în cap. Asemănător cu garduri nișe, unde sunt produse foarte scumpe.

Veneau foarte multe lead-uri, ei pe zona de vânzări vorbeau cu oamenii, erau interesați, răspunsul era nu acum. Nu luăm decizia acum. Așteptau să treacă Paștele, după Paște a fost o creștere mică, după a venit întâi mai și oamenii își tot amânau decizia și am intrat într-o, efectiv am tăiat foarte mult din costuri

chiar înainte de Paște, cu o săptămână. Și acum avem campanii care cheltuie cu 20-30% mai puțin și am reușit să creștem și conversion [00:14:00] rate-ul. Că uite, perioada de adversitate cumva ne-a pus într-o zonă de optimizare, deci m-aș uita și pe strategie de business dacă se poate face ceva după prima achiziție, pentru că majoritatea se uită doar la customer acquisition cost,

ce se întâmplă la prima tranzacție și nu au în spate poate e-mail marketing, nu au metode de a readuce oamenii pe site nu au metode de up sale, nou multe din lucrurile astea și poate se pot rezolva pur și simplu așa. Că e un avantaj să poți cheltui bugete cât mai mari de marketing dacă acaparezi tot mai mult din piață.

Dacă nu se poate așa, m-aș duce să văd în zona de optimizare. Aștept întrebarea de la tine dar între timp, în baza a ceea ce mi-ai spus, să știi că mi-a mai venit o întrebare. Ziceai de Paște, ziceai de 1 Mai, practic există aceste perioade care influențează, să zicem, campaniile de marketing, deciziile multora de

a cumpăra sau de a nu știu a închide deal-ul, ca să zic așa, că [00:15:00] ziceai de produsele respective și voiam să te întreb clar sunt multe lucruri pe care trebuie să le facem, ziceai și de upsale, multe, multe luni, cu optimizări and so on. Dar eu în ultima perioadă mă întâlnesc cu foarte mulți oameni din diferite zone.

Lead Generation, e-Commerce, B2B, B2C și apare o componentă nouă, care în alți ani nu o vedeam. Este vorba despre factorul meteorologic. Da. Și întrebarea este ca să fiu… Că de aia am făcut puțin context. Întrebarea este ai în strategie sau încorporezi în sau vii către client pe lângă zona asta în strategia de marketing digital

cu ceva un firmware, ceva care poate să țină cont și de vreme sau nu știu, iei în calcul în tot conceptul ăsta vremea? În estimări, în ceva, nu știu, zi-mi dacă… E interesantă. Foarte bună întrebarea. Incomodă. [00:16:00] Incomodă. Sincer îmi dau seama, adică îți dai seama imediat când e influențat rezultatul final și de și de vreme și ce se întâmplă afară.

Ce pot să fac și ce fac de obicei? Mă asigur că oamenii respectivi. Sunt foarte bine retargetați după. Cumva principiul după care lucrez cu clientul, mai ales dacă e un produs cu decizie mai greoaie, cu proces de decizie mai greoi. Uite, de exemplu, cum din zona de garduri se poate duce de la câteva zile până la câteva luni.

Sau am clienți care vând unelte premium, a lucrat în proiect împreună pe zona asta și acolo, de exemplu, produsele pe care le vindem noi, găsești în Dedeman produsul ăla poate la 20, 30 de lei la ei e 200, 300 de lei. Și atunci ceea ce fac și ce m-am asigurat întotdeauna e că creez un ecosistem pentru site-ul respectiv, astfel încât, odată ce ai intrat

omul pe site, [00:17:00] să nu mai scape. Încerc să îl captez, primul lucru prin pixeli. Google Ads, Facebook Ads să poată fi retargetat. Prin e-mail marketing și caut să creez cumva cât mai multe interacțiuni ca și cum aș prinde, urâtă, urâtă comparația, ca și când aș prinde o muscă, știi cum sunt capcanele, și nu îi mai dau drumul să iasă. Și așa poate în ziua respectivă,

dacă te uiți la metrice zici? Ar trebui să schimbăm sau să scădem din bugetele de marketing. Dacă te uiți la nivel macro, la nivel de lună. Nu se convertesc acum, dar ajung să se convertească după, pentru că tu îi ții aproape. Odată ce un om s-a gândit să ia decizia de cumpărare, el imediate, este scos din context de vreme, de familie,

vine copilul și spune tati, nu știu ce, l-a întrerupt, gata, s-a terminat comanda, nu se mai întâmplă, sunt tot felul de factori. Și atunci ce putem să facem e să ținem oamenii destul de mult, aproape, până când ei pot să ia decizia. [00:18:00] Uneori că am vorbit de chestia asta și că am vorbit și de produse premium,

în zona de e-Commerce există tendința asta să se taie foarte mult, reduceri peste reduceri și așa mai departe, când de fapt oamenii poate nu cumpără produsele respective, nu din cauza prețului, cât nu au destul nivel de încredere încât să le cumpere, nu își pot ei justifica… uite cum am zis de uneltele respective,

întrebarea unui om e: chiar mă ajut atât de mult încât să dau de zece ori mai mulți bani pe unealta respectivă. Când el s-a convins că da, îl ajută destul de mult, a luat decizia. Și atunci merg cumva în strategiile de marketing, dacă se poate și pe educație. Pentru că odată ce ai schimbat paradigma omului care vine pe site și vrea să cumpere de la tine, el nu se mai poate uita la,

mai ales dacă are produse unice, dacă vorbim, uite de iPhone, toată lumea vinde același iPhone, dar prin educație, cumva ai schimba paradigma și omul o să cumpere de la tine, uneori, chiar dacă sunt și prețuri mai mari sau mult mai mari, depinde. [00:19:00] Deci nu pot să fac nimic ca să răspund concret pe zona de meteo,

ce pot să fac e să țin omul aproape de website-ul respectiv destul de mult încât să poată să ia decizia, chiar dacă nu se întâmplă săptămâna asta, pentru că plouă, sunt inundații, ninge. De fapt, când plouă sunt mai multe vânzări, în general, este invers. Uite, acum a venit vreme faină și toată lumea iese, chiar dacă nu pot să convertesc acum că omul e la restaurant, iese în oraș și așa mai departe, îl convertesc când e momentul potrivit.

Știu că voi ați plecat, tu ai background foarte solid în zona de SEO. Cum consideri că ar trebui unită zona de SEO de restul canalelor de marketing din punctul tău de vedere, ca să maximizezi rezultatele asta unu la mână și doi la mână, dacă ar trebui sau nu să separi vânzările [00:20:00] pe canale, să zici că vânzările au venit din cana lui X, Y sau Z, pentru că,

cum am vorbit și mai devreme, ți-am dat un exemplu cu un client, am schimbat reclamele în Facebook, în Facebook n-am văzut diferențe foarte mari în costul de achiziție dar, au crescut după în Google pe cuvintele cheie super specifice pentru cuvânt căutările foarte, foarte mult și ne-au scăzut costurile în Google Ads pe achiziție cu câteva zeci la sută și au crescut și vânzările din SEO

și atunci tu cum vezi chestia asta? Ele sunt complementare, așa trebuie să le vedem, într-adevăr, ziceam și puțin mai devreme, nu mă mai repet cu acest paradox al lui Simpson, chiar e un filmuleț pe YouTube, invit pe toată lumea să se uite și să-l înțeleagă, pentru că e interesant, am înțeles că este vorba și pe la Stanford și pe la MIT, deci e foarte, foarte interesant conceptul.

Ele sunt complementare și clar trebuie văzute ca fiind. Să zicem, [00:21:00] dependente una de cealaltă. Chiar văzusem un client care vinde plante de… plante, tot ce înseamnă plante de interior, de exterior, care a devenit în acest sezon, sezonul de principiu pe plante este acum la început de aprilie, mai, când vine primăvara. Cam acum se plantează plantele și pe la interior și la exterior,

e cea mai mare cerere. Ăsta este vârful de cerere, cel mai mare vârf de sezonalitate și am devenit top spend în Google Ads adică efectiv top spend. Buget x 3 față de oricine din competiție efectiv stocuri mari și atunci când a început să investească foarte mult în zona de Google / CPC

am observat o creștere organică dintr-o dată pe toate cuvintele cheie, adică tot site-ul din punct de vedere organic, toată munca pe care o făcusem noi de doi ani de zile, dintr-o dată a prins o viteză extraordinară. Bineînțeles, sunt și multe schimbări de algoritm, [00:22:00] dar e clar că putem lega creșterea din canalul Google Ads cu clar creșterea sau viteza pe care o prinzi, tracțiunea pe care o prinde campania de SEO

odată ce ai un buget mai mare în Google Ads. E clar că ele sunt complementare adică atunci când organicul crește influențează și Facebook-ul, influențează și e-mail marketing-ul și așa mai departe. E clar că. Odată cu schimbarea la GA4 acest GA4 care vine cu niște, să zicem, mici modificări și în zona de atribuire a conversiilor, lucrurile se vor schimba pentru că avem această metodologie data driven care este default acum și lucrurile se schimbă,

eu am văzut mici diferențe între comparațiile universal versus GA4 dar chiar și așa, e interesant cum te uiți la cifre. Adică, spre exemplu poți să vezi că traficul organic îți aduce 10% din clienții si CPC-ul îți aduce 60 la sută dintre clienții tăi. Ai avea [00:23:00] tendința să zici organicul este inferior, nu reușește să scaleze…

Dar dacă te uit, spre exemplu, la o cantitate a traficului și îl înmulțești cu un lifetime value al potențialului client, pentru că traficul înseamnă că ai o șansă de a te întâlni cu un potențial client, nu? Așa vezi traficul. Exact ca în mall, ți-a intrat omul în mall și e o șansă să cumpere de la tine mai departe, că se finalizează,

ține foarte mult și de produs. Dacă stai și te gândești așa, din prisma acestui indicator, arată mai bine. Adică am văzut situații în care, spre exemplu, traficul din organic, pentru că e exact fix ce ziceam puțin mai devreme cu Paradoxul Simpson, traficul din organic reprezintă 10% din total. Fix în situația asta.

Restul CPC-ului este 60, 70%, restul direct și surse micuțe și trafic organic în GA4 are un raport între [00:24:00] numărul de evenimente per user, de cinci ori mai mare decât celelalte canale. Adică organicul, cantitativ vorbind, el este foarte mic, dar event-urile pe care ele le declanșează este de cinci ori mai calitativ dacă stăm și ne raportăm la chestia asta.

Deci, depinde din ce perspectivă te uiți la cifre. E clar că, exact cum zici tu, primul feeling ar fi să zici, băi campaniile astea nu merg bine pe Facebook, deși poate ele te ajută în celelalte. Și atunci e clar că trăim și într-o eră a inteligenței artificiale, toate campaniile, din ce înțeleg în zona de Facebook, Google Ads au nevoie de learning, adică algoritmul trebuie să înțeleagă ce este bine, ce nu este bine că el să poată să scaleze,

e nevoie de timp și trebuie perceput că orice canal în momentul de față are nevoie de timp, deciziile rapide nu sunt neapărat corecte, pentru că vreme, pentru că [00:25:00] predictibilitate zero din toate punctele de vedere. Azi merge bine, mâine e scădere pe piață, poimâine creștere, mâine se dă o lege, deci lucurile sunt foarte instabile.

E foarte greu acum să vii și să zici foarte clar și răspicat: sursa asta de trafic trebuie tăiat. Și atunci vine o întrebare incomodă. Incomodă. Vin ca antreprenor și zic uite, să zicem că e un business foarte mare și lucrați voi și poate mai lucrează și alte agenții sau oameni interni și vin și zic:

uite canalul de trafic pe care sau canalul pe care lucrați voi nu aduc atât de multe vânzări cum aduce canalul X, care e canalul actual sau alt exemplu, am avut un client, am povestit înainte. A ajuns la 100 de mii de euro pe lună, vânzări strict din organic și nu vorbesc de SEO, vorbesc de videoclipuri, pe Tik Tok, Instagram și Facebook.

Poți să ne zici nișa, [00:26:00] sunt tare curios. Suplimente. A ok. Și au crescut, acolo am intrat strict ca și expert de marketing să le îmbin strategia, și aveau pe cineva pe Google Ads separat și au dat drumul la niște campanii și dintr-o dată înainte se făceau vânzări de 100 de mii fără google Ads după se făceau tot în jur de 100 de mii

da, părea raportat undeva la 30 și ceva la sută, dacă nu mai mult, că veneau din Google Ads. Ce se întâmpla e că oamenii căutau produsele, brandul specific, doar ei îl aveau, înainte dădeau click pe organic, acum dădeau pe Google Ads. Da, da. Și era raportat că vânzările au venit din Google Ads. Analytics-ul nu avea de unde să știe cum o interacționau de 10 20 de ori înainte în Tik Tok.

Și atunci ce i-ai spune unui client de genul care poate lua nu știu, bani din zona de organic și aduce net? [00:27:00] Sau invers? Ce i-ai recomanda? Pentru că uneori business ownerii asta fac, se uită doar la cifre și zic: spune-mi exact cât a venit din canalul ăsta să îmi fac calcule și zic da, nu funcționează chiar așa.

Da, e conceptul ăsta pe care tot îl văd data driven. Oamenii trebuie să ia decizii în baza cifrelor și le zic mereu ok, ok, timp de doi, trei ani de zile toată lumea a făcut educație, ia decizii în baza cifrelor, dar nici chiar atât de multe cifre, pentru că cifrele, exact cum ziceam puțin mai devreme cu acest paradox al lui Simpson, pot fi înșelătoare.

Este exact un alt exemplu în care tu zici băi, CPC-ul este Google / CPC este wow! Adică Tik Tok-ul apare că nu mai livrează atât de bine, ok, tăiați Tik tok-ul și băgați CPC-ul dacă Analytics-ul zice atât de mult. Fiecare sistem de advertising care are niște metrici de performanță trebuie văzuți

ca un instrumentar de bord la care ne uităm, dar nu ne uităm doar la un metric. Eu de [00:28:00] fiecare dată și explic, fac o analogie multor oameni, le explic că atunci când noi ne facem niște analize de sânge ca oameni și ne ducem cu rezultate, o analiză la un medic, medicul nu se uită la un singur, la un singur metric din setul de analize.

El vine și zice fă-ți 50 de analize și tu probabil o să ai două trei analize ieșite și o să zici: wow, înseamnă că sunt pe moarte? O să te gândești, mamă, e nasol, am colesterol, nu trebuie să mai mănânc, trebuie să-mi schimb stilul de viață, deși posibil să fie o chestie din ADN-ul tău, adică să fii o persoană care așa ai fost din genă, din ADN, cu colesterolul mai mare, știi?

Sau poate este un metric care îți este specific industriei tale. Este fix aceeași logică. Nu trebuie să te uiți la un metric, ci trebuie să te uiți la o suită de metrici. Adică ok, te uiți și vezi că în Analytics se arată 30% dar poate dacă te uiți, spre exemplu la nu știu, de unde a venit prima vizită a acelui client, pentru că în GA4 poți să vezi, spre exemplu, prima vizită a [00:29:00] utilizatorului.

Da, adică ai un user ID și poți să vezi de unde a venit prima vizită. Atunci zici păi stai puțin că ok, CPC-ul comfort data driven el are cele mai multe șanse, adică el este cel îndreptățit să i se atribuie conversia. Dar uite că prima vizită a venit din Tik Tok și atunci ți se schimbă puțin paradigma asta că parcă CPC-ul ăla, că logica asta e Google vrea din Tik Tok înseamnă că nu mai ajunge în CPC.

Și mai e o situație interesantă când omul a văzut videoclipul dau un exemplu sau a văzut reclama pe social media, nu a dat click, a intrat, a căutat în Google produsul respectiv și apare prima vizită din Analytics. Asta e intersant că noi urmărim date, dar de fapt le măsurăm, luăm decizii în baza lor dar trebuie să înțelegem cumva în spate că, comportamentul oamenilor e mult mai complex și noi urmărim doar zona asta de online.

Am văzut pe zona de produse pentru copii o mămică înainte de a cumpăra un produs, pentru că [00:30:00] femeile care stau înainte de sarcină au foarte mult timp la dispoziție, trec prin 28 de canale, de 28 de ori prin diferite canale înainte de a lua decizia de achiziție. Deci intră în Facebook, în Google Ads, în organic se uită pe Tik Tok, 28 de canale în medie, înainte de a cumpăra, poate o suzetă de 20 de lei.

Da. Deci este foarte complicat și atenție, asta este o medie de la media asta sunt poate multe abateri, poate sunt femei care pur și simplu văd pe Facebook și au cumpărat sau sunt femei care probabil stau de 40 sau nu știu, au nevoie de 3 luni de zile să decidă la un cărucior și vizitează în fiecare zi, probabil sau mai sunt situații am observat.

Unde sunt produse foarte scumpe, că am situația asta in eCom, ei vând și online, dar la produsele scumpe, echipamente care sar 10, 20, 30, 40.000 de lei și mai scumpe. În general am observat că omul vine [00:31:00] printr-un canal de promovare, interacționează foarte mult cu toate canalele după ce le-a targetat și ajunge să se convertească la telefon,

nu pe website și zice: păi website-ul nu a vândut atât de mult cum a vândut… Da! Ionuț, o întrebare incomodă. Spune. Care a fost nișa, dacă poți să ne zice o nișă așa, foarte micro, unde ai avut cel mai mare insucces? Că de succese, sunt multe succese pe internet, dar insucces, ceva ce nu a mers bine o nișă unde nu a mers bine. Ceva ce nu a mers bine.

Întrebare incomodă. Ne respectăm statutul acestui podcast. Cred că… nu știu dacă ține de nișă, de când lucrez cu clienți în România, mi s-a întâmplat să am perioade în care lucrurile nu au mers atât de bine, dar nu a fost… Sezonalitate. Da, dar cel mai mare insucces a fost pentru mine înainte să încep zona de

[00:32:00] marketing expert, am avut eu un magazin online pe America și a fost cel mai mare insucces, pentru că am dat-o de gard cu cu proiectarea cu totul, mi-am pierdut toate economiile personale dar mi-am luat niște lecții foarte interesante de acolo. Unu la mână, era pe zona de bijuterii, vindeam brățări, făceam dropshipping pe America și

am făcut prin 2018, da, în 2018 era o comunitate eCom Empires, nu știu dacă ai auzit, era un tip Nick Peroni el a promovat foarte mult, era partener Shopify și promova ideea asta de dropshipping și întâlnind o tipă de pe BlaBlaCar, foarte random, eu în perioada făceam evenimente la Cluj, am povestit și mi-a zis:

dacă l-aș aduce, l-aș convinge pe Nick Peroni să vină în țară, ai vrea să faci un eveniment cu [00:33:00] el? Și a venit omul în țară, au venit oameni la evenimentul respectiv, a fost un mastermind și din Anglia, și din Franța, am avut și din Pakistan. Foarte interesant. Și era un tip, tipul din Pakistan și am rămas uimit când am văzut că el vindea aceleași produse ca mine, dar el avea

mentalitatea business owner-ului de: nu cresc prețul prea mult, că s-ar putea să nu se mai vândă. Și eu am rămas surprins când mi-am dat seama că aveam brățările la 20 de dolari. . Nu îmi luasem în calcul cost de marketing și alte chestii de genu. Și el vindea brățările

la 80 de dolari la reducere și l-am întrebat și reușești să le vinzi la 80 de dolari? Și mi-a deschis laptopul și mi-a arătat dash bordul în Shopify și vânduse în luna respectivă de 240 și ceva de mii de euro. Și atunci mi-a schimbat cumva [00:34:00] paradigma că de fapt nu câștigă cine are cele mai mici prețuri, câștigă cine poate să creeze

poate cel mai mult trust în fața clientului. Nu contează atât de mult aspectul site-ului, cât contează use ability-ul și cât de ușor îi e clientului să ia decizia de cumpărare. Pentru că dacă mă uitam, chiar eram gelos când mă gândeam: Mamă, ce bine arată site-ul meu și uite la ăsta, pe desktop, nu arăta deloc bine site-ul lui.

El se axa foarte mult pe ce funcționează și mi-am luat câteva lecții foarte, foarte interesant. și nu le-am uitat de atunci, pentru că știi cum e, lecțiile cele mai valoroase ți le iei din greșeli, dar din cele mai mari greșeli. Greșelile care te dor cumva. Da, da, da ce întrebare ai pentru mine una incomodă, foarte incomodă? Foarte incomodă?

Am intrat atât de mult în răspuns întrebării… A fost deep întrebare? [00:35:00] Da, foarte deep. Mi-a plăcut că ai împărtășit asta cu noi. Da. Deci o întrebare incomodă pentru tine. Dacă vrei îți mai pun eu o întrebare. Mai pune-mi o întrebare, ca să nu stăm. Suntem în era asta, chiar văzusem… creez puțin context, am o problemă cu chestia asta,

lucrez la ea de a nu mai vorbi atât de mult înainte de a pune întrebarea dar îmi place să creez context ca omul să-mi dea cele mai bune răspunsuri. Văzusem aseară un filmuleț în care CEO-ul google ne arăta într-o prezentare că inteligența artificială va avea capacitatea curând, deja înțeleg că există asta și poate să facă,

e în teste, să sune pentru noi la coafor și să ne facă o programare să vorbească cu tipa de la coafor, să zică că este secretara noastră, asistentul nostru și bună ziua, vreau să fac și eu o programare pentru Cristi, vrea și el să se tundă și să se conecteze la calendar [00:36:00] și să ne găsească cel mai bun moment și să facă automat programare, să vorbească cu tipa de acolo.

Deci vorbim despre inteligența artificială. Cum ai implementată inteligența artificială, faci adopție, ești contra, la clienți, în strategii, ai exemple practice, concrete. Da foarte mult, eu personal, în momentul de față folosesc inteligența artificială pentru research. Foarte mult chat GPT în momentul de față. Am văzut că mulți îl folosesc pentru rezultate finale fă-mi texte pentru reclamă, fă-mi nu știu ce.

Mai mult, eu mă duc în zona de: care sunt câteva lucruri pe care ar trebui să le iau în calcul în nișa X? Ce frici, ce caută oamenii pe Google, ce frici au oamenii atunci când cumpără X lucru? Cumva, în zona asta de research, mă duc pentru că dacă mi-aș face un research personal, poate ar dura de două, trei, zece ori mai mult ca să înțeleg oamenii

și atunci este primul lucru prin care adaptăm, [00:37:00] prin care eu folosesc zona de inteligență artificială și acum și pe zona de creative și pe zona de creat reclame în străinătate dar cam asta e în momentul de față. Nu știu cum o să evolueze, e clar că dacă ne uităm în contextul actual, ne dăm seama că în toamnă

sau, hai să zicem vara trecută nici nu foloseam atât de des inteligența artificială aproape deloc și acum poate s-a schimbat total felul în care… nu chiar total, dar s a schimbat foarte mult felul în care lucrăm și vorbeam cu un prieten de aici din București. El are compania lui, e direct response marketer,

are foarte multă experiență, compania lui are cifră de vreo 30 de milioane dar vinde doar către State și spunea că el în momentul de față. Nu își mai face planuri mai [00:38:00] lungi de 6 luni de zile, 12 luni. La nivel strategic își face cumva, dar nu știe cât de relevant ar fi mai mult de atât.

Deci impactează foarte mult cred că foarte mult o să ne adaptăm la chestia asta în timp ce vine spre noi și o să vedem ce alte use case-uri avem pentru tehnologie decât să ne putem cumva planifica. Ce-i drept, nu e de evitat inteligența artificială. Nu e o chestie pe care să nu o bagi în seamă, pentru că, cel puțin mie mi-a ușurat enorm de mult munca și cred că tuturor celor care lucrează

cu inteligența, nu fizic, le-ar aduce un plus zona asta. Este o întrebare foarte incomodă. Ai avut timp să te gândești? Am pus, am pus întrebări incomode și să cred că ți-a fost foarte greu [00:39:00] să găsești.

Care sunt lucrurile pe care le iei în calcul atunci când faci o strategie SEO sau ca acele lucruri pe care consideri că Google-ul le ia cel mai mult în calcul în momentul de față. Brand awareness-ul e cel mai important.

Exact cum ziceai și tu. Sunt de principiu, e un algoritm, există o suită de semnale, o suită atenție, nu unul singur dacă se întâmplă, spre exemplu, să îți crească doar rata de conversie și ceilalți indicatori nu scalează, algoritmul nu reacționează. Dar atunci când se întâmplă și o suită de semnale, se activează.

Spre exemplu, dintr-o dată ai foarte multe backlink-uri, coroborat cu faptul că rata de conversie îți crește, coroborat cu faptul că traficul din CPC crește, coroborat cu faptul [00:40:00] că oamenii vizitează mai multe pagini per sesiune, coroborat cu faptul că, spre exemplu, ai vânzări mai mari și așa mai departe.

Deci când se întâmplă. Ca o suită de metrici să crească, să scaleze și să aibă consistență, adică să nu scaleze o săptămână și după aia să cadă, algoritmul percepe aceste semnale și dintr-o dată primești un boost și pe zona de cuvinte cheie, cu mențiunea că, așa cum zicea și puțin mai devreme, trebuie să fie și semnale din partea cealaltă, să existe o creștere a backlink-urilor, să existe o zonă tehnică corectă

pentru că dacă ai o indexabilitate precară, îți va fi foarte greu să crești în cuvinte cheie și să urci cu landing page-urile relevante, dar ăsta aș zice că este cel mai important lucru care este momentul de față în algoritm. Zona asta, suita de semnale care o dată ce nu cresc împreună, partea de SEO scalează.[00:41:00]

Asta ar fi un prim, să zicem punct, pe care l-aș vedea cel mai important. De altfel, văd în ultima perioadă. Zona tehnică rămân în continuare importantă, așa cum ziceam și puțin mai devreme, zona de crawling și indexabilitate este critică. Observ foarte multe framework-uri care au la bază JavaScript, adică foarte multe platforme care rulează pe JavaScript.

Chiar dacă Google vine și zice în documentațiile oficiale și în comunicări că înțelege JavaScript-ul, sunt multe studii care ne arată că e nevoie de foarte mult timp de procesare și că sunt situații în care nu le înțelege pe deplin așa cum ne-am dori noi în comparație cu nu știu un web site sau o pagină care este HTM-lizată ca să zic așa. Deci zona sa tehnică, este importantă, aș zice că contează așa și faptul că în algoritm există și o componentă și o perspectivă de diversitate. Adică am văzut situații în care anumite website-uri sunt în [00:42:00] top nu pentru că fac ceva anume, ci pur și simpu pentru că vrea să dea diversitate consumatorului.

Adică vine și pune 3 reselleri și după care pune și un vendor direct, pentru că vrea să dea puțină perspectivă unică consumatorului dar sunt situații în care faci toate lucrurile cum trebuie și ai acest avantaj de partea ta, fără să lucrezi în mod direct la ceva anume. Cam astea trei ar fi lucrurile cele mai importante.

Încă două îmi e greu acum, pentru că în mintea mea sunt atât de mulți factori de clasare dar aș zice că ăștia sunt cei mai importanți. Ceea ce semnalele de satisfacție, coroborat cu alte semnale din zona tehnică din zona de nu știu, web banking-uri și așa mai departe sunt importante în continuare, din punctul meu de vedere.

Da, am întrebat, pentru că foarte mulți zic: nu mai sunt relevante particulele sau nu mai… Face parte dintr o suită de semnale deci backlink-urile sau [00:43:00] articolele cum vrem să le denumim, ele fac parte dintr-o suită. Dacă ție îți cresc niște indicatori, dar tu nu ai aceste semnale, atunci e că și când, spre exemplu, nu știu, faci niște analize și toate arată bine, mai puțin două.

Și este aceeași comparație. Pare că nu ești sănătos sau pare că e sănătos, dar te păcălesc două analize. Trebuie să se întâmple ca toate să fie aliniate, ca algoritmul să poată să perceapă că lucrurile merg într-o direcție favorabilă. Ionuț, aș vrea să mergem spre încheiere și aș vrea să îți mai pun poate o ultimă întrebare și după aia ne îndreptăm-așa ușor spre spre

a încheia acest podcast, acest episod. Cum vezi tu această evoluție ulterioară? Adică, spre exemplu, ce se va întâmpla în viitor așa, din perspectiva unui client [00:44:00] care are, să zicem, două drumuri pe care poate să le perceapă în strategia de marketing digital? Drumul a. Poate să apese pe pedala de accelerație în acest an în care poate contextul nu este tocmai favorabil așa, la nivel general, da, vorbim despre o scădere a interesului în online, generată și de pandemia care s-a terminat și inflația care îi schimbă puțin comportamentul.

Drumul a. , poți să scalezi foarte mult în ideea de a face, nu știu, spre exemplu, de a câștiga multă cotă de piață anul ăsta când poate piața este mai puțin stabilă și drumul b. în care mergi în direcția pieței și aștepți să te urci pe val, cum va veni valul neavând predictibilitate. Tu, spre exemplu, ce ai recomanda?

Nu știu, cum ai vedea-o tu strategic așa. Foarte bună întrebarea. Sunt foarte multe lucruri de luat în calcul. Unu la mână mă uit primul lucru la nișă. Dacă ai o nișă unde știi că am dat exemplu cu [00:45:00] produse foarte scumpe, nișa a scăzut și tu poate ești deja în topul nișei, adică ești undeva în topul sellerilor de nișă.

Dacă știi că nișa scade, probabil o să te duci și tu în jos mai mult sau mai puțin. În schimb, dacă tu ai cotă de piață 5, 10% și nișa se duce în jos. Tu cu activitățile de marketing dacă le faci inteligent, poți să preiei din ce în ce mai mult cotă de piață asta unu la mână și doi la mână iar este important să

vezi recurență. Sunt foarte mulți indicatori de luat în calcul. Poate ești pe moment, cum ai zis long term, zici: ies pe minus anul ăsta, dacă îți permiți să faci chestia asta că este un lucru important și am de câștigat foarte mult pe termen lung îmi țin indicatorii cât să, nu neapărat să ies pe minus, dar să mi se reducă [00:46:00] poate marja de profit acum sau alte variante,

scad costurile ca să rămân, să-mi păstrez cumva profitabilitatea și să merg în rând cu nișa. Depinde ce își dorește business owner-ul. Care e perspectiva lui de creștere, scalare? Cât de agresiv vrea business owner-ul să crească cumva simt că responsabilitatea mea este să îi dau mai multe perspective, eventual, dacă se poate, toate perspectivele posibile și să vadă și long term

sunt business owneri care se sperie de o perioadă de genul da, am avut în pandemie, de exemplu, o situație similară într-o nișă. Inițial ne-am speriat, am dat la o parte ego-ul și toată zona de sentimente și am zis: ia să vedem ce se întâmplă concret. Și am văzut că, de exemplu, în nișa respectivă

toți au scăzut bugetele de marketing, [00:47:00] ceea ce însemna că costul pe mia de afișări era cu aproape 40% mai ieftin. Costul pe click era mult mai mic și mulți alți indicatori. Și aici ce ar fi logic să facem? Uite în momentul de față. Chiar dacă ne scade conversion rate-ul, am putea să ne menținem costul pe achiziție și să mergem

către un fel de scalare. Și n-au fost toate proiectele așa cu multe… A fost greu în pandemie dar pe nișa respectiva am reușit să creștem foarte, foarte mult clientul respectiv, ne-am dat seama după că ne-a ajutat cumva și faptul că era o nișă în care produsele se cumpărau mai mult când oamenii stăteau în casă.

În momentul respectiv a fost o decizie bună, dar trebuie luați toți indicatorii în calcul, adică toți indicatorii și strategia și ce se întâmplă. Uite, business-urile foarte mari, dacă ne uităm la Amazon, eMAG și așa mai departe, [00:48:00] poate stau la limita profitabilității pentru o perioadă foarte lungă de timp, dar acaparează cât mai mult din piață și așa gândesc cumva business-urile foarte mari.

La polul opus, dacă un antreprenor care își pune pâinea pe masă din profitul pe care îl face din companie s-ar putea să fie un pic mai emoțional decât ne-am aștepta și chiar dacă din punct de vedere marketing eu zic uite, asta ne ajută long term, anul viitor o să fim super bine, el o să fie influențat că zona de business,

vrem, nu vrem la mulți antreprenorii e influențată de emoții. Ionuț. Mulțumesc foarte mult pentru timpul tău. Eu zic că a ieșit un episod grozav. Informația este, a fost calitativă, cred că am avut niște întrebări foarte, foarte incomode unul către celălalt. Rămâne să ne revedem pe data viitoare la următorul episod și până atunci să avem cu toții succes.

Mulțumim! [00:49:00] Mersi mult pentru invitație!

Podcast Transcription
Guests

This is incredibly advantageous if you have your own podcast to promote, since the audience is already listening to podcasts, meaning they’re much more likely to subscribe to your own podcast.

Invitat podcast: Cristian Bolocan - limitless.ro
Cristian Bolocan
Head of SEO & Partner

Cristian Bolocan este managerul departamentului SEO în cadrul agenţiei LIMITLESS, recunoscută ca fiind top trei cei mai puternici jucători de pe piață pe această nișă.

Prezent în agenţia LIMITLESS încă din ziua 0, de la data fondării acesteia, Cristian este, de asemenea partener în cadrul firmei.

Ionut Carp
Ionuț Carp
Expert în Marketing Digital

In ultimii 4 ani am ajutat zeci de afaceri din diferite industrii sa isi creasca cifra de afaceri prin strategii profitabile de marketing.
Am colaborat cu magazine online la nivel international si am rulat bugete totale de sute de mii de euro.

Cunosc acest domeniu, stiu ce strategii functioneaza, stiu cum se pot optimiza toate actiunile de marketing astfel incat sa se creasca profitabilitatea si banii investiti in reclama sa nu fie bani aruncati pe geam.

Ultimele podcasturi
Fii informat

#belimitess #thinklimitless #wearelimitless