,,Întrebări Incomode” din Agenție cu Daniel Slăvenie & Daniel Ene – Podcast Limitless Agency Ep 5
Bine ai venit la podcast-ul ,,Întrebări incomode cu Daniel Ene și Daniel Slavenie”! În fiecare episod explorăm lumea e-commerce-ului, a marketingului și a agenției noastre fără limite prin intermediul unor întrebări dificile și provocatoare. Ne propunem să dezvăluim adevărul din spatele industriei și să oferim sfaturi valoroase pentru ascultătorii noștri. Dacă ești interesat să afli mai multe despre cum să îți dezvolți afacerea online și să ai succes în lumea digitală, urmărește-ne!
[00:00:00] O întrebare despre angajați Ce faci cu angajații când se plâng că lucrurile nu merg sau că piața e nu știu cum sau rezultatele clientului, nu știu, care nu sunt cele care trebuie? Intrăm și facem training-uri. Înainte de toate, mă duc punctual și știi foarte bine lucrul ăsta. OK, piața nu merge, zic. Care piață?
Hai să ne uităm, să ne uităm pe clienți, să vedem ce putem să facem aici în plus. Îmi dau seama dacă angajatul respectiv are, poate îi lipsesc ceva cunoștințe și trebuie să facem training și facem training în zona aia, este recomandat să facă niște training-uri sau dăm niște tutoriale să se uite pe ele. Mai mult decât atât, este foarte greu să începi să te plângi
la noi în agenție, cel puțin la nivel de industrie, pentru că noi analizăm industriile. Dacă tu ai niște conturi dintr-o industrie care la alți colegi funcționează și la tine nu funcționează, în fiecare luni ai opțiunea să scoți conturile [00:01:00] și să le analizezi împreună cu colegii tăi unde funcționează lucrurile.
Bună ziua! Suntem la un nou episod din seria de întrebări incomode, de data aceasta. Suntem la podcast cu Daniel Slăvenie și cu Daniel Ene. Astăzi o să avem întrebări incomode din eCommerce? O să pun câteva întrebări incomode, generaliste, nu doar din eCommerce în regulă. Bun. Uite, în drum spre locație, am vrut să mă uit, să fac repede un research să vedem ce întreabă lumea în zona asta de marketing online, de eCommerce
și cea mai căutată întrebare pe Google aparent este cu ce se ocupă o agenție de marketing online? O întrebare buna! Un pic incomodă. Cu ce se ocupa agenția de marketing online? Ok hai să definim un pic tipurile de agenții. Sunt mai multe tipuri de agenții [00:02:00] care sunt sub umbrela marketingului online. Hai să definim un pic marketing-ul online,
cred că e mai bine. Marketing online. Păi marketing online înseamnă orice acțiune care se face în mediul online pentru promovarea unui serviciu, unui produs sau a unei companii. Promovarea și vânzarea. Nu. Promovarea și atât? Marketingul nu inseamna neaparat sails, adica… Este un canal suport, este un canal suport pentru vânzări.
Nu este corelație directă, adică. Este o corelație cumva indirect. Faci niște acțiuni care țin de marketing și promovare a produsului serviciului companiei, astfel încât compania respectivă să își vândă produsele sau serviciile la un moment dat. Dezvoltă partea cu ce se ocupă agenția de marketing. Așa o să încep cu ce ne ocupăm noi la Limitless Agency.
Noi avem câteva tipuri de servicii pe care le-am dezvoltat și îmbunătățit de-a lungul timpului și sunt în felul următor Search [00:03:00] Engine Optimization, adică optimizarea pentru motoarele de căutare. Tu când cauți în Google pahare ieftine de exemplu, dacă ai un magazin online care vinde pahare sau lucruri pentru casă,
noi facem în așa fel încât categoria ta de produse din categoria ta de pahare să apară în top căutări organice. Rezultatele organice sunt cele care apar după cele plătite. Și ne ocupăm cu partea de pay per click care este umbrelă ce ține de Google Ads, Facebook Ads, Huawei Ads Instagram Ads în care facem campanii plătite în aceste platforme, adică Google, Facebook, Tik Tok și așa mai departe, prin sistem de licitații.
Pe lângă asta, marketing online mai înseamnă și zona de mail marketing. Vorbeam despre serviciile pe care le oferim noi și mai facem și partea de data analytics, adică analizăm datele dintr-un business pe [00:04:00] aceste canale de care noi ne ocupăm, astfel încât să construim strategia sau să optimizăm conturile cât putem de bine
pentru maximizarea bugetelor și a vânzărilor că tot vorbeam de vânzări mai devreme. Dar pe lângă aceste servicii, mai sunt extraordinar de multe alte servicii. Ar fi bine măcar să le menționezi. Hai să vedem, zona de content marketing care este sub umbrela la SEO la noi, adică marketing prin conținut care ține de inbound marketing, prin care să generezi conținut de interes pentru publicul tău țintă.
Ca să dau un exemplu, dacă ai un brand de fitness, ai putea să scri niște conținut de forma: cele mai ușoare exerciții de abdomen pentru acasă. Zona de e-mail marketing, zona de marketing automation. Poți să dezvolți un pic zona de mail marketing ca să înțeleagă mai bine cei care se uită la podcast? Da, zona de email marketing cumva are două [00:05:00] componente una partea de automatizări și partea de captare de leaduri, captare de leaduri, adică e-mailuri.
Pentru captarea de e-mailuri, ca sa poti sa faci e-mail marketing ai nevoie de acele contacte. Daca nu ai acele contacte, nu poti să faci email marketing și pentru eCommerce de exemplu, poti să captezi relativ ușor e-mailurile pentru că toate persoanele care plasează la tine o comandă și-au dat acceptul deja sa fie acolo si tu poti sa ai acea baza de date.
Este o presupunere pentru că poți să bifezi și că nu-și dau acceptul. Da, dar mare parte o să bifeze. Ok. În mare parte o să bifeze că sunt de acord sa se prelucreze datele cu caracter personal și să primești mailul. Personal, dacă fac o comandă undeva sau downloadez un ebook de undeva, îmi dau acceptul să primesc mai departe când mă interesează să primesc alte tipuri de informații, și partea de automatizări, adică tot prin lista respectivă de e-mailuri
poți să faci anumite [00:06:00] segmente, în funcție de grupe de vârstă, în funcție de persoane, în funcție de data de naștere, dacă le ai. Tipul de cumpărător. Tipul de cumpărător, ce a cumparat și așa mai departe și poți să-ți faci anumite segmente și secvențe de e-mail-uri prin care tu să vinzi mai mult pentru că am vorbit în episodul trecut de partea de recurență.
Practic, să vinzi mai mult unor clienți care deja au interacționat cu tine și care deja cumpără de la tine. Și mai există partea de captare de lead-uri care funcționează mai mult în zona de B2B, prin care să vii cu anumite incentives, adică lucruri gratuite, cum ar fi PDF-uri, e-Book-uri sau discount-uri prin care să captezi lead urile respective.
Hai să nu mergem neapărat spre incentives și să mergem spre zona de educație mai mult. Zona de educație, să o numim așa educație despre produsul tău sau serviciul pe care îl oferi. Alte tipuri de [00:07:00] servicii să le numesc la zona de marketing online sunt partea de social media și influencer marketing, social media, adică tot ce înseamnă partea asta organică de creare de conținut
care poate fi video, foto sau text sau orice altceva. Și zona de influencer marketing în care vorbești cu un influencer sau un lider dintr-o industrie sau dintr-o anumită nișă care nu a plătit sau sistem de barter, tu îi oferi ceva și el îți oferă partea de conținut care sper să ajungă la un moment dat sau nu viral.
Doar barter, doar sistem de barter? Nu, nu și plătit, am zis. Adică sunt, în funcție de tipul de colaborare, că poți să faci insistent barter, poți să faci plătit, poți face multe lucruri. Ok, deci mi-ai spus aici mai multe canale, cred că mai sunt câteva, dar nu le menționăm acum. Prin canalele pe care le-ai menționat, care este cel mai profitabil canal? Cel mai profitabil canal?
Să știi că o să fiu un pic subiectiv aici, pentru că am [00:08:00] făcut SEO foarte, foarte mulți ani și aș tinde să spun că SEO este un canal extraordinar de profitabil. Poate nu neapărat cel mai profitabil, dar partea mișto cu SEO este că investești o perioadă bună de timp și apoi o să-ți aducă un continuu și continuu revenu.
Nu e neapărat ok să te oprești, pentru că atunci când ai prins tracțiune, atunci ar trebui să pluseze mai mult dar din calculele pe care le-am făcut eu pe conturi bune, SEO este extraordinar de profitabil. Și aș mai putea să spun că profitabil este e-mail marketing, dar la e-mail marketing dacă nu faci campanii de Ads sau SEO sau orice altceva… Campanie efectiv de captare de trafic. Exact, campanie de captare de trafic, în primul rând, tu nu o să ai niciodată
acele e-mailuri pe care poți să le folosești. Adică email marketing-ul ține neapărat de trafic. Și dacă tu nu aduci trafic, [00:09:00] prin ce facem noi mai greu să… Știi bine că sunt servicii care îți oferă zona asta de e-mail marketing la baza lor de date. Da, da, nu este ce trebuie. Definește un pic, de ce crezi că nu e ce trebuie?
Păi ok, nu am atât de multe cunoștințe pe zona de GDPR dar tu ca și… Nu, și-a dat ok-ul, pentru că tu îți dai ok, da? Vorbesc de lucrurile legale. OK, ok, atunci e în regulă. Dacă în baza de date respectiva si a dat acceptul sa primească oferte, înseamnă că vrea să primească oferte. În schimb, dacă mergi
pe un tip de campanie de genul ăsta generalist. Nu o să fie profitabil pentru tine, pentru că eu poate am interese în zona de tehnologie. Aici vorbeam și voiam să-ți completez cumva, sunt servicii care vin deja cu baza de date, structurată pe categorii de clienți, adică sunt categorii de [00:10:00] clienți care știu deja că achiziționează fashion, sunt categorii de clienți care merg în zona Auto-Moto
și așa mai departe. Și am văzut, am vrut să vin ca o completare cu întrebarea asta dar, vorbim aici, suntem la întrebări incomode și de asta… Nu cred că ar funcționa la fel de bine ca atunci când îți faci baza ta de date. Cu siguranță ai o altă rată de conversie. Pentru că dacă tu îți fidelizezi clienții într-un fel sau altul și ești aproape de ei și ai produs ok, preț ok, serviciul ok.
Ideea este că dacă au luat deja contact cu brandul tău și au achiziționat de la tine sau și-a lăsat mail-ul către tine, ai o șansă mult mai mare de a converti către genul ăsta de client. Exact. Vorbeam mai devreme de SEO. Poți să definești ce înseamnă o campanie SEO de succes? Să nu încep și eu cu depinde.
Deși răspunsul corect este depinde. Uite, hai ca să mă duc targetat sunt start up. Da. [00:11:00] Sunt un eCommerce care sunt în industria de food. Da, pornesc de la zero. Vin la tine cu un buget de 2000 de euro, să spunem pe lună, 2.000 de euro pentru un start up. Hai să zicem că venim cu 1.000 de euro pe lună. Da. Avem 12 luni deja campanie cu tine,
cum definim succesul în astea 12 luni? Păi aici ar fi două abordări 1. Să facem niște estimări la început, să vedem care ar fi potențialul maxim, unde am putea să ajungem în acele 12 luni și să facem tot posibilul să ne ținem în target. Însă cum văd eu succesul la o campanie SEO mai ales pentru un start up?
Pentru că SEO nu funcționează de pe o zi pe alta, ca la Google Ads. La Google Ads poți să validezi foarte repede businessul respectiv. Să presupunem că business-ul este validat și produsele sunt bune, oamenii cumpără. Abia atunci poti sa vii intr-adevăr și să faci [00:12:00] SEO. Dacă la PPC, să zic, într-o lună de zile poti să-ți dai seama dacă compania respectivă este validata,
produsele se vând și așa mai departe, la SEO nu prea poți să faci lucrul ăsta, pentru că atunci când începi de la zero pe zona de SEO, se presupune că ai 30 de competitori în nișă care au 3 4 ani înaintea ta. Tu poți să penetrezi nișa respectivă, adică chiar poți să intri în nișa respectivă și poți face vânzări.
Ce mi se pare mie foarte important ca după 12 luni toată investiția pe care ai făcut-o în SEO, să-ți rămână în target-ul tău de profit. Nu contează că ai avut un milion de cumpărători sau că ai avut 1000 de cumpărători. Atâta timp cât bugetul pe care tu l-ai investit ți-a adus return pozitiv, tot ce înseamnă vânzări
versus investiția ta este profitabilă, am putea să o denumim succes.. Chiar și profitabilitatea pentru că dacă nu investești 10 luni, de exemplu și tu abia în lună 11 și 12 ai poziții bune, abia atunci începe să crească traficul. [00:13:00] Adică tu îmi spui mie, că în lună 11 și 12, cu traficul din lună 11 și 12, ai acoperit toată investiția din primele 10 luni?
S-ar putea să se întâmple și așa, pentru că 11 și 12 care sunt noiembrie și decembrie, s-ar putea… Nu vorbim aici de noiembrie și decembrie că nu știm când am început. Putem să începem în iulie. Da, Deci vorbim de… da, am înțeles. O să dau un exemplu de la un client la care am lucrat pe zona de SEO start up.
Nu o sa spun nici numele, nici nișa că nu pot. Start uîntr-o nișăși relativ competitivă și vindea niște produse și niște branduri care nu erau cine știe ce cunoscute la noi pe piață. Bugetul a fost, am început cu 1.000 de euro buget. Între timp am reușit să îl dublăm pentru că a fost foarte profitabil. După primele 12 luni, costul pe venit a fost [00:14:00] 7%, sau 8%, zic 8%, e mai aproape de calculele pe care le am făcut noi.
Ce înseamnă lucrul ăsta? Adică s-au investit 12 mii de euro în SEO și return-ul a fost mult mai mare, costul pe venit fiind de aproape 8% la un business start up și unde marja era aproape 40%. OK. Adică 32% dacă n-ar mai fi alte costuri, ar fi profit pentru business-ul respectiv. Eu așa văd succesul unei campanii SEO, nu neapărat raportat la trafic
că poți aduce foarte mult trafic, dar să nu cumpere. Nu neapărat raportat la vânzări sau nu neaparat raportat la targetul propus pentru că target putem sa ne punem cu toții. Atâta timp cât este profitabilă investiția, eu consider că este succes. Ai spus mai devreme că ar trebui să investească mai întâi în zona de pay per click și apoi în zona de SEO?
Dacă e start up. Dacă e start up. Poți să dezvolți un pic [00:15:00] aici mai mult? Adică dacă eu vin la tine și spunem băi, eu am bugetul meu de marketing este de 20 000 de euro pentru anul ăsta. Da, ce-i recomanzi să facă? Dacă e start up? OK, eCommerce sau altceva? Servicii. Vorbim despre servicii. Bun, deci dacă ai 20 000 de euro
și ești în zona de servicii, ți-aș recomanda în primul rând să-ți pui site ul la punct și conținutul din site. Și dacă nu ai niciun trafic? Scopul e să aduci trafic, să-ți vinzi serviciile corect? Corect. Bun. Cât? 100 de servicii, 200 300 de lead-uri, 500 nici nu contează atât de mult. Deci bugetul tău, repet, este 20 000 de euro pentru tot anul. Pentru tot anul.
Uite ce aș face eu. În primă fază câteva luni de zile aș lua un buget din banii respectivi. Deci 20000 de euro pe lună sau în pe tot anul? Pe tot anul. Am crezut că e 20 000 [00:16:00] de mii de euro pe lună. Mi se părea unul mare si bun chiar adica puteti sa faceti si pe PCC, puteti face multe lucruri
cu bugetul ăsta. Era un buget. Dar uite ce aș face. Aș lua un buget de 2 3 mii de euro ca sa pun site-ul la punct din punct de vedere SEO. Adică să faci analizele de keyword-uri să, să faci structura site-ului, să pui categoriile, să faci paginile de servicii bine definite și să ai conținut optimizat. Poți să faci inclusiv zona de trekking si toate cele sa le și testezi.
Apoi, dupa ce am toate lucrurile acestea puse la punct. Aș investi doar în Google Ads doar în Google Ads pentru că la Google primești feedback rapid și când zic rapid nu înseamnă după o zi alta, ci două săptămâni, până la două luni, ca să validezi niște lucruri. După ce ai validat acele lucruri… Definește lucrurile astea.
Practic, îți [00:17:00] validezi business-ul. După ce îți validezi business-ul, adică să presupunem că vinzi servicii de reparat mese. Tot vorbeam de servicii. Sună ciudat asta cu reparat mese. Să luăm servicii de reparat mașini de spălat. Servicii de reparat mașini, de spălat. Dacă oamenii au problema asta, o să caute în Google reparații mașini de spălat.
Ei ce o să facă? O să sune la 1 2 3 5 pe care le găsesc, pentru că atunci când nu îți mai merge mașina de spălat și ai nevoie e o nevoie urgentă practic. Dacă nu, o să-ți răspundă primul cum se prea întâmplă la noi în piață, te duci la al doilea, nu îți răspunde nici al doilea, te duci la al treilea. La un moment dat ajunge si la tine și tu, dacă ai serviciu
bun și ți-ai făcut toate flow-urile acolo adică ai oameni care se ocupa de asta, răspunzi frumos la telefon, vorbești ok? O să-ți vină leaduri și o să vedem exact câte lead-uri îți vin din campaniile de pay per click pentru că putem să măsurăm [00:18:00] și telefoanele care sunt date, putem să măsurăm și tot ce înseamnă pagini de contact sau alt formular de contact.
Și noi știm din bugetul de 1500 de euro ți-au venit lună asta 30 de lead-uri, să zic dacă lead-ul respectiv pentru tine înseamnă 500 de lei fiecare, calculăm mai departe și vedem ce s-a întâmplat și apoi putem să optimizăm. Dar nu aș merge neaparat cu SEO pentru că la SEO durează foarte foarte mult ca să vezi niște rezultate și 6 8 luni, e foarte puțin în anumite cazuri.
- Și ce recomanzi clientului dacă vezi că după 3 luni de zile merge zona asta de pay per click? Da, am facut ce ai spus tu. Am optimizat landing page-urile, am făcut analiza de cuvinte cheie. Am setat corect tracking-urile, am dat drumul la campaniile de Google Ads și începe să funcționeze. Ce ar trebui să facă clientul când vede că începe să funcționeze [00:19:00] și convertește în parametrii pe care el și dorește?
Trebuie să știm exact care este obiectivele clientului. Adică dacă el e mulțumit cu ceea ce se întâmplă, atunci proiect nu face nimic. Deci, repet, el are 20.000 de euro. Da. A băgat 2.000 de euro, să spunem, în content, în partea de on page, așa mai departe. Da. Da. A mai băgat vreo 3000 de euro în Google Ads și a văzut că el convertește bine.
Deci s-au dus și 5.000 de euro mai mare, 15.000. Ce faci? Împarți cei 15 mii pentru tot restul anului sau îi bugetezi în lunile … îi comasezi cumva lunile cu mai puține luni. Fii atent pe nișa pe care mi-ai dat-o ca exemplu. Fă abstracție de nișă, că nișa asta este foarte complicată și nu… E o nișă mică și… Nu este foarte mică.
Este o nișă chiar mare, dar că acolo se întâmplă niște chestii interesante. Din punct de vedere search-uri nu poți acoperi [00:20:00] toate genurile, adică nu, e prea mare bugetul de 15.000 de euro ca să-l cheltui într-o lună… Nu este deloc, un buget mare pentru nișa asta de reparații mașini de spălat.
Da, da, da, da. Fă abstracție de nișă. Și să spunem că tu poți să ai buget de 6000 de euro într-o lună pentru a acoperi tot volumul de căutări pe internet. Dacă să presupunem că bugetul respectiv este pragul de jos la buget, care îți acoperă ție toate cheltuielile, automat o să vrei să crești la un moment dat
și dacă toate lucrurile merg în parametri corecți, singurul lucru. Care este sănătos și pe care l-aș recomanda este să mărească bugetul respectiv. Da, da, dar el și a alocat 20 000, din care a cheltuit 5000. Și mai are 15 mii de euro și este în lună a treia. Da. Te întrebam ce faci tu? Ce [00:21:00] recomanzi tu? Îl lași așa, împărțit până la finalul celor 12 luni?
Da sau? Sau nu știu. Asta este întrebarea. Sau faci tu ceva? Sau îl lași? Întrebare bună. Suntem la întrebări incomode. Din nou, trebuie să vii la client să vorbești cu clientul. Și poți să îi dai două opțiuni. Cred că cea mai bună soluție ar fi să le dai două opțiuni. Poți să-i spui în felul următor clientului: Uite, avem bugetul ăsta care ne-a mai rămas și putem să îl împărțim pe următoarele luni și se va întâmpla asta pentru că deja știm că avem validat, adică știam că avem bugetul 1.000 de euro, vin 50 de lead-uri pe lună și se întâmplă atât.
Campania este profitabilă și funcționează în parametri corecți și putem să venim să spunem uite, dacă am dublat bugetul, s-ar întâmpla asta. Da, daca toti metrici raman in parametri normali, adica rata de conversie in special, s-ar dubla lead-urile și s-ar dubla business-ul. Daca dublăm bugetul, da, asta doar [00:22:00] dacă rămân rata de conversie și ceilalți metrici în aceiași parametri.
Nu se întâmplă chiar așa. În real life. Și sunt aproape sigur că respectivul client o să zică ok, hai să facem așa, se dubleaze. Este datoria noastră ca și agenție să facem lucrul ăsta sau trebuie să fie atent antreprenorul și să întrebe dacă este loc de mai mult? Măi aș putea și aș putea să zic și și. Adică contează foarte mult și ce relație ai cu clientul respectiv.
Adică dacă tu vezi o oportunitate ca agenție, e foarte sănătos să îi semnalezi clientului. Dar clientul ar putea sa vina să zică băi uite sunt recunoscător pentru ce s-a întâmplat până acum, aș vrea să trec la următorul nivel, că sunt pregătit. Dacă mă întrebi, trebuie să fie așa și așa. Am tot abordat de mai multe ori întrebarea asta cu interni sau agenție?
Voiam să te întreb. Există vreun moment în care [00:23:00] clientul are nevoie să și internalizeze sau măcar să angajeze pe cineva? Răspunsul corect este da. De ce? Pentru că în sutele și sutele de site-uri la care am lucrat și clienți cu care am lucrat, am observat că este mult mai bine pentru noi, ca specialiști de marketing.
Ai văzut că avem un anumit tip de limbaj, să vorbim cu cineva care înțelege pe limba noastră, pentru că noi ce facem în momentul de față? Ceea ce este super în regulă, pentru că am învățat să o facem, este să traducem niște chestii complicate într-un limbaj extraordinar de simplu, pe înțelesul clientului.
În schimb, dacă am putea să vorbim cu cineva care este intern, cu care să vorbim aceeași limbă, sunt sigur că flow-urile și lucrurile s-ar mișca mult mai repede. OK. Deci, cu alte cuvinte, ce îmi spui tu mie aici? Că ar trebui să existe o persoană de legătură. Persoana de [00:24:00] legătură, hai să o numim marketing manager. Marketing manager, care să-țină relația cu agențiile, iar el trebuie să colecteze date de la toate agențiile cu care lucrează și să le pună într o formă ușoară antreprenorului, astfel încât el să ia deciziile mult mai corect.
Exact, exact. Pentru că deciziile de business se iau pe baza cifrelor. Pe lângă asta, cred că acea persoană ar trebui să facă și alte tipuri de analize. Adică în momentul de față sunt puține agenții sau eu nu știu niciuna personal, sunt tool-uri care fac asta, monitorizează tot timpul , ce fac concurenții tăi la nivel de priceing de produse, dar trebuie sa ia și decizii în zona asta de ofertare și ar fi bine… Companiile mari știu că facă asta.
Da, da, ziceam că nu știu dacă există vreo agenție care doar asta face sau face și asta. Am zis că sunt tool-uri, tool-uri sunt, dar nu știu o agenție dacă se promovează la noi în România. Măi agenții care să facă asta, [00:25:00] nu știu nici eu. Am niște informații de la retaileri, adică hipermarket-uri. Au oameni plătiți care se ducă în
magazinele retaileri-lor și să ia prețurile la anumite produse. Asta se întâmplă pentru offline, dar pentru online sunt tool-uri și sunt plătite destul de bine tool-urile alea să facă și-ți atrage atenția la nivel de oră vezi că produsul tău este cu 20 de lei mai mult decât competitorul. Este foarte util. Ar fi bine să ai pe cineva intern să facă lucrul ăsta.
OK, aici aș vrea să te mai întreb. Spune-mi ce se întâmplă, de exemplu. Uite, mi a venit acum. Dacă tu, de exemplu, îți faci treaba. Da, ca și agenție. Tu ești agenție de SEO și pay per click Iar omul de legătură, omul de marketing de la client nu este atât de capabil pe cât ți-ai dorit. Sau nu înțelege ceea ce spui.
În [00:26:00] teorie, el trebuia să înțeleagă foarte bine ce spui tu. Ce faci în situația asta? Am avut cazuri din astea, zic ce aș face eu în cazul ăsta dacă ar fi omul de legătură cu care eu țin legătura. Da, știu câteva cazuri la tine bine. Le stiu si eu.
Mi aduc aminte exact ce s-a întâmplat atunci și n-a fost foarte ok. O sa fiu sincer, m-am enervat efectiv la un moment dat și am reacționat aiurea, după care mi am dat seama că nu am procedat corect și acum ce aș face ar fi să port o discuție foarte omenească cu persoana respectivă și să-i explic cât pot de bine toate acele lucruri.
Dacă primesc feedback din cealaltă parte și suntem cumva pe aceeași lungime de undă. Atunci putem să continuăm. Dacă nu, m-aș duce mai departe și aș spune băi, ai angajat un om [00:27:00] incapabil, că nu e ce trebuie, îl plătești degeaba. Ai făcut lucrul ăsta? Ba, am fost la un pas să o fac. Am făcut o cumva indirect.
Cumva indirect. Ce îți recomand eu să faci, mai ales acum, este să recomandăm antreprenorului să trimită acea persoană la cursurile noastre sau la alte cursuri. Adică poți să mergi în zona asta. Nu poți să dai un om afară, că el oricum nu trebuie să înțeleagă foarte mult tehnic, trebuie doar să poată să traducă mai bine ceea ce trimiți tu adică trebuie să înțeleagă mai bine variabilele cu care tu lucrezi.
Că de obicei, aici apar cele mai multe discuții, că nu înțeleg efectiv variabilele și termenii pe care îi folosești și nici nu înțeleg că anumite obiectele nu se pot atinge atât de ușor sau la costurile pe care ei și le doresc. [00:28:00] De acolo pleacă cele mai multe discuții și de aceea ți aș recomanda.
Noroc că acum numai noi suntem clientul tău, ca să zic așa. Și asta aș recomanda tuturor. Da, să-i trimită la training-uri. Că lucrurile se învață, dar nu se învață peste noapte și se învață în timp. Da, da, dacă vorbim de un business stabil și foarte ok, care are nevoie de niște oameni capabili. Când nu ai niște oameni capabili care să facă treaba cum trebuie… Toate business-urile, au nevoie de oameni capabili.
OK, corect. Dar daca tu îți angajezi pe cineva care nu este capabil să facă acel lucru. Trebuie să-l duci la training, n-ai ce să faci. El trebuie să aibă niște roluri, responsabilități, cum avem și noi de altfel, trebuie să îl evaluezi pe omul ăla de la quarter la quarter sau poate chiar de la lună la lună
în prima parte a angajării și după aia vezi dacă este [00:29:00] sau nu ce trebuie, dacă el își atinge obiectivele tale de companie. De obicei, tot de la modul de management pleacă nenumărate acorduri. Una peste alta, tot la comunicare ajungem. Adică, dacă nu poți să ai o comunicare cu chimie cât de cât cu persoana cu care ești în contact, e destul de greu să faci lucrul ăsta.
Norocul nostru este că suntem împreună vreo 130, cu tot cu colaboratori și toate putem să schimbăm și noi specialistul dacă nu are o chimie neapărat, asta e un lucru extraordinar de bun. Au fost cazuri, au fost cazuri, da. Da, că nu întodeauna există o chimie între client și persoana care se ocupă de contul lui normal. Suntem oameni și mai intervin acolo orgolii.
Tu ai vreo întrebare pentru mine? Îți dau voie. Văd așa că te-am băgat un pic, te am băgat un pic în colț. O întrebare despre angajații. Ce faci cu angajații când se plâng că [00:30:00] lucrurile nu merg sau că piața e nu știu cum sau că rezultatele clientului nu știu care, nu sunt cele care trebuie.
Intrăm și facem traininguri. Înainte de toate, mă duc punctual și știi foarte bine lucrul ăsta. OK, piața nu merge, zic. Care piață? Hai să ne uităm, să ne uităm pe client, să vedem ce putem să facem aici în plus. Îmi dau seama dacă angajatul respectiv are, poate are, îi lipsesc ceva cunoștințe și trebuie să facem training și facem training în zona aia,
este recomandat să facă niște training-uri sau îi dăm niște tutoriale să se uite pe ele. Mai mult decât atât. Este foarte greu să începi să te plângi la noi în agenție, cel puțin la nivel de industrie, pentru că noi analizăm industriile și dacă tu ai niște conturi dintr-o industrie care la alți colegi funcționează și la tine nu funcționează,
tu în fiecare luni ai opțiunea să scoți conturile și să le analizezi împreună cu colegii tăi unde funcționează lucrurile. Asta unu la mână, [00:31:00] doi la mână de, obicei, genul ăsta de văicăreală pleacă din atitudinea ta de zi cu zi și încerc să fac un pic de coaching. Bineînțeles că anul ăsta a fost un an foarte provocator pentru toată lumea. Și anul trecut la fel. Adică au fost atât de mulți factori externi care ne-au influențat viața socială încât pe unii i-a prins din urmă că asta e, să stai cât am lucrat remote, să stai toată ziua în casă, să nu iei contact decât online cu colegii tăi, să nu mai ai acces la nu știu, la networking-ul pe care îl avei înainte,
fizic vorbind, lucrurile astea ne-au, pot spune că ne-au sălbăticit în ghilimele un pic și e frustrant. Ai anxietăți și cam de acolo pleacă chestia asta cu văicăreala și încerc să ridic moralul cât se poate de mult și ți-am zis, mă duc în tehnic. Cam așa pun eu lucrurile. Iar dacă la un moment dat el nu vrea să se [00:32:00] redreseze, să își redreseze atitudinea și nu se concentrează foarte mult pe lucrurile negative și nu se focusează pe rezultate.
Întotdeauna există o rezolvare a unei probleme. Trebuie să știi doar să te uiți din unghiul potrivit. Dacă tu stai toată ziua în problema respectivă și nu reușești să te relaxezi sau nu îi întrebi pe ceilalți… trebuie să te dai un pic la o parte și pentru asta trebuie să schimbi tu starea, să schimbi tu starea.
Dacă tu rămâi în acea stare de văicăreală, nu ai cum să vezi niciodată o rezolvare a unei probleme. Și asta o spun din propria experiență, că și eu am avut perioadele mele, am lucrat mult cu mine. Păi cred căcă toți le-am avut. Toți avem, toți ne dezvoltăm, toți creștem și este bine să devenim din ce în ce mai buni în zona asta.
Bun deci training-uri. Da și foarte bine definite rolurile, responsabilitățile, procedurile și training-ul pe proceduri. Cam asta este, dar de obicei când apar genul ăsta de văicăreli, apar [00:33:00] pentru că nu înțelege clientul foarte bine ce facem, clienții vin destul de încărcați. Îi înțeleg și pe antreprenori și trăim perioada pe care o trăim acum, cu modificările legislative și așa mai departe,
este foarte frustrant și pentru noi. Știi și tu foarte bine lucrul ăsta și înțeleg că vin cu o anumită presiune către furnizorii de servicii, iar noi trebuie să fim acolo, pe lângă specialiști în marketing online, trebuie să fim foarte buni psihologi și trebuie să avem moralul sus, că altfel, când te sună un antreprenor căruia îi merge rău, că îi merge rău, nu ia deciziile corecte și te mai prinde și pe tine la telefon și tu cu moralul, moralul jos, atunci o să iasă o chestie așa foarte negativă și se plâng împreună că uite ce rău ne merge și pleci de acolo în loc să pleci încărcat pozitiv, niciunul dintre ei nu se încarcă, nu se încarcă pozitiv, merg din rău în mai rău, în loc să se gândească tot timpul
bun, noi ce opțiuni [00:34:00] avem. Da, care este soluția? Uite, am stocul ăsta acum, găsim o formulă prin care să vindem ce avem aici într-un cost rezonabil sau care ar fi costurile la care aș putea să vând stocul ăsta? Hai să găsim niște soluții, să încercăm alte metode. Poate încercăm alt canal.
De exemplu, la noi e doar Google Ads și vedem că pe Google Ads ele nu funcționează. Hai să încercăm și zona de Facebook și tot așa, dar trebuie să se găsească pe partea cealaltă a telefonului un om cu moralul ridicat. Că altfel nu se întâmplă lucrurile, este challenging. să îi ții pe toți cu moralul sus și suntem oameni.
Sunt zile și zile. E frumos oricum. Una peste alta, e frumos viața de agenție eu zic că e frumoasă viața de agenție. Mai am o întrebare. Este o întrebare pe care mi-am pus-o eu de-a lungul timpului de fiecare dată când lucram pentru un client sau când făceam anumite acțiuni pentru un business. Cât este de responsabilă [00:35:00] agenția pentru succesul clienților ei?
În primul rând trebuie să definim succesul. Să presupunem că îl avem definit succesul, știm cu toții Dă-mi-l! Mie îmi place să merg foarte… îmi plac datele. Dacă începem să vorbim la modul general așa o să vorbim din cărți și nu e ok. Cred că nu e ok pentru ascultători. Sunt o grămadă de podcasturi în care lumea vorbește așa, la modul general, și o grămadă de filmulețe, adică nu are rost.
Hai să mergem, uite hai să-ți spun eu cum văd lucrurile. Înainte de toate, trebuie să-ți definesc succesul. Trebuie sa ai un business plan. Vezi care sunt pașii pentru a ajunge la obiectivul stabilit sau succes, cum l-am numit noi? Vezi care sunt responsabilitățile agenției din planul tău. De cele mai multe ori, agenția are doar o porțiune
din responsabilitatea obiectivului. [00:36:00] El trebuie să-ți aducă un anumit număr de lead-uri sau un anumit număr de vânzări într-un anumit cost. Ca vânzarea sau ca lead-urile să aibă loc, mai ține cont și de partea de user experience pe care noi începem să mai recomandăm niște lucruri, noi nu facem zona de user experience în agenție, doar mai dăm niște lucruri pe care ar putea să le îmbunătățească, dar și le dăm cu direcția să meargă la alte agenții care fac zona de user experience.
După aia la zona de produse. Dacă tu nu ai un pricing bun, pot să fac eu cel mai bun marketing dacă același produs îl găsești la un competitor care are un brand mai cunoscut, el, ca și site vorbind, are un brand mai cunoscut dar la un preț mai bun ca al tău. Adică trebuie să definim un pic responsabilitatea agenției. Păi hai să o definim acum.
Păi, pe scurt și pe înțelesul tuturor, agenția trebuie să aducă [00:37:00] cât mai mult trafic, cât mai ieftin, cât mai targetat. Bun, s-a definit, deci cam asta este responsabilitatea. Practic, nu este responsabilă pentru câte vânzări vin pentru câte livrări… Zona noastră de marketing online pe care o facem este responsabilă foarte mult de zona asta de trafic.
Este un canal suport pentru vânzare, pentru că eu îți aduc trafic targetat. Să spunem că îți aduc trafic pe rochii de seară. Îți aduc foarte mult trafic pe rochii de seară în targetul tău. Targetul tău însemnând poate sunt femeile între 35 45 cu venituri peste X. Și eu îți aduc femeile alea acolo.
Ți le aduc pe pagina ta cu rochii de seară. Dacă ele nu convertesc. Noi ne uităm. Nu cumpăra adică. Da, nu cumpără, da. Dacă ele nu cumpără ne uităm cât timp au stat ele pe pagină și vedem că dacă se duc două trei pagini și n-au dat click pe niciun model de [00:38:00] la tine, înseamnă că modele tale au o problemă.
Au o problemă că sunt în targetul tău pe care ți l-ai definit. Eu pot să spun nu ți-ai definit bine target-ul. Hai să mai încercăm și alte audiențe pot să dau. Este rolul meu ca și agenție să spun: uite, nu cred că este audiența corectă pe care ți ai definit-o,
hai să încercăm și aici. Și aici vorbim strict de agențiile de marketing online care sunt mai mult în zona asta de performance, cum suntem și noi. O să-ți explic de ce am făcut mențiunea asta la final. Vedem că rochiile tale nu convertesc. Da, da. Înseamnă că este o problemă de produs.
Chiar avem un caz similar. Da, da, da. Vorbesc din experiență că fac lucrul ăsta de prin 2004 2005. Am văzut o grămadă de situații. Atunci nu mai este responsabilitatea mea ca și agenție obiectivul tău de vânzare, pentru că eu ți-am adus [00:39:00] foarte nișat ceea ce mi ai cerut și vedem că nu convertește.
Responsabilitatea mea este să spun ai o problemă la modele sau la poze sau la preț îți spun: uite, eu ți am adus trafic, targetat, se întâmplă ceva la tine pe site dacă e de user experience ne putem da seama destul de repede. Bai uite se încarcă site-ul greu mai lucrați aici sau nu știu, nu se afișează bine pe anumite device-uri și așa mai departe.
Aici putem să venim cu niște input-uri, dar dacă produsul tău nu este ce trebuie pentru targetul ăla, nu mai e responsabilitatea mea. Am zis lucrul ăsta pentru că sunt agenții de marketing, nu la noi, care creează și hype creează cerere pentru anumite tipuri de produs. Dar și acolo este un gamble pentru că
nu poți să vinzi orice. Știi cum e? Ei vin, merg la influenceri, [00:40:00] să spunem că vorbim de rochii. O rochie, cât de urâtă e ea, dacă o vedem pe toți influencerii din România, la un moment dat o să înceapă să fie cerere. Dar depinde cu ce cost. Că de asta trebuie să ne ajute și modelul
să ai costuri mult mai mari ca să începi să vinzi genul ăla de rochie. De-asta spuneam că noi în zona de performance nu facem lucrul ăsta, dăm niște recomandări în zona asta. dar nu facem Ai zis un lucru de mai multe ori, cu un trafic targetat și calificat într-un anume pattern. Pot să targetează acele femei de care zici tu mai devreme 35+ cu venituri de x lei prin Google Ads și prin SEO.
Prin SEO, nu știu. Prin SEO nu știu dacă poți să faci lucrul ăsta. În schimb, poți să… oricum, la SEO este bine să mergi mai generalist, pentru că dacă tot generalist vorbind, dacă tot faci campaniile de marketing, dar de [00:41:00] SEO, să bagi buget acolo. Este bine să iei trafic cât mai mult din audiența ta și audiența ta însemnând 35 45, cum am zis mai devreme
femei, vezi ce caută acele femei și începi să faci SEO în zona asta ca să atragi trafic de acolo. Și uite acum mi-a venit, că tot ai zis de SEO, poți să-ți dau eu date din zona de pay per clip să spun pe ce site-uri umblă acel tip de audiență și să zic să faci articole pentru marketing pe acele site-uri, că noi știm că audiența ta este acolo. Mai targetat de atât pe vârstă,
complicat din zona de SEO. În schimb, din zona de pay per click da, putem să o facem. Te întrebam pentru că am un caz fix pe zona asta de fashion, fix pe zona de rochii în care vine extraordinar de mult trafic. Dar este tipul de produs de așa natură, pentru că este singura explicație pe care am găsit-o noi
și nu, nu se cumpără produsele respective cât [00:42:00] s-ar dori. De cumpărat se cumpără. Ar trebui să facă dacă mă întrebi pe mine acolo, deja trebuie să se ducă într-o altă direcție, să facă un pic de research la clientele care au cumpărat, să vadă de ce au cumpărat și cei care intră pe site dacă poate să ia legătura cu persoanele care au intrat pe site,
mă gândesc că e vorba de o colecție sau este site-ul la început, nu știu efectiv la care… Nu, nu e doar o colecție. Sunt rochii de seară de damă. Să ia feedback de la prietenele din target-ul clientului sau nu neapărat de la prietene, că prietenii de obicei nu îți dau cel mai bun feedback datorită relației pe care o ai, să ia feedback, să vadă.
Până la urmă feedback-ul este… Că prin întrebarea asta răspundem la: putem să targetăm o anume persoană sau o anumită tipologie de persoane direct din search, răspunsul corect este nu chiar. La Google Ads inclusiv la search, poți să le targetezi? Da, dacă sunt conectate [00:43:00] cu contul de Gmail poți să mergi foarte targetat. Perfect. La Facebook
poți să targetezi acolo femeii 30+… Și la Google faci același lucru. La SEO nu merge. La SEO nu merge și nici nu ar avea de ce. De ce ai vrea, de exemplu, din toate femeile care caută rochii de seară să le targeteazi? Adică în SEO să apari doar pentru o anumită categorie de femei. Ar fi stupid, pentru că tu deja ai investit în SEO.
Las să vină trafic de peste tot. În schimb, eu retargetez în zona de pay per click doar pe cele care mă interesează pe mine.
Cred că trebuie să încheiem. Da? Da. Trece repede timpul cand vorbești despre lucrurile care îți plac. Încheiam atunci episodul de astăzi. Eu sunt Daniel Ene, l-am avut alături de noi pe Daniel Slăvenie, suntem ambii de la Limitless Agency si ne vedem data [00:44:00] viitoare cu alte întrebări incomode pe care o să ni le adresăm și invitaților noștri.
O zi minunată! La revedere.
Cu peste 15 ani de expertiză solidă în marketing digital și antreprenoriat, Daniel Slăvenie este în prezent CEO al Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing online din România. Pasionat de tehnologie și dezvoltare de soluții pentru business, Daniel a intrat în online încă din liceu, devenind între timp și investitor în companii de tech și din alte domenii. Concomitent, antreprenorul se ocupă de dezvoltarea business-ului Limitless Agency pe piața locală, dar și de extinderea companiei la nivel internațional.