,,Întrebări Incomode” din Agenție cu Cătălin & Cristi – Podcast Limitless Agency Ep 3
Bine ai venit la podcast-ul ,,Întrebări incomode cu Cristian Bolocan și Cătălin Macovei”! În fiecare episod explorăm lumea e-commerce-ului, a marketingului și a agenției noastre fără limite prin intermediul unor întrebări dificile și provocatoare. Ne propunem să dezvăluim adevărul din spatele industriei și să oferim sfaturi valoroase pentru ascultătorii noștri. Dacă ești interesat să afli mai multe despre cum să îți dezvolți afacerea online și să ai succes în lumea digitală, urmărește-ne!
Domne, eu m-am căutat mai devreme pe google și nu mă găsesc. Ce fac? Mai caut. E stricat Google.
Ne apucăm de teorii conspiraționale ale lui Google. Ajungem Florin Piersic. Am auzit una bună tot la fel de la o echipa d-aia de vânzări am auzit una d-aia bună. Doamnă, eu vă promit că contractual vă scriu, vă duc pe locul 1 în Google, chiar mai sus! Locul 0. Chiar mai sus! Și mai era încă una buna în anii de glorie 2012 – 2010 în care sunase cineva, mă apucasem de programare deci da, cred ca 2010 era, să mă întrebe cum ia și el un banner pe prima pagina la Google. I am not fucking kiding! Faci o solicitare prin Poșta Română. [00:01:00] Salut, Sunt Cătălin Macovei și bine ai venit la episodul numărul 2 din întrebări indecente nu? Întrebări incomode. OK. Am gandit-o prea mult. Exact. Exact.
Salut, Sunt Cătălin Macovei și bine ai venit la episodul numărul 2 din întrebări incomode din eCommerce alături de Cristi Bolocan. Salut, Cătălin! Salut! Cristi, vorbeam în primul episod asta pilot joaca cred ca putem să îi zicem. Joaca pilot așa. Vorbeam de tehnologie în zona asta de agenții care crezi tu pe domeniul tău, pe partea de CEO, care crezi tu că sunt tehnologiile cele mai folosite sau cele mai nefolosite ale unei agenții de marketing sau ale unui specialist de marketing?
Ținând cont că sunt foarte multe, putem să vorbim despre cele nefolosite, nu? Măi, știi că ziceam și data trecută, este foarte complicat [00:02:00] să explici clienților că trebuie să bugeteze și partea de tehnologie. În anumite cazuri, ea poate să intre mai mult sau mai puțin acolo, în costul proiectului, ca să nu fie chiar atât de simțită și clientul îți dai seama, nici nu îl interesează ce tipuri de tehnologii folosești dar în primul rând ai nevoie de tehnologie să măsori performanța. Mai ales gândește-te că noi suntem o agenție de performanță, aici facem puțină publicitate la Limitless fără să vrem. Deci ai nevoie să monitorizezi performanța și aici sunt mai multe tipuri de tehnologii, nu știu, MOZ, SEO Monitor avem și noi în România și poate colegii o să zică: nu zice de SEO monitor, dar știu că oamenii fac o treabă grozavă și merită să apreciem asta, sunt multe. Avem și HRF, care are să zicem, are mai multe componente, are mai nou și componenta de trekking, deși au plecat inițial cu zona de backlink checker avem Screaming Frog, avem un site bulb dacă ne raportăm la aceeași componentă, avem spre exemplu, log file [00:03:00] analyzer pentru zona de buget. Este necesar, crezi că asta, eu sincer sa zic asta, îmi dau seama că… asta cred ca face diferența între un specialist mediocru și unul bun, când începi să auzi de tehnologii la care nimeni nu le aude, adică. Încă aștept întrebarea incomodă. Crezi în momentul de față, ca log analyzer-ul este un soft care face diferența între o agenție bună și una profii. Băi, aș putea zice că agențiile bune folosesc așa ceva, pentru că ele au proiectele mai complexe. Păi și ce facem cu cei care iau 150 de euro pe lună să răspundă la telefon, dacă îți mai fac toate magiile Google, cu toate astea. Daca ai un site cu 7 pagini de WordPress, probabil n-ai nevoie de așa ceva, că nu e chiar… adică Google are nevoie de probabil câteva minute să cunoască 7 pagini. Dacă ai probabil un eCommerce cu 50 000 de produse, 500 de categorii și fiecare categorie cu, să zicem minim 10 caracteristici și fiecare caracteristică cu minim 5 [00:04:00] variații de atribute,
gândește-te că se fac n combinații luate cate K, dacă mai ai și un search și sortate mai departe. Imaginație și așa mai departe. Vorbim de complexitate foarte mare și atunci clar componentă de buget sau optimizare a bugetului de culori, ca să fim foarte corecți… Păi și ce facem cu bugetul? Nu putem să dăm și noi niște bani în plus
să avem bugetul de krolling mai mare? Din nou, aștept întrebarea incomodă. Acum tot, speram că voiam să glumim pentru zona asta de buget krolling. Ne poți explica un pic ce este acest buget krolling? Noi trebuie să plecăm de la datele pe care le avem în contul de Google search console, există în contul de google search console dacă avem cont de Google search console că și asta este o altă anomalie a multora.
Avem o zonă care se numește kroll sau statistici privind accesarea cu krollere, în care putem să vedem bugetul pe care îl alocă Google pentru a ne citi paginile site-ului ca să păstrăm și așa o formulare mai populară, că poate nu toată lumea știe ce înseamnă [00:05:00] krolling, dar în. Practic, procesul pe care Google Bot îl face pentru a citi paginile site-ului.
Google nu citește la infinit un site are niște bugete limitate pentru că probabil și serverele de pe acolo de prin California costă niște bani deci are totuși niște limite, are niște metodologii, adică kroll-uiește atunci când serverul nu este foarte, să zicem folosit. Dacă ești în black friday, probabil o să ai rate de krolling mici, pentru că ți-ar bloca probabil serverul dacă ar mai veni și el.
Ceea ce se întâmplă în marea parte a cazurilor. Stii ca la un moment data râdeam ca e la componenta de PPC si în special Facebookul e mai e mai deștept din punctul ăsta de vedere. Google e mult mai slab. Când tu pui un feed de produse în google merchant center 20.000 de produse, toate cele 20.000 de rerequest-uri se fac în același timp. Te sună clientul și zice: a luat-o razna Google.
Ideea era că a picat serverul și am avut foarte multe [00:06:00] situații și în special când s-a lansat prima oară în care au picat site-urile. De ce? Că era simplu, trimitea același IP, mă rog, mai multe clase de IP-uri, trimiteau request-uri în același timp și nu fac doar request-uri de ping asta înseamnă, hai să văd doar dacă e URL-ul, e activ sau nu.
Mai verifică prețul, este prețul produsului cel pe care mi l-ai dat mie în feed-ul de produse, este imaginea asta? În momentul în care făcea ping-ul ăsta și făcea tot ping pong-ul ăsta. Atât serverele astea mai low cost, așa vedeau ca fiind atac, pac, bloca accesul, bye bye și trebuia să aștepți zile întregi ca să poată să proceseze imaginile
și tot. Revenind la buget, krolling. Trebuie să vorbim despre buget, krolling atunci când avem un eCommerce cu mai multe categorii. Dacă avem un site de prezentare sau un magazin cu 50 de produse, eu personal nu aș vorbi despre asta, eu nu aș trata cu prioritate. Probabil vorbim despre componenta asta pe eCommerce-uri mari, crede-mă, e nevoie, dacă ai [00:07:00] mii de produse, filtre… Crezi în momentul de față, care face diferența foarte mult într-o agenție cu foarte mult soft versus o agenție care face în continuare lucrurile manual?
E mare diferența între rezultate? Aș vrea să răspund la întrebarea asta, care de altfel, este incomodă, în sfârșit, o întrebare incomodă, cu un episod pe care l-am trăit acum mulți ani că până la urmă despre asta este vorba în acest episod. Cultura tehnologiei pe care noi, din păcate, românii, nu o avem. Îmi aduc aminte un episod unde juca România cu
Elveția, nu mai știu exact cu ce țară jucam. Îmi aduc aminte că la un moment dat, în minutul 42, antrenorul secund se ducea la antrenorul principal cu o tabletă și antrenorul principal se uita la tabletă, atenție, asta a fost acum câțiva ani, se uita la tabletă și zice vino de la încălzire. Un jucător, fundaș stânga sau dreapta,
nu mai țin minte momentul exact, vine de la încălzire și înlocuiește, o acțiune atipică în minutul 42 să schimbi, atenție, neaccidenta și [00:08:00] nici nu jucase foarte prost că toți joacă la fel de bine și îl scoate de la încălzire, după care îți dai seama toată lumea la presă: da de ce l-ați scos după meci?
De ce l-ați scos pe jucătorul X fundaș după 42 de minute? Răspunsul a fost următorul: Păi eu știu că acel jucător aleargă în medie 90 de minute, 10 kilometri, el în minutul 42 alergase 10 kilometri. Algoritmul mi-a dat un trigger, și mi a zis vezi că este epuizat. Ce a făcut omul respectiv?
Am primit alertă prin aplicație și implicit a decis să îl schimbe. Nu aștept, cum se mai întâmplă. În fine, știm comentatorii noștrii care în minutul 70: e o problemă cu antrenorul, nu s-a făcut antrenament fizic în cantonament, e o problemă. Este vorba despre date. Cam asta e diferența dintre noi, cultura tehnologiei,
luăm deciziile pe baza datelor versus ce facem noi. Îl lăsăm să alerge, săracu, la un moment dat, îl simțim epuizați și după meci îl certăm că nu a jucat bine. În minutul 70 era obosit. Este [00:09:00] același răspuns și aici. Dacă nu ai tehnologie, nu ai, nu știu zona de monitorizarea performanței dacă nu ai truda
că vorbim despre nu știu zona de product marketing, iei decizii greșite și tu ai și o explicație pentru zona asta pentru că lucrăm cu algoritmi și la SEO vorbim despre algoritm organic și la Google Ads, vorbim despre algoritmul plătit și la Facebook și totul are în spate un algoritm. Deci, dacă nu reușim să folosim tehnologia pentru a lua decizii, probabil o să luăm decizii greșite.
și dacă luăm decizii greșite, zic un singur lucru pe care sigur toată lumea e sigură să activeze: aruncăm banii. Nu cumpărăm linkuri fără să aibă sens sau pe pagini pe care… Cunosc eu un soft făcut de o agenție acum opt ani se numea Molosso agenția aia care a avut un soft care audita campaniile de marketing în mai puțin de un minut și spunea real time [00:10:00] câți bani i-ai irosit sau i-ai dat pe cuvinte cheie care nu ți-au generat niciodată nicio tranzacție.
Nu cunosc acest termen de Molosso pentru că este depreciat. Hai să îți pun o întrebare acum și eu trebuie să mă gândesc că a fost așa, prea din scurt. Cum arată sau cum vezi tu evoluția tehnologiei în agențiile din România pe zona de Google Shopping? Bine, poate și pe zona de Facebook Ads, cred că înțeleg și acolo feed-uri de produse de pe aur sau cum se numesc dynamic product ads
E incomodă întrebarea? Absolut deloc. Atunci răspunde-mi totuși. Poți întreba altceva. Mă gândesc. Hai să începem așa, aloc mai întâi agențiile bani în partea de tehnologie. Răspunsul O să fii șocat. Zi-ne un procent. Din zece agenții câte crezi că au tehnologie, că tu știi agențiile. La ultimul summit la care am fost, eram în continuare cu Molosso și [00:11:00] eram în Lisabona, unde eram
22 de agenții. Făceam parte din programul google premier partners for small and medium businesses și eram 20 și ceva de agenții din EMEA era marea parte și frumusețea era că ne-au, strâns și afirmația a fost prima. Îmi amintesc și acum era așa bugetele administrate de voi erau către noi
20 și ceva de inși din sală sunt mai mare decât GDP-ul Portugaliei. Eram în Portugalia și eram cu d-alea: This is going to be fun! Frumusețea era că a venit și ministrul Finanțelor și ne-a ținut nouă prezentare acolo. Eram 20 de oameni și frumusețea era că fix în perioada respectivă, în 2019, agențiile care aveau tehnologie erau cele care
progresau și se [00:12:00] vedeau. Overall, la nivel de agenții sunt relativ puține softuri, adică imaginează-ți că noi în trecut la Molosso, am copiat modelul de audit de la WordStream. Dar WordStream era un colos care s-a vândut pentru peste 60 de milioane dacă imi amintesc eu bine.
Nu zice cifra asta că nu le cunosc, nu știu să le interpretez. Long story short, îți venea, îți audita, îți sugera ce fel de campanii să faci după care le face. Ei bine, era aia s-a dus. Era aia în care mai controlezi manual s-a cam dus adică deja suntem într-un… Google merge cu o viteză fulminantă și Facebook la fel.
Nu mai ești atât de mult în control pe cât de mult ai vrea. Deci vrei să zici că nu putem să mai controlăm algoritmul? Algoritmul în continuare poate fi manipulat, controlat nu, manipulat măcar pot să sugereze în ce direcție să meargă dar sa începi sa îl controlezi nu se mai poate, în sensul in care deja toată partea asta de automatizare o să [00:13:00] ajungă în viitorul apropiat în 5 6 ani de zile să trebuiască să fie ca la instalarea de Windows.
Next, next, next, next publish, setează bugetul și gata. Când o zici așa, pare simplu. Gluma mea este te duci, ai pus bugetul, dai un acatist repede, doamne ajuta sa fie bine și gata. Se întâmpla ceea ce zici tu acum acest flow? Dai next, next, finish și faci acatist? Se întâmplă în agențiile din România? Se întâmplă în agențiile din România pentru că în fiecare dintre noi există câte un
google specialist si un social media specialist. Ca mai devreme, eu, Cristi, care eram bineînțeles un antrenor, acel exemplu. Exact, exact, exact. Un fel de Ilie Dumitrescu verticalizat și i-am dus mai încolo. Nu avem tablete. Nu avem, dar putem să începem. Ce voiam sa spun cu partea de tehnologie, există câteva softuri care sunt general folosite.
Pentru partea de [00:14:00] optimizare inclusiv noi am folosit o foarte bună perioadă optimizer după care opteo dacă-mi amintesc bine, după care pentru partea de raportare foloseam Report Garden pe vremea când era. Cred că inca mai e, da, așa este Tata studio în continuare cred că este o soluție foarte bună
plus, dacă trecem la lucrurile avansate, putem trece la Tablo Dar pentru partea de tehnologie, google-ul își cam face treaba. Rolul unui specialist deja acum în Google Leads, în special în zona asta de performance. Este mai mult de a identifica produsele, a selecta produsele și, cel mai important lucru, cel mai important lucru care nu o să îți vină să crezi în 8 din 10 probleme sunt la setările campaniei.
Opt din zece probleme. Deci ori ai feed-ul care e prost. 9 din 10 probleme. 99 din [00:15:00] 100 de cazuri, feed ul de produse e greșit și în opt din zece cazuri setările campaniei sunt proaste, la fel. Să faci campanii cu 50 de lei pe zi, în condițiile în care vezi că ai 25 de lei cost pe comandă, n-are cum să meargă. Păi n ai cum să afli dacă ai cost pe comandă 25 de lei, dacă nu faci campanie, dar tu poți deja efectiv să începi un mic proces în spate.
Fii atent. Simplu proces. Hai să ne gândim. Eu vreau să mi fac un site mâine de rochii. Ana-Maria fashion. Gluma care era, în 2015 sau 2016 aveam în portofoliul agenției opt site-uri de pantofi. Frumusețea era că la vremea respectivă eram toți băieți și eram băieții care încălțam femeile. Hai să îți pun o întrebăre incomodă deși era rândul tău.
Din ăia 8 clienți acum, [00:16:00] 2015, câți au mai rămas astăzi? Au mai rămas 2, nu 1. 1. Din vina ta sau? Tot timpul asta mi s-a părut mie și chiar e nevoie și e sănătos si sincer pe cât de ciudat sună, pe atât de mult îl recomand. Uneori business-urile au nevoie de fresh eyes și vorbesc super serios chestia asta în sensul în care tu poți sa stai cu o agenție
un an, doi, trei. Recomandarea ar fi minim 3 ani de zile. Scopul, de ce? Primul an de calibrare, poate de hai sa dansam ca la o casatorie. Da hai să dansăm! Ne mai cunoaștem luna de miere, da, mă rog, anul de miere. După care urmează creșterea și după care vezi efectiv dacă progresul ăla este sau nu blocat de ceva.
Exemplu: Domne, uite eu am un site cu 500 de comenzi pe zi și vreau să ajung la 1000. Poate nu sunt eu agenția aia care știe să facă. E mare lucru să poți să vii să recunoști ca agenție să zici: nu sunt în stare să-ți aducă atâtea comenzi. Cum poti sa validezi dacă eu sunt un magazin? Cum poți sa validezi ca trebuie sa vin la tine,
[00:17:00] la Limitless sau la altă agenție, că nu poți să aduci așa ceva? La ce m-aș uita eu. Dau un exemplu eu caut o agenție care să mă ducă de la 500 la 1000. Cum aș putea să găsesc o agenție? La ce semnal ar trebui să mă uit? Număr de specialiști, după care începi cu cifra de afaceri, pentru că una e dacă ai o companie cu 60 000 euro venit pe an, sunt șanse mari să fie o persoană
sau hai să mai punem 3 de dragul discuției, după care intervine problema. numărul doi: ce faci când pleacă în concediu? Cine se ocupă de contul tău? Se ocupă altul? OK, și pe el cine îl verifică? Păi nu trebuie să existe și al treilea și după care pe al treilea cine îl verifică? Trebuie să existe un întreg ecosistem în jurul la chestia asta.
Pe lângă faptul că o companie ar trebui să aibă procese, proceduri și așa mai departe, trebuie să existe un quality control. Cel mai bun lucru pe care îl puteam și îl facem la agenția este săptămânal, se auditează conturile între ei și în sensul în care: ce faci dacă ți-a scăpat o setare [00:18:00] greșită și chiar am sesizat chestia asta la clienți, atât audituri făcute cât și intern.
Exemplu: ce căutăm noi cu campanii cu 100 de lei campania, în condițiile în care un cost pe comandă este de 40 de lei. Păi ce să facă algoritmul, săracul. El știe că trebuie să aducă 2,5 comenzi pe zi. Te sună clientul mâine și zice păi vreau și eu mai multe comenzi. Ce ai de făcut? Prima oară mărește ăsta.
Este fezabil să mărești? E mare lucru să poți să începi să identifici dacă e sustenabil și e fezabil să poți să ajungi la rezultatul dorit. Am avut niște experiențe în care erau niște simptome de grandomanie. Adică literally site-uri cu 10 comenzi pe zi visau că trebuie să ajungă la un milion de lei cifră de afaceri pe lună.
Perfect la cât suntem acum la cost minim 10%. Perfect, păi dintr-un milion de lei, bugetul de marketing ar fi [00:19:00] 200.000 de lei pe lună. E sustenabil? Poate era, poate nu era. Asta nu e o chestie pe care o știu agențiile, știi că e mare lucru, sunt astfel de informații că tu ai marjă 100% sau nu
chiar 100%. Că ai adaos 100% sau că ai adaos 300%, sunt informații care sunt utile să le știe agenția, dar nu neapărat importante. O comunicare foarte frumoasă cu agenția trebuie să fie de tipul aș vrea să am atâtea comenzi pe zi uite, aici suntem și trebuie să fie realistă afirmația asta. Că dacă ai 3 comenzi pe zi și visezi să ajungi la 50,
dacă da, cât timp? Adică 20 de mii la sută sau? 2000% Da, 2000% da, da. Dupa care la fel am 10.000 de lei venit pe lună și vreau să ajung la un milion. Ok, în cât timp? În 6 luni? În 12 luni? E mare lucru, trebuie să știi după care care este ROAS-ul dorit și aici intervin discuțiile. Aoleo, [00:20:00] marjă.
Eu te-am pus pe tine să te duci într-o industrie în care vă certați pe 3% sau pe 5 lei? Și avem foarte multe industrii care încet încet devin falimentare, literally! Ești pesimist acum ești pesimist. Cel mai bun exemplu, să zic sincer, era cel de acum 3 ani de centrale termice. Deci dacă intri acum pe compari.ro sau pe Shopmania sau price.ro,
pe lângă faptul că ai 60 de magazine sau 40 de magazine la fiecare centrală termică, o să vezi că între ei diferență de un leu. Există oameni care nu fac altceva decât să dea cu un leu mai ieftin decât următorul, doar ca să afișeze acolo prima oară și își distrug singuri industria, după care vin și zic ok, hai să facem un calcul mic cu o centrală termică
3000 de lei. Să presupunem că lucrezi pe 3%. Deci asta ar însemna că tu faci 90 de leipăi costul pe [00:21:00] click e un leu aproape. Cu rata de conversie ar trebui să fie minim 1%, ca tu să scoți. Pe lângă asta ai alte cheltuieli fixe. La 1%. 100 de lei plătești.
Nu ai cum. Deci calculele astea, zic sincer, trebuiesc făcute mult înainte, mult înainte de când se începe. Aștept întrebarea incomodă că ți-am pus prea multe întrebări și tu ești ca Florin Piersic, Ai sindromul Florin Piersic? Pleci de la o întrebare și ajungi la centrale termice? Ziceai de mine că am sindromul ăsta sau îl ai și tu? Am si eu.
Care este suma lunară pe care o plătești în momentul de față pentru toate tehnologiile? Nu e corect. Asta voiam să întreb și eu. Ghinion. Băi undeva între 10% și 15% pe tehnologie. Nu, nu, nu, valoric. Valoric? Nu pot să zic valoric că dacă zic valoric și am zis și procentul acum, o să afle [00:22:00] lumea care este valoarea portofoliului?
Pentru cel mai scump soft, zi-mi o valoare cât plătești pe cel mai scump soft, deci unul singur? 5.000 de euro pe lună. OK, costurile astea vin din partea agenției sau se regăsesc în prețul serviciilor? Se regăsesc în prețul serviciilor. Deci clientul efectiv până la urmă… Există o planificare de proiect, adică atunci când vine un proiect, facem o analiză înainte, facem un audit să vedem pe zona tehnică care este health-ul, care este sănătatea lui din perspectivă tehnică. E un check list care are, să zicem, niște lucruri mai puțin importante, grave și așa mai departe, și în funcție asta ne dăm seama unde suntem. Facem etapizat trecerea pe fiecare lună și pe fiecare trimestru, numărul de nevoi sau resurse pe zona tehnică, pe zona de
link building și așa mai departe și în funcție de asta, integrăm și componenta de tehnologie dacă ea este la un cost [00:23:00] mai mic pentru că îți dau un exemplu, dacă mă întrebai, această tehnologie care costă 5.000 de euro. Este un cost destul de mare la nivelul unei divizii și clar ea este bugetată separat. Dacă înseamnă atât de mult.
Dar dacă este un cost mai mic, dau un exemplu de 500 de euro la 200 de proiecte, îți dai seama că nu poți să îi spui clientului: dă-mi 10 euro pe lună că pe el nu îl i interesează. O bugetezi la nivel de tehnologie și o consideri ca și cost la nivel de proiect și implicit… A făcut asta diferența în momentul de față? Dacă ai fi luat un proiect fără tehnologia asta sau cu tehnologia asta de 5.000 de euro pe lună, a făcut diferența în rezultate după 6 luni de zile?
Face diferența. Iei decizii în baza ei. Ne întoarcem la exercițiul pe care l-am făcut la început. E normal. Dacă nu am tehnologie, nu știu pe ce cuvinte cheie se fac link building sau nu știu ce cuvinte cheie, nu știu, sunt într un conflict și conflictul respectiv se acutizează sau nu știu pe ce cuvinte cheie ar trebui să fac modificări tehnice în site.
Ce faci cu clienții [00:24:00] care tot zic domne uite, vreau neapărat să fiu pe prima pagină pentru cuvântul ăsta cheie? Și tu dacă îi demonstrezi lui că uite, dom’ne, în Google Analytics sau statistic vorbind, produsele alea nu-ți generează ție nimic. Ce faci tu ca agenție în continuare? Îi faci link building pentru ca așa vrea el?
Întrebare incomodă. Da, facem lucrurile atipice, adică nu facem ce fac celelalte agenții, adică facem ce zice clientul. Important este să stea cât mai mult, să facem și să îl mulțumim sau cel puțin așa cred că facem adică cred. Îmi place că ai dubii, da,da,da, am dubii. Facem comunicare cu el și încercăm să îl educăm adică cu ajutorul tehnologiei pe care am bugetat-o,
îi explicăm de ce strategia sau tactic să ne ducem pe anumite grupuri de cuvinte cheie nu ar fi sustenabil, pentru că mereu mă duc către client și zic sustenabil, [00:25:00] sustenabil, sustenabil. Vedem cu toții pandemie, războaie, dacă nu gândești sustenabil și gândești: hai să creștem și să fim în prima pagină,
nu contează ce se va întâmpla după și nu gândești o strategie pe termen mediu și lung… Ce înseamnă o strategie pe termen mediu și lung? Găsim răspunsul în documentația din google search centre pe care sigur nimeni nu o citește, deși Google se chinuie acolo, chiar a făcut o structură foarte, foarte bună în ultima perioadă,
este o întrebare la care chiar Google răspunde dacă ai nevoie de SEO iar în această pagină unde este chiar un interviu pe care îl dai unei agenții de SEO. Atenție, întrebările ce ar trebui să ți răspundă, este foarte bine documentată. Deci google zice băi, dacă ai nevoie, de SEO, pune întrebările unei agenții.
Întrebări destul de incomode pe care ar trebui să le punem într-un alt episod. Răspunsul din documentația oficială este că rezultatele se văd în [00:26:00] SEO între 4 și 12 luni de la primul moment în care începi să faci modificări. Adică dacă te apuci de un proiect și nu știu, să zicem că în prima lună primești o documentație a soluțiilor tehnice sau non-tehnice și probabil le implementezi
într-o lună și jumătate, probabil se mai implementează și greșit, se mai strică altceva, asta înseamnă că se verifică calitatea implementării, mai durează puțin. Agenția trebuie să facă quality controlul sau cine? Păi și cu atatitudinea aia cu programatorul vine și face, zice bă, ia tu și verifică ce facem? Ce facem cu asta? Ce facem?
Deci până la urmă agenția verifică sau? Agenția verifică, gândește-te că un challenger, o provocare pe care o avem noi în relația cu clientul, este să explicăm clientului de ce este nevoie de un project manager. De ce am nevoie de un project manager? De ce trebuie bugetez un project manager? Pentru că lucrezi într-un ecosistem cu mai multe persoane.
Lucrezi cu un programator, lucrezi cu nu știu, poate un category manager, lucrezi cu o echipă de [00:27:00] technical sau special, lucrezi cu strategiști, lucrezi cu creatorii de conținut, lucrezi, poate nu într-un mod direct cu echipa de PR și așa mai departe. Adică e un întreg ecosistem acolo.
Gândește-te că trebuie să fii în epicentrul tuturor ca să știi ce decizii iei. Dar sărind de la costul de tehnologie la costul uman pe care multă lume nu îl percepe. E simplu, dau 200 de euro pe lună, cât se zice acum, cât se da și tu trebuie să muncești pentru business-ul meu ca la balamuc. Nu-i așa?
Hai să-ți pun o întrebăre incomodă. Te rog! Care ar trebui să fie bugetul pe care ar trebui să aloce o agenție de pay per click cu tehnologia? Cu tehnologia. Gândește-te că ai, să zicem, un portofoliu de 100 de clienți, tu știi o medie per client cât care este fee-ul per client. 100 de clienți înseamnă că depinde,
clientul poate să facă și google ads și facebook ads. [00:28:00] Cred că ar trebui să aloc
30 de euro per proiect minim. Trebuie să fie strict doar în zona cu raportare cu data processing cu toată nebunia, pentru că de departe e, din punctul meu de vedere, cel mai important lucru cu procesarea datelor, stocarea lor și așa mai departe. Cred că trebuie să fie big query costuri by default. Care costă mult din ce am înțeles.
Nu. Conteaza super mult cum stochezi informatiile astfel încat sa se ajunga la costurile alea fantasmagorice pentru că în cloud în continuare nu este o soluție tocmai cheap. Este o soluție acceptabilă putem să spunem. Serverele fizice nu știu dacă… pot să zic și în România sunt totuși la nivel la costuri foarte mici
în continuare. Putem în continuare să stocăm datele acolo ca să-ți dau un feedback, la nivel de PPC, ca să poți să faci performanță din toate [00:29:00] punctele de vedere. Asta înseamnă feed-uri, setări, alerte. Toate lucrurile astea, aș aproxima la un 5 000 – 10 000 de euro pe lună. Cam asta ar trebui să fie. Ok. Cam asta trebuie să fie și asta implică cam tot.
Adică de la raportare până la stocare de date până la procesare, vizualizări, profit, management alert, pică feed-ul nu pică feed-ul. Hai să îți mai pun o întrebare grea. Mi-a venit acum în minte și nu vreau să o uit. Ce calități ar trebui să aibă un specialist care coordonează tehnologia? Mă gândesc că există și o persoană care coordonează tehnologia, mai ales dacă vorbești de
o sumă atât de mare, îmi imaginez că vorbim despre o suită de tehnologii acolo și pe zona de feed-uri și pe zona de… Contează super mintea analitică este primul lucru după care trebuie să înțeleagă ce date sunt acolo. E mare lucru chestia asta. Adică trebuie să știe marketing data. Nu, cât definițiile unui lucru
și cel mai bun exemplu, [00:30:00] unii specialiști nu știu să facă diferența, nu știe multă lume cum se calculează timpul petrecut pe site. Mulți oameni nu știu cum se calculeaza bounce rate-ul. Multă lume nu stie cum sa ceară o sesiune și cât timp dureaza ceea. Este exprimarea pe care o tot aud și o mai fac și eu din cand in cand
ca si greșeală. Am crescut cu 3% sau am crescut 3 puncte procentuale adică e o diferență foarte mare. Corect? Da corect corect. Este un test pe care îl dăm. Și scopul e să știm efectiv ce date stocăm acolo și cum să le interpretăm. Ceea ce interpretarea în momentul de față a unui specialist de marketing trebuie să fie fundația.
Să setezi în momentul de față campanii se face next, next, next, next. Interpretarea se face manual sau avem triggere automate? Poți să o faci pe trigger automat sau poți să faci pe manual. Și sunt multe lucruri, de exemplu pe care un algoritm nu are cum să le înțeleagă. [00:31:00] Imaginează-ți era aia în care se vindeau…
pila, o aruncai în sus și pica. Sunt prea tânăr pentru asta. Da, sunt produse de sezon, de exemplu, în care prind tracțiune acele produse de sezon. Dacă nu ai un om care să îi spună uni algoritm, hei, vezi că urmează să vină produsele astea care sunt super importante pentru mine, algoritmul nu o să știe niciodată să se scoată în față.
Pot să îți mai pun o întrebare? Eu sunt omul cu întrebările și eu am un principiu. Calitatea întrebărilor este direct proporțională cu calitatea răspunsurilor. Există tehnologie în agnțiile din România care ia decizii în mod semiautomat, dacă există un indice al sezonalității peste media celorlalte 11 luni?
Întrebare complicată Deci gândește-te că, să zicem, știm că indicele de sezonalitate în ianuarie este de [00:32:00] 30%, peste media celorlalte 11 luni. Nu vreau să spun acum. Hai să te întreb altfel. Există la truda în road map așa ceva? În road map, noi aveam în plan să facem viteza de vânzare a unui produs.
Adică sezonalitatea este un element. Avem elementul de trending product. Trending product ce zice acum? Un label pe care îl facem efectiv este: analizează produsele care se vând în prezent și nu se vând în trecut și e foarte importantă afirmația asta, de ce? Întrebarea era 1. A existat produsul în trecut? Dacă răspunsul e nu, înseamnă că îl ignori, că nu neapărat înseamnă că e în trend.
După care, pe ce perioadă mă uit? Noi am început acum să stocăm 90 60 30 70 și la un moment dat cred că la proiectele mari o să ajung la on a daily basis, de ce? Că scopul e să prinzi de la bun [00:33:00] început un produs care ți-a generat venituri și să îl izolezi și să te asiguri că tu cheltui cei mai mulți bani de marketing pentru produsul respectiv.
Nu contează că e Google, Facebook, că Tik Tok. Deci nu avem acum la momentul ăsta nu avem tehnologie pe rotația stocului. Să zic sincer n-am apucat să văd niciun proiect din sutele de proiecte, ca sa nu zic si miile de campanii care sa aibă atât de avansată tehnologia. Inclusiv noi știm deja… Există RP-uri sau ERP-uri sau nu știu.
RP-urile nu au componentă de marketing, deci ERP-urile sunt super mișto. De ce? Că tu știi mâine că pantoful pe care l-ai vândut cu 100 de lei sau rochia sau motocoasa sau drujbaba asta e prin zona de bărbat. Vii mâine și imporți o drujă cu 400 de lei.
[00:34:00] Ce o sa faci tu? O să-l vinzi prima oară la 600, după care la 650, după care la 550 540. Your princing, your policy deci e simplu. Tu îți pui prețul dar ERP-ul ăla, ce o să zică ăsta? Stai așa că, vezi tu, unele la prețuri ai vândut atâtea bucăți și așa mai departe. Deci tot tehnologie. Da,
e un monstru de tehnologie asta în condițiile în care un ERP are așa ceva. Dar ce nu răspunde ERP-ul este, domne, eu am vândut la 650 de lei la prețul cel mai mare, când am avut cel mai mult trafic sau nu? Și nu se leagă de chestia asta. La fel, nici offline-ul nu se leagă, de ce? Că are logica asta? Stai așa. Situațiile sunt comune sau sunt izolate, ce zici tu? Nu, sunt comune
deci cel mai bun exemplu pe care pot să îl dau acum. Du-te acum în contul tău de Google Ads sau Facebook Ads, ordonează-le după cele mai clickuite produse pe care le ai și după care du te în contul de Google Analytics și zi-mi dacă cel mai click-uit produs este cel mai vândut produs. În [00:35:00] 9 din 10 cazuri, nu-i așa.
Deci ce vreau eu acum sa răspund ca si ca si soft vreau așa. Tu vinzi acel produs, ai vândut 1000 de motocoase, că ai avut 100 000 de unici pe pagina de produs sau ai avut 10 000 de unici sau ai avut 5000 de unici? Asta încerc eu să fac. Sau că a făcut producătorul
reclamă pe el. Da, da, eu acum ce vreau sa pun? Produsele astea noi le numim Hero Product. Adică ce facem? Tu vinzi un produs cu cantitate mai mare ca unu, ca sa aibă relevanță statistică în anumite perioade de timp evident. Tu vinzi acel produs că ai puțin trafic sau mult trafic.
Degeaba ai 10 000 de unici pe site dacă tu ai vândut doar două bucăți sau ceva, știi? Alea sunt de fapt toxic products adică trafic mult, venituri [00:36:00] mici sau chiar deloc. Și cel mai tare ce vedem acum compilând datele, cred că undeva la 33% 40% din total costuri sunt în produse care nu generează venituri. Ăsta este cel mai freaky lucru produse care își iau click-uri.
Care e rolul algoritmului? Să atragă trafic, că tu ai căutat ochelari, sau ramă de ochelari Hugo Boss și ți-ai cumpărat altceva e partea a doua 40% spend-uri sunt în produse care nu au generat venit. Cătălin așteapt și eu întrebări de la tine că mă simt ca Andrei Gheorghe moderatorul răspunde la întrebări chiar dacă îmi place acel principiu cu calitatea întrebărilor. Hai [00:37:00] să ne gândim un pic așa să revenim un pic back to the roots. Suntem, din punctul ăsta de vedere, suntem țara tuturor posibilităților în continuare România,
nu știu dacă tu o vezi așa, eu nu sunt neapărat naționalist, dar văd o mare oportunitate în continuare la noi. De ce crezi tu că eșuează marea parte a magazinelor online la început de drum?
Știi cum e cu analogia că ne apucăm să investim banii în gard și când ne apucăm să lucrăm la casă nu mai avem bani. Adică dăm foarte mult, probabil pe o motorizare de eCommerce, pe o platformă și probabil când ajungem la partea de validare a produsului despre care vorbeam și data trecută când avem produsele adăugate pe site, nu cunoaștem fundamentele și mă refer aici la cei patru P.
Produsul, prețul, promovarea și plasamentul. [00:38:00] Acest principiu este foarte important să fie într o armonie 100%. Adică degeaba ai produs, degeaba ai preț bun dacă nu ai promovare sau degeaba faci promovare bine făcută dacă nu ai preț la produs adică este clar pentru… Ideea e și ce produs că era principiul ăla
cred că tot, tot a vorbit de principiul de stup în care produsele alea se impart in mai multe categorii, depinde ce fel de produse ai. Dacă ai produs de urgență, adică mâine, ai nevoie de produsul respectiv nu mai contează prețul atât de mult când…. Avem clienții bateriei auto.
Știm cu toții că acolo poziția 1 în net, cam convertește mai ales dacă ești pe autostradă și ți s-a stricat mașina. Sau tractări auto. Cât e acolo, 8 lei, 12 lei, click-ul acolo. Sau urgențe stomatologice noaptea. Servicii funerare n-are rost să vorbim deja de așa ceva. Anvelope auto nu uităm, când, când bubuie [00:39:00] vânzările, când a picat primul fulg de nea.
E simplu. Adică… Da. Bun.
O întrebare incomodă. Dacă ai tu ceva în minte, poți să îmi zici între timp că eu nu am nimic în minte. Nu mi-ai spus de ce eșuează marea parte a timpului, că se opresc din… Cumulul de factori, aș putea zice, n-aș putea să generalizez. Cred că în momentul de față, că eu cred că pandemia asta ne-a transformat pe toți în niște antreprenori și ne-am apucat să importăm produse de pe aici, de p’acolo
doar că n am știut cum să facem niște calcule de-alea basic de: domne, cât e costume per produs? Că de asta la un moment dat râdeam, zic ok, tu ai 100 de mii de lei, să zicem, costuri fixe lunare. Asta înseamnă chirie, întreținere. Fără marfă nici măcar nu vorbim de marfă. Apare tehnologie, apare tehnologie și probabil mulți nu știu cât înseamnă suma tuturor costurilor.
Hai să nu presupune atâta rău. Deci mă gândeam că dacă ajungi să ai marjă de [00:40:00] 10%, asta înseamnă că tu trebuie să vinzi efectiv de 1 milion de lei. Ca dup-aia să poți să îți acoperi cheltuielile fixe. Dacă le știi. Dacă le știi. Dacă ai vreo cincizeci și zici las că știu că în medie plătesc facturile sunt astea.
Da, eu cel puțin ce văd eu acum este: oamenii au două chestii cu produsele. Ori au prețurile mult prea mari, ori au prețurile mult prea mici și aici am văzut, am asistat și la vreo două eșecuri în eCommerce acum, în care eu am văzut business-uri cu rate de conversie la 2 și când au picat s au dus în 03.
Putem să facem un video despre eșecuri din eCommerce. Cred că putem, cred că am putea. Putem să evidențiem amândoi, cred că vreo două trei cazuri, cauzele… am văzut un site la fel din 0 3, el n-a mai crescut. Și era foarte, zic… ce Dumnezeu s-a întâmplat cu ei? Nu era ceva normal. Am avut un trigger exact cum zici tu și am văzut [00:41:00] drop.
Primul lucru e clar a picat plata cu cardul s-a îmbătat programatorul. Ai ceva cu programatorii? Aici e simplu, a șters codul de conversie, s-a dus tracking-ul, gata. După care am început să investighez ce făcuse clientul. Dintr-o dată a mărit toate prețurile și dintr-o dată tot business-ul a căzut.
Ce s-a întâmplat pe termen lung? Numărul de comenzi a început sa scada într-un ritm foarte alert. De ce? E simplu. Ai nevoie doar de câteva zile ca să înceapă trendul respectiv. Algoritmul a început să zică păi stai așa că eu pe ăsta nu mai am cum să îl afișez atât de des ca și pe celălalt. De ce?
Că uite, dacă el are Nike cu 400 de lei, aceeași Nike cu 500 lei, de ce Dumnezeu să te mai afișez? Și era super simplu, devenea, avea și mai puține afișări, avea și mai puține click-uri și rate de conversie mici. Încet încet ajunsese. Una la mână când nu mai [00:42:00] era Google-ul profitabil, pe lângă asta, numărul de tranzacții pe zi era un set de 300 + comenzi pe zi ajung să fie 5.
De ce? Prețuri scumpe algoritm care învățase deja niște price range-uri că Google este simplu. Vii mâine și cauți Nurofen da că e sezonul de răceală. Păi am Dr. Max cu 10 lei în farmacia cu 10 lei am Vegis cu 10 lei, Farmacia Ana-Maria cu 10 lei
și vine mâine un site nou, și zice eu pun 17 lei. Crezi tu că se va afișa ăla? Sigur, două zile sau câteva căutări, dar după aia gata. Trebuie să ne punem întrebarea. Într-o piață în care toată lumea are același preț, același produs, același preț de transport,
cu ce ne diferențiem? Marketing una la mână. Mare [00:43:00] lucru. Comunicare. Cum comunici? Ce comunici? Ce servicii adiacente… Vezi că ăsta e un mit cu comunicarea. Unii consideră un mit, mai ales dacă, cine știe, comunicarea e de durată, e pe termen lung, e sustenabil, nu toată lumea înțelege termenul ăsta sustenabil.
Deci mâine te gândești în continuare că am nevoie de bani mâine? La asta se face referire? Cum să faci chestia asta în condițiile în care tu ai un produs care e mai scump decât toată lumea cu 7%. Trebuie să te uiți că există softuri acum, există tehnologie. O tehnologie din Serbia sau din Bulgaria, în care poți la propriu, să pui link-urile de la concurenți în timp real
îți spune prețul pe lângă asta, în fiecare zi. Cred că există module pentru site-uri de tipul OpenCart si Prestashop, daca îmi amintesc eu bine sa facă sa facă ajustarea. Deci trebuie să plătești. Deci să plătești, da. Doar nu vrei să pui prețurile din burta sau tot din burtă le pui. [00:44:00] Gândește-te că am plecat în
episodul de astăzi de la problema cu cultura tehnologiei. Aici uite cel mai bun exemplu pe care l-am văzut. Ca să închei asta cu prețurile, cel mai bun soft pe care l-am vazut la Expo în Germania în Koln.
Mi-a placut foarte mult tehnologia
Fact Finder deci ce faci tu ca și user? Ajungeai pe un site de încalțăminte sportiva să presupunem sau haine de sport, erau cred ca copie fidelă Intersport și ce a căutat de față cu noi? North Face corect? Un brand anume dupa care,
după care, în momentul în care navigai într-o categorie sau subcategorie sau orice, primele branduri care erau [00:45:00] erau cele de la North Face și abia după aia intra listingul. Deci listingul era diferit pentru fiecare user în parte. Pe lângă asta, în momentul când a selectat o culoare și a profilat din prima userul și a zis brandul ăsta cu culoarea asta și apoi el știe stai așa ce am listing de făcut și ce mi-am dat eu seama de fapt de amploarea lucrurilor, așa.
Bun, nu mai focusul sisite-ul. Focusul trebuie sa fie un product management services un ERP în care tu, ca proprietar de magazin online, vii și bagi efectiv produsele acolo produse, stocuri, preț, achiziție și așa mai departe după care site-ul efectiv e doar interfața de citire a acelui sistem și interfața are nevoie de tehnologie.
Are nevoie de chestii inteligente? Există, Ai-uri deja e masca ăsta e open Ai, care nu știu daca știi, e gratuit. Aflu acum. Open Ai-ul e a lui Musk sper că nu mă înșel ca să trebuiască să edităm. Să primești comentarii răutăcioase. Există foarte multe tehnologii și încă suntem [00:46:00] abia la început adică imaginează-ți câte feed-uri o să fie în viitorul apropiat, adică chestia asta…
Uite, după ce am fost la Expo, referitor la cultura tehnologiei, am recomandat Factfinder la 10 clienți. Știi care a fost feedback-ul? Vrei așa un sondaj rapid? Cred că unul din zece clienții cărora le-am recomandat această tehnologie s-a gândit să facă adopție. Atenție, s-a gândit, ceilalți au zis seen pe WhatsApp, adică au văzut mailul,
mulțumesc, Cristi! Mulțumesc! Nu știm ce înseamnă mulțumesc dar asta înseamnă o cultură a tehnologiei, știi? Unul din zece, mă gândesc. După care nu știu dacă a sesizat-o pe aia că îți făcea și pricing-ul. Îti făcea o chestii interesante, îți dădeau un scor pe produs. Exact, exact, exact. Și scorul ăla era determinant. Exact, exact, exact dar frumusețea era ca la bilete de avion.
În funcție de profilul userului tu poți să pui prețuri diferite. Acum nu știu cât de legal e la noi dar sunt 100% convins că pentru produsele care nu sunt… [00:47:00] e foarte dubioasă chestia asta, dar, mă rog. Poți să pui prețuri diferite ca la biletele de avion. Că la biletele de avion îți pune începând de la
70 de euro și nu știu dacă știi cum funcționează sistemele, în sensul în care dacă ne apucăm noi acum, dar nu neapărat noi doi, ci dacă mai luăm și alte persoane și căutăm o anumită destinație, în momentul în care vine a șaptea persoană sau a zecea persoană vede deja prețul schimbat pentru că algoritmul a sesizat o creștere din punctul A în punctul B pentru o anumită perioadă,
există cerere. Sunt module pentru platformele de eCommerce care fac asta în funcție de cât de multe vânzări sunt în ultimele 24 de ore și să facă automat asta în funcție de niște condiții? Rar dar există repricing aici. Ultima întrebare, închid eu? Există module care modifică prețul automat cu X%
dacă [00:48:00] observă o rotație a stocurilor foarte mare în ultimele 24 de ore? Există evident. Shopify-ul cu siguranță are așa ceva, inclusiv softuri externe pentru Opencart. Prețurile sunt modice, sincer, contează dacă… mia aia de euro pe care o dai
ca sa glumim așa, mia aia de euro pe care o dai la tehnologie, care face tot felul de chestii sau 2000 de euro, ăia cu siguranță o să îi regăsești in profit. Cu siguranță! Cătălin, mai pun o ultimă întrebare, tot incomodă pentru tine și cu asta închidem, deși data trecută am zis că mai pun, dar cred că acest episod a contribuit într-un mod accelerat la creșterea culturii antreprenorilor din eCommerce pe zona de tehnologie?
Crezi că am miscat puțin lucrurile cu acest episod? Eu sper în momentul de față că poate chiar data viitoare începem și poate ar trebui să facem miniseries în care să disecăm [00:49:00] fiecare soft în parte ce face și să le prezentăm antreprenorilor, să zicem uite: softul ăsta face asta. Ai uitat că următorul este despre eșecuri? Am creat niște așteptări oamenilor. Putem să facem miniseries în care să prezentam fiecare soft in parte,
asta face asta, asta face asta, asta face asta. Vezi ca ministerele de obicei sunt mici și oamenii se așteaptă la un moment dat să se termine. 5 minute fiecare soft în parte. Fiecare soft în parte o iei și frumusețea care o să fie? O să fie perspectiva ta, a SEO-istului, perspectiva mea PPC-istului… adică putem să avem opinii contrare.
Mulțumim, dragilor, că ne-ați ascultat. Ne vedem data viitoare! Încă nu știm subiectul, dar probabil eșecuri în eCommerce, pentru că tu ai vreo două trei exemple, am și eu vreo două trei exemple și ar fi interesant. Bineînțeles, cu întrebări incomode. Ne vedem pe data viitoare. La [00:50:00] revedere!
This is incredibly advantageous if you have your own podcast to promote, since the audience is already listening to podcasts, meaning they’re much more likely to subscribe to your own podcast.
Cristian Bolocan este managerul departamentului SEO în cadrul agenţiei LIMITLESS, recunoscută ca fiind top trei cei mai puternici jucători de pe piață pe această nișă.
Prezent în agenţia LIMITLESS încă din ziua 0, de la data fondării acesteia, Cristian este, de asemenea partener în cadrul firmei.
Cătălin Macovei, specialist în marketing online cu peste 12 ani de experiență în domeniu, este fondatorul primei companii care analizează în timp real performanța magazinelor online cu scopul de a promova produsele care se vând cel mai bine în industria de e-commerce.
El consideră că automatizările și tehnologia au un rol tot mai important în marketing-ul digital, ajutând la promovarea cât mai precisă a produselor direct către clienții potriviți. Este de asemenea co-fondator al agentiei LIMITLESS.